PC hry - obecná diskuze, novinky, atd.

Diskuze o jiných hrách, než jsou stolní RPG.
Odpovědět
Sosacek
Příspěvky: 25735
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: PC hry - obecná diskuze, novinky, atd.

Příspěvek od Sosacek »

Co jsem videl uz nekolikaty reddit post na tema "jsem matka v domacnosti co se stara o rocni a trilete dite a <fotka televize> prave jsem po par mesicich dohrala Elden Ring" tak na nejake hendikepy moc neverim. Je fer si rict, ze nechci - ja treba hraju soulshry jenom kdyz mam naladu na vyzvu a kdyz jsem unavenej tak hraju oddechovky - ale delat z toho "nemuzu" v mych ocich fer neni.

Jasne, ze jsou lidi co fakt nemuzou, protoze treba nemaji jednu ruku a nemuzou hrat na ovladaci. Ale o tom se tu nebavime, bavime se o "ja mam narok na to, aby vsechno odpovidalo mym preferencim".

Entitlement is not a good look for anyone.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15030
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: PC hry - obecná diskuze, novinky, atd.

Příspěvek od Pieta »

Skoro jako by všechny matky všech dětí byly perfektně stejné.
Za tento příspěvek děkují uživateli Pieta:
Corny
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: PC hry - obecná diskuze, novinky, atd.

Příspěvek od Jerson »

Musím říct, že i když jsem napůl na nastavování obtížností uživatelem, tak reálně jsem nikdy neměl koule nastavit si v nějaké tahové bojovce nemožnost ukládání pozice v boji. Vždycky se bojím, že mi zabiju mojí piplanou vojandu a ukládám po každém tahu. Občas před každým důležitým výstřelem. I když vím, že to má silný vliv na zážitek ze hry.

Nicméně pokud hra takové ukládání bojů vůbec neumožňuje, tak hraju jinak, opatrněji. A musím se smířit s tím, že mi sem tam někdo chcípne.

Když je kompromisní možnost restartovat celý boj, tak ji stejně použiju.

To samé u First person stříleček. Když můžu ukládat, a hra je nebezpečná, tak ukládám často. Nebo zapomenu, a pak se vztekám.
Ale přitom jsem hrál Projekt I.G.I, ve kterém se mise nedala ukládat vůbec, a reálně trvala třeba dvě hodiny. Byla tam klidná místa, dalo se pauznout otevřením Menu, ale nebyla žádná možnost nastavit snazší obtížnost a získat savy. Ve dvojce to už šlo, a na nejvyšší obtížnost jsem ji nikdy ani nehrál, protože rozdíl mezi jedním a žádným savem byl pro mě pořád velký.

Takže souhlasím s tím, že pokud tvůrce dá hráčům možnost nastavit si od začátku obtížnost, tak tím rozšíří hráčskou základnu, ale když tu možnost nedá, tak tím získá odlišný typ herního zážitku.

Za stejného důvodu nemám rád bugy ve hře umožňující exploit. Třeba nový X-com dvojka - v něm jsou boje drsné, ale znám exploit, který mi umožní získat neomezené množství kol před tahem soupeře, a nemůžu to hrát, protože ho nezvládnu nevyužívat. Paradoxně funguje díky chybě v možnosti ukládat hru během boje.

Takže sám bych asi potřeboval, aby hra měla možnost nastavení náročnosti, ale na nejvyšší obtížnost dávala bonusový obsah. Třeba tajnou misi navíc. Achievementy to u mě nevytrhnou, ukazování odznáčků mě moc nebere.
Za tento příspěvek děkují uživateli Jerson:
Jezus
Uživatelský avatar
Jarilo
Příspěvky: 1101
Registrován: 5. 6. 2009, 00:49
Kontaktovat uživatele:

Re: PC hry - obecná diskuze, novinky, atd.

Příspěvek od Jarilo »

Takže sám bych asi potřeboval, aby hra měla možnost nastavení náročnosti, ale na nejvyšší obtížnost dávala bonusový obsah. Třeba tajnou misi navíc.
Tohle je prima myšlenka, ale dovedu si představit, že se opět najdou hráči a hráčky, kteří to budou kritizovat, proč by oni, co to na vyšší obtížnost hrát nechtějí, měli být ochuzeni, že si přece za tu hru zaplatili stejně jako ti co hrají na vyšší obtížnost.

Gamedev je prostě konstantní příval otázek a rozhodnutí, často a vědomím toho, že někoho nasereš. Je spousta Indie vývojářů, co to samozřejmě má někde a dělají fakt hry pro sebe a neřeší, že pak vedle fanbase budou mít i hejtry. S tím se prostě musíš smířit a naopak se snažit o to, aby to ta Tvoje cilovka milovala.

Strašně jde taky samozřejmě o žánr hry, ale v AAA studiích kde máš třeba zodpovědnost vůči investorům a akcionářům nemáš prostě na píčoviny prostor (a i přes to se toho ta studia často dopustí).

To Diablo IV - hele já taky miloval D2 a D1 je super, ale prostě po Activision Blizzard v roce 2023 po všech těch průserech nemůžeš chtít (nebo jako můžeš, ale tím to končí) vymazleny moderní retroklon jedničky, oni potřebují nadchnout recenzenty, streamery, mladé hráče, co nejširší pole. To že na to budou nějaké konzervy nadávat a refundovat to, jim díru v peněžence neudělá.

Je to na delší a komplexnější debatu, píšu z mobilu a musím jít makat, protože se nám blíží milestone 🙃.
Naposledy upravil(a) Jarilo dne 24. 3. 2023, 11:50, celkem upraveno 1 x.
Hry hraju a ještě radši dělám - doma i v práci.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: PC hry - obecná diskuze, novinky, atd.

Příspěvek od Jerson »

Jarilo píše: 24. 3. 2023, 08:43Tohle je prima myšlenka, ale dovedu si představit, že se opět najdou hráči a hráčky, kteří to budou kritizovat, proč by oni, co to na vyšší obtížnost hrát nechtějí, měli být ochuzeni, že si přece za tu hru zaplatili stejně jako ti co hrají na vyšší obtížnost.
V tom případě to udělat jinak - na konci hry na hardcore obtížnost dostane hráč výbavu, která mu umožní to bonusovou misi dokončit. Pro hráče na ostatní obtížnosti bude tak náročná, že dohrát nepůjde.
Nebo ji prostě nastavit tak, aby bonusovou misi zvládl dohrát jen člověk, který hraním hardcore získá potřebné dovednosti jako přesnou a rychlou střelbu s minimem nábojů, nebo tak.

Btw. funguje to i jinak. Takové Metro 2033 jsem hrál na nejvyšší obtížnost, protože každý zásah by potenciálně smrtící jak pro mě, tak pro nepřátele, ale já měl skoro vždy první výstřel, takže i při výrazně nižším počtu nalezené munice byla hra mnohem snažší než na "Easy", než když jsem do každého nepřítele musel vysypat zásobník, aby konečně padnul.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1598
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: PC hry - obecná diskuze, novinky, atd.

Příspěvek od Passingby »

Když už se tu házelo těma přirovnáníma, dovolil bych si podotknout, že počítačový hry jsou pečlivě a cíleně navrhovaný tak, aby vytvořily závislost, chci říct zájem a zvědavost :-P (Hlavně ty z kategorie free-to-play, pay-to-win.) Takže jestli se někomu nelíbí, že mu heroin obrátí život naruby, ať si usrkává kafíčko, nebo si občas s kamarádama otevře sedmičku dobrého vínečka. :-)=

Za casual bramboráře (nb nebo nějaký stolní repas s integrovanou grafikou) doplním, že pro mě je třeba nejdůležitější, aby mi hra vůbec jela. Vracet se ke starým hrám pro 4:3 displeje, co jsem hrál kdysi (a který by mi možná i stačily), není na pidiobrazovce 16:9 moc příjemný (i když dost jich už mezitím prošlo remasterama), takže to většinou znamenalo něco tak 5-10 let starýho (takže z ARPG třeba Torchlight 2). A hry, co mají 100 giga??? Hahaha... Ale zase tak nějak chápu, že dělat hru s dvojí sadou assetů a dát hi-res assety jako placený DLC asi není z více důvodů reálné. Navíc bramboráři asi nebudou zrovna lukrativní cílová skupina.

A těch možností, jak hru přiblížit pro casual hraní, je víc:
  • cheaty (když jsem se kdysi jako turista v úžasu z 3D procházel levelama v Quake, furt na mě někdo řval, střílel nebo po mně házel granáty, což mě dost rušilo; ale k těmu budou mít asi hráči větší odpor, než když si budou moct přímo vybrat lehkou - nebo raději "normální," protože na pojmenování záleží - obtížnost, i kdyby ten efekt byl skoro stejný)
  • mody (ale ty zase vyžadují něco hledat a zjišťovat, takže to stejně moc nepomůže)
  • skirmish mód/aréna nebo něco takového (kde není tolik potřeba grinďit a dají se snáz zkoušet různý buildy a strategie; i když tam je zase problém, že z různých důvodů je lepší otevírat možnosti v aréně jako odměnu za průchod normální hrou)
  • taktická kampaň pro hru, které má jinak významný strategický prvek (napadá mě akorát tak Wildfire pro JA2, což ale není zrovna příklad zaměřený na causal hráče)
Za tento příspěvek děkují uživateli Passingby:
Eleshar_Vermillion
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15030
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: PC hry - obecná diskuze, novinky, atd.

Příspěvek od Pieta »

Jarilo píše: 24. 3. 2023, 08:43Tohle je prima myšlenka, ale dovedu si představit, že se opět najdou hráči a hráčky, kteří to budou kritizovat, proč by oni, co to na vyšší obtížnost hrát nechtějí, měli být ochuzeni, že si přece za tu hru zaplatili stejně jako ti co hrají na vyšší obtížnost.
Stěžovat si na to, že hra má nějaký obsah jen pro ty nejvíc hardcore hráče, mi přijde celkem zbytečné. V žádném MMO, co jsem hrál, jsem nechodil na endgame raidy, ale nevadí mi, že tam jsou. Ostatně je strašné množství her, kde jsem ani nesáhl na PvP část, ale nebudu si stěžovat, že tam je. A hrál jsem Dishonored na low chaos styl, protože mi to přišlo přirozené, takže většina schopností, co tam jsou, pro mě vlastně nebyla potřeba, a neviděl jsem ten druhý konec, a tak, ale přijde mi spíš fajn, že jiný hráč to může hrát úplně jinak.

Někdy mi ale trochu vadí, co jsou hry ochotné za ten extra obsah schovat. Takové to, že pokud to člověk nedohraje na ultrahardcore s jedním životem, tak mu hra neukáže "pravý" konec, a tak. Jednak je to marné, ten konec se stejně tři dny po vydání hry objeví na youtube, ale taky mi to přijde takové malicherné. Jako by se autor snažil dát najevo, že kdo to nedohrál na ultra-nightmare!!, tak to vlastně nedohrál doopravdy.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: PC hry - obecná diskuze, novinky, atd.

Příspěvek od Jerson »

Jen dodám,, že nějaké "pravé" konce a podobné kraviny mě taky nepřimějou hrát na hardcore obtížnost. Prostě jedině hratelný obsah. Případně skutečnost, že v hardcore módu postava získává XP rychleji v poměru k času a hlavně k odehraném postupu, takže za to že hraju drsný mód jsem odměněn tím, že po větší část hry mám postavy / jednotky maximálně vylepšené.
Jezus
Příspěvky: 2601
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: PC hry - obecná diskuze, novinky, atd.

Příspěvek od Jezus »

Pieta: A máš nějaký příklad takového "pravého konce"? Protože já si vybavuju jen "bonusové", případně "alternativní", které slouží jako jistá odměna za to, že jsi té hře dal víc času a měl to těžší, ale nikdy jsem z nich teda neměl pocit, že bez nich je hra "nedohraná" a že jedině tento konec je ten "pravý" či správný.

Například v Cyberpunku 2077 je "tajný" konec, kdy pokud si nevybereš ze závěrečných tří možností a pět minut "váháš", nabídne se ti tajná možnost (plus teda musíš mít dobrý vztah s Johnny Silverhandem). A tenhle obsah je cool - je to fakt těžká "sebevražedná" misse, taková šílenost a závěrečná výzva, třešnička.
(A já ji třeba nehrál, protoe Silverhand je ze 40 % kokot, takže jsem s ním víc než na 60 % nedostal :-D)
Akorát že to neotevře jiný konec než jiná konkrétní možnost z těch původních tří. (Jako je tam trochu rozdíl, protože jdeš sám, z čehož plynou nějaké důsledky, ale to hlavní zůstává stejné).
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: PC hry - obecná diskuze, novinky, atd.

Příspěvek od Quentin »

Jezus píše: 24. 3. 2023, 12:49A tenhle obsah je cool - je to fakt těžká "sebevražedná" misse, taková šílenost a závěrečná výzva, třešnička.
A bylo to grandiózní :)

Za mě je Don't Fear The Reaper + Temperance kanonický ending $D

---

Z vyloženě gatekeepnutých konců mě napadá třeba Max Payne
If you played through Max Payne 2 on anything but the highest difficulty, you were presented with one ending where *SPOILERS* Mona dies in Max's arms. But, if you managed to complete the game on the hardest difficulty, you'd unlock the secret ending where Mona actually survives.
Za tento příspěvek děkují uživateli Quentin tito uživatelé (celkem 2):
Eleshar_Vermillion, Jezus
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Jezus
Příspěvky: 2601
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: PC hry - obecná diskuze, novinky, atd.

Příspěvek od Jezus »

Quentin píše: 24. 3. 2023, 13:28 A bylo to grandiózní

Za mě je Don't Fear The Reaper + Temperance kanonický ending
:clap:

Já teda dost váhal, ale stojím si za koncem s Rogue (Don't Fear The Reaper mi bohužel nebyl nabídnut) a The Sun. Protože nesmrtelnost není v kyberprostoru :D
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15030
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: PC hry - obecná diskuze, novinky, atd.

Příspěvek od Pieta »

Jezus píše: 24. 3. 2023, 12:49Pieta: A máš nějaký příklad takového "pravého konce"? Protože já si vybavuju jen "bonusové", případně "alternativní", které slouží jako jistá odměna za to, že jsi té hře dal víc času a měl to těžší, ale nikdy jsem z nich teda neměl pocit, že bez nich je hra "nedohraná" a že jedině tento konec je ten "pravý" či správný.
Jo, třeba Deadlight. To je hra, kde šlápnout o kousek vedle nebo být příliš pomalý/rychlý je okamžitá smrt. Alternativní konec, pokud to celé dohraješ bez jediné smrti a bez ukládání:
(hodně velké spoilery, jelikož je to konec)
Spoiler
Během hry mimo jiné nacházíš stránky z protagonistova deníku, některé z dob dlouho před koncem, některé potom, co se to všechno pokazilo. A ty stránky jsou občas takové divné - jasně je píše hlavní postava, ale přitom jsou občas takové... Abych tak řekl, autor působí jako trochu jiný druh člověka, než hlavní postava?

Běžný konec je, že po dlouhém bloudění, při kterém postupně přijdete o řadu společníků, nakonec poslední dva přeživší najdou člun, ve kterém na poslední chvíli odrazí od břehu, těsně než dorazí dav zombie. Co čeká na protějším břehu není jasné - ale zombie moc neumějí plavat, takže je to přinejmenším nová šance.
Je to slušný konec, ale celkově jde z něj takový divný dojem. Třeba ten deník k tomu vůbec nesedne.

Hardcore difficulty konec je ten, ve kterém to všechno zapadne do sebe - hlavní postava je masový vrah, a to, co vidíš ve hře, jsou z velké části lži, které si vykonstruoval okolo sebe a pro sebe. Nehledá svoji ztracenou rodinu - i ty už kdysi dávno zabil, protože "radši já, než zombie". Během hry přijde o několik společníků, ale to je taky často jeho dílo - třeba neměli nehodu, ale on je nenápadně postrčil.
Deník je pravdivý, a zpětně je jasné, že některé události tam popisované jsou minulé vraždy, i z doby dávno před katastrofou.
A samotný konec je stejné molo, stejný dav zombie - a poslední přeživší, které všechno došlo, využije příležitosti, hlavní postavu strčí do cesty zombíkům, naskočí na člun a vstříc neznámému břehu odjíždí sama.
Je to výbornej konec, kterej k tý hře strašně sedne - ale musel jsem si ho pustit na youtube, protože odehrát čtyřhodinovou hru bez jediné smrti, když tam občas jde o pixely, je nad moje síly.
Za tento příspěvek děkují uživateli Pieta:
Jezus
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15030
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: PC hry - obecná diskuze, novinky, atd.

Příspěvek od Pieta »

Quentin píše: 24. 3. 2023, 13:28
If you played through Max Payne 2 on anything but the highest difficulty, you were presented with one ending where *SPOILERS* Mona dies in Max's arms. But, if you managed to complete the game on the hardest difficulty, you'd unlock the secret ending where Mona actually survives.
Jo, a je to tam tak nenápadně podstrčený uprostřed podobnýho vyprávění, že když jsem to potkal poprvé, tak jsem se nejdřív zarazil, jestli to takhle dopadlo i minule nebo ne. (:
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: PC hry - obecná diskuze, novinky, atd.

Příspěvek od eerieBaatezu »

Path of Exile jsem taky pařil pár let zpět a atmoška fakt super. Ten mega skill tree už byl dost na hraně, člověk potřeboval strávit hodiny na to, aby se v něm zorientoval a aspoň trochu vymyslel, jak udělat postavu a pak zjistil, jak funguje systém předmětů a gemů a mohl vymýšlet znovu. A do toho ten nepříznivej respec.

Ale jinak jsem taky spíš zastánce toho, že každá hra není pro každého. Ale na druhou stranu je dobrý se zamyslet, co tý hře prospívá a co je prostě vopruz. Respec v PoE je spíš ten vopruz.

Ještě k tomu Diablu. Mně se dycky moc líbil ten postup Normal, Nightmare, Hell v D2. V D3 působilo to nastavování obtížnosti hráčem naprosto uměle a nepřirozeně. Společně s tou pitomou itemizací to byl děsnej kýč.
Obrázek
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: PC hry - obecná diskuze, novinky, atd.

Příspěvek od York »

eerieBaatezu píše: 25. 3. 2023, 10:44Respec v PoE je spíš ten vopruz.
To se nevylučuje s tím, že to je dobrej design. Stejnej příklad je rychlost levelování - drtivá většina hráčů MMOček ti řekne, že když je dlouhý, je to opruz. Podstatná část ti řekne, že to je opruz nehledě na dýlku. A přitom levelování je stěžejním prvkem zábavy v drtivý většině stolních RPGček a je to jedna z nejlíp fungujících mechanik pro dlouhodobý hraní a tím, že ho zkrátíš třeba na několik dní nebo hodin, ho úplně totálně rozbiješ.

V MMOčkách hráči považujou levelování za opruz, protože mají jiný očekávání, co chtěj ve hře dělat. Většina jich chce buď raidovat, nebo hrát kompetitivní pvp (arény) - a obojí se dá dělat až na maximálním levelu. Takže z jejich pohledu levelování není obsahem, kvůli kterýmu tu hru hrajou, ale překážkou, tj. opruz.

Obdobně v PoE nejsou problém omezený respecy, protože ty jsou důležitý pro replayabilitu, ale strašně strmá learning curve, kde ti už od prvního levelu hoděj na hlavu úplně celej talent tree a nechaj tě hrát hru "nováčku, utop se".
Odpovědět

Zpět na „Ostatní hry“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů