Hraní podle modulů

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20839
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Obrázek

Tohle je téma věnované hraní fantasy RPG podle modulů/dobrodružství/jeskyní. V modulech se otevírá fascinující svět nápadů jiných autorů. Dobře psané moduly ve vás vzbuzují touhu si je zahrát, inspirují vás k dalšímu rozvíjení jejich myšlenek, využívání jejich prvků v dalších hrách. Dobré moduly vám dají zážitek, který pak navíc můžete sdílet s ostatními lidmi, kteří je hráli - "A jak jste tuhle příšeru vyřešili vy?" A především: moduly vám dají něco, co můžete s trochou přípravy vzít a hrát a máte garantovanou zábavu, aniž byste museli doma dlouhé hodiny všechno vymýšlet sami. Proto se dělají, proto se tisknou, proto dnes existuje kvetoucí scéna webových modulů s tisíci a tisíci PDF ke koupení a stažení.

Pojďme si o nich povídat. Uvítám vše od vašich obecných zkušeností s dobrodružstvími (Prokletí Karaku? muhehe), přes zážitky, recenze, doporučení a varování. Nebo snad sháníte nějaký modul s konkrétními parametry a chcete doporučit? Nebo máte nějaký obecný názor na hraní s moduly, o které se chcete podělit? Sem s tím.

Odkazy:
:arrow? Všechna dobrodružství v databázi.
:arrow? Diskuze s doporučeními konkrétních skvělých modulů
:arrow? Separátní diskuze k dobrodružstvím pro 5e (je jich hodně, zaslouží si zvláštní diskuzi)
:arrow? Recenze dobrodružství na Markusově blogu
:arrow? A něco podobného ve zvukové podobě jako podcast Dinosaurium obskurních světů
:arrow? Markusův dloooooooooouhý seznam doporučených modulů pro D&D a podobné hry - anglické moduly, výběr na základě recenzí, většinu osobně neznám
Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7757
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Bajo »

Markus píše: 15. 9. 2020, 16:59
Jezus v Diskuzi o modulu Zimoviště opeřené prasnice píše: 15. 9. 2020, 15:52 Tenhle moment kvituji veskrze pozitivně. Splnit quest při přeskočení více než půlku obsahu (který se vás snaží jen různě bizarními /a nově zřejmě i nechutnými a bolestivými/ způsoby zabít) je přesně to, jak si podobné moduly zaslouží hrát (a snad se tak i hrát mají!).
No... můžou, ale ne „mají“. K čemu je dobré hrát modul, když ho pak celý obejdeš? :)
Tak tohle je summon Bajo level III minimalne :-D
Disclaimer: samozrejme je to cele jen muj subjektivni pohled a ani tim nehodnotim nejaky pristup k hrani jako hrosi, je to jen teoreticky elaborat ;-)

Jakoze podle me idealne maji v tom smyslu, ze to ten modul umoznuje a hraci se snazi minimalizovat rizika a vyresit modul co nejrychleji. Viz treba princip vice vstupu do dungeonu, nebo tajne pruchody pres vice pater apod., ktere z design hlediska casto presne tyhle veci v ruzne mire zpusobuji.

Takze k cemu je dobre hrat modul, kdyz ho pak cely obejdes?
Protoze to neni jen teoreticka nelinearita reseni, ale jeji realizace na mnohem hlubsi urovni nez jen: musis projit tyhle mistnosti, ale je mi jedno, v jakem poradi.
Protoze takove vysledky hrace povzbujzuji k tomu hledat kreativni reseni, zkratky apod. - ma to totiz ocividny dopad.
Protoze vysledny sled udalosti prekvapi i DMa a to je rozhodne cenna odmena pro oldschool DMa.

:-)

Teoreticka predstava ze o neco prijdeme je mylna, protoze "usetreny cas" vyplni necekane vyusteni a jeste obsah dalsiho modulu. Na druhou stranu pokud by mel DM potrebu "vyuzit modul na plno" (at uz designem nebo zpusobem vedeni), tak to podle me od extremne ne-linearniho pristupu spise odvadi.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20839
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Ahoj, summonnutý Bajo třetí úrovně! Já s tebou souhlasím z hlediska nějaké větší sandboxové kampaně. Tam je dokonce žádoucí, aby se dobrodružství dalo chytře obejít, zkrátit nebo prostě jen ignorovat pro nezájem. Myslím, žes to byl právě ty, kdo přišel s teorií, že skutečná volnost volby se pozná až podle toho, že ve hře byl objektivně existující obsah, který se hráči rozhodli obejít a neřešit. :)

A hlavně proto jsou připravené moduly cenné, protože je to dobrý způsob, jak tuhle volnost do hry relativně "bez práce" dostat, a přitom se nezbláznit z toho, že se ti nevyužije 75% přípravy.

Ta moje poznámka míří spíš k tomu, že ne každé hraní je sandbox a ne každé dobrodružství se bude nutně hrát v sandboxu. Někdy jdeš prostě jenom hrát konkrétní dobrodružství jako one-shot, nebo hraješ kampaň poskládanou z epizodických dobrodružství bez návaznosti. Zrovna u té Opeřené prasnice jsem si představoval, že tam proběhne něco jako "Hele, mám zajímavý hororový modul (+ nějaké další řeči a ujasnění), nechcete si ho zahrát jako one shot?" Načež hráči odpověděli "Ano, chceme".

Takže kdyby mi po takovéhle domluvě prozkoumali dvě místnosti, sebrali poklad a po půl hodině hraní z dungeonu odešli a "Tadá! Co tam máš dalšího?", tak je to sice velmi pěkné a sandboxové, ale bych bych asi trošinku nasranej, že jsem se s tím připravoval zbytečně. :)
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6642
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od boubaque »

Tak ale nemas inzerovat oldschool, i kdyz hororove ladeny, kdyz chces hrat storygame.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20839
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

WTF, Bubáku?

Zrovna tuhle otázku aktivně řeším. Mám doma některé nepoužité moduly, které bych si formou epizodických one-shotů nebo uzavřených víceshotů zahrál. A tak nějak předpokládám, že když se dohodneme, že jdeme hrát třeba "hexcrawl na ostrově ve stylu Ztraceného světa", tak ho opravdu budeme hrát. Takže kdyby hráči připluli do přístavu a po prvním setkání s tyranosaurem řekli "Tohle nemáme zapotřebí, my odplujeme zpátky na pevninu", tak by mě to skutečně docela naštvalo. Protože to porušuje explicitní domluvu a pálí to dost času mé přípravy.

Klidně tomu říkej "storygame", ale je to dost nesmyslné označení, protože o tom, jestli je něco storygame, nebo ne, rozhodují jiné věci než "dohodli jsme se hrát one shot v tomhle modulu".
Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7757
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Bajo »

Markus píše: 16. 9. 2020, 19:56 Ta moje poznámka míří spíš k tomu, že ne každé hraní je sandbox a ne každé dobrodružství se bude nutně hrát v sandboxu. Někdy jdeš prostě jenom hrát konkrétní dobrodružství jako one-shot, nebo hraješ kampaň poskládanou z epizodických dobrodružství bez návaznosti. Zrovna u té Opeřené prasnice jsem si představoval, že tam proběhne něco jako "Hele, mám zajímavý hororový modul (+ nějaké další řeči a ujasnění), nechcete si ho zahrát jako one shot?" Načež hráči odpověděli "Ano, chceme".
Ano, viz muj disclaimer. Ale, to co pises je hodne specificky scenar. Urcite to neni scenar, pro ktere jsou takovehle moduly primarne psane ani to podle me neni scenar vetsinoveho hrani. Takze to neni bezny kontext. Jezus vlastne v kontextu toho hodnoceni psal, co ocenuje, tak mi moc nedava smysl davat argument muzou x maji - kdyz pak argumentujes hodne specifickym pouzitm toho modulu, to mi zejmena v kontextu diskuze o hodnoceni modulu prijde teda dost matouci. :think:
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6642
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od boubaque »

Mam ted jen velmi omezeny cas na odpoved, tak bude asi trochu stroha, rozvedu to pripadne odpoledne.

1) Kde se v tehle diskusi (potazmo v te diskusi, odkud to Bajo vytahl) vzal odkaz na tvoje opustene moduly a kde se tady vzala *explicitni dohoda* o tom, ze jdeme *prozkoumat* modul?

2) Jak to podavas, tak to zni, ze se rozcilujes nad tim, ze hraci delaji neco jineho, nez bys chtel nebo cekal. Ze uplatnuji svoji agency a ze ocekavaji, ze na jejich volbach zalezi, pricemz motivace "minimalnizovat rizika" je pro *oldshool* zakladni. Pokud te to sere, chces hrat hororovou hru, a zaroven jsi nejak alergicky na slovo storygame, tak mas uz jen jednu moznost: jit vypravet hracum Vampiry.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20839
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Ne, mě šlo vyloženě o to, že Jezus napsal "moduly se mají hrát takhle" (= mají se hrát tak, že většinu obsahu záměrně obejdete). Nebo že si dokonce zaslouží být hrány tak, že je odignoruješ. A na to jsem měl potřebu napsat, že ano, tak se sice hrát můžou, ale neřekl bych, že mají... a už vůbec ne zaslouží.
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6642
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od boubaque »

Já reaguju hlavně na tohle (zvýraznění moje):
Markus píše: 16. 9. 2020, 19:56Zrovna u té Opeřené prasnice jsem si představoval, že tam proběhne něco jako "Hele, mám zajímavý hororový modul (+ nějaké další řeči a ujasnění), nechcete si ho zahrát jako one shot?" Načež hráči odpověděli "Ano, chceme".

Takže kdyby mi po takovéhle domluvě prozkoumali dvě místnosti, sebrali poklad a po půl hodině hraní z dungeonu odešli a "Tadá! Co tam máš dalšího?", tak je to sice velmi pěkné a sandboxové, ale bych bych asi trošinku nasranej, že jsem se s tím připravoval zbytečně. :)
To je (z GMovy strany) silně neoldschoolový přístup. Hra se prokresluje tam, kam se dívají hráči. Hráči mají volnost v tom, co budou (jejich postavy) v rámci herního prostředí dělat. A obsah modulu/přípravy nemá nějaký minimální objem, který musí přijít do hry, než budou moct hráči říct, že už jim to stačilo.

Mimochodem, dostat se během půl hodiny k pokladu, sebrat ho a odejít z dungeonu, když to modul umožňuje, považuju za "zahrání modulu". (Vzhledem k tomu, že půlhodina se většinou vejde do jednoho sezení, považuju to i za one-shot, ale uznávám, že to už je jen trollení.)

K ostatním věcem se vyjádřím vedle, když užs tam diskusi odklonil.

EDIT: A k tomu zaslouží/musí/má/může... Že si nějaký modul zaslouží být nějak hrán, je subjektivní hodnocení toho modulu (nebo toho, jak působí na přečtení), s tím nemá smysl se přít. Že se tak možná hrát, je pokus o nějakou racionalizaci toho, že design modulu je v konfliktu s představami hodnotitele, a přitom je hodnocen pozitivně.

EDIT2:
A hlavně proto jsou připravené moduly cenné, protože je to dobrý způsob, jak tuhle volnost do hry relativně "bez práce" dostat, a přitom se nezbláznit z toho, že se ti nevyužije 75% přípravy.
Mimochodem, moduly jsou od toho, aby tě nemuselo mrzet, že se 75 % přípravy nevyužije, protože ses s ní nevymýšlel ty.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20839
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Jak říkám, já to naprosto chápu a souhlasím, a když dávám moduly do své sandboxové kampaně, tak tam taky počítám s tím, že hráči si je nejenže můžou zkrátit, ale dokonce je i totálně obejít.

Jen jsem prostě měl potřebu zakřičet i něco v tom duchu, že existuje něco jako "sociální kontrakt" a že pokud ten kontrakt zněl "příště hrajeme one-shot tohohle dobrodružství", tak ano, očekávám, že to tak bude, ne že mi z toho dobrodružství hráči po půl hodině odejdou. A že je možné hrát moduly i takhle - ne jako sandbox v rámci většího světa a kampaně, ale fakt ve stylu "pojďme se podívat, co tenhle modul nabízí".

EDIT: Ostatně viz Karak - tam by asi nikdo neměl radost, kdybych se hned na začátku pokusil "prozkoumat", co leží mimo mapu, nebo po prvním souboji z Karaku odešel a řekl Markymu "Bav mě něčím jiným"*. Trochu by se to míjelo pointou.

*Načež by mi Marky poprávu odpověděl: Odešel jsi z modulu, takže pro tebe Game Over, naviděnou jindy.

EDIT2: Jinak si Bubáku taky všimni, že podmínku "v oldchoolu" jsi sem vnesl ty, ale já jsem s ním neoperoval, protože téma "hraní podle modulů" je širší.
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6642
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od boubaque »

Ale "sociální kontrakt" taky předpokládá, byť implicitně, že když se hráči u hry nebaví, nebo jsou dokonce frustrovaní, tak s tím můžou seknout, nebo se aspoň věnovat jen té části hry, která je nefrustruje, samozřejmě nakolik to můžou ovlivnit. Když pak vyjdou z mapy a GM jim řekne "Game Over", tak reakce na to je "Zaplať pámbu!".

EDIT: Ad Karak - tam ale taky šlo o specifický sociální kontrakt, pojďme zkusit, jestli to funguje, a kdyby ne, tak se bavit tím, jak to nefunguje. A reálně, kdyby to postavy proběhly na 50 postů, tak se asi taky nikdo zlobit nebude, že toho 75 % minuli (mimochodem, kolik že se toho z Karaku minulo?). /EDIT
Jinak si Bubáku taky všimni, že podmínku "v oldchoolu" jsi sem vnesl ty, ale já jsem s ním neoperoval, protože téma "hraní podle modulů" je širší.
Jako vážně? V diskusi, která se týká Zimovišti opeřené prasnice? V diskusi, kterou (v tomhle tématu) odstartoval Bajo s desítkou implicitně oldschoolových předpokladů, z nichž jsi mu rozporoval jen tu sandboxovost (a kampaňovitost)? V diskusi, ze které vybereš myšlenku do specifického tématu, abys zkoumal vymezení oldschoolu?
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od York »

boubaque píše: 17. 9. 2020, 18:13
Markus píše: 16. 9. 2020, 19:56Takže kdyby mi po takovéhle domluvě prozkoumali dvě místnosti, sebrali poklad a po půl hodině hraní z dungeonu odešli a "Tadá! Co tam máš dalšího?", tak je to sice velmi pěkné a sandboxové, ale bych bych asi trošinku nasranej, že jsem se s tím připravoval zbytečně. :)
To je (z GMovy strany) silně neoldschoolový přístup. Hra se prokresluje tam, kam se dívají hráči. Hráči mají volnost v tom, co budou (jejich postavy) v rámci herního prostředí dělat.
Řekl bych, že si to trochu moc idealizuješ. Oldschool vyžaduje spoustu přípravy, a to i když hraješ podle modulů (viz vedlejší debata o designu modulů tak, aby se daly hrát bez přípravy). A sice určitě existujou a existovali GMové ochotni desítky hodin přípravy zmuchlat a hodit do koše, ale fakt pochybuju, že by z toho kterejkoliv z nich měl radost.

V některejch specifickej situacích to ok je - třeba když to je conový dobrodružství a budeš ho hrát opakovaně, takže tu přípravu využiješ s jinou skupinou, ale obecně imho platí, že hráči by měli GMovu práci s přípravou v rámci možností respektovat.

A kromě toho, v oldschoolu je dost silnej explorační prvek, zvlášť když ho podpoříš tím, že je předem připravená mapa s fog of war (což je při hraní dungeonu celkem standard). "Prozkoumat to podzemí celý" je pro některý hráče (třeba pro mě) součást zábavy (a motivace k tomu přichází od hráče, ne od postavy).
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16250
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od MarkyParky »

boubaque píše:(mimochodem, kolik že se toho z Karaku minulo?)
Tak půlka.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20839
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Nová recenze!

:arrow? Recenze: Dva týdny do vinobraní

Obrázek
Fazulov je poklidná víska v Ostrožském kraji. Její obyvatelé se věnují hlavně pěstování vína a jeho popíjení. Loni se však mezi vinohrady stal zlý skutek, který obyvatelům dodnes nahání strach. Vezme družina práci, ze které se vyklube docela slušná šlamastyka?

Dobrodružství se motá kolem závěrečné fáze pěstování vinných hroznů. Ještě než se majitelé pustí do sbírání, je potřeba nechat víno v posledních hřejivých paprscích babího léta dozrát. A také pohlídat, aby nenechavé ruce sousedů, přespolních a jiných ptáčků vykutálených, nezpůsobily úbyt na úrodě. Postavy hráčů se dostanou do Poostroží. Zdejší kraj je rovinatý, plný vinic. Postavy by měly přijmout práci hlídačů vinohradů. Nikdo z místních ji prý nechce vzít, že na vinicích straší. Dobrodruhové však dobrým penízem nepohrdnou.


Kolik existuje dobrodružství z vinařského prostředí? A kolik konkrétně z vinařského prostředí, ve kterém se mluví moravskými nářečími? Moc jich nebude, ale Dva týdny do vinobraní jsou jedním z nich. Jakožto naturalizovaná česká náplava žijící na Jižní Moravě (no… spíš v Brně) se cítím vysoce povolán ho posoudit!
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16250
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od MarkyParky »

Markus:
Popravdě, dost mě překvapila jedna část recenze - ta s tím Sidem Meyerem a nesouhlasím s ní.
Markus píše:Starostovo bubnování a verbování hotářů. Souboj s drábem. Hostina u starosty s přednáškou o horenském právu. Zarážání hory a bránění flaše na kůle… Jakou v těchhle situacích mají hráči iniciativu? U zarážání hory sice můžete vymyslet nějaký konflikt o tom, jak se parta chlapů pokusí družinu rozdělit a flašku ukrást, dokonce si i můžete házet kostkami, určit úspěch a neúspěch. Ale jde vlastně o něco? Je to skutečný problém k řešení? Vlastně ne.
Přijde mi, že ti splývá rozhodování a řešení problémů, to jsou ale dvě úplně jiné věci.

Nevím jak v systémové aplikaci pro Dračí Hlídku, ale v DrDII každá z těhle věcí může být dílčím konfliktem s nějakým přesahem. DrDII umí vyhodnocovat sociální konflikty, vyšetřování, vesnické hry, honičky a kdovíco všechno jednotnou mechanikou, která je postavená na kreativním kombinování práce s fikcí a mechaniky.

Odehrávání těchto dílčích scén jako konfliktů v DrDII as-written bude nejspíš plné rozhodování, i když tyto nevyřeší žádný problém - a Sid Meyer bude spokojený. Jinými slovy - pokud systém v rámci jednotlivých scén (byť lineárně řazených) umí hráče zabavit mikrorozhodnutími, nestává se hra méně hrou, pokud nebsahuje markořešení.

Samozřejmě, nepopírám, že by to dobrodružství asi mohlo být zajímavější, kdyby tam bylo přítomno obojí ... ale to neznamená, že je to nutné pro to, aby to byla hra. EDIT: Navíc ještě namítám, že občas i tvoje řešení dobrodružství obsahuje. Třeba ti přespolní zlodějíčci - všimni si, že ať dopadne pronásledovací konflikt jakkoliv, je to navržené tak, že hráči se dozví, že jsou přespolní a mají tedy dilema, jestli to řešit sami nebo přes starostu.

Přijde mi, že ta recenze je dost napsaná optikou systémů, který takovéhle věci neumí .. a nedokáže si s konflikty jako "zahnat špačky" nebo "honička s přespolními" poradit, nebo je odkáže nanejvýš smáznout jednoduchým skillcheckem .. a pak ti přijde, že v tom dobrodružství není o čem rozhodovat.

Ale v DrDII, pro které je to dobrodružství původně určiteno, tam o čem rozhodovat je - je tam spousta drobných eventů, které ten systému umí rozvést do plnohodnotných konfliktů a hráči se na nich mohou s rozhodováním do sytosti vyblbnout.

Samozřejmě, otázkou vkusu pak je, jestli v praxi konflikty dost zajímavé nebo zábavné - jenže tak daleko ses nedostal, protože jsi je přešel s tím, že tam vlastně nejsou.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20839
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Marky, velmi trefné postřehy a dávám ti za pravdu. Akorát si všimni, že mluvíš o kvalitách systému, nikoli o kvalitách dobrodružství.

Myšlenkové cvičení: Představ si, že to jednou hraješ v DrD II a jednou v Dračí Hlídce. Jak se obě hry budou lišit? Je dost možné, že tě hraní v DrD II bude bavit víc, ale za to logicky vděčíš jen a jen systému, protože v textu dobrodružství se nic nezměnilo. Když mám recenzovat dobroružství, snažím se ten systém odmyslet a zaměřit se jen na samotné dobrodružství.

Ale ano, přesnější než říct "dobrodružství neobsahuje rozhodování" by bylo "dobrodružství neobsahuje rozhodování na úrovni dobrodružství, ale můžete to kompenzovat třeba přidáním rozhodování na úrovni vyhodnocovací mechaniky".

Problém scény třeba se zmiňovaným zarážáním hory je ten, že v ní jde o to, že "nikdo nesmí vzít flašku z kůlu" a hráči v ní nemají prostor být iniciativní, něco aktivně řešit a vlastně ani jakkoli tou scénou ovlivnit děj dobrodružství. Je to pasivní scéna, kolorit. Ano, když si vezmeš dostatečně crunchy vyhodnocovací systém, který tě baví hrát, můžeš se krásně zabavit hraním vyhodnocovacího systému bez ohledu na to, že ti chybí nějaká celková iniciativa nebo motivace.

Něco podobného je třeba i ten oběd se starostou. Tam hráčům taky chybí iniciativa a motivace jiná než „poslechnout si starostu“. Přesto se ta situace dá herně vyplnit „mikrorozhodováním“ na úrovni hereckého roleplayingu (jaká budu volit slova? jak ztvárním svou postavu?), což může spoustu herecky zaměřených hráčů bavit tak, že si ani nějaké absence iniciativy/motivace moc nevšimnou.

Akorát si myslím, že kdybys se stejným důrazem na vyhodnocovací systém nebo na hereckou akci hrál něco, co bude mít i tu rovinu inciativy/motivace na úrovni celkového dobrodružství, tak tě to bude bavit ještě víc.

Jiné, extrémní myšlenkové cvičení: Dejme tomu, že hraju D&D 4e, což je vlastně taktická bojovka. Připravím dobrodružství tím stylem, že nakreslím čtyři lineární místnosti a bez jakéhokoli děje, zápletky nebo motivace je zaplním úplně náhodnými příšerami z bestiáře. Je možné, že hráči se budou přesto náramně bavit, prostě protože je baví pravidla té hry a vystačí si s taktickým bojem s náhodnými příšerami. Ale i když takové sezení může být zábavné, nic to nemění na tom, že moje náhodně splácané dobrodružství je shit.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Markus a 5 hostů