LIMINAL_ – mapovací RPG ???

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

LIMINAL_ – mapovací RPG ???

Příspěvek od Markus »

Obrázek

:arrow? Anotace
LIMINAL_ je nebojová hororová RPG hra zaměřená na přežití a mapování neustále se rozšiřující série takzvaných „liminálních“ (hraničních) prostor, ve kterých přežívají hrůzostrašné Entity.

Hráči jsou uvězněni v krkolomném bludišti nacházejícím za okrajem naší reality. Skládá se z dlouhých klikatících se chodeb, podivných nevyužívaných místností a meziprostorů – jsou to střípky hrůzy, absurdity a sureálnosti. Úkolem hráčů je zmapovat cestu na velký list čtverečkovaného papíru a pokusit se najít východ předtím, než jejich postavám dojde „výdrž“ kvůli tomu, jak se snaží uniknout liminálním entitám, které je neúnavně pronásledují.

110stránková kniha pravidel je především plná generátorů, které Vypravěči pomáhají určovat tvar a obsah míst a místností, kterými hráči procházejí.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 2):
Antharon, Bifi
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: LIMINAL_ – mapovací RPG ???

Příspěvek od Markus »

Tohle je další kinovina. :) Nebyl jsem schopný z toho textu (marketingový blurb) poznat, co to vlastně je a jak se to hraje. Pak jsem se ... ehm... nějak dostal k pravidlům a vypadá to jako obrovská spousta generátorů a na začátku nějaká jednoduchá pravidla k hraní... za co? Jen jsem to prolétl povrchně a spoléhám na kina, že nám to osvětlí. Třeba jestli k tomu mám přilepit tagy „Vyprávěcí“ nebo „Tvůrčí“. :)
Uživatelský avatar
kin
Warden
Příspěvky: 919
Registrován: 31. 7. 2006, 23:00
Bydliště: Pilsen
Kontaktovat uživatele:

Re: LIMINAL_ – mapovací RPG ???

Příspěvek od kin »

No, je to hororová hra (překvapivě :D) spíš než mapovací, i když mapa zde hraje velkou, prakticky hlavní roli.

Původní inspirací jsou takzvané "liminal spaces" nebo "backrooms". Ty asi nejvíc proslavilo (nevím jestli i náhodou "nezaložilo") video Backrooms od Kane Pixela. K tomu pak vzniklo pokračování a nespočet různých variant, tributů apod. Primárně na 4chanu a podobných diskuzácích.

Liminální prostory jsou místo někde za naší realitou, kam se můžou jednotlivci propadnout. Je to cizí, snové, hrůzostrašné a sureální místo. Místo, které sice vypadá jako náš svět, ale je na něm něco "jinak" a pohybují se zde entity, které jsou našemu chápání na hony vzdálené. Klasickým představitel liminálních prostor jsou nekonečné kancelářské prostory se sešlapaným kobercem neurčité barvy, navlhlé a loupající se staré tapety s opakujícím se vzorem či nikotinem nasáklé kdysi bílé stěny. Čemuž všemu dodávají jednolitý zažloutlý nádech blikající zářivky.

Hra samotná spočívá v tom, že jste jeden z těch jedinců, co se do liminálních prostor buď náhodou propadl, nebo jste zaměstnanci nějaká státní agentury alá SCP, kteří to tam jdou prozkoumat. No a jakmile se tam ocitnete, tak začiná samotné rpg.

Ke hře je potřeba velký čtverečkovaný papír, kam si budete zakreslovat vlastní mapy svých liminálních prostor. Hráči mají prakticky jediný Atribut a to je "Únava". Ta začíná na hodnotě 1 a může se dostat až na hodnotu 100, kdy Vás ale liminální prostory absorbují a pro Vás to znamená konec/smrt/ztrátu...
Únava se generuje prakticky každou akcí: prohledáváním místností, útěkem před Entitami (Entity nejdou zabít, v tomto rpg není boj, jsou moc jiné a mocné a vy je nemáte šanci porazit. Možná maximálně zahnat, chytit do pastu či utéct). Zároveň ale můžete Únavu i jinými akcemi znižovat (najdete bezpečnou místnost, můžete si odpočinout, použít nějaký předmět (energeťák, cigareta,...) atd.
Pak máte už jen jméno, zranění, předměty a poznámky. Nic víc.

Hra samotná se hraje tak, že jako postay procházíte liminální prostory, mapujete si je a znažíte se najít cestu ven. Architekt (vypravěč) přitom popisuje nové místnosti, nové entity, apod. jako v klasickém rpg.

K tomu si buď může vytvořit vlastní náhodný seznam místností/promtů a entit, nebo může využít 200 místností od autora a jiných spisovatelů a seznam 100 Entit. Tento seznam je vlastně hlavním masem celé hry/příručky, protože pravidal samotná zabírají 15 stran příručky a náhodné místnosti/entity 88 stran. Já si to původně pořídil jako generátor random horor místností a bestií, ale už si to plánuji zahrát, vypadá to dost zajímavě. Jinak příručka samotná je částečně diegetická, psaná nějakou organizací, co liminální prostory zkoumá.

Jinak dá se hrát i solo.

Obrázek
Za tento příspěvek děkují uživateli kin tito uživatelé (celkem 2):
Bifi, Selhan
OSR - Open-world Survival horroR
Survive, Save, Solve ...pick two
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: LIMINAL_ – mapovací RPG ???

Příspěvek od Bifi »

kin píše: 15. 1. 2023, 12:49 Klasickým představitel liminálních prostor jsou nekonečné kancelářské prostory se sešlapaným kobercem neurčité barvy, navlhlé a loupající se staré tapety s opakujícím se vzorem či nikotinem nasáklé kdysi bílé stěny. Čemuž všemu dodávají jednolitý zažloutlý nádech blikající zářivky.
Možno v kontexte tejto hry alebo nejakého špecifického štylistického poňatia. Ale "liminálne priestory" sú pôvodne pojmom z antropológie, resp. urbánnej sociológie. Označujú prechodové, resp. prahové priestory. (Prah má už odjakživa v mnohých kultúrach dôležitú symbolickú rolu - napr. zlé bytosti musia splniť nejakú podmienku, aby mohli prekročiť prah obydlia, ale vo väčšom význame ide aj o prah medzi detstvom a dospelosťou, životom a smrťou a podobne.)

Avšak na rozdiel od významového nabitia prahu sú liminálne priestory často práve významovo vyprázdnené. Ide doslovne o prechodové priestory, teda miesta, ktoré človek musí prekonať, aby sa dostal odniekiaľ niekam (teda z jedného významovo plného, ontologicky definovaného miesta na iné). Sú to schodiská, airlocky, letištné chodby, servisné chodby v nákupných centrách, nevyužívané parkoviská a podobne. Avšak sú to dokonca aj miesta, kam človek len málokedy zablúdi a ktoré nie je jednoduché definovať, lebo nespadajú úplne do žiadnej z jasne vymedzených kategórii priestoru: priestory pod diaľničnými nadjazdmi, hranica medzi smetiskom a obytnou zónou, nejasný pás kríkov a buriny medzi upraveným trávnikom a lesom. Môžu to byť aj priestory, ktoré pôvodne boli zamýšľané inak, ale rozvojové plány sa nenaplnili a infraštruktúra spustla, miesta ostali prakticky opustené a každý pri ich prechode zrýchli krok (a slúžia aj ako objekt spoločensko-ekonomickej kritiky). Tieto miesta majú svoju weird, haunted atmosféru a ich vyhľadávanie sa pred pár rokmi stalo celkom trendom na Instagrame.

Zaujímavé je, že liminálne priestory vďaka absencii dohľadu (napr. tam nemá zmysel umiestňovať bezpečnostné kamery, nechodia tam pochôdzkári, nefunguje verejné osvetlenie a podobne) a vďaka nejasne vymedzeným sociálnym normám využívajú tí, ktorí sami sú na okraji, resp. v nejakom zmysle na prahu nejakých spoločenských kategórií. Takto v liminálnych priestoroch prebývajú tuláci, drogovo závislí, bezdomovci alebo marginalizovaní (teda ľudia, ktorých buď kultúra nevie definovať alebo administratívny aparát inštitucionálne zachytiť) a - čo je zaujímavé - tínedžeri (ľudia na prahu medzi detstvom a dospelosťou). Práve tí poslední využívajú nové technologické možnosti na osvojovanie si a významové preznačovanie týchto miest.

Sorry, nejako som sa rozpísal... :D
Za tento příspěvek děkují uživateli Bifi tito uživatelé (celkem 5):
Sosacek, KDolecek, kin, Antharon, Selhan
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
kin
Warden
Příspěvky: 919
Registrován: 31. 7. 2006, 23:00
Bydliště: Pilsen
Kontaktovat uživatele:

Re: LIMINAL_ – mapovací RPG ???

Příspěvek od kin »

Náhodou, to je super, jsem rád že jsi se rozpísal..dalo mi další pohled na tu tématiku! :)
A rozhodně to pomůže při vedení na to pohlížet i takhle, já to bral dost povrchně (vím o tom prakticky jen z těch odkazovaných videí a článků na netu, víc jsem tomu nedal), takže tohle by do mého přemýšlení o dané tématice mohlo vnést další, jiný rozměr. díky: )
Za tento příspěvek děkují uživateli kin:
Bifi
OSR - Open-world Survival horroR
Survive, Save, Solve ...pick two
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: LIMINAL_ – mapovací RPG ???

Příspěvek od Bifi »

Ešte jedna doplňujúca myšlienka: Na "prekonanie prahu", teda prechod liminálnym priestorom, je často potrebné splniť nejakú podmienku a mať špecifický cieľ alebo úlohu (pričom sa ten priestor snažíš opustiť čo najskôr). Takto mnohé liminálne priestory ostávajú skryté, resp. k nim má prístup len malý výsek ľudí a ani tí sa tam nezdržiavajú, pokiaľ nemusia. Napríklad:

:: letištná chodba - musíš buď mať kúpenú letenku alebo patriť k personálu (prístupová karta, rovnošata)
:: servisné chodby v nákupnom centre - opäť, patriť k personálu
:: priestor pod diaľničným nadjazdom - musíš ísť peši podstatnú vzdialenosť
:: inšpekčný rebrík a lešenia pod mostnou konštrukciou - musíš mať kľúč, prípadne špeciálne vozidlo a svetelnú signalizáciu

Práve táto podmienka a z nej plynúca prázdnosť, osamelosť, dáva liminálnym priestorom tú haunted kvalitu. Predstav si, že v nákupnom centre pri ceste z toaliet zle zabočíš, prejdeš nejakými dverami a zrazu si úplne stratený. Človeka si zmocní pocit, že prepadáva trhlinami v skutočnosti. Nie je to len o tom, že si stratený. Je to o tom, že tu nemáš čo robiť (nemáš cieľ alebo úlohu), že si mimo dohľadu (nikto ťa tu nemusí nájsť), že máš pocit, že "pevný svet" musí byť hneď tu, za najbližšou stenou alebo zákrutou, a že akoby prestávaš existovať (si mimo miest, od ktorých odvodzuješ svoju identitu).

Z toho pre potreby RPG môže vyplývať:
:: do liminálnych priestorov sa môžeš dostať len vtedy, ak si splnil nejakú podmienku, možno aj nevedomky
:: liminálne priestory chceš čo najskôr opustiť (prípadne po splnení špecifickej úlohy) a priestormi len prechádzaš
:: entity, ktoré v liminálnych priestoroch stretneš, nie sú jasne klasifikovateľné (NPC môžu byť queer, s nejasnou autoritou a podobne)
:: liminálne priestory nie sú racionálne mapovateľné, pretože susedia so skutočnými, sú to ne-miesta
:: ak v nich ostávaš príliš dlho, môžeš sa "stratiť": kto nedokáže prekročiť prah, prepadne do "niekam inam"

EDIT: Rozmýšľal som, že kde v RPG som už stretol podobné prvky - v uchopení kultu Hastura a mesta Carcosa v pôvodnej Delta Green. Takisto aj Silent Hill. Celkom kompatibilným žánrom môže byť aj kafkovský príbeh.
Za tento příspěvek děkují uživateli Bifi:
kin
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: LIMINAL_ – mapovací RPG ???

Příspěvek od Selhan »

Hele Kine prosím tě můžeš tady k tomu dát i nějaký odkaz? Já to nemůžu najít. Systémů co se jmenujou LIMINAL je, zdá se, víc. A ty to máš jako pdf? Mohl bych se na to kouknout?
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: LIMINAL_ – mapovací RPG ???

Příspěvek od Markus »

Tady.

Dá se k tomu proklikat odkazem „Domovská stránka“ v anotaci v Databázi. :)
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: LIMINAL_ – mapovací RPG ???

Příspěvek od Bifi »

Do KS sa už pridať nedá (a preorder link na KS vedie len na backer survey). Písal som si s grafikom Alexeiom a on hovorí, že sa musí počkať, kým to Exalted Funeral naskladnia (čo malo byť pôvodne v septembri).
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 hostů