Hraní podle modulů

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 13436
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus » 12. 11. 2015, 09:34

Obrázek

Tohle je téma věnované hraní fantasy RPG podle modulů/dobrodružství/jeskyní. V modulech se otevírá fascinující svět nápadů jiných autorů. Dobře psané moduly ve vás vzbuzují touhu si je zahrát, inspirují vás k dalšímu rozvíjení jejich myšlenek, využívání jejich prvků v dalších hrách. Dobré moduly vám dají zážitek, který pak navíc můžete sdílet s ostatními lidmi, kteří je hráli - "A jak jste tuhle příšeru vyřešili vy?" A především: moduly vám dají něco, co můžete s trochou přípravy vzít a hrát a máte garantovanou zábavu, aniž byste museli doma dlouhé hodiny všechno vymýšlet sami. Proto se dělají, proto se tisknou, proto dnes existuje kvetoucí scéna webových modulů s tisíci a tisíci PDF ke koupení a stažení.

Pojďme si o nich povídat. Uvítám vše od vašich obecných zkušeností s dobrodružstvími (Prokletí Karaku? muhehe), přes zážitky, recenze, doporučení a varování. Nebo snad sháníte nějaký modul s konkrétními parametry a chcete doporučit? Nemo máte nějaký obecný názor na hraní s moduly, o které se chcete podělit? Sem s tím.

Odkazy:
:arrow? Všechna dobrodružství v databázi.
:arrow? Separátní diskuze k dobrodružstvím pro 5e (je jich hodně, zaslouží si zvláštní diskuzi)
:arrow? Recenze dobrodružství na Markusově blogu (seznam vespodu stránky)
:arrow? Markusův dloooooooooouhý seznam doporučených modulů - anglické moduly, výběr na základě recenzí, většinu osobně neznám

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 13436
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus » 24. 1. 2021, 21:57

Sirien si udělal nedělní monstrprojekt a pročetl, okomentoval a ohodnotil všechna dobrodružství pro Dračí Hlídku! :clap: Jestli se chcete podívat, tak tady je jejich přehled, račte si to proklikat.

(V tuhle chvíli asi ještě neskončil, ale nemám pochyb o tom, že to dojede až do konce.)

Je Sirienovsky drsný, ale dokonce i on tam našel nějaká dobrodružství, která se mu líbí nebo mu aspoň přijdou fajn, konkrétně:
- Píseň zvonu
- Soumrak nad blaty

Siriene, zcela neironicky smekám. Já jsem se na ně chtěl podívat už dávno, ale zatím jsem udělal kolik... čtyři? Zdržuju se tím, že ke všemu chci napsat článek s vystavěnou argumentací. Ale i tyhle rychlorecenze a dojmy mají něco do sebe, protože jsou rychlé a u mnohých z těch dobrodružství je to první feedback, co se tam objevil (nebo možná co se kdekoli objevil). Některé jsi dokonce musel do databáze teprve přidat.

Také velké kudos, velké díky jak za tu práci, tak za čtení na večer.

(Píšu o tom sem, ne do tématu o DH, protože ta dobrodružství ve skutečnosti nemají s DH moc společného, jsou obecná, bezsystémová... a případná diskuze vlastně nebude diskuze o DH, ale obecně o designu dobrodružství.)

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7852
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Quentin » 25. 1. 2021, 09:14

Husté :) Thumbs up

Sirien o Lektvaru z Laumprusu píše:Aby tohle nestačilo, tak tam jsou ještě perly jako že na sejfu je "speciální zámek" = hráči musí vyplnit sudoku (doslova).
Tohle mám ve Stříbrném dole taky. Je to příjemné zpestření (pokud tam nedáš nějaké very hard sudoku, co ti zasekne hru).

Obecně mám s minihrami, co jsou výzva pro hráče namísto pro postavy, vesměs dobré zkušenosti. V pěti lidech to vždycky někdo zvládne vyřešit, a někteří hráči to docela žerou. Když se to postaví jako optional content, tak nevidím důvod proti.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay” -Chris McDowall, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19474
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Jerson » 25. 1. 2021, 09:35

Zpestření ano, pokud ti nevadí, že z pohledu postav je to debilní, nebo pokud se nejedná o trezor s pokladem určený pouze matematikům - pak by to dávalo velmi dobrý smysl.

Moje zkušenost je podobná, ale závěr opačný. Ve skupině se vždycky najde někdo, kdo takový úkol chce vyřešit a kdo ho dokáže vyřešit, protože mu to za to stojí. U mě to býval pravidelně hráč nejhloupější postavy.
Nicméně ostatní se tím zabývat nechtějí, takže buď jdou jinam, nebo pokud je to zámek potřebný pro další postup, tak sedí, koukají a nudí se.

Jediný úspěch jsem měl ve chvíli, kdy skupina našla truhličku s takovým zámkem, a válečník si jí vzal s sebou s tím, že ve volném čase ti bude zkoušet vyřešit a otevřít. Na příští sezení přišel připravený, ukázal mi během pěti minut, jak ten hlavolam otevře, a dostal obsah truhly. Ale doma to prý řešil dlouho - nevím zda dvě hodiny nebo dva večery, ale prostě hru bych tím spolehlivě zasekl.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14661
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od York » 25. 1. 2021, 10:08

Quentin píše:
25. 1. 2021, 09:14
Obecně mám s minihrami, co jsou výzva pro hráče namísto pro postavy, vesměs dobré zkušenosti. V pěti lidech to vždycky někdo zvládne vyřešit, a někteří hráči to docela žerou. Když se to postaví jako optional content, tak nevidím důvod proti.
Sudoku v Trossu mi hráči hodili na hlavu, takže to asi spíš bude individuální.

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7852
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Quentin » 25. 1. 2021, 10:10

Tak se nedostali do volitelné lodi. No harm done.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay” -Chris McDowall, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14661
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od York » 25. 1. 2021, 10:16

Quentin píše:
25. 1. 2021, 10:10
Tak se nedostali do volitelné lodi. No harm done.
To mi nepřijde jako moc dobrej design. Hráči pak budou mít pocit, že je do toho hra nutí. To, že je to volitelnej obsah, víš ty jako autor, ale hráč to nemají jak zjistit a ani PJ se to nikde nedozví - na pohled to vypadá úplně stejně jako jakejkoliv jinej obsah. Plus volitelnost by podle mě měla bejt otázka svobodný volby, ne otázka toho, jestli musíš dělat věci, který tě nebavěj.

Nemám nic proti tomu, když tyhle věci ve hře jsou, ale v tom případě jsou regulérní součástí hry a hráči by je tak měli brát.

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7852
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Quentin » 25. 1. 2021, 10:46

York: Tross není svázaný a vybalancovaný s žádným systémem, který by vyžadoval, že projdeš všechno, abys nasbíral dost expů a pokladů na další dungeon. Je úplně jedno kolik toho projdeš a neprojdeš. Je to jen obsah, žádný naojeovaný sofistikovaný design. Když ti kousek obsahu nevyhovuje a přeskočíš ho, nijak se to nerozbije.

Ty místnosti, co se za sudoku skrývají, ani nemusíš dopředu číst, takže tě to nestojí čas. Bylo to pověšené na internetu zdarma, takže tě to nestojí ani peníze. Je to doslova nic proti ničemu. A pro mé hráče bylo to sudoku super $D

Navíc v oldschoolovém dungeonu se výzvy pro hráče očekávají, ať už v podobě zajímavých situací, puzzlů nebo doslovných hádanek. Určitě to není moc daleko od implikovaného žánru.

Je to jako bys říkal, že s trollem tě nebaví bojovat, protože trolla už máte ohraného z jiných her, tudíž všechen obsah za trollem je neférově zamčenej. WTF :D

Šachový puzzle v trpasličí hrobce byl taky problém?
Naposledy upravil(a) Quentin dne 25. 1. 2021, 11:01, celkem upraveno 2 x.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay” -Chris McDowall, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 13436
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus » 25. 1. 2021, 10:50

Já třeba s in-game minihrami žádný filozofický problém nemám. Je to zpestření, hráči si s tím můžou vyblbnout. A jak říká Quentin, když to nikoho nezaujme, může jít dál. Problém je, když to dobrodružství máš nadesignované tak, že těmi dveřmi musí projít a to sudoku musí vyluštit. To ale Quentin v Trossu nedělá... ale Tirusz v tom Laumpsuru pravděpodobně ano. Velký rozdíl.
Jerson píše:
25. 1. 2021, 09:35
Zpestření ano, pokud ti nevadí, že z pohledu postav je to debilní, nebo pokud se nejedná o trezor s pokladem určený pouze matematikům - pak by to dávalo velmi dobrý smysl..
A taky nemám žádný filozofický problém s tím, že hráč u stolu luští sudoku a jeho postava ve fikci neluští sudoku. Je to nějaká abstrakce - postava ve fikci řeší nějaký sofistikovaný mechanický zámek, což mi v realitě vyjádříme pomocí sudoku. Není v zásadě rozdíl mezi vyhodnocováním pomocí sudoku a vyhodnocováním pomocí kostek nebo čehokoli jiného. Postava ve fikci taky při odemykání zámku nehází kostkami, ale to nikomu divné nepřijde.

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7852
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Quentin » 25. 1. 2021, 11:18

Markus píše:
25. 1. 2021, 10:50
Já třeba s in-game minihrami žádný filozofický problém nemám. Je to zpestření, hráči si s tím můžou vyblbnout. A jak říká Quentin, když to nikoho nezaujme, může jít dál. Problém je, když to dobrodružství máš nadesignované tak, že těmi dveřmi musí projít a to sudoku musí vyluštit. To ale Quentin v Trossu nedělá... ale Tirusz v tom Laumpsuru pravděpodobně ano. Velký rozdíl.
A byl by to takový problém? Když někdo chce udělat dungeon plný puzzlů pro hráče, ať ho udělá. Možná by o tom mohl varovat na obálce, ale jinak mi to jako špatný design nepřijde. Největší challenge bude je tam nasypat uvěřitelně, aby to nebyl moc velký immersion break.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay” -Chris McDowall, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14661
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od York » 25. 1. 2021, 11:28

Quentin píše:
25. 1. 2021, 10:46
Navíc v oldschoolovém dungeonu se výzvy pro hráče očekávají, ať už v podobě zajímavých situací, puzzlů nebo doslovných hádanek. Určitě to není moc daleko od implikovaného žánru.
Však jo, to přesně říkám. To, že to hráči odmítli hrát poté, co jsme se dohodli, že budeme hrát oldschoolově laděnej sandbox, se mi vůbec nelíbilo.

Ovšem je to pořád indikace toho, že se nedá spoléhat na to, že to bude všechny hráče bavit. Řešit sudoku je fakt něco o dost jinýho než hrát sandbox nebo dungeoncrawl.

Quentin píše:
25. 1. 2021, 10:46
Šachový puzzle v trpasličí hrobce byl taky problém?
Tam ještě nebyli.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 13436
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus » 25. 1. 2021, 11:37

Quentin: Obecně je problém, když máš dobrodružství koncipované tak, že nějaká důležitá informace nebo možnost postupu jsou zamknuté za překážkou, kterou je nutné překonat, jinak se dál nehneš. Typicky tajná chodba, kterou je nutné objevit, dveře, které je nutné odemknout atd.

V zásadě jako GM doufáš, že to hráč dobře hodí (nebo jinak vyřeší). A když mu padne neúspěch... tak je všechno v háji a ty to musíš zašvindlovat, aby uspěl. Což znamená, že ta překážka je tam úplně zbytečně a celé to vyhodnocování/házení bylo úplně o ničem. Špatný design. Nezábavná hra.

Ale to je obecně problém dobrodružství koncipovaných jako lineární sekvence událostí, které se musí stát.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14661
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od York » 25. 1. 2021, 11:48

Quentin píše:
25. 1. 2021, 11:18
Největší challenge bude je tam nasypat uvěřitelně, aby to nebyl moc velký immersion break.
Na tomhle nejspíš něco bude. U tý sudoku je problém v tom, že tam sice stylově celkem sedne, ale není integrální součástí hry. A navíc jsme to hráli po netu, kde jsou snadno dostupný nástroje na automatický řešení - kdyby ji dostali na papíře u stolu, jak bylo původně v plánu, možná by se jim do toho chtělo trochu víc. Ale možná taky ne, hráči jsou mi schopni za hry mobilem fotit mapy a poznámky, takže by je to spíš nezastavilo :)

Pokud by ale ten puzzle byl fakt součástí dungeonu, třeba bys tam přesouval kamenný bloky v bludišti, měnil tím jeho topologii a odkrýval tím nestvůry, poklady a tajný místnosti, imho by s tím probém neměli.

Markus píše:
25. 1. 2021, 11:37
Ale to je obecně problém dobrodružství koncipovaných jako lineární sekvence událostí, které se musí stát.
Zrovna jednoduchá sudoku jako roadblock mi přijde v pohodě. Hráči ji skoro určitě vyřeší a když ne, tak se holt dál nedostanou - je to rozhodně lepší, než když by je zastavil nízkej hod kostkou.

Každopádně moje pointa je, že bych rozhodně neobhajoval puzzly pro hráče tím, že odemykají volitenej obsah. Buď hráče baví, ve hře je chtějí a pak je ok, že tam jsou, nebo je nebaví a pak je lepší hrát moduly, kde vůbec nejsou.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19474
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Jerson » 25. 1. 2021, 11:54

Markus píše:
25. 1. 2021, 10:50
A taky nemám žádný filozofický problém s tím, že hráč u stolu luští sudoku a jeho postava ve fikci neluští sudoku. Je to nějaká abstrakce - postava ve fikci řeší nějaký sofistikovaný mechanický zámek, což mi v realitě vyjádříme pomocí sudoku.
To je ovšem zcela jiná situace, proti které nemám výhrady kromě těch, které byly vypsané výše. A kromě toho, že při použití kostek se vyhodnocují schopnosti postavy, zatímco při použití hlavolamu se vyhodnocují schopnosti hráčů, což zrovna v mnou zadaných hlavolamech vedlo k rozchodu herní fikce a mechaniky, protože chytrý kouzelník zámek nevyřešil, ale "hloupý" válečník.
(I když - ten kluk ani jako hráč nepůsobil úplně nejbystřeji a později se dal k policajtům, a všichni víme, co se o policajtech říká, takže možná celkový dojem a schopnost řešit puzzle spolu nesouvisí ani v realitě :-) )

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7852
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Quentin » 25. 1. 2021, 12:56

Markus píše:
25. 1. 2021, 11:37
Quentin: Obecně je problém, když máš dobrodružství koncipované tak, že nějaká důležitá informace nebo možnost postupu jsou zamknuté za překážkou, kterou je nutné překonat, jinak se dál nehneš. Typicky tajná chodba, kterou je nutné objevit, dveře, které je nutné odemknout atd.

V zásadě jako GM doufáš, že to hráč dobře hodí (nebo jinak vyřeší). A když mu padne neúspěch... tak je všechno v háji a ty to musíš zašvindlovat, aby uspěl. Což znamená, že ta překážka je tam úplně zbytečně a celé to vyhodnocování/házení bylo úplně o ničem. Špatný design. Nezábavná hra.

Ale to je obecně problém dobrodružství koncipovaných jako lineární sekvence událostí, které se musí stát.
IMHO mícháš seriózní výzvy a pixel bitching. Tajné dveře jsou bullshit, protože hráči ani nemusí tušit, kde dělají chybu, a proč se nemohou dostat dál, ale sudoku nebo troll jsou oboje oukej výzvy. Worst case scenario uznáte, že je to na vás moc a půjdete do města najmout trollobijce a hlavolamoluštiče :D EDIT: Asi se snažím říct, že musíš vědět, jaký problém máš řešit, abys ho mohl začít řešit. A dokud máš problém k řešení, tak se hra nezasekla.

Ale souhlas, že nelineární dungeon s různými vchody a cestami na tohle tolik netrpí, protože když to sudoku nedáš, tak to zkusíš jinudy.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay” -Chris McDowall, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14661
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od York » 25. 1. 2021, 13:34

Quentin píše:
25. 1. 2021, 12:56
A dokud máš problém k řešení, tak se hra nezasekla.
Souhlas. Zásek to je jen v případě, že nepovolíš jiný než předdefinovaný řešení.

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 hostů