[OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21014
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
[OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Anotace v Databázi
Domovská stránka Old School Essentials na Mytagu
Retroklon pravidel Basic/Expert D&D. V roce 2022 vyšel v češtině.
Herní pomůcky:Old-School Essentials (OSE) jsou retroklon jedné z verzí prapůvodní fantasy hry na hrdiny, Basic Dungeons and Dragons (konkrétně její varianty Basic/Expert neboli B/X). Pravidla existují ve dvou různě obsáhlých variantách. Classic Fantasy je „čistá“ varianta základních pravidel tvořená jen obsahem převzatým z Basic D&D. Advanced Fantasy je r ozšířená varianta základních pravidel, která obsahuje veškerý obsah varianty Classic Fantasy, navíc ještě rozšířený o spoustu obsahu převzatého z Advanced D&D.
Deníky, zástěna, různé pomůcky, varianty pravidel
SRD - online verze pravidel na Mytagu
Varianty pravidel:
Položkové zatížení – inventář založený na řádcích; stáhněte si na Mytagu speciální deníky
Rychlé vybavení - rychlejší systém výběru vybavení pro postavy
Posuzování zlodějských dovedností - jak vyhodnocovat zlodějské dovednosti
Bojové talenty - volitelné pravidlo, které dává povolání bojovníka něco navíc
Pokročilý kouzelník - volitelná pravidla pro kouzelníky z OSE Advanced Fantasy (pravidla převzatá z 1. edice AD&D)
Morálka a muži – podrobnější systém pro verbování družiníků a práci s nimi
Nová povolání:
Mág, Lesní elf, Pán šelem, Chodec, Houbník, Mystický bard
Česky dostupná dobrodružství: (přehled i těch anglických najdete v Databázi)
Oficiální pro OSE:
- Díra v dubu – mýtické podsvětí pro 1. až 2. úroveň (viz taky samostatná diskuze)
- Síně Krvavého krále – upírské dobrodružství pro 3. až 5. úroveň
- Volokarnovy katakomby – poctivé úvodní dobrodružství tak, jak má podle standardních pravidel vypadat (samostatná diskuze)
- Gornatův hvozd – pointcrawl v lese plném záhad
- Ve stínu Božského města – městské dobrodružství s menšími dungeony + pointcrawl ve ztraceném údolí
- Chrám padlé hvězdy - sci-fantasy minidungeon pro 1. až 3. úroveň, vyšlo v Drakkaru
Další materiály:
Bestiář AD&D 2e – Český překlad bestiáře pro AD&D 2e. Je sice pro jinou hru, ale kompatibilní. Skoro 400 stran materiálů!
Zajímavé odkazy a informace (budu doplňovat):
Principia Apocrypha - knížečka zenových rad pro hraní oldschoolových her
Markusův blog Zpátky do dungeonu – spousta článků o old-schoolu, vč. zápisů z her a rad, jak na to (viz přehled článků)
Epizoda podcastu Dinosaurium obskurních světů o OSE
Původní organizační diskuze k překladu OSE (teď zamčená)
Materiály pro tvůrce a překladatele:
Český překladový klíč (glosář)
Errata:
str. 30 – Půlčíkovy hlavní vlastnosti jsou obratnost a síla. Později v textu je zmíněna „inteligence“ - má být „obratnost“.
str. 56 - Konkurence: „Družiník může souhlasit s nižší mzdou, když se o práci uchází víc zájemců, naopak může žádat nižší mzdu, když nemá konkurenci.“ Místo druhého „nižší“ má být „vyšší“.
str. 131, rámeček vpravo nahoře, poslední bod: „Pokud je zasažená VTZ stejná nebo nižší než protivníkova VTZ,
útok zasáhne.“ Má být vyšší.
str. 135, tabulka útoků, nahoře vlevo: „TZ nestvůry“ má být „KŽ nestvůry“. (Na předsádce vzadu knihy je to správně.)
- Přílohy
-
- Old School Essentials - glosář.xlsx
- (22.58 KiB) Staženo 71 x
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Bomba. Vydávaná dobrodružství jsou životabudičem OSR.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Jen houšť! Sice to asi hrát nebudu, ale moje hrabivé prsty sběratele už svrbí.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21014
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21014
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Na webu Mytago jsme zveřejnili trojici šikovných variantních pravidel:
Rychlé vybavení - rychlejší systém výběru vybavení pro postavy
Bojové talenty - volitelné pravidlo, které dává povolání bojovníka něco navíc
Pokročilý kouzelník - volitelná pravidla pro kouzelníky z OSE Advanced Fantasy (pravidla převzatá z 1. edice AD&D)
A brzo bude vycházet dobrodružství Síně Krvavého krále. Už se dá předobjednat.
Rychlé vybavení - rychlejší systém výběru vybavení pro postavy
Bojové talenty - volitelné pravidlo, které dává povolání bojovníka něco navíc
Pokročilý kouzelník - volitelná pravidla pro kouzelníky z OSE Advanced Fantasy (pravidla převzatá z 1. edice AD&D)
A brzo bude vycházet dobrodružství Síně Krvavého krále. Už se dá předobjednat.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21014
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Tak Síně Krvavého krále se už dají koupit i jako ebook „zaplať kolik chceš“.
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Vhodný studijní materiál .Markus píše: ↑23. 1. 2023, 16:40 Tak Síně Krvavého krále se už dají koupit i jako ebook „zaplať kolik chceš“.
Okolí Kamence / Labyrint Chodce v tmách / Setkání v Zapovězených Zemích I / Setkání v Zapovězených Zemích II / Poslední uctívač / Noc krve (adaptace původního Night of blood pro ZZ)
Zpětná vazba mi pomůže se zlepšit. Díky.
Zpětná vazba mi pomůže se zlepšit. Díky.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21014
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Hartmi přeložil povolání Mystický bard. To je bard, akorát místo kněžské magie používá kouzelnickou.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21014
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
První praktické dopady kontroverze ohledně OGL pro OSE.
Dolmenwood vyjde jako samostatná hra.
Nebude to tedy doplněk pro OSE podle původního plánu, ale hra postavená na OSE, ale zbavená vazeb na OGL. Rozsah knih se tím trochu rozšiřuje a vydání oddaluje, protože je nutné implementovat do nich všechna pravidla, povolání, poklady, nestvůry... samozřejmě musejí být původní, jiné než D&Dčkové.
Jak budou pravidla Dolmenwoodu vypadat
Zní to jen jako drobná revize OSE, Gavin to chce mít obojí vzájemně kompatibilní, takže to technicky vzato pořád bude produkt kompatibilní s OSE a hratelný s OSE, akorát v sobě už bude mít zakomponovanou vlastní variantu pravidel.
Zároveň Gavin plánuje po vydání Dolmenwoodu (asi 2024) vydat novou verzi OSE, ale zbavenou vazeb na OGL a postavenou na SRD pravidlech D&D 5e. Což teda bude zajímavé sledovat, co z toho vyleze, ale bude to určitě trochu jiná hra.
Pokud ty změny udrží na nějaké drobné úrovni, neudělá z toho „oldschoolovou pátou edici“ a udrží kompatibilitu, tak to ve výsledku možná bude dobře. Vznikne „učesaný“ retroklon, ne doslovná kopie D&Dčka, ale něco hodně blízkého s optimalizovaným systémem – možná jako Lamentations, které fungují moc pěkně.
Jsem ale rozpačitý z toho odklonu od OGL a postavení hry na D&D 5e. Ne kvůli pravidlům (myslím, že na pětce klidně může postavit i hru s pravidly stejnými jako Basic), ale kvůli "obsahu" – kouzla, nestvůry, seznamy pokladů, to podle mě už bude muset být pětkové. Což mě tolik neláká.
Uvidíme, jak to bude vypadat, jestli ten přechod na 5e SRD pojme jen jako právní záštitu a příležitost obrousit ostré hrany, nebo jako vznik úplně jiné hry inspirované starými edicemi, ale v jádru jiné.
Dolmenwood vyjde jako samostatná hra.
Nebude to tedy doplněk pro OSE podle původního plánu, ale hra postavená na OSE, ale zbavená vazeb na OGL. Rozsah knih se tím trochu rozšiřuje a vydání oddaluje, protože je nutné implementovat do nich všechna pravidla, povolání, poklady, nestvůry... samozřejmě musejí být původní, jiné než D&Dčkové.
Jak budou pravidla Dolmenwoodu vypadat
Zní to jen jako drobná revize OSE, Gavin to chce mít obojí vzájemně kompatibilní, takže to technicky vzato pořád bude produkt kompatibilní s OSE a hratelný s OSE, akorát v sobě už bude mít zakomponovanou vlastní variantu pravidel.
Zároveň Gavin plánuje po vydání Dolmenwoodu (asi 2024) vydat novou verzi OSE, ale zbavenou vazeb na OGL a postavenou na SRD pravidlech D&D 5e. Což teda bude zajímavé sledovat, co z toho vyleze, ale bude to určitě trochu jiná hra.
Nedokážu se rozhodnout, co si o tom myslím. Ty změny asi nepotřebuju, na druhou stranu OSE jako hra už existuje a neexistuje žádný důvod ji nějak měnit (protože je to klon), takže je vlastně uzavřená vývoji. Pokud Gavin chce vydávat nějaké nové verze, o svoje staré verze tím nepřijdu, tak proč ne.Just to reiterate from yesterday's post: our intent with OSE is as follows:
1. Continue reprinting and publishing the game in its current form.
2. At some point in the future (perhaps 2024?) start work on a revised, non-OGL version. (Despite WOTC's current stance on the OGL v1.0a remaining in place, we feel the best approach in the long run is to move away from it, to avoid potential future rug-pulling attempts.)
3. Whether any of the changes listed above for Dolmenwood may appear in a future revised OSE is as yet undecided.
Pokud ty změny udrží na nějaké drobné úrovni, neudělá z toho „oldschoolovou pátou edici“ a udrží kompatibilitu, tak to ve výsledku možná bude dobře. Vznikne „učesaný“ retroklon, ne doslovná kopie D&Dčka, ale něco hodně blízkého s optimalizovaným systémem – možná jako Lamentations, které fungují moc pěkně.
Jsem ale rozpačitý z toho odklonu od OGL a postavení hry na D&D 5e. Ne kvůli pravidlům (myslím, že na pětce klidně může postavit i hru s pravidly stejnými jako Basic), ale kvůli "obsahu" – kouzla, nestvůry, seznamy pokladů, to podle mě už bude muset být pětkové. Což mě tolik neláká.
Uvidíme, jak to bude vypadat, jestli ten přechod na 5e SRD pojme jen jako právní záštitu a příležitost obrousit ostré hrany, nebo jako vznik úplně jiné hry inspirované starými edicemi, ale v jádru jiné.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21014
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Jak čtu reakce, tak je docela backlash kvůli rozhodnutí zrušit koncept "rasa je povolání" a přejít výhradně na kombinace rasa +povolání. Celkově nejsou ohlasy na tohle oznámení moc nadšené, části lidí je to jedno, část chce Dolmenwood jako prostředí pro OSE, ne jako hru, menší část změny vítá. Očekával bych ještě nějaké drobné úpravy, minimálně zrušení toho přechodu na "rasa + povolání".
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Tohle moc nedává smysl. Wizardi obsah, kterej byl původně podl OGL, vydali pod CC licencí, takže prostě stačí v novym vydání přejít na CC.Markus píše: ↑22. 2. 2023, 11:01 2. At some point in the future (perhaps 2024?) start work on a revised, non-OGL version. (Despite WOTC's current stance on the OGL v1.0a remaining in place, we feel the best approach in the long run is to move away from it, to avoid potential future rug-pulling attempts.)
Spíš mi přijde, že má autor chuť vytvořit novej klon svýho DnD klonu, akorát to kdo ví proč nechce říct na rovinu
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21014
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Celé OSR stojí právně na třetí edici, ne na páté. Pod CC je momentálně vydaná pátá. Šířily se nějaké náznaky, že vydají pod CC i třetí, ale jsou to furt jen náznaky.
Plus pak je tady ještě problém toho, že samotné systémové SRD zdaleka neobsahuje veškerý "open game content" a odchodem z licence OGL k němu ztratíš přístup. Konkrétně tohle je open game content, který cituje OSE:
Přechod pod jinou licenci, a navíc pod pátou edici, znamená především velmi důsledně pročesat hru a vyhodit z ní všechno, co v SRD 5e edice není + všechno, co převzal z citovaných zdrojů. Nemám teď představu, jak velká část věcí (nestvůr, kouzel, předmětů) obsažená v B/X je a není zmíněná v SRD páté edice, ale určitě ten překryv nebude kompletní.Castles & Crusades: Players Handbook, © 2004,
Troll Lord Games; Authors Davis Chenault and Mac
Golden.
Cave Cricket from the Tome of Horrors, © 2002,
Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Greene and
Clark Peterson, based on original material by Gary
Gygax.
Crab, Monstrous from the Tome of Horrors, © 2002,
Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene,
based on original material by Gary Gygax.
Fly, Giant from the Tome of Horrors, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on
original material by Gary Gygax.
Golem, Wood from the Tome of Horrors, © 2002,
Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Greene and
Patrick Lawinger.
Kamadan from the Tome of Horrors, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on
original material by Nick Louth.
Rot Grub from the Tome of Horrors, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Greene and Clark
Peterson, based on original material by Gary Gygax.
Labyrinth Lord™ © 20072009, Daniel Proctor.
Author Daniel Proctor
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Jak byste, prosím, vyhodnocovali skupinovou snahu postav v následujících situacích?
A. Dvě postavy se spolu rozbíhají proti velkým zaseklým dveřím. Každá z nich má šanci na vyražení dveří 3z6.
B. Skupina se snaží zvednout těžký kamenný poklop, který má v každém rohu železný kruh na uchopení, takže poklop mohou zvedat až čtyři postavy. Každá ze čtyř postav má sílu 10.
Napadá mě několik možných přístupů, ale rád si poslechnu i vaše názory. Díky.
A. Dvě postavy se spolu rozbíhají proti velkým zaseklým dveřím. Každá z nich má šanci na vyražení dveří 3z6.
B. Skupina se snaží zvednout těžký kamenný poklop, který má v každém rohu železný kruh na uchopení, takže poklop mohou zvedat až čtyři postavy. Každá ze čtyř postav má sílu 10.
Napadá mě několik možných přístupů, ale rád si poslechnu i vaše názory. Díky.
Okolí Kamence / Labyrint Chodce v tmách / Setkání v Zapovězených Zemích I / Setkání v Zapovězených Zemích II / Poslední uctívač / Noc krve (adaptace původního Night of blood pro ZZ)
Zpětná vazba mi pomůže se zlepšit. Díky.
Zpětná vazba mi pomůže se zlepšit. Díky.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21014
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
A. Vzal bych šanci nejlepší z postav a zvýšil ji za to, že ostatní pomáhají, třeba na 4 z 6.
(Je teda otázka, jestli si při vyrážení dveří ramenem můžete navzájem pomáhat, nebo jestli je vlastně vyráží každý sám, ale to nechám na filozofech )
B. Zvedání poklopu je totéž, co vyrážení dveří, ne? Stejně jako zvedání mříží a tak. Stejná mechanika.
Taky jsem někde viděl řešení typu „brána je těžká, k otevření je zapotřebí kolektivní síla 40“
(Je teda otázka, jestli si při vyrážení dveří ramenem můžete navzájem pomáhat, nebo jestli je vlastně vyráží každý sám, ale to nechám na filozofech )
B. Zvedání poklopu je totéž, co vyrážení dveří, ne? Stejně jako zvedání mříží a tak. Stejná mechanika.
Taky jsem někde viděl řešení typu „brána je těžká, k otevření je zapotřebí kolektivní síla 40“
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti