Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20879
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
Začínám novou kampaň, tentokrát v OSE a s cílem vyzkoušet si poctivé „staré“ D&D. To slovo „staré“ je v uvozovkách, protože sice budu používat stará pravidla, ale nejde mi o rekonstrukci 70. let – naopak, chci si v praxi vyzkoušet principy práce se starým D&D, které se vyvinuly v rámci old school renesance (OSR). Takže bude sandbox, hexcrawl a spousta jiných populárních slovíček.
Úvodní představení:
ER00: Jak správně hrát poctivé „staré“ D&D?
ER01: Počestná zrada.
Pokud jste z Brna a chcete se přidat, rád vás uvítám!
Úvodní představení:
ER00: Jak správně hrát poctivé „staré“ D&D?
ER01: Počestná zrada.
Pokud jste z Brna a chcete se přidat, rád vás uvítám!
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
Roleplay shopkeepers, hirelings a dalších NPCs pro mne má velkou přidanou hodnotu. Myslím si, že teď je to zdlouhavé (a třeba ještě chvíli bude), protože kažého koho potkáváme, potkáváme poprvé. A je potřeba je popsat a vysvětlit, co jsou zač a představit se a poprvé interagovat. Ale když se potřetí potkáme s Bumera nebo opakovaně najmeme Xaru, tak už jejich uvedení na scénu bude značně kratší.Asi bude efektivnější nasdílet hráčům mezi sezeními nějaký dokument, kde bude vypsáno, jací jsou třeba v Hugově tvrzi zrovna dostupní pomocníci; jaké jsou tam zajímavé nehráčské postavy; kdo prodává jaké lektvary nebo zajímavé předměty atd. Zatím jsem to řešil přímo ve hře, protože to dává prostor k roleplayovým scénkám, ve kterých můžu vnášet do hry další informace nebo „vykreslovat svět“. Ale možná bude lepší tyhle scénky oželet, ať zbude při sezení víc času na dobrodruhování?
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20879
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
V čem spočívá z hlediska hráče přidaná hodnota toho, že se setkání s náhodnými NPCčky, třeba s bardem a jeho kakadu nebo s chamtivým knězem, co vybírá peníze na rekonstrukci chrámu, odehrajou? Přestože to třeba nedá nic relevantního k aktuální „dějové linii“?
Upřímně myšlená otázka, názor na to mám, ale neznám to z pohledu hráče.
Upřímně myšlená otázka, názor na to mám, ale neznám to z pohledu hráče.
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
No, potkáváme poprvé...
Vem si, že nejdřív jsme v tvrzi byli 2 dny, teď týden. Za tu dobu jsme se dost pravděpodobně setkali s úplně každým, kdo se v tvrzi trvale vyskytuje, prošli všechny obchody a tak. Jenom se to nestalo přímo během hraní.
Takže tyhle "mimoherní" informace mi dávají smysl, protže nepředpokládám, že postavy zůstaly zavřené na pokoji v hospodě a celý týden nevylezly ven.
Vem si, že nejdřív jsme v tvrzi byli 2 dny, teď týden. Za tu dobu jsme se dost pravděpodobně setkali s úplně každým, kdo se v tvrzi trvale vyskytuje, prošli všechny obchody a tak. Jenom se to nestalo přímo během hraní.
Takže tyhle "mimoherní" informace mi dávají smysl, protže nepředpokládám, že postavy zůstaly zavřené na pokoji v hospodě a celý týden nevylezly ven.
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
Nemám to zreflektované ani utříděné, tak jen nahodím pár myšlenek.Markus píše: ↑11. 12. 2021, 17:35 V čem spočívá z hlediska hráče přidaná hodnota toho, že se setkání s náhodnými NPCčky, třeba s bardem a jeho kakadu nebo s chamtivým knězem, co vybírá peníze na rekonstrukci chrámu, odehrajou? Přestože to třeba nedá nic relevantního k aktuální „dějové linii“?
Upřímně myšlená otázka, názor na to mám, ale neznám to z pohledu hráče.
- Jednak to považuji za zajímavý obsah. Baví mne tvoje NPCs.
- Interakce s NPCs nabízí nějaký prostor pro jednoduchý, okamžitý roleplay, který mi pomáhá sžít se s postavou
- Podle toho jak GM hraje svá NPCs se snažím odkoukávat, jak se zhruba chovají lidé v daném světě a podle toho pak mohu lépe uvažovat, co je rozumné pro mou postavu.
- Tvoří to základ pro dlouhodobější vztahy a vazby na konkrétní osoby, místa, frakce... i svět celkově. Ten druh vazby, na kterém mi jako hráči záleží. Válečnice na třetí úrovni jménem Xara, kterou naverbuji a jdu a nijak se s ní nebavím mne vlastně nezajímá (a je to důvod pro mne obecně nebaví najímat hirelingy). Xara, se kterou jsme pili v hospodě, je trochu jednoduchá, ale dobře od rány, je osoba kterou chci potkat znovu a pokud umře, tak to bude něco znamenat. Možná kvůli ní budu riskovat vlastní zdraví, místo toho, abych jí prostě nechal při ústupu vzadu a akorát si jí odškrtl z deníku, když umře. Tenhle druh obsahu mne zajímá a chci jej hrát.
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
Stejný problém jsme měli, a to jsme přitom hráli obyčejný lineární Dračák. Kupování zásob a vymýšlení různých vylepšení vybavení ("Pokud si nechám dát do kyje od kováře další hřeby, dostanu větší útočnost?""Můžu si udělat ostnaté brnění?") se mohlo protáhnout až na hodinu, takže jsem to pak řešil emailovou komunikací mezi sezeními, aby se pak nezdržovalo.Markus píše: Překvapivě dost času při hře trávíme plánováním výprav. Řeší se, kdo co koupí (nebo nakonec ne), kolik jakých ozbrojenců naverbovat…
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20879
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
Pokud si můžu dovolit odhadovat, co KDolecek myslí, tak tím „potkáváním poprvé“ myslí „první herní scéna s danou osobou“.
Moje uvažování je takové, že věci, kterým se nevěnuje žádný herní čas, de facto neexistují. Jedna věc je říct „v tvrzi žije klerik prodávající zajímavé věci“ nebo předat hráčům seznam obyvatel tvrze, na kterém je napsáno „klerik prodává zajímavé věci“, něco úplně jiného je, když si zahraješ pětiminutovou scénku, ve které se ti ten klerik snaží podbízet různé magické přípravky za nehoráznou cenu... a chová pavouky. I když ta scéna není dramatická, nerozvíjí příběh a k ničemu nevede, tak jednak buduje nějakou atmosféru a texturu (jak říká KDolecek – ale zrovna o tohle mi zas tolik nejde), tak hráčům převedším utkví v paměti. Kněz se tím stane reálným – najednou o něm uvažuješ, začleňuješ ho do svých plánů.
Může se tak stát třeba to, že si na něj o tři sezení později vzpomeneš, když bude někdo z vás umírat na kousnutí obřího pavouka. „Počkat! Třeba nám dokáže pomoct ten klerik, co chová pavouky!“ Nebo když budeš potřebovat božskou pomoc kvůli nějakému jinému problému. „Počkat! Třeba by do toho šel ten klerik! Už tehdy byl ochotný riskovat okrádání goblinů, možná ho to bude zajímat?“
Tenhle efekt podle mě nevznikne tím, že ty informace předám formou textu před hrou. I kdyby byly obsahově totéž – kdybych vám předal dvoustránku s výpisem všech obyvatel, kde se dočtete o klerikovi i jeho pavoučích... tak to podle mě odignorujete a nikdy si na to nevzpomenete.
Tolik Markusova teorie toho, jak hráči nakládají s herními informacemi.
TLDR: Čemu není věnován čas při reálné hře, to jako kdyby ani neexistovalo.
Překvapuje mě, že mi zatím nikdo nenapsal „Lepší je hrát nějakou příběhovou hru, kde se zásoby nemusí řešit“.
Ale já je řeším rád, přijde mi to zajímavé... jen je pravda, že je to často spíš sólo minihra pro jednoho hráče nebo nějaký týmový organizační puzzle. Odlifrovat to někam do Google dokumentů na výplň času mezi sezeními by nemuselo být od věci.
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
To mi ale přijde, že je součástí resource managementu, jenž je pro změnu jedním z pilířů old-schoolových her, ne ? Nebi mi někde něco uteklo ?
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20879
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
- Vandalicus
- Příspěvky: 737
- Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
- Bydliště: Brno
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
Lepší je hrát nějakou příběhovou hru, kde se zásoby nemusí řešit.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20879
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
Nový zápis. Tenhle je možná i dobrým místem kde začít číst, protože se tu začíná víc projevovat sandboxovitost, hexy, náhodná setkání a tak.
ER03: Rudý drak, stříbrné můry a jedno mrtvé nemluvně
ER03: Rudý drak, stříbrné můry a jedno mrtvé nemluvně
Po drkotavém začátku se sandboxová kampaň ve „starém D&D“ konečně rozjíždí. V této epizodě projdeme přes pár hexů, spustíme náhodné setkání, cestou navštívíme jeden připravený hex a potom zahájíme úplně nové a neplánované dobrodružství. Je toho ve skutečnosti docela dost, a myslím, že je zajímavé sledovat, jak se všechny tyhle nesourodé prvky skládají do ucelené hry. Na konci pod zápisem mám celkem obšírný rozbor, ale budete se k němu muset prokousat přes děj…
V minulých hrách naši dobrodruzi přepadli skupinu goblinů, kteří se jim snažili prodat pohřební šperky, a potom pátrali po ztraceném kupci Sarkeemu Přesvědčivém. Pátrání je zavedlo do Truglagovy jeskyní hospody, kde nezranitelná kamenná socha zabila jednu z postav (assasinku Ciaru) a jednoho pomocného ozbrojence. Hráči se rozhodli nechat tuhle dějovou linku být a místo toho se vypravit do hor zjistit, odkud goblini berou ty šperky.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20879
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
Zápis ze čtvrtého sezení. Tentokrát slaví comeback audiozáznam! Tak snad nám to nahrávání už vydrží (když vyřeším technické problémy a nebudu zapomínat.)
ER04: Košík nekonečných dětí™
ER04: Košík nekonečných dětí™
V tomto sezení: nejkrutější prokletý předmět ever. Ale předtím…
V minulé hře se hráči vypravili do hor, kde prý goblini drancují opuštěnou kapitolu železného boha Yolantha Kara, strážce mrtvých. Cestou ale v městečku Corroc začali řešit starosti zdejších lidí, a než se nadáli, najednou stojíme uprostřed noci na palouku pod mrtvým dubem, kde zrovna dobrodruzi přerušili krvavý rituál s orgiemi a teď se sklánějí nad dvěma zajímavými mrtvolami: jednou dvoumetrového kozího muže, druhou prastarého „černého rytíře“, který zjevně přirost ke svojí zbroji.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20879
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
A tohle je výňatek ze závěrečných komentářů, speciálně pro MarkyParkyho (on bude vědět proč).
Zajímavé je, jak vznikají vazby na okolní svět. Černý rytíř byl v původním modulu (psaném víceméně pro středověkou Evropu) v zásadě satanista. V rámci reskinu jsem z se podíval do informací o světě Erillionu a rozhodl jsem se udělat z ně vyznavače boha Kurlakuma. Jelikož už vstoupil do hry, chtěl jsem si o Kurlakumovi na dnešek zjistit něco víc.
A tak jsem v herních materiálech vyhledal slovo „Kurlakum“ a podíval jsem se, kde jinde jsou nějací vyznavači temného boha „umístění“. Rozhovor s koněm a knězovy informace tak ukazují na skutečná místa, kde se na mapě světa nachází skutečný „herní obsah“. A přestože mi tyhle vazby vznikají jaksi zpětně – ve chvíli, kdy jsme dobrodružství začali hrát, jsem o nic ještě nevěděl –, tak teď jsou prostě fakt. Kurlakumovi stoupenci skutečně působí tady v horách, konají tu temné rituály a mají něco za lubem. To v původních herních materiálech není, ale v mých už ano. Stalo se to kanonickým. „Svět se prokresluje tam, kde se hraje.“
Totéž zrovna teď provádím s bohem Gladuorem, sirem Riobelem ze Silhanoshe a dalšími jmény nebo frakcemi, které často umístím do hry bez větší přípravy a teprve zpětně zjišťuji, co se s nimi dá dělat. Nacházení vazeb a spojnic na existující materiály je zajímavé a baví mě objevovat svět hrou.
- MarkyParky
- Příspěvky: 16387
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
Vlastně nevím, co přesně tím chceš říct. Jako opravdu. Řekni mi to na plnou pusu, mám zamrzlý mozek
Došel jsi nakonec k tomu, co ti říkám od začátku? Že improvizace/mělkost nějakého prvků je v pohodě, když ji dotáhneš/dodáš hloubku a vazby později, mezi sezeními, až bude hrozit, že se vrátí do hry?
Nebo něco jineho?
Došel jsi nakonec k tomu, co ti říkám od začátku? Že improvizace/mělkost nějakého prvků je v pohodě, když ji dotáhneš/dodáš hloubku a vazby později, mezi sezeními, až bude hrozit, že se vrátí do hry?
Nebo něco jineho?
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20879
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
Spíš že už si ani sám nevybavuju, kde a na čem jsme se tak neshodli, protože evidentně oba hrajeme podobně. Třeba se někde něco zase vynoří.
Nicméně to není "mělkost" prvků, naopak. Já těžím z toho, že mám popsaný celý "svět" a rozmístěné v něm konkrétní prvky, takže místo "vymysli si nějakého temného boha" si prostě můžu vybrat něco z toho, co je připravené. A pak pomocí vyhledávání zjistím, kde všude má kněze, tajné skrýše, s kým jsou v konfliktu atd. Už je to "rozmístěné", stačí to jen využít.
Takže ne mělkost, ale komplexita.
Nicméně to není "mělkost" prvků, naopak. Já těžím z toho, že mám popsaný celý "svět" a rozmístěné v něm konkrétní prvky, takže místo "vymysli si nějakého temného boha" si prostě můžu vybrat něco z toho, co je připravené. A pak pomocí vyhledávání zjistím, kde všude má kněze, tajné skrýše, s kým jsou v konfliktu atd. Už je to "rozmístěné", stačí to jen využít.
Takže ne mělkost, ale komplexita.
- Vandalicus
- Příspěvky: 737
- Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
- Bydliště: Brno
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
Reskinoval jsi kneze. Precetl sis herni materialy a dal jsi mu hacek na misto, kde jsi neco takovyho v hernich materialech je.
Asi jsem natvrdlej, ale v cem je rozdil od:
Reskinoval jsem kneze. Precetl jsem si Forgotten Realms setting, vybral si temneho boha a reskinoval jsem modul na uctivace temneho boha, ktery jsem umistil do mapy.
nebo
Potkali vytvorene NPC, zaimprovizoval jsem se, ze je stoupenec temneho boha. Koukl jsem se na mapu a rozhodl se, ze bude odkazovat na dalsi typky v tehle horach. Zbytek domyslim, az se budou blizit k horam.
Ja v tom vidim akorat ruzne pomery pripravy pred hrou z mych vlastnich materialu a z pripravenych? V cem je to vic "komplexni"?
Asi jsem natvrdlej, ale v cem je rozdil od:
Reskinoval jsem kneze. Precetl jsem si Forgotten Realms setting, vybral si temneho boha a reskinoval jsem modul na uctivace temneho boha, ktery jsem umistil do mapy.
nebo
Potkali vytvorene NPC, zaimprovizoval jsem se, ze je stoupenec temneho boha. Koukl jsem se na mapu a rozhodl se, ze bude odkazovat na dalsi typky v tehle horach. Zbytek domyslim, az se budou blizit k horam.
Ja v tom vidim akorat ruzne pomery pripravy pred hrou z mych vlastnich materialu a z pripravenych? V cem je to vic "komplexni"?
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů