Sólo RPG - zážitky, rady, názory

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Uživatelský avatar
Jocho
Příspěvky: 490
Registrován: 5. 7. 2009, 23:08
Kontaktovat uživatele:

Sólo RPG - zážitky, rady, názory

Příspěvek od Jocho »

Chvíľu som hľadal, ale na celom fóre som nenašiel vlákno, ktoré by sa obšírnejšie venovalo tomuto subžánru (?) RPGčiek.

Vzhľadom k tradičnému vnímanu hier na hrdinov ide o kolektívnu zábavu, ale dizajnéri nových systémov beztak trávia mnoho a mnoho hodín osamote, vymýšľaním pravidiel a vnútorných mechanizmov. Bola preto hádam iba otázka času, kedy si niekto povedal, že skúsi urobiť hru, ktorá sa dá osamote aj hrať a BEM, zrazu tu máme subžáner*.

* Je dosť možné, že prvý podnet prišiel od hráčov, ktorí nemohli zohnať skupinu na hranie, čo v malých mestách je stále bežný jav. Keď sa k tomu pridá túžba nečumieť do monitora, nechuť narábať s VTT prostredím a predpoklady pre storytelling, je smer od hráčov k dizajnérom asi predsa len pravdepodobnejší.

Kategorizácia sólo RPGčiek
Keďže tu máme ľudí, ktorí radi veci škatuľkujú a triedia (pretože až určením nepriateľa ho možno poraziť), rozdeľme si sólo hry.
A ako by sme ich rozdelili? Napadajú mi dve roviny:

- z pohľadu použitých pravidiel
- z pohľadu formy hrania

Podľa pravidiel
Z pohľadu pravidiel je niekoľko možností, ako hrať sólo hru:

- použitie tradičného systému a nezávislého DM-simulátora
- oficiálny alebo fan-made mód do tradičného systému (de facto in-house DM-simulátor)
- dedikované sólo hry

Technicky, takmer každú tradičnú RPGčku s rozdelením úloh na hráč+DM možno hrať sólo. Niektoré hry sú v tejto implementácii lepšie použiteľné, iné horšie a základnou brzdou k použitiu systému je IMHO mechanický vstup DMa do hry. Na základe toho tvrdenia možno rovno povedať, že najvhodnejšie systémy pre sólo hranie sú tie s player-driven mechanikami*. Hráči zvyknutí na konkrétny systém však nemajú problém simulovať úlohu DMa pomocou doplnkových modulov alebo online generátorov náhody/volieb, keďže systém samotný, hoci nie je určený na hranie sólo, pre nich viac nepredstavuje prekážku. Môžeme tu potom pridať odkazy na konkrétne online/offline nástroje, ale myslím, že keď človek zadá do vyhľadávača alebo driverthrurpg.com "rpg virutal dm", vyskočí mu viac než dosť možností.

* Niet preto divu, že jednou z najprepracovanejších sólo RPG je Ironsworn, postavený práve na PbtA.

Keď už spomínam Ironsworn, ten je asi prvý robustný systém postavený s prihliadnutím na možnosť hru hrať sólo alebo čisto kooperatívne, bez prítomnosti dedikovaného rozprávača. Slúži mu k tomu kvantum orákul a ťahov pre každú situáciu a príležitosť, čím len posilňuje dojem vhodnosti PbtA systémov pre tento spôsob hrania.

Nakoniec môžeme spomenúť dedikované sólo hry. Tie sa tešia vzrastajúcej obľube, pretože sú priamo dizajnované pre hranie sólo a možnosť hry vo väčšom množstve hráčov je voliteľným režimom alebo doplnkom k originálnemu systému. V závislosti od náročnosti hráča na crunch systému sa aj systémy samotné rôznia, ale väčšinu dedikovaných systémov spája práve jednoduchosť a nízky crunch kvôli imerzii do príbehu. Zástupcovia žánru ako Colostle, Be Like A Crow, Wandering the Whimdark, Thousand Year Old Vampire, či A Quiet Year patria všetci medzi hry, ktoré viac než na hrkotanie kociek a šušťanie kariet kladú dôraz na rozvoj príbehu pomocou viac či menej sofistikovaných promptov.

Podľa formy
Voľba systému okrem žánru priamo ovplyvňuje aj formu sólo hrania, ktorú môžeme rozdeliť na:

- choose-your-own adventure (?)
- dungeon-crawling
- journaling

Choose your own adventure hry sú veľmi-veľmi staré a spomínam ich tu hlavne kvôli tomu, že sem vzhľadom k téme prináležia. Považujem ich za žánrového bratranca, pretože kým "plnohodnotné" RPGčky stále stavajú na absolútnej voľnosti v rozhodnutiach hráča, playbooky sa na miskách váh stavajú na stranu DM narativizmu, čím hráčsku slobodu voľby potláčajú. Rozostrenou optikou sa však výsledok javí taký istý - osamotený hráč čosi číta, čosi píše, sem-tam hádže kocky a užíva si príbeh. Stále dobré.

Dungeon crawling formát so sebou prináša miniatúrky, mapky, kockové vežičky a všetko to, na čo sme zvyknutí z tradičného RPG sedenia. Súčasťou výbavy je akurát vyššie spomínaný generátor udalostí suplujúci DMa, ktorý je či už náhodný alebo šitý na mieru nejakého dungeonu/kampane.

Hra vtedy najviac pripomína tradičné hranie - hráč rieši logistiku, taktizuje, ráta si štvorčeky a hexy, hľadá v tabuľkách a prepisuje hodnoty v jednom či viacerých denníkoch. Vytráca sa dojem zo spoločenskej aktivity, ale pri troške náhody a poriadnej dávke zanietenia možno stráviť čas aj takto. Osobne si myslím, že tento štýl pripomína viac logické a optimalizačné cvičenie, kde príbeh samotný slúži skôr ako zámienka, aby sa postavy vydávali do nebezpečenstva, ale keď to raz niekoho baví, kto som, aby som súdil.

Posledný formát je journaling - hranie formou denníkových zápiskov. Hráč sa vtedy sústredí na zapisovanie rozohrávaných udalostí, pričom stále využíva orákula a iné rozhodovacie mechanizmy. Výsledkom je takmer vždy zápis z hrania (alebo ilustrácia či celý komix), ktorý viac či menej beletristicky reflektuje odohrané udalosti. V zásade možno tento spôsob hrania rozdeliť na ďalšie tri prístupy - už spomínané kreslenie/ilustrovanie dobrodružstva, beletrizovaný denník a bullet-point žurnál.

Nech sa už jednotlivé spôsoby zápisu dobrodružstva líšia sebeviac, vo všetkých troch prípadoch ide o vysoko kreatívnu činnosť. Bullet-pointer sa vie vyblázniť pri rozvrhovaní layoutu svojho denníka, aby listovanie ním bol zážitok. Hráč píšuci beletrizovaný denník sa zasa cvičí v kreatívnom písaní a ktovie, možno mu náhoda vnukne nápad na originálny príbeh, ktorý bude ďalej rozvíjať. A kresliči si zase oddýchnu pri... no... kreslení.

- - - -

Ani neviem, aký je presne účel tohto príspevku. Je to rázcestník? Generický začiatok vlákna? Iskra pre ďalšie debaty?

Neviem, asi by sa na záver hodili otázky:

- Aký je váš pohľad na sólo RPG?
- Už ste niekedy skúšali hru hrať sólo? Aké boli vaše dojmy?
- Čo je najväčšia prednosť a nedostatok takéhoto hrania? Ktorý spôsob sólo hrania preferujete?
- Delili by ste sólo hry ináč? Podľa akých kritérií?
- Poznáte zaujímavé sólo RPGčky alebo tradičné hry, ktoré sólo hranie zvládajú veľmi dobre?
DNGN - vstupný d6 systém so sandboxovým freeform svetom
moloth - sólo kartové RPG o živote na tvorovi veľkom ako okres
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot] a 10 hostů