Vzpomínky na Dračák

Diskuzní fórum věnované Dračímu doupěti, nejstarší české hře na hrdiny.

Moderátor: Bouchi

Odpovědět
MarkyParky
Příspěvky: 11779
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Vzpomínky na Dračák

Příspěvek od MarkyParky » 18. 6. 2021, 11:03

Já ani nevím, jak jsem se to dozvěděl. Asi stejně jako o dračáku - zasvěcením od zasvěceného.

Tenkrát to holt memy měly těžší.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3658
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Vzpomínky na Dračák

Příspěvek od ShadoWWW » 18. 6. 2021, 11:29

Já jsem se s DrD setkal už v roce 1992 (PPZ 1.2), ale domácí skupinu čtyř kamarádů od nás z ulice jsme vytvořili až v roce 1994, když vyšla PPZ 1.5. Pravidla (originály) si koupili úplně všichni ve skupině, stejně jako PPP 1.5, která vyšla o něco později. Z nás čtyř Dračí doupě do té doby znali jenom dva z nás - já a kámoš, co jsme chodili do skautu, kde jsme se s ním v roce 1992 potkali. Pro dva z kámoše bylo DrD v roce 1994 úplnou novinkou.

Zrovna se rozjížděly časopisy Dech draka a Šavlozubá veverka, které jsme oboje kupovali; respektive já jsem kupoval DD a kámoš Šavlozubku a pak jsme si je ve skupině půjčovali a hráli podle různých tamních úprav. Byli jsme do hry úplní blázni. Hrávali jsme dvakrát týdně (úterý, čtvrtek) a o všemožných prázdninách někdy i skoro každý den. AD&D jsme znali už z prvních čísel DD, ale pro kámoše byla angličtina nepřekonatelná bariéra a pro mě zase cena (AD&D stálo skoro 10x tolik co DrD, a to se bavíme jen o core příručkách). Znali jsme i český Shadowrun, ale sci-fi nás nebavilo. Znali jsme i Hrdiny fantasy, ale ti nám přišli příliš překomplikovaní. Na jednom CD ségra donesla PDFka Vampire: Masquerade, ale tisknout je by stálo víc než orig. pravidla DrD a pořád byly v angličtině. Osobně datuji fenomén Dračího doupěte až do roku 2001/2002, kdy vyšel Asterion. Za ty dva roky vydal Altar základní krabici a k ní ještě tři nadité rozšiřující moduly. K tomu spoustu článků v Dechu draka. Takovou vydavatelskou RPG smršť Česko nikdy předtím ani potom nezažilo.

V roce 2002 jsem odjel studiovat do Práglu na ČVUT a naše bývalá skupina se rozpadla. Na Strahově jsme s kámošama přemýšleli, jestli začít hrát spíš nové DnD 3e, nebo nové DrD+. Angličtina už na vysoké nebyla problém pro nikoho. Nakonec jsme zvolili DrD+ (jaká chyba!), ale protože jsme brzy zjistili, jaká je to pruda PJovat DrD+ (a nikdo tu hru vést nechtěl), brzy jsme se rozhodli od něj utéct. Kámoš, co měl pravidla DnD 3e, mezitím na ČVUT skončil, a protože jiný kámoš si koupil pravidla DrD 1.6 (protože se mu líbily cínové figurky k DrD a pravidla DrD mu taky přišla jednodušší než DrD+) a jsem je taky znal, hrávali jsme dál DrD 1.6.

Když jsem se po studiích vrátil z Prahy, vyprávěl jsem své ženě (tehdy ještě jako nové přítelkyni) o Dračím doupěti. Neznala ho, ani nikdo z jejích přátel, a chtěla ho vyzkoušet. Protože mi kámoš z ČVUT dal na rozloučenou svá pravidla DrD+ a kámoš v Brně z bývalé skupiny je taky chtěl vyzkoušet, šli jsme hrát DrD+. Jaká chyba! Už během prvního sezení jsme se totálně ztráceli v pravidlech (a pravidla pro osvětlení byla echt chuťovka!) a já zjistil, že vést DrD+ je peklo, i když k tomu člověk zprvu přistupuje s nadšením. Druhé sezení se už nikdy nekonalo a manželka na dlouho ztratila zájem o jakékoli RPG.

Když vyšlo DnD 4e, bylo jasné, že to chci (to jsem ještě nevěděl, že to budou nejhorší pravidla DnD ever :-)= ). Dal jsem do kupy novou družinu a začali jsme hrát ve Forgotten Realms. Zážitek z hraní byl mnohem lepší než u DrD+, ale přece jen jsem jako DM po každém sezení chodil totálně vyšťavený. Vymýšlet taktické orgie proti pěti spoluhráčům mě prostě nebavilo.

Když v roce 2012 vyšel DnD Next (playtest 5E), bylo to jako závan svěžího větru v zatuchlém prasečáku. Hned jsem věděl, že to je to DnD, které chci hrát. Abych na něj nalákal i kámoše, začal jsem je překládat a stali jsme se ofiko testovací skupinou. Byl to trochu opruz, protože každý půlrok bylo nutné co nejrychleji přeložit revidovaná pravidla, ale bavilo nás to hrát všechny. Díky překladům DnD Next pak bylo o to snadnější v roce 2014 překládat už finální pravidla DnD 5E. Ale to je už jiný příběh...

DnD 5E jsme hrávali pravidelně na otevřených hraních až do začátku Covid pandemie. Během pandemie jsem přičichl k Zapovězeným zemím a zjistl jsem, že vlastně ještě lépe naplňují mou touhu po fantasy RPG než DrD i DnD. Pomalu proto s kámošama, co jsme kdysi původně hrávali DrD 1.5, rozjíždíme hraní Zapovězených zemí.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
Bouchi
Příspěvky: 3562
Registrován: 10. 12. 2004, 16:36
Bydliště: Havířov

Re: Vzpomínky na Dračák

Příspěvek od Bouchi » 18. 6. 2021, 12:55

ShadoWWW píše:
18. 6. 2021, 11:29
Osobně datuji fenomén Dračího doupěte až do roku 2001/2002, kdy vyšel Asterion. Za ty dva roky vydal Altar základní krabici a k ní ještě tři nadité rozšiřující moduly.
Jen ti opravím data - základní Asterion a Dálavy vyšly 1999, pak v 2000 Nemrtví a světlonoši, 2001 Písky proroctví (měly mírné zpoždění, původně měly vyjít koncem 2000), Vzestup temných bohů a Z hlubin zelené a modré, 2002 Zlatá pavučina a Obloha z listí a drahokamů, 2003 Falešná apokalypsa.
Obrázek

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3658
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Vzpomínky na Dračák

Příspěvek od ShadoWWW » 18. 6. 2021, 13:57

Máš pravdu. Tam jsem to měl o rok posunuté. Z hlubin zelené a modré byl poslední modul, který jsme aktivně hráli a byl fakt super.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 15277
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Vzpomínky na Dračák

Příspěvek od York » 18. 6. 2021, 14:25

O DrD mi poprvý řekl spolužák ze základky, kterej šel na gympl o rok dřív než já, a jelikož hráli ve škole, měl jsem smůlu ;-) Hrát jsem začal až v dalším školním roce, kdy jsem nastoupil na stejnej gympl, ale s jinou skupinou - zjistil jsem totiž, že tři z mejch novejch spolužáků DrD znaj. Nevim, podle jaký verze jsme hráli, sám jsem si pozdějš koupil verzi 1.2 a následně 1.5. Matně si taky vzpomínám na dlouhý čekání na pravidla pro experty.

Někdy v průběhu gymplu jsem se dozvěděl o Shadowrunu, kterej mi učaroval hlavně tím, jak byl drsnej a realistickej (v podání GMa z Blackfiru, kterej ho tehdy prezentoval na conu). Skupinu jsem si našel přes e-mailovou konferenci a pak jsem ho celou vejšku pravidelně hrál s Gilhadem, Aquilou, Hačem a spol. Díky tomu mě minula verze 1.6.

Následně se mi přihodily 4 roky v Brně, kde jsem RPGčka neměl moc s kým hrát (jen velmi krátce Shadowrun), ale po návratu jsem se po nich opět začal pídit. Kromě dalšího Shadowrunu a vlastní kampaně v ADnD 2e jsem hrál "Dračák" podle PJových vlastních, Dračím doupětem inspirovaných pravidel v jeho vlastním, moc pěknym a propracovanym světě. Hra byla zvlášť ze začátku překvapivě hodně oldschoolová, hodně jsme dungeoncrawlovali, hodně nám umíraly postavy. Časem se to zlomilo, postavy přestaly tolik umírat a PJ začal víc railroadovat.

ondralukas1010
Příspěvky: 120
Registrován: 16. 6. 2017, 14:45

Re: Vzpomínky na Dračák

Příspěvek od ondralukas1010 » 19. 6. 2021, 22:08

Markus píše:
17. 6. 2021, 22:14
Tímto zdravím ondralukase, který je jen o rok starší než RPG Fórum, a smekám před jeho odvahou vlézt do téhle nory internetových památníků. :wink:
Nikdy neodmítnu návštěvu dobrého skanzenu :)

Ale teď upřímně, vzhledem k tomu jak se DnD 5E teď stává celkem populární i u nás, tak se divím že tu není víc mladých příchozích.

Uživatelský avatar
Cor
Příspěvky: 1060
Registrován: 26. 3. 2013, 10:10

Re: Vzpomínky na Dračák

Příspěvek od Cor » 19. 6. 2021, 23:18

RPGf je holt víc multi/cross-platform, DnDcentrické je to...druhé fórum. :)
Sem nejčastěji zabloudí mladí, nadšení a nesebekritičtí tvůrci, právě kvůli teorii a designu RPG...ale obvykle přijdou, představí draft, dostanou sodu a pak už se nezkážou. Ale čest výjimkám, existují.

Iam Passingby

Re: Vzpomínky na Dračák

Příspěvek od Iam Passingby » 23. 7. 2021, 15:42

(Jakožto nenápadný kolemjdoucí bych si dovolil přispět do místního skanzenu, nebo pro některé mladší spíš gerontologické studie, než zase zmizím, a účet smažu ;-) ...)

Na táboře u Brna někdy mezi lety 1988 a 1990, max možná 1991 (nevím, kterej turnus, a ten timing mi přijde dost na hraně, takže to asi bylo 1990) nám kluk z kroužku, stejně starej jako my (7-10) s vykulenejma očima celej nadšenej vykládal, jak někde hrál hru "Zelený hlen..."

"Jsme hráli takovou hru, Zelený hlen, to si napřed vybereš brnění, a jestli chceš meč nebo luk a tak, a pak jdeš do jeskyně a tam zabíjíš kostlivce a když otvíráš truhlu s pokladem, tak si musíš dávat pozor, jestli tam není past. A na konci tam na nás ze stropu spadnul Zelený hlen a všechny nás zabil." (Ok, přiznávám, že tohle asi nebude úplně přesná citace... Nicméně to, že hra byla představená jako "Zelený hlen" a zelený hlen byl v tom popisu finální protivník sedí, to si pamatuju i po těch letech... :-D )

Moc jsme to tehdy podle toho popisu nechápali... Možná v tom byli i kouzelnící, co uměli metat blesky, nebo potvory, na který napřed museli něco nasypat, aby je viděli, ale to už fakt jenom hádám... Ale nebylo nám v ten okamžik vůbec jasný JAK se to hraje, nebo CO se na tom hraje... (bylo nám 7-10, nevim přesně)

To, že asi mluvil o Dračím Doupěti, mi došlo, až o pár let později, když DrD do třidy přinesli spolužáci zasvěcení staršími bráchy, já si ho po nějaké době hraní a půjčování příruček koupil taky a v PPJ jsem objevil ten zelený hlen... Hrávali jsme pak všude možně, třeba venku před školou na vyschlé fontánce :-D nebo i během cesty autobusem na školní výlety (takže asi bez kostek a nějaké přípravy nebo deníků postav, ale mávali jsme přitom i pravidlama pro pokročilé - neptejte se mně jak to mohlo fungovat, ale alkoholu v tom tehdy ještě moc nebylo). Kultůra hraní byla proměnlivá, ale nic vyloženě negativního (takovéty šachy, že buď vyhraje družina, nebo PJ, nebo záludné party killy atd.) si z té doby nevybavuju, dokonce i PJování jsme myslim zvládali rotovat docela rozumně.

Ale po nějakých pseudopokusech o "vlastní úpravy" (= nové rasy, kouzla, předměty a povolání včetně RUČNĚ NA PAPÍR opisovaných, konstruovaných a asi nějak upravovaných procentních tabulek úspěšností kdovíčeho u nových povolání až do 16té úrovně :-D atd.) jsem měl DrD plný zuby a byl pak nadšenej, když jsem se v kulturním okénku ve Score dočetl nejen o AD&D (které se sice asi dalo za nemalý peníz koupit a asi bylo i v katalogu Vision/JRC na poslední straně, ale jehož systém kouzlení s memorizováním a útoky přes THAWTF jsme ani po hodinách strávených u Beholderů moc nechápali), ale hlavně o GURPS... ;-)

Když jsem pak v 1996 viděl v obchodě (Dno Pytle v Brně na Francouzské, hehe) GURPS Basic Set, nechal jsem si ho nadělit k narozeninám (ideální učebnice angličtiny, že... nicméně jako taková se fakt osvědčilo) a chudák DrD letělo do šuplíku. Pak jsem k němu ještě přihodil mýtická PRAVIDLA PRO EXPERTY (když už jsme se jich konečně dočkali, že), abych to pak všechno vytáhnul asi až když jsem DrD po letech prodával... Každá vzácná cesta do Prahy (včetně školního výletu) se od té doby musela plánovat tak, abychom se dostali do Warlordu na Halštattském náměstí a probrali tam těch pár GURPS příruček, co tam měli, a něco z toho přivezli jako kořist nejcennější domů.

Ale těžko říct, v čem jsme toho odehráli víc... Možná spíš v tom DrD, to se tak neřešil "realistický" worldbuilding a skákání mezi žánry podle toho, co bylo zrovna v televizi, co jsme četli, nebo jakou počítačovou hru jsme hráli, prostě se nabouchala jeskyně potvorama a jelo se... (I když to šlo spíš na mou hlavu, ostatní hráči chtěli hlavně HRÁT.)

Peace, people... A sorry za takovej esej...

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 14940
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Vzpomínky na Dračák

Příspěvek od Markus » 26. 7. 2021, 10:48

Passingby: Neblázni, za co se omlouváš? Já jsem si například vzpomínku na hru Zelený hlen přečetl moc rád. :)

Odan
Příspěvky: 2
Registrován: 18. 10. 2020, 06:35

Re: Vzpomínky na Dračák

Příspěvek od Odan » 4. 8. 2021, 21:11

Taky se vyzpovídám ohledně Dračáku.

Já začal až v roce 93 na podzim na skautské výpravě a tehdy jsem už byl v 8čce. Dokonce si vzpomínám na svou první postavu a to hobita hraničáře. Luxusně jsem jej vyzbrojil. Do jeskyně šel s obouručnou sekeru, široký meč, 3x dýka, několik hvězdic, kopí, pár oštěpů a samozřejmě lehkou kuš s několika toulci. První nebo druhá jeskyně co jsem hrál jako postava byl dokonce Bílý hrad. Dokonce vím, že hned v druhé jeskyni jsem zemřel. Vyrobil jsem si jeho bratra a ten tam zařval taky. Až mé 3tí postavě se podařilo danou jeskyni dohrát. Neumíraly jsme kvůli blbostem ale prostě hold kostky byli proti nám.

Zhruba od té doby jsem začal pravidelně hrát a protože jsem nebyl hujer ve škole měl jsem spoustu času a přátel(známích). Poprvé jsem dělal PJ tak za 2 měsíce od prvního okamžiku co jsem prvně hrál. Počítám že někdy na jaře 94 jsem se stal pasivním členem Hexaedru a pak poté i byl několil let i plným členem. Někdy před létem 94 jsem se poprvé dostal k fanzinům např. Kniha a meč, DarkLord, Šavlozubá veverka, Agarwain, Mormegil, Astron, Dech Draka, Poustevníkovi závěti, apod.. . Fakt se mě líbili myšlenky/rozšiřující pravidla/nová povolání lidí co tam zveřejnovali a velmi dobře zapadla do standardního Drd. Standardní DrD 1.2 s těmito fanziny byli vytvořily naprosto skvělý systém a knihy(beletrie) co tehdy vycházeli např. Dragonlance, Moorcook, různé gamebooky,Mark Stone, knihy od Laser apod.. nabízeli úžasnou inspiraci pro svět a zápletky.

Prvních pár let (93-95) jsem hrával DrD tak s 2dvěmi či 3 skupinkami během týdne samozřejmě i přes víkendy. Ale nakonec se to ustálilo v rámci jedné skupiny s jedním člověkem co mě k DrD přivedl. Lidi se ve skupině střídaly ale my staří mazáci tam zůstaly. Tato parta skončila někdy v roce 99. Tímto pro mě prakticky DrD skončil. Samozřejmě jsem i poté ještě hrával ale četnost se drasticky snížila (v období 2000-2005 ... tak 5 - 10 her/rok, a 2005-2010 ... tak 3-4 hry/rok). Když to porovnám s roky 94-99 kdy jsem valil tak 70 her/rok tak jsem už byl v herním důchodu. A hraní jsem definitivně ukončil v roce 2011. V období 94-99 jsme valily i jiné gamesky např. Magic, Warzone, Shadowrun, Stín meče(nechytl se, mě to moc nebavilo), apod... Dokonce jsem jezdívali do Brna na DraCON, kde jsem byl poprvé až v 95 a na posledním asi v 98.

Když to tak beru tak mě DrD v období 93-99 dalo skutečně několik tisíc hodin zábavy, kterých jsem si fakt užil. Ono toho je ještě mnohem víc ale už zase tak moc na to nechci vzpomínat. Přeci jsem už někde jinde. Faktem je, že ta fáze života byla úžasná a rozhodně bych ji nikdy neměnil.

Mé postavy, které jsou již roky na odpočinku a snad už nebudou muset pozvednout meč a jít zachraňovat svět:
Odan(Astrolog), Gjodgard Trygvanson(Vymítač), Kail(Zaklínač), Acheron(čarodej), Cyclops(mág), Gambit(hraničář), Stormia(čarodějka),Simba(šermířka), Leodén(zlodej),Ran-III-el(hraničář) a mnohé další které si již nevybavuji.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 15277
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Vzpomínky na Dračák

Příspěvek od York » 12. 9. 2021, 18:50


Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3658
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Vzpomínky na Dračák

Příspěvek od ShadoWWW » 12. 9. 2021, 20:26

Ou, Martinova výslovnost jmen Davea Arnesona a Garyho Gygaxe bolí!

To třeba Markusova britská výslovnost Advanced Dungeons & Dragons je aspoň vtipná (jako by mluvil o pražských šalinách). :-)
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Argonantus
.
Příspěvky: 17243
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Vzpomínky na Dračák

Příspěvek od Argonantus » 14. 9. 2021, 14:39

Tak ještě něco napíšu (a zaručeně toho budu litovat)
Moc nechápu, o co v této debatě jde; zda jde opravdu o vzpomínky na Dračák, nebo o "to, co si lidi měli správně teoreticky vzpomínat na Dračák"".
Zkusím se chytnout na první vstup.
Markus píše:
15. 1. 2021, 09:32
A tady furt nikdo nedokáže pochopit, co ti lidi na tom Dračím doupěti/hlídce vidí.
Protože seš naprosto marnej, čéče; vydržíš patnáct let neposlouchat, co ti lidi píšou (jsem jen jeden z mnoha).
Není pravda, že NIKDO nedokáže pochopit, ale třeba ty, Jerson a tak podobně.
Almad píše:
8. 6. 2021, 17:39
* Proklatě dobrý onboarding. Úvodní dobrodružství (nemyslím Bílý Hrad, ale to co je na začátku PH v PPZ) je v podstatě gamebook a rozvíjí to RPG jako rozšíření gamebooku, kde akorát nemusíš chodit po odkazech ale můžeš cokoliv. To je podle mě intuitivní v momentě, kdy o RPG nemáš páru. A taky to předurčuje tu hru jako takovou: railroad gamebook s větši flexibilitou, ne sdílené vyprávění/tvorba příběhu atd. Když to teď tak píšu, tak si říkám, že dívat se na DrD jako na gamebook generátor by mohlo spoustu věcí vyjasnit


Jo. Dobrý postřeh; a je třeba si uvědomit tehdejší situaci; většina hráčů nikdy neslyšela o RPG, nikdy nezabila jediného skřeta ani na počítači (hráči na computeru byli ještě dost exotická parta). Totální zjevení, přílet mimozemšťanů, nadšení opičáků nad každou kravinou.
* Neoddělení systému a settingu vede k tomu, že to člověk na sebe nabaluje tak nějak iterativně.

Ježto jsme neměli tušení, co ta slova znamenají (a pochybuji, že na tom autoři byli nějak moc lépe), nenapadlo nás, proč bychom to oddělovat měli. K čemu je dobré vymontovat ze škodovky motor?
Totiž, jsou IMHO dvě skupiny lidí, pracovně je nazvěme třeba "matfyzáci" a "lidi". Ta první skupina v podstatě není schopna vidět svět bez abstrakcí:

Jo. Už na to tu byla docela objevná debata; DrD vymysleli matfyzáci, přesvědčení o matematické podstatě vesmíru, a zároveň nic netušící o skutečných pravidlech lidského chování, ale poslali to do rukou normálním lidem, kteří si to překládali do lidštiny.

Tohle mírné nedorozumění se táhne DrD od samého začátku a vlastně trvá.
na první dobrou cítí rozdíl mezi "tučným vycentrovaným zvětšeným textem" a "nadpisem", pravidla pro hry / deskovky intuitivně vytáhne a "peníze" pro ně spadá do stejné skupiny jako "zkušenost", protože je to "resórs za kterej kupuju perky".
Ne. To je druhotná úvaha nové doby; tehdy nikdo nehrál deskovky (prakticky neexistovaly, až na pár raritních výjimek), nikdo neuvažoval o zdrojích a podobných otázkách.
Druhá skupina to má přesně naopak. V momentě, kdy se na ty herní mechaniky nedíváš jako na systém, ale jako na "atributy" jednotlivých "částí" systému, tak to jak to nedrží pohromadě vadí mnohem míň.
Tvrdím, že to byla tehdy zdrcující většina lidí, co to hráli. Nevěděli nic, takže se to pokoušeli naučit a hrát, jak uměli; a jestli to uvnitř drží nebo nedrží, na takové kraviny fakt neměli čas.
* Nekonzistence všeho vede ke "gotcha" momentům a to je plus. Vypéct ostatní pravidly je sebeuspokojující a lidi to baví.
IMHO je to nesmysl, ale nemohu to vyvrátit, ježto statistická data nemám.
* Hotfix a amatérismus je brutální plus, protože přibližuje hru jejím hráčům. Myslim si že to je netriviální důvod, proč má vlastně každý hráč doupěte pocit, že by moh dělat pravidla a pracuje na jejich záplatách.
Řekl bych, že se tu dělily skupiny, co to zkoušely hrát fantaticky "as written", což se jim obvykle nepovedlo, neb něco důležitého přehlédli (Jersonovy historky), nebo objevili, že jim tohle a onodle funguje blbě, tak to hrát přestali. Tipnu si, že těch druhých byla většina. Opět je třeba připomenout mladším tehdejší kulturu kutilství; tehdy totiž NIC NEFUNGOVALO jak mělo, bylo běžné, že když si to koupíš, tak si to musíš tak nějak dodělat doma. Dnešní jedinci na to zřejmě už nejsou zvyklí; a když to nefunguje, tak to vyhodí a koupí něco jiného.

Z toho plynula dnes nepochopitelná kultura houserules - "každý dračák byl trochu jiný".
Synergické s podobně starým MS DOS, který byl sice západní, ale bylo to lautr to samé - kdekdo si to dodělával, jak uměl. Svět už nezažije tak obrovskou vlnu lidové tvořivosti. Konstatuji, nehodnotím.

* Lidi často začínají ve věku, kdy je mozek houba co nasaje všechno co mu ukážeš, takže množství výjimek, pravidel apod. neni problém
Ne. Představa, že to hrála nějaká jednotná generace asi není správná. My byli zrovna dospělí a hráli to s dětmi už od začátku.
* To že trvá dlouho to zvládnout (a děláš to postupně) ti dodává stejně dobrej pocit, jako když se zlepšuješ...nevim, ve hraní na kytaru. Až to dotáhneš na pokročilý! Stejně tak si potom můžeš udržovat svůj status mudrce, když nabyté vědomosti předáváš dalším učedníkům
Ne. Ta představa není správná - DrD je jako šachy. I když nezvádneš dlouho drtivou většinu pravidel a vychytávek, jsi schopen obstojně hrát a baví tě to. Hraní na kytaru funguje úplně jinak - za odpoledne nezmákneš základy tak, abys večer hrál u táboráku.
Grafika her byla hodně jinde, počítačový RPG taky, dostupnost počítačů jako takovejch byla hodně jiná,
Zajisté. Počítač stál jako automobil, byl prakticky nedostupný pro mladé jedince, a slovo "grafika" se v souvislosti s hrami nepoužívalo, neb by nedávalo u CGI a často monochromatického rozlišení žádný smysl. "Grafiku" lidé řešili v nerdích časopisech o hrách, jako Level a Score, a to je jiná epocha, konec devadesátých let.

Připomínám, že rokem 0 pro tuhle kulturu je 1993, kdy byl vynalezen world wide web a hra Doom. A tam ještě nejsme; jsme dřív.
LARPy byly...no prostě všechno to byly dřevní časy.
Mám podezření, že LARPy nebyly. Ale to by chtělo nějakého lepšího pamětníka.
Asi byl šerm, jako velmi exotická vychytávka pro pár nadšenců.
A podobně postižený kamarády abyste taky našli...no, dopisovánim do Hexaedru
Nebyl Hexaedr. Nebyl Dech draka. Nebyli podobně postižení kamarádi než ti, co jste je zasvětili do existence DrD.
Nešlo udělat digitální kopii DrD - nebylo z čeho a nikoho by to nenapadlo.
Knihy se nepsaly na počítačích.

Nebylo nic, zem byla nesličná a pustá, jen Járik se vznášel nad vodami.
Naposledy upravil(a) Argonantus dne 14. 9. 2021, 14:44, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 14940
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Vzpomínky na Dračák

Příspěvek od Markus » 14. 9. 2021, 14:42

Argo, díky, ale asi sis hned tu první citovanou větu vyložil přesně opačně :)

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 15277
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Vzpomínky na Dračák

Příspěvek od York » 14. 9. 2021, 14:46

Argonantus píše:
14. 9. 2021, 14:39
DrD vymysleli matfyzáci
Tohle bych si dovolil zpochybnit. Zaprvé DrD fakt hodně kopíruje DnD, a co vím, tak Gary ani Steve matfyzáci nebyli. Zadruhé dvě naprosto zásadní části, tj. Jarikovo dobrodružství a Bílý hrad, napsala nematfyzačka Vilma. Úplně nejvíc matfyzáctví prosáklo do tvorby postavy, kde z rozsahu počítáš, jakejma kostkama máš házet. Když to zvládneš, tak jsi za vodou.

Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů