[OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21026
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
[OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Anotace v Databázi
Domovská stránka Old School Essentials na Mytagu
Retroklon pravidel Basic/Expert D&D. V roce 2022 vyšel v češtině.
Herní pomůcky:Old-School Essentials (OSE) jsou retroklon jedné z verzí prapůvodní fantasy hry na hrdiny, Basic Dungeons and Dragons (konkrétně její varianty Basic/Expert neboli B/X). Pravidla existují ve dvou různě obsáhlých variantách. Classic Fantasy je „čistá“ varianta základních pravidel tvořená jen obsahem převzatým z Basic D&D. Advanced Fantasy je r ozšířená varianta základních pravidel, která obsahuje veškerý obsah varianty Classic Fantasy, navíc ještě rozšířený o spoustu obsahu převzatého z Advanced D&D.
Deníky, zástěna, různé pomůcky, varianty pravidel
SRD - online verze pravidel na Mytagu
Varianty pravidel:
Položkové zatížení – inventář založený na řádcích; stáhněte si na Mytagu speciální deníky
Rychlé vybavení - rychlejší systém výběru vybavení pro postavy
Posuzování zlodějských dovedností - jak vyhodnocovat zlodějské dovednosti
Bojové talenty - volitelné pravidlo, které dává povolání bojovníka něco navíc
Pokročilý kouzelník - volitelná pravidla pro kouzelníky z OSE Advanced Fantasy (pravidla převzatá z 1. edice AD&D)
Morálka a muži – podrobnější systém pro verbování družiníků a práci s nimi
Nová povolání:
Mág, Lesní elf, Pán šelem, Chodec, Houbník, Mystický bard
Česky dostupná dobrodružství: (přehled i těch anglických najdete v Databázi)
Oficiální pro OSE:
- Díra v dubu – mýtické podsvětí pro 1. až 2. úroveň (viz taky samostatná diskuze)
- Síně Krvavého krále – upírské dobrodružství pro 3. až 5. úroveň
- Volokarnovy katakomby – poctivé úvodní dobrodružství tak, jak má podle standardních pravidel vypadat (samostatná diskuze)
- Gornatův hvozd – pointcrawl v lese plném záhad
- Ve stínu Božského města – městské dobrodružství s menšími dungeony + pointcrawl ve ztraceném údolí
- Chrám padlé hvězdy - sci-fantasy minidungeon pro 1. až 3. úroveň, vyšlo v Drakkaru
Další materiály:
Bestiář AD&D 2e – Český překlad bestiáře pro AD&D 2e. Je sice pro jinou hru, ale kompatibilní. Skoro 400 stran materiálů!
Zajímavé odkazy a informace (budu doplňovat):
Principia Apocrypha - knížečka zenových rad pro hraní oldschoolových her
Markusův blog Zpátky do dungeonu – spousta článků o old-schoolu, vč. zápisů z her a rad, jak na to (viz přehled článků)
Epizoda podcastu Dinosaurium obskurních světů o OSE
Původní organizační diskuze k překladu OSE (teď zamčená)
Materiály pro tvůrce a překladatele:
Český překladový klíč (glosář)
Errata:
str. 30 – Půlčíkovy hlavní vlastnosti jsou obratnost a síla. Později v textu je zmíněna „inteligence“ - má být „obratnost“.
str. 56 - Konkurence: „Družiník může souhlasit s nižší mzdou, když se o práci uchází víc zájemců, naopak může žádat nižší mzdu, když nemá konkurenci.“ Místo druhého „nižší“ má být „vyšší“.
str. 131, rámeček vpravo nahoře, poslední bod: „Pokud je zasažená VTZ stejná nebo nižší než protivníkova VTZ,
útok zasáhne.“ Má být vyšší.
str. 135, tabulka útoků, nahoře vlevo: „TZ nestvůry“ má být „KŽ nestvůry“. (Na předsádce vzadu knihy je to správně.)
- Přílohy
-
- Old School Essentials - glosář.xlsx
- (22.58 KiB) Staženo 71 x
Re: Old School Essentials (OSE)
Boj, s. 131: Vzostupná TZ (voliteľné pravidlo), bod 4.: "Pokud je zasažená VTZ stejná nebo nižší než protivníkova VTZ, útok zasáhne."
Buď som celý koncept s tým pravidlo zle pochopil, alebo to zle čítam, alebo je to chyba, pretože na s. 13 sa o VTZ píše, že čím vyššia, tým lepšia. Tak mi z toho vychádza, že protivníkovu TZ musím prehodiť, nie podhodiť.
Buď som celý koncept s tým pravidlo zle pochopil, alebo to zle čítam, alebo je to chyba, pretože na s. 13 sa o VTZ píše, že čím vyššia, tým lepšia. Tak mi z toho vychádza, že protivníkovu TZ musím prehodiť, nie podhodiť.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21026
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Old School Essentials (OSE)
Jekyll píše: ↑10. 8. 2022, 10:38 Boj, s. 131: Vzostupná TZ (voliteľné pravidlo), bod 4.: "Pokud je zasažená VTZ stejná nebo nižší než protivníkova VTZ, útok zasáhne."
Buď som celý koncept s tým pravidlo zle pochopil, alebo to zle čítam, alebo je to chyba, pretože na s. 13 sa o VTZ píše, že čím vyššia, tým lepšia. Tak mi z toho vychádza, že protivníkovu TZ musím prehodiť, nie podhodiť.
Tohle člověku vždycky zvedne náladu, když na to týdny kouká několik lidí a pak se vždycky něco takovéhleho najde. Vyšší, nižší, to se snadno plete.
Díky.
Re: Old School Essentials (OSE)
Nižší nebo vyššíVyšší, nižší, to se snadno plete.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Strana 257 - Poklady majú chybu v číslovaní po XI miesto XII pokračuje IX.
A týmto som tak zľahka dolistoval v OSE a od istého momentu mi celý čas v hlave hlodala taká vec. V istom zmysle chápem, prečo by som mal toto uprednostniť pred DnD 5e (dokonca by som asi aj rád, ale v družine nepochodím ), ale: feeling mám po prečítaní takmer rovnaký ako po prečítaní Zapovězených zemí, pričom mi OSE kvôli tabuľkám a pár weird pravidlám (prečo by mal napr. GM určiť pri tvorbe postave kúzelníka kúzla?!) vlastne trochu vadí/nedáva zmysel. Takmer píšem preto, že kým ZZ mi dávajú rovnaký feeling zo simple mechanikou, toto ma zahádže tabuľkami, vyhodnocovacími mechanikami na každý aspekt hry inými apod. Akože rozumiem, OSE je vlastne archeológia, ZZ výsledok vývoja, dokonca sa neurazím, ak mi vytknete, že porovnávam neporovnateľné, a možno v skutočnosti kladiem zlú otázku, ale ja sa teda pýtam: Prečo by som mal uprednostniť OSE pred ZZ?
A týmto som tak zľahka dolistoval v OSE a od istého momentu mi celý čas v hlave hlodala taká vec. V istom zmysle chápem, prečo by som mal toto uprednostniť pred DnD 5e (dokonca by som asi aj rád, ale v družine nepochodím ), ale: feeling mám po prečítaní takmer rovnaký ako po prečítaní Zapovězených zemí, pričom mi OSE kvôli tabuľkám a pár weird pravidlám (prečo by mal napr. GM určiť pri tvorbe postave kúzelníka kúzla?!) vlastne trochu vadí/nedáva zmysel. Takmer píšem preto, že kým ZZ mi dávajú rovnaký feeling zo simple mechanikou, toto ma zahádže tabuľkami, vyhodnocovacími mechanikami na každý aspekt hry inými apod. Akože rozumiem, OSE je vlastne archeológia, ZZ výsledok vývoja, dokonca sa neurazím, ak mi vytknete, že porovnávam neporovnateľné, a možno v skutočnosti kladiem zlú otázku, ale ja sa teda pýtam: Prečo by som mal uprednostniť OSE pred ZZ?
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Hej, to mi ako jediné napadlo, že vlastne by sa mi pre OSE nechcelo vytvárať vlastný content. Zároveň mám ale dojem, z toho čo som tak letmo prelistoval niektoré OSE adventures, že mi príde jednoduchšie ich "on the fly" previesť do ZZ, než mastrovať v tých systémoch . Ale nad týmto sa musím ešte viac zamyslieť, keď mi prídu prvé dobrodružstvá od Mytaga.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21026
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Jak říká York, i pro mě je OSE hlavně platformou na hraní myriády skvělých modulů psaných pro staré D&D a OSR hry. Jednak je to tím, že se s tím nechci konvertovat do jiné hry, ale zároveň i tím, že ty OSR moduly se v Zapovězených zemích moc dobře ani hrát nedají. (= nějak to jde, ale není to ono.) To protože:
- OSE je akčnější. Ono se to nezdá, když máš postavu kouzelníka na 1. úrovni se 2 životy, ale jakmile přežiješ tenhle úvodní brutál masakr, tak můžeš snadno získat dobrou „staying power“ a vydržet dost. Nehledě na to, že i ten kouzelník na 1. úrovni má kouzla, která by v Zapovězených zemích působila strašně overpowered (Spánek prostě uspí všechny nepřátele a ty je pak probodneš). Naopak v ZZ jsi dost křehký, a jak postavám při zásahu klesá síla (=útok), tak mají dost nízkou „staying power“ a moc toho na jeden zátah neprojdou. Moje družina na obyčejné 2. úrovni běžně masakruje věci, se kterými by si družina v ZZ neporadila.
- OSE je svižnější. Hodně stručná pravidla a svižný boj umožňují třeba to, že nám se v kampani běžně stává, že hráčská družina má třeba 10 nebo víc členů (postavy + najatí ozbrojenci + bojová zvířátka) a utká se s nepřítelem v podobných nebo dokonce větších počtech. V Zapovězených zemích tohle v zásadě asi nejsi schopný rozumně vyhodnotit.
Obojí vede k tom, že OSE (a OSR moduly obecně) si můžou dovolit větší rozsah. OSR dobrodružství bývají veliká, mají klidně desítky místností, dungeon je plný spousty různých nestvůr, nebezpečí a frakcí. Nepřátel může být hodně. (40 orků v dobrodružství pro 1. úroveň je standard.) A teprve díky velkému rozsahu můžeš hrát pořádnou hru založenou na průzkumu.
Zapovězené země jsou oproti tomu žánrově „nižší“ fantasy. Víc při zemi, víc realistické a nekompromisní, navíc zazoomované výhradně na postavy dobrodruhů (různé pomocníky a najaté ozbrojence v ZZ asi mít nebudeš, protože by ses pravidlově ubláznil), takže se hraje víc v individuálním měřítku. I moduly bývají menší, typický dungeon může mít třeba 10 lokací a jenom jeden, dva souboje, protože prostě víc postavy nezvládnou.
Jsou to moje osobní dojmy, tak mě nekamenujte. Jsem si vědom toho, že i ZZ bys dokázal víc ohnout do OSR stylu, ale prostě by to stálo dost práce, kterou nejsem ochotný dělat.
EDIT: Ještě by mě zajímalo, co řekne Ota. Ten má narozdíl ode mě ZZ i prakticky nahráno.
- OSE je akčnější. Ono se to nezdá, když máš postavu kouzelníka na 1. úrovni se 2 životy, ale jakmile přežiješ tenhle úvodní brutál masakr, tak můžeš snadno získat dobrou „staying power“ a vydržet dost. Nehledě na to, že i ten kouzelník na 1. úrovni má kouzla, která by v Zapovězených zemích působila strašně overpowered (Spánek prostě uspí všechny nepřátele a ty je pak probodneš). Naopak v ZZ jsi dost křehký, a jak postavám při zásahu klesá síla (=útok), tak mají dost nízkou „staying power“ a moc toho na jeden zátah neprojdou. Moje družina na obyčejné 2. úrovni běžně masakruje věci, se kterými by si družina v ZZ neporadila.
- OSE je svižnější. Hodně stručná pravidla a svižný boj umožňují třeba to, že nám se v kampani běžně stává, že hráčská družina má třeba 10 nebo víc členů (postavy + najatí ozbrojenci + bojová zvířátka) a utká se s nepřítelem v podobných nebo dokonce větších počtech. V Zapovězených zemích tohle v zásadě asi nejsi schopný rozumně vyhodnotit.
Obojí vede k tom, že OSE (a OSR moduly obecně) si můžou dovolit větší rozsah. OSR dobrodružství bývají veliká, mají klidně desítky místností, dungeon je plný spousty různých nestvůr, nebezpečí a frakcí. Nepřátel může být hodně. (40 orků v dobrodružství pro 1. úroveň je standard.) A teprve díky velkému rozsahu můžeš hrát pořádnou hru založenou na průzkumu.
Zapovězené země jsou oproti tomu žánrově „nižší“ fantasy. Víc při zemi, víc realistické a nekompromisní, navíc zazoomované výhradně na postavy dobrodruhů (různé pomocníky a najaté ozbrojence v ZZ asi mít nebudeš, protože by ses pravidlově ubláznil), takže se hraje víc v individuálním měřítku. I moduly bývají menší, typický dungeon může mít třeba 10 lokací a jenom jeden, dva souboje, protože prostě víc postavy nezvládnou.
Jsou to moje osobní dojmy, tak mě nekamenujte. Jsem si vědom toho, že i ZZ bys dokázal víc ohnout do OSR stylu, ale prostě by to stálo dost práce, kterou nejsem ochotný dělat.
EDIT: Ještě by mě zajímalo, co řekne Ota. Ten má narozdíl ode mě ZZ i prakticky nahráno.
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
ZZ mám celkom nahrané aj ja, preto hovorím, že viaceré z OSR dobrodružstiev, ktoré som tak letmo prelistoval, som si v hlave konvertoval už za pochodu. Áno, ten high magic aspekt a masové súboje sú zväčša problém, ale to vychádza z realmu, v ktorom sú ZZ ukotvené, proste postapo fantasy, povedal by som. K tým súbojom sa neviem vyjadriť, keďže som OSE nehral, ale v ZZ v našej družine sú pomerne rýchle, do troch kôl je zväčša koniec, závisí od monštier, a tak.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21026
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Já zas nehrál dost ZZ, takže to srovnání taky pokulhává, akorát na druhou nohu.
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Co se týče soubojů v OSE a v ZZ, největší rozdíl bych na základě dosavadních zkušeností viděl v efektu početní převahy.
OSE: Mám Obranné číslo 16, když na mě útočí nýmand s útočným bonusem 0, má 20% šanci, že mě trefí. Když na zaútočí nýmandů 5, každý z nich má 20%, že mě trefí. Takže mě v průměru zasáhne jeden. A i když zasáhne, mé schopnosti útoku to nezmění.
ZZ: Na Odrážení si házím 8 kostkami. Každý z pěti nýmandů útočí 5 kostkami. Pokud chci v daném kole i útočit, jsem schopen se aktivně bránit jen jednomu nýmandovi. Zbylých 20 kostek musí ubránit zbroj. A to ne vždy vyjde. Navíc, pokud je postava v obklíčení, Vypravěč nemusí umožnit pokus o únik z boje. Když bude hodný, umožní to, ale s postihem. Kdysi odvážný, dnes již mrtvý vlkenský druid by mohl vyprávět . Každé zranění navíc snižuje mou schopnost útočit i odrážet.
Co z toho plyne: Tříčlená skupina nováčků už ví, že je lepší se postavit jedné dost silné obludě, než šesti kostlivcům. Nutnost vyplýtvat na obranu krátkou akci zvyšuje efekt přesily.
OSE: Mám Obranné číslo 16, když na mě útočí nýmand s útočným bonusem 0, má 20% šanci, že mě trefí. Když na zaútočí nýmandů 5, každý z nich má 20%, že mě trefí. Takže mě v průměru zasáhne jeden. A i když zasáhne, mé schopnosti útoku to nezmění.
ZZ: Na Odrážení si házím 8 kostkami. Každý z pěti nýmandů útočí 5 kostkami. Pokud chci v daném kole i útočit, jsem schopen se aktivně bránit jen jednomu nýmandovi. Zbylých 20 kostek musí ubránit zbroj. A to ne vždy vyjde. Navíc, pokud je postava v obklíčení, Vypravěč nemusí umožnit pokus o únik z boje. Když bude hodný, umožní to, ale s postihem. Kdysi odvážný, dnes již mrtvý vlkenský druid by mohl vyprávět . Každé zranění navíc snižuje mou schopnost útočit i odrážet.
Co z toho plyne: Tříčlená skupina nováčků už ví, že je lepší se postavit jedné dost silné obludě, než šesti kostlivcům. Nutnost vyplýtvat na obranu krátkou akci zvyšuje efekt přesily.
Okolí Kamence / Labyrint Chodce v tmách / Setkání v Zapovězených Zemích I / Setkání v Zapovězených Zemích II / Poslední uctívač / Noc krve (adaptace původního Night of blood pro ZZ)
Zpětná vazba mi pomůže se zlepšit. Díky.
Zpětná vazba mi pomůže se zlepšit. Díky.
SRD Old School Essentials
Máme venku SRD Old-School Essentials!
https://www.mytago.cz/ose-srd/
Pokud najdete nějaké chyby, dejte mi vědět.
Aktuálně je v plánu (a nemusíte hlásit):
- doplnit všude sidebar
- upravit názvy tak, aby ve vyhledávání vypadalo normálně
- drobná úprava url adres
- úprava odkazů aby vedly na příslušné odstavce, kde je potřeba
- přidání nezlomitelné mezery k předložkám a spojkám
Naopak hlaste:
- překlepy (i když je to kopírované ze zdrojových dat, mohlo se stát)
- chybné odkazy mezi sebou
- cokoli dalšího co nebude sedět
https://www.mytago.cz/ose-srd/
Pokud najdete nějaké chyby, dejte mi vědět.
Aktuálně je v plánu (a nemusíte hlásit):
- doplnit všude sidebar
- upravit názvy tak, aby ve vyhledávání vypadalo normálně
- drobná úprava url adres
- úprava odkazů aby vedly na příslušné odstavce, kde je potřeba
- přidání nezlomitelné mezery k předložkám a spojkám
Naopak hlaste:
- překlepy (i když je to kopírované ze zdrojových dat, mohlo se stát)
- chybné odkazy mezi sebou
- cokoli dalšího co nebude sedět
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21026
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Tadá! Díky. Sloučil jsem to s hlavní diskuzí a hodil odkaz do záhlaví.
Projdi si prosím ze záhlaví Errata a oprav je tam.
Projdi si prosím ze záhlaví Errata a oprav je tam.
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
ahoj, vím že se to tady teď točí kolem nějakých chybiček v překladu OSE , ale nedá mi to se zeptat - proč jít do OSE a ne do DCC ?? Mě řijde že DCC daleko více podporuje fantastično ve hře, jaká je výhoda OSE vůči DCC ??
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21026
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Mluvil bych za kluky, kteří s překladem začali (já to nebyl), ale myslím, že původní motivace byla prostě mít v češtině dostupnou „základní“ verzi starého D&D. I proto, že právě s ní je kompatibilní většina OSR tvorby. (S DCC jakžakž taky, ale tam ta kompatibilita není přímá 1:1 a vyžaduje to různé úpravy.)
Druhá věc je, že DCC je výrazně větší hra, takže by to trvalo déle. Byť to nebrání ShadoWWWovi ho překládat, opět s mojí a Páně Bačovou pomocí jako redaktorů/korektorů. A kdo ví, třeba až to bude, bude to chtít Skaven taky vydat. Což mi připomíná, že s tím musím pohnout.
Druhá věc je, že DCC je výrazně větší hra, takže by to trvalo déle. Byť to nebrání ShadoWWWovi ho překládat, opět s mojí a Páně Bačovou pomocí jako redaktorů/korektorů. A kdo ví, třeba až to bude, bude to chtít Skaven taky vydat. Což mi připomíná, že s tím musím pohnout.
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Ahoj Markusi , proč jsem se na to ptal je že koukám kolem sebe protože chci na podzim začít něo hrát s kamarády a vybírám co hrát, ale asi nse nejdříve zeptám jich, mě by totiž vyhovovalo spíše low-fantazy - nuzáci WFRP.Markus píše: ↑18. 8. 2022, 08:02 Mluvil bych za kluky, kteří s překladem začali (já to nebyl), ale myslím, že původní motivace byla prostě mít v češtině dostupnou „základní“ verzi starého D&D. I proto, že právě s ní je kompatibilní většina OSR tvorby. (S DCC jakžakž taky, ale tam ta kompatibilita není přímá 1:1 a vyžaduje to různé úpravy.)
DCC je to druhé co zvažuji, jelikož hra podporuje fantastično.
ALe když už jsi se zmínil o různých úpravách pro DCC - je tady někde na to diskuse - jak upravovat??
Díky za odpověď.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů