Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

Příspěvek od Markus »

Obrázek

:arrow? Anotace v Databázi RPG

Nejsi žádný hrdina. Jsi dobrodruh: plenitel, chmaták, zabiják bezvěrců, málomluvný černokněžník. Hledáš peníze a slávu a dobýváš je mečem a kouzlem. Jsou zbrocené špínou a krví slabochů, zloduchů, démonů a pokořených nepřátel. Hluboko pod zemí leží poklady a čekají na tebe

Vraťte se do starých dobrých dob brakové fantastiky a zažijte dobrodružství, za jaká by se nestyděla ani sedmdesátá léta!

Dungeon Crawl Classics (zkráceně DCC) je klasická dobrodružná fantasy hra pojatá neklasickým způsobem. Napodobuje způsob hraní i mnohé motivy, jaké znáte z her jako Dungeons & Dragons, ale jde na to jinak. Vrací se do 70. let, kdy RPG hry vznikaly, a klade si otázku, jak by se asi mohly vyvíjet, kdyby se místo wargamingu a čím dál podrobnější simulace soustředily spíš na napodobování klasických dobrodružných povídek v žánru meče a magie (sword & sorcery). Výsledkem jsou svižná, příjemně volná pravidla jako dělaná pro zběsilou akci. Válečníci vládnoucí mocnými skutky! Kouzelníci snažící se s pomocí nadpřirozených patronů ovládnout nevyzpytatelné magické síly! A půlčíci, kteří přinášejí štěstí!

:!: DCC v češtině :!:

Z nakladatelství Mytago:
:arrow? Pravidla pro rychlý start a dvě dobrodružství (PDF zdarma nebo fyzický sešit) – Zjednodušená pravidla pro 0. a 1. úroveň
:arrow? Deníky postav na webu mytago.cz/dcc

„Neoficiální“ překlady na webu:
:arrow? dobrodružství Plavci po bezhvězdném moři, pro 0. úroveň (Pan Bača)
:arrow? dobrodružství Zkáza divošských králů, pro 1. úroveň (Markus)

:arrow? Náhled ShadoWWWova překladu DCC
:arrow? české karty postav (Pan Bača) – terminologie sedí k ShadoWWWově překladu, ne k Mytagu

Další odkazy
:arrow? Bifiho recenze v 32. čísle Drakkaru.
:arrow? Markusův hack pravidel DCC + DCC Lankhmar
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

Příspěvek od Selhan »

MarkyParky píše: 9. 11. 2021, 13:36
.... aby vytrollil hráče.
Ano. Co tím chceš říct? :D
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

Příspěvek od Markus »

MarkyParky píše: 9. 11. 2021, 13:36 Hm, myslím, že tvoje kritérium bývalo: "Můžu bez problémů vzít staré moduly a začít je hrát."
Však jo, to přesně můžeš. Asi záleží na tvojí definici „bez problémů“. :) Ale konvertoval moduly mezi Basic D&D, DCC nebo třeba Lamentations je celkem triviální. Základní čísla jsou úplně stejná (vlastnosti, třída zbroje, hit dice), kouzla většinou mají ekvivalenty, povolání taky, povětšinou neexistuje dovednostní systém...

Oproti tomu kovertovat třeba do/z D&D 5e už je větší problém: čísla většinou nesedí (hlavně hit dice, životy a bonusy), má to dovednosti a různé speciality atd. Ale pořád to ještě je konverze v rámci širší rodiny D&D.

No a pak máš věci úplně mimo jako třeba Zapovězené země nebo Fate, kde už nekonvertuješ, ale vytváříš mechanickou aplikaci od nuly.

To, čemu říkáš moje kritérium kompatibility dobrodružství, je ve skutečnosti spíš širší princip a jeden z více principů OSR: důraz na vlastní tvorbu, bastlení, sdílení herních materiálů, jejich vykrádání napříč hrami atd. Je to pořád ale jenom jeden z principů

Kdybych měl citovat i další principy podle Principia (ale to je „moderní“ věc z roku 2017) a vyznačit ty, které DCC podle mě drží a které ne:
Herní kampaň se old schoolu blíží tím víc, čím víc z následujících
podmínek splňuje: postavám hrozí smrt a taky často umírají, hraje se
v otevřeném světě, děj není předem daný, klade se důraz na nápadité
řešení problémů,
odměňuje se především prozkoumávání neprobá-
daného
(hlavně formou zkušeností za zlato), nehledí se na „vyvážená
setkání“
a pro vytváření světa se ve velké míře používají náhodné
tabulky,
takže výsledky můžou překvapit hráče i sudího. Dalším důle-
žitým prvkem je kutilský přístup a ochota sdílet svoji práci s ostatními
a na druhou stranu zahrnování jejich výtvorů do své vlastní hry.
K té smrti postav:* Vyznačuji ji jako „splněno“, protože DCC má sice nižší úmrtnost než retroklony, ale pořád dramaticky vyšší než ne-OSR hry (kde nebývá prakticky žádná).
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

Příspěvek od MarkyParky »

No, já bych to obarvil jinak.

Herní kampaň se old schoolu blíží tím víc, čím víc z následujících
podmínek splňuje: postavám hrozí smrt a taky často umírají, hraje se
v otevřeném světě, děj není předem daný, klade se důraz na nápadité
řešení problémů, odměňuje se především prozkoumávání neprobá-
daného (hlavně formou zkušeností za zlato),
nehledí se na „vyvážená
setkání“
a pro vytváření světa se ve velké míře používají náhodné
tabulky
, takže výsledky můžou překvapit hráče i sudího.

Ale to je dojem s asi 5ti modulů, co jsem zatím četl ... a co vyvolaly ty otázky. Dost možná jsem měl jen smůlu na moduly.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

Příspěvek od Markus »

Přečti si základní příručku a uvidíš, že otevřený svět, neskriptovanost atd. jsou v DCC nejen aktivně podporovány (miliony tabulek na náhodné zápletky atd.), ale ono vlastně DCC ani není možné hrát naskriptovaně, protože ti to kterýkoli kouzelník může kdykoli zbořit libovolným kouzlem. Ta hra je hodně náhodná a nepředvídatelná, výrazně víc než staré D&D.

Ale ano, některé DCC moduly patří na oldschoolové scéně k té lineárnější části spektra. Pořád bych řekl, že většina z nich je otevřená a bezpříběhová, ale najdou se i taková, která mají jasnější linii. Ani ne tak, protože by měly příběh (to nemají skoro žádná), ale protože jde třeba o lineární dungeon.

Nicméně existence menších, lineárnějších dobrodružství se na oldschoolové scéně neomezuje jenom na DCC. Není to zas taková vzácnost. (EDIT: Třeba v Lamentations jich asi taky bude dost, u těch nových her ještě víc; některé jedou silně na lineárních minidungeonech.)

Celkově jde o to, že „old school“ nemá pevné mantinely a dogmata, různé hry a produkty z toho všelijak vybočují a různé principy v různé míře porušují, ale pořád tam vidíš tu sdílenou filozofii.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

Příspěvek od MarkyParky »

Selhan píše: 9. 11. 2021, 14:00
MarkyParky píše: 9. 11. 2021, 13:36
.... aby vytrollil hráče.
Ano. Co tím chceš říct? :D
Že asi není úplně reprezentativní modul.
Markus píše: Přečti si základní příručku...
Je to na to-do listu, ale zatím jsem z ní vyzobával jen střípky (co jsem třeba potřeboval pro konverze dobrodružství), neměl jsem čas jí procházet celou.

Vlastně jsem ten dotaz trochu kladl i kvůli tomu, abych si urovnal, jak hluboko na tom TO-DO listu má zrovna čtení DCC být.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

Příspěvek od Markus »

MarkyParky píše: 9. 11. 2021, 14:44 Dost možná jsem měl jen smůlu na moduly.
Ze zvědavosti: jakés četl?

Z hlavy vím, že:
- Masks of Lankhmar: Plně souhlasím, tohle je v zásadě railroad. A taky nějaké „bonusové“ dobrodružství, co asi ani nevyšlo tiskem.
- Frost Fang Expedition: Neoficiální „third party“ dobrodružství, lineární a IMHO špatné.
- People of the Pit: otevřený, nelineární oldschoolový dungeon, těžká pohoda. Akorát má „závěrečnou scénu“.

EDIT:
MarkyParky píše: 9. 11. 2021, 14:57 Vlastně jsem ten dotaz trochu kladl i kvůli tomu, abych si urovnal, jak hluboko na tom TO-DO listu má zrovna čtení DCC být.
Troufnu si odhadnout, že pro tebe asi hluboko. :) Jestli hledáš nějaké rady do hry a GMovské procedury, tak je prakticky neobsahuje. Jenom spoustu „obsahu“. A textu, ze kterého dýchá určitá filozofie hry („moc se s tím neser, hlavně se bav, povol otěže“), ale nic pevného.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

Příspěvek od MarkyParky »

Ještě jsem četl Gangs of Lankhmar a Peril on the Purple planet.

A teda pravda, že poslední jmenované se vymykalo. Ale právě že to mi přišlo jako výjimka mezi ostatními.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

Příspěvek od Bifi »

Kompatibilita so starými modulmi nie je u DCC stopercentná - používa iné sejvy, inak sa hádže na úspech, niektoré postavy majú zásadne odlišné schopnosti, spôsob akým fungujú viacnásobné akcie, AC, mágia atď.... A Mörk Borg (a možno aj Helvéczia) sú ešte o krôčik ďalej.

DCC je už len z tohto hľadiska mimo jadra OSR, kde najnovším jednotiacim štandardom je OSE (predtým B/X).
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

Příspěvek od Markus »

Došlo mi, že to možná zní, že tě popírám. Tak to nemyslím, máš svým způsobem pravdu. DCC rozhodně není typická OSR hra a je to hraniční případ, i svými dobrodružstvími. Nikdy se mimochodem k nálepce OSR nepřihlásilo (ale to víc her), byť o „old schoolu“ se zmiňuje rádo (např. hostitelé jeho oficiálního podcastu).

Ale nepřihlášení k OSR souvisí spíš s historií. Svým způsobem je DCC víc old school než old school renesance. :) Původně byla Dungeon Crawl Classics produktová řada dobrodružství, klasických dungeonů dělaných pro D&D 3e (!) a 4e (!!!), ale v duchu „starých dobrodružství“ a natruc tehdejšímu „příběhovému“ stylu, které oficiální D&D drželo. Byla to tedy produktová řada pro zhrzelé grognardy, vydávaná už od roku 2003, což je několik let před zrozením OSR (pokud za něj budeme považovat OSRIC, 2006). Goodman tak je rozhodně „old school“ v tom smyslu, že tuhle pochodeň navazování na staré D&D nesl už v předpotopních dobách.

Jeho DCC RPG vyšlo v roce 2012 a myslím, že vždycky bylo určené pro tuhle staromilskou komunitu. A důležitý je ten Vandalův postřeh, který by bylo škoda, kdyby zapadl: bylo to hlavně DCC RPG, které tehdy oživilo pulpovou tradici brakové fantastiky. OSR hry před ním byly hodně konzervativně „generické fantasy“, DCC oživilo pulp, podobně jako Lamentations smíchaly D&D s Warhammerem – a obojí se stalo součástí dalšího OSR proudu.
MarkyParky píše: 9. 11. 2021, 15:09 Ještě jsem četl Gangs of Lankhmar a Peril on the Purple planet.
Gangs of Lankhmar jsou rozhodně nezvyklost, protože je to založené na sérii událostí, a navíc je to městská záležitost. Možná je tohle charakteristika té lankhmarovské řady obecně, já ji popravdě nemám tolik načtenou. V hlavní řadě vycházely pro DCC hlavně dungeony.

Vandal má ve skutečnosti asi načteno víc DCC modulů než já.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

Příspěvek od Markus »

dcc cz.jpg
(Klikni sem.)

ShadoWWW už delší dobu pozvolna pracuje na překladu DCC, já mu dělám redakci. Teď se přidali i muzzug a tessanger na výpomoc s kouzly.

ShadoWWW je moc skromný a drží to pod pokličkou, i když ho popoháním, ať zveřejní aspoň ukázku a buduje tak hype! :) Nakonec to musím udělat za něj, hehe.

Pro ukázku českého překladu tedy klikněte na odkaz nahoře.

Neptejte se, kdy to bude. Za dlouho.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Muzzug
Uživatelský avatar
Pan Bača
Příspěvky: 296
Registrován: 7. 12. 2005, 14:45
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

Příspěvek od Pan Bača »

To si ShadoWWW buduje po DnD 5e další pomník? 8) :clap:
Uživatelský avatar
strucky
Příspěvky: 276
Registrován: 3. 5. 2018, 19:12
Bydliště: Osada vrabců

Re: Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

Příspěvek od strucky »

Hezkypěkně na ten překlad, ShadoWWWe. :dance:

Já už se svého DCC z Imaga nemůžu dočkat (posunuli dodání až po Vánocích). :-( Upřímně se těším, až se do toho začtu, mnohem víc, než co jsem se těšil, až s partou začneme DnD 5e (co hrajeme doteď). Ty pravidla jsou skvěle ujetá a vážně se jako banda těšíme hlavně na tu nepředvídatelnou "vtipnost" těch všech různých náhodných tabulek a efektů spellů, atd. A co teprve magické kníry z Annualu. :-D

Jen si zatím nevím trochu rady... byl jsem zvyklý na vedení hotových modulů (co vydržely aspoň rok) a většina věcí pro DCC mi přijdou jako jedno(dvou)rázovky, možná kromě The Chained Coffin a pravděpodobně pár dalších. Tak tam jsem teprve zvědavý, jak se s tím poperu, budeme-li chtít něco s nějakým delším trváním a nejlépe i kontinuitou. :-)

Mimochodem, Markusi, Vandale, jen víc DCC contentu! Ať už na Youtube, Twitchi, nebo v Dinosauriu. :-)
A druhé mimochodem, nějaké kanály, odkud by se vyplatilo do DCC vrazit jen tak sem tam za pár stovek, aniž by člověk to samé nedal ještě v poštovném, asi nejsou, co? Zrovna Imago má nabídku dost chudou, a přitom těch různých i kratších sešitků je fakt spousta. Jsem spíš impulzivní nákupčí, kde klidně častěji a po méně, než abych chvilku dokázal škudlit a potom toho objednat nějakou dardu. :-D
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

Příspěvek od Markus »

Vítej mezi věrnými, konvertito! :D

Modulová řada DCC je skutečně dělaná asi spíš na epizodické hraní. Což ti asi nebrání udělat si nějaký minisvět a rozmístit to do něj, doplnit městečka... cestování po mapě. Já, když hrál DCC, tak jsem se z toho snažil udělat víceméně běžnou kampaň. Prostě doplňuješ věci mezi moduly. Ale je pravda, že v oficiálním obsahu od Goodman Games pro tohle nemáš moc oporu, ti chrlí kratší dobrodružství, ne velké kusy. Napadá mě leda Peril on the Purple Planet, to má potenciál na kampaň (když si do té mapy rozmístíš další moduly). Kampaňovitý je taky DCC Lankhmar - tam střídáš moduly a výpravy z města s nějakým rozehráváním města. Ale je to hodně o improvizaci, takové ty dlouhatánské kampaně, jako má D&D 5e, pro DCC nevycházejí.

V zásadě ale v DCC můžeš hrát prakticky jakýkoli modul psaný pro OSR hry. Takže jestli máš vyhlídnutého něco velkého, jdi do toho. Já tak hrál megadungeon Barrowmaze a fungovalo to v pohodě. Budeš muset konvertovat příšery, ale to není zas taková práce - klidně poradím.

Tady mám nějaké doporučené moduly, včetně DCC.

S tím nakupováním bohužel nevím. Já skoupil všechna PDF kdysi v nějakém Humble Bundle, bylo to za extrémně nízkou cenu víc dobrodružství, než budu v životě hrát. To si tisknu podle potřeby. Jestli chceš fyzická... napadá mě leda Book Depository, ti posílají bez poštovného. Už jsem si od nich pár modulů koupil, skutečně zaplatíš jen cenu knihy a pošlou ti to normální poštou. Ty sešítky tak máš za dvě stovky se vším všudy. Akorát jsou teď už několik měsíců vyprodaní, tak je otázka, jestli věci pro DCC zase naskladní... Možná po Vánocích? Mám dojem, že je teď krize s tiskem a i Goodman měl dlouho vyprodané zásoby. U některých dobrodružství tam mám zapnuté notifikace, až je naskladní.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

Příspěvek od Markus »

Pak mi ještě byl doporučen https://www.fantasywelt.de. V nabídce mají věcí pro DCC hodně, opět vesměs vyprodáno. Myslím, že úřadovala korona, nestíhá se tisknout, váznou dodávky atd. atd.

EDIT: Německých verzí všeho mají dost. Panik auf dem Purpurplaneten. Cool!

EDIT2: No, zas tak hodně toho nemají. Jsem se trochu unáhlil.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

Příspěvek od ShadoWWW »

imago psalo, že se DCC snaží naskladnit, včetně Lankhmaru. Ale teď je bohužel celosvětová naskladňovací krize, tak snad v lednu.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Beowulf a 5 hostů