[série článků] Historie RPG

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1595
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Passingby »

Já bych Rifts za zakladatele toho maglajzu moc nepovažoval. V publikovaných RPG možná jo, ale jinak mi to hrozně připomíná kreslený seriály pro děcka s 20 minutovýma epizodama, ze kterých jsme tak v 10ti, 12ti měli oči jak tenisáky. Česky tu tehdy byly asi akorát Teenage Mutant Ninja Turtles (tam nějaký dimenzionální díry a cosi z Dimenze X bylo taky; ty jsou ale koukám z 1987). A kdo měl satelit, ten tehdá musel koukat na He-Man and Masters of the Universe (první je podle Wiki z 1983) a pak ostatním vykládat, co se tam dělo, i když nikdo neuměl anglicky a houby tomu rozumněl... :-D V USA podobných seriálů byly určitě mraky. Ty dimenzionální brány a portály byly, hádám, dobrá scénáristická berlička - termín se blíží, tak co, prásknem tam portál a hned se můžeme "inspirovat" něčím, co by do pevněji pojatého světa moc nezapadalo.

A dost mi to připomíná Shadowrun, ten vyšel o rok dřív. Ale ten se z nějakýho důvodu řadí pod cyberpunk, ne gonzo guláš :-)
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Děkujeme Passingbyovi za exkurze do dob minulých, kde se skrývají mnohé obskurnosti. :)

Mimochodem, stejný designér, co dělal Paranoiu.

Obrázek

:arrow? The Price of Freedom
Raději mrtví než rudí!

The Prince of Freedom je kombinace jednoduchého RPG a wargame na hexové síti balancující na hraně mezi satirou a sarkasmem. Hra se odehává v alternativní historii, kdy postupné oslabení západního demokratického světa v 80. letech a sovětské úspěchy v „tvrdé“ militarizaci vesmíru vedly k dobrovolné kapitulaci USA, jejich okupaci sovětskými vojsky a vytvoření Spojených Sovětů Amerických. Hráči hrají patrioty, kteří se nehodlají smířit se sovětizací Ameriky a rozhodli se proti okupantům vést partizánskou válku.

Postavy jsou určené svým charakterem (vášně, zájmy a cíle, rodinné zázemí, politické a náboženské přesvědčení, vzdělání, původní zaměstnání atd.), bojově zaměřenými herními vlastnostmi (síla, zručnost, hbitost, bystrost, výdrž) a dovednostmi. Hráč si během tvorby postavy mezi vlastnosti a dovednosti rozděluje pevně daný počet bodů. Při ověřování se hodem k20 podhazuje daná vlastnost nebo dovednost (s bonusy nebo postihy podle situace). Vlastnosti a dovednosti vyšší jak 10 se ověřují jen když postava jedná pod tlakem; jinak se počítá s tím, že postava činnost zvládá tak dobře, že prostě uspěje.

Boj probíhá na kola s pevnou strukturou, která vychází z wargames a počítá s použitím žetonů na hexové síti a skrytým pohybem zatím neobjevených protivníků. Hráči i vypravěč své akce v kole sice ohlašují popořadě, ale jejich výsledek se vyhodnocuje, jako by proběhly současně. Za dokončené scénáře a dobrodružství postavy dostávají body, za které si můžou zlepšit své dovednosti, a body hrdinství, za které můžou například uhnout střelbě, snížit vážnost svého zranění, automaticky uspět při hodu nebo provést v boji dvě akce místo jedné.

Na rozdíl od podobně laděné hry Twilight: 2000 (1094) ze stejné doby volí méně simulační přístup k pravidlům, takže např. zbraně jsou rozdělené jen na široké kategorie (pistole, puška, samopal...) a jednotlivé typy v rámci kategorie se liší jen druhem munice, váhou a cenou.

Hra vyšla v podobě krabicové sady. Vyšly pro ni jen dva doplňky: Gamemaster's Pack (1987) se zástěnou, dalšími pravidly a jednouchým scénářem a samostatný scénář Your Own Private Idaho (1987).
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Bifi »

O tomto som nikdy nepočul....
Ale reagujem hlavne preto, že je rozdiel medzi Prince a Price.
Za tento příspěvek děkují uživateli Bifi:
Markus
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1595
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Passingby »

Ou-kej? :think:

Obrázek

:arrow? Street Fighter: The Storytelling Game
Bojově zaměřené licencované RPG umístěné do „světa“ arkádové mlátičky Street Fighter, v té době načrtnutého jen velmi neurčitě, využívající stejná pravidla jako hry z řady World of Darkness. V některých ohledech jsou zjednodušená (dovednosti nemají specializace, útočník si neháže na útok atd.) a v jiných zase rozšířená (seznamy bojových akcí a manévrů, boje na hexové síti). Místo klanové příslušnosti si postavy vybírají svůj bojový styl. Pro odehrávání soubojů je možné používat karty s bojovými akcemi. Hru je možné hrát i jako PvP souboje nebo turnaje.

Pro hru vyšlo 6 rozšiřujících příruček a některé postavy, které se v nich objevily poprvé, se později dostaly i do dalších videoher v sérii. Část pravidel byla později vydána v příručce World of Darkness: Combat (1997).

Pro hru existuje fanoušky připravený retroklon Street Fighter: 20th Anniversary Edition, který obsahuje všechna pravidla, styly, manévry atd. z rozšíření, ale mj. i z licenčních důvodů vynechává postavy, dobrodružství a podrobnější informace o herním světě.
sf-ryu.jpg
Nápad to asi není tak hrozný, jak to možná na první pohled vypadá (a na netu se dají najít vzpomínky, jak se v tom hrávaly turnaje :-) ), ale na to, že většina hry mají být akční bitky plné přemetů a kopů z otočky sem tam proložené firebally nebo sonickými vlnami, to má až moc dlouhý a wall-of-textový pravidla (og z 1994 má skoro 190 stran, retroklon 180).

(Dávám sem, protože do World of Darkness to fakt nepatří, i když to používá stejný systém.)

EDIT Ha, už jsem si vzpomněl, nejspíš to bude patřit do Obskurních her podle slavných předloh.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Řekl sis z hecu, že budeš vyhledávat největší bizáry? :)

Tohle je celkem zajímavé - vůbec jsem netušil, že White Wolfové něco takového vydali. A že to používá Storytelling system. A že si to říká "storytelling game", když je to primárně mlátička. :-o Ale termíny, termity...
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1595
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Passingby »

Mmm, asi si ke mně hledají cestu samy... :-) Dodělávám to GDW (2300 AD a Dark Conspiracy) a na tohle jsem přitom narazil náhodou někde na YT. Zaujalo mě to přesně kvůli tomu, že je to "vyprávěcí hra" postavená na stejným systému, jako Vampire etc., tak jsem se musel podělit. :-D Zařízli to cca po roce, takže to moc známé nebylo. Ten koncept by nemusel být zas tak špatný, ale museli by ty pravidla stlačit tak pod 60 stránek, skoro 200 je hrozně moc.

A když už fakt bizáry, tak třeba existujou věci jako Alma Mater (1982, 80kový Strixhaven :-)= ilustrace Erol Otus, ale bacha, jsou trochu NSFW) nebo Macho Women With Guns (1988, na tom je asi největší bizár to, že to autor myslel jako vtip a parodii, ale prodávalo se to tak, že to má oficiální překlady do italštiny, portugalštiny, němčiny, francouzštiny a finštiny plus ještě D20 adaptaci od Mongoose). Ale to do DB fakt zadávat nebudu, krom "shock value" to nic moc zajímavýho nepřináší.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Iwas Passingby píše: 15. 11. 2022, 19:27 Mmm, asi si ke mně hledají cestu samy... :-) Dodělávám to GDW (2300 AD a Dark Conspiracy)
A když už fakt bizáry, tak třeba existujou věci jako Alma Mater (1982, 80kový Strixhaven :-)= ilustrace Erol Otus, ale bacha, jsou trochu NSFW)
:-o

*googlí*

Obrázek

OK, tohle je oficiálně lepší než Strixhaven.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Passigby pokračuje s dějinami nakladatelství GDW.

Obrázek

:arrow? Dark Conspiracy (1e)
Dark Conspiracy je temná, horrorově laděná hra z alternativní budoucnosti (i když dnes už minulosti) začátku 21. století, kdy se zhroutila globální ekonomika a USA jsou fakticky rozděleny na obrovské urbanizované metroplexy, území nikoho mezi nimi a temná místa v odlehlých oblastech i hluboko v metroplexech, odkud na Zemi přicházejí upíři, mimozemšťané, vlkodlaci, kyborgové a další monstra z jiných dimenzí. Hráči většinou hrají lovce, kteří proti těmto temným hrozbám bojují.

Používá stejnou variantu pravidel nakladatelství GDW jako Twilight: 2000 (2e), tzn. dovednostní systém s podhazováním vlastnosti nebo dovednosti hodem k10 (ve druhé edici rozšířený na k20), kariérní systém tvorby postav a simulační pravidla pro boj a další aktivity. Pro hru vyšlo několik rozšiřujících příruček a dobrodružství.

Herní linie Dark Conspiracy byla v roce 1993 zrušena pro nedostatečný zájem a v roce 1995 nakladatelství GDW zkrachovalo. Později práva zakoupilo nakladatelství Dynasty Presentations, které vydalo krátkověkou 2. edici Dark Conspiracy (1997). Následovalo i pár dalších pokusů o oživení, viz rodina Dark Conspiracy.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

První hra s uzavřeným dějem, která se nesnažila simulovat „realitu“ herního světa, ale modelovat strukturu příběhu, vyšla už v roce 1977...

Obrázek

:arrow? Flash Gordon & the Warriors of Mongo
Flash Gordon & the Warriors of Mongo je science-fantasy hra založená na komiksové sérii Flash Gordon. Je v mnoha ohledech historicky unikátní. V první řadě jde vůbec o první RPG hru, která vychází z licence jiné známé mediální značky. A jedinečná byla ve své době i tím, že se nepokoušela o simulaci „reality“, ale o vytváření jasného příběhu, který se řídí žánrovou strukturou a konvencí.

Všechna dobrodružství se odehrávají na planetě Mongo, hráči se ujmou rolí Flashe Gordona a jeho společníků a jejich cílem je vždy svrhnout krutovládu císaře Minga Nemilosrdného. Postavy mají čtyři náhodně určené vlastnosti a hráči jim na základě nich vyberou jedno ze tří povolání (válečník, vůdce, vědec) – žádné jiné herní statistiky neexistují. Hra například nepočítá životy, zranění je vždy konkrétní popisný efekt.

Skupina cestuje po mapě světa, aby konfrontovala Minga. Její herní postup se ale měří na samostatné „schématické mapě“, která měří dosažené dějové milníky. Vypadá jako série soustředných kruhů, které reprezentují jak lokace v herním světě, tak specifické situace a děje. Příručka uvádí příklady možných nástrah a konfliktů v každém druhu. Hráči je překonají příslušnými hody, dostanou odměnu (často vylepšení některé vlastnosti) a posouvají se do kruhu dalšího. Různé zkratky na schématické mapě umožňují postavám volit přímou cestu k Mingovi, nebo naopak postupovat oklikou a hromadit víc odměn, spojenců atd. potřebných k vítězství. Nakonec je vždy čeká souboj s Mingem. Každé herní sezení bude dodržovat tuto strukturu, byť jednotlivé nástrahy a situace se budou lišit podle toho, co si sudí připraví.
Takhle vypadá ta schématická mapa:

mongo map.jpg
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Chtěl jsem napsat článek o Arduinu, ale vzniklo mi z toho něco jiného. Ve čtvrtém díle Historie RPG (zpětně přečíslovaném na druhý) se dívám na fanouškovskou scénu raného D&D, soustředěnou kolem zinů a jiných nadšeneckých publikací a postupný zrod roleplayingu.

Obrázek

:arrow? Historie RPG 002: Fanouškovská scéna D&D a vynález roleplayingu
Je tradicí považovat D&D za první „roleplayingovou hru“, což je pravda jen částečná – přesnější by bylo říct, že idea roleplayingu se vyvinula v hráčské komunitě při hraní D&D.

Příběh oficiálního D&D už jsme nakousli v Historii RPG 001. Dnes se podíváme na D&D neoficiální. Hra totiž byla historicky jedinečná v tom, že se kolem ní už v prvních letech rychle vytvořila komunita kutilů, kteří ji všelijak upravovali, „opravovali“, vylepšovali, rozvíjeli. D&D rychle mutovalo a během pár let si různé části Ameriky i různé herní skupiny vytvořily vlastní varianty a začaly publikovat neoficiální doplňky. A někde v tomhle procesu se stalo, že ze „středověké wargame“ zvané Dungeons & Dragons se vyvinula aktivita, které dnes říkáme „roleplaying“.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 2):
Jerson, Passingby
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Z kategorie „Hry, o kterých jste v životě neslyšeli a už zase nikdy neuslyšíte (ale mají pěknou obálku)“:

Obrázek

:arrow? Archaeron Games System
Archaeron Games System je historizující fantasy hra připomínající Chivalry & Sorcery (1977). Pochází od jejího spoluautora, který nebyl spokojený se složitostí předchozí hry a rozhodl se udělat hru podobnou, jen jednodušší. Hra byla koncipovaná jako série modulárních 48stránkových sešitů, které by se daly použít i s jinými „generickými“ fantasy hrami (rozuměj: D&D a odvozené) nebo společně, čímž by vznikla samostatná hra. Dokončeny ovšem byly jen dva moduly:

První kniha, Mage (1980), představuje fantasy magický systém s komplexními pravidly pro sesílání kouzel, tvorbu magických postav a různé formy magie. Nabízí tři povolání: psychikové (dělí se na média, věštce a přirozené psychiky), kouzelníky (vyvolávači, thaumaturgové, okouzlovači) a theurg (varianta klerika: symbolista, mystik nebo nekromant).

Druhá kniha, Warrior (1981), představuje fantasy soubojový systém ve stylu středověkého evropského boje, pravidla pro postavy válečníků, podrobné zbraňové dovednosti, pravidla pro jízdní boj, zranění a léčení atd.

Po nešťastném požáru, který zničil většinu skladových zásob obou knih, byl projekt opuštěn a nakladatelství už nikdy nevydalo žádný další RPG produkt.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Tak přece jenom jsem ještě do letošního roku vmáčknul pátý článek o historii RPG her!

Obrázek

:arrow? Historie RPG 005: Kalifornští šermíři, mišmašový sranda bizár a Arduin
Všechno začíná u D&D. Den, kdy se v sérii Historie RPG dostaneme ke hrám, které původ v D&D nemají, se pomalu blíží, ale dnešek to zatím nebude. Pořád ještě se bavíme o prvních pár letech roleplayingu – a v prvních pár letech roleplayingu hráli D&D všichni.

Arduin je rozšíření pro D&D / svět / hra (tehdy se to ještě moc nerozlišovalo), která v sedmdesátých letech vzbudila v hráčské komunitě rozruch, ale pozdější historie na ni vesměs zapomněla. Z dnešního pohledu je Arduin především pěknou ilustrací několika trendů typických pro fanouškovskou scénu původního D&D – především mišmašového vykrádání zábavných prvků z různých fantasy i sci-fi předloh a jejich míchání do jednoho velkého guláše á-la „Pejsek a kočička vařili dort“.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 4):
Mizy, Wolfus, Bifi, smoldar3
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Z kategorie „naprosto náhodné historické obskurnosti“ – první artušovská RPG hra.

Obrázek

:arrow? Knights of the Round Table (1976)
Knights of the Round Table je raná RPG hra zasazená do prostředí artušovských legend. Vyšla v podobě 64stránkového sešitu o formátu „Digest“ (zhruba A5). Vydalo ji drobné nakladatelství Little Soldier Games, ale hra se výrazněji neprosadila.

Hra je relativně jednoduchá. Hráči hrají za individuální postavy, ale každá z nich je definovaná jen jednou číselnou statistikou. Hra se točí kolem tří režimů boje: boj holýma rukama, boj chladnými zbraněmi a jezdecký turnaj. Každý z těchto soubojových systémů stojí na karetním vyhodnocovacím systému, ve kterém hráči vybírají manévry vždy z deseti možných. Podrobněji se pak manévry vyhodnocují hodem k100. Hra obsahuje i rozšířená pravidla pro kampaně, například bitvy armád nebo tabulky náhodných setkání.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Passigby pokračuje ve vyhledávání obskurních her, co vyšly v nákladu pár set kusů a nikdo o nich neví. :)

Obrázek

:arrow? FTL: 2448 (1e, 2e)
FTL: 2448 je sci-fi hra o objevování vesmíru, stylizovaná do relativně přízemního žánru, kdy postavami jsou „skuteční lidé“. Průzkum vesmíru vedou nadnárodní korporace, ty ovšem v téhle hře nejsou „zlé“. Hra nabízí detailně propracované vesmírné prostředí s lidmi i barvitými mimozemskými rasami. Ty jsou hravé a originální, neodvozené od žádných tehdy populárních filmů a knih.

Hra má podrobná simulační pravidla, generátory a subsystémy se spoustou grafů a tabulek, ale většina z nich je volitelná a není nutné používat všechny dohromady. Pro postavy se používá dovednostní systém s úrovněmi.

Hru vydalo malé nakladatelství Tri Tac Games a ani ve své době nebyla moc rozšířená. První edice (1982, 102 stran) byla později nahrazena druhou edicí (1985, 150 stran), která je v zásadě jen revizí a doladěním původní hry. (V databázi je považujeme za stejnou hru.) Měla drobnou ediční řadu tvořenou dvěma rozšířeními.

Výraznějšího přepracování se hra dočkala až později – potom co původní nakladatelství zaniklo a autor si založil nové – ve třetí edici FTL: 2448 (1993).
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1595
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Passingby »

To FTL: 2448 bylo zmíněný v předmluvě ke GURPS Space (pro GURPS 3e) :-) Ale jsou tam takový nesmysly, jako hit lokace s granularitou na jednotlivý prsty a podobně.

Jinak Tucholka (autor FTL: 2448) napsal a vydal i Fringeworthy (1982), což je podle Wikipedie první RPG z alternativní historie, takže (pro nás) čistě teoreticky nějaké místo v historii RPG asi má a snad ho někde zmíní i Applecline :-)
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů