[podcast] Dinosaurium obskurních světů

Sekce zabývající se tvorbou RPG produktů a souvisejícími tématy.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 737
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

[podcast] Dinosaurium obskurních světů

Příspěvek od Vandalicus »

Titulní stránka Dinosauria 5.jpg
Ahoj všichni!

Rozjeli jsme s Markusem nový podcast, kde si budeme povídat o inspirativních světech, dobrodružstvích a jiných RPG herních produktech. Nejsou to recenze, jako spíš diskuze o věcech, které podle nás stojí za to poznat, prozkoumat a nechat se jimi inspirovat.

Odebírejte nás na:
:arrow? Anchor.fm
:arrow? Spotify
:arrow? iTunes / Apple Podcasts
:arrow? Google Podcasts
...a prakticky jakékoli další podcastové platformě.

Kontaktujte nás:
:arrow? V téhle diskuzi!
:arrow? Na Instagramu
:arrow? Na Facebooku
Naposledy upravil(a) Vandalicus dne 11. 1. 2021, 12:55, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 749
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: [podcast] Dinosaurium obskurních světů

Příspěvek od Nordoslav »

Strixhaven ve svitcích?
Ahoj, já jsem Nordst Fuchs a tohle je DRAČÁK: THE NEXT GENERATION!
:!: Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
:!: Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
:!: Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.

:arrow? Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
:arrow? A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 749
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: [podcast] Dinosaurium obskurních světů

Příspěvek od Nordoslav »

Steve píše: 20. 7. 2022, 14:35 Nikdy bych neřek, že má Sirien o tomhle fóru pravdu, ale co tu předvádí Selhan a některý další slečny, to je náročný číst. Markusi, buďte úplně v klidu, poslední epizoda byla v pohodě.
Pravidlo 1 fóra please
Ahoj, já jsem Nordst Fuchs a tohle je DRAČÁK: THE NEXT GENERATION!
:!: Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
:!: Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
:!: Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.

:arrow? Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
:arrow? A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6887
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: [podcast] Dinosaurium obskurních světů

Příspěvek od Antharon »

Nordoslav píše: 20. 7. 2022, 15:23 Strixhaven ve svitcích?
Nene, rules as written
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [podcast] Dinosaurium obskurních světů

Příspěvek od Quentin »

Antharon píše: 20. 7. 2022, 15:47Nene, rules as written
Naopak. Já bych to nečetl, ale hrál pouze z toho, co jsem slyšel v podcastu $D
Za tento příspěvek děkují uživateli Quentin tito uživatelé (celkem 3):
Antharon, Winnie, radunamlejn
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [podcast] Dinosaurium obskurních světů

Příspěvek od Markus »

Hele, proč se vlastně strhl takovej shitstorm, když jsme hejtovali Strixhaven a ne když jsme hejtovali Immortal Storm nebo Danghanskou kletbu? Je to tím, že na D&D 5e tu lidem záleží, ale na BECMI D&D nebo na Dračáku ne?
Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 749
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: [podcast] Dinosaurium obskurních světů

Příspěvek od Nordoslav »

Markus píše: 20. 7. 2022, 16:18 Hele, proč se vlastně strhl takovej shitstorm, když jsme hejtovali Strixhaven a ne když jsme hejtovali Immortal Storm nebo Danghanskou kletbu? Je to tím, že na D&D 5e tu lidem záleží, ale na BECMI D&D nebo na Dračáku ne?
Hele, nesnáz se ten problém odrazit jinam, zrovna já nebo Karel máme myslím k 5e stejný vztah jako k OSR. Poslechni si vás projev v obou epizodách a je úplně jiný.

U jednoho jste nadšení z dílčích částí a rozebírali to s ohledem co použít, co udělat jinaku druhého mám často pocit... No, zaznělo to už hodně krát, takže si vyběr z predeslych odpovědi... třeba jako byste se úmyslně rozhodli nevidět jakýkoliv potenciál
Za tento příspěvek děkují uživateli Nordoslav tito uživatelé (celkem 3):
Markus, Jezus, MarkyParky
Ahoj, já jsem Nordst Fuchs a tohle je DRAČÁK: THE NEXT GENERATION!
:!: Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
:!: Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
:!: Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.

:arrow? Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
:arrow? A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
Uživatelský avatar
Winnie
Příspěvky: 209
Registrován: 30. 11. 2020, 14:24

Re: [podcast] Dinosaurium obskurních světů

Příspěvek od Winnie »

Markus píše: 20. 7. 2022, 16:18 Hele, proč se vlastně strhl takovej shitstorm, když jsme hejtovali Strixhaven a ne když jsme hejtovali Immortal Storm nebo Danghanskou kletbu? Je to tím, že na D&D 5e tu lidem záleží, ale na BECMI D&D nebo na Dračáku ne?
[Dojmologie & IMHO; názor před opětovným poslechnutím dotčených dílů]

Míra shovívavosti. Díl Strixhaven se mi líbil (jsem přesně cílovka pro vaše podání). Popravdě mi část* zde padlých námitek přijde jako důsledek over-thinking a over-pitvání a over-snowflaking. Ale i tak vnímám rozdíl, posun k subjektivní hranici "je to košer uštěpačnost" vs. "zesměšňování".

Modla DnD 5e: no nevím. To sedí (možná) na Jezuse, ale třeba Selhan...? Ale možná se pletu.

Úplně původně mě napadl věk reagujících (čím mladší, tím více... nechuti vůči dílu Strixhaven). Ale tuhle tezi jsem musela rychle opustit.

----------------------------------------------------
*edited z většina
Jezus
Příspěvky: 2601
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: [podcast] Dinosaurium obskurních světů

Příspěvek od Jezus »

Nehodnotí systém, ale modul (ten se systémem souvisí velice volně, Strixhaven zejména), takže systémem to opravdu není.

Prostě vtipy založené na tom, že pánové vůbec nechápou jak hrát některé scény, přičemž je od začátku (i jim) jasné, že nejsou pro ně, mi nepřipadá vtipný. Přitom už z poslechu je docela evidentní (pro mě), kde dělají chybu.

Je to na úrovni hokejisty, co si dělá legraci z fotbalistů a ještě žasne, že mu nikdo neřekl, že si nemá brát na trávník hokejovou výstroj. Přesto tam v ní pobíhá a opakovaně si utahuje z rozporu mezi ním a fotbalisty, při čem ty fotbalisty shovívavě častuje tím, že je zřejmě příliš starý, aby chápal jejich manýry.

Mě takový humor připadá docela trapný.

Nemusím ani recenze aka Spáčilová, která hodnotí žánr, jemuž nerozumí/nemá ho ráda. Ale ta alespoň chápe filmovou teorii a dokáže ji (když má den) objektivně zhodnotit, takže podá alespoň po této stránce nějaký výsledek, který lze použít (a zbytek vzít jako subjektivní balast).

Pánové nezvládají ani to, polovina znalostí jim chybí a oni si utahují z toho, že je to chyba jiné generace.

Jinak míra shovívavosti je do očí bijící. Pokud něco neříká starý modul, je to v pořádku, protože se to improvizuje a anutor nemohl předvídat, kam vás sandbox zavede. Pokud ale není v moderním modulu výslovně uvedeno, že vypálení školní koleje má mít dopad na závěr, je to špatně a terč posměchu.
Uživatelský avatar
Winnie
Příspěvky: 209
Registrován: 30. 11. 2020, 14:24

Re: [podcast] Dinosaurium obskurních světů

Příspěvek od Winnie »

Jezus píše: 20. 7. 2022, 18:19 Jinak míra shovívavosti je do očí bijící. Pokud něco neříká starý modul, je to v pořádku, protože se to improvizuje a anutor nemohl předvídat, kam vás sandbox zavede. Pokud ale není v moderním modulu výslovně uvedeno, že vypálení školní koleje má mít dopad na závěr, je to špatně a terč posměchu.
Není Markusem zmiňované vypálení "vypálení koleje" jen demonstrativní příklad toho, že modul vůbec nedává prostor, aby nějaká akce tohoto typu ovlivnila průběh a/nebo výsledek...? Ať už zpřístupněním jiných indicií (oproti situaci, kdyby vypálili sesterskou kolej), alternativního řešení (vypálí všechny koleje => hlavní záporák je najednou jejich velký fanda) etc.?
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16378
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [podcast] Dinosaurium obskurních světů

Příspěvek od MarkyParky »

Markus píše: 20. 7. 2022, 16:18 Hele, proč se vlastně strhl takovej shitstorm, když jsme hejtovali Strixhaven a ne když jsme hejtovali Immortal Storm nebo Danghanskou kletbu? Je to tím, že na D&D 5e tu lidem záleží, ale na BECMI D&D nebo na Dračáku ne?
Protože když jste hejtovali Immortal Storm nebo Danghanskou kletbu, tak to vypadalo, že víte o čem mluvíte :D

EDIT: Zatímco tady děláte, že to nevíte, což dělá možná ještě horší dojem, než kdybyste to fakt nevěděli.
Naposledy upravil(a) MarkyParky dne 20. 7. 2022, 19:04, celkem upraveno 1 x.
Za tento příspěvek děkují uživateli MarkyParky tito uživatelé (celkem 2):
boubaque, Jezus
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16378
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [podcast] Dinosaurium obskurních světů

Příspěvek od MarkyParky »

Antharon píše: 20. 7. 2022, 14:49 Mali by sme si to skusit zahrat...
Já doufám, že mi to padne do Děti mraků.
Za tento příspěvek děkují uživateli MarkyParky tito uživatelé (celkem 2):
Antharon, Markus
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: [podcast] Dinosaurium obskurních světů

Příspěvek od Log 1=0 »

Hele, když už ten modul pitváte tak dlouho, nechtěl by někdo srovnat ty minihra s tím řešit to jako mezidobí v jad? Klidně s tím že by tam byly nějaké speciální aktivity pro to?
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6644
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [podcast] Dinosaurium obskurních světů

Příspěvek od boubaque »

Uf, no. Už jsem si skoro myslel, že jsme se dobrali nějakého relativně uspokojivého závěru, a pak přijde Marky, který ukáže, že celý ten díl podcastu nemá žádnou hodnotu. My totiž neřešíme Strixhaven, my řešíme tenhle díl Dinisauria.

Vynechám už vysvětlování, co může být zajímavého na scéně, která neovlivní směřování vlastního příběhu (a tedy co v ní hrát), protože už to udělal (nejen) Marky, a Markus pořád vypadá, že mu to nedochází, a ušetřím si několik citací a reakcí a vysvětlení. Ale neodpustím si srovnání s My Life with Master, kde mají jednotlivé scény naprosto stejný vliv na příběh (tj. nulový) a jde v nich jen o color a charakterizaci postav.* Právě to, že Markus nedávno tvrdil (pokud to nebylo zase jen nepromyšlené tlachání), že má MLwM pořád rád, mě mate ohledně prohlášení z podcastu, že neví, co v těch scénách má hrát – a znevěrohodňuje ho to.

* Co je v MLwM důležité pro příběh, je jen to, jak se nakonec poskládají bodíky za hody kostkami na konci těch scén a podle toho se odvypráví epilog.

Podobně pokud se Vandal i s Markusem baví o tom, že něvědí, jak v téhle hře používat náhodná setkání – že ve svých hrách by věděli (ale Strixhaven má jiný tok času a nedá se to použít třeba jako tlak na zdroje). Opět to sráží hodnotu podcastu, když si člověk uvědomí, že se může podívat do DMG:
DMG, p.85 píše: RANDOM ENCOUNTERS
(...)
Some players and DMs view random encounters in an adventure as time-wasters, yet well-designed random encounters can serve a variety of useful purposes:
  • (...)
  • Establish atmosphere. The appearance of thematically linked creatures as random encounters helps to create a consistent tone and atmosphere for an adventure. For example, an encounter table filled with bats, wraiths, giant spiders, and zombies creates a sense of horror, and tells the adventurers to prepare for battle with even more powerful creatures of the night.
  • (...)
  • Add interest. Random encounters can reveal details about your world. They can foreshadow danger or provide hints that will help the adventurers prepare for the encounters to come.
  • Reinforce campaign themes. Random encounters can remind the players of the major themes of the
    campaign. (...)
Random encounters should never be tiresome to you or your players. (...) Likewise, you don't want to spend time distracted by random encounters that add nothing to the adventure narrative or that interfere with the overall pace you're trying to set.
Not every DM likes to use random encounters. You might find that they distract from your game or are otherwise causing more trouble than you want. If random encounters don't work for you, don't use them.

TRIGGERING RANDOM ENCOUNTERS
Because you want random encounters to build on the intended narrative of a game session, not compete with it, you should choose the placement of those encounters carefully. Think about a random encounter under any of the following circumstances:
  • The players are getting off track and slowing down the game.
  • (...)
  • The characters are undertaking a long, uneventful journey.
  • The characters draw attention to themselves when they should be keeping a low profile.
Pokud není vysvtělené použití nějakých herních prvků v modulu, musím holt vycházet ze základních pravidel. Přestože tyhle formulace zjevně počítají s dobrodružným ("goal-oriented") hraním, jsem si jistý, že to, co jsem nevynechal, se přinejmenším s přimhouřenýma očima dá vzáhnout snadno i na Strixhaven (přičemž vzhedem k získávaým bonusům/výhodám se dají chápat i jako vyčerpávání zdrojů). Tohle považuju za vaše selhání, protože předpokládáte oldschoolový princip, že RE mají "create urgency" a "drain character resources" (což jsou možnosti, co jsem vynechal), ale 5e není (jen) oldschool.
MarkyParky píše: 20. 7. 2022, 10:57
Ano, je tam „minihra“ se nabalováním konkrétních spolužáků, kdy pokud si vyhlídneš nějakého konkrétního, musíš chodit třeba na brigádu do kavárny. A ano, když neuděláš zkoušku a dostaneš reparát, nemůžeš chodit na brigády, takže třeba toho konkrétního spolužáka „nezískáš“. Jenomže je to úplně fuk. V celé kampani není jediné místo, kde by jakkoli záleželo na tom, jaké spolužáky máš nebo nemáš mezi kamarády.
To není pravda. Každou chvíli tam máš napsáno "Tady bude ohrožený Beloved" a "Tady bude proti tobě stát Rival" nebo "tady budou přítomní nějací Friends, Beloved and Rivals", což mění vyznění scén, takže na tom záleží.
Tohle je úplná katastrofa. Zvlášť když o pár příspěvků dřív ubezpečuješ, že to nijak neříká, jak hrát lyrickou vztahovku – tohle je přece návod, jak ji hrát! (Neřeším teď, jak dobře zpracovaný.) Můžeme to svádět na nějaké přehlédnutí a zajetí ve stereotypu, ale vzhledem ke všemu výš to vypadá spíš na nepoctivost (=špatná kvalita, ne zlý záměr). A popravdě, zatímco u Markuse už mě to přestává překvapovat, mrzí mě, že to postihlo i Vandala. Protože už z tématu a časové osy musí být zřejmé, že to nebude běžné murder-hobo dobrodruhování, a chybí mi snaha pochopit, jak se to vlastně má hrát. A ten styl "roleplaying pro roleplaying" není nijak nový, že by ho nějak vytvořilo streamování – už před dvaceti lety si mi kamarádka stěžovala, že chtěla začít hrát dračák, ale skupina, ke které se přidala strávila tři hodiny roleplayováním rozhovoru u táboráku a hra se nikam neposunula (a proto už potom nikdy dračák nehrála).

Prostě tenhle díl Dinosauria se velmi nepovedl. V konečném důsledku je informačně pochybný, nedůvěryhodný a bohužel znedůvěryhodňuje celý podcast. Protože jak už jsem nejen já napsal, v téhle diskusi nejde o hodnocení Strixhavenu, ale o daný díl podcastu. A mrzí me to. A zjevně nejen mě, protože se nám Dinosaurium jinak hodně líbí.

------------------------
Markus píše: 20. 7. 2022, 13:22 Tak máš recenzenta, který má vnitřně konzistentní a veřejně známé biasy, preference a „hodnotový systém“ (např. tu v diskuzi vyšlo najevo, že přikládám pramalou hodnotu „hereckému railroadu“). To je naopak dobře ne?
Zatímco v tvých recenzích na blogu je tenhle hodnotový systém jasně formulovaný a hlavně jsi si ho vědom při psaní, tak v Dinosauriu to tak jasné není, navíc se ukazuje, že jste minuli nejen dost věcí, které můžeš minout, když jsi zajetý v nějakých kolejích, ale i věcí, které jsou v tom modulu napsané – soudě podle Markyho příspěvků. To pak vypadá jako nepoctivost nebo bohorovnost. A v tomhle případě pak i jako výsměch lidem, které hraní her (příběhů?) založených především na charakterizaci postav a míň na posouvání děje (už jsem dřív napsal slovo "telenovela") baví.

Markus píše: 20. 7. 2022, 13:22Co vnímám jako potenciální problémy:

3. Jestli v té analýze neprezentuju fakta, která se ukážou být nepravdivá. Například kdybych řekl, že kampaň je naskriptovaná a nejde změnit, a ono to tak nebylo. Nebo kdybych tvrdil, že neúspěch v souboji neovlivní další průběh kampaně, a ona to nebyla pravda. To by byl problém (ale jsem přesvědčený, že se to nestalo).
Viz výš. Nepravdivá fakta :(

Winnie píše: 20. 7. 2022, 12:07 Nevšimla jsem si, že by se Dinosaurium někde prezentovano jako odborný počin, s patentem na objektivitu. Jako Autorita v oboru. Několikrát padlo, že jde o tlachací podcast, který prezentuje osobní a tím pádem zaujaté postoje.
Tohle je jen Markusův neférový úhybný manévr, který má za cíl odvrátit pozornost a zbavit ho zodpovědnosti za to, co píše. A diskreditovat jakoukoli kritiku, se kterou si neumí poradit věcně. Navíc určitě ani on nechce, abych tenhle argument vzal doslova a začal všechny, kdo se s ním pustí do nějaké diskuse upozorňovat, že všechno, co Markus řekne nebo napíše, je jen "nepromyšlené tlachání". (To jsou skutečně Markusova slova, i když si nejsem jistý, jeslti je použil takhle vedle sebe.)
Za tento příspěvek děkují uživateli boubaque:
Jezus
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [podcast] Dinosaurium obskurních světů

Příspěvek od Markus »

Já už se nemůžu dočkat všech těch vašich recenzí, kdy mi dokážete, že Strixhaven je ve skutečnosti super dobrodružství.
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6644
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [podcast] Dinosaurium obskurních světů

Příspěvek od boubaque »

Jo, to je taky dobrý úhybný manévr.
Za tento příspěvek děkují uživateli boubaque tito uživatelé (celkem 3):
radunamlejn, Jezus, Selhan
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti