Letectví

O lidech, o vztazích, o politice, o názorech, o opicích a o ufonech.

Moderátor: Faskal

Odpovědět
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16464
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Letectví

Příspěvek od MarkyParky »

No, ne.

Mým úkolem je poradit letadlům, jak se dostat od sebe.
Tihle pánové měli za úkol dostat letadla k sobě.

🤪
Sosacek
Příspěvky: 25775
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Letectví

Příspěvek od Sosacek »

Heh

EDIT: jenom nevim, jestli by s tebou americti kolegove souhlasili 8)
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32329
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Letectví

Příspěvek od Vallun »

Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Sosacek
Příspěvky: 25775
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Letectví

Příspěvek od Sosacek »

7c2uaw5jqnya1.jpg
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32329
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Letectví

Příspěvek od Vallun »

Listen to the following exchange overheard between Frankfurt ground control and a British Airways 747(call sign Speedbird 206)
Speedbird 206: " Frankfurt , Speedbird 206 clear of active runway."
Ground: "Speedbird 206 Taxi to gate Via Bravo toAlpha One-Seven."
The BA 747 pulled onto the wrong taxiway and immediatly slowed to a stop.
Ground: "Speedbird, do you not know where you are going?"
Speedbird 206: "Stand by, Ground, I'm looking up our gate location now."
Ground (with quite arrogant impatience):
"Speedbird 206, have you not been to Frankfurt before?"
Speedbird 206 (after a brief pause...): "Yes, twice in 1944, but it was dark, -- and I didn't land."
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1636
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Letectví

Příspěvek od Passingby »

Tak na to, že by mu mohlo být aspoň pětadevadesát do dědovi ještě docela lítá... ;-)

Bude asi z podobnýho těsta jako ten, co vyprávěl, But those fokkers were in Messerschmitts, Ma'am. :D
Naposledy upravil(a) Passingby dne 11. 6. 2023, 20:47, celkem upraveno 1 x.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32329
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Letectví

Příspěvek od Vallun »

Tak...B 74 vstoupila do své úžasné služby v 70. letech... to by ještě nějací bomberpiloti lítat mohli;)

Neboj, taky jsem o tom uvažoval - nicméně, jak to bylo s Fraportem historicky nevím...:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22624
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Letectví

Příspěvek od Jerson »

On se tenhle vtípek vypráví minimálně od 80. let, kdy linkový pilot klidně mohl být bývalý pilot bombardéru :-)
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32329
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Letectví

Příspěvek od Vallun »

Na fcb jsem zachytil, že letecká doprava je zcela zpět - 9.7.2023 měl být nejrušnější den v dějinách civilního letectví s více než 135 000 odbavených letů...

Nevím, zda je to pravda..a už vůbec nevím, jak to vnímat z hlediska dobře špatně:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Eleshar_Vermillion
černá eminence
Příspěvky: 18569
Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
Bydliště: Praha

Re: Letectví

Příspěvek od Eleshar_Vermillion »

Za mě teda žádná hitparáda...
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9342
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Letectví

Příspěvek od Quentin »

Eleshar_Vermillion píše: 14. 7. 2023, 08:58Za mě teda žádná hitparáda...
...spíš beznadějné zoufalství.

(což je sice pleonasmus, ale imho zasloužený :D )
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16464
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Letectví

Příspěvek od MarkyParky »

Jako semi-insider, který vůbec nerozumí ekologickým a ekonomickým aspektům tématu, ale trochu vnímá atmosféru v tom prostředí, tak musím konstatovat cca následující:

- po covidu a oznámení greendealu s opatřeními jako konec emisních povolenek, lokální zákazy příliš krátkých tratí, investice do vysokorychlostních železnic a podobně, panovala všeobecná skepse, že letectví na krátké tratě je defacto mrtvé a na střední tratě ho čeká pomalá agónie, protože nikdy nebude schopno nastupující standardy splnit, zvlášť když se potácí kvůli covidu na pokraji totálního krachu
- poslední půl roku vnímám zásadní obrat, kdy jedna velká firma za druhou ohlašují průlomy v různých technologiích, které směřují k CO2 neutralitě.

Je samozřejmě otázkou, do jaké míry je to kombinace nějakého uklidňování investorů sliby, do jaké míry je to greenwashing, jaký podíl na tom mají průlomy v nějakých skutečně funkční technologie a jaké budou jiné externality (např. si nejsem jistý, jak je to s e-palivy a extenzivním zemědělstvím), ale je docela zajímavé, jak se narativ posouval z "letectví potřebujete, tak nám odpusťte naše externality, protože řešit je by bylo likvidační", přes "aha, vy letectví nepotřebujete? co budeme dělat?" až k "no, my jsme si to teda rozmysleli, dál chceme létat, takže tady teď lijeleme bambilión peněz řešení těch externalit, abyste nás nepřestali používat, nezakázali a nedotovali naši konkurenci"...
Uživatelský avatar
Eleshar_Vermillion
černá eminence
Příspěvky: 18569
Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
Bydliště: Praha

Re: Letectví

Příspěvek od Eleshar_Vermillion »

No jako upřímně, koukal jsem, že podobné zprávy se objevují čím dál častěji o spalovacích motorech. Tipuju, že půjde o podobnou dynamiku - velký světový hráč ukázal, že od toho půjde pryč, tak se najednou rozhýbávají ledy, a co dříve nešlo, se najednou dramaticky překonává. V každém případě si udržuju skepticismus, protože jedna věc je teoretický koncept, druhá věc je sériové uvedení do praxe, a teda zrovna v leteckém provozu si myslím, že to bude ještě o dva řády komplikovanější kvůli dramaticky nižší škále (lítá se méně než jezdí, navíc je to svého druhu hromadná doprava) a dramaticky vyšším nárokům na bezpečnost (sto mrtvých na silnicích je zívačka, ale spadlé letadlo je zásadní incident).
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16464
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Letectví

Příspěvek od MarkyParky »

Dělám si nějaký research, abych alespoň něco tušil. Následuje silně zjednodušená verze, jestli tomu někdo rozumíte víc, klidně mě korigujte.

Myslel jsem si, že s tím hnuly ty enviromentální regulace, ale zdá se, že ten bodem zlomu v myšlení byla válka na Ukrajině.

Jde o to, že ty SAF/e-fuel alternativy byly před válkou na Ukrajině cca 2x-3x dražší než konvenční palivo. Jenže ten krátký peak ceny paliv během energetické krize vyhnal cenu JET A1 na dvojnásobek, což zvedlo cenu letenek ... ale poptávka byla pořád obrovská, lítat se nepřestalo a aerolinky pochopily, že mohou i v takových podmínkách fungovat a lidi to zaplatí.

A zároveň v tu chvíli SAF/e-fuel najednou nebyly víc jak 2x drahé, ale pouze o necelých 20% dražší než fosilní palivo. A to stále bez emisních povolenek. Takže začaly jako alternativa dávat smysl, lidé ty peníze ochotní zaplatit jsou a aerolinky pochopily, že když je k tomu regulace dotlačí, tak to lidi stejně skousnou ... a přestaly se stavět na zadní.

Teď už jsou ceny fosilních paliv zase dole, ale moloch už se roztočil - a zahlédl jsem při letmé googlování někde optimistické číslo, že při současném růstu kapacit výroby SAF a očekávaném dalším poklesu cen fosilních paliv, jak po nich bude klesat poptávka, se ty dvě klesající křivky protnou v druhé půlce třicátých let (reálná cena teda přinejmenším v Evropě dřív kvůli povolenkám). A ve chvíli, kdy se tohle stane, tak si myslím, že to bude turboobrat, protože nikdo nebude chtít lítat za dražší palivo a ještě mít nálepku nezodpovědného smraďocha.

EDIT: Druhý faktor, který naopak působí tím směrem, že sráží cenu SAF, je fakt, že se konečně začínají objevovat přebytky elektřiny z obnovitelných zdrojů - a reálné se občas platí za to, že tu energii někdo odebere. Mít teda továrnu na SAF a vyrábět ta paliva ze zachyceného CO2 odebíráním energie, za kterou vám zaplatí, když ji ze sítě odeberete, to zní jako technologický i ekonomický win-win.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32329
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Letectví

Příspěvek od Vallun »

Marky - díky:) A navíc - SAF se vcelku rozvíjí co do vlastní kvality, mj. díky obrovským investicím z motozávodů (hlavně v F1 je to povinný výdaj), což by jim mohlo dát určité další výhody ve srovnání s fosilními palivy...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Odpovědět

Zpět na „Realita a pseudorealita“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů