Realita a RPG

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Uživatelský avatar
Goran
Don Quijote
Příspěvky: 3390
Registrován: 2. 5. 2006, 12:58
Bydliště: Litoměřice/Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Realita a RPG

Příspěvek od Goran »

Já jako student archeologie často využívám poznatky ze studia ve hře. Hraní v době bronzové nebo dobrodružství, ve kterém se postavy hrabou v mohylách, to jsou ty nejočividnější známky mé profesionální deformace, ale projeví se to všude možně - vzorů z naší historie se více či méně držím u zbraní, domů, lahví, prostě všeho (třeba koně v oblasti, kde většinou mástruju, jsou malí a silní, tak jako ve středověku).

A co vy? Jak moc se inspirujete reálnou historií a poznatky a teoriemi (včetně slepých uliček) archeologie a jiných historických věd o ní? Používáte při tvorbě prostředí/dobrodružství "chytré" knížky? Myslíte si, že to je dobré pro hru, nebo v tom vidíte zbytečnou práci nebo dokonce jed kazící zábavu? Vítám všechny názory.

EDIT: Přejmenoval jsem téma na Realita a RPG, neboť se diskuse stáčí (zčásti podle plánu) k realističnosti herních příběhů a prostředí obecně.
Naposledy upravil(a) Goran dne 6. 9. 2006, 12:15, celkem upraveno 1 x.
Nejsem trouba, ale snažím se a s pomocí Boží se jím brzy stanu!

R.I.P.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Příspěvek od Vitus »

Tohle je docela záludný dotaz - když tvořím svůj svět či přemýšlím nad zápletkami, pak nejsem schopen odlišit, co jsem si vzal z "chytrých" knížek, co z beletrie a co odjinud.

Obecně řečeno se ale nesnažím přijít na nic převratného za každou cenu - pokud se mi zdá, že nějaké poznatky z určité oblasti lidského bádání (včetně slepých uliček) se mi hodí, pak je trochu nastuduji (nesmím zase moc, aby to nebyla úplná kopie :wink: ) a následně interpretuji tak, aby se děli do prostředí.

Vzhledem k tomu, že jsem spíše humanista, tak je jasné, že například atletické či šermířské publikace jdou spíše mimo mne, ale na druhou stranu filosofie, teologie, filologie, ekonomie, logistika, sociologie, politologie a podobné vědy (někdo by řekl "pavědy") moji práci v tomto směru ovlivňují.
Uživatelský avatar
Joe
Fórový šašek; Moderátor
Příspěvky: 4711
Registrován: 15. 3. 2004, 11:52
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od Joe »

Pokiaľ je to zábavné, je to v pohode. Ak má PH znalosti z niektorej oblasti, ktoré vie uplatniť bez toho, aby musel hráčom vysvetľovať zložité tabuľky a vzťahy a hodia sa do jeho hry, mal by ich uplatniť. Ozvláštni tak dobrodružstvo, ktoré by inak bolo často len suchopárnym nájdi a vykonaj/znič/prines.

Napríklad ja, ak by som mástroval hru, by som kľudne mohol zakomponovať do hry hudbu a hudobnú zápletku. Chodil som na klavír a poznám noty, trochu hrám na basovej gitare a celkovo mi sadne hudba. Takže tak.

Alebo pri cyberpunku - počítače. Vyrastám s nimi, fascinuje ma technika a technologické procesy. To by som vedel využiť tiež.


J.
|-- RPGforum moderátor-editor
|-- Hrám: ... :roll:
|-- Mám rád: Amber Diceless, FATE, Primetime Adventures, Starport
|-- mail - joeyeti (at) gmail (dot) com
Uživatelský avatar
Pjotr
Strojník
Příspěvky: 532
Registrován: 10. 9. 2001, 00:00
Bydliště: Praha@Zeme / Mirros@Mystara
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pjotr »

Já osobně, pokud hraju fantasy (což se poslední dobou moc nestává), tak hraju fantasy, a ne středověk. Takže historii neřešim.
Uživatelský avatar
andtom
Příspěvky: 425
Registrován: 22. 6. 2003, 08:51
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od andtom »

Reálná historie je perfektní inspirací pro hraní. Jednak jde o jednotlivosti v detailech (jako jsou třeba koně vzpomínané Goranem), a také jde o historické zákonitosti v globálním měřítku, protože vše se dá nějak zužitkovat, použít analogii, přizpůsobit si ... Podobně je to i s jinými zajímavými obory.
Podle mně má značný dopad pro atmosféru hry, jestli člověk má zužitkovatelné vědomosti nebo je nemá. Bujná fantazie je super, ale nestačí. Markantní to je zejména tehdy, pokud je nutno improvizovat nebo se hra přímo vede stylem on the fly.
Pod hraním RPG rozumím roleplaying.
Násilí je posledním východiskem bezmocných. (Isaac Asimov: Nadace)

R.I.P.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson »

No, jak bych to řekl - dneska jsem si koupil knížku Historie Třetí říše, doma mám Vzestup a pád třetí říše, Hitlerovi vědci, Jitro kouzelníků (pojednávající kromě jiné i o kosmoligicných představách nacistů). Mám doma encyklopedii ručních zbraní Jane´s, knížku Nejznámější ruční zbraně a Zbraně od historie do současnosti, přičemž stránky se samopaly, kulomety a handgranáty vyhledám od oka. Dále Tank proti tanku, dvě encyklopedie leteadel, z toho z jedné dva díly pokrývající dobu 1918 - 1945, na počítači stažené články a adresy o zbraních a událostech od roku 36 dál, četl jsem knížku Wafen SS a zkoušel jsem stáhnout náborové i jiné plakáty z netu (což se mi bohužel nepodařilo). Kromě toho stavím modely techniky, vojenské a sem tam civilní z té doby ... jo a mám v compu třeba i autentický manuál k tanku Tiger.

Takže ano, v historií se inspiruju více než vydatně a nabyté znalosti používám ve hře, byť ne za každou cenu - přeci jen nehraju historickou kampaň, ale pseudoreálnou, takže ne všeho se držím doslova.


Když jsem hrál (a občas hraju) fantasy, tak v případě zbraní, opevnění, měst, řemesel a podobných věcí jsem se ve středověku inspiroval vydatně - moje dvouruční meče nikdy nevážily víc než 8 kilo a rytířské zbroje víc než třicet, města bývají natěsnaná uvnitř hradeb s řekou poblíž a studnou v každém druhém domě a podzemní štoly nebo sklepy jsou stavěné tak, jako by je skutečně někdo kopal, vyzdíval případně těžil, nikoliv aby to byl hezký "dungeon".

Nebráním se vkládáním více či méně fantastických prvků, ale svět musí s nimi stále fungovat, takže pole se stále orají pomocí volů a pluhu (v tomto případě uspíšený technologický pokrok), a když mágové umí procházet kamennou zdí a létat - či když se hojněji vyskytují draci- , jsou do hradeb vkládány kousky železa a věže mají zbraně a střílny proti možnému nebezpečí ze vzduchu.

Říct "to je fantasy a ne středověk, bude to jinak" je sice hezké, ale v takovém světě pak často nemůžu hrát inteligentní postavu, protože GM zjišťuje, s čím vším jeho svět nepočítá.
Andros
Příspěvky: 92
Registrován: 31. 8. 2006, 14:44
Bydliště: Brno / Bratislava

Příspěvek od Andros »

Dovolím si súhlasiť s Jersonom. Tam nejde o to, čo hrajeme: či fantasy, či stredovek tohto sveta - vždy by svet mal mať nejakú históriu, pridáva to na reálnosti a DM na tom môže zakladať vlastné hry (dobrodružstvá). Samozrejme, že ak - čo sa väčšinou stáva u vyťažených ľudí, ktorí na hranie nemajú moc času - sa hrá len jedna hra pre zábavu a koniec, tak tvoriť históriu je zbytočné... V tých dlhších hrách (tj. nie len na jednu session) história tvorí prostredie a hráči sú zahataní informáciami a práve ONI si musia vybrať tie dôležité a tie, ktoré zúžitkujú... Ale to už je o niečom inom :-)
Lurking...
Uživatelský avatar
Dalcor
Vévoda z Knightlundu
Příspěvky: 4971
Registrován: 3. 4. 2004, 19:41
Bydliště: Černá skála a Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dalcor »

Já se snažím aplikovat moje znalosti na hraní uritým způsobem. Ne že by mě zajímala reálná historická přesnost, ale přehled o určitých prvcích mám vcelku obstojný a ten se snažím využívat, ale ne přehánět
I am Alpharius!!!!
Kulka je hlupák, ale bodák, to je panečku jiný chlapík!
WargamingASP - nevážně nejen o wargamingu.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson »

Je oravda, že znám člověka, který má encyklopedické znalosti třeba o japonských čajových obřadech a je schopen takový obřad ve hře čtaři hodiny odehrávat (prý) - to je prosím něco, kam se ani nechci dostat.

Na druhou stranu by se mi hodilo umět třeba dvacet vět norsky, abych mohl hráčům ukázat, jak se baví mezi sebou rybáři, kteří je právě vytáhli z moře.

Ještě bych chtěl podotknout, že některé samozřejmé věci se dost obtížně zjištují - ví třeba někdo z vás, kdy se začaly používat ruční svítilny na baterky? Já vím, že před válkou takové věci nebyly a po ní už ano. Nebo vysílačka do ruky. Jak fungoval vstup do vojenských budov, jak do úřednických a jaké byli policejní hodnosti ... to jsou věci, které bych potřeboval vědět docela přesně, ale většinou se špatně dohledávají (protože zjistím, že to nevím, až když to potřebuju použít).
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson »

Pjotr píše:Já osobně, pokud hraju fantasy (což se poslední dobou moc nestává), tak hraju fantasy, a ne středověk. Takže historii neřešim.
Včrera jsem ještě uvažoval o tomto názoru, protože se s ním velmi často setkávám a jako hráči mi způsobuje nemalé problémy.
Uvedu příklad - ve fantasy světě jako družina cestujeme po vesnicích a hledáme nějakého vraha. Mezi dvěma z nich potkáme někdy odpoledne člověk, tak se ho ptáme, kam jde a jestli někoho neviděl. A on nám řekne, že jde na trh do vesnice, ze které jedeme, na důkaz toho ukáže nůši plnou hrnečků a podobně.
Já okamžitě pojmu podezření, protože vím, že na trh a obzdláště na trh do sousední vsi se chodilo zásadně velmi brzy ráno, aby člověk zabral slušné místo a vůbec něco prodal. Jenže GM tohle třeba neví a moje dotěrné dotazy plus hody na odhad pravdomluvnosti dotyčného mu přijdou nesmyslné. KDyž mu pak vysvětlím, jak jsem ke svému podezření dospěl, oboří se na mě, že je to fantasy a ne středověk (přestože přesně takto to chodí ještě dneska).

Druhý příklad - mějme město z nějakého magického světa, které ač neleží na řece, má dost vody. A mějme partu pobudů držící rukojmí v domě takového města. Ostatní členové družiny možná budou uvažovat, jak nejlépe vniknout do domu násilím či s pomocí zloděje, ale mě bude zajmat, odkud berou lidé vodu, jestli tu jsou vodovody nebo studny v každém domě nebo jak. Dozvím se (třeba - už si nepamatuju detaily), že nějaký artefakt odsoluje vodu a přivádí jí do kašen všude po městě, kam si lidé pro vodu chodí, nebo si jí nechávají přinášet do domu. Fajn - když si dám dohromady, že tahle banda zabrala opuštěný dům docela ve spěchu, tak určitě neměli čas vodu nabrat (navíc taky do čeho) a nikdo jim jí nedonese - takže své druhy zadržím, že nám stačí počkat maximálně do večera než jim dojde pití a jeden z nich bude muset ven, kde ho čapnem atd. ... GMovi spadne brada a začně být naštvaný, bude vymýšlet, jak tam tu vodu dostanou, i kdyby jim měl dát sebou kouzelníka, který tu vodu vyčaruje (tedy něco podobného se stalo - prostě ta banda neměla důvod vycházet ven). Prostě "Je to fantasy, ne středověk, tak neřeš kde berou vodu!"

Takový přístup naštve, vždycky, protože mi naprosto znemožňuje použít vlastní řešení - postava by určitě uměla využít běžnou informaci, kde lidé berou vodu, ale já tu možnost nemám, protože GM celou tuhle oblast odbyl tím, že to není středověk.
Uživatelský avatar
Alnag
Příspěvky: 3686
Registrován: 22. 10. 2001, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag »

Jerson: Jenže to není chyba světa, ale přístupu (a ačkoliv to říkám nerad... na obou stranách). Vypravěč by se měl umět vyrovnat s nečekanými obraty ve hře (= nedostatek vody; nápadnost člověka s hrnečky), ty bys ale měl možná respektovat i to, že Vypravěč není vševědoucí a třeba i předem specifikovat, kam chceš mířit (protože se Vypravěči lépe improvizuje, když ví, proti čemu...).

Příklad: "Ten člověk je mi hned podezřelý, protože se na trhy chodí většinou ráno, aby se zabralo dobré místo..."
...
Rozřešení: "Skutečně je podezřelý, ale ve zcela nesouvisejícím příkladu zmizelých cenností..." nebo "Ano, na trhy se chodí ráno, ale tenhle celou noc chlastal a ráno měl pěknou kocovinu" nebo "Ano, ale trh začíná až další den, bude tam dokonce ještě na večer, přespí u známého, zajdou na pivko, ráno bude prodávat..."

Příklad: "Mohli bychom využít nedostatku vody proti nim..."
...
Rozřešení: "Jeden z nich se vydá ven, ale ukáže se být obtížným oříškem k lapení...", "Vyjde tajným vchodem o kterém nevíte...", "Ukáže se, že už v domě nejsou, protože dotyčným tajným vchodem oběti unesli...", "Mají objednanou vodní službu, což je skupina čtyř pořízků nesoucích velkou vodní nádobu a tak nějak jste si na ně při pohledu na ty svaly netroufli..."

Všechno se dá vyřešit. To chce jen klid a pohodu na obou stranách a dobrou komunikaci. $P
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!

Tohle byl kdysi taky můj domov. R.I.P.
Uživatelský avatar
Dalcor
Vévoda z Knightlundu
Příspěvky: 4971
Registrován: 3. 4. 2004, 19:41
Bydliště: Černá skála a Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dalcor »

Já si dovolím na Pjotrou větu také reagovat.

Pjotře ty hraje fantasy, ale jak by jsi svůj fantastický svět definoval? K čemu by jsi ho přirovnal. Já definuji obecné světy (FR, DL) jako "jak si američan představuje středověk" a přirovnávám ho k období mezi 9-16 století v závislosti na jednotlivých kulturách zabalených do fantasy hávu. Samozřejmě historickou věrnost (třeba zmiňované čajové obřady) ze hry vypouštím, přesto ale pořád poždauji, aby mé postavy a mnou tvořená prostředí fungovala alespoň na nějakém základu, který vychází z historie. A pomocné historické vědy (heraldie kupříkaldu) ale i znalosti které máš do hry chtě-nechtě promítáš.
I am Alpharius!!!!
Kulka je hlupák, ale bodák, to je panečku jiný chlapík!
WargamingASP - nevážně nejen o wargamingu.
Uživatelský avatar
andtom
Příspěvky: 425
Registrován: 22. 6. 2003, 08:51
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od andtom »

JERSON: K Tvým příkladům:
A. Může jít na trh odpoledne předem, protože
a) jde si popovídat/slavit/zdvořilostně navštívit rodinu/přátele
b) večer před trhy se koná poprava/oslava/projíždí baron, u čehož chce být
c) jde domlouvat sňatek/obchod/léčení své nemoci
d) má pletky s tamější ženou
e) náboženské/vrchnostenské/praktické důvody přikazují tržnit navečer/v noci
atd.
B. Když zcela pominu magické řešení ve městě prosyceném magií - námořníci si brali na moře rum, protože se nezkazil na rozdíl od obyč sladké vody, takže v takovém domě budou zcela jistě zásoby vína, alkoholu. Pochybuji, že by byl dům zcela bez zásob (analogicky ke středověku, o který se chceš opřít, protože vždy existuje nebezpečí otravy zdroje vody, nemoci ve městě, obležení ...).

Problém č. 1 vidím v tom, když hráč je PŘESVÌDČEN, že jeho řešení je správné ... nemusí být (může, ale nemusí, moderním jazykem řečeno řešení není nárokovatelné).
Problém č. 2 vidím v tom, když hráč přijde na nějaké řešení a začne oklikou s ďábelským úsměvem uvnitř zjišťovat všechny jeho podmínky a VIDÍ, že GM nechápe souvislosti, takřečeno se pase na GMovi. Pokud jako hráč mám pocit, že v určitých reáliích jsem náhodou trošku napřed před GMem, tak svůj nápad dám včas decentně vědět (pokud ho teda ví moje postava, pochopitelně :) ) , pokud vidím, že GM tápe ...
RPG není o tom, jak s prominutím encyklopedicky přečůrat GMa a na druhé straně zas správný GM neodmítne řešení hráče jen tak pro nic za nic, aby se mstil. Obojí je frustrující. Hráči a GMové jednoduše potřebují mít vysoký cit pro hru a vysokou hodnotu Diplomacie (nemluvím o jejich postavách).
Nebo si myslíš, že bych Tě nedokázal utřít v plánované hře na srazu nějakou perličkou, kdybych si dal námahu, nebo že by někdo nedokázal utřít mně jako DMa v nějaké hře? Ale ano, klidně ... jenomže o tom to není, RPG není vědomostní soutěž.

Takže: je velmi přínosné, když GM a hráči jsou znalí, hru to obohacuje, ale tyto znalosti se musí ve hře správně prezentovat a využít, a to z obou stran.
Pod hraním RPG rozumím roleplaying.
Násilí je posledním východiskem bezmocných. (Isaac Asimov: Nadace)

R.I.P.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson »

Alnagu, máš naprostou pravdu, ale snad se dvěma vyjímkami jakmile jen začnu přemýšlet daným způsobem a naznačím, že se mi něco nezdá, tak mě GM obvykle usadí stylem "to je fantasy". Když už totiž mám nějaké nejasnosti, tak většinou řeknu i proč a řeknu to hned na začátku.

Třeba tvé řešení s domem bez vody v dané souvislosti je přesně to, co se mi nelíbí - ti lidé si vybrali jeden z opuštených domů, který má dle logiky maximálně tak východ na dvůr (který hlídáme také), a na to aby hledali tajný východ nemají čas a ani by je to nenapadlo (asi jako squteři nebudou hledat tajný východ z baráku, ve kterém bydlí). Vodní donášku neměli kdy objednat a i kdyby ano, většinou to dělají manší kluci s trakařem (kteří by jinde rozváželi mléko na noviny).

Prostě když se GM z nedostatku zkušeností uchyluje k úpravám situace, které odpovídají jakési "fantasy logice", nikoliv tomu, co by očekával běžně uvažující člověk.

Třeba naopak jsem měl hráče, který když zvonil u domu městského čaroděje, hned uskočil, "aby ho nezadáhl plamen z klíčové dírky nebo nedladl do propadla pod schody" - uvažoval v intencích jakýchsi fantasy světů a naprosto nesmyslně, pokud bych se měl držel logiky fungujícího světa - kolik zákazníků by měl asi čaroděj, který si instaluje plemenomet do dveří a propadlo do schodů?

Ano, není to středověk, je to fantasy, ale mě to prostě přijde jako pitomá fantasy.
Uživatelský avatar
Alnag
Příspěvky: 3686
Registrován: 22. 10. 2001, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag »

Jerson píše:Třeba tvé řešení s domem bez vody v dané souvislosti je přesně to, co se mi nelíbí - ti lidé si vybrali jeden z opuštených domů, který má dle logiky maximálně tak východ na dvůr (který hlídáme také), a na to aby hledali tajný východ nemají čas a ani by je to nenapadlo (asi jako squteři nebudou hledat tajný východ z baráku, ve kterém bydlí). Vodní donášku neměli kdy objednat a i kdyby ano, většinou to dělají manší kluci s trakařem (kteří by jinde rozváželi mléko na noviny).
A jak víš, že si ten opuštěný dům vybrali náhodně? Co když si ho naopak vybrali zcela záměrně? Možná, že to náhodně vypadalo, ale být parta pobudů, budu mít dobře promyšlený a připravený plán a pokud budu brát rukojmí uprostřed města, nepochybně budu mít zálohu pro případ, že se něco zvrtne. A tím plánem může být například zapomenutá tajná chodba (vedoucí až za hradby, kterou se dříve pašovalo).

Ty ses prostě rozhodnul, že jsou to hloupí squateři, ale jsi si tím jistý? A jak víš, že vodní donášku dělají menší kluci s trakařem? Možná ano, možná ne. Zdá se mi, že do toho světa skutečně podsouváš spoustu svých nepodložených představ. Pokud je voda například vzácná a drahá nepochybně se to nesvěří nějaké partičce dětí, ale bude to provádět certifkovaný vodoměřič třeba i s ochrankou a bude za to vybírat mastné sumy peněz.
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!

Tohle byl kdysi taky můj domov. R.I.P.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti