Mastičkář a zdroje

Oficální diskuze k nové generaci DrD, vydané v roce 2011.

Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles

Uživatelský avatar
Maugir
Příspěvky: 978
Registrován: 13. 8. 2011, 01:20

Re: Plánované příručky

Příspěvek od Maugir » 27. 8. 2015, 21:25

Ve skutečnosti peníze v DrD II nepotřebuješ. Groše jsou tam jen jako konkrétní pojmenování abstraktních zdrojů, protože se s nimi lépe počítá. Postava téměř nikdy nevyrábí masti/zbraně z peněz, ale z konkrétních surovin, které není úplně záživné podrobně vypisovat na papír. Pokud ti tedy vadí počítat zdroje surovin v groších, nic ti nebrání počítat si je v JPJ (jinak pojmenovaných jednotkách), nebo si je přímo vypisovat. Nebo dokonce odehrávat získávání zvířecích šlach a pryskyřice na upevnění pazourkového hrotu do toporu, to pravidla nijak nevylučují.
Počítání surovin v groších má jediný význam - že je lépe vidět jejich cena, což může, jak píše Lorwyn, napomoci k vyvážení přídělu zdrojů jednotlivým postavám. Není ale jediný důvod k tomu, aby to groše skutečně byly.
Obrázek

Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2130
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Plánované příručky

Příspěvek od Fafrin » 28. 8. 2015, 12:34

Vidím, že mě nikdo neposlouchá, a všichni poslouchají jen sebe, tak sem hodím ještě jednu tezi:
Mastičkář (obecně povolání vyrábějící nástrahy a jiné substance) Surovinami platí schopnosti a efekty, které jiné postavy platí Zdroji (vlastnostmi) nebo jsou pro jiné postavy zcela nedostupné.
Je to mechanické omezení kvůli balancu hry.

"Zajdu si na kopec za úplňku a netrhám tam to správné bílí, nebo natrhám sedmero kvítí rozkvetlé za noci svatojánské nebo seberu uprostřed lesa za nového měsíce květ zlatého kapradí" není problém a určitě to může být a bude a je to ve hře přítomno.
Co je problém je "zajdu na louku za lesem a natrhám si dvoukolák jitrocele". Protože Suroviny mají být cenné a vzácné.
Samozřejmě vám nic nebrání zajít na louku a natrhat jirocel, ale nebude to plnohodnotná kterou můžete platit výrobu, manévry a silné mechanické efekty. (Pořád to můžete použít k léčení, fikční změně situace, přidání Výhody, změně Ohrožení, ale nemžete z toho vyrobil Lektvar který nahradí zdroje při léčení Jizvy, jed který bude mít dlouhodobé účinky, nebo kouzelný Elixír, který bude mít skutečný a mechanický efekt - Pokud nebudete mít příslušné ZS.)
Paralelně existuje ZS, která umožňuje zaříkávači doplňovat při magickém okamžiku zdroje do Amuletu bez nutnosti platit zdroje. Na to si nikdo nestěžuje z jedné, ani z druhé strany.

Přirovnání s vyklepanou družinou je trefné - protože jako bojovník v lese může sebrat větší klacek a používat ho jako nouzovou zbraň bez pravidlových efektů zbraní(manévry zbraní, délka), tak mastičkář si může natrhat v lese nějaké nouzové bylinky a udělat z nich něco málo po čem se člověku udělá lépe či hůře, ale nic zásadního (pokud na to nemá ZS).

Co se týče výroby Surovin v dovednostech mastičkáře, je to chyba (textová nepřesnost) - jedna z mnoha, které v pravidlech jsou. Nejedná se o Suroviny (vzácné suroviny, které je třeba platit, nebo je možno je získat složitými a tajnými postupy z těl vzácných zvířat a netvorů) ale o nouzové suroviny - to kouzelné, co lze běžně a jednoduše sehnat (a není třeba to evidovat a sledovat.).

"Ne každý má dovednosti, schopnosti, čas a vybavení na to, aby byl schopen vyrábět vzácné Suroviny." - např. Mastičkář je nemá. (Podobně jako v každém specializovaném obchodě se tak ve skutečnosti děje spíše souhrou několika specializovaných povolání - Hraničářů, Obchodníků(zvědů), Alchymistů.)

Tvrdit, že válečník si nebude nikdy pořizovat nové/další vybavení mi přijde velmi přehnané. Ale možná je to otázka stylu. Pokud to tak u vás je, sypejte družině Suroviny v podobě lootu.
Obrázek
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Dlouholetý ORG, občasný LARPař. Teď DrDII.
Kahla o.s.

Uživatelský avatar
Snílek
Příspěvky: 70
Registrován: 5. 2. 2015, 19:17
Bydliště: Svět čiré fantazie

Re: Plánované příručky

Příspěvek od Snílek » 28. 8. 2015, 15:14

Fafrin píše: "Zajdu si na kopec za úplňku a natrhám tam to správné bílí, nebo natrhám sedmero kvítí rozkvetlé za noci svatojánské nebo seberu uprostřed lesa za nového měsíce květ zlatého kapradí" není problém a určitě to může být a bude a je to ve hře přítomno.
Co je problém je "zajdu na louku za lesem a natrhám si dvoukolák jitrocele". Protože Suroviny mají být cenné a vzácné.
Samozřejmě! To je pointa mého komentáře.
V pravidlech je vyloženě uvedeno, že mastičkář může plnohodnotné suroviny získat pouze nakoupením (či případně krádeží) od někoho jiného.
Mě jde právě o to, aby postava mastičkáře mohla nasbírat nějaké ty magické bylinky (které v určitých chvílích se na určitých místech vyskytují) jako plnohodnotné suroviny, aniž by jí to pravidla zakazovala.
Jistěže jitrocel z políčka bude nouzová surovina, či jen nějaký ne-pravidlový doplněk, ale květ zlatého kapradí sebraný za nového měsíce je plnohodnotná surovina.

Proč by ji tedy měla pravidla nakazovat koupit, když si jí může mastičkář sebrat?
Balanc je v tomto případě chabá záminka, hra na hrdiny u mě dosti ztrácí, když jen kvůli hernímu balancu ničí logiku světa.
Všechno, i strach, má v životě své místo.

Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 8513
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Plánované příručky

Příspěvek od ilgir » 28. 8. 2015, 19:51

Teď jsem si přečetl v pravidlech odstavec o surovinách a nikde jsem tam nenašel ani slovo o tom, že by si mastičkář nemohl natrhat kouzelné bylinky. Zato se tam ale píše o surovinách, které se v přírodě nevyskytují, a které je tím pádem potřeba koupit. Co je na tom nelogického?

A ještě to rozvedu. Oblíbenou surovinou "kterou bylo třeba koupit" byl ve středověku provaz z oběšence. Pokud bych byl Průvodce a řešily by se suroviny ingame, pak bych klidně ten provaz oběšence nechal postavu získat bez kupování, ale pochopitelně s odpovídajícím rizikem (někdo ji při tom uvidí). Prostě suroviny nikdy nejsou zadarmo. A pokud bude hráč namítat "ale já vařím jen z bylinek, co rostou všude kolem", tak za tím vidím spíš munchkinismus a touhu po neomezených zdrojích než snahu o logiku.
Nepoužívat nebo vrátit!
DrD II: Hry Mocných

Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2130
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Plánované příručky

Příspěvek od Fafrin » 29. 8. 2015, 08:22

Palec iglir a já jdu jen požádat o oddělení této debaty.
Obrázek
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Dlouholetý ORG, občasný LARPař. Teď DrDII.
Kahla o.s.

Uživatelský avatar
vzteklina
Příspěvky: 1380
Registrován: 24. 10. 2007, 18:59

Re: Plánované příručky

Příspěvek od vzteklina » 29. 8. 2015, 10:45

ilgir píše: Oblíbenou surovinou "kterou bylo třeba koupit" byl ve středověku provaz z oběšence.
Já jsem to řešil podobně. Specifikoval jsem si pár surovin, které jsou prostě základem a dávaj se skoro do všeho, pojmenoval jsem je a postaral se aby se neválely jen tak v lese. A najednou to kupování má logiku. A taky se to mnohem snáze dává jako loot. Místo nic neříkajícího "našel jsi svazek magických bylin za 10 gr", kdy si hráč odfrkne že to mohl klidně najít i na louce, řekneš "našel sji váček síry" nebo "je to flakón svěvné vody" atp. Vypadá to líp.
Sem chlap! (pro ty co sou zmateni mym nickem)

Uživatelský avatar
Snílek
Příspěvky: 70
Registrován: 5. 2. 2015, 19:17
Bydliště: Svět čiré fantazie

Re: Plánované příručky

Příspěvek od Snílek » 30. 8. 2015, 10:49

Takže to pravidla nezakazují?
To je vše o co jsem stál... Díky.
Všechno, i strach, má v životě své místo.

Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 8513
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Plánované příručky

Příspěvek od ilgir » 30. 8. 2015, 12:28

Snílek píše:Takže to pravidla nezakazují?
Nezakazují. Ono přísně vzato těch věcí, které pravidla DrDII zakazují, je jen velmi málo...
Nepoužívat nebo vrátit!
DrD II: Hry Mocných

Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2130
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Plánované příručky

Příspěvek od Fafrin » 30. 8. 2015, 16:08

Snílek píše:Takže to pravidla nezakazují?
To je vše o co jsem stál... Díky.
Nezakazují, ale a) musíš na to mít příslušnou ZS nebo b) nemá to (zásadní) mechanický efekt nebo c) se jedná o odměnu za poražení nepřítele nebo prostředí (např. ukradení provazu oběšence z hlídaného šibeničního vršku.)
Obrázek
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Dlouholetý ORG, občasný LARPař. Teď DrDII.
Kahla o.s.

Arten_CZ
Příspěvky: 777
Registrován: 23. 7. 2009, 08:30

Re: Plánované příručky

Příspěvek od Arten_CZ » 30. 8. 2015, 17:49

DrD2 je hra o zdroje. Nic jiného, než zdroje, ve hře nejsou. Se zdroji dokáže postava vždy uspět. A suroviny jsou stejný zdroj, jako tělo/duše/vliv. Jakmile se jednou umožní, aby si postava suroviny vycucala z prstu, nebude třeba, aby vykonávala cokoli, co stojí jiný zdroj než suroviny.

Stejně jako s ostatními zdroji, i se surovinami musí GM takto nakládat a hlídat, aby jich postava neměla příliš. Takže je úplně jedno, zda se suroviny kupují nebo je postava sbírá, stejně je musí držet GM na uzdě, takže je to ve výsledku úplně jedno.

Pokud tedy GM dovolí postavě koupit si suroviny za 50 grošů nebo nasbírat suroviny za 50 grošů a dát postavě o 50 grošů méně, nebo dát postavě suroviny za 50 grošů jako loot a snížit zbytek lootu o 50 grošů, je úplně jedno.

Ve výsledku se jedná jen o iluzi "sběru" surovin. Mechanice je jedno, jak se postava k surovinám dostane, ale aby hra fungovala, musí být jejich přísun omezený a zhruba srovnatelný s ostatními zdroji.

MarkyParky
Příspěvky: 8347
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Mastičkář a zdroje

Příspěvek od MarkyParky » 30. 8. 2015, 23:13

Arten má pravdu.

A ještě bych si dovolil jedno přirovnání:

"Jdu do lesa nasbírat (plnohodnotné) suroviny" je ekvivalentní s "chodím po městě a okrádám neopatrné spoluobčany".

Také je fikčně uvěřitelné, že tak nasyslím mrtě peněz, zvlášť pokud mám kejklíře na pětce a vymyslím si hezké fikční zdůvodnění, proč chodím na samé opilce a měl bych si házet na zkoušky.

Přesto je zřejmé, že takovýto nekonečný přísun peněz hře neprospívá.
Suroviny jsou jen jiná forma platidla.....

Uživatelský avatar
Snílek
Příspěvky: 70
Registrován: 5. 2. 2015, 19:17
Bydliště: Svět čiré fantazie

Re: Mastičkář a zdroje

Příspěvek od Snílek » 31. 8. 2015, 13:19

Pro mě je svět důležitější než nějaká herní vyváženost.
Čarodějové v Pánovi Prstenů byli Maiar, bytosti s božskou mocí. Žádný lidský bojovník by nebyl schopný proti takové moci bojovat, i kdyby trénoval sto let.
Zkuste najít vyváženost v RPG na základě Pána Prstenů.
Všechno, i strach, má v životě své místo.

Uživatelský avatar
vzteklina
Příspěvky: 1380
Registrován: 24. 10. 2007, 18:59

Re: Mastičkář a zdroje

Příspěvek od vzteklina » 31. 8. 2015, 20:53

Snílek píše: Čarodějové v Pánovi Prstenů byli Maiar, bytosti s božskou mocí.
To je argument jak noha.
Sem chlap! (pro ty co sou zmateni mym nickem)

Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2130
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Mastičkář a zdroje

Příspěvek od Fafrin » 1. 9. 2015, 08:46

Je to argument, pokud hráči mohou hrát Maiar, stoleté půlelfy a tísícleté elfy, společně v jedné družině a má je to bavit.
Obrázek
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Dlouholetý ORG, občasný LARPař. Teď DrDII.
Kahla o.s.

Uživatelský avatar
vzteklina
Příspěvky: 1380
Registrován: 24. 10. 2007, 18:59

Re: Mastičkář a zdroje

Příspěvek od vzteklina » 1. 9. 2015, 11:16

Fafrin píše:Je to argument, pokud hráči mohou hrát Maiar, stoleté půlelfy a tísícleté elfy, společně v jedné družině a má je to bavit.
To není vubec argument. To je požadavek.
Chci hrát superbytosti, kterým běžný smrtelník nesahá ani po kotníky.
Argument vypadá třeba takhle:
Když chceš mít družinu smíchanou z polobožských bytostí a normálních nýmandů, musí hra být vybalancovaná tak, aby se bavili jak hráči těch supermocných, tak hráči těch nýmandů. Bez balancování se ti stane, že superbytost se bude nudit, protože ji nic neohrozí a nýmandi se jí budou schovávat za sukní, protože je uchrání ode všeho zlého levou zadní a všechno za ně s prstem v nose vyřeší. Ve skutečnosti to znamená, že hra se musí vybalancovat ještě pečlivějc, než když hraješ za bandu rovnocených hrdinů se stejnou úrovní.
Vezmi si šachy. Tam mají obě strany naprosto stejnou počáteční sílu. Není třeba nic balancovat, aby si oba hru užili stejně. Když ale jednomu místo řady pěšáků dáš řadu dam, tak pro oba bude hra poněkud nezáživná (hlavně opakovatelnost půjde do kopru, napoprvé to třeba toho s dámama ještě bude bavit, ale podruhé, potřetí...). Aby šachy v situaci, kdy každý má jiný počet a typ figur, byly zajímavé, musí se do toho vložit mnohem víc práce na vybalancování (oproti nulové práci když jsou figury stejné a stejně rozestavené). A ten samý princip se uplatní v RPG.
Sem chlap! (pro ty co sou zmateni mym nickem)

Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host