Mapy vesnic
Mapy vesnic
Na začátek vložím citaci z Markusovy recenze dobrodružství "Okolí Kamence"
Uznávám, že mít v modulu plánek vesnice je hezké a vůbec tak nějak "cool", ale mě zajímá, k čemu reálně jste kdo kdy mapu vesnice při hře vlastně reálně potřeboval? Sám bych pár příkladů asi dohromady dal, ale zajímá mě názor více lidí.
Kdybych měl v budoucnu nějaký plánek malovat, co je na něm vlastně důležité?
Děkuji
Když jsme toto dobrodružství doma hráli, synovi mapa nechyběla, přesuny mezi lokacemi probíhaly na základě jeho věty: "jdeme tam a tam". A já pak neřešil, jestli je to za rohem nebo za třemi rohy (ehm, sám jsem to nevěděl).Chybí mapy vesnic. U první to asi nevadí, je malinká, ale druhá obsahuje devět popsaných lokací a to už je moc na to, abych se v tom dobře orientoval jen podle textu. I neumětelský plánek by pomohl (jinak si ho budu muset nakreslit sám).
Uznávám, že mít v modulu plánek vesnice je hezké a vůbec tak nějak "cool", ale mě zajímá, k čemu reálně jste kdo kdy mapu vesnice při hře vlastně reálně potřeboval? Sám bych pár příkladů asi dohromady dal, ale zajímá mě názor více lidí.
Kdybych měl v budoucnu nějaký plánek malovat, co je na něm vlastně důležité?
Děkuji
Okolí Kamence / Labyrint Chodce v tmách / Setkání v Zapovězených Zemích I / Setkání v Zapovězených Zemích II / Poslední uctívač / Noc krve (adaptace původního Night of blood pro ZZ)
Zpětná vazba mi pomůže se zlepšit. Díky.
Zpětná vazba mi pomůže se zlepšit. Díky.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21021
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mapy vesnic
Pro mě je to spíš otázka praktičnosti hry. Bavíme se o „location based adventures“, tj. takových dobrodružstvích, kde je obsah rozmístěný do lokací, které hráči „prozkoumávají“.
Jakmile to přeroste určitý počet (tady to konkrétně bylo devět lokací), tak se mi všechny ty lokace špatně drží v hlavě. Hůř si uvědomuju, co je vlastně k dispozici a jaké jsou mezi tím vztahy. Když před sebou budu mít mapku, kde to budu mít rozkreslené, tak se na ni můžu podívat a to mi osvěží pamět: ajo, hráči můžou jít ke kovářovi, můžou jít na hřibov, jo a v lese za vesnicí je chýše čaroděnice.
Taky se mi díky tomu líp improvizuje, např. když se nějaká scéna odehrává venku za palisádou, tak se můžu podívat na mapku, ze které zjistím, že hráči odsud vidí na hřbitov a k lesu, takže mě napadne, že bych tu scénu mohl okořenit příchodem někoho z lesa nebo hřbitova...
Je to myšleno čistě jako vizuální pomůcka pro usnadnění vedení hry. Možná je to taky tím, že jsem vizuálně orientovaný, takže i bez té mapky si vlastně při čtení dobrodružství musím tu vesnici nějak “načíst do paměti“ a tuhle mapku si aspoň virtuálně sestavit. Blbě se mi vede dobrodružství, když ten prostorový obraz v hlavě nemám. Nebo ji nahradit nějakou jinou mentální strukturou, která mi při hře bude říkat: „Hráči můžou jít sem a sem a sem...“
Mapka je prostě praktická věc.
A vlastně ani nemusí být hezká. Jde hlavně o znázornění prostoru.
Jakmile to přeroste určitý počet (tady to konkrétně bylo devět lokací), tak se mi všechny ty lokace špatně drží v hlavě. Hůř si uvědomuju, co je vlastně k dispozici a jaké jsou mezi tím vztahy. Když před sebou budu mít mapku, kde to budu mít rozkreslené, tak se na ni můžu podívat a to mi osvěží pamět: ajo, hráči můžou jít ke kovářovi, můžou jít na hřibov, jo a v lese za vesnicí je chýše čaroděnice.
Taky se mi díky tomu líp improvizuje, např. když se nějaká scéna odehrává venku za palisádou, tak se můžu podívat na mapku, ze které zjistím, že hráči odsud vidí na hřbitov a k lesu, takže mě napadne, že bych tu scénu mohl okořenit příchodem někoho z lesa nebo hřbitova...
Je to myšleno čistě jako vizuální pomůcka pro usnadnění vedení hry. Možná je to taky tím, že jsem vizuálně orientovaný, takže i bez té mapky si vlastně při čtení dobrodružství musím tu vesnici nějak “načíst do paměti“ a tuhle mapku si aspoň virtuálně sestavit. Blbě se mi vede dobrodružství, když ten prostorový obraz v hlavě nemám. Nebo ji nahradit nějakou jinou mentální strukturou, která mi při hře bude říkat: „Hráči můžou jít sem a sem a sem...“
Mapka je prostě praktická věc.
A vlastně ani nemusí být hezká. Jde hlavně o znázornění prostoru.
Re: Mapy vesnic
Hrát bez mapy se dá. S ní je to lepší. Na jejím základě si můžete s hráči popisovat, kdo kde stojí, kam běží, kam se dívá, kudy se plíží, kde schovává...
To vše se dá samozřejmě jen popsat, ale často se pak stává, že si hráči představují lokace odlišně a dochází k nedorozuměním.
To vše se dá samozřejmě jen popsat, ale často se pak stává, že si hráči představují lokace odlišně a dochází k nedorozuměním.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Re: Mapy vesnic
Souhlas s Markusem (i když můj rule of the thumb začíná na 5+ na rozdíl od Markusova 9+) a se Smrqem.
Ještě je si dobré uvědomit, že každý člověk má jinou schopnost prostorové vizualizace, takže něco, co si umím třeba představit já, si nemusí umět představit všichni ostatní.
BTW, v jedné z posledních herních seancí se ukázalo, že i něco jednoduchého, jako "z náměstí vede do domu průchod na dvůr za tímto domem" lze vyložit různě a pokud se pak (například) některá z postav pokusí o nepozorovaný průnik do onoho dvora, nastává problém.
(Takže vlastně mapek, náčrtů, nákresů a podobně není nikdy dost ).
Ještě je si dobré uvědomit, že každý člověk má jinou schopnost prostorové vizualizace, takže něco, co si umím třeba představit já, si nemusí umět představit všichni ostatní.
BTW, v jedné z posledních herních seancí se ukázalo, že i něco jednoduchého, jako "z náměstí vede do domu průchod na dvůr za tímto domem" lze vyložit různě a pokud se pak (například) některá z postav pokusí o nepozorovaný průnik do onoho dvora, nastává problém.
(Takže vlastně mapek, náčrtů, nákresů a podobně není nikdy dost ).
Re: Mapy vesnic
Děkuji všem za názory.
Když jsem si je četl, uvědomil jsem si, že jak já, tak hráči, jsme považovali vesnici za bezpečnou zónu, ve které se skupina na nebezpečí připravuje.
Zatím jsme nehráli dobrodružství, ve kterém je potřeba se vesnicí plížit, vesnici bránit či případně zapalovat .
Pak už se plánek stává skvělou pomůckou.
Když jsem si je četl, uvědomil jsem si, že jak já, tak hráči, jsme považovali vesnici za bezpečnou zónu, ve které se skupina na nebezpečí připravuje.
Zatím jsme nehráli dobrodružství, ve kterém je potřeba se vesnicí plížit, vesnici bránit či případně zapalovat .
Pak už se plánek stává skvělou pomůckou.
Okolí Kamence / Labyrint Chodce v tmách / Setkání v Zapovězených Zemích I / Setkání v Zapovězených Zemích II / Poslední uctívač / Noc krve (adaptace původního Night of blood pro ZZ)
Zpětná vazba mi pomůže se zlepšit. Díky.
Zpětná vazba mi pomůže se zlepšit. Díky.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21021
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mapy vesnic
Ale pro mě je dobrou pomůckou i v bezpečné vesnici. Ne kvůli konfliktům a dramatu, ale kvůli tomu, že se pak v té vesnici líp vyznám a můžu ji jednodušeji vést.
EDIT: Tj. je to otázka práce s informacemi, jejich organizace a efektivního předání z tvůrce dobrodružství na toho, kdo to povede.
EDIT: Tj. je to otázka práce s informacemi, jejich organizace a efektivního předání z tvůrce dobrodružství na toho, kdo to povede.
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9352
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mapy vesnic
Myslíte, že by stála za brožuru obyčejná mapka městečka?
Jedna strana, třeba vnější, by mohla být mapa
A vnitřní by mohla mít mapu ztlumenou a zvýrazněny jen významné/pojmenované lokality. Možná by zbylo i místo na dokreslování (resp. obtahování a pojmenování) domečků fixou během hry.
Byla by to fakt jen pomůcka. Žádný prvoplánovitě hratelný obsah
Jedna strana, třeba vnější, by mohla být mapa
A vnitřní by mohla mít mapu ztlumenou a zvýrazněny jen významné/pojmenované lokality. Možná by zbylo i místo na dokreslování (resp. obtahování a pojmenování) domečků fixou během hry.
Byla by to fakt jen pomůcka. Žádný prvoplánovitě hratelný obsah
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
- MarkyParky
- Příspěvky: 16478
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Mapy vesnic
Minimálně je to zajímavé v tom, že to může stát otevřené na stole, hráči čumí na mapu, GM na důležitá místa s popisy.
Ale bez hratelného obsahu... Hm...
Ale bez hratelného obsahu... Hm...
Re: Mapy vesnic
Já jsem kdysi dost často jako reference používal Slabikář návštěvníků památek (Jaroslav Herout), Encyklopedie českých/moravských hradů od Libri a podobný knížky. Jednoduché pérovky a schémata, jako mapky (nebo základ pro nějakou vlastní) supr. Tohle vypadá podobně, navíc jako ta tvoje brožurka na oboustrannou A4 je to lepší, než to nějak obkreslovat nebo kopírovat z knížky. A když tam místo připravených věcí bude volný prostor na vlastní poznámky, tím líp. Nebo třeba dvě verze, jedna s obsahem a druhá volná.
EDIT Navíc by se to snáz překládalo pro případnou expanzi na drivethrurpg.com
- Za tento příspěvek děkují uživateli Passingby:
- radunamlejn
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21021
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mapy vesnic
Quentine, tak to aspoň nedělej jako nudný, realistický, genericky středověký město – protože obrázky takových si můžu stáhnout z internetu – a udělej to fantastický.
EDIT: Anebo teda fakt realistický.
EDIT: Anebo teda fakt realistický.
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9352
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mapy vesnic
Říkal jsem si, že by bylo hezké mít městečko, co můžeš použít jako quest hub při startu kampaně, ale Vojta taky hlasuje, že je to spíš zbytečná práce.
Jiný spoluhráč zase tvrdil, že by stálo za to nechat jen tu světlou mapu se zvýrazněnýma lokacema, protože na tu druhou stejně nebude nikdo koukat, a ušetřený prostor využít na tabulku událostí. Věci jako perníkový festival, mor, cirkus, vražda starosty.... Jen by je bylo třeba rozepsat do hratelné podoby.
Celá úvaha je jen reakce na tohle:
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21021
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mapy vesnic
V tom případě by asi byla lepší mapa bez jakýchkoli pojmenovaných lokací, ať si ji můžu pojmenovat podle sebe?
Protože lokace jako "kovář" nebo "léčitel" mi prakticky nic nedají. Jsi blbě na půl cesty mezi hratelným obsahem a volnou mapou.
Jestli chceš hratelný obsah, musíš být mnohem konkrétnější, evokativnější, barvitější.
Ale tím tomu zároveň ubereš tu hodnotu "stáhl jsem si z internetu prázdnou mapu a použiju ji pro svoje dobrodružství".
Co z toho chceš dělat?
Protože lokace jako "kovář" nebo "léčitel" mi prakticky nic nedají. Jsi blbě na půl cesty mezi hratelným obsahem a volnou mapou.
Jestli chceš hratelný obsah, musíš být mnohem konkrétnější, evokativnější, barvitější.
Ale tím tomu zároveň ubereš tu hodnotu "stáhl jsem si z internetu prázdnou mapu a použiju ji pro svoje dobrodružství".
Co z toho chceš dělat?
Re: Mapy vesnic
Světlou mapu ideálně i s místy na číslíčka a poznámky by mé sedmnáctileté já asi uvítalo, zvláště v tvém grafickém provedení.
A nemyslím to jako urážku, teď se na to jen snažím dívat optikou ijných herních stylů než momentálěn preferuju a myslím, že svoje publikum by si to našlo.
Plus bych přidal nějaké nájezdy na scény a kolorit a byla by z toho ideální základna pro vlastní vesnické RPG
A nemyslím to jako urážku, teď se na to jen snažím dívat optikou ijných herních stylů než momentálěn preferuju a myslím, že svoje publikum by si to našlo.
Plus bych přidal nějaké nájezdy na scény a kolorit a byla by z toho ideální základna pro vlastní vesnické RPG
Ahoj, já jsem Nordst Fuchs a tohle je DRAČÁK: THE NEXT GENERATION!
Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.
Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.
Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9352
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mapy vesnic
Nepojmenovaná ilustrace města mi teda přijde už úplně bezcenná.
Asi se na to vybodnu úplně
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Sosacek a 7 hostů