[OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

ObrázekObrázekObrázekObrázek

:arrow? Anotace v Databázi
:arrow? Domovská stránka Old School Essentials na Mytagu

Retroklon pravidel Basic/Expert D&D. V roce 2022 vyšel v češtině.
Old-School Essentials (OSE) jsou retroklon jedné z verzí prapůvodní fantasy hry na hrdiny, Basic Dungeons and Dragons (konkrétně její varianty Basic/Expert neboli B/X). Pravidla existují ve dvou různě obsáhlých variantách. Classic Fantasy je „čistá“ varianta základních pravidel tvořená jen obsahem převzatým z Basic D&D. Advanced Fantasy je r ozšířená varianta základních pravidel, která obsahuje veškerý obsah varianty Classic Fantasy, navíc ještě rozšířený o spoustu obsahu převzatého z Advanced D&D.
Herní pomůcky:
:arrow? Deníky, zástěna, různé pomůcky, varianty pravidel
:arrow? SRD - online verze pravidel na Mytagu

Varianty pravidel:
:arrow? Položkové zatížení – inventář založený na řádcích; stáhněte si na Mytagu speciální deníky
:arrow? Rychlé vybavení - rychlejší systém výběru vybavení pro postavy
:arrow? Posuzování zlodějských dovedností - jak vyhodnocovat zlodějské dovednosti
:arrow? Bojové talenty - volitelné pravidlo, které dává povolání bojovníka něco navíc
:arrow? Pokročilý kouzelník
- volitelná pravidla pro kouzelníky z OSE Advanced Fantasy (pravidla převzatá z 1. edice AD&D)
:arrow? Morálka a muži – podrobnější systém pro verbování družiníků a práci s nimi

Nová povolání:
:arrow? Mág, Lesní elf, Pán šelem, Chodec, Houbník, Mystický bard

Česky dostupná dobrodružství: (přehled i těch anglických najdete v Databázi)
Oficiální pro OSE: K. O. S. – knihovnička old schoolu: Česká komunita: Dobrodružství pro D&D 5e opatřená konverzí pro OSE: :?: S drobnými úpravami jsou s OSE kompatibilní všechny moduly vyšlé pro jakékoli jiné retroklony a varianty starého D&D. Viz seznam.

Další materiály:
:arrow? Bestiář AD&D 2e – Český překlad bestiáře pro AD&D 2e. Je sice pro jinou hru, ale kompatibilní. Skoro 400 stran materiálů!

Zajímavé odkazy a informace (budu doplňovat):
:arrow? Principia Apocrypha - knížečka zenových rad pro hraní oldschoolových her
:arrow? Markusův blog Zpátky do dungeonu – spousta článků o old-schoolu, vč. zápisů z her a rad, jak na to (viz přehled článků)
:arrow? Epizoda podcastu Dinosaurium obskurních světů o OSE
:arrow? Původní organizační diskuze k překladu OSE (teď zamčená)

Materiály pro tvůrce a překladatele:
:arrow? Český překladový klíč (glosář)

Errata:
:arrow? str. 30 – Půlčíkovy hlavní vlastnosti jsou obratnost a síla. Později v textu je zmíněna „inteligence“ - má být „obratnost“.
:arrow? str. 56 - Konkurence: „Družiník může souhlasit s nižší mzdou, když se o práci uchází víc zájemců, naopak může žádat nižší mzdu, když nemá konkurenci.“ Místo druhého „nižší“ má být „vyšší“. :roll:
:arrow? str. 131, rámeček vpravo nahoře, poslední bod: „Pokud je zasažená VTZ stejná nebo nižší než protivníkova VTZ,
útok zasáhne.“ Má být vyšší.
:arrow? str. 135, tabulka útoků, nahoře vlevo: „TZ nestvůry“ má být „KŽ nestvůry“. (Na předsádce vzadu knihy je to správně.)
Přílohy
Old School Essentials - glosář.xlsx
(22.58 KiB) Staženo 70 x
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
HeadShot
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od York »

Nemůžu se zbavit pochyb o promyšlenosti a dotaženosti hry, kterou hráči začnou opravovat ještě dřív, než ji začnou hrát :-)
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Quentin »

York píše: 14. 6. 2022, 14:26Nemůžu se zbavit pochyb o promyšlenosti a dotaženosti hry, kterou hráči začnou opravovat ještě dřív, než ji začnou hrát :-)
Mám pocit, že když Markus mluví o promyšlenosti, tak má na mysli funkční a smysluplný gameplay loop (dungeon-crawling, xp for gold, resource management, encounter checks, morale checks, yadayada...). Že to není dokonale elegantní design na všech frontách tu netvrdí snad nikdo.

I když teda je klidně možné, že když houseruluju ty savey, tak zahazuju něco smysluplného, co mi uniká :D
Za tento příspěvek děkují uživateli Quentin tito uživatelé (celkem 2):
Markus, Winnie
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
fenikso
Příspěvky: 792
Registrován: 11. 10. 2009, 10:58
Bydliště: Brno

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od fenikso »

York píše: 14. 6. 2022, 14:26 Nemůžu se zbavit pochyb o promyšlenosti a dotaženosti hry, kterou hráči začnou opravovat ještě dřív, než ji začnou hrát :-)
Tak to si zase nebudeme nalhávat, že nekonzistence mechanik, o které snad není pochyb, je nějaká super feature. Já se pouze ptal, jestli někdo vidí důvod, proč třeba když je ve hře optional AAC tam není nějaká optional rule na podhazování pro save. To že ostatní nabídli své poznatky a house-rules ze svých zkušeností jak hru hrají oni si nemyslím, že je na škodu diskuzi.

Nehledal bych za tím nic jiného, jde mi jen o zamyšlení nad tím, co vidím. Já jsem oD&D ani OSE nehrál a chtěl bych si to zkusit co nejvíce RAW, než do toho začnu rýpat.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

Hraní RAW bych doporučil na vyzkoušení, je to překvapivě v pohodě. Já začal hrát kampaň s tím, že začneme RAW a postupem času budu houserulovat věci, co mi začnou vadit. Seznam mých house rules (která jsem bez výjimky zavedl už před hraním, čímž jsem popřel sám sebe :)):

- Zatížení počítáme po řádcích/slotech (je na to už i oficiální varianta přímo od autora, v Carcass Crawler 2, česky bude na webu)
- Upravil jsem si ceny předmětů a rozšířil ceník
- Mám jiné ceny žoldáků (viz předchozí) a trochu jiný systém jejich najímání (tj. mám nějaké tabulky, které mi generují dostupnost, to v OSE vůbec není).
- Mám trochu jiný systém cestování krajinou (v zásadě zbytečné house rule, jenom se mi to líbilo a převzal jsem to, není to moc rozdíl)
- Když postavám klesnou životy na 0, neumírají automaticky, hážou na tabulku trvalých zranění a můžou přežít
- Zkušenosti se nedostávají za vynesení pokladů, ale až za jejich prohýření (efekt estetický, plus postavy nejsou bohaté)

Myslel jsem, že vyhodnocovací systém budu měnit a nějak ho standardizuju, ale nakonec mi to ani po 12 sezeních vlastně nevadí a necítím potřebu. Zrovna ty záchranné hody vnímám jako něco z ranku „příliš snahy za málo přínosu“. Čísílka jsou všude napsaná, konvertovat se mi je nechce, jen musíš pamatovat, že se to přehazuje.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Bifi »

Quentin píše: 14. 6. 2022, 13:55
fenikso píše: 14. 6. 2022, 13:21Tak hlavní problém bych viděl v tom, že některé classy mají lepší save jako výrazný bonus. Fighter na lvl1 má Ø14, dwarf Ø10. To mi přijde jako poměrně zásadní, vzhledem k celkově malému počtu odlišností.
Jasně, jen sdílím svoje oblíbené houserule.

(I tak by to asi šlo použít, trpaslík má prostě +X bonus k záchranným hodům.)
V LBB mal dwarf sejvy ako fighting man o 4 úrovne vyššie.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Rillae »

fenikso píše: 14. 6. 2022, 15:09
Já se pouze ptal, jestli někdo vidí důvod, proč třeba když je ve hře optional AAC tam není nějaká optional rule na podhazování pro save.
Stoupající AC je přiblížení se novějším edicím (a dost usnadňuje hraní pro ně psanejch modulů, odpadá ti jeden problém s konverzí). Save jako roll under se, pokud vím, nikde v oficiálním DnD neobjevil... a jestli se objevil v nějakym obskurním 3rd party sourcebooku, tak sem na něj nikdy nenarazila
Naposledy upravil(a) Rillae dne 14. 6. 2022, 15:34, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od York »

Fenikso: Nemyslel jsem to jako rejpnutí do tebe, ale do Markuse, kterej tvrdil, jak je oDnD promyšlená a dotažená hra. Ty jsi jen názorně ukázal, že to jeho tvrzení dost pokulhává ;-)

Dokonce bych se nebál říct, že v rámci OSR platí, že čím věrnější jsou pravidla oDnD, tím jsou horší (samozřejmě určitě existujou výjimky), protože novější hry celkem logicky adresují problémy těch starších.

To, že oDnD mělo funkční koncept, asi nikdo nerozporuje. Provedení ale odpovídá době, kdy vzniklo.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

York: Quentin mi vzal odpověď z úst, líp bych ti neodpověděl.
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Rillae »

Markus píše: 14. 6. 2022, 15:24 - Zkušenosti se nedostávají za vynesení pokladů, ale až za jejich prohýření (efekt estetický, plus postavy nejsou bohaté)

Mám něco podobnýho, převzato od Billa Webba. akorát prohýření (a.k.a. děvky a chlast) platí akorát pro válečníky, barbary, a trpaslíky. Pro kleriky a paladiny je to charita, pro zloděje to, co opravdu ukradne/vylootí, pro kouzelníky výbava laboratoře, starý grimoáry, výzkum...

A k tomu používám Finchovo když loot nejsou mince ale předmět, tak ho musej napřed prodat. Když maj štěstí, tak za víc, než je tabulková cena, když maj smůlu, tak holt za míň
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6890
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Antharon »

Rillae píše: 14. 6. 2022, 15:46
Markus píše: 14. 6. 2022, 15:24 - Zkušenosti se nedostávají za vynesení pokladů, ale až za jejich prohýření (efekt estetický, plus postavy nejsou bohaté)

Mám něco podobnýho, převzato od Billa Webba. akorát prohýření (a.k.a. děvky a chlast) platí akorát pro válečníky, barbary, a trpaslíky. Pro kleriky a paladiny je to charita, pro zloděje to, co opravdu ukradne/vylootí, pro kouzelníky výbava laboratoře, starý grimoáry, výzkum...

A k tomu používám Finchovo když loot nejsou mince ale předmět, tak ho musej napřed prodat. Když maj štěstí, tak za víc, než je tabulková cena, když maj smůlu, tak holt za míň
ja mam nieco podobne, postavy vlastne mozu peniaze minat na rozne veci
ak ich investuju do seba, cestuju, bavia sa, ziskavaju nove zazitky a vysledkom je bojaschopnejsi charakter
ak ich investuju do inych a minaju ich doslova na hluposti, paci sa to bohom a ziskavaju za to vyssie save rolly
ak ich investuju do armady, tak si zlepsuju schopnost verbovat vojakov a velit
ak ich investuju do svojho mestskeho statu, zvysuje sa ich status, maju vplyv na vyvoj celeho regionu
alebo ich mozu investovat do nejakeho obskurneho kultu, ci cechu kvoli magii a podobnym vyhodam

cena vsak vyrazne stupa, ale nemusi to nutne znamenat ze postava tam donesie pytle zlata. Ak sa vrati z vypravy s hromadou otrokov, alebo dobyje pre svoj stat region v malej azii, da sa to lahko skonvertovat
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Jekyll
Příspěvky: 177
Registrován: 1. 3. 2019, 19:56

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Jekyll »

Tak som si to teda predobjednal, no od toho momentu mi v hlave neustále hlodá otázka, že prečo ste sa rozhodli preložiť práve OSE, a nie trebárs Swords & Wizardry, či DCC? Celkom by ma zaujímalo to biznisové rozhodovanie. A druhá otázka: plánuje sa aj zástena?
Som Knihobôľ
Stvoril som pre Zapovězené země Lyset a Kolosovu vyhňu
Hrám: Zapovězené země/DnD 5e
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

Já jsem k tomu překladu přišel později, zahajovali ho tuším Bajo a Vandal. Pohnutky by líp vysvětlili oni. Podle mě jde o to, že chtěli zpřístupnit nějakou verzi starého D&D a tohle je ta nejpřístupnější – nejpřehledněji sepsaná, líbivá, nejvíc user-friendly, stručný přehledný text, prostě „moderní prezentace“. Swords & Wizardry, OSRIC, Labyrinth Lord a podobně jsou oproti tomu „tradiční prezentace“ s dlouhými odstavci rozvláčného textu. (Teď pomíjím, že každá klonuje jinou edici D&D a má trochu jiná pravidla.)

Je to ale jenom můj odhad, možná odpoví Bajo nebo Vandal. Každopádně mě OSE zkazilo schopnost číst jiná pravidla, protože jakmile jsem jednou viděl, že to jde napsat takhle elegantně a přehledně, mám problém skousnout tu tradiční rozvláčnou formu. :)

DCC už se překládá.

Samostatná věc je, že dlouhé mnohasetstránkové knihy jsou z komerčního hlediska pro překlad dost problém – např. DCC v zásadě není možné přeložit a vydat profesionálně, to by se nemělo šanci zaplatit.

OSE je divý případ. Samotný překlad vznikl v amatérském režimu, pak jsem ho převzal já a revidoval jsem ho do „profesionální podoby“ (vyložte si to, jak chcete), Skaven vyjednal licenci. Ale je to trochu haluz – když už to bylo skoro hotové, zkusili jsme se zeptat na licenci a dostali jsme ji. Ale naše práce byla dobrovolnická víceméně za symbolickou cenu. OSE by nikdy nevzniklo jako komerční projekt, na který by si mě Skaven najal za standardní sazby. Prostě by se to nemohlo zaplatit.

TLDR: Nebylo za tím žádné extra plánování. Začali to překládal kluci fanouškovsky a nějak se to nabalilo.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 2):
mrakomrak, Jekyll
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Rillae »

Markus píše: 27. 6. 2022, 14:06 Podle mě jde o to, že chtěli zpřístupnit nějakou verzi starého D&D a tohle je ta nejpřístupnější – nejpřehledněji sepsaná, líbivá, nejvíc user-friendly, stručný přehledný text, prostě „moderní prezentace“. Swords & Wizardry, OSRIC, Labyrinth Lord a podobně jsou oproti tomu „tradiční prezentace“ s dlouhými odstavci rozvláčného textu. (Teď pomíjím, že každá klonuje jinou edici D&D a má trochu jiná pravidla.)
Tak mě se S&W četlo nádherně, neřekla bych že má problém s "dlouhými odstavci rozvláčného textu". Aspoň v Complete verzi, Core a White Box jsem neviděla.
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Rillae »

Markus píše: 14. 6. 2022, 15:24
- Když postavám klesnou životy na 0, neumírají automaticky, hážou na tabulku trvalých zranění a můžou přežít

Myslíš libůstky jako vypíchaný oči, usekaný prsty, zpřerážený žebra, rozdrcený kolena? Tak to mam jako následek crit hitu. S tím, že na crit hit nehrozí jenom trvalý zranění, ale i insta kill, vykradla sem na to hezkou tabulku pro 1e WFRP
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 737
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Vandalicus »

Core ma 32 stran pravidel s velkymi obrazky, nic jako dlouhe odstavce v nich neni :D spis je tam problem, ze spousta veci je proste v oDnD trochu krypticka
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot] a 3 hosti