Hit Points

Sekce zabývající se tvorbou RPG produktů a souvisejícími tématy.
Odpovědět
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Hit Points

Příspěvek od eerieBaatezu »

*

V DrD 1.x jsou životy myslím prostě to, kolik snese postava fyzického zranění, což je jasná blbost, tím se zde zabývat nechci. Vlastně na toto téma je i hláška v ADnD 1e:
A typical man-at-arms can take
about 5 hit points of damage before being Killed. Let us suppose that a 10th
level fighter has 55 hit points, plus a bonus of 30 hit points for his
constitution, for a total of 85 hit points. This IS the equivalent of about 18 hit
dice for creatures, about what it would take to kill four huge warhorses. It
is ridiculous to assume that even a fantastic flghter can take that much
punishment.
The some holds true to a lesser extent for clerics, thieves, and
the other classes. Thus, the majority of hit paints aresymbolic of combat
skill, luck (bestowed by supernatural powers), and magical forces.
V DnD jsou tedy HP věcí interpretace, prostě použijte common sense na to, co se vlastně stalo. Je to vlastně taková narativní mechanika. (Což bylo v pravidlech pořádně reflektováno až ve 4e a 5e, kdy zde existují věci jako Surge, a odpočinky, co vám obnoví spoustu zdraví, na rozdíl od starších edic, kde bylo rychlé obnovení HP doménou pouze magie, což vedlo k pocitu HP = meat points, prostě bylo napsáno, že ne.)

Jenže jak moc to vlastně dokáže přetvořit příběh a situace v něm?

- HP jsou něco jako plot armor. Desetkrát vás někdo hitne (v říši mechanik) mečem a vy to přežijete. Těch deset tref se může popsat libovolně, pokud ta poslední už třeba není trefa, která vás zabije. Tam už to bude meat damage.
- Jenže co spadnutí do žhnoucí lávy se 100 HP? Neznamenají nakonec HP také to, že tam ta postava vlastně spadnout nemůže, že se stane něco jiného, protože common sense při pádu do žhnoucí lávy není dát postavě každé kolo 2d6 damage?
- To samé pád z velké výšky, neznamenají HP to, že se vlastně musí vymyslet schůdná cesta, jak to popsat, aby to postava přežila? Nesáhne se nakonec rovnou k tomu, co je popsáno v jedné z edic, že je to boží zásah?
- A co takový Melf's Acid Arrow při 100 HP. Zasáhne vás kyselinová šipka, co každé další kolo dává damage. Tam těžko řeknete, že je to stamina, nebo skill, nebo luck. Jak to interpretovat? Prostě máte někde po štítě a po brnění rozplizlou kyselinu. Znamená úbytek HP, že se snažíte ji nějak ze sebe dostat, jenže co když to postava nedělá? Znamená to, že se vám z kyselinových výparů motá hlava?

HP vlastně dávají prostor k tomu, co se stalo, ale na druhou stranu nějak implicitně diktují, že se máte nad situací zamyslet, protože jejich abstraktní povaha může vést k nesmyslnostem.
Tak by mě právě zajímalo, jak se vypořádáváte s podivnými situacemi?
Nebo jak vůbec k HP přistupujete?


___
*Pokud to téma existuje, tak to slučte. Díky.
Obrázek
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hit Points

Příspěvek od Quentin »

U nás je jediná vracející se situace, kde HP nedávají smysl, mexican standoff. Je divný, když na tebe míří týpek z kuší a ty víš, že i když critne a hodí max damage, tak ti zbyde 10hp :) Dřív jsme to řešily autohitem/autocritem apod., ale nakonec jsme to nechali bejt. Prostě některé postavy jsou badass.

Jinak o Hpčkách tady.

Osobně se k popisu hpček jako štěstí nebo osudu uchyluju vyjímečně. Skoro vždycky se to vejde jako fyzické zranění, občas jako únava nebo šok. Taky hrajeme na pomalé léčení (1hp/noc). A pro extrémní situace (láva, pád, poprava) platí to, co v DW; když ti někdo usekne hlavu, tak jsi mrtvej, Hpčka nehrajou roli.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Hit Points

Příspěvek od eerieBaatezu »

Quentin píše:U nás je jediná vracející se situace, kde HP nedávají smysl, mexican standoff. Je divný, když na tebe míří týpek z kuší a ty víš, že i když critne a hodí max damage, tak ti zbyde 10hp :) Dřív jsme to řešily autohitem/autocritem apod., ale nakonec jsme to nechali bejt. Prostě některé postavy jsou badass.
Právě proto mi přijde, že HP + common sense vlastně můžou diktovat, jak se to s tou situací má.
Quentin píše:Osobně se k popisu hpček jako štěstí nebo osudu uchyluju vyjímečně. Skoro vždycky se to vejde jako fyzické zranění, občas jako únava nebo šok. Taky hrajeme na pomalé léčení (1hp/noc). A pro extrémní situace (láva, pád, poprava) platí to, co v DW; když ti někdo usekne hlavu, tak jsi mrtvej, Hpčka nehrajou roli.
Stejně jako tady, HP jsou vlastně perfektní právě pro DnD, jakože heroické hraní, když máš 100 HP, tak ti nikdo hlavu neusekne.
Protistrana se musí snažit, aby postavu dostala. Prostě jí musí vyčerpal plot armor. Je to jako filmy se švancíkem, nestane se, aby ho někdo jen tak zabil (ono se to nestane ani na konci... $D), postavě se to nakonec stát může, ale primárně je to machr, co něco vydrží, má štěstí, skill, atd.
Quentin píše:Jinak o Hpčkách tady.
Se mi zdá, že tady chápeš HP dost dračákovsky.
Jak je možné, že ten stejný zásah za pět životů jen škrábne třicetiživotového válečníka, ale div nerozprskne tříživotového vesničana? Protože proto.
Ono to není protože proto, ale je to tím, že u toho válečníka to reprezentuje námahu, se kterou tu ránu odklonil, kdežto u vesničana je to ťafka, která ho zabila, protože to žádný zběhlý bojovník není a dostal to rovnou do masa.
Jak už jsem psal, můžeš mít klidně polovinu ze svých 100 HP pryč a nemít na sobě ani škrábnutí.

Nereálné léčení je v 5e vyspraveno.
Obrázek
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hit Points

Příspěvek od Quentin »

Se mi zdá, že tady chápeš HP dost dračákovsky.
Jop, v dnd rozhodně žádnej plot armor není :)
Jak už jsem psal, můžeš mít klidně polovinu ze svých 100 HP pryč a nemít na sobě ani škrábnutí.
Nope, pak totiž bandáže a léčivá kouzla nedávají smysl.


Hpčka, jak je tady prezentuješ by klidně fungovat mohli a vůbec ti to nekritizuju, ale určitě to není, jak jsou obecně chápané a používané v dračáku/dnd. Pravidla i filosofie těch her by se musela dost změnit.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Hit Points

Příspěvek od eerieBaatezu »

Quentin píše:Hpčka, jak je tady prezentuješ by klidně fungovat mohli a vůbec ti to nekritizuju, ale určitě to není, jak jsou obecně chápané a používané v dračáku/dnd. Pravidla i filosofie těch her by se musela dost změnit.
V DrD jsou blbě pochopená a v DnD jsem to citoval tady: viewtopic.php?f=118&t=10219&start=330#p439367
Čili obecné chápání, o kterém mluvíš, v DnD vůbec obecné není, ale je to chápání ve vaší skupině.
V DnD se to dá chápat jako plot armor.
Co se léčení týče, tak v tom byla chyba na straně tvůrců, když explicitně řeknou, že většina HP je luck, skill, magic, však se podívej do OP, kde to cituji, a pak nedají pořádné možnosti, jak to nemagicky rychle "léčit".
Obrázek
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hit Points

Příspěvek od Jerson »

HP jsem přestal používat před lety a už jsem se k nim nevrátil. Všechno co postavu omezuje vyjadřuju postihy k tomu, co chce udělat, a příliš mnhoo omezení už zabrání postavě dělat úplně všechno, takže je fakticky vyřazená a co se s ní stane dál je jen na vnějších okolnostech.
HP v hrách, kterých se účastním, mi dělají bordel v plánech. Můj obvyklý plán pro začátek boje je vymyslet situaci, kdy jedním útokem protivníka vyřadím, i když ne nutně zabiju, nebo mu tím budu vyhrožovat. Pokud ve hře nemůže existovat roční zbraň dost nebezpečná na to, aby si protivník rozmyslel, jestli chce potkat její špatný konec, tak tu hru moc nechci hrát.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hit Points

Příspěvek od York »

Jerson píše: HP v hrách, kterých se účastním, mi dělají bordel v plánech. Můj obvyklý plán pro začátek boje je vymyslet situaci, kdy jedním útokem protivníka vyřadím, i když ne nutně zabiju, nebo mu tím budu vyhrožovat. Pokud ve hře nemůže existovat roční zbraň dost nebezpečná na to, aby si protivník rozmyslel, jestli chce potkat její špatný konec, tak tu hru moc nechci hrát.
To je otázka mechanik a nastavení systému, nikoliv existence či neexistence hpček.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hit Points

Příspěvek od Quentin »

EB: Tyhle definice jsou jen takové právnické kličky. Realisticky při hře nikdo nemá čas posuzovat, kdy se hpčka odebírají z osudu, štěstí, únavy nebo zdraví. Jednoduše se všechno bere defaultně do zdraví a jen, když je popis už moc přitažený za vlasy, tak se to upraví.


Příklad1:
Man-at-arms (5hp) dostane za 10 od orkské obouruční sekery: Sekera odsekla čtvrtinu lebky, utrhla čelist, prorazila klíční kost, žebra a zastavila se až o pánevní kost. Instatní smrt, kečup a kompot všude kolem.
5th lvl fighter (50hp) dostane za 10 od orkské obouruční sekery: Sekera na poslední chvíli zastavená hranou štítu sotva prosekla prošívanici a nechala za sebou jen mělký zářez. Válečník v žáru boje ignoruje rukávem stékající krev.

Příklad2:
Četa lučištníků zasypala Man-at-arms (5hp) patnácti útoky: Je z něj groteskně smutný jehelníček.
Četa lučištníků zasypala 5th lvl fightera (50hp) patnácti útoky: Většina minula, tři šípy jsou ve štítu, jeden neškodně visí v prošívanici a jeden trčí ve stehně, naštěstí mimo důležité tepny. Hrdina je v bezpečí schovaný za vozem nebo se řítí proti útočníkům.

Příklad3:
Zbloudilý šíp v bitvě zranil Man-at-arms (5hp) za 2 damage: Rána srazila muže k zemi. Netuší ještě, jak vážné zranění to je, ale z břicha trčící šíp jej přesvědčil, že je čas plahočit se do bezpečí.
Zbloudilý šíp v bitvě zranil 5th lvl fightera (50hp) za 2 damage: Vlasy? Proč mám rozvázaný drdol? Ten závan větru byl šíp?! *studený pot* Je na čase začít brát tenhle boj vážně.


Vždycky postupuješ stejně - koukneš na poměr max hp a ubraných hp a vymyslíš popis. Neintuitivní je, že občas popíšeš i hit jako miss, ale nic na co by se nedalo zvyknout. Hlavní funkce hpček u mě zůstává tohle:
2k6goblinu píše:Hp slouží jako nárazník, dávají hráči čas a poskytují snadno počitatelný, viditelný prostor k chybě. Tím, že hráč tuší, kolik zranění mu nepřítel může v kole udělit, a ví kolik mu ještě zbývá, může s tím počítat ve svých rozhodnutích.

Hraje to ještě někdo jako já nebo to dělám divně/špatně?
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hit Points

Příspěvek od York »

Quentin píše:Hraje to ještě někdo jako já nebo to dělám divně/špatně?
Už ne, ale když jsem hrál DnD a DrD, tak zhruba takhle. Teda až na to, že jsem zásah nikdy nepopisoval jako miss, od toho jsou jiné mechaniky.
Sosacek
Příspěvky: 25732
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Hit Points

Příspěvek od Sosacek »

Quentin píše:EB: Tyhle definice jsou jen takové právnické kličky. Realisticky při hře nikdo nemá čas posuzovat, kdy se hpčka odebírají z osudu, štěstí, únavy nebo zdraví. Jednoduše se všechno bere defaultně do zdraví a jen, když je popis už moc přitažený za vlasy, tak se to upraví.
Mam stejnou zkusenost.

Naopak, kdyby mi nekdo zacal tvrdit, ze ten WoD vlkodlak, co ho nekdo trefil granatometem za X HP, a on si pak pomoci sve nelidske zrudne nenavisti vylecil X-1 HP, tak to vlastne bylo do stesti a osudu, a neni kolem strasne moc krve, a trimetrova prisera co ti srusta pred ocima rychleji, nez stihas mackat spoust ...

... tak mi to bude pripadat jako velka skoda.

Mozna jsem zvykly na Exalted, kde i bohove maji 7 HP (i kdyz se musis probit jejich magii, abys do nich zasahl), nebo na shadowrun, kde i drak ma 10 HP, ale zasahy se nelinearne skaluji, takze ctyri hozene uspechy navic, jsou dost na to udelat ze skrabnuti smrt, ale HP jako stesti mi pripadaji dost nudne.
2k6goblinu píše:Hp slouží jako nárazník, dávají hráči čas a poskytují snadno počitatelný, viditelný prostor k chybě. Tím, že hráč tuší, kolik zranění mu nepřítel může v kole udělit, a ví kolik mu ještě zbývá, může s tím počítat ve svých rozhodnutích.
>>> dopln obvyklou reakci na oldschool <<<
But nobody came.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Hit Points

Příspěvek od eerieBaatezu »

@Jerson: HP bych používal fakt jen v DnD, heroic/epic fantasy, jinak pro ně taky moc nenacházím místo.

@Quentin: Vlastně to popisuješ tak, jak bych to udělal já. Akorát to tedy není defaultně do zdraví, ale default je to porovnání poměrů.

Dost mě zajímají ty věci jako Melf nebo láva.
Obrázek
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hit Points

Příspěvek od Quentin »

Dost mě zajímají ty věci jako Melf nebo láva.
Melf je kyselina/šip ne?

5 damage; jen tě to ocáklo
15 damage; máš ho ve zbroji a kyselina ti ožírá kozy
30 damage; máš ho v břiše, orgány utíkají všude možně

zase se držíš poměru damage vs max hp

Pro takové ty útoky jako pavoučí kousnutí dmg 1 (poison save vs autokill) se většinou bere, že save znamená, že jed ani neprošel do těla/krve. Pokud teda nejsi hodně badass trpoš a nemáš radši ten hardcore popis s tím, jak tvoje tělo za skřípání zubů a viditelné chemické reakce spaluje jed :D

Lava je autokill. To snad jinak nejde. Fikce musí mít přednost. Ani není třeba se snažit počítat kolik damage asi láva za kolo dělá.
>>> dopln obvyklou reakci na oldschool <<<
>>> doplň obvyklé vysvětlení nebo vykrucování <<<
Naposledy upravil(a) Quentin dne 5. 12. 2014, 21:07, celkem upraveno 1 x.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Sosacek
Příspěvky: 25732
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Hit Points

Příspěvek od Sosacek »

Quentin píše:
Dost mě zajímají ty věci jako Melf nebo láva.
Melf je kyselina/šip ne?

5 damage; jen tě to ocáklo
15 damage; máš ho ve zbroji a kyselina ti ožírá kozy
30 damage; máš ho v břiše, orgány utíkají všude možně
Ono slo myslim spis o to, ze to je DoTka.
>>> doplň obvyklé doplnění/vysvětlení <<<
>>> dopln vytrzeni z kontextu a vysvetleni, co nedava smysl <<<
But nobody came.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hit Points

Příspěvek od Quentin »

Ono slo myslim spis o to, ze to je DoTka.
Jo takhle. No tak popisuješ každé kolo, jak kyselina zbrojí/tělem postupuje (viz every alien movie ever). Zase relativně k max hp.
>>> dopln vytrzeni s kontextu a vysvetleni, co nedava smysl <<<
>>> doplň (zoufale) že v DW je to prakticky stejně a tam to nikomu nevadí <<<
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Sosacek
Příspěvky: 25732
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Hit Points

Příspěvek od Sosacek »

Quentin píše:>>> doplň (zoufale) že v DW je to prakticky stejně a tam to nikomu nevadí <<<
>>> dopln nesouvisejici poznamku, ze dnd je jenom o boji <<<
But nobody came.
Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 hostů