[série článků] Historie RPG
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20872
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
[série článků] Historie RPG
Rozhodl jsem se pustit do série článků, která představí celou historii RPG. Bláhový cíl? To nepochybně! Tak pojďme na to. Historie RPG her, od jejich počátků až do dneška. Vyprávěná článek po článku, nakladatelství po nakladatelství, hru po hře, příručku po příručce. Bude to na dlouho. Uvidíme, jak daleko se dostaneme.
Historie RPG 001: TSR a D&D aneb od hrstky wargamerů v garáži po multimilionový byznys (prehistorie–1979)
Historie RPG 002: Fanouškovská scéna D&D a vynález roleplayingu (1974–~1979)
Historie RPG 003: Flying Buffalo a Tunnels & Trolls: Proč tak vážně, vážení? (1975–1985 a dodnes)
Historie RPG 004: Judges Guild aneb jak RPG hry vylezly z dungeonu (1976–1983 a dodnes)
Historie RPG 005: Kalifornští šermíři, mišmašový sranda bizár a Arduin (1977–1988 a dodnes)
Historie RPG 006: Game Designer’s Workshop aneb jak Traveller udělal díru do vesmíru (1975–1981)
Historie RPG 007: Fantasy Games Unlimited – slepé uličky a zrození historického realismu (1976–1980 a dodnes)
Historie RPG 008: Metagaming Concepts a The Fantasy Trip aneb o nejasné linii mezi wargamingem a RPG průmyslem (1976–1982)
Historie RPG 009: Chaosium a jeho RuneQuest – o hledání příběhovosti ve wargames a později RPG hrách (1975–1981)
Jiné zajímavé odkazy:
Stará diskuze o historii RPG a významných hrách
Historie RPG 001: TSR a D&D aneb od hrstky wargamerů v garáži po multimilionový byznys (prehistorie–1979)
Historie RPG 002: Fanouškovská scéna D&D a vynález roleplayingu (1974–~1979)
Historie RPG 003: Flying Buffalo a Tunnels & Trolls: Proč tak vážně, vážení? (1975–1985 a dodnes)
Historie RPG 004: Judges Guild aneb jak RPG hry vylezly z dungeonu (1976–1983 a dodnes)
Historie RPG 005: Kalifornští šermíři, mišmašový sranda bizár a Arduin (1977–1988 a dodnes)
Historie RPG 006: Game Designer’s Workshop aneb jak Traveller udělal díru do vesmíru (1975–1981)
Historie RPG 007: Fantasy Games Unlimited – slepé uličky a zrození historického realismu (1976–1980 a dodnes)
Historie RPG 008: Metagaming Concepts a The Fantasy Trip aneb o nejasné linii mezi wargamingem a RPG průmyslem (1976–1982)
Historie RPG 009: Chaosium a jeho RuneQuest – o hledání příběhovosti ve wargames a později RPG hrách (1975–1981)
Jiné zajímavé odkazy:
Stará diskuze o historii RPG a významných hrách
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20872
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [série článků] Historie RPG
Kdyby vás zajímalo, co se dělo s Davem Arnesonem po odchodu z TSR...
Dungeonmaster’s Index (1977)
The First Fantasy Campaign (1977)
Adventures in Fantasy (1979)
Dungeonmaster’s Index (1977)
Dungeonmaster’s Index je 38stránkový rejstřík nestvůr, kouzel a kouzelných předmětů dostupných v době vydání pro původní D&D (1974). Uvádí obsah, který se objevil ve všech pěti Supplementech (1975–1976), figurkové hře Chainmail (1971+) a všech číslech časopisu Strategic Review (1975–1976).
Rejstřík vydal spoluautor D&D Dave Arneson pod jiným vydavatelem potom, co se rozešel s nakladatelstvím TSR. Šlo o pokus, jestli bude moct bez souhlasu publikovat vlastní obsah pro tuhle hru. Výsledkem byly údajně hrozby žalobou ze strany D&D – tak či onak, Arneson už další produkty pro D&D nepublikoval. (Vyjma materiálů ke svojí kampani The First Fantasy Campaign, 1977.)
The First Fantasy Campaign (1977)
Příručka od spoluautora původního D&D Davea Arnesona představující materiály z jeho kampaně, na jejímž základě D&D vzniklo. Částečně popisuje jeho svět Blackmoor, který je zde prezentován tak, že jednou hranou mapy přiléhá k světu Wilderlands. Nejde ovšem o uceleně popsaný svět, spíš nahodilou sbírku různých materiálů a poznámek z autorovy herní přípravy. Doplňují ho různá osobní pravidla a doplňky.
Příručka tak popisuje například seznam různých armád, pravidla pro správu panství a tvorbu silnic, stavbu lodí, náklady na průzkum a zemědělství atd. Seznam magických mečů, poznámky k používání magie v Blackmooru, k zisku zkušeností, k hraní s miniaturami, rozšířená pravidla draků a upírů...
Z ústředního hradu Blackmoor je (letmo) popsáno nadzemí a prvních deset pater. Prý jich existuje dalších minimálně 15, ale ta už publikována nebyla.
Adventures in Fantasy (1979)
Bez toho Gygaxe mu to nějak nešlo.Adventures in Fantasy je tradiční dobrodružná fantasy hra ve stylu D&D, na které se podílel spoluautor D&D Dave Arneson po svém rozchodu s nakladatelstvím TSR. Je to jeho druhá (a poslední) hra.
Hra připomíná D&D v mnoha ohledech, má taky úrovně a povolání, ale postavy můžou být jen válečníci, nebo kouzelníci. Postavy mají šestici základních vlastností, ovšem vyjádřených procentuálními hodnotami. Soubojový systém je podivně abstrahovaný – základem je porovnání „typu těla“ účastníků (např. člověk vs. lev), od něhož se odvíjí šance na zásad. Magický systém stojí na utrácení bodů many. Celkově jde ale o „D&D, akorát trochu jinak“. Snad největší odchylkou je možnost zlepšovat schopnosti postavy tréninkem – ten je dokonce povinný, aby si je postava udržela, protože bez tréninku začne schopnosti ztrácet.
Arneson na hře začal pracovat už po svém odchodu v roce 1976, ale vydal ji až v roce 1979 – tedy potom, co už na světě bylo AD&D první edice (1978). Hra vyšla v podobě krabicové sady se třemi sešity pravidel, několika kartonovými doplňky a jednou kostkou. Nesklidila kladné ohlasy (recenzenti si stěžovali na zmatečná pravidla) a byla rychle zapomenuta.
Hru vydal Arneson pod nakladatelstvím Excalibre Games, později si založil vlastní nakladatelství Adventure Games, hru odkoupil a vydával ji pod novou značkou.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20872
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [série článků] Historie RPG
Procházím obskurnosti od TSR, které si nezaslouží víc než historickou poznámku pod čarou. Budu to lifrovat sem.
The Adventures of Indiana Jones Role-Playing Game (1984)
The Adventures of Indiana Jones Role-Playing Game (1984)
The Adventures of Indiana Jones Role-Playing Game je první licencované RPG vycházející z filmové frančízy Indiana Jones. Hra je zasazená do třicátých let 20. století a nese se v duchu pulpových dobrodružství. Hráči v ní představují zpravidla jednu ze sedmi předpřipravených filmových postav, které vyrážejí za dobrodružstvím. Pro hru vycházely „adventure packs“ – scénáře, které předepisovaly konkrétní zápletku, prostředí a dostupné postavy. Základní pravidla dokonce neumožňují tvorbu vlastních postav – tu přineslo až rozšíření Judge's Survival Pack (1985).
Hra má klasická pravidla. Postavy jsou popsané sedmi základními vlastnostmi, při vyhodnocování se je snaží hráči podhodit na k100. Jednoduchý soubojový systém pracuje s podhazováním stejných vlastností, ale kupodivu nemá žádný systém životů ani určení smrti – to je ponecháno na „příběhovém“ posouzení vypravěče.
Pro hru vyšlo mezi lety 1984–1985 šest dobrodružných scénářů, ale celkově propadla a byla brzy opuštěna.
Re: [série článků] Historie RPG
A tohle mě zrovinka zaujalo a klidně bych si to vyzkoušel. Jen se bojím, že by všichni chtěli hrát Indianu a nikdo jeho otce, Markuse nebo Sahiba.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20872
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [série článků] Historie RPG
No nevím, smrqu, zdá se, že ta dobrodružství byla víceméně kopie filmových scénářů
IJ1:Indiana Jones and the Temple of Doom Adventure
Wiki:
IJ1:Indiana Jones and the Temple of Doom Adventure
Wiki:
This role-playing adventure recreates the events of the movie Indiana Jones and the Temple of Doom.[1] Players are expected to use pre-generated characters that are based on the characters from the movie.[2]
In Issue 22 of Imagine, Paul Mason reviewed the first two adventures in the series, Indiana Jones and the Temple of Doom Adventure Pack and Raiders of the Lost Ark Adventure Pack, and felt the adventures should have branched out away from the movie storylines, saying, "My major gripe is that they both stick too closely to the films apart from the odd occasion here and there, the modules attempt to steer the characters into replaying the exact events of the films. Given that anyone playing In these scenarios has almost certainly seen the films, I'd anticipate the game being somewhat spoiled by such rigid adherence to the films' plots."[1]
Re: [série článků] Historie RPG
Oh, ja by som si Indyho otca zahral urcite
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20872
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [série článků] Historie RPG
Tohle není zrovna obskurnost, ale jedna z legend TSR. Ale u nás ty superhrdinské hry obecně moc nefrčí.
Marvel Super Heroes (1984)
Marvel Super Heroes (1984)
Marvel Super Heroes je RPG adaptace superhrdinských komiksů ze světa Marvel Universe. Jde o první licencovanou adaptaci tohoto univerza a zároveň o jednu z nejoblíbenějších her od nakladatelství TSR. Hráči se ujmou postav, jako jsou Spider Man, Daredevil, Hulk, Captain America nebo X-Men.
Hra je cíleně dělaná, aby byla co nejjednodušší. Vyšla v podobě základní krabice, která obsahuje různá dobrodružství, podklady pro Pána hry a jen 16stránková pravidla. Veškeré vyhodnocování je sloučené do jedné „univerzální tabulky“ se stupni úspěchu – hráč hodí k100 proti příslušné statistice a potom si v tabulce dohledá, jestli mu padl „bílý neúspěch, nebo zelený/žlutý/červený úspěch“. Jedná se o jeden z prvních zcela jednotných způsobů vyhodnocování. Dalším (relativně) novým prvkem je zavedení „bodů karmy“, které postavám umožňují vyváznout ze zlých situací.
Obsáhlejší verzi pravidel přinesl pozdější Marvel Super Heroes Advanced Set (1986), zatímco aktualizovaná verze jednoduchých pravidel vyšla ještě později jako Marvel Super Heroes Basic Set (1991). Hra se stala druhým nejvíc podporovaným titulem od TSR hned po D&D, vyšlo pro ni kolem padesáti doplňků, osm sólových dobrodružství, tři dobrodružství „jeden na jednoho“ a bezpočet článků v časopise Dragon.
Re: [série článků] Historie RPG
Njn. Komiksy u nás nemají tradici. Před 89 tu krom Rychlych šípů (a napodobitelů jako Strážci a Modra pětka) byl jen Saudek a ABC. A to všechno byly příběhy bez superhrdinů.
Mě třeba hraní ve světě Supermana a podobných vůbec neláká.
Mě třeba hraní ve světě Supermana a podobných vůbec neláká.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20872
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: [série článků] Historie RPG
Myslel jsi, že superhrdinské komixy u nás nemají tradici, ne? Strážci jsou taky z ABC, zapomněl jsi na Čtyřlístek a komiksy, které vycházely v něm. Je pravda, že to superhrdinové nejsou, na druhou stranu Myšpulín by v oblasti vynálezů strčit Tonyho Starka do kapsy. A vychází od roku 1969. Ostatně i komiksy v ABC vychází déle, než si všichni tady pamatujeme, takže říct "nemají tradici" mi přijde zvláštní. Možná nemají tradici tří generací jako v USA, ale dvou generací úplně v pohodě, a nepřijde mi to žádný zásadní rozdíl.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: [série článků] Historie RPG
Dovolím si jen doplnit, že komiksy mají u nás tradici ještě od první republiky (a první stripy, jež rovněž patří do pravěku komiksů) se v tisku objevily ještě za c.k. (musel bych vlézt doma do Encyklopedie komiksu, kde tuším dohledali nejstarší strip). Ohledně superhrdinů bych si taky nebyl tak jistý - svým způsobem mezi ně patří i Pérák (jenž, coby postava, tuším vzniknul za protektorátu).Jerson píše: ↑13. 3. 2023, 06:46Myslel jsi, že superhrdinské komixy u nás nemají tradici, ne? Strážci jsou taky z ABC, zapomněl jsi na Čtyřlístek a komiksy, které vycházely v něm. Je pravda, že to superhrdinové nejsou, na druhou stranu Myšpulín by v oblasti vynálezů strčit Tonyho Starka do kapsy. A vychází od roku 1969. Ostatně i komiksy v ABC vychází déle, než si všichni tady pamatujeme, takže říct "nemají tradici" mi přijde zvláštní. Možná nemají tradici tří generací jako v USA, ale dvou generací úplně v pohodě, a nepřijde mi to žádný zásadní rozdíl.
Re: [série článků] Historie RPG
Pravda pravdoucí, Jersone. Je to, jak píšeš. A opomenutí Čtyřlístku je neodpustitelné. Máma nám na něj se sestrou běhala do jedné trafiky, kde jí prodavačka tuto podpultovku schovávala. Dodnes na Oldu a Poldu nebo Případy Sherlocka Holmese s láskou vzpomínám.
Ale příběhy o Pérákovi nebyly komiksy, ne? Spíš něco jako městská legenda. Pokud vím, komiks zpracoval o hodně později až kdosi podle scénáře Ondřeje Nefa. (Ale je možné, že to mám domotané.)
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Re: [série článků] Historie RPG
Pardon za OT: Mám takový pocit, že existoval nějaký komiks o Pérákovi z období kolem roku 1948 a pak možná ještě i v 60. letech (něco zmiňuje i Wiki https://en.wikipedia.org/wiki/P%C3%A9r% ... _of_Prague)...
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20872
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [série článků] Historie RPG
Objevil jsem přehled všech dobrodružství pro D&D ze 70. let a zjistil jsem, že jich je mnohem, mnohem víc, než jsem myslel!
Zatímco TSR vydalo v 70. letech všehovšudy asi deset modulů, fanouškovská scéna byla gigantická. Ten přehled zmiňuje obrovské množství různých zinů a dalších fandovských publikací, desítky a desítky dungeonů – a to ani nemluvě o jiných doplňcích, jako jsou různá kouzla nebo nestvůry, které ten přehled neřeší, ale na stránkách těch zinů zákonitě musely být.
O fanouškovské scéně mám článek Historie 002, ale vrátil jsem se k tomu úplně prvnímu článku o D&D a připsal jsem do něj tuhle pasáž:
Zatímco TSR vydalo v 70. letech všehovšudy asi deset modulů, fanouškovská scéna byla gigantická. Ten přehled zmiňuje obrovské množství různých zinů a dalších fandovských publikací, desítky a desítky dungeonů – a to ani nemluvě o jiných doplňcích, jako jsou různá kouzla nebo nestvůry, které ten přehled neřeší, ale na stránkách těch zinů zákonitě musely být.
O fanouškovské scéně mám článek Historie 002, ale vrátil jsem se k tomu úplně prvnímu článku o D&D a připsal jsem do něj tuhle pasáž:
Exploze fanouškovského obsahu (1975+)
D&D uchvátilo představivost tisíců a tisíců hráčů. Byla to úplně nová forma zábavy – kombinace hry, literárních příběhů i možnosti tvořit něco vlastního. Jak demonstrovalo samo nakladatelství TSR vydáváním dalších a dalších doplňků a potvrzoval to Gary Gygax ve článcích v různých fanzinech, D&D nebylo zamýšlené jak uzavřená hra – byla to spíš platforma, základní pravidla, na kterých měli hráči stavět vlastní světy, dobrodružství a doplňky.
Fanouškovská komunita hozenou rukavici ochotně zvedla. Během pár let se kolem D&D vyrojil bezpočet fanouškovkých publikací, ve kterých nadšení hráči sdíleli tvé výtvory. Začalo to články o D&D na stránkách zavedených časopisů literárního fandomu, pokračovalo to vznikem fanzinů specializovaných výhradně na D&D a vyústilo to ve vznik regulérních samostatných „rozšíření“, dokonce i několika profesionálních nakladatelství.
Z dnešního pohledu je to vlastně fascinující – celá bující fanouškovská scéna by dnes byla považována za „porušování autorských práv“. V prvních letech hobby ovšem nikdo autorská práva neřešil, ani Gary Gygax a jeho nakladatelství TSR – ti dokonce v mnoha případech neoficiální doplňky sami posvětili.
Koncem 70. let nakladatelství TSR pochopí, že D&D je zlatý důl, na které se fanouškovské publikace přiživují, a začne je tvrdě potlačovat předžalobními výzvami, až je nakonec (skoro) úplně zlikviduje. Ale velká část 70. let je éra ohromné komunitní tvořivosti a společného rozvíjení D&D.
- O fanouškovské scéně a vzniku neoficiálních doplňků pro D&D pojednává článek Historie RPG 002: Fanouškovská scéna D&D a vynález roleplayingu
- O nejvýraznějším licencovaném vydavateli doplňků pro D&D pojednává Historie RPG 004: Judges Guild aneb jak RPG hry vylezly z dungeonu (1976–1983 a dodnes)
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20872
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [série článků] Historie RPG
Jak pátrám v sedmdesátých letech po zapomenutých hrách, sem tam narazím na něco, čemu stačí jen krátká noticka...
Space Quest (1977)
Space Quest (1977)
Space Quest je jedna z prvních sci-fi RPG her. Je laděná do odlehčenějšího žánru vesmírné opery.
Příručka má 112 maloformátových stran. Hra pravidly vychází z Dungeons & Dragons (dokonce si říká „science fiction fantasy wargame“), takže hráčské postavy mají vlastnosti určené hodem 3k6, mají životy, záchranné hody, povolání i úrovně. Nadto ale hra přidává i celou řadu vlastních inovací: kasty, výcvikový systém, psioniku, mutace, biotech... K nejvýznamnějším inovacím ovšem patří dovednostní systém (jde o jednu z prvních her s dovednostmi) a pravidla pro generování hvězdných systémů a vyplňování map.
Zajímavostí je, že hra používá 30stěnnou kostku, přestože ta v té době ještě nebyla vynalezena (až v roce 1982) – takže ji simuluje dvojicí hodů jinými kostkami.
Hra vyšla prakticky ve stejnou dobu jako podobný, ale pokrokovější Traveller (1977), který už ale nenese dědictví D&D, a navíc vyšel v profesionálnějším provedení. Konkurenční boj s Travellerem hra prohrála a dnes je vesměs zapomenutá.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20872
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [série článků] Historie RPG
Víkendové čtení!
Historie RPG 006: Game Designer’s Workshop aneb jak Traveller udělal díru do vesmíru (1975–1981)
Historie RPG 006: Game Designer’s Workshop aneb jak Traveller udělal díru do vesmíru (1975–1981)
Případnou diskuzi ke hře poprosím do diskuze o Travelleru.Konečně nadchází den D, kdy se v sérii Historie RPG dostáváme ke hrám, které nejsou odvozeninou Dungeons & Dragons. Vděčíme za to nakladatelství Game Designer’s Workshop (neplést s Games Workshop!) založenému několika nadšenci do vojenství, wargames a simulace.
Jeho hra Traveller sice nebyla první RPG hrou v žánru sci-fi, ale stala se první sci-fi hrou, která se proslavila. Traveller si málem přes noc získal ohromný úspěch, konečně naplno přenesl RPG hry do mezihvězdného prostoru a nesmazatelně se otiskl do historie RPG. Příběh Travelleru je příběh druhého velkého herního hitu hned po D&D.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host