Root RPG

PbtA a od něj odvozené FitD jsou asi nejpopulárnější skupiny současných „příběhových“ her.

Moderátor: MarkyParky

Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

Root RPG

Příspěvek od RPG Fórum »

Obrázek

:arrow? Anotace v Databázi
Root je RPG hra založená na stejnojmenné deskové hře, která pojednává o kruté lesní válce koček, ptáků a myší guerilly. V RPG adaptaci se hráči vžívají do role „vagabundů“, kteří můžou být hrdiny, antihrdiny, žoldáky i hledanými padouchy. Svět je zaplněný konfliktem zmíněných tří velkých frakcí, mezi nimiž se potácí zbylá nebohá zvířátka jako lišky, vlci nebo králíci. Na obyvatele na dopadají politické čachry i válečné půtky.

Hra stojí na systému Powered by the Apocalypse. Postavy jsou definované především svými „playbooky“ – tj. archetypem s přesně danou sadou tahů, kterou hráč může ve hře používat. Postavy mají vztahy a vazby nejen mezi sebou, ale i s válčícími frakcemi.

Hra neobsahuje podrobný popis herního světa, naopak počítá s postupným prohlubováním světa samotnými hráči při hraní. Hráči společně připravují mapu lesa, rozdělenou na vzájemně propojené mýtiny zabydlené různými frakcemi.
Za tento příspěvek děkují uživateli RPG Fórum:
Jerson
Uživatelský avatar
alladjex
Příspěvky: 200
Registrován: 4. 12. 2020, 10:56
Kontaktovat uživatele:

Re: Root RPG

Příspěvek od alladjex »

Zdravím.

Dneska jsem dočetl Core Book pro Root: The Tabletop RPG. Markus se zmínil, že by ho zajímalo jaký z toho mám dojmy, tak se je pokuším nějak shrnout.

Root RPG vychází ze světa populární deskové hry stejného jména, tj. Root. Deskovka je zdánlivě roztomilou hrou o zvířátkách, ale ve skutečnosti se v krabici ukrývá konfliktní silně asymetrická wargama, kde se spolu řežou 4 frakce. Kočky, ptáci, myší guerila a jednočlenná frakce tuláka v originále zvaná vagabound.

Root RPG je postavený na PbtA systému. Hráči hrají za družinu vagaboundů, kteří mohou být hradiny, antihrdiny, hledanými padouchy, whatever a svět je zaplněný konfiktem zmíněných tří velkých frakcí mezi nimiž se potácí zbylá nebohá zvířátka jako lišky, vlci, králíci, kteří tvoří obyvatele mýtin. Obyvatele na které dopadají politické čachry, válečné půtky a celkově jho všech zúčastněných.

Nebudu to dále už pitvat a pustím se do toho, co mi pravidla a kniha přinesli. A s lítostí musím říct, že spíše jedno veliké zklamání. Původní pro Root RPG je snad jen zmíněný koncept, kdy jako hráč hrajete za vagabounda a zbytek slouží jako background a playground pro GM a tvorbu příběhů. Bohužel vše včetně samotných frakcí je vykresleno tak ploše, že jsem měl pocit, že vlastně by stačilo vzít to, co znáte z deskovky, domluvit se na konceptu hraní pouze za Vagaboundy / Tuláky a máte v podstatě obrázek toho, co vám Core Book může poskytnout. Trochu děsivý po přečtení 255 stran. Ale takový pocit ve mě zůstal.

Většina textu se omezuje na čistě technické věci jako tvorba postavy, soupis Moves, Equip a jeho tvorba atp. Příkladů je neskutečně ale neskutečně málo a pokud jsou, tak moc zajímavé. Knížka ve mě vůbec nerozjížděla takový ten pocit, tohle bych si chtěl zahrát, tady by se dalo rozehrát takovéhle dobrodružství, jak by se to dalo realizovat, atp. Texty ve mě neprobouzeli žádnou fantazii a dočetl jsem s naprosto nulovou chutí v tom něco hrát. Respektive když už bych něco hrál, tak nepotřebuju tuhle bichli, ale vystačím si se znalostmi světa deskovky.

Abych nebyl tak zlej ... nemám s PbtA velké zkušenosti. Miluju Ironsworn a četl jsem jen část původní Apocalypse World. Osobně jsem zastánce čistých a jednoduchých pravidel. Obecnost Ironswornu mu extrémně vyhovuje, jak po herní stránce tak i tím, že si vše strašně rychle zapamatuji. V tunách specializovaných Moves se nevyžívám a ty zmíněné v Root byli opět takové meh. Tuna textu po jehož přečtení si člověk říká, jak bych tohle ale vlastně použil a zahrál?

Asi největší problém spatřuji v tom, že se jedná o RPG v antropomorfním světě, ale kniha poskytuje opět paradoxně neskutečně málo pro někoho, kdo s něčím takovým nemá zkušenosti. Podle mě RPG hraní za zvířata je dost těžký, pro mě teda určitě. Podle mě se to ještě docela dobře dá zmáknout v nevážném settingu jako když jsem hrál koop setting ala Dondžon + Usagi Yojimbo. Ale vážná poloha jako Root, který mi nejvíce připomínal svým posazením Myší hlídku ... na to bych asi potřeboval víc než jen pár odstavečků textu a příklady, které se vlastně od hraní za lidi v ničem neliší.

Navíc snad první příklad jaké můžete realizovat questy je zabít nebo se zbavit medvěda? Nevím, nějak mi prostě nekonvenuje, že zvířátka zabíjejí zvířátka. Ale i kdyby, tak to ukazuje jak kreativní věci v knize můžete čekat.

Doufal, jsem že alespoň závěr knihy a info pro GM jak rozehrávat politickou hru v lese přinese něco originálního a zajímavého. Ale jde jen o triviální mechaniky pro přelévání frakcí a jejich vlivu na mýtinách. Na úplném konci je příklad ala Zapovězené země, ale podstatně jednodušší a triviálnější.

Co se mi líbilo? Asi nic. Fajn mi přijde systém drives - motivací každé postavy, ale odhaduji, že tohle není v PbtA systémech nic nového.

Co je pro mě největší zklamání? Čekal bych, že RPG vycházející z deskové hry se zaměří na začínající hráče, které by mohlo nalákat k hraní roleplaying skrze jejich zájem o deskovku. Ale tyhle pravidla nejsou pro začátečníky vůbec. Minimum příkladů, v drtivé většině omezení se jen na mechaniky a pravidla, která jsou navíc pro nezkušené vágní a obtížně aplikovatelná. Neskutečně dlouhé popisy Moves plné ale spíš povšechný keců než praktických podnětů, které by vedli k chuti daný Move použít. A pro zkušené hráče? Jak už jsem psal výše, zahrajte si deskovku, přečtěte pravidla a těch pár flavor textů a pokud vás to bude lákat, zahrajte si Root ve svém oblíbeném systému. Já osobně, kdybych měl Root hrát, tak sáhnu po Ironswornu, ale rozhodně se nebudu babrat s desítkami pravidel v Root RPG. :naughty:
🗡 Toho času solitér v Železných zemích (Ironsworn). 🗡
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Root RPG

Příspěvek od Markus »

Díky Alladjexi. Znám deskovku, tak mě tohle zajímalo. Škoda, že to dopadlo, jak to dopadlo – resp. že tě to zklamalo. Je to myslíš hlavně tím, že v té hře nenacházíš popis světa a náměty na to, co hrát? Četl jsem v nějakých recenzích, že ta hra záměrně nemá popsaný svět a máte to nějak spoluvytvářet všichni hráči u stolu... Potíž je asi v tom, že tě v tom nechá bez podpory?

(Ono takhle tak trochu fungují všechny PBtA věci, ne? Ta "podpora" je možná schovaná v tazích a v tom, co dělají?)

Každopádně rovnou jsem tomu založil i anotaci (v záhlaví, nebo tady), kdyby se ti to chtělo i ohodnotit. V zásadě asi stačí copy & paste toho, cos poslal sem. :) Dal sis záležet, je to v zásadě hotová minirecenze.
Uživatelský avatar
alladjex
Příspěvky: 200
Registrován: 4. 12. 2020, 10:56
Kontaktovat uživatele:

Re: Root RPG

Příspěvek od alladjex »

Bohužel v kontextu PbtA her to neposoudím, četl jsem jen AW a ten mě upřímně moc nezaujal.

Při čtení Rootu mi celou dobu neustále vyskakovalo srovnání s Ironswornem až jsem v jeden moment jeho pravidla otevřel, abych si ujasnil, jestli nemám náhodou na očích růžové brýle, které s odstupem času dělají Ironsworn krásný v mých očích. Nedokážu to asi nijak v krátkosti zformulovat, ale dám jeden příklad, který ilustruje to, co mi v Rootu chybí.

Pominu-li to, že přes svoji obecnost na mě dýchá svět Ironswornu 100x víc, tak třeba tvorba světa před tebe neklade daná fakta, kterých se máš držet, ale nabízí ti pro každé "téma tvého světa" vždy tři alternativy, kudy se vydat. Třeba je ve tvém světě magie? A pro každou ze tří variant máš jednoodstavcový popis, který ti nastíní, kudy by ses moh vydat, ale zároveň to nejsou prázdné keci, ale nějakým způsobem i interagují s přítomností či nepřítomností magických monster a hrozivých bestií, které mohou být reálné, věci na které nevěříš, ale možná jsou, nebo přítomné a velice reálné.

Root se naopak vydává cestou třeba Zapovězených zemí, tj. poměrně daných faktů. Ale zatímco Zapovězené země vykreslují svět velice obšírně a detailně (bez ohledu na to zda to je styl, který mi vyhovuje či ne), Root je velice vágní a plochý a přitom působí, že jsou věci dané. Když jsem dumal jaké dobrodružství bych hrál, tak část věcí v pravidlech cílí na velmi individuální prožitky a zápletky, ale zároveň část působí jako by to byl systém pro lidi vyžívající se v politice, intrikaření a hraní na velké škále. Jenže buď s něčím takovým zkušenosti máš a pak nevidím důvod po Root RPG sáhnout nebo nemáš a kniha ti nedává do ruky nic.

Možná to čtu špatně a vnímám Moves mechanicky, ale na mě z těch popisů nedýchalo vůbec nic. Moves pro GM mi přišly vyloženě nezajímavé a říkal jsem si, že bych se něco takového fakt nechtěl učit ani to používat ... což je asi problém :) když člověk studuje novou hru.

Jestli na tom vidím něco pozitivního, tak je to chuť prostudovat nějaká další PbtA pravidla, abych si trochu rozšířil znalosti. Ale pořád si říkám jak je možný, že Ironsworn se pro mě stal instantně absolutní the best pravidla a Root je snad asi to nejhorší, co jsem čet. Je nejhorší svojí průměrností, protože mě nepřitahuje naprosto ničím.
🗡 Toho času solitér v Železných zemích (Ironsworn). 🗡
Odpovědět

Zpět na „Powered by the Apocalypse (PbtA) a Forged in the Dark (FitD)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti