Stařičká dobrodružství pro (A)D&D

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Stařičká dobrodružství pro (A)D&D

Příspěvek od Markus »

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

Tahle diskuze je věnovaná „klasickým“ dobrodružstvím pro D&D z dob dávno minulých. Hlavně z prvních edic, ale s přimhouřením oka sem můžeme řadit i věci pro AD&D druhé edice – stejně jinou diskuzi nemají. Pojďme se podívat na to, co z tehdejší tvorby zestárlo dobře a co hůř.

Můžete kouknout na seznamy produktů pro:
:arrow? původní Dungeons & Dragons
:arrow? Basic Dungeons & Dragons
:arrow? Advanced Dungeons & Dragons 1e
:arrow? Advanced Dungeons & Dragons 2e
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D

Příspěvek od Markus »

Prošel jsem si remaky klasických dobrodružství ze série "Original Adventures Reincarnated" od Goodman Games, a když jsem byl v tom, zadal jsem to všechno do databáze, protože to jsou legendy:

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

:arrow? 1: Into the Borderlands
:arrow? 2: The Isle of Dread
:arrow? 3: Expedition to the Barrier Peaks
:arrow? 4: The Lost City
:arrow? 5: Castle Amber

Všechny ty knihy obsahují naskenovaný reprint (nebo dva) původního starého modulu a potom nový remake a rozšíření pro pátou edici. Zajímalo mě, jak se to vlastně liší, tak jsem to trochu zkoumal...

Všechny ty rozšíření vypadají zajímavě a je tam spousta nového obsahu. Všechny ty staré moduly měly většinou jen 30 stránek. Jsou to sice legendy, ale když je čtu, tak mi často připadají dost strohé – je to dost minimalistický, suchý zápis místností, a nikoli v tom dobrém OSR smyslu, kdy se používají jen zajímavá klíčová slova. Ne, tohle je minimalistický zápis v tom duchu, že jsou vyjmenovány nestvůry, překážky a poklady, ale nemá to žádnou "atmosféru" (žádnou "color") ani charakter navíc (jak se tvorové chovají, jak vypadají? ví něco?). Prostě tyhle staré moduly jsou vlastně jen věci rozmístěné do místností, s popisem se nikdo moc neštval. Jak asi víte, pokud jste některý z nich četli.

Konverze pro pátou edici kromě samotné konverze všechno přepisuje do "moderních" standardů. Takže dostanete boxed text s nějakým atmosférickým popisem. Příšery a NPC dostaly jména a chování, většinou mají i námět, jak se chovat, nebo jsou tam náměty, jak místnost dál rozehrát. Je to pátá edice + Goodman Games, takže je to dost ukecané, ale v mezích snesitelnosti (vesměs relevantní hratelný obsah, ne nesmyslná vata). Když jsem se rozhodoval mezi suchou strohostí (a sazbou) původních modulů a ukecanou podrobností těch nových, volil bych nakonec ty nové.

Potěšilo mě, že obsahově jsou ty předělané lokace identické i v páté edici: zůstaly například identické poklady a magické předměty, včetně cen ve zlaťácích, takže i remake se dá použít k "xp for gold". Někde se ale změnily počty nestvůr v místnostech. Není to jen kvůli hernímu balancu v páté edici (ale i to je důvod), ale taky proto, že tehdejší dobrodružství počítala se skupinami o 10+ postavách a henchmanech, což prostě dneska nikdo nedělá. Dnešní standard je 4–6 bez henchmanů a dobrodružství jsou tomu přizpůsobená.

Jinak mají velmi příjemný oldschoolový feeling – přestože používají pravidla 5e, pořád je to např. stará dobrá Keep on the Bordelands, jen trochu detailnější a ukecanější. (Včetně úvodu do oldchoolového hraní, který lidem s braindamage z 5e vysvětluje, jaké návyky mají odložit.)

Nejvíc mě ale zajímal ten přidaný obsah. Předně – je ho fakt hodně, v některých modulech víc než v jiných. Třeba Into the Bordelands je především sloučení dvou modulů do jednoho a nový obsah je propojuje (přidává spojnice mezi dungeony, rozmisťuje nová setkání a lokace do mapy). Zatímco dobrodružství, která v originále obsahovala prázdná místa (Isle od Dread, Lost City, Castle Amber...) jsou komplex dokončená a rozšířená – Lost City rozrostlo skoro k nepoznání na regulérní megadungeon. Podrobně jsem to nezkoumal, ale co můžu soudit, ty rozšířené pasáže jsou zajímavé a vhodně doplňují ducha dobrodružství (většinou vycházejí z toho, co už tam bylo). Ostatně, dělali to ostřílení autoři od Goodmana, takže by to neměl být průšvih.

Celkově se mi to moc líbí. Kdybych to hrál, budu hrát jednoznačně ty remaky . Jediné, co mě štve, je skutečnost, že ty remaky mají statistiky jenom pro pátou edici (ve které odmítám hrát), nikoli pro staré D&D. Takže mě asi čeká bizarní scénář, že někdo zkonvertoval dobrodružství do 5e a já ho pak zase zkonvertuju zpátky do Basicu. Ce'st la vie.

Nicméně pro hráče 5e, kteří si chtějí vyzkoušet oldschool, ale bez starých pravidel, silně doporučuju!

Ulovil jsem z Fantasyobchodu tyhle dva kousky, všechno ostatní už bylo vyprodáno. :( (Což je ale možná dobře pro moji peněženku.)
IMG_0541.jpg
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D

Příspěvek od ShadoWWW »

Jako šestka brzy vyjde Elemental Evil.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL, OSE...

Příspěvek od Selhan »

Článek na blogu Delta's D&D hotspot o vývoji Gygaxova encounter textu. Možná to tady zaujme ještě někoho dalšího, z řad archeologů a/nebo designérů?

http://deltasdnd.blogspot.com/2021/10/e ... -text.html
Za tento příspěvek děkují uživateli Selhan:
Bifi
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL, OSE...

Příspěvek od Bifi »

Selhan píše: 7. 11. 2021, 11:37 Článek na blogu Delta's D&D hotspot o vývoji Gygaxova encounter textu. Možná to tady zaujme ještě někoho dalšího, z řad archeologů a/nebo designérů?

http://deltasdnd.blogspot.com/2021/10/e ... -text.html
Veľmi zaujímavé je to vidieť naozaj takto zoradené a zanalyzované (aj keď analýza mohla byť na jednej strane štrukturovanejšia a mohol brať aj "susedné" produkty ako napr. Thraciu).

Potvrdzuje sa mi, že kým old school grognardi smerujú k štýlu 1974-76, možno aj 1978 (asi nemajú problém s improvizáciou), OSR u nás smeruje skôr k lepšie štrukturovanému 1978-1980. Ja som na hranie modulov s úplne sterilnými zápismi (á la 1974) používal napr. tabuľky ako "What are the monsters doing?" alebo dungeon dressing a nakopáva to imagináciu dostatočne.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL, OSE...

Příspěvek od Markus »

Bifi píše: 7. 11. 2021, 12:54Ja som na hranie modulov s úplne sterilnými zápismi (á la 1974) používal napr. tabuľky ako "What are the monsters doing?" alebo dungeon dressing a nakopáva to imagináciu dostatočne.
Potíž je v tom, že je to strašný voser a práce navíc a já chci, aby tu práci za mě udělal už designér toho modulu. Starosti s papírovým rozsahem a cenou už dneska asi odpadají.

Díky za článek, jdu si ho přečíst.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL, OSE...

Příspěvek od Markus »

Přečteno, double post pro přehlednost.
Bifi píše: 7. 11. 2021, 12:54 (aj keď analýza mohla byť na jednej strane štrukturovanejšia a mohol brať aj "susedné" produkty ako napr. Thraciu).
Rozdíl je v tom, že Gygax píše hrozně nudně a technicistně, skoro nemá texturu. Naopak Judge's Guild (minimálně Caverns of Thracia) texturu mají. Judge's Guild se obecně míň vyžívali ve wargamingu a víc mířili na „simulaci dobrodružné literatury“, takže místnosti v jejich díle mají popisy, NPCčka mají charakter atd...

Ale ano. Je to pozdější dílo. Thracia je 1979. Wilderlands jsou 1977. Koukal jsem taky na ty „booklets“, co rozesílali předplatitelům (teď tu mám zrovna jednu z 1977), kde jsou třeba ta zajímavá NPC.

Prostě z téhle rané tvorby jsou Judge's Guild to nejzajímavější. 8) Kam se na ně hrabe Gygax a jeho turnajové moduly.

EDIT: Na styl 1974-76 se blbě navazuje, když v těch letech žádné dobrodružství nevyšlo. Historicky první a prakticky neznámý modul je Palace of the Vampire Queen (1976). Druhý je tuším City State of the Invincible Overlord (1976) a v téhle době už taky začínají ty „booklets“.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Bajo
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D

Příspěvek od Markus »

Obrázek

:arrow? Podcast k The Isle of Dread

V nové epizodě Dinosauria jsme se podívali na dobrodružství, které už mám na pořadníku strašně dlouho a těšil jsem se na něj jako na legendu... a popravdě to moje očekávání spíš nenaplnilo. Čekal jsem, že mi vyrazí dech, a ono je to spíš takové vřelé „asi dobrý, no“. I když to je popravdě můj častý dojem ze starých dobrodružství od TSR. Legendy o nich často bývají víc vzrušující než samotné moduly.

Přeposílám svůj komentář k anotaci:
S přimhouřenýma očima...

Tohle je jeden z těch produktů, co se hodně blbě hodnotí, protože chápete, o co se snaží, a dělá to celkem dobře... ale samotná věc, o kterou se snaží, vás asi v roce 2021 moc nezajímá.

The Isle of Dread je sandbox v pravém slova smyslu. Je to nejenom „krabice s pískem“ (pískoviště), ale hlavně krabice... krabice nástrojů. Vyšla v roce 1980 jako de facto výukový produkt, který vám měl ukázat, jak tvořit dobrodružství v divočině. Poprvé širšímu publiku představil principy hexcrawlu, jak je známe dnes (byť samotný hexcrawl je starší a pochází z míň známých děl) a naučil ho s tím pracovat. A v tomhle myslím uspěl na plné čáře, protože hexcrawly se hrají dodnes. Ta „krabice“ nástrojů je přitom překvapivě malá. V tenké brožuře dostanete:
  • 8 stran různých map, včetně nějakých generických určených k recyklování (+ další mapy a handouty na předsádkách)
  • 7 stran úvodu vč. tabulky náhodných setkání celkového ladění a především úžasného zarámování: připlouváte na ztracený ostrov podle mapy zesnulého piráta, potkáváte zdejší domorodce, kteří střeží velkou zeď, za níž se rozléhá džungle plná dinosaurů. Máte tu stručný popis domorodé vesničky a jejich kultury. Vynikající.
  • 5 stran popisu hexů na ostrově – popsáno je jen asi 25 z odhadem 300 hexů a jednotlivá setkání jsou vesměs o ničem. V zásadě jsou to jen rozmístěné příšery, jejich doupata a poklady. Ty příšery jsou samy o sobě zajímavé, ale ty lokace ne. Suchý popis a čísla. Nejslabší část modulu.
  • 5 stran závěrečné dobrodružství s jinou vesničkou a menším dungeonem, obojí je zajímavé a příjemně hratelné.
  • 5 stran bestiář nových tvorů a nějakých námětů na tvorbu NPC nebo dalších zápletek.
Na 30 stran, z toho pouhých 22 stran textu, je to překvapivě hodně obsahu, ale vlastně to není dobrodružství. Je to víceméně prázdná mapa s pěkným úvodem, pěkným finálem... a doprostřed si máte něco vytvořit sami. K tomu vám autoři házejí různé nástroje jako tabulky setkání, bestiář a další náměty.

Musíte si uvědomit kontext roku 1980, kde pracují s minimálním rozsahem (24 stran je na setting o velikosti Moravy fakt málo) a předpokládají, že to může do ruky dostat třeba dítě, kterému rodiče dalšího půl roku nic nekoupí... takže autoři nepotřebují ani tak dát mu hotový spotřební produkt, jako dát mu polotovar a ukázat mu, jak dál pokračovat samo.

Nakolik je The Isle of Dread použitelný v roce 2021? Hrát bez přípravy ho rozhodně nemůžete. Můžete ho ale vzít jako základ pro svoji tvorbu, využít jeho úvod, využít jeho závěr a doprostřed si rozmístit vlastní tvorbu nebo jiná dobrodružství. Za tímhle účelem bych ho asi neváhal použít, byť je to teda dost s odřenýma ušima a s bonusovými bodíky za dobovou pokrokovost...

Za pozornost může stát nový remake pro pátou edici.
Ty čtyři hvězdičky dávám s hodně přimouřenýma očima, ale nemám to srdce odbýt to průměrnými třemi, protože to má některé skvělé momenty a na svou dobu to určitě muselo být objevné. Je to tak třiapůl, no, a zaohrouhluju holt nahoru.

EDIT: Tak ne, bude férovější zaokrouhlit dolů. :roll:
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 6):
Winnie, Vaarsuvis, Bifi, tessanger, Muzzug, Bajo
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D

Příspěvek od Markus »

Vždycky jsem se chtěl v recenzi podívat na něco od Gygaxe, tak proč rovnou nezačít jeho úplně prvním publikovaným dobrodružstvím...

Obrázek

:arrow? Recenze: Steading of the Hill Giant Chief (Usedlost náčelníka kopcových obrů)
Obří tlupy začaly provádět nájezdy do civilizovaných zemí a v drancujících tlupách jsou zastoupení obři různých ras. Kamkoli přišli, zanechali za sebou smrt a děsivou zkázu. To vyvolává nemalý hněv u vysoce postavených, protože ztráty majetku a životů znamenají, že selhali ve svém slibu chránit životy a majetek každého svého poddaného. (…) Proto došlo ke shromáždění družiny nejchrabřejších a nejmocnějších dobrodruhů, která byla pověřena potrestáním ničemných obrů.

Tady v recenzích se často nedostaneme k největším legendám našeho koníčku, nicméně český překlad sborníku Příběhy ze zejícího portálu nám k tomu dává jedinečnou příležitost. Obsahuje totiž i Steading of the Hill Giant Chief (Usedlost náčelníka kopcových obrů), historicky první oficiální* publikované dobrodružství pro (A)D&D, a rovnou od samotného praotce zakladatele, Garyho Gygaxe. A rovnou pro 8. až 12. úroveň! Přesně tak, děti, žádná začátečnická dobrodružství, hezky se napřed vypracujte aspoň na 8. úroveň a pak si možná můžete koupit náš první modul. Pojďme se tedy podívat, jak si to správné (A)D&D představoval mistr Gary.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22592
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D

Příspěvek od Jerson »

Když po několikáté čtu, že hráči mají možnost postavit různá NPC a jiné tvory - i desítky tvorů - proti jiným skupinám svých nepřátel, tak by ne moc zajímalo, zda
1) to skutečně nějací hráči dělali
2) to GM umožnil /povolil
3) jak to vyřešil. Protože nevěřím, že by pro to zmíněné hry měly pravidla, takže zbývá GM fiat. A chtěl bych vidět GMma, který má za pochodu určovat, jak se projeví 50 ze 180 otroků a 30 z 80 orků stojících proti různým skupinám obrů, aby to mělo vliv, a přitom to hráčům značně neusnadňovalo situaci.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D

Příspěvek od MarkyParky »

1) Děláme naprosto běžně
2) Rozhodně. Kdo jsem já, abych něco hráčům zakazoval.
3) Tady hrozně záleží na systému.
Oldschool ti v tomhle moc nepomůže, ale i v něm můžeš použít něco typu:
- pokud jedna strana má jasnou a totální převahu, tak to rovnou odvyprávím
- a pokud to není, odhadnu poměr sil a hodím si kostkou

Moderní play-to-find-out systémy, co hraju já, ti většinou nějakou mechaniku na vyřešení podobného problému samy nabídnou.

EDIT: Případně můžeš vždycky výsledek opřít o nějaký hod, co hráči dělají proto, aby konflikt vyvolali.

Jerson píše: a přitom to hráčům značně neusnadňovalo situaci.
Tenhle tvůj požadavek nedává smysl.

Ty jako hráč poštváváš ty NPCčka proti sobě právě proto, aby sis usnadnil situaci. To je účel celé téhle aktivity.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D

Příspěvek od Markus »

Třeba hned úplně první publikované dobrodružství od TSR, Steading of the Hill Giant Chief (recenze) dává hráčům možnost vysvobodit zhruba 90 orčích otroků a vést je do boje proti podobnému počtu nepřátel. Bylo to myslím docela běžné.

Ale jak to vyhodnocovali, to se mě neptej. :) Ale ono AD&D se dá docela snadno prostě naházet. Do cca 20 postav na jedné straně se ty souboje ještě tak nevlečou. I když bych se nedivil, kdyby zrovna Gygax používal Chainmal nebo nějaká jiná wargamová pravidla. Gygax to hádám nedělal podle GM fiat, byl to dost simulátor.

EDIT:
Jerson píše: a přitom to hráčům značně neusnadňovalo situaci.
Jak říká Marky, vo to de. Ale samozřejmě hodně záleží na designu modulu. Nedáš možnost zverbovat 100 orků hned za vchodové dveře jako ultimátní řešení. Zmíněné dobrodružství je turnajový modul, orky můžeš zverbovat až úplně dole vzadu, tj. až projdeš většinu obsahu modulu, navíc se k nim musíš nějak dostat (není lehké) a přesvědčit je. Zisk armády je pak vlastně už jen finální scéna a odměna za dobré hraní. Vlastně bych se nedivil, kdyby to i ten Gygax pak už jen odvyprávěl.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D

Příspěvek od Bifi »

hod na reakciu + hod na morálku + hod na lojalitu + rôzne odhadovanie (napr. k6*10% a pod.)
na vyhodnotenie boja Chainmail (mierka 1:20 je optimálna), ale ostatne ešte v LBB aj pre mierku 1:1 je to extrémne basic:
10 orkov s palcátmi útočí na 10 troglodytov: máš z tabuľky cielové číslo, hodíš 10k20 a porovnáš (zrátaš hity) veliteľ je ftr3, takže má +2 (a v mnohých prípadoch ani nemusíš vyhadzovať damage, napr. kvôli simultaneous hits)
a fantastic combat je ešte jednoduchší

(EDIT1: Už prvé D&D malo skvelé nástroje, len ich ľudia dnes už nevedia používať.)
EDIT2: Už dlhšie sa pohrávam s ideou hrať prvé D&D tak svižne, aby došlo aj na budovanie pevností a podobne - naozaj skôr ako deskovku, nazval som to „speed crawl“ (ešte som nerozhodnuty, či s pouzitím Gygaxovych house rules alebo nie).
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D

Příspěvek od Markus »

Našel jsem při uklízení starou mapu z Keep on the Borderlands. To kreslení map mělo něco do sebe.

F8004E99-B9EA-48AA-8D54-DB64AD3B0D71.jpeg

Horní mapa je moje, spodní vypadá na Conlaiovu
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 4):
mrakomrak, Muzzug, Winnie, Bifi
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D

Příspěvek od Markus »

Jenom chci poděkovat Bifimu za jeho komentář k Palace of the Vampie Queen. Díky za každý koment k těmhle starým dílům (podobně jako si cením tomu, jak Marky prochází dobrodružství k Dechu draka).
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D

Příspěvek od Markus »

Pěknou sobotu přeji. Jako víkendové čtení tady máte rozbor The Isle of Dread v jeho původní i reinkarnované podobě od Goodman Games.

Obrázek

:arrow? Recenze: Original Adventures Recincarnated – The Isle of Dread; sandboxování na ostrově domorodců a dinosaurů
Dobrodružství pro 3. až 7. úroveň v Basic D&D (původní verze) v D&D 5e (reinkarnovaná verze)
Původní dobrodružství: David „Zeb“ Cook a Tom Moldvay
Konverze a rozšíření pro 5e: Chris Doyle a Tim Wadzinski
Vydavatel: Goodman Games
Ke koupi třeba na Imagu (tisk), oficiální PDF neexistuje („neoficiální“… *ehm ehm“… ano)

Goodmanovská série Original Adventures Reincarnated přináší rozšířené remaky a konverze legendárních starých dobrodružství pro D&D v podobě pro pátou edici. To nás staví hned před dvě otázky. Za prvé: jsou ta legendární dobrodružství skutečně tak dobrá, aby dnes stála za pozornost? A za druhé: nakolik je ten remake zachovává, vylepšuje, nebo dokonce zhoršuje? Pojďme se nesystematicky podívat nejdřív na druhý díl série, ve kterém se dobrodruzi vypraví na ztracený ostrov v té nejlepší tradici pulpových příběhů: domorodé vesničky mohutnou hradbou oddělené od nezkrocené džungle, ve které se prohánějí neznámé stvůry, dinosauři, lovci hlav… a dokonce i ten obří opičák tam někde bude. Vítejte na Ostrově hrůzy!
Nakonec jsem se s tou recenzí docela trápil. Jednak protože ta knížka je prostě obrovská, jednak protože jsou to vlastně dvě dobrodružství a bylo potřeba je rozebrat separátně a porovnat, a nakonec protože je to prostě rozporuplné dílo. Snad to pro vás bude zajímavé čtení.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 4):
Vaarsuvis, Bifi, radunamlejn, kin
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Jerson, kin, Mag, PardGalen a 3 hosti