Hry v systému Belonging Outside Belonging

PbtA a od něj odvozené FitD jsou asi nejpopulárnější skupiny současných „příběhových“ her.

Moderátor: MarkyParky

Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

Hry v systému Belonging Outside Belonging

Příspěvek od RPG Fórum »

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek

:arrow? Systém Belonging Outside Belonging v Databázi
Belonging Outside Belonging je RPG systém zaměřený na vyprávění příběhů o tom, co se stane, když se marginalizovaná skupina pokusí vytvořit svou vlastní komunitu, hned vedle nebo skrytou uvnitř dominantní kultury. Taková komunita v sobě má naději, nejistotu, zranitelnost. Jedná se o variantu Powered by the Apocalypse.

Hry postavené na systému Belonging Outside Belonging se hrají bez kostek a Vypravěče („no dice and no masters“). Svět se tvoří spoluprací všech skrze deník komunity, kontrola nad obecnějšími prvky prostředí je rozdělená mezi všechny hráče u stolu.

Systém byl poprvé vyvinut ve hrách Dream Askew a Dream Apart od Avery Alder. Autorka uvedla, že další RPG tvůrci můžou své hry označovat jako Belonging Outside Belonging, jak chtějí, a neexistuje exaktní výčet prvků, které hra musí splňovat. Mezi opakující se prvky patří především tématika marginalizovaných skupin, tématika komunit, hraní bez Vypravěče, hraní bez kostek, využití tokenů jako metaherní měny, využití playbooků a využití tahů.
Hry postavené na Belonging Outside Belonging
:arrow? Dream Apart (2019) – O Židech ve štatlu
:arrow? Wanderhome (2021) – O cestující skupině zvířecích lidí
:arrow? Orbital (2021) – O ochraně vesmírné stanice před válkou
:arrow? Cantrip (2022) - O dospívajících čarodějnicích na magické akademii
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Wanderhome

Příspěvek od KDolecek »

Druhá zkušenost s Wanderhome.

Přiznávám, že během té hry zažívám trochu úzkosti, protože pořád koukám po spoluhráčích a říkám si "V té hře se nic neděje. Nejsou všichni znudění a otrávení?". Přítom já sám u toho vůbec znuděný ani otrávený nejsem. Ale tím jak z toho chybí klasické RPG konflikty a akce, tak to na mne působí jako velmi jiný druh zážitku a uspokojení přichází z jiného druhu příběhů.

------------

Během naší session jsme vytvořili úžasnou lokaci - "jeskyni" skrytou pod kořeny obřího stromu. Zde žila komunita vyder, která se zde kdysi skryla před válkou a jedinou cestou sem i pryč je řeka proudící mezi kořeny a skrz vesnici v jeskyni. Vydry zde pěstují různobarevné dýně a světlo zde poskytují duhoví motyli. Ale když naše postavy dorazily, zjistily, že vydry po proudu postavily hráz, prý aby mohly lépe zavlažovat své dýně. A v rámci příběhu jsme zjistili vztah mezi bohyní Volší ve stromu, motýly, dýněmi a první vydrou, která tohle místo objevila a taky zjistili, že mladé vydry houfně jeskyni opouštějí a staří se bojí venkovního světa a málo pracovních sil pro jejich dýně a proto postavily hráz. Nakonec jsme za přispění Volše přesvědčily Vilmu, vůdkyni vyder, že než držet mladé vydry pod zámkem, bude lepší, když budou ti co odejdou šířit věhlas jeskyně a to přilaká lidi, kteří by vydrám chtěli pomoci se o dýně starat. Stará sova z cirkusu, který v jeskyni uvízl před námi se na místě hned k vydrám přidala, protože už byla moc stará, aby s cirkusem dál cestovala.
No prostě to bylo plné srdíčka.
A zmínil jsem, že jsme vystřelili dítko, malého pásovce z kanónu, aby doletěl k bohyni?

Nejlepší moment byl, když se Ben, malý pásovec, infiltroval mezi malé vydry, aby zjistil, jak jim příjde život ve vesnici. Ben je začal přesvědčovat, že jsou vlastně otroci, protože jim za práci nikdo neplatí, načež dorazil táta vydra, který děti od buřiče Bena odháněl.

Děti: "Jé táto, nám taky za práci taky nikdo neplatí. To jsme otroci, co?"
Táta: "Notak děcka, pojďme, zpátky na dýně"
Ben: "Ale otroci se nakonec vždycky vzbouří!"
Dítě 1: "Jéé. Táto, můžeme se vzbouřit?
Táta: "Ne"
Děti: "Awwwwww :("
Dítě 2: "A když budeme hodní?"
<3

-----------------

Nejpřekvapivější pro mne asi je ten pocit zahlcení v takhle mechanicky minimalistické hře. Je prostě nějaký seznam tahů, které můžete dělat, přičemž některé prostě jen mění fikci, některé dávají token a jiné stojí token. Ale těch tahů je prostě hrozně moc.

Máte obecné tahy, přístupné všem
Máte tahy svojí playbook
Máte tahy lokace (každá lokace je tvořena třemi motivy a každý motiv má vlastní tahy)
Máte tahy měsíce v roce
(Ještě by mohly být tahy vyder, ale my jsme jim žádné nedali)

Plus ještě řešíte prvky prostředí a NPCs jak je postupně vytváříte.

Zas tak ničemu nevadí, když ty tahy ignorujete, nebo se zaměříte jen na některé a prostě hrajete, ale já jako člověk, který má rád přehled o svých možnostech jsem nebyl zcela spokojen v takové situaci.
Za tento příspěvek děkují uživateli KDolecek tito uživatelé (celkem 4):
Antharon, Nordoslav, Vitus, Bifi
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6886
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: Wanderhome

Příspěvek od Antharon »

Volše :D
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Belonging Outside Belonging

Příspěvek od Markus »

Rozšiřuji diskuzi původně k Wanderhome na hry v systému Belonging Outside Belonging obecně.

Antharon založil anotaci pro Dream Apart:

Obrázek

:arrow? Dream Apart (2019)
V hre Dream Apart sa hráči stávajú obyvateľmi fiktívneho východoeurópskeho „štetlu“ a ich postavy patria k stále izolovanejšie židovskej obci tohoto mesta. Do popredia sa dostávajú postavy ako kabalistický čarodej, kletzmer, právnik, babica, či dohadzovač. Témou príbehu je tichý život v tomto meste a odhaľovanie osudov postáv. Niektoré príbehy budú o vzťahoch a zakázanej láske, iné o žiarlivosti a vražde, o hladomore, vojne, démonoch, alebo o rastúcom napätí medzi židmi a modernejšími kresťanmi.

Hra je postavená na systéme Belonging outside Belonging. Jedná sa o bezkockovú variantu Powered by the Apocalypse bez rozprávača, v ktorej postavy na okraji spoločnosti musia vždy niečo obetovať, aby neskôr mohli niečo získať. Toto hra reflektuje pomocou základnej ekonomiky ťahov. Okrem základných ťahov obsahuje slabé ťahy, ktorými sa postava dostáva do problémov a ktoré generujú tokeny, a naopak silné ťahy, ktoré majú výrazný efekt na svet, no je nutné za ich použitie token zaplatiť. Tokeny sa dajú alternatívne získať tak, že žiadam ostatné postavy o pomoc v oblastiach, ktoré sú ich doménou.

Hráčom, ktorí momentálne nefigurujú v scéne, sa do rúk dostávajú abstraktné entity tohoto potemnelého sveta, napríklad klebety a tradície, nežidovské obyvateľstvo, temný les za mestom, či duchovia neviditeľného sveta.

Hra má vo všeobecnosti pomalšie tempo, hrdinovia musia najprv padnúť na dno, aby mohli uspievať vo svojom snažení. Je vhodnejšia pre vyzretejších a skúsených hráčov, ktorí zvládnu vážne témy i suchý čierny humor postavený na stereotypoch.

Hra Dream Apart vyšla v jednej knihe spolu s hrou Dream Askew, ktorá skúma queer komunitu vyvrhelov v postapokalyptickom svete. Obe hry spoločne položili základ systému Belonging outside Belonging.
Dokážete někdo prosím napsat anotaci pro Dream Askew? Ať je tam rovnou máme obě a není to matoucí.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3810
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Hry v systému Belonging Outside Belonging

Příspěvek od Selhan »

Hráli jsme s Tedem Cooperem na Oamu Cantrip, a odpověď na mou otázku, jak by vypadala BoB hra, která není vážné drama, je: parádně.

https://soulmuppet-store.co.uk/products/cantrip

Cantrip je o studiu na magické škole, a oproti ostatním zpracováním dle mého skvěle funguje, a vede to přesně k těm příběhům, které jsem čekal a chtěl. Jediná stížnost, kterou mám, je, že je to opět jednou hra, která naprosto minula, jak geniální objev byly PbtA playsheety, a místo listů připravených ke hře dostanete knížku se spoustou listování. Je v ní taky plno obrázků, pravda, ale praktické to teda rozhodně není.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hry v systému Belonging Outside Belonging

Příspěvek od Markus »

Další Belonging Outside Belonging!

Obrázek

:arrow? Orbital (2021)
Orbital je malá hra zasazená do galaxie, ve které zuří ničivá mezihvězdná válka. Hráči představují obyvatele neutrální hvězdné stanice – politiky, umělce, obchodníky atd. – a jejich cílem je udělat vše pro to, aby jejich domov zůstal i nadále nedotčený válkou. Budou vzdorovat překupníkům zbraní, politickým intrikánům i pašerákům, protože svoji stanici mají rádi a chtějí ji chránit.

Hra je postavená na systému Belonging Outside Belonging, charakterizovaném mottem „No dice, no masters“, protože nemá ani kostky, ani Vypravěče. Postavy jsou vyjádřené jedním ze šesti archetypů. Když chce hráč se svojí postavou něco udělat, musí zahrát některý z „tahů“ dostupných jeho archetypu. Ty se dělí na silné a slabé, přičemž za silné musí hráč utratit speciální žeton, zatímco za slabé tahy získává žetony nové. Jelikož ve hře neexistuje Vypravěč, hráči se podílejí na popisování herního světa a střídají se v rolích nehráčských postav. Důležitou součástí hry je i společná tvorba a údržba vesmírné stanice.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Antharon
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3810
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Hry v systému Belonging Outside Belonging

Příspěvek od Selhan »

Vida, dík za tip, to si určitě chci zahrát.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hry v systému Belonging Outside Belonging

Příspěvek od Markus »

Další laskavá a pozitivní hra postavená na Belonging Outside Belonging...

Obrázek

:arrow? Cantrip (2022)
Cantrip je hra o čarodějnicích, které dospívají během studií na magické akademii. Nejenže se musejí vypořádat s náročností studia na akademii plné pletich a obývané úžasnými, prapodivnými tvory, ale do toho se potýkají s očekáváními, která na ně kladou ostatní, hledají své místo ve světě, snaží se zorientovat ve svých emocích a budovat první milostné vztahy. Hra je „nepokrytě queer“ a zavrhuje „reakcionářské tropy“ typické pro jiné příběhy z prostředí magických škol – soustředí se na příběhy, které sice nepostrádají konflikt, ale primárně pojednávají o dívkách žijících naplněné životy.

Hra je postavená na enginu Belonging Outside Belonging „bez kostek a pánů“ – nemá tedy Vypravěče. Každý hráč si sice připraví vlastní postavu a vybere jí jeden z šesti archetypů, ale zároveň se podílí na hraní nehráčských postav i určování skutečností o herním světě. Hráči se střídají po „tazích“ ve svých scénách, přičemž překážky i příležitosti jsou vyjádřené takzvanými „aspekty“ scény a ujmout se jich může kterýkoli z ostatních hráčů. Ve výsledku tak hra plyne jako společné vyprávění.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3810
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Hry v systému Belonging Outside Belonging

Příspěvek od Selhan »

Další? Cože? BoB hry bývají dost tvrdá dramata -- jediná dosavadní výjimka byl Wanderhome, který ale pořád má jako pozadí světa poválečené trauma.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hry v systému Belonging Outside Belonging

Příspěvek od Markus »

Fakt? To mě teda zřejmě zmátl Wanderhome a potom ta slova "belonging" v názvu enginu.

Je pravda, že při tom pohledu na to židovské ghetto výše mě to mohlo napadnout. :)
Odpovědět

Zpět na „Powered by the Apocalypse (PbtA) a Forged in the Dark (FitD)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host