Letectví

O lidech, o vztazích, o politice, o názorech, o opicích a o ufonech.

Moderátor: Faskal

Odpovědět
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Letectví

Příspěvek od MarkyParky »

Sosacek píše: 6. 2. 2023, 08:33 Ja jsem to chapal tak, ze ATC rekl "odstartuj hned" a southwest typek nad tim moc dlouho premyslel. Zas mi nekdo rikal "southwesti jsou blbci a start jim vsem trva dyl nez ostatnim, s tim melo ATC pocitat" tak nevim.
Neřekl. Tady je přepis komunikace co jsem vygooglil.
Tower: “FedEx 1432 heavy, Austin Tower, 18L, cleared to land.”
FedEx pilot: “Cleared to land, 18L, FedEx 1432 heavy.”
Southwest pilot: “Tower, Southwest 708, we’re short of runway 18L, we’re ready.”
Tower: “Southwest 708, Austin Tower, 18L, cleared for takeoff, traffic three mile final, it’s a heavy 767.”
Southwest pilot: “Okay, cleared for takeoff 18L, copy the traffic, Southwest 708.”
FedEx pilot: “Tower confirm, FedEx 1432 heavy, cleared to land 18L?”
Tower: “FedEx 1432 heavy, that is affirmative, you are cleared to land, traffic is departing prior to arrival.”
FedEx pilot: “Roger.”
Tower: “Southwest, confirm on the roll.”
Southwest pilot: “Rolling now.”
FedEx pilot: “Southwest abort, FedEx is on the go.”
Southwest pilot: “Negative.”
Řekl mu, že je tam druhé letadlo 3 míle za ním. Zkušeného pilota by asi napadlo, co to znamená. Ale okamžitý vzlet tam není. To by tam musel zaznít dotaz "Are you ready for immidiate departure" nebo nějaká jeho alternativa (americký slang je "Rolling také off"). Přičemž opět - v Icao světě je tohle povinný dotaz, který musí předcházet takovému povolení. V FAA světě.... No comment.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1596
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Letectví

Příspěvek od Passingby »

Jerson píše: 6. 2. 2023, 07:11 Vallune, nevím co dáváš za obrázky, ale píše mi to jen "Obrázek" a když zadám přímo adresu, kterou jsi vložil do příspěvku, tak to píše URL signature expired Dělá to u všech tvých obrázků na dvou různých PC i mobilu, takže to nebude na mé straně.
Sdílejte, než to smažou! Vallun je očividně zkušenej konšpirát. :-D

(Jinak mě to u těch jeho obrázků z FB dělá taky.)
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Letectví

Příspěvek od MarkyParky »

Corny: Hele, přečetl sis vůbec zco ti píšu nebo prudíš z principu?

Ve zbytku fóra tě kvůli tomuhle chování už nečtu, ale tady jsem té výjimečně rozklikl, protože letectví mě živí a říkal jsem si, že když dodám nějaký vhled do toho co (nikoliv kdo, ale co) je významným faktorem té události a proč se komentář amerického ATCO může lišit od komentáře z jiné části světa, třeba budeš za to rád.

No, byla to chyba, poučil jsem se.
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Letectví

Příspěvek od Sosacek »

Aha tak jsem asi obracene precetl comment, kde zrejme typci rikali, ze immediate mel rict, ale nerekl.

Z te komunikace je videt ze fedex pilot mel lepsi prehled nez ATC, heh.

Nemel by tohle nejak resit ACAS? Predpokladam ze ho nemaji nebo mel ILS prednost.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Letectví

Příspěvek od MarkyParky »

ACAS mají všichni a ILS přednost určitě nemá, jsou to nezávislé systémy.

Můj hrubý odhad je, že neřval, pže ta spodní mašina ještě nepískala mód C, pže ještě stála kolama na zemi?

Na tohle se ale ještě podívám, je to dobrá připomínka.
Uživatelský avatar
Corny
Příspěvky: 1734
Registrován: 4. 10. 2021, 11:13

Re: Letectví

Příspěvek od Corny »

MarkyParky píše: 6. 2. 2023, 10:36 Ve zbytku fóra tě kvůli tomuhle chování už nečtu, ale tady jsem té výjimečně rozklikl, protože letectví mě živí a říkal jsem si, že když dodám nějaký vhled do toho co (nikoliv kdo, ale co) je významným faktorem té události a proč se komentář amerického ATCO může lišit od komentáře z jiné části světa, třeba budeš za to rád.
A možná bych za to i rád byl, kdyby se trochu zarazil a automaticky nepresumoval, z čeho ostatní čerpají a jak "špatné" mají zdroje. Takže jestli "Tím chováním" myslíš, že jsem tě měl opět tendenci upozornit, možná třeba štípavě, na to, že bys nemusel automaticky v debatě vystupovat stylem, že jsi jediný, kdo tomu rozumí, tak jako fajn, dál mě nečti. Nebo, což by možná byl trochu svěží vítr, zvaž, že když nevíš, z čeho ostatní vychází, tak si necháš dohady stranou.

Anyway, já toho ATC v zásadě nehájím, jen předávám, že to očividně není úplně jednostranná situace a nejsou na to úplně jednotné názory. Co se ale mě týče, tak byť to byla spíš kombinace faktorů, tak i kdyby to bylo legální a běžné, tak je to očividně přešlap, i kdyby jen v tom, že mu mělo dřív dojít, že je něco špatně. Ok, jeden pilot řekl, že je ready a ATC třeba dle toho očekával, že je Fakt ready a vypadne rychleji. Potaď ještě docela akceptovatelné. Pak to ale měl minimálně sledovat jako ostříš a nespoléhat, že skutečně vypadne. Každopádně na internetu se i američtí ATC tváří, že to bylo hodně iregular, v podstatě v podobném stylu jako ti evropští.

EDIT:...protože to nestojí za novou OT reakci... já napíšu že dle X, Marky aniž by věděl prakticky cokoliv o tom X tak automaticky X odsoudí, ale já mám dát ostatním "benefit of doubt"... Achich ouvej.
Naposledy upravil(a) Corny dne 6. 2. 2023, 14:03, celkem upraveno 1 x.
"Nadšený kontrarián."

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Letectví

Příspěvek od MarkyParky »

Corny: Jestli ty trochu moc nepresumuješ, co ostatní presumují, člověče.

Zkus dát lidem v diskusi trochu benefit of doubt že píši na internet i z jiného důvodu, než vozit se po ostatních nebo honit si ego.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Letectví

Příspěvek od Jerson »

Pořád nevím, o jaké situaci to vlastně píšete. Unikl mi nějaký odkaz?
Uživatelský avatar
Herald pravdy
Příspěvky: 66
Registrován: 27. 10. 2022, 09:23

Re: Letectví

Příspěvek od Herald pravdy »

Jerson: na letišti přistávalo letadlo na runway (beztak to byla runway 37 :D ), ze které zároveň startovalo další letadlo. A dostali se dost blízko, prej na nějakejch 20 metrů od sebe (což tady psal tuším Sos), na záběru z trackingu letadel to vypadalo, že do sebe narazili.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Letectví

Příspěvek od MarkyParky »

Sosacek:
Ještě jsem se koukal na ten ACAS/TCAS.

Obecně:
  • Drtivá většina má u odpovídačů nějakou formu automatizace a poznají, že stojí na zemi. V takovém případě jsou jejich odpovědi kódované tak, že je čtou pojezdové radary, ale jsou "neviditelná" pro TCASy jiných letadel.
  • Doporučení (nikoliv tvrdé pravidlo) je při vstupu na dráhu přepínat manuálně do režimu "ve vzduchu" (ať už jde o vzlet nebo křížení). Nevím, jak měly nastavené procedury dotčené společnosti.
  • Parametry triggerování v nízkých výškách jsou nastavené méně agresivně než ve vysokých výškách, protože se předpokládá, že letadla letí pomalu => na vyhnutí jim stačí méně.
Tím pádem je možné, že ten ACAS nepískal buďto vůbec nebo se spustil až velmi pozdě, jak se kola odlepila od země - a je stejně tak možné, že právě on té srážce nakonec na poslední chvíli zabránil, ale díky konfiguraci letadel a parametrizaci to bylo fakt na poslední chvíli. To ale jen střílím od boku, tohle bude jasné z vyšetřování.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32275
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Letectví

Příspěvek od Vallun »

Pro odlehčení

https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/ ... nicni_hovo?

přistání letadla na heliportu Burž al Arab.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Letectví

Příspěvek od Sosacek »

Pritom je to lehky.

(staci mit VTOL letadlo)
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1596
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Letectví

Příspěvek od Passingby »

Vallun píše: 16. 3. 2023, 17:29 přistání letadla na heliportu Burž al Arab.
To je asi podobně impozantní výkon, jako dělat podavače míčků při tom tenisovým utkání, co je v tom článku na fotkách taky... :clap:
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32275
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Letectví

Příspěvek od Vallun »

Taky trochu pro pobavení...

https://www.youtube.com/watch?v=-eW-hDgKRVg

podivné projekty SSSR
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Letectví

Příspěvek od Sosacek »

8256FDE0-B23E-4F15-80A6-E1FAD78F6D0E.jpeg
Tady se Markyho prace delala za starych casu :)
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Odpovědět

Zpět na „Realita a pseudorealita“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Ahrefs [Bot], Semrush [Bot] a 9 hostů