[Podcast] Stvořitelna
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [Podcast] Stvořitelna
Mám rozposloucháno, takže tradičně jen průběžné postřehy, než na ně zapomenu (s omlouvou, pokud je později v podcastu zodpovíte):
Jerson říká, že hrát DCC síto, ve kterém má čtyři postavy a ví, že hra se je snaží zabít a že mu nejspíš pochcípají, by ho nebavilo.
Vzápětí: Jerson říká, jak hrál Paranoiu, kde měl šest postav klonů a celá hra je dělaná tak, aby jeden po druhém umírali. Umřeli mu čtyři a Jerson to považuje za zábavu.
Vysvětli rozpor!
Jerson říká, že hrát DCC síto, ve kterém má čtyři postavy a ví, že hra se je snaží zabít a že mu nejspíš pochcípají, by ho nebavilo.
Vzápětí: Jerson říká, jak hrál Paranoiu, kde měl šest postav klonů a celá hra je dělaná tak, aby jeden po druhém umírali. Umřeli mu čtyři a Jerson to považuje za zábavu.
Vysvětli rozpor!
Re: [Podcast] Stvořitelna
Postavě se přenášejí vzpomínky, tudíž hraje "stejnou postavu jen s více životy/možností restartu" ne několik rozdílných charakterů, kdy mu ještě pravděpodobně nakonec přežije ten, který nechtěl (buď statistikami, nebo chováním).
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22590
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: [Podcast] Stvořitelna
Pro ty, kteří ví kde, je venku nový díl.
Večer budou odkazy pro posluchače, kteří si ještě nedali odběr našeho kanálu.
Večer budou odkazy pro posluchače, kteří si ještě nedali odběr našeho kanálu.
hraju: Ω Projekt Omega
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22590
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: [Podcast] Stvořitelna
Stvořitelna 18 - Figurky versus popisy na Anchoru, na Youtube
Někdo rád holky, jiný zase vdolky. A někdo herní desky, další třesky plesky. Ať už preferujete tahy figurek, nebo si o činech svých hrdinů povídáte, my se v dnešním díle pustili do debaty nad výhodami a nevýhodami obou metod a třeba vás přimějí zkusit nevyzkoušené, dát tomu druhou šanci, nebo věci umně zkombinovat.
Někdo rád holky, jiný zase vdolky. A někdo herní desky, další třesky plesky. Ať už preferujete tahy figurek, nebo si o činech svých hrdinů povídáte, my se v dnešním díle pustili do debaty nad výhodami a nevýhodami obou metod a třeba vás přimějí zkusit nevyzkoušené, dát tomu druhou šanci, nebo věci umně zkombinovat.
hraju: Ω Projekt Omega
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9334
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: [Podcast] Stvořitelna
Lego diskuze mi připomněla tohle
https://www.youtube.com/watch?v=fQ-ccPthhDY
https://www.youtube.com/watch?v=fQ-ccPthhDY
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Re: [Podcast] Stvořitelna
WoW, to je hustý.Quentin píše: ↑8. 6. 2022, 16:46 Lego diskuze mi připomněla tohle
https://www.youtube.com/watch?v=fQ-ccPthhDY
BTW máme někde diskusi o terénech a modelech pro hraní RPG? Jestli ne, založím ji.
Re: [Podcast] Stvořitelna
Nebylo by od věci naházet na youtube videa do playlistu, šlo by pak snáz hledat následující video a mám dojem, že pak automaticky funguje i autoplay (nebo se to aspoň dá zapnout).
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22590
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: [Podcast] Stvořitelna
Stvořitelna 19 - Jak začít s RPG I. - Proč je to tak těžké? na Anchoru, na Youtube
Chcete začít hrát RPG, ale nemáte ve svém okolí zkušené hráče? Jste ztraceni v nabídce systémů? Odrazuje vás délka pravidel? Nevíte jak začít?
První díl minisérie určené zájemcům o hraní RPG vám představí některá úskalí, na která můžete narazit."
Chcete začít hrát RPG, ale nemáte ve svém okolí zkušené hráče? Jste ztraceni v nabídce systémů? Odrazuje vás délka pravidel? Nevíte jak začít?
První díl minisérie určené zájemcům o hraní RPG vám představí některá úskalí, na která můžete narazit."
hraju: Ω Projekt Omega
Re: [Podcast] Stvořitelna
Ha, tu jsem zvládl už včera. Poslouchá se to dobře (i když tam semtam probleskne, že vás to pomalé tempo řeči trochu irituje, a rádi byste zrychlili ale to určitě nedělejte), ale zajímavost pro někoho, kdo neví o co jde, neposoudím.
Jinak jestli neznáš Toon, Ghostbusters (1986), případně i Star Wars D6 (1. edice 1987), můžeš se pro zajímavost zkusit kouknout, jak k nováčkům přistupovaly tyhle oldschooly. Jednoduchý jazyk, relativně stručný pravidla, primitivní deník postavy (A6), v Toonu a Ghostbusters nemožnost zemřít (díky které můžou být ty pravidla jednoduchý a začátečníkovi nehrozí, že bude ze hry vyřazený)... Všechny jsou od Grega Costikyana (autor Paranoii). Mají známý chyby (hlavně ty Star Wars), ale stejně tak se v nich určitě dají najít věci, který jsou zajímavý a aktuální i dneska. (Nicméně bacha, já nic z toho nehrál, akorát četl...)
(A nevim, jestli míříte na mladou generaci, ale jestli jo, tak používat jako příklady her Eye of the Beholder a Dungeon Mastera je, no... úsměvné )
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [Podcast] Stvořitelna
Tak jsem si navzdory zákazu poslechl poslední epizodu.
Nicméně přišlo mi to – s trochou nadsázky – spíš jako další variace na téma „Jerson propaguje Omegu (Junior)“. Myslím, že způsoby, jak začít hrát RPG jsou, ale holt to nejsou RPGčka, která Jerson považuje za hodnotná. Ztratili jste mě ve chvíli, kdy jste vyhodnotili, že doporučovat začátečníkům připravený modul je zcela nevhodné. („Protože to není způsob hraní, který se Jersonovi líbí,“ chce se mi dodat.)
Celkově mám dojem, že Jerson řeší trochu vykonstruovaný problém „Potřebuju z nuly vycvičit Vypravěče tak, aby okamžitě zvládali vést dokonalé příběhové hry pro libovolnou hráčskou preferenci.“ Přitom by se stačilo smířit s tím, že (a) začínající hráči klidně můžou začít hraním „nehodnotných“ her (tj. klidně nějaký railroadový modul) a díky nim se postupně propracovat k těm „hodnotným“ (uvozovky, protože s tímhle Jersonovým biasem nesouhlasím) a (b) začínající hráči si nutně nemusejí diktovat své preference a žánr, který jim dokonale sedne, můžou to naopak dostat nadiktováno – beztak nemůžou vědět, co chtějí.
A s těmahle dvěma předpoklady najednou je jak začít. Pořád si myslím, že doporučit někomu zjednodušená pravidla D&D + Ztracený důl Fendelveru nebo Draka z ledového štítu je asi nejvíc bezbolestný způsob, jak začít hrát. Hlavní je podle mě začít hrát okamžitě, s co nejmíň přípravy a ideálně něco dobře připraveného někým jiným a hlavně s co nejmíň teorie. „Jak vycházet vstříc preferencím hráčů“ a „jak vymýšlet vlastní dobrodružství“ jsou až lekce pro středně pokročilé.
Toť mé skromné dva centy, nemám vlastně ambici se hádat, jen jsem chtěl vyjádřit nesmělý nesouhlas.
Jo a na otázku, jak začít s RPG, jste v tom díle ale vůbec neodpověděli. Strávili jste hodinu vysvětlováním, jak je to těžké. Což mi teda přijde trochu kontraproduktivní.
Nicméně přišlo mi to – s trochou nadsázky – spíš jako další variace na téma „Jerson propaguje Omegu (Junior)“. Myslím, že způsoby, jak začít hrát RPG jsou, ale holt to nejsou RPGčka, která Jerson považuje za hodnotná. Ztratili jste mě ve chvíli, kdy jste vyhodnotili, že doporučovat začátečníkům připravený modul je zcela nevhodné. („Protože to není způsob hraní, který se Jersonovi líbí,“ chce se mi dodat.)
Celkově mám dojem, že Jerson řeší trochu vykonstruovaný problém „Potřebuju z nuly vycvičit Vypravěče tak, aby okamžitě zvládali vést dokonalé příběhové hry pro libovolnou hráčskou preferenci.“ Přitom by se stačilo smířit s tím, že (a) začínající hráči klidně můžou začít hraním „nehodnotných“ her (tj. klidně nějaký railroadový modul) a díky nim se postupně propracovat k těm „hodnotným“ (uvozovky, protože s tímhle Jersonovým biasem nesouhlasím) a (b) začínající hráči si nutně nemusejí diktovat své preference a žánr, který jim dokonale sedne, můžou to naopak dostat nadiktováno – beztak nemůžou vědět, co chtějí.
A s těmahle dvěma předpoklady najednou je jak začít. Pořád si myslím, že doporučit někomu zjednodušená pravidla D&D + Ztracený důl Fendelveru nebo Draka z ledového štítu je asi nejvíc bezbolestný způsob, jak začít hrát. Hlavní je podle mě začít hrát okamžitě, s co nejmíň přípravy a ideálně něco dobře připraveného někým jiným a hlavně s co nejmíň teorie. „Jak vycházet vstříc preferencím hráčů“ a „jak vymýšlet vlastní dobrodružství“ jsou až lekce pro středně pokročilé.
Toť mé skromné dva centy, nemám vlastně ambici se hádat, jen jsem chtěl vyjádřit nesmělý nesouhlas.
Jo a na otázku, jak začít s RPG, jste v tom díle ale vůbec neodpověděli. Strávili jste hodinu vysvětlováním, jak je to těžké. Což mi teda přijde trochu kontraproduktivní.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22590
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: [Podcast] Stvořitelna
Markusi, zcela upřímně - to doporučení jsem řekl právě proto, že zkušení hráči RPG zas a znovu bagatelizují problémy úplných začátečníků. Obvykle tak moc, že popírají jejich existenci ve větších než jednotkových počtech.
Pokud jde o RPG, která (ne)považuju za hodnotná, tak do toho jsme s Countem promítli své zkušenosti s lidmi, kteří si mysleli, že znají (TT)RPG, ale přitom je neznali. On to má jednodušší, že má takový případ v rodině. Já na to narážím, když lidem od deskovek vysvětluju princip RPG a nejednou narážím na zásadní nepochopení.
Na rovinu - jakýkoliv připravený modul je k ničemu, když se mine se vkusem 95% hráčů. A když nejčastější přání hráčů se nekryjí s žádným modulem, který znám.
U většiny zájemců RPG nedostaneš druhou šanci dostat je k RPG, když první nebude dost zábavná. Prostě to pro ně bude divná hra, jedna z tisíců "deskovek". Asi jako když bys hráčům PC her ukazoval deskovky - fakt jim nechceš ukázat Člověče nezlob se s tím, že časem přejdou k lepším hrám.
To že RPG má strašně silný gatekeeping je věc, kterou bohužel mnoho hráčů RPG vůbec není ochotno připustit nebo ho bagatelizují s tím, že "koho to nebaví, ten není materiál pro RPG". Což je mimochodem úplně stejná logika, jako kdybych já řekl "Koho nebaví 19. díl Stvořitelny, ten není materiál na poslouchání podcastů."
To co potřebuju je, aby alespoň 50% Vypravěčů dokázalo na první pokus vést hru, která nebude špatná.
To že začínající hráči nevědí, co chtějí hrát je naprostá pitomost, a doufám, že tě z tohoto způsobu uvažování během čtyř let vyvedou tvé děti. Ano, lidé s dostatečně vymytým mozkem, bez vlastní fantasie a a nápadů opravdu často neví, co by chtěli hrát. Naštěstí (pro někoho bohužel) je to jen menšina lidí, se kterou se setkávám, když dojde na zájemce o hraní RPG. Třeba děti do sedmi let mají v 90% jasno. Klidně i víc variant. Ale vůbec se nerozpakují říct "To mě nezajímá". U starších hráčů a dospělých se k tomu přidá nějaké vychování a slušnost, takže to takovou věc neřeknou přímo, když sis s tím dál tolik práce, ale najdou dostatek důvodů, proč příště nemůžou přijít. A neříkej mi, že se ti nikdy nestalo, že hráči domluvení na hru to, odřeknou pět minut předem, nebo že vůbec nepřijdou. Pokud se ti to nestalo, určitě jsi o tom slyšel.
Na zjednodušených pravidlech DnD jsem ještě nikoho neviděl začít. Tedy, určitě někdo vytáhne selection bias, že lidé začali, jen se mi nepřihlásili, protože se chovám jako debil. Zato mám z první ruky několik zkušeností lidí, kteří se třeba tři měsíce pokouší začít hrát. Studují pravidla, koukají na videa, hledají postupy, atd. Někteří po čase hrát začali, jiní se dostali do už fungující skupiny.
A ano, otázka hák začít ještě nebyla zodpovězena. Ono totiž není úplně jednoduché najít funkční model podložený zkušenostmi.
Pokud jde o RPG, která (ne)považuju za hodnotná, tak do toho jsme s Countem promítli své zkušenosti s lidmi, kteří si mysleli, že znají (TT)RPG, ale přitom je neznali. On to má jednodušší, že má takový případ v rodině. Já na to narážím, když lidem od deskovek vysvětluju princip RPG a nejednou narážím na zásadní nepochopení.
Na rovinu - jakýkoliv připravený modul je k ničemu, když se mine se vkusem 95% hráčů. A když nejčastější přání hráčů se nekryjí s žádným modulem, který znám.
Jenže reální lidé takhle nefungují. RPG má že všech možných herních zábav strašně vysoké vstupní nároky. Pro hráče je to v průměru hodina, pro Vypravěče desítky hodin. Mobilní, PC a stolní hry mají vstupní časy v minutách, nanejvýš nižší desítky minut. Dvacet minut vysvětlování principu hry u běžných hráčů způsobuje takovéto vtípky:
U většiny zájemců RPG nedostaneš druhou šanci dostat je k RPG, když první nebude dost zábavná. Prostě to pro ně bude divná hra, jedna z tisíců "deskovek". Asi jako když bys hráčům PC her ukazoval deskovky - fakt jim nechceš ukázat Člověče nezlob se s tím, že časem přejdou k lepším hrám.
To že RPG má strašně silný gatekeeping je věc, kterou bohužel mnoho hráčů RPG vůbec není ochotno připustit nebo ho bagatelizují s tím, že "koho to nebaví, ten není materiál pro RPG". Což je mimochodem úplně stejná logika, jako kdybych já řekl "Koho nebaví 19. díl Stvořitelny, ten není materiál na poslouchání podcastů."
To co potřebuju je, aby alespoň 50% Vypravěčů dokázalo na první pokus vést hru, která nebude špatná.
To že začínající hráči nevědí, co chtějí hrát je naprostá pitomost, a doufám, že tě z tohoto způsobu uvažování během čtyř let vyvedou tvé děti. Ano, lidé s dostatečně vymytým mozkem, bez vlastní fantasie a a nápadů opravdu často neví, co by chtěli hrát. Naštěstí (pro někoho bohužel) je to jen menšina lidí, se kterou se setkávám, když dojde na zájemce o hraní RPG. Třeba děti do sedmi let mají v 90% jasno. Klidně i víc variant. Ale vůbec se nerozpakují říct "To mě nezajímá". U starších hráčů a dospělých se k tomu přidá nějaké vychování a slušnost, takže to takovou věc neřeknou přímo, když sis s tím dál tolik práce, ale najdou dostatek důvodů, proč příště nemůžou přijít. A neříkej mi, že se ti nikdy nestalo, že hráči domluvení na hru to, odřeknou pět minut předem, nebo že vůbec nepřijdou. Pokud se ti to nestalo, určitě jsi o tom slyšel.
Na zjednodušených pravidlech DnD jsem ještě nikoho neviděl začít. Tedy, určitě někdo vytáhne selection bias, že lidé začali, jen se mi nepřihlásili, protože se chovám jako debil. Zato mám z první ruky několik zkušeností lidí, kteří se třeba tři měsíce pokouší začít hrát. Studují pravidla, koukají na videa, hledají postupy, atd. Někteří po čase hrát začali, jiní se dostali do už fungující skupiny.
A ano, otázka hák začít ještě nebyla zodpovězena. Ono totiž není úplně jednoduché najít funkční model podložený zkušenostmi.
hraju: Ω Projekt Omega
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Antharon a 4 hosti