[PbtA] Bluebeard's Bride

PbtA a od něj odvozené FitD jsou asi nejpopulárnější skupiny současných „příběhových“ her.

Moderátor: MarkyParky

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[PbtA] Bluebeard's Bride

Příspěvek od Markus »

Obrázek

:arrow? Anotace
Bluebeard's Bride je hororové, vyšetřovací RPG. Hráči se ujímají role Sester - jednotlivých částí psyché Nevěsty. Mezi sebou se dohadují o tom, co by měla Nevěsta udělat a střídavě nad ní přebírají kontrolu. Nevěsta putuje pokoji panství Modrovouse, svého manžela a dozvídá se víc o zmizelých nevěstách, které jí předcházely. V každé místnosti se pak rozhoduje, zda jí zjištění ujišťují ve víře, že Modrovous je správným manželem, nebo v ní probouzí nemístná podezření.

Bluebeard's Bride si klade za cíl vystrašit hráče stejně jako postavy a témata hry se tak točí kolem systématického útlaku a násilí na ženách, ztrátě kontroly a vlivu a neustále na Nevěstu útočí po stránce tělesné, mentální i emocionální a útočí na hranice toho, co je obvykle v RPG přípustné.
:arrow? Český výtah z pravidel („úmyslně neúplný překlad) od FloweyWave
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [PbtA] Bluebeard's Bride

Příspěvek od Markus »

Hra, o níž KDolecek prohlásil, že se ji bojí hrát. Soudě podle založení anotace (díky!) k tomu už hádám došlo? ;)
Uživatelský avatar
mrakomrak
Příspěvky: 122
Registrován: 24. 10. 2020, 10:12

Re: [PbtA] Bluebeard's Bride

Příspěvek od mrakomrak »

Layout a art tedy super.
"Simplicity is the key to freeing the imagination!" Scotty ‘DM SCOTTY’ McFarland
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6887
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: [PbtA] Bluebeard's Bride

Příspěvek od Antharon »

Markus píše: 22. 5. 2022, 22:07 Hra, o níž KDolecek prohlásil, že se ji bojí hrát. Soudě podle založení anotace (díky!) k tomu už hádám došlo? ;)
Nedoslo, ale uz sa hlada termin!
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: [PbtA] Bluebeard's Bride

Příspěvek od KDolecek »

Jeden oneshot je za mnou. Měl jsem z toho opravdu dost obavy, ale nakonec to proběhlo překvapivě dobře (tedy podařilo se trefit dostatečnou míry nechutnosti hrůzy, aby to mělo dopad, ale nikoho moc nerozbilo). Velmi pečlivě jsem vybíral hráče a dlouho to odkládal, ale nelituji. Když budu mít chvilku, zkusím napsat podrobnější dojmy.

Pro (snad) lepší pochopení toho, z čeho jsem měl před hrou obavy přikládám výstřižek principů, kterých se GM má držet a seznam hrozeb a tahů, které má proti hráčům aplikovat.
Snímek obrazovky 2022-05-24 044432.png
Snímek obrazovky 2022-05-24 044458.png
Naposledy upravil(a) KDolecek dne 25. 5. 2022, 12:26, celkem upraveno 1 x.
Za tento příspěvek děkují uživateli KDolecek:
kin
Uživatelský avatar
PardGalen
Příspěvky: 2104
Registrován: 26. 2. 2006, 21:28

Re: [PbtA] Bluebeard's Bride

Příspěvek od PardGalen »

Jaké to bylo hrát za jednu postavu ve více hráčích a jaké měli archetypy?
Always bring a gun to a puppet fight
Uživatelský avatar
Wolfus
Příspěvky: 1094
Registrován: 14. 8. 2009, 11:45

Re: [PbtA] Bluebeard's Bride

Příspěvek od Wolfus »

Cisto prakticka otazka - s PbtA systemom nemam absolutne ziadne skusenosti. Bude mat nejaky prinos (pripadne je nutne) precitat si najprv nejaku zakladnu prirucku (Apokalyptickej svet?) alebo sa mozem rovno vrhnut na Bluebearda?
DrD (II), Pribehy Imperia
Uživatelský avatar
Corny
Příspěvky: 1734
Registrován: 4. 10. 2021, 11:13

Re: [PbtA] Bluebeard's Bride

Příspěvek od Corny »

PbtA hry jsou obvykle bezproblémově standalone. Navíc každá ty základní mechaniky a moves uchopuje trošku po svém, takže plno z těch věcí by ti asi napříč hrama tolik nepomohlo (ale nevím, jak je to konkrétně s touhle hrou).

...což teda každopádně neznamená, že nedoporučuju si Apocalypse World nebo Dungeon World přečíst, i kdyby čistě z toho důvodu, že obsahují hodně fajn koncepty například na to, jak vést hru (a plno lidem by to jen prospělo).
Za tento příspěvek děkují uživateli Corny:
Wolfus
"Nadšený kontrarián."

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Uživatelský avatar
Wolfus
Příspěvky: 1094
Registrován: 14. 8. 2009, 11:45

Re: [PbtA] Bluebeard's Bride

Příspěvek od Wolfus »

Diky moc. Kazdopadne si planujem pozriet aj dalsie, ale je toho dost vela a zrovna BB mi pride settingovo najzaujimavejsie, tak som chcel vediet, ci ho mozem v poradovniku postrcit dopredu :)
DrD (II), Pribehy Imperia
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: [PbtA] Bluebeard's Bride

Příspěvek od KDolecek »

Zkušenost z oneshotu:
Měl jsem tři hráče. Vybrali si Sestry Fatale, Mother a Witch. Prošli jsme "Svatební přípravu", které už od začátku stanovuje téma hry, protože mezi nevinnými otázkami typu "jakým gestem si tě Modrovous získal? nebo "jaký svatební dar jsi Modrovousovi dala?" jsou také otázky jako "co by ostatní chtěli, aby na tvém tělo bylo jinak?".
Tahle příprava se sepisuje, ale rovnou jsem si z ní poznamenal pár věcí, které jsem rovnou věděl, že pravděpodobně využiji. Taky to byly nejdivnější poznámky, které jsem na začátku hry kdy měl (cookbook, small breasts, child-bearing hips...).
Hraní ve více hráčích nebyl problém. Ve hře je token (svatební prsten) a postava, která jej má v držení má finální slovo ohledně toho, co Nevěsta udělá. Ostatní postavy mohou radit, hašteřit se, nesouhlasit a hra doporučuje, aby to dělaly.
Ve hře jsou tahy, které mohou používat všechny postavy a tahy, které jsou dostupné jen Sestře s prstenem, ale kdykoliv ta jeden takový použije, prsten se posouvá k další sestře. Tohle dohromady zajišťuje, že všechny postavy a všichni hráči mají dost spotlightu. V naší hře v tom nebyl problém.

Herní smyčka funguje tak, že GM se zeptá Sestry jaký klíč ze svazku vybrala. Při prvním použití svazek GM popíše cca jako "obsahující nepřeberné množství všemožných klíčů ze železa, kosti, rohoviny, tekutého kovu, skla i podivnějších věcí", takže hráč si klíč libovolně vymyslí. GM se na základě popisu snaží vytvořit vhodnou místnost, která nějakým způsobem navazuje na klíč.
Každá místnost má nějaký účel (ložnice, kuchyně...) a skrytý příběh. Ten příběh se vždycky nějak váže k předchozí zemřelé nevěstě. Způsob/důvod její smrti by se následně měl odrážet v předmětech a hrozbách, které místnost obsahuje. Právě interakcí s předměty a hrozbami Nevěsta poznává příběhy svých předchůdkyň a jakou roli v nich hrál Modrovous. Důležitým rysem je, že toto poznání je vždy neúplné. Nevěsta může místnost opustít buď úprkem (tah Escape) nebo rozhodnutím se, co příběh v místnosti znamená (Propose a Truth). Součástí Propose a Truth je přisouzení role Modrovousovi jako vražednému šílenci nebo věrnému manželovi. Pak Nevěsta místnost opouští, prsten se posouvá k další Sestře a ta vybere další klíč.
Za každý Propose a Truth dostane Nevěsta token, který vyjadřuje buď její Věrnost nebo Neloajálnost. Jakmile dosáhne tří tokenů v jednom nebo druhém, hra končí. Nevěsta je dovedena před finální místnost (tu kterou v lidovém příběhu jedinou nesmí otevřít) a volbu.
Volba se liší podle konce, které jsou v základu tři. Jeden pro Věrnost, jeden pro Neloajálnost a jeden pro Roztříštěnost, která nastane, pokud všechny Sestry zemřou před koncem a značí to, že Nevěsta přišla o rozum. Každý má vlastní volbu, takže konců je ve výsledku šest. Ale jedná se vlastně jen o set otázek, takže i dva stejné konce se od sebe budou lišit.

Můj postup byl takový, že hráč vybral klíč. Já u jeho popisu přemýšlel, jaká místnost se mi k tomu hodí a hledal jsem při tom v Book of Rooms což je rozšíření pro Bluebeard's Bride se spoustou vzorových místností. Pak jsem hráčům četl popis místnosti a zároveň se jej snažil upravit, aby navazoval na něco z mých poznámek ze Svatební přípravy. A pak nastala chvíle, kdy jsem se zároveň snažil vymyslet, co je vlastně tajemství místnosti, sledovat moje principy, jejich tahy, moje tahy, stupňovat napětí a hrozby... Měl jsem občas pocit, že toho je trochu moc, ale naštěstí jsem měl hráče, kteří se mezi sebou začali v roli Sester hašteřit jakmile jsem potřeboval chvíli přemýšlet.

Za využití Book of Rooms jsem hodně rád, protože základní kniha žádné vzorové místnosti neobsahuje a BoR mi dalo představu jak zhruba mohou ty místnosti vypdat a kolik toho mají obsahovat.

Úsměvné je, že naše Nevěsta zůstala Modrouvousovi věrná (3 tokeny Věrnosti, 1 token Neloajality), ale zároveň začala sebe sama považovat za paní domů a do zakázané místnosti vstoupila. A je jen jeden způsob jak může Modrovous reagovat na takový čin.

Co se týká Bluebeard's Bride a PbtA, tak nejsem schopen říct jestli je lepší přečíst ještě nějakou jinou PbtA hru. Nutné to není určitě. Já jsem s jinými PbtA hrami už zkušenost měl, takže jsem věděl jak ten systém v základu funguje. Bluebeard's Bride je o něco volnější než typické PbtA, GM není tak pevně svázán do posloupnosti tahů a má volnější ruku dělat, co uzná za vhodné, aby dosáhl vhodné úrovně hororu. Mně tak stačilo přečíst pravidla, uvědomit si rozdílnost a šel jsem hrát.

Mezi doplňky pro Bluebeard's Bride bych vypíchnul ještě Book of Mirrors, která nabízí alternativní scénáře - Modrovousův odkaz (jeho syn zápasí s tím, zda bude jako otec), Internátní škola, Mentální ústav, Temný karneval a Nápravné zařízení.
Za tento příspěvek děkují uživateli KDolecek tito uživatelé (celkem 4):
Wolfus, Bifi, Sarsaparillos, Pieta
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: [PbtA] Bluebeard's Bride

Příspěvek od KDolecek »

Shodou okolností jsem na sobě hned při další hře (Blades in the Dark, třetí večer po výše popsaném oneshotu) zpozoroval GM rozvoj. Obecně se totiž extrémně zdráhám "něco hráčům/postavám udělat". Ale Bluebeard's Bride je celé o tom, že jim děláte něco hrozného.
Takže když jsem u Blades přemýšlel, že bych potřeboval, aby ten jejich kult byl víc "kultovější", tak najednou bylo očividné, že je načase, aby jejich bohyně měla hrozivější požadavky a začala je tlačit do akcí, do kterých by se sami asi nepustili. Vnímám to jako posunutí hranice toho, co je pro mne ok páchat z pozice světa/NPCs a mám to spojeno s BB.
Za tento příspěvek děkují uživateli KDolecek tito uživatelé (celkem 3):
Markus, Sarsaparillos, tochalius
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [PbtA] Bluebeard's Bride

Příspěvek od Markus »

Obrázek

:arrow? FloweyWave přeložil český výtah z pravidel („úmyslně neúplný překlad“).

A mimochodem taky napsal zhodnocení hry, cituji:
Moje nejoblíbenější RPGéčko
*****

Začnu tím špatným: Nulová znovuhratelnost, náročné na roleplay, generování místností ve kterých se hráči pohybují může být pro méně zkušené game-mastery nemožný úkol, ryzí railroad, udržování atmosféry je skutečně náročné, některé speciální tahy hráčů můžou být vyloženě antiklimatické (ehrm ehrm, The Lion) a konec hry může být neuspokojivý, neboť předpřipravených konců je málo a jsou pojaty bídně.

Wait, vy jste ještě tady? Jsem vám vypsal telefonní seznam red flagů jak ze srazu Mladých komunistů a vy čtete dál? Aha, těch 5 hvězdiček vlastně - málem bych zapomněl :D Inu, Bluebeard's Bride je nejkrásnější a nejhrůzostrašněji napsaná příručka, jakou jsem kdy viděl. Ilustrace Rebeccy Yanovskayi jsou dechberoucí a slova jimiž Marissa Kelly příručku protkala, k vám promlouvají jak k mladé nezkušené dívce, jež potřebuje naučit poslušnosti a poddání se. Herní tahy jsou zkrátka brilantní, hra je velmi snadná na pochopení, engine PbtA funguje skvěle a GM sekce je neuvěřitelně inspirativní.

Co se mínusů týče, většinu z nich lze nějakým způsobem obejít. Špatná znovuhratelnost? Hrajte s lidmi na serverech. Nejde vám generování místností? Využijte obrázky z rozšíření Book of rooms. Konec hry je neuspokojivý? Vymyslete si vlastní :D

Je Bluebeard's Bride dokonalá objektivně pětihvězdičková AAA hra? Ani zdaleka. Záleží ale na tom, když vám ta hra umožní ohýbat realitu prokletého domu a naplnit je ozvěnami násilí, zatímco nebohá Nevěsta musí vzdorovat duchům svých předchůdkyň, které se ji brutálními způsoby snaží zdokonalit, aby mohla být zase o krok blíž nedosažitelnému ideálu perfektní manželky? Pravda je totiž taková, že hru táhne jedna specifická věc a to je její motiv, žánr, setting a myšlenka. A nad nimi, buď pokrčíte rameny, nebo si je zcela bezkonkurenčně zamilujete - there is no inbetween. Pokud je vám feminní horror blízký, máte rádi filmy jako Coraline nebo Crimson peak, railroad vám nevadí, témata utlačování žen jsou pro vás důležitá, máte hafo lidí s kým hrát a jste tak trochu masochisté - pak skutečně u téhle hry nemůžete sáhnout vedle <3
EDIT: Těch hodnocení se tam teď sešlo víc, viz třeba míň nadšené smrqovo nebo naopak starší nadšené Antharonovo.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: [PbtA] Bluebeard's Bride

Příspěvek od Pieta »

Chápu to správně, že vlastně je úplně jasné, že Modrovous je monstrum, to jen Nevěsta o tom pochybuje, a že není otázka, jestli to skončí špatně, jenom jakým způsobem to skončí špatně?
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2558
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: [PbtA] Bluebeard's Bride

Příspěvek od smrq »

Ne, Modrovous nemusí být monstrum. V podstatě jde o to, že hráči si sami vymyslí, co se v které místnosti stalo a klidně můžou říct, že ty podivnosti dělal někdo jiný. Modrovous může být klidně oběť, ochránce nebo cokoliv jiného. A na konci si všechny sestry zodpoví pár otázek, a tím celý příběh dovypráví a definují, co byl vlastně Modrovous zač a jakou hrál v příběhu roli.

Upřímně, už ze samotné podstaty, co jdeš hrát za hru, si myslím, že snad nikdo z Modrovouse beránka neudělá. Ale my třeba udělali nakonec větší monstrum ze samotné nevěsty, která si uvědomila, proč si ji vybral a hrdě přijala svůj osud a stanula ve své zvrácenosti po jeho boku.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Odpovědět

Zpět na „Powered by the Apocalypse (PbtA) a Forged in the Dark (FitD)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti