[FitD] Blades in the Dark

PbtA a od něj odvozené FitD jsou asi nejpopulárnější skupiny současných „příběhových“ her.

Moderátor: MarkyParky

Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Markus »

Obrázek

:arrow? Anotace v Databázi

Blades in the Dark (BitD) je hra o gangu odvážných darebáků, kteří se snaží najít štěstí ve strašidelných ulicích fantasy-industriálního města. Čekají na vás loupeže, útěky a pronásledování, okultní záhady, nebezpečné dohody, krvavé střety a, nade vše ostatní, bohatství — pokud teda jste dostatečně troufalí na to, abyste po tom zisku šli.

Co všechno jste ochotní udělat pro to, abyste se vyšplhali až na vrchol?
Uživatelský avatar
Corny
Příspěvky: 1734
Registrován: 4. 10. 2021, 11:13

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Corny »

Marky: Ok, takže tak jak výše naznačuju, že tam je ten zakopaný pes.

Sosacek: Zase asi chápu, že to není jen o "házení odpovědnosti na pravidla, která to za mě vyřeší". Ano, máš pravdu, že GM v Blades do toho prostě musí jít s k tomu vhodným mindsetem, ale zase chápu, pokud i takový GM chce mít alespoň nějaký návod. Ono to v Blades úplně nejde, protože to prostě vychází z fikce, která může být různorodá a nejde to zkrátka nějak jednoduše vložit do tabulky nebo nějaké jiné jednoduché mechaniky (a hlavně myslím, že ani není nutné to nějak přesněji vymezit a ani to ta hra vymezovat nechce), ale mám pochopení pro to, že ne každý GM se v tom hned dobře zorientuje, nebo má takovou sebedůvěru ve svoje schopnosti. Na druhou stranu, jak říkám, zrovna Blades úplně v klidu přežijí, pokud si s tím hráči prostě nebudou lámat hlavu a vesměs defaultnou do risky/standard.
"Nadšený kontrarián."

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4138
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Sparkle »

Corny píše: 18. 10. 2021, 08:55 Ty ale možná myslíš spíš to (alespoň to na mě tak zatím působí), že "v rámci mantinelů, které pro GM Fiat FitD hry stanoví, se může GM pohybovat mnohem volněji, než u tradičních her, které pro GM Fiat nabízí jasnější kostru, o kterou se lze opřít". Je to tak?
Jo, takhle to bylo myšleno.
Corny píše: 18. 10. 2021, 08:55 Popravdě můžeš hrát třeba prvních X sezení s domluvou, že prostě nebudete takovéhle věci řešit, všechno budete brát prozatím automaticky jako risky position a standard efekt a prostě si tím budete lámat hlavu až, když se do té hry nějak dostanete.
Tohle se mi právě nechce dělat, páč mám pocit, že když budu všechno flákat jako risky / standard, tak tím umenšuju snahu hráčů o fictional positioning. A že tím zabíjím tu jejich pravomoc vybrat si, jakým způsobem chtějí překážku překonat, když efekt bude stejně plus mínus podobný. To už mi přijde že pak můžem místo BitD hrát rovnou tu Harperovu hříčku a bude to k hráčům férovější.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Corny
Příspěvky: 1734
Registrován: 4. 10. 2021, 11:13

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Corny »

Sparkle píše: 18. 10. 2021, 17:31 Tohle se mi právě nechce dělat, páč mám pocit, že když budu všechno flákat jako risky / standard, tak tím umenšuju snahu hráčů o fictional positioning. A že tím zabíjím tu jejich pravomoc vybrat si, jakým způsobem chtějí překážku překonat, když efekt bude stejně plus mínus podobný. To už mi přijde že pak můžem místo BitD hrát rovnou tu Harperovu hříčku a bude to k hráčům férovější.
To samozřejmě chápu a neberu ti to. Já to mám asi podobně a přijde mi, že to "kupčení" s pozicí a efektem je jedno z kouzel toho systému. Spíš jsem tím chtěl říct, že pokud si v tom třeba nejsi zatím příliš jistá, tak na začátku si s tím nemusíš lámat tolik hlavu a dělat to všechno risky a standard, pokud vysloveně nemáš jasno, že je to něco jiného. A můžeš se do toho ponořovat postupně. Já osobně bych to asi ideálně řešil prostě tak, že bych úplně jasně hráčům říkal, co myslím, že je na tu situaci vhodná pozice a efekt, říkal bych jasně proč a vysloveně je vyzýval "Co myslíte, zní vám to tak fér?". Což mi připadá, že zpravidla taková transparentní diskuze to dilema často docela snadno překlene. A pokud je to hráčům jedno a nechtějí do toho mluvit, tak asi tebe nemusí moc v takové chvíli trápit, jestli jsi to zrovna v té situaci zvolila zcela dobře.
"Nadšený kontrarián."

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od sirien »

EDIT2: aha, fun, úplně mi utekla datace téhle diskuse... well, trocha nekromancie ještě nikoho... ehm. /EDIT


"flákat" pozice a efekty a všechno brát jako risky/standard mi přijde jako fakt kurva blbá rada. Systém pozic a efektů je naprosté jádro toho systému, jedna z "point" jeho používání a něco od čeho se pak odvozuje úplně všechno ostatní (ekonomika stresu, včetně push a help, tlak na přípravu, systém retrospektiv, pointa devil's bargains, zranění a armory, feeling scén a způsob kterým mechaniky generují žánr...) Fákat to je na úrovni toho hrát AWčko, ale ignorovat konkrétní znění tahů abys nemusel tolik listovat / memorovat a prostě jen odhadnout co vlastně částečný nebo plný úspěch znamená. Ano, asi se tak dá hrát RPGčko, ale je to fakt blbej způsob jak přistoupit k používání toho systému.


Marky: hele, s tou mírou odpovědnosti a odlišnosti od třeba DnD bych si nebyl tak jistej. Jasně, BitD mají jiné nástroje a pracuje se s nima jinak, ale osobně se mi třeba vedou velmi pohodlně a v praxi (ve smyslu toho co reálně vnímám při hře u stolu, na ve smyslu toho co si můžeš rozanalyzovat někde bokem tady na fóru) nemám dojem žádné diametrálně odlišné odpovědnosti ani odlišných pravomocí. Jasně, místo DCček nastavuju P/E a mám víc klid protože si na všechno házej hráči, ale jinak to vedení scény mi přijde dost obdobný. (I to že hází hráči toho v praxi tak moc nemění - pořád popisuju reakce a akce protivníků, jen jejich vyhodnocení propadne do opozitního vyhodnocení k házené akci postavy). Ono je sice pravda že BitD mají věci typu že to jsou hráči kdo rozhoduje o proveditelnosti akce nebo (implikovaně) o legitimitě něčeho v settingu, ale narovinu... to v praxi přijde do hry míň než jednou za session, taže who cares. (EDIT: AWčko se svejma dost rigidníma tahama v kombu s některejma jeho principama je v tomhle hodně jiná písnička. /EDIT)

Kde je skutečnej praktickej rozdíl mezi BitD a tradičníma hrama je množství a efektivita nástrojů, které BitD nabízí pro improvizaci, a celá "architektura" toho systému v tomhle směru (v DnD nepostavim encounter bez listování bestiářem nebo sypánim namemorovanejch statů z hlavy, v BitD sem schopnej postavit v podstatě libovolnej encounter reflexivně - dokonce snáz než ve Fate, protože ani nemusim mít takovej cit pro správná čísla nebo bejt kreativní s trikama nebo skupinama atp.). To nicméně není moc otázka odpovědností nebo pravomocí. A pak samozřejmě to že ty mechaniky jsou designované aby generovaly nějaký žánr a žánrové tropes, ale to je už úplně jiná diskuse.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Corny
Příspěvky: 1734
Registrován: 4. 10. 2021, 11:13

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Corny »

Sirien: Ta rada byla myšlena (pokud si to ještě správně pamatuju) silně na začátečnické momenty, první dvě tři sezení, kdy se GM rozjíždí a má třeba pocit ,že je toho na něj, nebo na ostatní hráče moc, navíc v momentě, kdy ty problémy pramení zejména právě z kontextu pozic a efektů. Zejména třeba v případě hráčů a gamemasterů, kteří třeba nemají s hrami, které to takto řeší, zkušenost. Ale samozřejmě to není myšleno na delší hraní, protože .. to pak prostě v podstatě nemá smysl Blades hrát, když nebudeš řešit pozice a efekty. A kromě toho, že je to pro ten systém docela důležité, je to taky jedno z hlavních jeho kouzel a tahounů. A ve finále to tak složitý není.

Jinak jsem tu radu, vedle toho, že je extrémně situační a není myšlená na dlouhodobější hraní, nestavěl úplně na zelené louce, ale se zkušenosti s poslechem Oxventure, když dělali Blades. A právě v té hře (a ano, samozřejmě je to podcast, takže je to show a tak to je potřeba brát s jistou rezervou) několik sezení třeba pozici a efekt vůbec nezmínili, prostě to jeli od boku a fungovalo jim to. Ano, ta hra byla systémově hodně povrchní, ale bylo to očividně použitelné a dle mě to docela ilustrovalo, že i to je použitelný způsob, jak do toho systému vejít postupně.

Každopádně já bych to tak třeba sám za sebe nedělal, protože si myslím, že to je spíš ten horší konec, z kterého tu hru nějak "usnadnit", aby byla ze začátku lépe uchopitelná. Na druhou stranu já asi nejsem hráč, který třeba přichází z her, které jsou koncepčně úplně jiné a má nějaký problém fungování Blades pochopit.
"Nadšený kontrarián."

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od sirien »

Corny: ano, a právě v tomhle kontextu mi ta rada přijde fakt špatná. Tohle je naopak první a nejdůležitější věc, kterou by si hráči a GM měli osvojit a zvyknout si na ní, protože celej zbytek systému jí následuje. Naopak když začneš s tím že tohle ošmelíš, tak tam některé věci nemusí dávat smysl nebo to začneš hrát divně a může být těžké to tam pak už dostat protože si hráči zvyknou na hru kde to neni atp.

Ze svojí zkušenosti i s pár ukázkovkama musim říct, že P/E fakt neni složitá věc a když to na začátku tlačíš, tak se to hráči nemají problém naučit už v průběhu prvního sezení tak moc že s tím v jeho druhé půlce aktivně pracujou.

Co naopak do začátku hry klidně oželim jsou systémy naložení, striktní systém pohlcování a zranění (vystačim si s pohlcení = null efekt), ghost field a attune (pokud mi na tom nějaká postava stojí, tak si vystačim se základními pár efekty) atd.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Corny
Příspěvky: 1734
Registrován: 4. 10. 2021, 11:13

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Corny »

Tak se přinejmenším shodneme na tom, že P/E fakt není těžká záležitost kterou by bylo problém se naučit a že jsou tu lepší věci, které případně ořezat ;)
"Nadšený kontrarián."

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od KDolecek »

Evil Hat v minulé roce zahájil vývoj rozšíření pro Blades in the Dark - BitD: Dagger Isles.
Harper sám není v autorském týmu jako writer, ale konzultuje a dohlíží na projekt.

Ohlášeno a podrobněji popsáno během panelu v říjnu.

První draft úvodní stránky:
FChWS5QVgAMtTsY.png
Za tento příspěvek děkují uživateli KDolecek:
Corny
Uživatelský avatar
Corny
Příspěvky: 1734
Registrován: 4. 10. 2021, 11:13

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Corny »

Just me, preping for session of Blades...

Obrázek
"Nadšený kontrarián."

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1596
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Passingby »

Tak když už se chlubíš hudbou, co třeba ukázka? Z waveformů se to představuje trochu špatně :D :wink:
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Aegnor
Příspěvky: 527
Registrován: 31. 7. 2018, 15:13

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Aegnor »

.
Naposledy upravil(a) Aegnor dne 13. 6. 2022, 23:15, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Corny
Příspěvky: 1734
Registrován: 4. 10. 2021, 11:13

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Corny »

Já se ani tak nechlubím hudbou jako takovou (ostatně, já jen mixuju, co jsem poskládal z netu, a je to ve finále jen taková hudba na pozadí), jako spíš mi přišlo svým způsobem trochu trhlý, že tímhle zabíjím tři hodiny přípravy :D
"Nadšený kontrarián."

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1596
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Passingby »

Tak to je standardní způsob efektivního využití času, že. Nebo taky kompenzace toho, že jindy člověk ten čas musí trávit až moc efektivně :D Taky se dají hledat dobové public domain ilustrace z Verneovek a podobně, ale nevím, jak moc se moje představa o Doskvolu liší od ostatních... :wink:
three-men-1600.jpg
(Autor je Gustave Brion, je to z Les Miserables.)
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Selhan »

A to je nějaký podkres, nebo znělka, nebo hudební clue?
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Corny
Příspěvky: 1734
Registrován: 4. 10. 2021, 11:13

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Corny »

Iwas Passingby: Sounds about right :D Kolik já práce, která je V podstatě úplně zbytečná, strávím s děláním kartiček k NPC, mapek, a novinových článků :D
BTW u mě to je jednoduchý, mě tak moc v krvi koluje Dishonored vibe 24/7, že mám úplně jasno v tom, jak si Doskvol vizualizuju.

Selhan: Tohle konkrétně je cca 25 minutová ambientní hudba na podkreslení.
"Nadšený kontrarián."

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Odpovědět

Zpět na „Powered by the Apocalypse (PbtA) a Forged in the Dark (FitD)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti