Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
Začínám novou kampaň, tentokrát v OSE a s cílem vyzkoušet si poctivé „staré“ D&D. To slovo „staré“ je v uvozovkách, protože sice budu používat stará pravidla, ale nejde mi o rekonstrukci 70. let – naopak, chci si v praxi vyzkoušet principy práce se starým D&D, které se vyvinuly v rámci old school renesance (OSR). Takže bude sandbox, hexcrawl a spousta jiných populárních slovíček.
Úvodní představení:
ER00: Jak správně hrát poctivé „staré“ D&D?
ER01: Počestná zrada.
Pokud jste z Brna a chcete se přidat, rád vás uvítám!
Úvodní představení:
ER00: Jak správně hrát poctivé „staré“ D&D?
ER01: Počestná zrada.
Pokud jste z Brna a chcete se přidat, rád vás uvítám!
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
Celou dobu jsem si dávala pozor (a výslovně upozorňovala), že se v žádném případě Fiona nedotýká černého rytíře ani jeho zbroje, aby náhodou nechytla nějakou mstivou kletbu. Stejně tak si dávala bacha na pofidérní sliz a studnu a houby. A tumáš čerte kropáč... Chudák holka, jak tohle dopadne. Radost z toho může mít jen Taragan, máme snadné řešení jeho druidských potřeb jednou za měsíc obětovat člověka.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
V ničem? Dáváš příklady, se kterými nemám problém? Nebo si neroumíme? Proto sem linkuju i Markyho, protože ten mi dává podobné protipříklady jako ty, ale s těmi v zásadě problém nemám. Už se v tom trochu ztrácím a sám nevím, kde tahle několik měsíců se táhnoucí linka „Markus hejtuje nekonkrétnost, ale nám to přijde konkrétní“ vznikla. Proto i dávám příklad toho, co se mi líbí, abych furt jen neříkal, co se mi nelíbí.
- MarkyParky
- Příspěvky: 16381
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
Já právě už taky nevím, v čem je problém.
Z mého pohledu teď dáváš příklady technik, proti kterým ses dle toho, jak jsem tě četl, vymezoval.
Takže buďto jsem tě blbě četl nebo jsi to blbě napsal nebo jsem já blbě psal nebo ty mě blbě četl, ale zjevně mezi námi není tak velký rozdíl, jak to z těch debat vypadalo.
Z mého pohledu teď dáváš příklady technik, proti kterým ses dle toho, jak jsem tě četl, vymezoval.
Takže buďto jsem tě blbě četl nebo jsi to blbě napsal nebo jsem já blbě psal nebo ty mě blbě četl, ale zjevně mezi námi není tak velký rozdíl, jak to z těch debat vypadalo.
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
Já ti nevím... Jestli se v tom košíku objeví každý den nové dítě, tak to aby Taragan začal ve velkém šířit druidskou víru mezi lidi...
- Vandalicus
- Příspěvky: 737
- Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
- Bydliště: Brno
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
Některé hráčské debaty jsou k nezaplacení.
#bezostyšnévynášeníinterníkomunikace
#bezostyšnévynášeníinterníkomunikace
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
Pokračujmež
ER05: Druidi, elfové, temní bohové a nová nemluvňata aneb jak to bylo doopravdy
ER05: Druidi, elfové, temní bohové a nová nemluvňata aneb jak to bylo doopravdy
Po třech sezeních strávených v ovčáckém městečku Corrod víceméně dokončujeme dobrodružství A Thousand Dead Babies a já jsem si při té příležitosti uvědomil, že pokud bylo mým cílem vyzkoušet si poctivé „staré“ D&D, tak jsem žánrově i stylově někde úplně mimo. Své postřehy rozeberu později v samostatném článku, mezitím si nenechejte kazit zápis ze sezení, ve kterém pronikneme hlouběji do záhad světa Erillion.
V předminulém sezení hráči přicestovali do městečka „ovčích lidí“ Corroc a na popud zdejšího kněze boha akvaduktů Gladuora vyvraždili čarodějnický sabat v lesích. V minulém sezení shrabávali odměny, zkoumali místo činu a stali se nechtěným majitelem prokletého košíku, který každý den generuje nové novorozeně. V tomhle sezení se dozvíme, jak to všechno bylo!
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
Tentokrát článek, co není zápis, ale obecnější úvaha nad tím, jak se (ne)má hrát staré D&D – aneb k čemu jsem dospěl po pěti sezeních a nějaké dodatečné četbě. Ocením komentáře.
Jak (ne)hrát poctivé „staré“ D&D?
Jak (ne)hrát poctivé „staré“ D&D?
Po prvních pěti sezeních odehraných v Old School Essentials (OSE) ve stylu starého D&D mám první ucelenou sadu postřehů. Pokud jsem si na začátku kampaně dal za cíl vyzkoušet, jak staré D&D správně hrát… tak zatím mám empiricky ověřeno, jak ho nehrát!
Přesněji řečeno – začínám chápat, jak ta hra (ne)má vypadat svým žánrem a nastavením, protože se nám v kampani podařilo odbočit do jiného žánru, ve kterém to jaksi není ono. Kampaň jsem začal bez většího promýšlení s tím, že prostě budeme hrát (jakžtakž) náhodné moduly vniklé v rámci old school renesance (OSR). Od té doby jsem toho dost přečetl, seznámil se s dalšími moduly jak starými, tak novějšími, a – snad! – pochopil, co dělalo staré (A)D&D jedinečným. Pojďme se bavit o žánru a herním stylu!
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
Ufff... uff... hodně psaní. Tak teď ještě zápis z dalšího, tentokát už „správně odehraného“ sezení.
ER05: Neslavný konec krále Fraghaca
ER05: Neslavný konec krále Fraghaca
Tož když už jsem tak moudrý a vím, jak se staré D&D (ne)má hrát, pojďme si to vyzkoušet v praxi na novém dobrodružství.
Už na začátku kampaně se hráči dozvěděli o skupině goblinů, která údajně pronikla do zničeného kláštera železného boha Yolantha Kara a teď drancuje bohatství z tamních katakomb. Několik goblinů tehdy přepadli a zabili, očarovali a nechali si jednoho jejich vrrka (jmenuje se Čumáček a od té doby s nimi chodí), vyslechli a posléze popravili jejich kupce zvaného Šert (pověděl jim o králi Fraghacovi, jemuž prý slouží desítky goblinů), ale jeden goblin jim unikl a vrátil se domů. Po mnoha odbočkách, peripetiích s rituálem vyznavačů temných bohů a objevu košíku, ve kterém se generují nemluvňata, se hráči konečně rozhodli vyrazit se podívat za gobliny do kláštera. Začíná nové dobrodružství, Tomb of the Iron God.
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
S postřehama vesměs souhlasím, se závěrama ne. Největší problém mám s úvahou, že "oDnD se nehodí na X, protože na to nemá (tvrdý) mechaniky".
Obráceně to platí - pokud hra na něco (tvrdý) mechaniky má, tak je na to nejspíš určená a pokud autoři odvedli dobrou práci, tak i vhodná. Absence tvrdejch mechanik ovšem vede ke stylu hry, kterýho jinak než právě absencí tvrdejch mechanik nejde dosáhnout. A tímhle stylem se dá odehrát kde co.
Druhá věc je, jestli na to hra opravdu nemá mechaniky. Záměrně jsem dával (tvrdý) do závorky, protože soft rules jsou taky rules. A ačkoliv Primer of Oldschool Gaming nebo Principia Apocrypha obsahujou právě jen měkký pravidla, neznamená to, že by nebyly podstatný. Když zkusíš hrát bez nich, nebo s jinejma, hra bude vypadat výrazně jinak. A pak je tu ještě jedna věc - design dobrodružství je taky game design a významně se podílí na zážitku ze hry. Je dost velkej rozdíl, jestli vyšetřování proběhne jako série hodů, kde hráči budou jen zdůvodňovat, proč je zrovna relevantní schopnost nebo dovednost, na kterou házej (DnD 4e), nebo jako hra bez tvrdejch mechanik v duchu principů odlschoolu podle dobrodružství napsanýho právě pro tenhle styl hry.
Jiná věc samozřejmě je, jestli se vesnický vyšetřovací dobrodružství hodí do žánru, kterej sis zrovna teď chtěl zahrát - to samozřejmě nemusí a téměř určitě nebyl dobrej nápad začít tímhle dobrodružstvím, když sis chtěl užít adventuring a dungeoncrawl. Podle mě to ale neznamená, že by se takový dobrodružství nehodilo do oDnD - po několika letech dungeoncrawlu nabitýho pokladama a nebezpečím by ti pravděpodobně změna přišla vhod.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
Ha, reakce, díky!
A ano, nejde jen o mechaniky, jde i o design dobrodružství – především o design dobrodružství, protože to v tom článku vlastně rozebírám. Mechaniky mám furt stejné, ale ukázalo se, že některá dobrodružství v tom stylově nefungují moc dobře.
Ta úvaha je trochu jiná: Mechaniky starého D&D něco umí. Co je to, co umí? Umí dobře dělat hru založenou na akci, práci s riziky, vyčerpáváním zdrojů. Nejde o to, že v tom nemůžeš odehrát něco jiného, třeba vesnickou vyšetřovačku – můžeš, což jsem empiricky dokázal, a ani to není těžké. Ve skutečnosti odehrát vyšetřovačku jen pomocí GM Fiatu a rulings not rules je celkem jednoduché. Ale nejde o to, co v té hře jde a nejde, jde o to, že se tu vyhýbáš tomu „o čem ta hra je“, v čem je dobrá. Hrát se v ní dá leccos, jenom to prostě bude na sílu nebo to půjde úplně mimo to, co ta hra umí.
A ano, nejde jen o mechaniky, jde i o design dobrodružství – především o design dobrodružství, protože to v tom článku vlastně rozebírám. Mechaniky mám furt stejné, ale ukázalo se, že některá dobrodružství v tom stylově nefungují moc dobře.
Souhlas, že sociální vyšetřeovačka to může být vítané zpestření v nějaké další kampani, kde už třeba delší dobu lezeš v dungeonech a potřebuješ si odpočinout. Jen je to "zpestření" v tom duchu, že vlastně chvíli hraješ úplně jinou hru. Už to není o kalkulování rizik, práci se zdroji a překonávání nebezpečí, ale o něčem jiném... a systémově to místy drhne (postavy se nezlepšují; kouzla typu "Očaruj osobu" ti rozvracejí hru...). Pořád to za to zpestření může stát, jen si myslím, že ta hra na to fakt není vhodná.
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
Dát za vyřešení záhady zkušenosti je to nejmenší. Je to sice houserule, ale využívá systém levelování za expy, kterej ve hře existuje.
Ok, tohle beru. Při designu kouzel a schopností je na to samozřejmě potřeba myslet.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
Na tohle bacha, protože si tím otevřeš otázku "Za co jiného ještě můžu dávat XP", a než se naděješ, úplně si rozbiješ princip "Postavy musí riskovat, aby se zlepšovaly."
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
Náhodně proposloucháno.
Pseudoslovensky mluvící domorodci jsou roztomilí.
Při debatě nad umírajícím Oswaldem jsem čekal, kdo donutí gobliního šamana Cvacha k první pomoci .
A představa, jak postavy debatují o množství a podobě pokladů, přičemž vedle Oswald nenávratně vypouští duši, je taky klasická paráda.
Pseudoslovensky mluvící domorodci jsou roztomilí.
Při debatě nad umírajícím Oswaldem jsem čekal, kdo donutí gobliního šamana Cvacha k první pomoci .
A představa, jak postavy debatují o množství a podobě pokladů, přičemž vedle Oswald nenávratně vypouští duši, je taky klasická paráda.
Okolí Kamence / Labyrint Chodce v tmách / Setkání v Zapovězených Zemích I / Setkání v Zapovězených Zemích II / Poslední uctívač / Noc krve (adaptace původního Night of blood pro ZZ)
Zpětná vazba mi pomůže se zlepšit. Díky.
Zpětná vazba mi pomůže se zlepšit. Díky.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)
Já jsem se děsil chvíle, kdy to někdo vážně uslyší.
Oswald si chudák myslel, že 5 životů je dostatečný polštář na to, aby mohl jako kouzelník do první linie. Trochu se přepočítal. Ale když si teď pouštím ten záznam, pobavilo mě, jak je hráč v zásadě spokojený, že mu umřela postava, protože „konečně nebudu muet hrát kouzelníka“.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti