[OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od RPG Fórum »

Obecná diskuze o pravidlech starých verzí D&D a různých jeho klonech. Rozdíly, pravidla, mechaniky...

Důvodů ke vzniku retroklonů byla celá řada. Vznikaly v době, kdy oficiální D&D v podobě své třetí edice vykročilo k větší epičnosti, nadživotním hrdinům a složitým, taktickým pravidlům. Mezi hráči staromilci byla poptávka po hraní starších, jednodušších edic, ale ty se v té době nedaly snadno sehnat, a jejich pravidla navíc byla často nepřehledná a roztroušená po různých příručkách. Ambicí tedy nebylo nic jiného než přinést jednu ucelenou a srozumitelnou podobu pravidel „starého“ AD&D. Přidanou hodnotou bylo, že pro takovou novou hru by fanoušci mohli vydávat vlastní dobrodružství a další rozšíření, což pro staré edice D&D nebylo legálně možné...

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

DnD:
:arrow? Původní D&D (alias OD&D) - anotace
:arrow? Basic D&D - (alias B/X, BECMI...) anotace
:arrow? AD&D 1e - anotace
:arrow? AD&D 2e - anotace

Retroklony:
:arrow? OSRIC (anotace)
:arrow? Labyrinth Lord (LL) (anotace)
:arrow? Swords & Wizardry (S&W) (anotace)
:arrow? Old School Essentials (OSE) (anotace)
:arrow? a další...
Za tento příspěvek děkují uživateli RPG Fórum:
HeadShot
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Bifi »

(X) znamená "skôr nie", napr. retainer ide do nebezpečia len keď ho motivuješ a uspeje na morálku.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Quentin »

Fakt hraješ s takovým objemem najatých sil, že je třeba takováhle granularita? :-o My jsme postupně zjednodušovali a zjednodušovali, až jsme se dopracovali k tomu, že...
  • Když někoho najímáme, tak se dohodne, jestli chce platbu na den (5-50 st.) nebo rovný podíl z lupu nebo kombinaci.
  • Zapisujeme u něj loajalitu od jedné do šesti, kterou podhazuje, kdykoli se ten check hodí (morale, vůle jít na další výpravu etc.)
  • Kontrolují je hráči, ale pořád jsou to DMovi postavy, takže se do toho může kdykoli vložit nebo za ně roleplayovat.
Ale je pravda, že sebou zřídka máme víc než jednoho či dva žoldnéře (většinou stopař, protože žádného nemáme v družině)

Služebníky, co nechodí na výpravy, moc neřešíme. Základna se nám plní zachráněnými NPC, co jsou vděční, že mají, kde bydlet :D
Naposledy upravil(a) Quentin dne 6. 6. 2022, 22:47, celkem upraveno 1 x.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od KDolecek »

V naší OSE kampani s Markusem máme henchmen a retainers. Retainers slouží primárně jako nosiči věcí a světla a pokud nebojují, tak dostanou jen čtvrtpodíl. Žoldnéři existují, ještě nikdy jsme je nenajali, ale taky by měli fungovat, jak praví tabulka.
Servants a Specialists se v naší hře ještě neobjevili, nevím jestli existují.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Markus »

Karel to plete. :) Uvedu na pravou míru. Přikládám i PDF se svými house rules, kdybyste chtěli nahlédnout. Je to vykradené ze zinu Echoes from Fomalhaut nebo modulu Castle Xyntillan (obsahují to oba), lehce poštelované hodnoty pro účely OSE.

Aktivně ve hře využíváme jen jediný typ najaté pomoci, a to jsou družiníci (retainers). Lidi ochotní chodit s družinou na dobrodružství. Mají formální systém shánění a náboru. Najímají se na týden za relativně nízkou částku, konkrétní cena záleží na tom, co je to za typ ozbrojence, jakou má výbavu a jakou má úroveň (teoreticky 1. až 4., úrovní se násobí žold, takže ti zkušení jsou pak dost drazí). Berou půl podíl. Jsou pod sdílenou kontrolou mně i hráčů: hráči je v zásadě berou jako svoje figurky, ale já můžu říct, že nesouhlasí (příp. hodit). A zároveň platí „rulings not rules“, takže někteří si vyjednali jiné podmínky než ostatní a není to zcela jednotné. :) Například KDolecek má... vlastně teď už měl ( :cry: ) družiníka, který bral jenom čtvrtpodíl, ale byla dohoda, že nebude bojovat. Matoucí může být, že někteří družiníci jsou vesničtí balíci typu „vesničan bez výbavy“, zatímco jiní jsou cvičení vojáci. Mechanicky jde ale v zásadě o totéž.

Družina s sebou tahá v průměru tolik družiníků, kolik je postav, což jim dává obstojnou bojovou sílu (byť někteří jsou jen levní rolníci/světlonoši). Je to celkem zajímavé a zábavné s nimi hrát, protože díky nim vždy míváme početné výpravy. Většinu času mlčí, ale občas mě napadne něco za ně říct nebo vytvořit stručnou „scénku“, takže postupně získávají charaktery. Někteří mají tendence držkovat, jiní poslouchají na slovo, mají své zvláštnosti. Jsou to jenom takové charakterové střípky, nezabírá to moc času, ale přijde mi, že to ty lidičky aspoň nějak prokresluje – ve výsledku nikdo z nich není anonymní.

Každopádně... druhý typ ozbrojence jsou žoldáci. Ti se musejí najímat po celých jednotkách, jsou výrazně levnější, neberou podíly, ale taky odmítají chodit na dobrodružství do neznámých končin. Jsou v zásadě na to, aby třeba střežili tábory, příp. podnikali vojenské akce v relativně všedním prostředí. Najatí žoldáci např. půjdou vypráskat lapky ze zříceniny na kopci za vesnicí, ale nepůjdou prozkoumávat dungeony ani nezmapované hvozdy. Zatím jsme v kampani nepoužili.

Třetí typ jsou standardní NPC, která se z nějakého důvodu přidají k družině. Ta úplně obcházejí jakákoli formální pravidla najímání a náboru.Na rozdíl od družiníků se tedy nedají nabrat tak, že si hráči nechají vygenerovat ozbrojence a ty si najmou. Přidání NPC do družiny musí vyplynout ze hry, z dohody, z toho vyplynou i podmínky. Čisttá rulings, no rules. Hráči aktuálně mají v družině jednu NPC, je pod mojí kontrolou, nebere žold, bere plný podíl.

Pak teoreticky existují „specialisti“, které má Bifi, dokonce je v pravidlech OSE jejich seznam, ale jelikož to jsou věci jako „zaplatím učenci za identifikaci magického předmětu“ nebo „nechám si u kováře něco ukovat“, tak to asi ani nestojí za zmínku ve stejné kategorii.

Rozdíly oproti Bifimu:

Nemám odlišené henchmen a retainers. Popravdě jsem nikdy nepochopil rozdíl – mechanický vidím, herně fikční ne. Rozdíl je ten, že henchmani mají dobrodružná povolání, jako mág nebo klerik? V tom případě henchmeny nemám.

Místo henchmanů mám NPC, ta můžou mít dobrodružná povolání, ale mechanicky fungují jinak (nejsou najatá, neberou žold, nejsou pod kontrolou hráče).

Retainery, žoldáky a specialisti mám stejně. Služebnictvo (zatím) nemám, ale je to stejný případ jako specialisti – když budou potřeba, dají se najmout.
Přílohy
Markusovi žoldáci.pdf
(527.52 KiB) Staženo 31 x
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 2):
Bifi, kin
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Rillae »

jenom pro představu, jak vypadaj mince v DnD. old school, 10 mincí váží libru tohle je 1GP

pro 3.x, 5e, PF, 50 mincí do libry tohle je 1GP



edit: a já si du (zase) předělávat ceníky na něco víc odpovídajícího realitě
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Markus »

Rillae píše: 7. 6. 2022, 15:40předělávat ceníky na něco víc odpovídajícího realitě
Vítej v mém světě. Můj osobní pet peeve. :)
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Rillae »

Markus píše: 7. 6. 2022, 16:14
Rillae píše: 7. 6. 2022, 15:40předělávat ceníky na něco víc odpovídajícího realitě
Vítej v mém světě. Můj osobní pet peeve. :)
Třeba když vidíš, že trpaslíci chtěj za unci tabáku 100GP, přepočítáš si mince na kila zlata.... zakrslí chamtiví bastardi :D
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Jerson »

Většina fantasy světů by byla ideální prostředí pro elektrifikaci. Tuny levného zlata všude, stříbra ještě víc, a měď prakticky bezcenná. Elektrikářův sen.
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Rillae »

Jerson píše: 8. 6. 2022, 08:52 Většina fantasy světů by byla ideální prostředí pro elektrifikaci. Tuny levného zlata všude, stříbra ještě víc, a měď prakticky bezcenná. Elektrikářův sen.
no tak s dostatečně pokročilou magií je v podstatě každej normální kov prakticky bezcennej
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Markus »

Jerson píše: 8. 6. 2022, 08:52 Elektrikářův sen.
Thulian Echoes tě vzaly za slovo. :)
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Jerson »

Rillae píše: 8. 6. 2022, 09:09no tak s dostatečně pokročilou magií je v podstatě každej normální kov prakticky bezcennej
To je druhá věc, ale fantasy světy s inflací "drahých" kovů jsou jiná množina než fantasy světy s pokročilou a dostatečně široce přístupnou magií, i když průnik těchto dvou množin je dost velký.

Nicméně i tak jsou v těch světech pořád kováři a svítí se v nich pochodněmi, takže prostor pro zlepšení existuje :-)
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Bifi »

Ďakujem za odpovede k henchpersons/retainers!

Či toľko kategórií je treba (Quentin): V zásade hej. (A ako píše Markus, ešte sú aj NPCs, ktoré sa k družine môžu dobrovoľne pridať, a nespadajú do žiadnej z týchto piatich kategórií.)

Služobníctvo sme riešili aj v Hornouhorsku, aj v ASE - keď potrebuješ proste nanosiť vodu, mať zakúrené, zabezpečiť nákupy, podkuť kone... (A u nás to nerobili zachránené NPCs.)

Špecialisti sú na nižších úrovniach zriedkavejší typ - sú to jednorazové služby (Assassin, Sage, staviteľ, Siege Engineer a pod.). Uvádzam skôr pre poriadok.

V čom nemám úplne jasno (a neviem, či nie sú rozdiely aj medzi edíciami):
:: Či žoldnieri pôjdu bojovať do podzemia (hrali sme tak Hornoursko, ASE aj Badabaskor, ale Markus to má inak a myslím že by default do podzemia nepôjdu).
:: Či retainers nie sú len odvážnejší variant služobníctva (torchbearer, linkboy, nosič a pod.) - tým pádom sa im platí len fixná suma za týždeň (teda nedostávajú podiel z koristi a asi ani nezískavajú XP).
:: Či sa za henchmen majú platiť vstupné poplatky, resp. zaplatiť prvý týždeň alebo dva fixnou sumou (takto to mal Markus v Xyntillan a aj ja v Badabaskore - vylučuje to potom podiel na koristi? je to dodatočne k podielu? Markusov text: "Uvedené mzdy jsou týdenní a platí se předem. Nad rámec mzdy družiníci ještě očekávají podíl na nabytých pokladech ve výši ½ z podílu hráčské postavy").
:: Či má zmysel rozlišovať medzi pobočníkmi s povolaním a pomocníkmi bez povolania. Niektoré generátory henchmenov fungujú tak, že produkujú oba varianty, iné zase fighting mana automaticky chápu ako žoldniera, iné zase generujú len s povolaním. (Že retainer je 0-level commoner, ktorý môže získať povolanie, je myslím len house rule. Väčšina edícii nepozná "nultý level".)
:: Či henchmen môže byť vyššej úrovne (alebo dokonca rovnakej úrovne) ako hráčska postava. V nejakých pravidlách som narazil na to, že v okamihu ak by henchman získal vyššiu úroveň ako hráčska postava, stáva sa samostatným NPC. Inými slovami, číslo "retainers" pri charizme označuje počet cudzích postáv, ktoré sú aj levelom/HD podradené postave (max. rovné). Možno fikčne nedáva zmysel, aby 6-levelový fighting-man s titulom Myrmidon bol pobočníkom 2-levelovej postavy. (U Markusa nebol problém najať aj viac-levelových henchpersons. Tiež vzniká otázka, že keď hráčovi zahynie primárna postava a začne hrať svojho henchmena, či potom neposkočil v leveloch nahor.)

Možno to závisí od kampane? Má niekto tieto otázky poriešené?
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Markus »

Teď stručně, komplexněji jindy: hádám, že různé edice i různé house rules se budou divoce lišit, asi není správný způsob.

Ty treba operujes s tím, že hráči mají “stáj” a henchman je v zásadě záložní postava. Pak chápu potřebu odlišit je od retainerů, kteří tak fungovat nemůžou. (A myslím, že tohle je i “oficiální” varianta).

Já vůbec s možnosti mít záložní postavy nepracuju. Když hráči umře postava, musí si udělat novou, nemůže přebrat henchmana (a už vůbec ne na vyšší úrovni). Samozřejmě je to flexibilní, tobě jsem to na naši hře nabídl, abys nevypadl ze hry (což mi přijde zcela rozumné, minimálně do konce sezení). Zároveň si dokážu představit, že hráč po domluvě začne trvale hrát za henchmena… ale i za NPC. Jen to nemám jako oficiální pravidlo, rozhodoval bych A.D hoc.

Mimochodem, i ve hrách, kde jsem explicitně nabízel možnost přebírat NPC, si hráči vždycky chtěli vytvořit novou, svoj vlastní, postavu.
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6887
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Antharon »

Ja to delim do dvoch kategorii a celkom mi to staci:

Pobocnik - npc na nizkom levli, ktora pracuje pre postavu, vie vsetko co postavy, dostava podiel z lootu, ktory potom premiena na xp a zlepsuje sa. Postava je jeho velitelom, pobocnikov charakter a rozhodnutia su vsak v konecnom dosledku v rukach GM. Okrem zakladneho vybavenia podla povolania ho vybavuje jeho zamestnavatel.

Zoldnier - postava je platena tyzdenne, ma vlastne vybavenie, nepozaduje podiel. S postavami uzatvara kontrakt, ktory jasne definuje jeho ulohu (bude nosit loot a vybavenie, bude bojovat, necha sa zranit miesto svojho zamestnavatela, pojde na prieskum, skusi odstranovat pasce). Neskor ak po zoldnierovi bude chciet zamestnavatel cokolvek mimo kontraktu je potrebny hod na moralku, ktory ale moralku v kazdom pripade znizi. Je mozne im ale ponuknut viac penazi ci podiel z lootu na zlepsenie.
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Rillae »

Tak přidám i za sebe
1) Henchman: počet na PC limitovanej charismou, maj PC class, nedostávaj plat, dosrávaj xp, dostávaj podíl na lootu (a sloužej jako záložní PC)
2) Hireling: všechno ostatní, ať už choděj na výpravy nebo ne. "zaměstnanci" pstav, dostávaj plat, PCs jim platěj ubytování, jídlo, vybavení. Patřej sem žoldáci, světlonoši, nosiči proviantu a lootu, alchymisti. kováři, služebnictvo, špióni, zbrojíři... cokoliv
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti