Placený DM, služba lidu nebo hrozba pro hobby?

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Corny
Příspěvky: 1751
Registrován: 4. 10. 2021, 11:13

Re: Placený DM, služba lidu nebo hrozba pro hobby?

Příspěvek od Corny »

Jde o to, že RPG by neměla fungovat stylem "GM, Bav mě a já tu budu sedět na zadku a žrát popcorn". Což je stav, který v klidu můžeš aplikovat a je úplně normální, pokud se koukáš na film nebo sedíš v hospodě a posloucháš kapelu (a asi po tobě ani nikdo nechce, abys v kině skákal před plátnem a zapojoval se do děje), ale úplně dobře nefunguje při "kooperativním vyprávění příběhů".
"Nadšený kontrarián."

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Aegnor
Příspěvky: 527
Registrován: 31. 7. 2018, 15:13

Re: Placený DM, služba lidu nebo hrozba pro hobby?

Příspěvek od Aegnor »

.
Naposledy upravil(a) Aegnor dne 13. 6. 2022, 23:06, celkem upraveno 1 x.
Za tento příspěvek děkují uživateli Aegnor:
Hike
Uživatelský avatar
Jarilo
Příspěvky: 1101
Registrován: 5. 6. 2009, 00:49
Kontaktovat uživatele:

Re: Placený DM, služba lidu nebo hrozba pro hobby?

Příspěvek od Jarilo »

Člověk sem dá jeden link...

Každopádně na to asi nemám vyhraněný názor, nebo spíš nemám čas, prostor a chuť si jej teď vytvořit.

Padla tady řada dobrých poznatků a jak píše Antharon nade mnou - vypravěč je taktéž účastník hry, ano, s jiným druhem vkladu, jinou rolí, než zbytek účastníků, ale například tu organizaci hraní - zajistit a domluvit místo, organizovat které dny se hraje, donést jídlo/pití atd. může mít na starosti kdokoli, ne nutně vypravěč - a už jsem tady zahlédl, že to tak často i je lepší, přeci jen ta míra přípravy ze strany vypravěče bývá před hrou větší než u hráčů, tak je fajn mu tímto odlehčit.

Určitě by se nemělo předpokládat, že vypravěč/DM/GM vzhledem k charakteru své role má být i organizátorem všeho dalšího.

A taky je pravda, že z těch pár DnD sessions na youtube co jsem viděl, to na mě působí ovela víc jako DM zajišťuje zábavnou interaktivní procházku dobrodružstvím, než společně tvoříme zážitky a svět.
Hry hraju a ještě radši dělám - doma i v práci.
Uživatelský avatar
Wolfus
Příspěvky: 1115
Registrován: 14. 8. 2009, 11:45

Re: Placený DM, služba lidu nebo hrozba pro hobby?

Příspěvek od Wolfus »

Jezus píše: 17. 5. 2022, 12:19 Bylo by to možná něco trochu jiného než (moderně) vedené rpg, ale na druhou stranu... americké hraní DnD podle modulů taky není v základu bohové vědí jaká kooperativní tvorba mezi GMem a hráči.
Zaujimavy by mohol byt experiment, ako by dopadol takyto cudzi PJ, keby mu hraci vo Fate za pomoci par bodov osudu rozkopli predpripraveny scenar, ako to zvykneme bezne robit my.
Jarilo píše: 17. 5. 2022, 13:01 A taky je pravda, že z těch pár DnD sessions na youtube co jsem viděl, to na mě působí ovela víc jako DM zajišťuje zábavnou interaktivní procházku dobrodružstvím, než společně tvoříme zážitky a svět.
To moze byt jednak systemom a pristupom k hraniu, ale aj snahou spravit to hranie vizualne pritazlivym.
DrD (II), Pribehy Imperia
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6949
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: Placený DM, služba lidu nebo hrozba pro hobby?

Příspěvek od Antharon »

Aegnor, Corny:

V tomto ohlade si myslim ze nemate pravdu. Ak si zaplatite za interaktivnu show s kuzelnikom, alebo idete do escape roomu a odmietate spolupravocat tiez vas to nebude bavit.

Rovnako by mohol argumentovat clovek co chodi s gitarou po roznych grilovackach lebo ho ludia pozyvaju, on sa naje, zaspieva si s nimi, zahra, vsetci vratane jeho sa bavia a bola to super akcia, urcite ho pozvu aj nabuduce. Nikdy nepochopil preco ludia chodia na hudobne koncerty a ako moze fungovat konzumny styl modernych kapiel.

Proste odmietate prijat, ze vas undergroundovy konicek by sa mohol otvorit vacsiemu publiku. Iste s vacsim publikom prichadzaju organizacne problemy, vacsie poziadavky na pripravu a s nim spojena investicia, ktoru musia hraci do hry dat. Game master sa tu skutocne stava hostitelom a hraci sa stavaju zakaznikmi a socialny kontrakt sa meni. Tiez sa objavia ludia ktori nechcu alebo nevedia spolupracovat a prostebudu neapokojni, ale to mas vsade.

Otazka je ci by dokonca nestalo za to robit sedenia kde by boli profesionali aj niektori hraci ktori by vedeli zakaznikov viest za ruku ked bude treba alebo naopak stiahnut sa do role supportu ked zakaznik uchopi svoju hru a chce sa zamerat na svoj pribeh.
Za tento příspěvek děkují uživateli Antharon:
crowen
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Jarilo
Příspěvky: 1101
Registrován: 5. 6. 2009, 00:49
Kontaktovat uživatele:

Re: Placený DM, služba lidu nebo hrozba pro hobby?

Příspěvek od Jarilo »

Wolfus píše: 17. 5. 2022, 13:15
Jarilo píše: 17. 5. 2022, 13:01 A taky je pravda, že z těch pár DnD sessions na youtube co jsem viděl, to na mě působí ovela víc jako DM zajišťuje zábavnou interaktivní procházku dobrodružstvím, než společně tvoříme zážitky a svět.
To moze byt jednak systemom a pristupom k hraniu, ale aj snahou spravit to hranie vizualne pritazlivym.
Určitě taky. Ostatně řeší se to teď všude, i v digitálních hrách - snaha dělat je divácky atraktivní, aby byly vhodné pro streaming na twitchi, pro dělání let's play/walkthroug videí a tak. Já jsem svého času taky vlastně skoro vůbec nehrál, ale díval sem se na gameplay/walkthrough videa (ideálně bez komentáře, za ty jsem daným autorům strašně vděčný).
Hry hraju a ještě radši dělám - doma i v práci.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3832
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Placený DM, služba lidu nebo hrozba pro hobby?

Příspěvek od Selhan »

Jezus píše: 17. 5. 2022, 11:00 Selhan: Mohl bys alespoň heslovitě napsat proč? (Proč máš vyhraněný názor, proč si myslíš, že to není dobrý trend?)

Je to o tom, že to podsouvá, že GM dělá hráčům službu? Případně, jak tu zaznělo, že to pak vede k mentalitě "GM je tu od toho, aby nás bavil"?
Obojí řečené, to mi přijde hodně důležité, a dále:
- proliferace stylu, který jde dobře prodávat a dobře vypadá v inzerátech - typicky asi různé vizuální pozlátko
- posunutí hráče do pozice zákazníka, což je ještě specifická nadstavba toho problému "GM nás má bavit" - zákazníci dovedou být kreténi
- konsolidace mainstreamu, ve kterém je samozřejmě největší výdělek
- vznikne nějaká dominantní hodnotící škála, přitom dnes vidíme, že každý hledá od her něco trochu jiného
- nemáš jak skutečně komodifikovat zábavu, budeš to muset platit podle nějaké jiné metriky, a to bude generovat incentivy které vůbec nesouvisí s kvalitou hry, naopak jí můžou podkopávat. E.g. jestli se bude platit za hodinu, pak to povede k dlouhým hrám. Jestli to bude za kampaň, pak přesně naopak, ideální je mít to co nejrychleji odbyté. Jestli za nějaké hodnocení (což si nedovedu přesně představit, ale dejme tomu) tak je to ve skutečnosti podbídka rozmazlovat zákazníky a hlavně zábrana jim něco odmítnout. Tohle všechno nebude, podle mě, zásadní problém, dokud jsme na úrovni osvč, kde je to opravdu jenom o gamemasterovi a hráči. Ale jakmile se do toho vloží nějaký týpek na pozici manažera, který bude dávat powerpointové prezentace svým podřízeným gamemasterům, jak maximalizovat výdělek? Jakmile někoho napadne udělat nějakou kvótu? A že ona ta analogie s hudebním světem nefugnuje ani v tomto ohledu, protože dobrý gamemaster nebude na úrovni rockové hvězdy, která si nakonec může diktovat co chce, protože vydělává studiu za jeden večer miliony - gamemasterování má celkem jasný strop u pěti hráčů, když nepřejdeš na streamování.

Možná by mě napadlo ještě něco, ale bohužel mi to géemkování prozatím účty nesplatí, takže jdu zpět k práci :D
Za tento příspěvek děkují uživateli Selhan tito uživatelé (celkem 2):
Jezus, Bifi
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Aegnor
Příspěvky: 527
Registrován: 31. 7. 2018, 15:13

Re: Placený DM, služba lidu nebo hrozba pro hobby?

Příspěvek od Aegnor »

.
Naposledy upravil(a) Aegnor dne 13. 6. 2022, 23:06, celkem upraveno 1 x.
Za tento příspěvek děkují uživateli Aegnor:
Hike
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17483
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Placený DM, služba lidu nebo hrozba pro hobby?

Příspěvek od York »

Komercializace je zlo, který nevyhnutelně pokřiví každej druh zábavy směrem k vysoký production value (natolik, že nekomeční PJové nebudou schopni konkurovat) za cenu zabití kreativity a snížení hratelnosti.

Nejspíš neexistuje žádnej způsob, jak to zastavit, takže otázka je, jak to můžeme zpomalit. Napadá mě třeba pořádání kvalitních open gamingů.
Jezus
Příspěvky: 2641
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Placený DM, služba lidu nebo hrozba pro hobby?

Příspěvek od Jezus »

Ehm... jakože GMové, kteří hrají zadarmo, nebudou moci konkurovat drahým GMům, kteří budou mít drahé pozlátko a nízkou míru hratelnosti?

To se jako vážně bojíš, že nebudeš mít hráče? :eyecrazy:

Protože jasně... AAA počítačové hry přece úplně zašlapaly indie scénu a hry s excelentní grafikou nepotřebují kvalitní obsah. Proto každý miluje Ubisoft... :roll:
Za tento příspěvek děkují uživateli Jezus tito uživatelé (celkem 3):
crowen, Wolfus, kin
Uživatelský avatar
Corny
Příspěvky: 1751
Registrován: 4. 10. 2021, 11:13

Re: Placený DM, služba lidu nebo hrozba pro hobby?

Příspěvek od Corny »

Antharon píše: 17. 5. 2022, 13:21 Aegnor, Corny:

V tomto ohlade si myslim ze nemate pravdu. Ak si zaplatite za interaktivnu show s kuzelnikom, alebo idete do escape roomu a odmietate spolupravocat tiez vas to nebude bavit.

Rovnako by mohol argumentovat clovek co chodi s gitarou po roznych grilovackach lebo ho ludia pozyvaju, on sa naje, zaspieva si s nimi, zahra, vsetci vratane jeho sa bavia a bola to super akcia, urcite ho pozvu aj nabuduce. Nikdy nepochopil preco ludia chodia na hudobne koncerty a ako moze fungovat konzumny styl modernych kapiel.

Proste odmietate prijat, ze vas undergroundovy konicek by sa mohol otvorit vacsiemu publiku. Iste s vacsim publikom prichadzaju organizacne problemy, vacsie poziadavky na pripravu a s nim spojena investicia, ktoru musia hraci do hry dat. Game master sa tu skutocne stava hostitelom a hraci sa stavaju zakaznikmi a socialny kontrakt sa meni. Tiez sa objavia ludia ktori nechcu alebo nevedia spolupracovat a prostebudu neapokojni, ale to mas vsade.

Otazka je ci by dokonca nestalo za to robit sedenia kde by boli profesionali aj niektori hraci ktori by vedeli zakaznikov viest za ruku ked bude treba alebo naopak stiahnut sa do role supportu ked zakaznik uchopi svoju hru a chce sa zamerat na svoj pribeh.
Já si asi fakt nemůžu pomoct, ale připadá mi, že mluvíš úplně mimo...

Escape room i show s kouzelníkem možná vyžaduje nějakou interakci z mé strany jako diváka...pořád je to ale Úplně něco jiného, než když hrajeme RPG. Kouzelník pořád vytváří 99%-100% obsahu, po mě nechce žádné kreativní zapojení, dělám mu jen asistenta. Stejně tak v Escape roomu já jako účastník nic netvořím, já jen čerpám. Když hraju RPG, tak se ode mě pořád očekává nějaký tvůrčí vklad do hry, i kdyby třeba byl relativně nižší než u GMa. Tohle je úplně nesmyslné srovnání.

Vůbec nevím, co do toho pleteš jaký underground a větší publikum, co to má s tímhle tématem společného? Jak prosímtě má to, že RPG bude hrát víc lidí, Cokoliv společného s náročností na organizaci či přípravu?? Tady vůbec nechápu, o čem to mluvíš. Pokud teda fakt nemáš na mysli větším publikem, že GMovi tam přijde 20 hráčů a on je bude všechny bavit v nějakém escaperoomu, jinak fakt nevím, co je tvá pointa.
"Nadšený kontrarián."

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Uživatelský avatar
Hike
Příspěvky: 1203
Registrován: 23. 11. 2006, 06:39
Bydliště: Polička
Kontaktovat uživatele:

Re: Placený DM, služba lidu nebo hrozba pro hobby?

Příspěvek od Hike »

Já bych vůbec opustil tyhle všechny analogie, protože z uvedených variant vždy cítím dramatický rozpor mezi RPG a analogizovanou aktivitou.

Mimochodem než ty analogie opustíme: spolupořádám šifrovací hru (svicky.sifrovacka.org) a účastníci (týmy max o 5 lidech) platí za účast cca 500,- za 24 hodinovou akci. Tohle nám pokreje náklady na tisk, výrobu, pronájmy a cesty na zajišťování trasy atp. Účastníci akce kromě té 100,- na člověka zaplatí ještě tak kolem 500,- na vlastní dopravu na místo konání akce a pak nějaké to jídlo, pití, opotřebení outdoorového vybavení atp. Nicméně z naší strany jako organizátorů je celá akce "bez účasti" tj. není to naše primární zábava ... tu zažijeme na šifrovacích hrách jiných lidí. Přestože jsme v průběhu let provedli mnoho vylepšení systému, aby lidé nezůstali viset na začátku hry, když si nevědí rady a až na poslední třetinu hry, kdy už od nás nemůžou čekat jakoukoliv nápovědu nebo pomoc a prostě se stane, že hru nedokončí, zdráhal bych se vstoupit do komerčního prostředí.

Jasně mohli bychom si dovolit mít lepší web, profesionální vybavení, interaktivní úkoly s placenými animátory (a ne se zverbovanými kamarády), ale neodbytně bychom museli podléhat hodnocení kvality, kontrole dodání slíbeného zážitku atp. Prostě tak, jak je to teď, máme nastavenou hru (trať), kde čekají šifry nebo úkoly a na účastnících je, aby vše prošli a zabavili se sami.

Může se stát, že za celou dobu trvání akce účastníci nevyluští vůbec nic, jen se budou trmácet roštím a blátem a nad ránem můžou jet domů - a jak praví klasik: zážitek nemusí být pozitivní, hlavně když je silný - ani tohle nám ty účastníky vždycky neodradí, příště to zkusí jinak, líp se připraví, co já vím a odměna v překonání sebe sama se dostaví bez ohledu na kvalitu námi dodaných komponent hry.

Kdybychom si ale účtovali 1.000,- na člověka (je to moc za 24hodin zábavy? Skutečně komerčně bychom asi měli chtít víc.), tohle by se změnilo, to nedodání slíbeného pobavení/zážitku, asi bychom měli každému týmu dát vlastního průvodce (jako v pevnosti Boyard), který je bude pobízet, povzbuzovat a hlídat, jestli se všichni baví a když ne, tak instatně nějak řešit nespokojenost platících zákazníků. Já bych to asi nechtěl, a to jsme jako organizátoři striktně odděleni od účastníků, nesdílíme jejich zábavu jinak než následnou debatou a pročítáním reportáží.

Proto bych tuto změnu nechtěl ani v RPG institucionalizovat, kdy GM není oddělený od hráčů jiným druhem zážitku.
V městě je řád a pro každého práce, buď ještě rád, když huba voněmí.
Může tě hřát, že nejsi na voprátce, nebo že neležíš pár inchů pod zemí.
Uživatelský avatar
crowen
Administrátor
Příspěvky: 3749
Registrován: 11. 9. 2004, 12:51
Bydliště: Hlavna dedina Bananistanu
Kontaktovat uživatele:

Re: Placený DM, služba lidu nebo hrozba pro hobby?

Příspěvek od crowen »

Corny - to zalezi na cloveku. Mal som kedysi velmi introvertneho hraca, co hral Krolla Valecnika. Cely cas sedel, pozoroval hry, obcas zahucal Bi, zabi! a hodil kockou, ale inac bol pozorovatel. Aj on sa bavil, aj my sme sa bavili na jeho stvarneni krolla, a povedal by som, ze jeho vstup do hry bol mensi, ako asistenta kuzelnika na nejakej show. Su takyto hraci zli hraci?
Uživatelský avatar
Corny
Příspěvky: 1751
Registrován: 4. 10. 2021, 11:13

Re: Placený DM, služba lidu nebo hrozba pro hobby?

Příspěvek od Corny »

Pleteš jabka s hruškama. Já neříkám, že se zapojovat Musíš na 100% vždycky. Ale prostě hraní RPG je kolektivní tvůrčí činnost, ať už je ta míra tam či onam. Kouzelnické představení fakt ne.
"Nadšený kontrarián."

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6949
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: Placený DM, služba lidu nebo hrozba pro hobby?

Příspěvek od Antharon »

Ja som raz mal na DnD skupinku piatich studentov, ktori ocakavali, ze budu iba sledovat a viezt sa na vlne. Vydrzal som to iba dve sedenia, ale problem s tym nemali oni, ale ja. Takychto skupin je kopec a verim tomu, ze dobry game master by si ich rychlo vycvicil a vsetci by si to uzivali.
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot] a 6 hostů