Burning Empires
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20871
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Burning Empires
Burning Empires
(anotace)
Burning Empires je pozměněná verze hry Burning Wheel. Odehrává ve sci-fi světě, v němž upadající lidská civilizace čelí hrozbě v podobě Červa... parazitů, kteří napadají a ovládají lidskou mysl. Postavy jsou chyceny v divokém a zoufalém boji o osud své planety. V této mechanicky komplexní hře hráči přímo bojují proti Pánu hry a systém zajišťuje, že boj bude spravedlivý. Hra má komplexní pravidla, která umožňují složité taktizování. Zároveň však mechanicky tlačí hráče do vykreslování charakteru a sledování osobních ambic postav. Zajímavá kombinace pro hráče, kteří si potrpí na osobní příběhy postav, a zároveň si rádi vyhrají s číslíčky.
Conlaiova recenze
(anotace)
Burning Empires je pozměněná verze hry Burning Wheel. Odehrává ve sci-fi světě, v němž upadající lidská civilizace čelí hrozbě v podobě Červa... parazitů, kteří napadají a ovládají lidskou mysl. Postavy jsou chyceny v divokém a zoufalém boji o osud své planety. V této mechanicky komplexní hře hráči přímo bojují proti Pánu hry a systém zajišťuje, že boj bude spravedlivý. Hra má komplexní pravidla, která umožňují složité taktizování. Zároveň však mechanicky tlačí hráče do vykreslování charakteru a sledování osobních ambic postav. Zajímavá kombinace pro hráče, kteří si potrpí na osobní příběhy postav, a zároveň si rádi vyhrají s číslíčky.
Conlaiova recenze
- Bajo
- Malý princ; Moderátor
- Příspěvky: 7757
- Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Vypadá to celkem dost zajímavě? Sice to prostředí není úplně můj šálek kávy, ale život je změna.
Každopádně systém je to tedy vyvozený z Burnin Wheel, jestli se nepletu.
A zajímalo by mě ,jak bypadá hry v nastavení hráč vs. vypravěč. Z toho co jsem četl v té recenzi by to možná mohlo nějak fungovat.
Každopádně systém je to tedy vyvozený z Burnin Wheel, jestli se nepletu.
A zajímalo by mě ,jak bypadá hry v nastavení hráč vs. vypravěč. Z toho co jsem četl v té recenzi by to možná mohlo nějak fungovat.
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20871
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Tak jak jsem tak pročítal Conlaovu recenzi, musím říct, že začínám chápat, proč je kolem téhle hry takový šrumec. zní to moc, moc pěkně.
Přijde mi to jako efektivní kombinace deskové hry a RPGčka, všechny ty prvky, kdy se jakoby hraje deskovka prokládáná RP scénami (které, hádám, zaberou většinu času), jsou zajímavé...
Jenom nechápu, proč se Sosáček onehdá zlobil, když jsem hrám Burning Wheel a Burning Empires přišil nálepku "taktické". Alespoň podle recenze v téhle hře vidím spoustu taktizování - boj proti GM, připravování manévrů dopředu, plánování obrany/útoku s pevnými pravidly, atd...
Přijde mi to jako efektivní kombinace deskové hry a RPGčka, všechny ty prvky, kdy se jakoby hraje deskovka prokládáná RP scénami (které, hádám, zaberou většinu času), jsou zajímavé...
Jenom nechápu, proč se Sosáček onehdá zlobil, když jsem hrám Burning Wheel a Burning Empires přišil nálepku "taktické". Alespoň podle recenze v téhle hře vidím spoustu taktizování - boj proti GM, připravování manévrů dopředu, plánování obrany/útoku s pevnými pravidly, atd...
- Conlai
- Správce rozbitých snů; Moderátor
- Příspěvky: 2399
- Registrován: 25. 11. 2003, 19:08
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Markus: Burning Empires má s Burning Wheel společnou základní mechaniku, tvorbu postav a souboj důvtipů. Vše ostatní je buďto silně upravené nebo úplně změněné. Hlavně struktura hry je úplně jiná.
Burning Wheel sice je "rules-heavy" ale nezaměřuje se pouze na boj, spíše naopak. Hráči sice jsou podporováni v taktizování, jak při souboji důvtipů, tak při boji, ale samotné zaměření hry není taktické.
Qualdezar: Jak to vypadá při hře ti snad budu moci velmi brzi sdělit, protože v Londýně jednu hru BE připravuji. Dodám i zápis.
Burning Wheel sice je "rules-heavy" ale nezaměřuje se pouze na boj, spíše naopak. Hráči sice jsou podporováni v taktizování, jak při souboji důvtipů, tak při boji, ale samotné zaměření hry není taktické.
Qualdezar: Jak to vypadá při hře ti snad budu moci velmi brzi sdělit, protože v Londýně jednu hru BE připravuji. Dodám i zápis.
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7484
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Recenzia:
O tejto hre by sa aj bez toho, aby ju clovek hral, dalo rozpravat hodiny.
Za invencne povazujem napriklad to, ze prirucka nie je rozdelena na sekciu pre pravidla a sekciu pre setting - prirucka su vlastne iba pravidla, ktore vsak rozpravaju o prostredi. Napriklad v skilloch a traitoch jednotlivych zivotnych drah (ktore su inac inspirovane Warhammer FRP) najdete aj settingovy opis. Spociatku sa mi to zdalo byt mierne matuce a neprehladne, ale fakt je, ze na hru nepotrebujete o prostredi vediet vsetko. Hra sa odohrava na nejakom svete a pristupne su nejake technologie, postavy a schopnosti - a to, co sa v hre neobjavi, nemusite ani citat. Cize tvorba postavy ma tym padom vyse 200 stran.
Kazdopadne prostredie je paradne, silne inspirovane Warhammer 40K a Travellerom. Zalozene je na vojenskom, politickom a nabozenskom konflikte, v ktorom su postavy hlavnymi aktermi. Ako priklad toho, ako mozu postavy mechanicky ovplyvnit uspech/neuspech utociacich votrelcov, je to, ze sa pokusia presvedcit nejaku frakciu, aby sa pridala na ich stranu, co ovplyvni tzv. "disposition" oboch stran, co su vlastne hit pointy celej obranujucej strany a utociacej strany.
Existuju dve dalsie rasy (ak nepocitame Vaylenov), pricom obe su produktmi Vaylenskeho genetickeho inzinierstva. Tiez je este moznost hrat Psychologa, co je vlastne empat/telepat.
Genialne su ponate technologie. Namiesto rozsiahlych zoznamov equipmentu existuje navod na to, ako technologiu mozu hraci uvadzat do hry - najpr ako color a potom po investovani resource bodov upevnuju jej jednotlive mechanicke efekty.
A GM moze pre svoje postavy ziskavat XP (aj zdokonalovat schopnosti, aj ziskavat Arthu), dokonca ju ziskava aj za herecke vykony.
Posledna ceresnicka na zaver (pre mna) je, ze prirucka podobne ako BW obsahuje aj tzv. 'Ography, teda zoznam zdrojov, hier, filmov, hudby a pod. so vztahom k hre. A Luke Crane pocuva taku istu hudbu ako ja (vydavatelstva Neurot, Relapse, Hydrahead a pod.).
M
O tejto hre by sa aj bez toho, aby ju clovek hral, dalo rozpravat hodiny.
Za invencne povazujem napriklad to, ze prirucka nie je rozdelena na sekciu pre pravidla a sekciu pre setting - prirucka su vlastne iba pravidla, ktore vsak rozpravaju o prostredi. Napriklad v skilloch a traitoch jednotlivych zivotnych drah (ktore su inac inspirovane Warhammer FRP) najdete aj settingovy opis. Spociatku sa mi to zdalo byt mierne matuce a neprehladne, ale fakt je, ze na hru nepotrebujete o prostredi vediet vsetko. Hra sa odohrava na nejakom svete a pristupne su nejake technologie, postavy a schopnosti - a to, co sa v hre neobjavi, nemusite ani citat. Cize tvorba postavy ma tym padom vyse 200 stran.
Kazdopadne prostredie je paradne, silne inspirovane Warhammer 40K a Travellerom. Zalozene je na vojenskom, politickom a nabozenskom konflikte, v ktorom su postavy hlavnymi aktermi. Ako priklad toho, ako mozu postavy mechanicky ovplyvnit uspech/neuspech utociacich votrelcov, je to, ze sa pokusia presvedcit nejaku frakciu, aby sa pridala na ich stranu, co ovplyvni tzv. "disposition" oboch stran, co su vlastne hit pointy celej obranujucej strany a utociacej strany.
Existuju dve dalsie rasy (ak nepocitame Vaylenov), pricom obe su produktmi Vaylenskeho genetickeho inzinierstva. Tiez je este moznost hrat Psychologa, co je vlastne empat/telepat.
Genialne su ponate technologie. Namiesto rozsiahlych zoznamov equipmentu existuje navod na to, ako technologiu mozu hraci uvadzat do hry - najpr ako color a potom po investovani resource bodov upevnuju jej jednotlive mechanicke efekty.
A GM moze pre svoje postavy ziskavat XP (aj zdokonalovat schopnosti, aj ziskavat Arthu), dokonca ju ziskava aj za herecke vykony.
Posledna ceresnicka na zaver (pre mna) je, ze prirucka podobne ako BW obsahuje aj tzv. 'Ography, teda zoznam zdrojov, hier, filmov, hudby a pod. so vztahom k hre. A Luke Crane pocuva taku istu hudbu ako ja (vydavatelstva Neurot, Relapse, Hydrahead a pod.).
M
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20871
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Když jsem říkal "taktická" hra, nepředstavujte si pod tím prosím jenom boj. Taktiku vidím i v tom, že postavy musí plánovat, jak ubránit/dobýt planetu, koho zkonvertovat na svojí stranu, koho odstranit, kde co připravit, co dopustit a nedopustit...
Taktika spočívá především v tom, že hráči mají možnost uspět i neuspět. Taktická hra je taková, kde hráči musí dělat komplikovaná rozhodnutí, kombinovat je a pokud to neudělají dobře, tak prohrajou.
Taktická hra není taková, kdy hráči sice kombinují a vymýšlejí různé machinace, nicméně ať udělají cokoliv, vlastně nemůžou prohrát (tak je to asi ve většině her).
A protože BE je, jak říkáte, hodně postaveno na soupeření hráči vs. GM, vyvodil jsem z toho, že obě strany se snaží vyhrát nad tou druhou pomocí různých "tahů", atd... tj. že taktizují.
Tak mi teď prosím odpovězte, jestli BE je hra taktická, nebo ne
Taktika spočívá především v tom, že hráči mají možnost uspět i neuspět. Taktická hra je taková, kde hráči musí dělat komplikovaná rozhodnutí, kombinovat je a pokud to neudělají dobře, tak prohrajou.
Taktická hra není taková, kdy hráči sice kombinují a vymýšlejí různé machinace, nicméně ať udělají cokoliv, vlastně nemůžou prohrát (tak je to asi ve většině her).
A protože BE je, jak říkáte, hodně postaveno na soupeření hráči vs. GM, vyvodil jsem z toho, že obě strany se snaží vyhrát nad tou druhou pomocí různých "tahů", atd... tj. že taktizují.
Tak mi teď prosím odpovězte, jestli BE je hra taktická, nebo ne
- Bajo
- Malý princ; Moderátor
- Příspěvky: 7757
- Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Já myslím ale, že celé jádro problému, s tím zařazením, tkvěl v Burning Wheel (a jeho diskutabilní zařazení do taktitckých her) a ne v zařazení Burning Empires.
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
- Conlai
- Správce rozbitých snů; Moderátor
- Příspěvky: 2399
- Registrován: 25. 11. 2003, 19:08
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
V Orgaphy sekci je sqělá část Reference:
Atomic Rocket
http://www.projectrho.com/rocket/index.html
SF Xenolinguistics
http://www.xibalba.demon.co.uk/jbr/lingo.html
Tough Giude to the Known Universe
http://ourworld.compuserve.com/homepage ... ideA-E.htm
Markus: Jak píše Qualdezar, šlo o Burning Wheel, ne Burning Empires.
Mimoto, i z Burning Empires je dost cítit, cosi jako "i když prohrajete, tak si ten příběh pořádně užijte"... nevím zcela jak to popsat. Můžeš si například na začátku nastavit podmínky, které tě pčedurčují k tragickému osudu, a stejně (myslím, že) ta hra bude zábavná.
Atomic Rocket
http://www.projectrho.com/rocket/index.html
SF Xenolinguistics
http://www.xibalba.demon.co.uk/jbr/lingo.html
Tough Giude to the Known Universe
http://ourworld.compuserve.com/homepage ... ideA-E.htm
Markus: Jak píše Qualdezar, šlo o Burning Wheel, ne Burning Empires.
Mimoto, i z Burning Empires je dost cítit, cosi jako "i když prohrajete, tak si ten příběh pořádně užijte"... nevím zcela jak to popsat. Můžeš si například na začátku nastavit podmínky, které tě pčedurčují k tragickému osudu, a stejně (myslím, že) ta hra bude zábavná.
Protoze (poukd jde o BW) jestli je podle tebe otazka "co vsechno jsi ochoten obetovat pro to po cem touzis" je podle tebe takticka otazka, tak fakt nevimMarkus píše:Jenom nechápu, proč se Sosáček onehdá zlobil, když jsem hrám Burning Wheel a Burning Empires přišil nálepku "taktické". Alespoň podle recenze v téhle hře vidím spoustu taktizování - boj proti GM, připravování manévrů dopředu, plánování obrany/útoku s pevnými pravidly, atd...
EDIT: a nebo "vydrzi me zasady tvari v tvar zkouskam?" nebo "jak mne zmeni to co proziju?" nebo spousta dalsich. nicmene to je OT, co. nevadi.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
― William Gibson, Count Zero
- Conlai
- Správce rozbitých snů; Moderátor
- Příspěvky: 2399
- Registrován: 25. 11. 2003, 19:08
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Markus, Sosáček: Myslím, že tím se to vyjasnilo. Na závěr bych jen "budhisticky" dodal, že BW sice obsahuje taktické prvky, ale taktika (taktická rozhodnutí) nejsou jeho hlavním rysem (není to taktická hra, stejně jako honba za láskou (tj. mechanickou ("taktickou") výhodou pro endgame) nečiní taktickou hru z My Life With Master ). Takže "ano i ano".
Co mě na Burning Empires (ne Burning Wheel) zajímá, je, jak je přijmou mí testovací hráči. Z pohledu hráče DnD je hra dost zvláštní, v mnohém připomíná právě My Life With Master (předem daná kostra průběhu hry, vybíraní scén, spotlight (reflektor) na hráče, soutěživost...), stejně tak z pohledu wargamera, mnoho z nich je hráči Warhammeru 40K (BE postrádá figurky, vzdálenosti jsou pouze relativní, mnohé technologie či okolnosti mají vliv pouze na "zabarvení" hry)...
Mno, uvidíme...
Co mě na Burning Empires (ne Burning Wheel) zajímá, je, jak je přijmou mí testovací hráči. Z pohledu hráče DnD je hra dost zvláštní, v mnohém připomíná právě My Life With Master (předem daná kostra průběhu hry, vybíraní scén, spotlight (reflektor) na hráče, soutěživost...), stejně tak z pohledu wargamera, mnoho z nich je hráči Warhammeru 40K (BE postrádá figurky, vzdálenosti jsou pouze relativní, mnohé technologie či okolnosti mají vliv pouze na "zabarvení" hry)...
Mno, uvidíme...
- Bajo
- Malý princ; Moderátor
- Příspěvky: 7757
- Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Jsou tedy nebo njsou podle vás BE gaimistická hra?
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Myslis jako ciste gamisticka hrs, hra, kde jedinym cilem hracuje je prekonavani mechanickych prekazek (at uz stestim, takticky, nebo obojim)?
Nemyslim.
Ani bych nerekl ze je to hlavne gamisticka hra, vizte Conlaie vyse.
EDIT: ale predpokladam, ze se to tak hrat da, stejne jako se da hrat MLwM jen proto, abych nasbiral vic bodu lasky nez tvoji spoluhraci (v tomhle kontextu spis protihraci).
Nemyslim.
Ani bych nerekl ze je to hlavne gamisticka hra, vizte Conlaie vyse.
EDIT: ale predpokladam, ze se to tak hrat da, stejne jako se da hrat MLwM jen proto, abych nasbiral vic bodu lasky nez tvoji spoluhraci (v tomhle kontextu spis protihraci).
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
― William Gibson, Count Zero
Už zase?
Podle toho jak jsem to pochopil, je Burning Empires převážně o postavách, ne o nějaké mimozemské invazi. Jedná se o to co postavy budou ochotny a schopny udělat a jak to udělají. Jedná se o to jestli budou postavy dostatečně schopné aby něco udělali a případně aby nesli následky. Je to hra o hráčích a postavách. To je prostě můj názor na BE.
Podle toho jak jsem to pochopil, je Burning Empires převážně o postavách, ne o nějaké mimozemské invazi. Jedná se o to co postavy budou ochotny a schopny udělat a jak to udělají. Jedná se o to jestli budou postavy dostatečně schopné aby něco udělali a případně aby nesli následky. Je to hra o hráčích a postavách. To je prostě můj názor na BE.
Jeden moudrý muž kdysi řekl: "To, ze mas na něco právo, neznamená ze nejsi č***k, když to uděláš."
- Conlai
- Správce rozbitých snů; Moderátor
- Příspěvky: 2399
- Registrován: 25. 11. 2003, 19:08
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Qualův dotaz asi vychází z naší současné hry. Sami jsme při ní totiž narazili na určité "teoretické" problémy.
BE se totiž celkem dost prezentuje jako kompetitivní záležitost, ve které GM stojí proti hráčům, je třeba mít ten správný "build", sbírat arthu a vůbec pohybovat se na hranici munchkinismu. Přitom to tak vůbec není... nebo je, ale je to složitější.
Ten hajzel' gamismus v BE totiž tak trochu vězí v tom, že body získáváš za "narativismus", za to že hraješ a naplňuješ svá přesvědčení, že vedeš vlastní vnitřní konflikt (moldbreakers)... prostě že hraješ postavu tak, jaks ji vytvořil a ne "aby to byl asses"... zkrátka ONE DOESN'T SIMPLY METAGAME INTO MORDOR!
Potom je samozřejmě důležité vytvořit postavu a její BITs tak, aby hnala příběh dál. IMO může být obsah scén i rodiné drama, kterému manévry Infekce jen poskytují rámec (a táta třeba pracuje v efbíéj)...
Ok, to je extrémní případ, ale moje pointa je: Obsah scén, nemá být rekonstrukcí průběhu manévru. Jeho vztah s manévrem je do značné míry abstraktní a bije se tak tím taktickým přístupem - s "gamistickou" doktrínou si prostě na scénách vylámete zuby.
...tolik můj dosavadní dojem ze hry a ze článků na BEwiki a forech.
BE se totiž celkem dost prezentuje jako kompetitivní záležitost, ve které GM stojí proti hráčům, je třeba mít ten správný "build", sbírat arthu a vůbec pohybovat se na hranici munchkinismu. Přitom to tak vůbec není... nebo je, ale je to složitější.
Ten hajzel' gamismus v BE totiž tak trochu vězí v tom, že body získáváš za "narativismus", za to že hraješ a naplňuješ svá přesvědčení, že vedeš vlastní vnitřní konflikt (moldbreakers)... prostě že hraješ postavu tak, jaks ji vytvořil a ne "aby to byl asses"... zkrátka ONE DOESN'T SIMPLY METAGAME INTO MORDOR!
Potom je samozřejmě důležité vytvořit postavu a její BITs tak, aby hnala příběh dál. IMO může být obsah scén i rodiné drama, kterému manévry Infekce jen poskytují rámec (a táta třeba pracuje v efbíéj)...
Ok, to je extrémní případ, ale moje pointa je: Obsah scén, nemá být rekonstrukcí průběhu manévru. Jeho vztah s manévrem je do značné míry abstraktní a bije se tak tím taktickým přístupem - s "gamistickou" doktrínou si prostě na scénách vylámete zuby.
...tolik můj dosavadní dojem ze hry a ze článků na BEwiki a forech.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů