Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Vitus »

Z celé této debaty mám pocit, že vlastně z libovolného modulu si každý z vás (Marky, Markus, Bifi, Vandalicus...) odnese vlastně něco jiného a bude jej kritizovat za něco jiného. Trochu jako scéna z Básníků:
"Takže, co chce Marky je modře, co chce Markus je zeleně, co chce Bifi je červeně a co chce Vandalicus je žlutě."
"Ale vždyť je tam podtrhané všechno !?"
"Přesně !"

:)

Ale baví mne to vaši debatu číst a přemýšlet nad tím, co bych si z těch modulů vzal já, kdybych se někdy nějaký rozhodl odehrát. :think:
Za tento příspěvek děkují uživateli Vitus tito uživatelé (celkem 2):
MarkyParky, Winnie
Uživatelský avatar
kin
Warden
Příspěvky: 919
Registrován: 31. 7. 2006, 23:00
Bydliště: Pilsen
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od kin »

Sparkle píše: 10. 1. 2022, 17:00 Psaní RPG nikoho neuživí, a tak někteří autoři holt budou radši psát něco, co využije 10 lidí a psaní bude relax, než něco, co využije 100 lidí ale psaní toho bude práce. Tepání do autora, ať píše konkrétnější věci, ničemu nepomůže, akorát ho to otráví. Tím spíš když je na trhu dostatek konkrétních matrošů pro ty, kdo to vyžadují, takže to klidně může vedle sebe koexistovat.
Se Sparkle souhlasím že pro zábavu super, ale tady to zrovna neplatí. Několik produktů pro ICRPG je adamantine seller na DTRPG, tudíž od každé knihy prodal minimálně 5000kusů a má tam skoro 40 knih. Autor se živý jen tím, že píše rpg (+fantazy prózu) a má rpg YB kanál. Takže zrovna on by takové relax věci vydávat vážně neměl...
OSR - Open-world Survival horroR
Survive, Save, Solve ...pick two
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4138
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Sparkle »

Kin: možná že v tomto konkrétním případě to nebyla relax věc, ale on fakt měl info o tom, že to lidi v tomhle formátu využívaj. Já když jsem svého času objížděla cony a sbírala info o tom, co lidi chtějí v settingové příručce, tak ty požadavky byly taky velmi různorodé a spousta lidí kupodivu tyhle vágní zápletky chtěla.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Vitus »

Mne napadá, že tyhle vágní zápletky se hodí pro případy, které nejsou sice do tématu "Hraní podle modulů" (tímto se omlouvám za drobný off-topic), ale v podstatě s tím souvisí - umím si představit hráče (třeba sebe za mlada), kteří nejdříve udělají nějakou prázdnou jeskyni na kostičkovaném papíře (protože je to baví kreslit / vymýšlet), ale potřebují na ní pak hodit nějakou zápletku a nic je nenapadá (respektive je nenapadá nic originálního a nechtějí už po sto-první hrát se svými spoluhráči otřepaný scénář "v místnosti je truhla a tu hlídá ork" :)). V ten moment se nějaký podobný "ideový generátor" může hodit.
Za tento příspěvek děkují uživateli Vitus:
Markus
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Selhan »

Nesouhlasím s tebou, Bifi. Nemyslím si, že připravená hra dává apriori hlubší zážitek - dokonce právě naopak, z mé zkušenosti jsou zpravidla mnohem hlubší hry kolabortivní než ty připravené.

Ta esteticky silná a hlboká/mnohovrstevnatá predstava, kterou si připravený gamemaster nese ke stolu, se do hry totiž z pravidla nedostane. Samotnému se mi to stává. A myslím, že to není jen nedostatečnými schopnostmi (i když je to i o nich), ale ten formát rpg tomu vyloženě překáží. Já prostě nejsem v pozici auteura, který může celý zážitek vykreslit podle své představy - mám tam další cca tři lidi, kteří, i když to je klasická, "nekolaborativní" hra, stejně vytváří ten finální zážitek spolu se mnou hraním svých postav.
Mám tedy, jak říkám, mnohem hlubší zážitky z kolaborativních her, kde se mnou mí spoluhráči dokážou spolupracovat na zamýšleném výsledku, protože jej znají, protože jsme si jej vymysleli společně.

Dále mám pak mnohem optimističtější zkušenost s "kvalitou" spoluhráčů. Hrál jsem spoustu kolaborativně tvořených her s různými lidmi, od hráčů Pathfinderu po totální nováčky, a s nedostatečnými schopnostmi spoluhráčů problémy nemívám. To je mnohem, mnohem častěji mívám s "připravenými" gamemastery - už jen proto, že v prvním případě se odpovědnost rozloží a každý může dělat jen to, co mu zrovna sedí, zatímco samotný gamemaster to musí týhnout sám, i když je třeba zrovna bez nápadu.
Taky se mi neděje, že bych při hraní s náhodnými lidmi stále dokola narážel na základní klišé typu "elf a trpaslík". To už mám častěji pet-peeve s tím, že se lidi klišé příliš vyhýbají, i když takové klišé je občas super.

Tohle nemá být filipka proti připraveným hrám - je to jiný typ zážitku a sám mám občas chuť na to a občas na ono. Nicméně má to být polemika s tím, že jsou kolaborativní hry v tomhle oheldu těžší/hroší - ne, podle mě jsou v tomhle těžší/horší hry klasické, a je důležité si to jako gamemaster uvědomit.
Za tento příspěvek děkují uživateli Selhan:
MarkyParky
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Jerson »

Lidé můžou chtít raději vágní zápletky proto, že konkrétní zápletky v modulech jsou nepoužitelné - buď příliš specifické, nebo pitomé či neuvěřitelné. Speciálně v českých modulech je to časté.

A tvůrci , kteří pro svou zábavu píšou věci použitelné jen pro sebe, nicméně je zveřejní a další tvůrci se jejich stylu chytí, můžou stejně dobře komunitu poškodit zavalením nepoužitelným brakem. Třeba jako se FB hry postaraly o pěkně mizernou reputaci textových RPG.
Naposledy upravil(a) Jerson dne 11. 1. 2022, 16:51, celkem upraveno 1 x.
Za tento příspěvek děkují uživateli Jerson:
Vandalicus
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Bifi »

Toto sú všetko poučky z Play Unsafe. Beriem ale, že to nie sú len mantry, ale aj vaša hlboká skúsenosť a presvedčenie.
Možno máte tiež šťastie na hráčov (napr. len hráčov vyhýbajúcich sa klišé je v mojom okolí ako šafránu).
Alebo iné očakávania.

Čo možno skresľuje môj pohľad:
Možno som nehral dostatočne dlhú kolaboratívnu hru, väčšinou sú to oneshoty.
Možno mám deformáciu z dlhého GM-ovania a potrebu výrazne väčšej autorskej kontroly.
Rozumiem tiež tomu, že perspektíva GMa na to, čo je hĺbka a ako sa do hry dostane, je odlišná od hráčskej.

Som aj ochotný pripustiť, že podiel skvelých a ohromujúcich sedení bol u kolaboratívnych hier vyšší ako u tradične vedených hier (aj keď je tam "Slezina oneshot bias").
Viem aj nachádzať emergentnú hĺbku a mnohovrstevnatosť v kolaboratívnych hrách.
Ale ten fíling imerzie do detailného a hodnoverne rozpohybovaného prostredia proste väčšinou neviem dosiahnuť pri kolaboratívnej hre (či už ako hráč alebo ako GM).
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Jerson »

Musím říct, že když jsem ubral z kolaborativní tvorby během sezení a připravil do zápletku a prostředí dopředu, tak jsem dosáhl takové hloubky a komplexnosti prostředí jako nikdy předtím.
I když mi stále vyskakují věci, na které jsem zapomněl a které by tam logicky měly být, dle díky té komplexnosti prostředí okolo uz je dokážu nahodit za pochodu a dodělat mezi sezeními, aby zapadly mezi ostatní.

A hráči to hodně oceňují. Občas jim padá brada, co všechno mám připravené.
Byť tedy čím víc přípravy mám, tím víc zjišťuju, kolik mi toho chybí :-)
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Selhan »

Jestli se bavíme pouze o pocitu imerze, tak to je jiná - já si dovedu užít imerzi i v kolaborativní hře, ale je to trochu jiný pocit, a samozřejmě, když si užíváš to specifické na zážitku připravené hry, tak ti k tomu nejlépe dopomůže připravená hra. Ale tys to výše, aspoň dle mého dojmu, podával šířeji - "hlboká/mnohovrstevnatá predstava" mi přijde jako něco docela jiného.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od KDolecek »

Oživím diskuzi přetékající z tématu Glorantha, RuneQuest, HeroQuest... o obavách z hraní postav, jejichž kontextům nerozumím.

Mám za sebou dva oneshoty v RuneQuest. Bifi nám připravil nějaké základní materiály o lore světa, první session jsme strávili asi hodnu jeho rozebírnám a dál v průběhu prvního i druhého hraní. A já si během druhého sezení znovu uvědomil jak moc své postavě nerozumím. Ne natolik, abych jí vůbec nemohl hrát, ohledně jejího chování jsem dostal nějaké rady a pokyny.

Ale jak Bifi popisuje tady Glorantha, RuneQuest, HeroQuest..., tak každá postava je hned od svého stvoření propojená s velkým množstvím dalších osobností, frakcí a událostí. A ty všecny zase s dalšími. A je toho prostě moc a já tomu nerozumím. Přisahal jsem věrnost nějakému člověku. Ale nevím kdo jsou jeho spojenci, nebo čeho si u svých podřízených váží. Jsem zasvěcencem nějakého chrámu, ale nevím jakého hodnoty a postoje to ode mne žádá. A proniknout do všech těch vazeb je na jak memorovat encyklopedii. Sure, zvládnu to nějak odehrát (zvládl jsem), ale těch nejistot tam není málo a je to všechno navrch k velmi komplexnímu systému.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Bifi »

Čím viac do Gloranthy prenikám, tým viac mám pocit, že si to hráč môže užiť naplno až po sérii dobrodružstiev/prvej kampani, trvajúcej aspoň rok - alebo po intenzívnom čítaní background informácií.

A to ešte napríklad nehovorím o tom, že kľúčový komponent settingu, teda heortlingské/orlanťanské mýty, nájdeš len v obskurných doplnkových kvázi-archeologických knižkách, ktoré ani nepatria k žiadnej edičnej rade RPG. (Namiesto toho, aby ich ako ďalší zošit trebárs pridali do Starter Setu.) Alebo že hlavným hráčsky príťažlivým prvkom toho, ako setting pracuje, je heroquesting, ktorý za celých 40 rokov takisto nikdy nebol v žiadnej oficiálnej publikácii ucelene opísaný. Bizár.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Jerson »

Možná bych to patřilo spíše do tématu kontroverzních tvrzení, ale pokud v RPG musí hráč číst settingové informace, aby mohl hrát (místo aby zažil odpovídající situace, ve kterých se ty informace projeví), nebo dokonce musí číst informace o vztazích a minulosti své postavy, aby ji dokázal zahrát (místo aby si vztahy vytvořili během hry, nebo je alespoň zažili), tak je to (=mi to přijde) jako špatný přístup.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Vitus »

Jerson píše: 31. 1. 2022, 12:30 Možná bych to patřilo spíše do tématu kontroverzních tvrzení, ale pokud v RPG musí hráč číst settingové informace, aby mohl hrát (místo aby zažil odpovídající situace, ve kterých se ty informace projeví), nebo dokonce musí číst informace o vztazích a minulosti své postavy, aby ji dokázal zahrát (místo aby si vztahy vytvořili během hry, nebo je alespoň zažili), tak je to (=mi to přijde) jako špatný přístup.
Neřekl bych špatný přístup, řekl bych jiný přístup.

Například Star Trek Adventures si vlastně moc jako hru nemůže užít někdo, kdo o Star Treku jako seriálech, a ně navazující sérii filmů a knih, které dohromady tvoří velice mnohovrstvý setting, nic neví. Jinými slovy Star Trek Adventures je vlastně svým způsobem "od trekerů pro trekery", a i když obsahuje všechny informace o settingu, co by nováček mohl potřebovat pro hraní, nejvíce si to užije spíše ten, kdo ten setting již předem zná a má jej zažitý.

Když nad tím tak přemýšlím, tak podobně na mne působily staré RPG ze světa Středozemě, a vlastně všechny ty klasické settingy (Forgotten Realms, Dragonlance) tímhle způsobem asi fungovaly či měly fungovat.
Za tento příspěvek děkují uživateli Vitus tito uživatelé (celkem 2):
Bifi, Winnie
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Bifi »

Jersone, však nehovorím, že si to hráč musí načítať (navyše obrovskou nevýhodou Gloranthy je, že nemá sprievodné kultúrne produkty typu románová línia, TV seriál a podobne), ale že sa to dá dosiahnuť "prípravnou" kampaňou.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od KDolecek »

Ještě do toho podle mne vstupuje faktor rozdílné investice lidí u stolu. Pokud mám hráče/GM, který o settingu/lore ví o mnoho víc než ostatní, vytváří to další nejistotu, pokud si o tom skupina nepromluví. Zároveń pokud mám čtyři lidi, kteří všichni viděli nějaké náhodné epizody náhodných Star Treků a trochu je to zaujalo, tak mi nevzniká problém.
Za tento příspěvek děkují uživateli KDolecek:
Vitus
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 hostů