Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání

Oficální diskuze k nové generaci DrD, vydané v roce 2011.

Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles

MarkyParky
Příspěvky: 12312
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky »

Jerson píše: Jsem na str. 90 a nechápu to.
To je pokus o nějaký sofistikovaný vtip?

Jakože pokud nemáš po ruce příručku, abys ho pochopil, tak věz, že
* Pravidla hry se začínají vysvětlovat na straně 91.
* Strana 90 je předělová, mezi kapitolami, bez textu.
* A upozornění na to, že stránky 15-89, resp. 32-89 jsou věnované tvorbě postav a ne samotnému hraní, je na straně 15. vlevo nahoře a na straně 30. vpravo nahoře. Včetně odkazu na stranu 91.

Může to být samozřejmě náhoda a to číslo plácnul do větru. Nebo si ten člověk těch dvou upozornění nevšiml, chudák to celé prolistoval a vzdal to poslední stránce předtím, než se začne hra vysvětlovat, což by byl mimořádně smutný příběh.

Ale nějak ... no ...
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 20471
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Jerson »

A nebo to četl jako další lidé, prostě od začátku, nic nepřeskakovat. Příručku nemám, tak jsem mu to nemohl napsat, a až pozdě mě napadlo, že bych se mohl zeptat tady a odpověď mu přetlumočit, když se sem nechce podívat.
MarkyParky
Příspěvky: 12312
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky »

Krčím rameny.

Ale chtěl bych si rejpnout a zeptat se, jestli stejně poctivě tedy četl u příručku DnD a co o tom, jak hru hrát, věděl na straně 171.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 20471
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Jerson »

Pokud by tě zajímala zpětná vazba, tak se můžu zkusit zeptat, ale jinak to nechám být.
MarkyParky
Příspěvky: 12312
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky »

Tak jako zpětná vazba by mě zajímala.

Jen vlastně nevím na co dřív.

Jestli se opravdu zastavil na stránce 90 nebo to bylo jen číslo plácnuté do větru, které se náhodou trefilo přesně jednu stránku před tím, než by začal dostávat odpovědi na to, na co se ptal?

Proč se zastavil zrovna tam a ne dřív (když ho asi nudily dlouhé texty povolání), nebo o pár stránek později (kde už by dostával odpovědi na otázku, jak hrát?)

Zda si všiml či nevšiml odkazů na přeskočení do třetí kapitoly na stranách 15 a 30?

V čem se lišila příručka DnD a proč tam zvládl 127 stran textu na větším formátu, než se dozvěděl jak hrát? (Nebo proč v ní byl schopen ty popisy povolání přeskočit a v DrDII ne?)
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6215
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání

Příspěvek od boubaque »

Vsimni si, ze psal, ze uz mel zkusenosti s D&D. Takze mu to uz od zacatku davalo smysl, protoze znal mechaniku.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Nordův PbtA hack, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
MarkyParky
Příspěvky: 12312
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky »

Boubaque: Aha, good point.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 20471
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Jerson »

Hm, tak smůla, tomu člověku se ani nedá napsat zpráva. A podle fotek postavy vypadá tak na 15 let. Takže zpětná vazba asi nebude, ale zkusím to.
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 9498
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání

Příspěvek od ilgir »

Obrázek

Wow. Tak přece.

Neznáte je někdo? :D
Nepoužívat nebo vrátit!
DrD II: Hry Mocných
Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2235
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Fafrin »

Redakci ABC - @Bouchi by mohl vědět.
Určitě by jsme tam něco veselého publikovat mohli, třeba bestie.
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 15322
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání

Příspěvek od York »

ilgir píše: 13. 5. 2020, 16:04 Obrázek
Dělat věci, který někomu zpříjemní život natolik, že pak napíše podobnej dopis, je radost. Tleskám autorům :clap:
Za tento příspěvek děkují uživateli York:
eerieBaatezu
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 9498
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání

Příspěvek od ilgir »

Fafrin píše: 14. 5. 2020, 10:03 Redakci ABC - @Bouchi by mohl vědět.
Určitě by jsme tam něco veselého publikovat mohli, třeba bestie.
ABC publikuje články výhradně o novinkách. Takže by to dávalo smysl, kdyby vycházela nějaká nová příručka, jinak asi smůla.
Nepoužívat nebo vrátit!
DrD II: Hry Mocných
Uživatelský avatar
Wulfric
Příspěvky: 68
Registrován: 20. 2. 2018, 20:29
Bydliště: Brno

Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Wulfric »

Předpokládám, že při případné další revizi/dotisku pravidel budou autoři prolézat fóra. Proto si dovolím zanechat zde vhled z naší družiny, co u nás působilo největší problémy. Po dlouhém debatování a zkoumání docházím k názoru, že většina názorových rozepří ohledně pravidel u nás byla způsobena tím, že někteří z hráčů podceňovali, nevědomky překrucovali, nebo i úplně vynechávali druhý krok postupu vyhodnocování akcí, tj. rozhodnutí o tom, zda je takto popsaná akce samozřejmá, možná, náročná, nebo nemožná. Konkrétně šlo o to, podle čeho se to rozhoduje.

Zní to banálně, určitě je to z části subjektivní, ale nepodceňoval bych to. Trvalo nám roky, než jsme zjistili, kde je zakopán pes a to zjišťování bylo bolestivé. Působilo to totiž tak, že někteří hráči přes léta hraní a opakovanou konstruktivní kritiku nejsou ochotni naučit se plynně ani ta nejzákladnější pravidla DrD2, při jejichž narušení, ignoraci či různém výkladu (což byl častý argument, "pravidla jsou nejednoznačná a každý má svůj výklad" apod.) je ohrožena vyváženost a funkčnost systému. Ukázalo se, že není problém neochota hráčů naučit se ta pravidla, ale to, že jim není zřejmé, která to jsou. Asi se jim nějak podvědomě ztrácí v objemu knihy, přestože sekce Základní pravidla na str. 91 až 123 je jasně označena jako základní a relativně stručná.

Téma jsem pro svoji družinu podrobněji rozpracoval (včetně příkladů a tak), takže více informací a snad i lepší pochopení tohoto problému lze najít zde: https://svet-velimaru.fandom.com/cs/wik ... 5%99e_DrD2

NÁVRH ZLEPŠENÍ: Přestože nemusí jít o objektivní problém (ale aspoň částečně může být - mnoho lidí kritizující DrD2 říká, že jim to nedává smysl a přiznám se, že jsem měl někdy podobné pocity, než jsem si ujasnil, vštípil a striktně dodržoval postup vyhodnocení akcí a kritéria, která mají být zohledněna při rozhodování o samozřejmá/možná/...), neuškodilo by v knize ještě více zdůraznit, co jsou ty základní pilíře systému DrD2, tj. těch pár nejzákladnějších pravidel, na nichž stojí celý systém, která tvoří ty nejzákladnější mantinely, přes které v zájmu ochrany vyváženosti a funkčnosti systému nejede vlak a nesmí být vystavena různým osobním výkladům.

Kromě toho rozhodnutí výše, jehož narušení či lajdácké výklady mají podle mě drastický negativní vliv na celou hru (protože ovlivňuje doslova každou akci ve hře) jsou to podle mě třeba multiclass systém povolání (divili byste se, jak moc lidé přemýšlí v intencích uniclass systémů, na nichž začínali, což u DrD2 vede k pokroucenému vnímání hry, důsledkem čehož jsou krkolomná rozhodnutí), devítka ve zkouškách a výzvách apod. To jsou prostě věci, na které by se podle mě sahat nemělo, nemá-li DrD2 sloužit jen jako mustr pro tvorbu vlastních home-brew pravidel.
Za tento příspěvek děkují uživateli Wulfric:
Fafrin
DrD v1.6 od r. 2001 do 2006, krátce DrD+, HEMA a konečně DrDII od r. 2016 dosud, tvůrce Světa Velimaru.
Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2235
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Fafrin »

Díky za zpětnou vazbu.

Trošku mi tam v tom článku na odkaze chybí dvě věci:

1) Co je a není nemožné se může lišit i podle settingu, resp. nastavení světa. To je naprosto zásadní, aby na tom kolem stolu byla shoda a vlastně se to nastavuje někdy při prvním vytváření postav a podle toho čím je svět inspirován. Legolas na štítu už byl pro některé na hraně, Legolas skákající po padajícím kamení už pro všechny(to už je jaksi popření fyziky). A je to důležitá složka těch úvah.
2) Trochu mi vadí to absolutní vyhraňování se proti tomu, že povolání nemají vliv. Existuje několik zvláštních schopností, jejiž důležitou částí je, že dělají z nemožné akce možnou(a nejedná se o Magie), příkladem budiž lupičovy Městské stíny, zvědův Lesní Přízrak. Pravděpodobně se k tomuto může posunout i ničitelova Ocelová pěst z Mistrů.
Za tento příspěvek děkují uživateli Fafrin:
Wulfric
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
Uživatelský avatar
Wulfric
Příspěvky: 68
Registrován: 20. 2. 2018, 20:29
Bydliště: Brno

Re: Dojmy, obecné komentáře a připomínky - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Wulfric »

Díky za reakci! Samozřejmě, souhlasím s obojím. Jedničku jsem ani nezmiňoval, protože setting máme nastavený jako fantasticky realistický, tj. základ je (z hlediska fyzikálním zákonů atd.) reálný svět + fantastické rasy + nadpřirozené bytosti + jasně definovaná a poměrně vzácná magie. To bylo v naší hře respektováno, problém byl s tím, že do rozhodování o samozřejmá/možná/náročná/nemožná (často podvědomě a implicitně) motali všechno možný, co jim zrovna přišlo na mysl, většinou ty statistické věci, a pak jim to nedávalo smysl.

Touhu některých tu a tam zažít něco opravdu heroického (typu Legolas na štítu) jsme vyřešili domácím pravidlem o fatálním úspěchu a neúspěchu (např. dvě šestky při úspěchu dovolovali heroický popis lehce za hranou uvěřitelnosti, pravidlově třeba 1 Výhodu nebo změnu Ohrožení nad rámec zamýšleného účinku jako bonus, případně rovnou kill, nebo nějaký další příběhově významný efekt) a fungovalo to supr.

Ta dvojka mě ani nenapadla, ale beru to na podobné úrovni, jako vliv povolání z hlediska vyhrazených dovedností, kde samozřejmě ten vliv výslovně je. Nechtěl jsem kluky moc plést vším možným, ale tohle si tam doplním, ať tam je vše. Díky!
Za tento příspěvek děkují uživateli Wulfric:
Fafrin
DrD v1.6 od r. 2001 do 2006, krátce DrD+, HEMA a konečně DrDII od r. 2016 dosud, tvůrce Světa Velimaru.
Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host