[PbtA] Brindlewood Bay

PbtA a od něj odvozené FitD jsou asi nejpopulárnější skupiny současných „příběhových“ her.

Moderátor: MarkyParky

Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[PbtA] Brindlewood Bay

Příspěvek od RPG Fórum »

Obrázek

:arrow? Brindlewood Bay (2022)
Brindlewood Bay je detektivní hra, ve které hráči představují důchodkyně z městečka Brindlewood Bay. Ve volném čase, kterého mají fůru, se věnují amatérské detektivní činnosti. Hra se snaží napodobit atmosféru příjemných detektivních seriálů, jako jsou To je vražda, napsala nebo Columbo, s občasnými výlety do mysteriózních vod typu Twin Peaks. Na pozadí totiž bublá metaplot s lovecraftovskými motivy, které by se měly v každém případu aspoň na okamžik vyskytnout. Hra je nenáročná, GM by měl být schopný vést ji téměř bez přípravy. Hodně se dbá na přístup „Hraj, abys zjistil, co se stane“.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [PbtA] Brindlewood Bay

Příspěvek od Markus »

Emvee sepsal pěknou a informativní anotaci, díky! Přikládám celé znění (a doplnil jsem informaci o původní verzi):
emvee píše:Brindlewood Bay je detektivní hra, ve které hráči představují důchodkyně z městečka Brindlewood Bay. Ve volném čase, kterého mají fůru, se věnují amatérské detektivní činnosti. Hra se snaží napodobit atmosféru příjemných detektivních seriálů, jako jsou To je vražda, napsala nebo Columbo, s občasnými výlety do mysteriózních vod typu Twin Peaks. Na pozadí totiž bublá metaplot s lovecraftovskými motivy, které by se měly v každém případu aspoň na okamžik vyskytnout. Hra je nenáročná, GM by měl být schopný vést ji téměř bez přípravy. Hodně se dbá na přístup „Hraj, abys zjistil, co se stane“.

Hra je postavená na zjednodušeném enginu Powered by the Apocalypse, ve kterém vyhodnocování probíhá skrze takzvané „tahy“ – hráč hodí 2k6, přičte hodnotu příslušné dovednosti a podívá se, jaké výsledky to u zvoleného tahu znamená. Tahů v této hře existuje jen pár: na všechny možné činnosti se používá buď „denní tah“, nebo „noční tah“. Noční tah se liší v dopadu neúspěchu, je tvrdší a krutější než u denního tahu. Aktivuje se ne jen v noci, ale i v nebezpečnějších a strašidelnějších situacích (temný sklep, opuštěná márnice...) Pro hledání stop, průzkumu (místnosti, těla oběti, knihovny podezřelého...) nebo výslechu podezřelých se používá „šťouravý tah“. Důchodkyně-detektivky můžou dostávat negativní stavy, které jí zhoršují hody (vyvrtnutý kotník, naštvání, smutek, lehký otřes mozku...). Ty si vyléčí zahráním scénky s jinou detektivkou, ideálně během nějaké činnosti, které se postava věnuje mimo vyšetřování zločinu.

Hráči a vypravěč společně improvizují průběh děje a rozhovorů hrdinek s podezřelými. Hráči se podílejí na tvorbě prostředí, protože jim GM má klást otázky jako „Jedna z vás oběť znala, vzpomenete si na to, kdy jste se viděly naposled?“ Jakmile se nasbírá dostatečné množství stop, hra přechází do fáze „teoretizování“, kdy hráči přednesou svou verzi toho, jak ke zločinu došlo. Připravené případy tohle schválně neuvádějí, je to na hráčích – ti tak nejsou nuceni odhadnout a pochopit, k čemu je vypravěč vede, ale můžou podstatu případu vymyslet sami! Takže každé řešení je unikátní a zároveň je pokaždé správné. Následuje finále: usvědčení pachatele, případně jeho polapení a ponížení.

Základní hra obsahuje několik připravených případů. Ty vždy obsahují výchozí zápletku, stručné charakteristiky podezřelých a lokací a nakonec poměrně bohatý seznam generických stop („anonymní dopis o nemanželském dítěti“, „zakrvácený koberec“). Z nich vypravěč vybírá odměny hráčům za jejich úspěšné „šťouravé tahy“.

Hra původně vyšla v roce 2020 jako PDF. V roce 2022 vyšla po úspěšném Kickstarteru rozšířená verze doplněná o nové rady k vedení hry, připravené scénáře a informace o temném metaplotu.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
emvee
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [PbtA] Brindlewood Bay

Příspěvek od Markus »

Při zakládání tématu jsem taky ukradl Selhanův starý příspěvek (jediný o Brindlewood, který tu byl) a upravil jsem ho na záhlaví. Tady archivuju jeho znění.
Selhan píše: 4. 6. 2023, 19:00 Tak jsem včera vedl Brindlewood Bay, a úplně jsem neuspěl. S tím quirkem, že není jasné kdo to udělal a jakákoli teorie hráčů může být pravdivá, jsme se potýkali.

Chyby, které jsem udělal:
- Některé clues jsem udělal příliš směřující. Zvláště ve chvílích, kdy se hráči pídili na konkrétním místě a pro konkrétní teorii jsem měl fakt problém, když si hodili dobře, napasovat do toho něco, co jim vlastně nic nepotvrdí
- Nechal jsem vedení vyšetřování příliš na nich, i když jsem jim slíbil, že nevadí, že nejsou skvělí detektivové, a zasekávali se na tom, že neví, co by měli dělat (věci, co mi přišly jako očividné, ale nejsou, jako výslech podezřelých, výslech svědků, ověřování alibi).
- Protáhli jsme to kvůli tomu dlouho a hráči na konci, kde mají dát hlavy dohromady a všechno vysvětlit, byli unavení.

Měl jsem to víc strukturovat. Ve zpětném pohledu byla například zásadní chyba, že jsem jim dal jednoho podezřelého přímo pod nos a další byli až o kousek dál. Protože tady opravdu jde o to, že si hráči mají vybrat jednu teorii – samozřejmě že pro ti první měli nejvíce stop a nejvíc na ní lpěli. Jestli byste to někdy vedli, je podle mě opravdu zásadní dát hráčům všechny podezřelé, které chcete, rovnou.
Dále bych si příště prostě připravil scény, na kterých je hodně stop (místo činu, obydlí podezřelých, márnice, místo kde se našla zbraň) a hráče do nich vyloženě pošupoval, například tím, že je tam bude posílat nějaké NPC (policajt). Ta pravidla reálně dělají jen dvě věci – hledání stop, a riskantní dostávání se na nějaké místo. Jestli se do toho chcete vejít, musíte se na to připravit. Když vám hráči začnou hledat stopy někde jinde, tak se to snadno roztříští.

Hodně jsem také bojoval s tím, že jsem při posuzování (samozřejmě) promýšlel, co se teda vlastně stalo, a pak jsem docházel k tomu, že mi to buďto nepasuje dohromady, nebo vím, kdo to udělal. Bylo zvláštní, když ta finální teorie, kterou kostky potvrdily, mi v zásadním bodě nedávala smysl, a myslím, že stejný pocit měli i někteří hráči.

Musím říct, že můj závěr je, že jakkoli se mi to téma ohromně líbí, tak ta pravidla nejsou moc dobrá. Základní moves jsou opravdu ohromně úzké, a zároveň výsledky jsou nekonkrétní, na GMovi, bez žádného návodného posouvání. Vlastně vůbec nevyužívají tématu, vyměnit babičky za FBI nic nezmění. "Maven moves", které si můžou hráči vybrat jako vlastní charakterizaci, jsou hodně rozlítané. Není zde žádná nápomoc co se do sktruktury (tedy včasného uzavření případu) týče, optimální strategie je shánět stopy co nejdéle to jde – prakticky tedy do chvíle, kdy hra hráče přestane bavit, což znamená mizerný klimax.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
emvee
Odpovědět

Zpět na „Powered by the Apocalypse (PbtA) a Forged in the Dark (FitD)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti