Draci a Pútnici

Diskuze k českým a slovenským hrám, které nemají samostatnou sekci.
DaP
Příspěvky: 14
Registrován: 4. 5. 2022, 19:03

Draci a Pútnici

Příspěvek od DaP »

Obrázek

:arrow? Anotace v databázi

===

Slovenská RPG hra vyznačujúca sa sadou rás obohatenou popri klasických zástupcoch ako elf, trpaslík a ďalší, o rasy ako bludičky, humantyrovia alebo ohyzdovia atď. Inovatívne sú poňaté aj povolania a história postavy. Namiesto mágie sú prítomné verneovské a steampunk prvky.

Výhodou hry je jednoduchosť pravidiel oproti iným RPG hrám. Bonusom hry sú tabuľky na rýchle vytvorenie nových prostredí a príbehov s kvalitnou zápletkou, zvratmi a vyvrcholením. A mnoho ďalšieho.

Webstránka hry: daprpg.com
Naposledy upravil(a) DaP dne 4. 5. 2022, 20:23, celkem upraveno 1 x.
Aegnor
Příspěvky: 527
Registrován: 31. 7. 2018, 15:13

Re: Draci a Pútnici

Příspěvek od Aegnor »

.
Naposledy upravil(a) Aegnor dne 13. 6. 2022, 22:26, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21022
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Draci a Pútnici

Příspěvek od Markus »

Potom by také DnD a JaD mali o to skôr niesť označenie ako novopohansko-satanistická hra.
Tohle už tady jednou bylo.

EDIT: Tím chci říct, že D&D si přesně kolečkem křesťanů panikařících kvůli satanismu prošlo v 80. letech.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21022
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Draci a Pútnici

Příspěvek od Markus »

Počkat, je toho víc.
nové ideológie vrátane BLM antibelošského rasistického hnutia stále viac zasahujú aj svet RPG.
v reálnom svete je vedeckým faktom, že napríklad v prípade negroidnej rasy je priemerné IQ nižie ako u kaukazskej/europoidnej rasy
No, promiň DaP, tohle mi stačí k tomu, abych tvoje hodnocení tvojí vlastní hry v databázi smazal a požádal tě, ať jdeš se svými rasistickými kecy k šípku. Bylo nám potěšením, na neshledanou. Nevracej se.

V diskuzi to nechávám pro historický záznam.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 13):
Nordoslav, mrakomrak, Wolfus, Bifi, mrkew, Sparkle, sharka, Ecthelion, Mizy, Selhan, kin, Fafrin, ondralukas1010
Uživatelský avatar
Wolfus
Příspěvky: 1116
Registrován: 14. 8. 2009, 11:45

Re: Draci a Pútnici

Příspěvek od Wolfus »

Najprv mi to prislo celkom zabavne, akoze pokial to mal byt nejaky pokus o zvratenie hracov RPG od "satanizmu", tak chalanovi asi moc nevysiel 😀 Ten argument na to, preco su orkovia pravidlovo slabsi, mi ale uplne odpalil dekel. Preskocit level "pundit" a usadit sa na leveli "mengele", to je fakt na zaplakanie.
Za tento příspěvek děkují uživateli Wolfus:
kin
DrD (II), Pribehy Imperia
Uživatelský avatar
fingerzz
Příspěvky: 28
Registrován: 1. 1. 2019, 14:00
Bydliště: Brno/Zlin

Re: Draci a Pútnici

Příspěvek od fingerzz »

Kdokoliv kdo dá prvky křesťanství do systému nebo do světa, tak jeho cíl té osoby nebo skupina lidi je natlačit ideologií do hráču (nedej bože do děti). Je dobře, že admin tady na to reagoval ohledně reakce od autora hry. V dnešní době je to už za hranici morálního kompasu co autor popisoval v předchozích příspěvcích. A tá část historie, kde velká část křesťanu označila D&D jako satanistická knížka mě naznačuje úroveň inteligencie pro lidi co bydlí ve velicem uzavřeném kruhu.

Poznámka pro admini: pokud můj příspěvek porušuje pravidla, můžete ho v klidu odstranit.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21022
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Draci a Pútnici

Příspěvek od Markus »

Tak zase prosím nedémonizujme křesťanství (ha!) a odpusťme si házení do jednoho pytle. A lidi mají právo psát křesťanské (i jakékoli jiné) hry, stejně jako ty máš právo je ignorovat.

Pro pořádek upozorňuju, že moderátorský zásah byl výhradně za rasismus.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 3):
Antharon, Fafrin, ondralukas1010
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21022
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Draci a Pútnici

Příspěvek od Markus »

Pro zviditelnění kopíruju Sharčinu obsáhlou recenzi z databáze.
Celkový dojem z tohoto RPG je takový, že stejně jako když si koupíte postel z Ikey, tak pokud na ní chcete spát, musíte si ji nejdřív sami sestavit, tak pokud byste chtěli hrát podle pravidel DaP, musíte si ta pravidla nejdřív sami dodělat.

Například tam máte seznam Povolání, jako je Bard, Lovec, Klerik, Vzdělanec, atd, u každého z nich máte popis, co je zač, co zhruba umí a to je všechno. Pro žádnou z těch schopností tam nikde není mechanická opora.

Podobně jsou v průběhu textu zmíněny fantaskní bytosti, třeba pterovážky, ale nikde k nim není žádný popis. Což je škoda.



Knížka samotná je tenká a v malém formátu, což je určitě plus. Na druhou stranu, písmo uvnitř je příliš malé a na postupně tmavnoucím pozadí je špatně čitelné. Odsazení prvních řádků v odstavci vypadá náhodně, a text tak vypadá chaotičtěji než je. Obrázky jsou povětšinou pěkné a některé jsou i inspirativní. Tabulkám pro náhodné házení chybí čísla, takže je otravné hledat, co vlastně padlo.



Hra je silně křesťanky zaměřená a samotný fakt, že má toto zaměření, je za mě naprosto v pořádku. Autor sice tvrdí, že označit hru za „křesťanskou“, je přitažené za vlasy, ale já po přečtení pravidel tento názor nesdílím. Na to je tam příliš mnoho křesťanských pojmů, které v rámci Starosvěta nejsou nijak vysvětlené, tudíž je rozumné předpokládat, že autor má na mysli jejich křesťanský význam.

Hned v úvodu autor zmiňuje, že „ve Starosvětě si lidi pamatovali pravdu a slova zjevená a vyřčená prvním lidem od Stvořitele“. Jakou pravdu? Jaká slova? Nikde v knížce to není popsané. Mám si to vymyslet?

Co je zač ten „Stvořitel“, také není nikde řečeno. Na straně 48 je zmínka, že „Bohem je Trojjediný Bůh Stvořitel“, ale opět, nikde není vysvětleno, co v rámci Starosvěta znamená „trojjediný“, co tento bůh po svých stoupencích vyžaduje, nebo prostě cokoliv, co by bylo užitečné.

Na straně 44 je zmíněno: „Tetování ve Starosvětě mívají zpravidla jen orkové a ohyzdové jako důsledek jejich živočišnějšího životního stylu. Indikuje to u nich určitou psychickou nezralost, nevyrovnanost a potřebu kompenzovat si ignorování duchovních potřeb.“ A proč že je tetování špatné? V pravidlech se to nedočtete. Na to se musíte podívat do Bible (Leviticus 19:28), a i tam se dozvíte jen „nesmíš“. Což o to, ve Starosvětě opravdu může být na tetování nahlíženo s nedůvěrou, ale dá se to popsat výstižněji a bez urážení dvou z nabízených hráčských ras.

A jak se DaP staví k magii? Cituji (str. 48): „Magie se ve hře buď neřeší vůbec, nebo by měla mít místo jako v reálném světě. Tedy, že se jedná o spolupráci s ďáblem.“ Opět, dá se napsat, že magie má ve Starosvětě špatný původ, aniž by bylo potřeba do toho textu tahat JEDEN KONKRÉTNÍ POHLED NA REÁLNÝ SVĚT!

Takže ano, je to křesťanská hra, a navíc jsou tam ty křesťanské prvky špatně popsané.



Takže... teď něco k těm součástkám…



Rasy

Máme tady Bludičky, Lidi, Elfy, Hobity, Humantyry, Trpaslíky, Ohyzdy a Orky. Každá z těchto ras má 2-4 rody a podle popisu i hodnot herních atributů jsou všichni příslušníci daného rodu stejní. Téměř. Dostanete sice drobnou úpravu podle Povolání a Historie, ale moc to nezmění. Popisy rodů jsou krátké a většinou se omezují na vzhled a pár povahových vlastností. Jsou zde i názvy oblastí (např. Člověk z Winternu, Elf z Leviringu, Taundorští trpaslíci), ale opět, popisy těch míst nikde nejsou. Leviring vypadá, že to je království levitujících hor a plání, což zní naprosto super, ale jak takovéhle království vypadá, si dodělejte sami.

Z nabízených ras jsou zajímaví Humantyrové, což jsou „lidé, jejichž tělo je modifikované geny některého zvířete“. Hmmm... ne, nechci vědět jak.



Povolání

Jak už jsem zmínila v úvodu, Povolání jsou popsaná převážně textově a mechanickou nemají. A je tu pár věcí, které stojí za zmínku:

Klerik: má uvedeno, že „poskytuje ochranu před účinkem kletby,“ ale co jsou ve Starosvětě kletby nebo kde se berou a jak fungují, není nikde uvedeno. Ani jak rozsáhlá ta klerikova ochrana je.

Obchodník: „Může se specializovat na výrobu bojových strojů a obchodování s nimi, například katapulty nebo obléhací věže.“ Tenhle popis zní spíš jako cizí postava než hráčská. Navíc obchodování s něčím takovým nedává moc smysl.

Pyronaut: To je někdo, jehož pot je kvůli nemoci změněn a jdou z něj vyrábět různé alchymistické hračičky. Což zní jako celkem dobrý nápad. Co mi v tom popisu chybí, je aspoň nějaké základní info o té nemoci – dá se poznat na první pohled? Jak na ni lidé reagují? Má ještě jiné účinky než ten pot? Jak se přenáší?

Vzdělanec: Proč je Vzdělanec jediný, kdo může mít sklon k touze po moci a slávě? Prý u sebe nosí knihu „dávných moudrostí“, proč dávných? Znamená to, že „dávno“ toho obyvatelé Starosvěta věděli víc než „teď“? Jo a taky může vyrábět teleport, rušení gravitace a elektromagnetický štít – to jsme se najednou přesunuli do sci-fi? Nebo používá magii, ale vydává to za techniku?



OK, tak teď Historie postavy

Vyberete si, jestli vaše postava byla Akolyta, Bavič, Řemeslník, atd a podle toho si z tabulek přiřazených každé Historii vyberete charakterové rysy.

Tady se DaP pokouší převzít Rysy, Ideály, Pouta a Vady z D&D 5e a předělat si je podle svého. Tyto čtyři tabulky DaP zmenšilo do dvou, a sice Kladné charakterové rysy a Záporné charakterové rysy. A ne všechny ty nabízené možnosti dávají smysl.

Bavič: „Moje příběhy jsou natolik dojímavé, že rozpláčou každou ženu.“ Proč jen ženy? A jakým způsobem to je charakterový rys?

Hrdina: „Jdou mi po krku tací, kdo mě chtějí zničit.“ Jakým způsobem je toto záporný a charakterový rys?

Námořník: „Nikdy nezapomenu na svoji první plavbu.“ Jakým způsobem je toto kladný a charakterový rys?



Rady pro vedení hry a Cíle hry – dobrodružství

Tyhle dvě kapitoly nejsou úplně špatné, ale ani úplně dobré. Je zde pár dobrých tipů – třeba že není třeba připravovat všechno do detailů, nebo, a což je super, že hráči a Pán Příběhu (PP) nejsou proti sobě.

Ale opět to trpí na nedostatek praktických detailů. Třeba je tam zmínka, že při roleplayi je potřeba zohlednit atributy postavy, ale je tam jen co nehrát a nic o tom, co hrát.

K vedení/hraní hry je tam několik obecných rad, ale jsou celkem vágní a praktické informace, co s tím, tam chybí.

Je hezké vědět, že „PP by měl umět improvizovat“, ale když tam nejsou ani stručné tipy, co by s tou improvizací pomohlo, tak je tahle rada celkem k ničemu.

Nebo věta: „Pokud se ti začátky hraní v DaP zdají těžké, nevzdávej to,“ je sice fajn, ale chybí tipy na to, jak ty začátky ulehčit.

Celkově jsou tyhle dvě kapitoly trochu zmatečné a skáčou sem a tam mezi tématy. V jedné chvíli se tam píše, že přidávání DMPC může pomoct, ale o dvě stránky později je napsáno, že víc takových postav je na škodu. Proč až o dvě stránky? Proč to není pohromadě?



Rozhodování pomocí kostek a Rady k házení

Jediná existující mechanika ve hře je, že v jakémkoli konfliktu hází protistrany d20 proti sobě. Kdo hodí vyšší číslo, vyhrál. PP může přidělit výhody nebo nevýhody podle toho, jaké mají postavy atributy. (Ale když může, znamená to, že i nemusí? A pokud nemusí, jaký mají atributy smysl?)

Když už jsme u těch atributů... proč je „Inteligence a technika“ jeden atribut, ale „Obratnost“ a „Rychlé ruce“, nebo „Charisma“ a „Přesvědčování jsou zvlášť? A proč zrovna „Inteligence a technika“ a ne „Inteligence a historie“ nebo „Inteligence a teologie“? No, nedozvíte se to, popisy atributů neexistují.

Tyto kapitoly mají u mě dva plusové body, a sice za doporučení neházet, když je potřeba, aby postavy uspěly, a za zmínku, že není dobré fixlovat hody. Ale trochu je to zabité větami typu: „Je dobré, po třech/čtyřech neúspěších, když PP raději danou situaci okecá.“ nebo „PP může situaci zachránit třeba komentářem.“ A zase, žádné tipy k tomu JAK to okecat, aby se to drželo hodů.



Postup na vyšší úroveň a Peníze

PP přidělí zkušenosti podle vlastního uvážení. Je v knize něco, co by mu pomohlo? Ne. Při přechodu na vyšší úroveň postavy dostávají další kostky (hážou k20+k4 místo jen k20) a drobné bonusy do vlastností.

V kapitole Peníze se mi líbí zmínka o možnosti placení dračími šupinami. Škoda jen, že je to zabité tím, že jsou to vlastně o 1 stupeň lepší peníze (měděná dračí šupina má hodnotu jednoho stříbrňáku).



Boj

No, konečně se dostáváme k boji. Protivníci si hodí k20 a když útočník hodí víc, tak zasáhl. Když hodí víc o hodně, tak zasáhl plnou Útočnou silou, když jen o málo, tak třeba poloviční nebo pětinovou. Je to ponecháno na úvaze PP.

Útočná síla je součet Bojové síly a Bojové obratnosti. Tyto dvě Bojové vlastnosti se nikde nepoužívají zvlášť, pouze sečtené dohromady. Jo a ženy mají k tomuto číslu postih.

Pěkné zpestření je, že když Výdrž klesne pod polovinu, tak klesne i Útočná síla.

„Pokud má některá bytost výhodu (např. má Sílu +1), hází 2k20.“ Moment, takže Síla přidává výhodu k Útočné síle? Proč se o tom dozvídáme jen tak mimochodem?

Pokud jede bytost na koni, tak nepoužívá rychlost koně, ale dvojnásobek vlastní rychlosti. Proč ne.

Pokud postava zemře, lze ji do čtyř dnů oživit házením kostek. Co je k tomu potřeba ve fikci, nebo proč zrovna čtyři dny, si domyslete sami.



Příběh začíná – Inspirace pro PP

Tato kapitola je úvodní dobrodružství a je tak špatná, že zaslouží vlastní rozbor někdy jindy. Do náhodných tabulek patří to, co se hráčským postavám může stát, ne to, co udělají.



Inspirační tabulky

Některé tabulky jsou tu celkem užitečné, například tabulky cílů příběhu, pachů, zvuků, knih. Je fajn mít nějaký takový seznam pro inspiraci.



Závěrem

Komu bych tu hru doporučila? Asi nikomu.

Jedna hvězdička za pyronauta, létající hory a pterovážky.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 2):
Naoki, Vitus
Uživatelský avatar
crowen
Administrátor
Příspěvky: 3749
Registrován: 11. 9. 2004, 12:51
Bydliště: Hlavna dedina Bananistanu
Kontaktovat uživatele:

Re: Draci a Pútnici

Příspěvek od crowen »

🤣
Uživatelský avatar
Joe
Fórový šašek; Moderátor
Příspěvky: 4714
Registrován: 15. 3. 2004, 11:52
Bydliště: Bratislava

Re: Draci a Pútnici

Příspěvek od Joe »

Fuuuu, toto je šmakocinka!
|-- RPGforum moderátor-editor
|-- Hrám: ... :roll:
|-- Mám rád: Amber Diceless, FATE, Primetime Adventures, Starport
|-- mail - joeyeti (at) gmail (dot) com
Odpovědět

Zpět na „České a slovenské hry“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 hostů