[série článků] Historie RPG

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Black Adder
Příspěvky: 148
Registrován: 3. 2. 2018, 16:35

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Black Adder »

Už na diskuze namám čas, hraju :-)
K tomuhle jsem se dostal až dneska a je to
PECKA
díky
:-)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Já díky, že jsem ti stál za odepsání. :)

Příště se chystám na Traveller, takže konečně opustíme D&D a jeho napodobeniny.
Uživatelský avatar
Pan Bača
Příspěvky: 296
Registrován: 7. 12. 2005, 14:45
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Pan Bača »

Já jssem úplně nepochopil tu informaci, že kromě díla JJ zůstává zbytek toxický, včetně díla mrtvého Boba Bledsawa I. Potomci se potatili?
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Teď nechápu já, cos nepochopil. :) Tatínek byl v pohodě. Jeho syn a vnuk jsou toxičtí – a bohužel vlastní firmu i s právy na všechna jeho díla (a díla ostatních kromě Jaquays, která odkoupil Goodman).
Uživatelský avatar
Pan Bača
Příspěvky: 296
Registrován: 7. 12. 2005, 14:45
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Pan Bača »

Mmhm, tak to jsem to pochopil správně, ale jistý jsem si nebyl. Díky.

Jinak pěkné čtení :clap:
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Je milé vidět, že v tom vrtání se v historii nejsem sám. Passingby přidal další historickou vykopávku:

Obrázek

:arrow? Arduin
Arduin je jeden z prvních neoficiálních konkurentů původních Dungeons & Dragons. Hra vzešla z autorových domácích úprav D&D, podle kterých vedl rozsáhlou kampaň ve stejnojmenném světě. Hra nepřiznaně předpokládá, že hráči jako základ použijí právě pravidla D&D a Arduin budou mít jako jakousi „nadstavbu“ – úpravy jsou ovšem tak rozsáhlé, že vzniká de facto samostatná hra (například počet úrovní se zvýšil na 105!).

Obsahuje nová povolání, kouzla, nestvůry, poklady a kouzelné předměty atd. a tabulky a demografické údaje ke světu Arduin. Pravidla jsou obecná a určená k hraní čehokoliv včetně horroru, vesmírných válek, historických dramat i obvyklého tolkienovského fantasy, ideálně v gonzo guláši se vším dohromady.

Arduin vyšel po částech ve třech sešitech: The Arduin Grimoire 1: The Arduin Grimoire (1977), The Arduin Grimoire 2: Welcome To Skull Tower (1978) a The Arduin Grimoire 3: The Runes of Doom (1978). V zásadě je nutné mít po ruce i pravidla původního D&D a používat je jako základ.

Pozdější snaha zbavit se vazeb na D&D vyústila v příručku The Arduin Adventure (1981). Ta slouží jako zjednodušená pravidla pro rychlý start s Arduinem a zároveň poskytuje pravidlový základ pro jednotlivé „grimoáry“, aby už nebylo nutné dohledávat některé věci v pravidlech D&D.

Všechny čtyři příručky vydal autor v jednom uceleném svazku o mnoho let později jako Arduin Trilogy (2008).
Přímo pod anotací jsou přidaná i některá dobrodružství.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Bifi
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1595
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Passingby »

Markus píše: 6. 10. 2022, 16:46 Všechny čtyři příručky vydal autor v jednom uceleném svazku o mnoho let později jako Arduin Trilogy (2008).
Autor, David A. Hargrave, zemřel podle Wikipedie v roce 1988. Arduin Trilogy se tomu asi říkalo už na začátku (kolem 1980), vydání z 2008 (od Emperor's Choice Games and Miniatures?) by mělo být 1:1 reprintem původní trilogie (kromě toho je ještě pár dalších meziverzí, třeba z 90tek, a ti ECGM si dělali nějaký svoje další).

V té jeho kampani prý hrál i Greg Stafford (Glorantha) a Arduin Grimoires původně měly vyjít u Chaosia, ale pro nějaký neshody z toho vycouvali (asi to bylo moc podobný DnD a odevzdaný rukopis byl prý nekompletní a dost neuspořádaný).
Za tento příspěvek děkují uživateli Passingby:
Markus
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Passingby nám přináší další kuriozitu, tentokrát od tvůrců Travelleru.

Obrázek

:arrow? Cadillacs and Dinosaurs
Hra ve světě komiksu Xenozoic Tales. Lidstvo se před zkázou životního prostředí, kterou způsobilo na začátku 21. století, muselo uchýlit do obrovských podzemních krytů, a když se z nich přeživší za nějakých 500 let vydali zpět na povrch, našli planetu obydlenou dávno vyhynulými živočichy a rostlinami – dinosaury, pterodaktyly, mamuty, šavlozubými tygry... Příběhy se točí kolem konfliktů mezi lidskými kmeny, obnovenými městy a různými mocenskými frakcemi, prozkoumávání divočiny, hledání starých technologií a mívají environmentální a ekologický podtext.

Systém je dovednostní, převzatý z 2. edice hry Twilight: 2000 (1990). Základem je jednoduchá mechanika hodu 1k10 proti hodnotě vlastnosti nebo dovednosti. Obtížnost hodu se nastavuje vynásobením (dvojnásobek pro lehkou činnost) nebo podělením (polovina pro obtížnou činnost) vlastnosti nebo dovednosti. Doplňují ji ale spousty podrobných simulacionistických pravidel, tabulek a výpočtů pro všechny možné situace (hlavně co se týká boje), které moc neodpovídají pulpovému duchu předlohy. Schopnosti postavy se nakupují za body, ale je možné je naházet náhodně. Hráč si postavu nevytváří zcela volně, ale vybere si jednu z připravených šablon (nazývaných kariéry) a jen ji doplní.

Příručka obsahuje pravidla pro hráče, bohatě ilustrované přehledy vybavení a vozidel (z velké části převzaté z her řady Twilight: 2000), pravidla a rady pro sudího, bestiář, přehled důležitých nehráčských postav, tabulky pro generování náhodných setkání, sídel a nehráčských postav (pro ně se nepoužívají kostky, ale balíček běžných karet) a krátké ukázkové dobrodružství. Žádné další doplňky pro ni nevyšly.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Ptáte se, co dělal Gary Gygax, když odešel z TSR?

Obrázek

:arrow? Dangerous Journeys
Passingby píše:Dangerous Journeys je hra na hrdiny, kterou napsal Gary Gygax po svém odchodu z vydavatelství TSR. Byla plánována jako obecný systém, pro který by bylo možné vydávat příručky pro jednotlivé žánry a herní světy, ale její existenci ukončil soudní spor s vydavatelstvím TSR. Vyšla tak jen fantasy pravidla Mythus a svět Ærth. Vedle příruček napsal Gary Gygax i několik románů odehrávajících se ve světě Ærth.

Základ hry tvoří pět příruček:

Mythus: Fantasy Roleplaying Game (hlavní pravidla, 418 stran)
Mythus Magick: Mythus Fantasy Roleplaying Game Book II (pravidla pro magii, 386 stran)
Epic of Ærth: Complete Fantasy Adventure Millieu (herní svět, 270 stran)
Mythus Bestiary: Ærth Animalia (bestiář, 352 stran)
Mythus Prime (zkrácená základní pravidla, 150 stran)

Herní svět Ærth z velké části přímo čerpá z historie a mytologie (např. jednotlivé kontinenty jsou nazvané Æropa, Afrik, Azir, Amazonia...), aby se v něm hráči mohli snadno a rychle zorientovat, ale ledacos obměňuje nebo přidává. Např. uvnitř planety se nachází vnitřní svět, který je inverzí zemského povrchu – v místě oceánů jsou pevniny a v místě pevniny moře. Pravidla i popisy světa jsou psané typickým Gygaxovým barokně košatým stylem.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Rillae
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1595
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Passingby »

Markus píše: 25. 10. 2022, 20:47 Ptáte se, co dělal Gary Gygax, když odešel z TSR?
A ještě předtím s Frankem Mentzerem a Kimem Mohanem napsali a vydali Cyborg Commando (1987) se svéráznou vyhodnocovací mechanikou 2k10, kde se hody na kostkách nesčítaly, ale násobily :-o Po odchodu z TSR se mu očividně moc nedařilo...
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Passingby přináší další historickou exkurzi...

Obrázek

:arrow? Castle Falkenstein (1994)
Castle Falkenstein je optimisticky a netradičně pojaté RPG, umístěné do steampunkové (skoro)Evropy, obývané vedle lidí i dalšími fantastickými rasami, kde funguje magie, oblohou majestátně plují létající lodě a vedle nich se proháněji drací. Pozdější příručky popisují i další oblasti tohoto fantastického viktoriánského světa.

Klade velký důraz na atmosféru a styl, příručky jsou psané ve fikci a to včetně velké části pravidel. Hráči jsou vedeni k tomu, aby si pro postavu vedli deník, kam budou zapisovat její zážitky a vývoj. Postavy (hrdinky a hrdinové) jsou určené svým celkovým charakterem (heroická, tragická, chybující, nevinná, chytrá, padlá), archetypem (šílený vědec, spisovatel, skřítek, žoldák, kouzelník, počestný zloděj atd.) a schopnostmi. Pro vyhodnocování místo kostek používá hra běžný balíček karet, kdy jednotlivé barvy odpovídají druhům činnosti a hráč „přebíjí“ hodnotu obtížnosti, kterou stanovil vypravěč. Vypravěč má v ruce karty taky a může přihazovat. Pro kouzlení se používá druhý balíček karet s odlišnou mechanikou.

Existuje i oficiální konverze do GURPS (GURPS Castle Falkenstein, 2000), která ale přišla o část elegance původních pravidel.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

A ještě jedna obskurnost (zdravíme Rillae):

Obrázek

:arrow? Space: 1889 (původní)
Space: 1889 se odehrává ve fantastickém světě z románů Julese Vernea a H. G. Wellse, plném rozličných vynálezů a koloniální romantiky, kde k cestování mezi planetami stačí uzavřená loď s balónem a éterickým šroubem. Evropské koloniálni mocnosti mezi sebou nesoupeří jen na Zemi, ale podnikají objevitelské výpravy i na Měsíc, Mars nebo Venuši.

Hra na rozdíl od ostatních her vydavatelství GDW používá vlastní systém s bankem kostek a podobnou koncepci pravidel jako Star Wars d6. Nemá ale jednotnou základní mechaniku a pro vyhodnocování používá tři základní druhy hodů: bank kostek se sčítáním hodnot a podhazováním cílového čísla, prostý hod 1k6 proti vlastnosti nebo dovednosti (pro rychlá ověření nebo pro nehráčské postavy) a bank kostek s počítáním úspěchů (v boji).

Vedle obvyklých pravidel pro tvorbu postavy, řešení běžných a bojových situací obsahuje základní příručka i pravidla pro horolezectví, vynalézání nebo stavbu a souboje létajících lodí. Část pro vypravěče popisuje situaci na Měsíci, Venuši a Marsu.

Řada Space: 1889 nebyla komerčně moc úspěšná a zhruba po roce byla ukončena. Vyšly tak pouze příručky a dobrodružství týkající se pouštní planety Mars. Byla ale několikrát dotisknuta a později vyšla její adaptace pro Savage Worlds pod názvem Space 1889: Red Sands (2010) i nová, samostatná hra se stejný názvem Space: 1889 (Ubiquity) (2012), zasazená do stejného světa, ale převedená do systému Ubiquity.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Rillae
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Rillae »

Markus píše: 27. 10. 2022, 09:28 A ještě jedna obskurnost (zdravíme Rillae):

Obrázek

:arrow? Space: 1889 (původní)

Znám a mám. Sice nehraju, ale je to dobrej zdroj k vykrádání do jinejch viktoriánskejch, steampunk, a steamweird her
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Rillae »

Markus píše: 25. 10. 2022, 20:47 Ptáte se, co dělal Gary Gygax, když odešel z TSR?

Obrázek

:arrow? Dangerous Journeys


Pro DJ vyšla první publikovaná verze Necropolis, která je asi známější z DnD 3ed konverze (Gary Gygax's Necropolis od Necromancer Games), nebo relativně nedávno vydaných S&W a 5e konverzí (Necropolis, Frog God Games/Necromancer Games)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Další anotace od Passingby. Rifts jsou relativně známá hra, de facto zakladatel mišmašového žánru, tak nevím, jestli jí zakládat vlastní diskuzi (ale je stará a u nás ji nikdo moc neřeší). Kdyžtak se to dá oddělit...

Obrázek

:arrow? Rifts (1990)
Rifts (nová forma zápisu) nebo RIFTS (stará forma zápisu) je divoké RPG, výrazné hlavně svým prostředím, které spojuje dohromady další hry nakladatelství Palladium v univerzu „Rifts Megaversal.“ Zlatý věk lidstva, kdy se v několik set let vzdálené budoucnosti jednotlivé země a národy na Zemi rozhodly ukončit vzájemné nepřátelství a místo toho žít v míru a harmonii, skončil sérií ničivých katastrof, které nastaly po vzácné planetární konjunkci během jednoho zimního slunovratu. Při tom se uvolnila magická energie nahromaděná v siločárách obklopujících Zemi, došlo k narušení přediva reality a v uzlech na křižovatkách siločar se otevřely trhliny („rifts“) do jiných dimenzí. Magické výrony byly tak mocné, že dokonce způsobily i návrat Atlantidy. Trhlinami na Zemi začali přicházet obyvatelé světů z jiných dimenzí – někteří ze zvědavosti, ale jiní s cílem škodit, ničit a dobývat. Ve světě Rifts se tak potkávají ultratechnologie budoucnosti s fantastičnem, magií, démony, nadpřirozenem a horrorem, ale i obyčenými lidmi.

Hráči můžou hrát kybernetické rytíře, „třpytky“ v obrněných exoskeletonech („Glitter Boys“), psionické lovce, zmutované humanoidní psy, bojovníky nadopované chemikáliemi („Juicers“) nebo vylepšené mozkovými implantáty („Crazies“), technomágy, chodce po siločárách, mystiky, mentalisty, elementalisty, čerstvě vylíhlé draky a jiné podobné archetypy.

Herní systém (Palladium System) kombinuje tradiční povolání a úrovně s procentuálním dovednostním systémem. V boji se používá subsystém založený na oponovaných hodech k20. Jelikož se předpokládají souboje mocných protivníků v různých měřítkách, obsahuje i pravidla pro extrémně ničivé útoky (Mega-Damage).

I přes mnoho výhrad k nepřehlednosti a zastaralosti systému, nejednoznačnostem a rozporům v pravidlech, nevyváženosti povolání a schopností atd. jsou i nová vydání hry prezentována stále jako tatáž, 1. edice (i když jsou upravená, rozšířená, mírně přeorganizovaná atd.) a jsou kompatibilní se všemi rozšiřujícími příručkami, které zatím vyšly. Hlavní vydání základních pravidel jsou jen dvě:

Původní základní příručka RIFTS (1990)
Příručka Rifts Ultimate Edition (2005).

Nakladatelství Palladium se poměrně ostře staví proti publikování domácích konverzí svých her do jiných systémů i proti konverzím jiných frančíz do svých her. Samo ale vydalo adaptaci svého herního prostředí pro systém Savage Worlds, pojmenovanou Savage Rifts (2016).
Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti