RPG experimenty na dětech

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Mizy
Příspěvky: 373
Registrován: 27. 1. 2021, 10:22

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Mizy »

Sorry, ale mě z toho vychazí, že asi na to nemáš talent. Znám několik učitelek, které donutí i lempla, se podívat na fyziku a naopak (počítá se v to i moje žena, která nakonec změnila povolání, ač si myslím, že byla dobrá). Prostě někomu je shůry dáno, aby šířil evangelium a někdo ať si na ty ruce radši nas...
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17745
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od York »

Jerson píše: 1. 6. 2024, 06:43 Jinak účelem je přijít na rozpor, proč když 20 % dětí a 5 % rodičů RPG nějakým způsobem zaujme, tak reálně ho vyzkouší hrát 1 % dětí a 0 % rodičů (procenta zaokrouhluju, loňský vzorek čítal 94 dětí.)
Jestli se to týká toho Dne dětí, tak to imho bude tím. Je to asi jako když jdeš kolem vitríny nějakýho obchodu a něco tě tam zaujme - šance, že si to hned půjdeš koupit, taky nebude moc velká. Oproti tomu když nějaký RPGčko budou hrát třeba tví spolužáci ve třídě, budeš se s tím setkávat pravidelně několik měsíců a přidat se k nim bude fakt jednoduchý, protože do tý školy chodíš s nima, takže se znáte, máte už teď společný zájmy, máte automaticky společnej časovej rozvrh a máte i prostory, tak šance, že se přidáš, bude mnohonásobně vyšší.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21419
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Markus »

Jersone, mě přijde příznačný, že se ptáš na žánr, ale nenapadne tě ptát se na hru. Jaký druh hry, ne žánru, by děti bavil?

Zároveň hádám, že jim ukazuješ Omegu, tj. něco silně vyprávěcího, bez kostek, bez čísel, něco co vlastně moc hra není.

Já bych tu hernost nepodceňoval. D&D netáhne nutně kvůli žánru, ale taky kvůli tomu, že si tam můžeš počítat životy, házet kostkama, snažit se překonat soupeřovo číslo zbroje, upižlat mu životy. sčítat jednoduchá čísla, budovat postavu, kombinovat schopnosti a dostávat bodíky zkušeností a zlaťáčky. A taky kreslit mapičky a kdoví co ještě.

Hra je u dětí IMHO zásadnější než žánr.

EDIT: Tím teda nechci říct, že odpověď je D&D, spis ze mi přijde smysluplnější ptát se na hru než na žánr.
Uživatelský avatar
radunamlejn
Příspěvky: 206
Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
Bydliště: z Kobylis

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od radunamlejn »

Nasypu sem nějaké nápady a myšlenky. Neříkám, že něco z toho je přesně ono, pravděpodobně to bude dost individuální, ale ať třeba můžeš udělat dotazníkové šetření, nebo máme něco, nad čím diskutovat. Budu tu míchat různé myšlenky, něco z toho bude patřit výhradně rodičům, něco z toho dětem, něco oboum.

1) Nevidí v tom smysl
- V dnešní době zaměřené na výkon rodiče často hodnotí jaký přínos má tenhle kroužek oproti tomuhle. A tady ho třeba nevidí. (Tady je možnost navázat se na některé výstupy RVP z češtiny a tvářit se jak to rozvíjí komunikační dovednosti.) Často bych řekl, že tohle hodnocení je někde v pozadí v hlavě a možná si ho někteří příliš nepřipouští.

2) Není to cool, nedělají to kamarádi
- Spousta dětí se na kroužek připojí až o něco později (v druhém měsíci, nebo v druhém pololetí) a to tak, že tu věc dělá nějaký kamarád.
- Také trendy mají hrozný vliv. Před deseti lety po parkuru (ten bez koně) skoro neštěkl ani pes, dnes to chce dělat kde kdo a když jim ukážeš gymnastiku a řekneš to je parkur, ale z doby, kdy ještě parkur nebyl cool. Vysmějou se ti, že je to něco pro holky. (Viz tuhle nějací kluci, co se mi smáli, když jsem jim řekl (ptali se), že můj oblíbený sport je právě gymnastika a pak šli dělat parkur...) Mimochodem přijde mi, že v posledním roce dvou i ten parkur upadá, pak bude zase něco nového. Uvidíme, třeba MMA. Prostě musí ta věc být alespoň trochu cool.

3) Nejde v tom vyhrávat, nemá to soutěž, ligu
- Pro některé děti (ale i rodiče - oni jsou totiž minulé děti) je tohle důležitá věc. Zvláště kolem 10 let to obvykle nabývá na výraznější intenzitě (obvykle to po třináctém roce zase opadává, bavíme se o průměru). Jak to není soutěž, nebo alespoň nemůžou někoho objektivně přemoci, tak je to netáhne.
- A jak říká Markus výše, ta game stránka je také důležitá. Mají to z PC/mobil her a někteří z deskovek všechno má nějaká čísla, nějak se to porovnává a ty můžeš optimalizovat tohle a tamto. Piplat si svou postavu.

4) Už se jim to nevejde do rozpisu
- Mnoho dětí má kroužky každý den a někteří ne jeden. Prostě se může stát, že někteří, co by to rádi zkusili, to prostě už nenacpou do rozvrhu.

5) Není to dost líbivé
- Možná tam prostě vypadáš jak babička za stolem co jim chce vyprávět pohádky. (Bez urážky, nebo toho, že bych vůbec věděl, jak přesně vypadáš konkrétně ty) Prostě málo zajímavé.
- To je důvod proč spousta průměrných a podprůměrných deskovek má takové výrazně líbivé kompnenty (nebo téma, které lidi znají z PC a filmů). Obří barevné mapy, figurky z plastu, skládací kartónové hradby, nebo stromy. Když tomu nerozumí a neví co je důležité, spousta lidí se rozhodne podle toho, jak to vypadá. Když to nevypadá nijak, žádné komponenty ani nic, tak to netáhne.

6) Oproti PC, je to příliš náročná zábava
- Všechno je v PC připravené, jen se vezeš, netřeba myslet (v té přínosně kreativní rovině, ikdyž něříkám myslet vůbec některé hry jsou náročné, ale naopak taky existují hry o tom, že jen klikáš na display abys měl dost peněz, aby sis mohl koupit něco co bude klikat za tebe, aby ses mohl pak chodit dívat, jak ti tam přibývají peníze - to jsem objevil, že děti dělají před nedávnem a doteď jsem nepobral co je na tom zábavné), kamarádi online, zapneš kdykoliv máš čas, nemusíš se harcovat do DDM

7) Bylo to moc rychlé
- Jsou lidí (a tudíž i děti), kteří potřebují delší čas, než si něco nového vyzkouší, nebo pro to nadchnou. Potřebují chvíli jen tak koukat, držet si odstup a pak se třeba až pozvolně zapojí později. Nevím jak to tam máš, ale možná je fajn i jen nechat děti co nechtějí hrát koukat a třeba se postupně zapojí, nebo tomu alespoň příjdou na chuť.

8) Jo a ten žánr taky může být důvod... EDIT: to není smajlík, to je osmá odrážka...

Třeba mě ještě něco napadne a napíšu další věc
Občas hraju Grimoár, s těmihle doplňky.
Náhodné záznamy mých neuspořádaných myšlenek a výtvorů.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22802
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Mám za sebou další představování RPG na dětském dni, které zkusím stručně shrnout.

Letos jsem stejně jako před rokem měl jedno stanoviště na Dni pro děti d Budějovickém Domě dětí a mládeže. Úplně nahoře v druhém patře, malá místnost vedle modelářů a Magickářů. Na stůl jsem vyložil typické propriety – pravidla Jeskyně a Draci, pravidla a karty postav pro Příšeru týdne, kostky, mapy, a kartičky postav z Projektu Omega – v tomto případě převzaté ze série deskovek Arkham Horror / Panství hrůzy. K ruce jsem měl jednoho mladšího kolegu.

Od loňska byla jedna důležitá změna – pokud někdo chtěl získat cenu za účast, stačilo mu obejít deset stanovišť a získat na každém jedno razítko, přičemž si sám mohl vybrat, která chce navštívit – celkem jich bylo asi 20. Naproti tomu loni byla stanoviště povinná a to naše bylo jedno z nich, takže musel přijít každý, kdo chtěl výhru. Navíc ještě hodinu před začátkem akce silně pršelo, a to všechno mělo pravděpodobně za následek, že zatímco loni přišlo na stanoviště RPG 90 dětí, letos jich bylo jen 37. Na druhou stranu letos jsem nepočítal ty, kteří chtěli jen razítko, ale hra samotná je nezajímala.

Druhý rozdíl byl, že kromě jednoho kluka věk dětí nepřesáhl 10 let. Rozdíly v počtu a věku dětí jsem shrnul v přiloženém grafu.
DDM graf.png
DDM graf.png (8.97 KiB) Zobrazeno 531 x
Každého potenciálního zájemce o hru jsem se zeptal na jméno, věk, a poté na oblíbenou postavu nebo příběh – pohádku, film, seriál, knížku, abych si udělal představu. Asi šest rodičů znalo RPG, polovina z nich z osobní zkušenosti. Překvapil mě jeden tatínek, který se měl zeptal, zda náhodou nejsem autor RPG Čas pro hrdiny, které mu kamarád poslal před patnácti lety, a zda jsem s tím jeho kamarádem nehrál. Sice nehrál, ale autor jsem, tak mě to i po těch letech potěšilo.

Nakonec jsem každému, kdo projevil zájem, dal vizitku s QR kódem na náš díl podcastu Stvořitelna o tom, jak začít hrát RPG, a odkaz na pravidla Omegy Junior, aby v případě zájmu mohli zkusit hrát sami přes prázdniny.
Pár postřehů:

Prakticky každý třetí rodič prohlásil něco ve smyslu „To asi bude pro tak malé děti moc složité“, ještě než se vůbec podíval blíž na vystavení věci, takže jsem je ubezpečit, že to zvládají hrát i některé pětileté děti, a od osmi let jsou schopné vést hru. Pravidlová bichle Jeskyně a draci je pro tuhle skupinu rodičů jednoznačně odrazují (o dětech nemluvím, ty neprojevily zájem vůbec). Když jsem zmínil, že podcast má hodinu a čtvrt, tak i to bylo pro některé hodně času, takže jsem jim doporučil pustit si to k domácím pracem. Každopádně když jsem zmínil, že pravidla v odkazu mají jen 12 stran, tak to přišlo většině rodičů přijatelné.
Děti se zajímaly částečně o různostěnné kostky, ale nejvíc o kartičky s obrázky. Zejména holky si samy od sebe začaly vybírat postavu, kterou by hrály, čistě podle obrázku a prvního domu. Kluci k tomuto moc netíhli. Vedle toho osobní karty Příšery týdne nezajímaly nikoho, i když to bylo určitě dané i rozložením na stole.

Na vysvětlování jsem měl zhruba tři minuty, takže žádné velké detaily jsem nezmiňoval, nicméně 32 z 37 dětí nebo rodičů projevilo zájem a kartičku s odkazy si vzali. Jaký to bude mít efekt uvidím nejspíše na počtu sledujících u tohoto jednoho dílu, případně na počtu e-mailů s případnými otázkami.
Za tento příspěvek děkují uživateli Jerson tito uživatelé (celkem 6):
Markus, Jezus, Vitus, radunamlejn, Archimedesfort1, PardGalen
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22802
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Odpovědi na předchozí komentáře:
Mizy píše: 1. 6. 2024, 06:52 Sorry, ale mě z toho vychazí, že asi na to nemáš talent. Znám několik učitelek, které donutí i lempla, se podívat na fyziku a naopak (počítá se v to i moje žena, která nakonec změnila povolání, ač si myslím, že byla dobrá). Prostě někomu je shůry dáno, aby šířil evangelium a někdo ať si na ty ruce radši nas...
Je dost možné, že talent nemám, nicméně srovnávat mě s učitelkami a z toho odvozovat nedostatek talentu mi přijde nefér na mnoha levelech. Až budu mít každý rok zaručeno 30 (nebo 120) dětí, které ke mně musí chodit, ať se jim chce nebo ne, několik hodin týdně, tak budu mít určitě lepší výsledky než 1%. U fyzicky se počítá, že jí projde 100% dětí a všechny se jí nějakým způsobem naučí. Tomu se žádná zábava – možná s vyjímkou lehké atletiky – ani neblíží.
Druhá věc – je třeba se podívat, jaké mají děti možnosti zábavy. Jen v DDM je 50 různých druhů kroužků. Veškeré možnosti ve městě na organizovanou zábavnou činnost půjdou určitě přes stovku, a když k tomu připočtu i neorganizovanou zábavu, tak bych určitě našel dvě stovky různých typů zábavy. Ale i když zůstanu u té stovky – jedno dítě může chodit tak na čtyři různé zájmové činnosti týdně. Pokud by se rovnoměrně rozdělila jejich pozornost, tak RPG bude hrát přibližně jedno dítě z 25, tedy 4%. Ale vzhledem k tomu, že třeba tance, sporty, šachové a karetní kroužky můžou s klidem fungovat u deseti a možná i dvaceti účastníků na jednoho instruktora, zatímco RPG má optimální počet okolo pěti a deset je už dost nezábavné, tak i kdybych počítal jen dvojnásobnou kapacitu u jiných zábav, tak očekávané zaujetí dětí při rovnoměrném rozložení zájmů je tak 2%. A když k tomu připočtu, že loni jsem počítal všechny děti, které přišly, protože sbíraly razítka, tedy včetně těch, které stolní hry nebo vyprávěcí hry nezajímají, tak to 1% úspěšnost přilákání není až tak málo.
Nehledě na fakt, že rodiče často nerozlišujou „Dračák“ a „Deskovky“ (jak si jeden z mých loňských hráčů postěžoval, když ho tatínek přihlásil na jiný kroužek s tím, že „je to skoro to samé“, a že ani jeden ze tří hráčů, kteří chtěli pokračovat v hraní Omegy nebyl přihlášen na kroužek Omegy, ale na Dračí doupě, protože to alespoň trošku rezonovalo rodičům v hlavě, tak se vsadím, že to odfiltruje ještě další část zájemců.
Dále hraje roli, že jsou zájmy, které s dají rozvíjet od pěti až šesti let, zatímco RPG se na kroužcích dá hrát až tak od osmi, a i to je dost na hraně, tak potenciální RPG začátečníci už jsou nějakým způsobem protřídění.
A v neposlední řadě je RPG opravdu obskurní zábava. I Magicy nebo Pokémony zná víc rodičů alespoň z doslechu, případně je znají děti ze školy od první nebo druhé třídy, ale letos z 18 dětí, které chodí do školy (7 – 10 let, šestileté jako nejisté nepočítám) ani jedno nemá spolužáka, který RPG hraje. Na rozdíl od holek (10 a 11 let) v Waldorfské školy, které na začátku letošního kroužku řekly „u nás to hraje každý už několik let“.
Tím vším chci říct, že než mě takhle zhodnotíš, zajímalo by mě, jak si vedou agitátoři v jiných kroužcích, zda sledujou, kolik dětí se jim přihlásí díky představení daného koníčku.
Při svých úvahách jsem vycházel z „přirozeného počtu“ 3 % hráčů RPG mezi dětmi na základě zkušenosti „zná to jeden člověk ze třídy“, ale dost možná je běžný počet zájemců spíše okolo toho 1 %. To zatím nemám jak zjistit.

York píše: 1. 6. 2024, 15:42 Oproti tomu když nějaký RPGčko budou hrát třeba tví spolužáci ve třídě, budeš se s tím setkávat pravidelně několik měsíců a přidat se k nim bude fakt jednoduchý, protože do tý školy chodíš s nima, takže se znáte, máte už teď společný zájmy, máte automaticky společnej časovej rozvrh a máte i prostory, tak šance, že se přidáš, bude mnohonásobně vyšší.
To by bylo hezké, ale pokud žádný ze spolužáků RPG nehraje – což letos na prvním stupni nebyl nikdo z dotazovaných – tak se ani není ke komu přidat.
Ostatně kdo máte děti ve školním věku – zeptejte se jich, kolik jejich spolužáků hraje stolní RPG, zda o někom takovém ví. Podle mě to bude v průměru podobný stav jako před třiceti lety, tedy u nás nikdo, jen z vedlejší třidy asi dva lidi.

Mimochodem, každý rok nastoupí do škol cca 100 000 dětí, a kdyby jen 1% z nich začalo hrát RPG, je to ročně tisícovka nových hráčů, přičemž ti nejstarší zatím nezačali umírat, takže komunita (aktivní + pasivní hráči dohromady) by při takovém konstatním zájmu o RPG pořád měla růst. Přičemž odhlížím od faktu, že RPG může začít hrát člověk v libovolném věku, takže pokud by se RPG nějak zviditelňovalo, tak by ho mohly začít hrát tisíce lidí ročně.
Markus píše: 1. 6. 2024, 16:25 Jersone, mě přijde příznačný, že se ptáš na žánr, ale nenapadne tě ptát se na hru. Jaký druh hry, ne žánru, by děti bavil?
Zároveň hádám, že jim ukazuješ Omegu, tj. něco silně vyprávěcího, bez kostek, bez čísel, něco co vlastně moc hra není.
Já bych tu hernost nepodceňoval. D&D netáhne nutně kvůli žánru, ale taky kvůli tomu, že si tam můžeš počítat životy, házet kostkama, snažit se překonat soupeřovo číslo zbroje, upižlat mu životy. sčítat jednoduchá čísla, budovat postavu, kombinovat schopnosti a dostávat bodíky zkušeností a zlaťáčky. A taky kreslit mapičky a kdoví co ještě.
Hra je u dětí IMHO zásadnější než žánr.
EDIT: Tím teda nechci říct, že odpověď je D&D, spis ze mi přijde smysluplnější ptát se na hru než na žánr.
Reálně těm dětem popisuju hraní Dračáku / DnD a mluvím o hodech kostkou, nicméně samy od sebe se nejvíc zajímají právě o obrázkové karty, zatímco počítání různých parametrů pro ně moc zajímavé není, alespoň zpočátku. Ostatně ti, kteří chtějí hrát RPG s čísly, hody a výpočty už tu možnost mají, zatímco ti ostatní, kteří by chtěli víc vyprávět, jsou od RPG odrazováni. A to nemluvím o výběru postav, za které můžou hrát. Z letošních 37 dětí byla nejblíž klasické DnD volbě holka, které by se líbila postava z Hraničářova učně. Jinak když s řeknou Draci, tak část dětí čeká, že za ně bude moct hrát. Nebo je mít jako mazlíčky. Jinak ale nejrozšířenější RPG vůbec nenaplňují prefrence nejmladších potenciálních hráčů.
Jinak ale nevím, jak potenciálním zájemcům představit větší spektrum her, protože lidé se jen zřídkakdy podívají a prolistujou knížku – a děti vůbec. Možná kdybych měl rozložené Tilesy a figurky (loni jsem to měl), tak bych přitáhl víc zájemců, ale zase je nechci lákat na něco, co pak ve hře nepoužívám.
radunamlejn píše: 2. 6. 2024, 08:16 Nasypu sem nějaké nápady a myšlenky. Neříkám, že něco z toho je přesně ono, pravděpodobně to bude dost individuální, ale ať třeba můžeš udělat dotazníkové šetření, nebo máme něco, nad čím diskutovat.
Obávám se, že dotazníkové šetření bude mít příliš málo odpovědí, zejména od lidí, které tahle zábava nezajímá. Ne že by mě nelákalo takový dotazník udělat, ale v téhle fázi bych se raději soustředil na zpřístupnění a zaujetí většího počtu lidí (i když jsem sám proti sobě, protože na kroužky se hlásí tolik lidí, že je dokážeme obsloužit jen s vypětím sil, a já příští školní rok asi nebudu mít možnosti pravidelně nějakou skupinu vést.)
radunamlejn píše: 2. 6. 2024, 08:16 1) Nevidí v tom smysl
a spojím to s

3) Nejde v tom vyhrávat, nemá to soutěž, ligu
- V dnešní době zaměřené na výkon rodiče často hodnotí jaký přínos má tenhle kroužek oproti tomuhle. A tady ho třeba nevidí. (Tady je možnost navázat se na některé výstupy RVP z češtiny a tvářit se jak to rozvíjí komunikační dovednosti.)
Hodnocení přínosů a zaměření na výkon mě nenapadlo, a ani jsem si nevšiml, že by rodiče okolo tohle nějak řešili. Možná ve sportech, ale s těmi nepřicházím do styku, takže fakt netuším.
A ačkoliv by to bylo hezké, tak na rozvoj komunikačních nebo jiných dovedností pomocí RPG moc nevěřím. Ano, vím že se to někomu stane, ale zrovna tak jsem byl svědkem toho, že se hráč za celý rok vůbec nikam neposunul, a byl stále stejně zamlklý a bez nápadů jako na začátku. To by asi musel posoudit nějaký odborník, a taky vést odborník. Podle mě běžný Vypravěč jako já dokáže hráče se stejnou pravděpodobností rozmluvit jako úplně zaseknout.
radunamlejn píše: 2. 6. 2024, 08:16 2) Není to cool, nedělají to kamarádi
Tohle bude nejspíš bude důležitý důvod, na druhou stranu většina mých hráčů do 10 let přišla právě proto, že to jejich kamarádi neznají, nehrajou a nejspíše ani nechtějí hrát.
radunamlejn píše: 2. 6. 2024, 08:16 - A jak říká Markus výše, ta game stránka je také důležitá. Mají to z PC/mobil her a někteří z deskovek všechno má nějaká čísla, nějak se to porovnává a ty můžeš optimalizovat tohle a tamto. Piplat si svou postavu.
Piplání postavy je u hry může udržet, ale nemám dojem, že by to někoho ke hře přitáhlo, protože to na začátku pro neznalého vypadá jako účetnictví. Tvorba a rozvoj postavy ve formě kartiček s jednotlivými schopnostmi je podle mě dobrá cesta, ale zase jsem viděl na řadě rodičů, jak je odrazuje nutnost pořizovat si hromady doplňků, takže jsem zdůrazňoval, že stačí prázdné kartičky papíru, na které si děti schopnosti postav napíšou nebo nakreslí – ostatně víš, jak to máme v Omeze Junior 😊
radunamlejn píše: 2. 6. 2024, 08:16 5) Není to dost líbivé
- Možná tam prostě vypadáš jak babička za stolem co jim chce vyprávět pohádky. (Bez urážky, nebo toho, že bych vůbec věděl, jak přesně vypadáš konkrétně ty) Prostě málo zajímavé.
- To je důvod proč spousta průměrných a podprůměrných deskovek má takové výrazně líbivé kompnenty (nebo téma, které lidi znají z PC a filmů). Obří barevné mapy, figurky z plastu, skládací kartónové hradby, nebo stromy. Když tomu nerozumí a neví co je důležité, spousta lidí se rozhodne podle toho, jak to vypadá. Když to nevypadá nijak, žádné komponenty ani nic, tak to netáhne.
Jak jsem psal, snažím se ukazovat ty líbivé a cool věci, které ale ve hře skutečně používám, nebo je používají jiní Vypravěči na dalších kroužcích. Proto taky preferuju kartičky s obrázky před osobní kartou s čísly a vypsanými položkami. Jenže ve výsledku stejně narazím na to, že bych se musel komponenty trefit do oblíbeného tématu hráčů, a popravdě je to každý rok spíše širší množina, z nichž každá položka je zastoupena tak dvakrát - kromě draků. RPG Dračí tábor by nejspíše přitáhlo o dost víc holek, ale to nejsem schopen vést. Každopádně letos se i Elsa nebo Wednesday neuchytily ve více než jednom exempláři.
radunamlejn píše: 2. 6. 2024, 08:16 6) Oproti PC, je to příliš náročná zábava
- Všechno je v PC připravené, jen se vezeš, netřeba myslet (v té přínosně kreativní rovině, ikdyž něříkám myslet vůbec některé hry jsou náročné, ale naopak taky existují hry o tom, že jen klikáš na display abys měl dost peněz, aby sis mohl koupit něco co bude klikat za tebe, aby ses mohl pak chodit dívat, jak ti tam přibývají peníze - to jsem objevil, že děti dělají před nedávnem a doteď jsem nepobral co je na tom zábavné), kamarádi online, zapneš kdykoliv máš čas, nemusíš se harcovat do DDM
Tady ty náročnější kousky vůbec nezmiňuju, podávám to tak, že je to prakticky stejné, jako když si děti hrajou na nějaké postavy a říkají / předvádí, co tyhle postavy dělají, jen jsou k tomu ještě nějaká pravidla a hody kostkou, aby to nebylo jen na rozhodnutí někoho z hráčů. Ale může odrazovat to, že je třeba mluvit před ostatními a něco vymýšlet. Protože nechci říkat, že to není nutné – takový hráč je pro Vypravěče na kroužku dost náročný.
radunamlejn píše: 2. 6. 2024, 08:16 7) Bylo to moc rychlé
- Jsou lidí (a tudíž i děti), kteří potřebují delší čas, než si něco nového vyzkouší, nebo pro to nadchnou. Potřebují chvíli jen tak koukat, držet si odstup a pak se třeba až pozvolně zapojí později. Nevím jak to tam máš, ale možná je fajn i jen nechat děti co nechtějí hrát koukat a třeba se postupně zapojí, nebo tomu alespoň příjdou na chuť.
Letos jsem nezkoušel nic odehrát, protože jak tam každou chvíli někdo přichází a odchází, tak i to vysvětlování RPG je docela náročné, navíc jsem se obával, že zase přijde 50+ dětí a to se pak nedá stíhat. Nad vhodným formátem pořád přemýšlím, třeba zda mít bloky po deseti minutách, kdy bych zkusil odehrát krátkou scénu … jak se nemám u koho inspirovat, tak je to těžké.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22802
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Ještě jsem zapomněl na jednu důležitou věc - letos jsem se pokusil to udělat tak, aby děti samy případně s rodiči mohly hrát po návratu domů (v ideálním případě), nebo třeba druhý den, v nejhorším další víkend. Aby prostě měli v ruce něco, s čím můžou rovnou začít, dokud trvá nějaké nadšení. Protože loni jsem se snažil po měsíci a půl zorganizovat hraní pro maminky s dětmi, které projevily zájem, ale než vůbec mají prostor, než mám já prostor, jedna se odstěhovala, a proto druhá nechtěla.
Letos mi také jedna maminka řekla, že by chtěla vidět, jak se to hraje, tak jsem jí řekl, že může přijít po skončení soutěže, kdy venku ještě budou vystoupení, ale už taky nepřišla - ono s malým dítětem člověk není úplně pánem svého času.

Takže příště by možná bylo dobré míst rovnou pravidla k dispozici, ať ani nemusí nic hledat na netu. I když za první dva dny nám vyskočilo asi šest sledování toho dílu Stvořitelny pro začátečníky, tak možná vede cesta tudy.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21419
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Markus »

Jersone, já na jednu stranu chápu, že se snažíš vycházet vstříc, na druhou stranu mám dojem, že ses s těmi žánry trochu zacyklil. Jsi v bludném kruhu. Dítě ti nemůže říct, že se mu líbí něco, co ještě nezná. Poptáváním se po tom, co se dítěti líbí dnes, se jen těžko dobereš k tomu, co se mu bude líbit zítra.

To je jako bys dítěti doporučoval knížky, ptal se ho, jaký se mu líbí žánr nebo jiné knížky, a teprve podle jeho dosavadní četby doporučoval nové.

Dítě, které v životě nečetlo Harryho Pottera (ani jinou „čarodějnou školu“), ti ale logicky nemůže říct, že má rádo žánr čarodějné školy, takže mu nikdy nemůžeš doporučit Harryho Pottera, i když je to osvědčený dětský hit.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21419
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Markus »

Jerson píše: 5. 6. 2024, 10:51 Jinak ale nevím, jak potenciálním zájemcům představit větší spektrum her, protože lidé se jen zřídkakdy podívají a prolistujou knížku – a děti vůbec. Možná kdybych měl rozložené Tilesy a figurky (loni jsem to měl), tak bych přitáhl víc zájemců, ale zase je nechci lákat na něco, co pak ve hře nepoužívám.
Můj skromný a asi velice osobní názor:

Není tvůj úkol představovat jim větší spektrum her. Tvůj úkol je nadchnout je pro jednu konkrétní hru (případně dvě, tři, ze kterých vybereš vhodnější).

V zásadě máš možnost buď propagovat něco pořádně, nebo propagovat všechno naprd.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22802
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Markus píše: 5. 6. 2024, 11:03 Jersone, já na jednu stranu chápu, že se snažíš vycházet vstříc, na druhou stranu mám dojem, že ses s těmi žánry trochu zacyklil.
Máš pravdu - tedy netýká se to jen dětí, ale nejsem si jist, co tím chceš říct. Pokud dítě v devíti nebo deseti letech nezná ani kousek Harryho Pottera, už to vyžaduje jisté aktivní vyhýbání, a tak mu ho spíše nebudu nabízet, i když ho nezná - nebo spíše právě proto, že ho nezná. Jak jsem v neděli zaslechl poznámku "HP už je na tyhle děti příliš starý". Což ber jako protipříklad na "osvědčený hit" - co to platilo ještě před čtyřmi lety už nemusí platit teď. To co si hráči RPG myslí že děti zajímá není vždy totéž, co děti zajímá.

Považuju za důležité, že mladší děti chtějí hrát spíše to, co nějakým způsobem znají a co je jim blízké a co si dovedou představit, a až následně má případně smysl jim ukazovat žánry, které neznají.
Markus píše: 5. 6. 2024, 11:05 Není tvůj úkol představovat jim větší spektrum her. Tvůj úkol je nadchnout je pro jednu konkrétní hru (případně dvě, tři, ze kterých vybereš vhodnější).

V zásadě máš možnost buď propagovat něco pořádně, nebo propagovat všechno naprd.
JaD i Příšeru týdne tam mám spíše jako ilustrativní příklady, reálně nabízím a propaguju Omegu Junior, protože pro ni jsem schopen nabídnout ukázkové hry a poradit s různými otázkami.
Uživatelský avatar
radunamlejn
Příspěvky: 206
Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
Bydliště: z Kobylis

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od radunamlejn »

Za dva nebo tři roky bude seriál HP a vrátí ho to do všeobecného zájmu.
Občas hraju Grimoár, s těmihle doplňky.
Náhodné záznamy mých neuspořádaných myšlenek a výtvorů.
Uživatelský avatar
radunamlejn
Příspěvky: 206
Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
Bydliště: z Kobylis

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od radunamlejn »

Jerson píše: 5. 6. 2024, 10:51 Letos jsem nezkoušel nic odehrát, protože jak tam každou chvíli někdo přichází a odchází, tak i to vysvětlování RPG je docela náročné, navíc jsem se obával, že zase přijde 50+ dětí a to se pak nedá stíhat. Nad vhodným formátem pořád přemýšlím, třeba zda mít bloky po deseti minutách, kdy bych zkusil odehrát krátkou scénu … jak se nemám u koho inspirovat, tak je to těžké.
Možná k nahlédnutí, jak to funguje hra Critical. Mají verze
Sanctury: https://boardgamegeek.com/image/7792837 ... y-season-1 (což je fantasy) a
Foundation: https://boardgamegeek.com/boardgame/359 ... n-season-1 (ciž je scifi)

Mělo by se jednat o hru která je prodávaná jako deskovka, ale obsahuje několik krátkých a teoreticky návazných TTRPG scénářů. Nevím jak přesně by to mělo fungovat, ale prý jedno sezení/sehrávka kolem 30 min. Takže na sezení TTRPG fakt krátké.

Třeba tam bude nějaká zajímavá myšlenka a třeba to bude prostě jen railroad v krabici, nevím. Koukni na to.
Za tento příspěvek děkují uživateli radunamlejn:
Jerson
Občas hraju Grimoár, s těmihle doplňky.
Náhodné záznamy mých neuspořádaných myšlenek a výtvorů.
Uživatelský avatar
Hike
Příspěvky: 1205
Registrován: 23. 11. 2006, 06:39
Bydliště: Polička
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Hike »

Navážu na Radunamlejn - Critical: Svatyně vyjde již za pár dní od Albi v češtině (https://eshop.albi.cz/critical-svatyne-albi/) - mám to objednané, tak až to dorazí můžu dát nějaké dojmy po přečtení.

Případně jsem teď ještě našel recenzi od Petra Vojtěcha: https://www.youtube.com/watch?v=LlEOijAvBrY.
Za tento příspěvek děkují uživateli Hike:
Jerson
V městě je řád a pro každého práce, buď ještě rád, když huba voněmí.
Může tě hřát, že nejsi na voprátce, nebo že neležíš pár inchů pod zemí.
Uživatelský avatar
Jocho
Příspěvky: 516
Registrován: 5. 7. 2009, 23:08
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jocho »

Včera som hral DNGN s troma deťmi (11,12 a 14), ktoré v živote nehrali RPGčky*

* S konceptom RPG sa aspoň chalani stretli na mobiloch/PC hrách, ale označovali ich skôr za "príbehové hry", lebo sa tam skôr rozvíja príbeh a mechaniky spojené so zlepšovaním postavy im vôbec neevokovali žáner hier na hrdinov, pretože systém zlepšovania čohokoľvek sa už medzičasom definitívne vytrhol z tohto žánru.

Keďže som po dohode, že také dačo vyskúšame zahrať, večer zaspal a doobedie som mal rozlietané, mal som až pol hodinu na prípravu sedenia. Dali sme preto improvizovaný oneshot v dungeone. Z pôvodných 4 hodín sme nakoniec mali k dispozícii dve + 30 min. na vysvetlenie nutných pravidiel a tvorbu postáv, takže sme stihli iba o málo viac ako polovicu zamýšľaného one-shotu. Klasika.

Chalani (11 a 12) ulietali ako besní, robili si srandu, zabitej postave chceli založiť múzeum a pchali prsty tam, kam by ich v skutočnosti nedali a tak. Na vlastnej koži som si mohol overiť Jersonove poznatky z hrania so začiatočníkmi a aj na tejto vzorke môžem povedať, že keďže hráči nevedia, čo sú RPGčky za hru, zahrajú aj dobrodružstvo v grimdark svete - dôležité sú mechaniky, ktoré podporujú ich kreativitu, pretože keď sa dohodnete na mantineloch a GM nebude farbisto popisovať mládeži vykuchané vnútornosti, je aj svet, kde nefunguje svetlo bežným spôsobom, stále dúhovou záhradou, iba bez farby. Tým chcem ešte dodať, že stále je fajn spýtať sa na očakávania, aby hráči neboli zmätení

Zároveň ale musím povedať, že hlavne v OSR-related systéme ako DNGN je, je veľmi citeľný chýbajúci player-skill. Deti prehliadali "celkom zjavné" stopy. Začal som dobrodružstvo s tým, že pred hostincom sa zrútil osamelý pustovník, člen známeho zoskupenia Nosičov svetla. Keď ho jeden z chalanov otočil na chrbát, pustovník naňho vyštekol prosbu o zastavenie kultu a strčil mu čosi pod košeľu.

Deti ho skúšali zachrániť a načisto zabudli na to, že jedna z postáv má dačo pod košeľou. Až po krátkej sumarizácii toho, čo sa stalo, si pripomenuli, že získali mapu k miestu, kde asi kultisti dačo snovajú.

Do prichystaného podzemia sa dalo dostať dvoma spôsobmi, vybrali si cestu cez krypty. Potom, čo vošli do krypty a preskúmali miestnosť s kamennou rakvou (a povadili sa na tom, či majú ju majú otvoriť alebo nie), dostali indície, že z krypty vedie ďalšia cesta. Hráčka (najstaršia) teda vyhlásila: Oukej, ideme ďalej, načo som sa spýtal: Kam ďalej? Mapa neukazuje presnú cestu, z nakreslenej krypty iba smeruje šípka do podzemia. Naveľa sa im podarilo objaviť tajné dvere v stene krypty. A nie, žeby som bol kretén, ktorý vyžaduje presnú procedúru pri objavovaní za pomoci sviečok pri stenách a presnom poradí stláčania pák, deti proste ani nenapadlo čosi ako tajné dvere hľadať.

Vo výsledku sme stihli trocha dungeon-delvingu a jeden súboj s nemrtvákmi, potom postavy popadali do klasickej pasce s prepadávajúcou sa podlahou, pretože hráčka vedela, že sa nám blíži koniec sedenia a nechcela strácať čas dlhším obhliadaním podozrivej podlahy. Ja som vedel, že ďalší stret už určite nestihneme vyriešiť, tak síce vyliezli hore ale boli sme nútení ukončiť hru doslova pred dverami s BBEGom. Deti si však odniesli zážitok z (pre ne) novej formy zábavy a u mňa opäť vzrástla bezradnosť v súvislosti s tým, čo s pravidlami DNGN, pretože Jersonov problém "ako naučiť nováčikov GMovať" je pri tradičnom delení rolí za stolom GM + postavy neprekonateľný, obzvlášť pre 12-ročného chalana, ktorý má síce hlavu plnú nápadov, ale dokopy nula rozprávačských skúseností.
Za tento příspěvek děkují uživateli Jocho:
Jerson
DNGN - vstupný d6 systém so sandboxovým freeform svetom
moloth - sólo kartové RPG o živote na tvorovi veľkom ako okres
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22802
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Podle mě je u prvohráčů naprosto zásadní, aby hráli v settingu (světě), který znají a umí se v něm orientovat.
A je jedno, zda jde o reálný svět, nebo nějaký knižní / seriálový, prvohráči obecně a děti obzvlášť budou dělat to, s čím mají zkušenosti.

Procházení podzemí nemá žádný popkulturní základ, a procedury hledání tajných chodeb nebo pastí nikoho samy od sebe nenapadnou. Dungeoncrawl považuju pro prvohráče za nevhodný.

A ve 12 letech bych už děti považoval za schopné vést hry, zejména pokud mají nápady a aktivní spoluhráče.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host