[článek] Zkušenosti z OG - Problémy s RP

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Dalcor
Vévoda z Knightlundu
Příspěvky: 4830
Registrován: 3. 4. 2004, 18:41
Bydliště: Černá skála a Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dalcor » 7. 9. 2006, 11:33

Bifi píše:Ehm... GM nema fate pointy, prave naopak hrac moze pouzit fate point a GM-a odstavit.
A TO JE ZÁKON? Nejsou snad hráči a DM rovnocení partneři?

Uživatelský avatar
andtom
Příspěvky: 425
Registrován: 22. 6. 2003, 07:51
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od andtom » 7. 9. 2006, 11:44

QUALDEZAR: V tak důležitém momentě bych se jako DM opřel o co se dá. Pochybuji, že některá z postav má nachystánu ready akci směřovanou na správné místo se správnou podmínkou. Upír vystupuje ze stínu, tj. má výhodu překvapení, má jednu akci, za tu stihne říct víc, než 3 slova. Dále následuje vyřešení iniciativy. Abych to osolil, nechal bych postavy házet Will save proti značnému DC (bobky z ponuré svatyně, postavy jsou vyklepané, objeví se tajemná bytost, jež promluvila ...). Pokud postava podhodí, tak má postih k hodu na iniciativu (řekněme rovný výši podhození Will savu). Mno, vidělo by se, co upír všechno řekne, než některá postava vůbec pohne rukou ...
Pod hraním RPG rozumím roleplaying.
Násilí je posledním východiskem bezmocných. (Isaac Asimov: Nadace)

R.I.P.

Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 461
Registrován: 21. 7. 2006, 08:03
Bydliště: Kladno

Příspěvek od Vitus » 7. 9. 2006, 12:00

andtom píše:QUALDEZAR: V tak důležitém momentě bych se jako DM opřel o co se dá. Pochybuji, že některá z postav má nachystánu ready akci směřovanou na správné místo se správnou podmínkou. Upír vystupuje ze stínu, tj. má výhodu překvapení, má jednu akci, za tu stihne říct víc, než 3 slova. Dále následuje vyřešení iniciativy. Abych to osolil, nechal bych postavy házet Will save proti značnému DC (bobky z ponuré svatyně, postavy jsou vyklepané, objeví se tajemná bytost, jež promluvila ...). Pokud postava podhodí, tak má postih k hodu na iniciativu (řekněme rovný výši podhození Will savu). Mno, vidělo by se, co upír všechno řekne, než některá postava vůbec pohne rukou ...
Jenže IMHO mi tohle připadá jako řešení situace (trochu násilné) pomocí mechanismů hry v místě, kde by měla zafungovat spíše ne-mechanická část hry (k níž samozřejmě patří nejen RP jako takové, ale i pravidlo respektování Vypravěče a/nebo základního herního kodexu, jíž si ta/která skupina stanovila).

Uživatelský avatar
andtom
Příspěvky: 425
Registrován: 22. 6. 2003, 07:51
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od andtom » 7. 9. 2006, 12:13

VITUS: Proti řešení "tiše děti, upír jde promluvit, vaše postavy stojí" to svěřuje výsledek co se stihne náhodě. Ten mechanizmus dá jednak postavám šanci a pak: není přece pro hráče proti atmosféře se o něco snažit a zjistit, že postava to díky strachu, překvapení nestihla, že zůstala bezmocná. Máš šanci a ... a nic. To házení má v daný moment správnou atmosféru, hráč se bojí, pomáhá to k prožitku, alespoň podle mě.
Pod hraním RPG rozumím roleplaying.
Násilí je posledním východiskem bezmocných. (Isaac Asimov: Nadace)

R.I.P.

Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 461
Registrován: 21. 7. 2006, 08:03
Bydliště: Kladno

Příspěvek od Vitus » 7. 9. 2006, 12:19

ANDTOM: Já to beru, ale původně jsem tu problematiku pochopil spíše v té ne-mechanické, širší rovině (používání mechanismů v nevhodném místě může zbourat atmosféru hry stejně dobře jako nevhodná reakce hráčů, vedoucích své postavy).

Uživatelský avatar
andtom
Příspěvky: 425
Registrován: 22. 6. 2003, 07:51
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od andtom » 7. 9. 2006, 12:32

Vitus píše:... používání mechanismů v nevhodném místě může zbourat atmosféru hry ...
To jo, s tím souhlasím. Záleží na podání ze strany DMa, jestli z toho pro atmosféru vytěží nebo ji pohřbí.
Pod hraním RPG rozumím roleplaying.
Násilí je posledním východiskem bezmocných. (Isaac Asimov: Nadace)

R.I.P.

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 6961
Registrován: 23. 10. 2005, 00:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bajo » 7. 9. 2006, 12:33

Otázka je, co je cílem vypravěče a poté vybrat nejvhodnější prostředek. Dost to záleží na samotné skupině.
V tomto případě je cílem sdělit hráčům a postavám nějakou informaci. Dosáhnout toho lze různými způsoby. Buď střihovou scénou, nebo tím co psal andtom, nebo něčím jiným.
Andtomův postup je jeden z možných, i když já bych se mu asi vyhnul. Mím cílem je sdělit informaci, chci jim ukázat druhou stvář jejich nepřítele. Chci jim ukázat že vše není jen černé a bílé. Chci aby o tom přemýšleli. Ale nechci udělat postavy bezmocnými, ne nezbitně a ne za každou cenu jen proto, že já si něco vymyslel a teď jim ot chci předat. Něketré hráče tohle může frustrovat a o oprávněnosti tohoto postupu by se dalo diskutovat. Já osobně bych raději přistoupil k jinému řešení. Npř.: než by postavy vstoupili do síně, udělal bych střih...
Vedle pootevřené rakve stojí temná silueta hraběte Kvákuly. Pomalým a láskyplným pohybem přejíždí rukou po rakvi a říká: "Už přicházejí má drahá. Cítím je. Nyni přišel čas, abych jim odhalil celou pravdu o nás dvou....

Mám na výběr. Mohu pokračovat a vybalit to všechno během střihové scény, nebo to můžu utnout. Postavy už pravděpodobně zloducha vyslechnou. Navíc se mi podařilo zvíšit napětí a drama.
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Anotuj! $:)

Uživatelský avatar
andtom
Příspěvky: 425
Registrován: 22. 6. 2003, 07:51
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od andtom » 7. 9. 2006, 12:38

QUALDEZAR: Proč postavy zloducha vyslechnou, ony to slyšely? :) Ale ne, já tomu rozumím, radši než mechaniku použiješ jiné řešení: metainformaci, kterou hráč zohlední při vedení své postavy. Ano, je to jedno z řešení, ale to se zas nelíbí mně. Každý jsme víc alergický na něco jiného $D

EDIT: Ovšem zábavné by bylo, pokud by výcledkem onoho střihu bylo ze strany hráčů: "tak se na toho kreténa připravíme a hned ho sejmeme, ne?" ... a udělají potřebné přípravy :)
Pod hraním RPG rozumím roleplaying.
Násilí je posledním východiskem bezmocných. (Isaac Asimov: Nadace)

R.I.P.

Uživatelský avatar
Goran
Don Quijote
Příspěvky: 3390
Registrován: 2. 5. 2006, 11:58
Bydliště: Litoměřice/Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Goran » 7. 9. 2006, 12:49

Qualdezar: dobrý přístup, i když jde použít jen v určitém stylu atmosféry.

Kdyby hráči jednali podobným stylem (kašlem na kecy, chceme krev!), tak bych asi v téhle situaci vystoupil z role upíra a prohodil něco ve stylu: "Tak fajn, takže zabijete upíra a ten ukrytý poklad, o kterém vám chtěl říct, necháte ležet..." U jinak disciplinované družiny by ale něco takového zkazilo atmosféru.
Nejsem trouba, ale snažím se a s pomocí Boží se jím brzy stanu!

R.I.P.

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 6961
Registrován: 23. 10. 2005, 00:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bajo » 7. 9. 2006, 12:56

Jde o to, co postavy vědí. Pokud je onen upír opravdu zlosyn a dělal nepěkné věci ubohým vesničanům, je celkem jasné že postavy se ho budou snažit zničit a budou se snažit omezit jeho čas na příparavu, tedy vrhnou se na něj hned. Z pohledu postav je tohle logické. Proto mi příjde nefér je nějak omezovat nebo násilně do něčeho nutit.

Každopádně o metainformacích asi založím vlastní téma, myslím že by to mohla být zajímavá diskuze...
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Anotuj! $:)

Uživatelský avatar
andtom
Příspěvky: 425
Registrován: 22. 6. 2003, 07:51
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od andtom » 7. 9. 2006, 13:03

QUALDEZAR: Ono popravdě pokud někdo chce vyběhnout s proslovem před hlouček nepřátel, tak by měl mít promyšleno jak to udělat, aby stihl zaujmout před frontal assaultem z jejich strany nebo aby byl neúčinný. Pak není potřeba nic ničím uměle podrovnávat ... :wink:
Pod hraním RPG rozumím roleplaying.
Násilí je posledním východiskem bezmocných. (Isaac Asimov: Nadace)

R.I.P.

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 6961
Registrován: 23. 10. 2005, 00:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bajo » 7. 9. 2006, 13:06

2 andtom: Nemusí být vždy dokonale připraven. Nemusí mít dostatek času. Může, ale nemusí. Nidky nemůžeš mít jistotu, jak postavy zareagují, pokud je vyloženě nepošleš do sitace, kdy nebudou moci reagovat.

Každopádně založil jsme diskuzi o meta... viz hraní obecně
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Anotuj! $:)

Uživatelský avatar
andtom
Příspěvky: 425
Registrován: 22. 6. 2003, 07:51
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od andtom » 7. 9. 2006, 13:21

Qualdezar píše:2 andtom: Nemusí být vždy dokonale připraven. Nemusí mít dostatek času. Může, ale nemusí. Nidky nemůžeš mít jistotu, jak postavy zareagují, pokud je vyloženě nepošleš do sitace, kdy nebudou moci reagovat.
A není právě to na tom to hezké? Copak chceme, aby se věci staly způsobem, jež lze předvídat? Pokud ano, tak si ideálně domluvme scénář, který se následně odehraje a kostky nechme doma.
Pod hraním RPG rozumím roleplaying.
Násilí je posledním východiskem bezmocných. (Isaac Asimov: Nadace)

R.I.P.

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 13432
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pieta » 7. 9. 2006, 13:22

Upírobijci jsou klasickej konflikt dvou přístupů. Hráči nehrajou špatně, naopak hrajou, křičí své bojové pokřiky, a navíc proti upírovi, kterej určitě umí kdovíjaký ovládání mysli a hypnózy, je lepší neposlouchat, co říká, a rubat.
Podle mě dobré řešení, pokud Vypravěč zná hráče a ví o jejich přístupu k věcem, je na rovinu vyhlásit žánrové pravidlo "Hlavní zloduch má právo na proslov předtím, než začne boj". A klidně proti tomu dát třeba "A postava, která zemře, má právo na umírací scénu".
A pokud by to hráči nebyli ochotní akceptovat, tak je jasné, že je tu konflikt přístupů bez ochoty na kompromis, a budou problémy.

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 6961
Registrován: 23. 10. 2005, 00:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bajo » 7. 9. 2006, 13:41

andtom píše:A není právě to na tom to hezké? Copak chceme, aby se věci staly způsobem, jež lze předvídat? Pokud ano, tak si ideálně domluvme scénář, který se následně odehraje a kostky nechme doma.
V tomhle se s tebou ale nijak nehádám. jen pokud chceš do hry jako vypravěč vnést nějaký element, je lepší nespoléhat na náhodu. Tím co jsem psal, jsem hráče niajk neomezil, naopak, obohatil jsme je o věc, na kterou by třeba nepřišli. Navíc střihivé scený mají větší dopad, než jen poskytnutí informací.
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Anotuj! $:)

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů