[CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Markus »

Pěkné odpoledne a všechno nejlepší! Na svém blogu pro vás mám překlad dalšího OSR dobrodružství, tentokrát je to:

:arrow? Zimoviště opeřené prasnice

Obrázek
(anotace)
Potkáte čaroděje Felixe Píďalku, jak se krčí na kamenech pod zasmušilým stromem. On a šest dalších členů jeho žoldácké skupiny bylo najato, aby v horách našli opeřenou prasnici, vyřízli cysty rostoucí na jejím těle a zanesli je alchymistce. Zhruba v půlce jeskyně si ale uvědomili, že nejsou první, kdo prasnici našel…

Parazitické nákazy, stylově prokleté brnění, chirurgický zákrok amatérských veterinářů, nespolehlivá zápalná zařízení, jedlé houby, neslýchaná kouzla, čaroděj v nouzi. Stojíš-li o nechutnou slávu a urvané končetiny, rač navštívit Zimoviště opeřené prasnice!
Jezus
Příspěvky: 2588
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Jezus »

A teď malinko konstruktivně:
strana 11, Červavý tumor píše:Když tě drapnou, hoď si na záchranu proti jedu, jestli unikneš nákaze červy, kteří se jim roní z praskající kůže.

Nevím, jestli ti tam chybí čárka nad "a" nebo se skutečně jedná o "chycení". Červi, kteří je "roní" z růže je zajímavá jazykovědná konstrukce, ale asi je to spíš překlep, ne?
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Markus »

Jezus píše: 15. 9. 2020, 15:52 Tenhle moment kvituji veskrze pozitivně. Splnit quest při přeskočení více než půlku obsahu (který se vás snaží jen různě bizarními /a nově zřejmě i nechutnými a bolestivými/ způsoby zabít) je přesně to, jak si podobné moduly zaslouží hrát (a snad se tak i hrát mají!).
No... můžou, ale ne „mají“. K čemu je dobré hrát modul, když ho pak celý obejdeš? :)

Každopádně Bifi to upravil tak, že my jsme vlastně hráli "prequel" a byli jsme ta skupina žoldáků, která je v textu modulu už povražděná. Tady jsme povražděni měli být my s tím, že on by to vzal jako základ a potom v našich stopách poslal svoji regulérní družinu.

Je to celkem podstatná změna, protože jsme díky tomu už od začátku měli "odběrovou sadu" včetně pokynů, jak prasnici cysty odebrat. Ve výchozím nastavení modulu nemají hráči ani jedno z toho, takže možnost vlézt přímo k prasnici, odebrat cysty a rovnou zase zmizel vlastně není proveditelná.

EDIT :Dodnes lituju jako že jsem jako jediný, kdo zůstal nahoře, nevytáhl lano a neodešel. Tím by vám vzniklo zábavné dobrodružství, kdy byste se snažili dostat ven z dungeonu :)
Celkově to hodnotit nemůžu, ale nějak netuším, v čem spočívá zábavnost boje s nepřítelem, který když vás podrápe, je možné, že to zaplatíte končetinou. Správné ORS je samozřejmě nebojovat...
Hláška "správné OSR je nebojovat" je blbost - hráči bojujou rádi.

Zábavnost té situace spočívá v tom, že (a) efekt překvapení a prvního "náhodného" efektu, který má trvalé následky na postavu. Emergentní děj. Tenhle efekt nestvůr totiž objevíš pravděpodobně až tím, že se to někomu stane. Čímž (b) vzniká zajímavý a nezvyklý problém a vy jako hráči přemýšlíte, jak ho pro příště řešit a riziko minimalizovat. Nutí tě to uvažovat jinak a přicházet s jinými strategiemi než běžně.
Jezus píše: 15. 9. 2020, 15:58 Nevím, jestli ti tam chybí čárka nad "a" nebo se skutečně jedná o "chycení". Červi, kteří je "roní" z růže je zajímavá jazykovědná konstrukce, ale asi je to spíš překlep, ne?
"Drapnou" i "roní" je záměr. Asi nechápu, kde vnímáš chybu?

Jakože ta nestvůra tě chytne, rozpraská jí kůže, z ní blemcají ven červíci na tebe.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16248
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od MarkyParky »

Drápnou (drápem) a rojí (jakože jich je roj).
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Markus »

Aha, už to chápu. "Drápnou" mě popravdě ani nenapadlo, přijde mi to od nestvůry divné, to už bych spíš psal "podrápají"... ale tihle nemají drápy, takže to je jedno.

Každopádně skutečně je to takhle zamýšlené.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Jerson »

Markus píše: 15. 9. 2020, 16:59 Zábavnost té situace spočívá v tom, že (a) efekt překvapení a prvního "náhodného" efektu, který má trvalé následky na postavu. Emergentní děj. Tenhle efekt nestvůr totiž objevíš pravděpodobně až tím, že se to někomu stane. Čímž (b) vzniká zajímavý a nezvyklý problém a vy jako hráči přemýšlíte, jak ho pro příště řešit a riziko minimalizovat. Nutí tě to uvažovat jinak a přicházet s jinými strategiemi než běžně.
Mě by zajímalo, pro kolik hráčů v kampaňovité hře je zábavné hrát postavu, která při prvním útoku takové potvory přijde v lepším případě o ruku, v horším už nevím co by si měla odřezat.
Všechny podobné situace, které jsem v RPG zažil, byly pro hráče dost stresující až odrazující od dalšího hraní, i když později jsem slyšel i vyprávění hráčů, kteří to měli jinak.

A pokud by to měla být jednorázová hra, jak se uplatní postava, která po prvním souboji přijde o ruku a možná je nakažená? Nebo dokonce když je takto zraněno víc postav?
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Sparkle »

Jerson píše: 16. 9. 2020, 07:27 Mě by zajímalo, pro kolik hráčů v kampaňovité hře je zábavné hrát postavu, která při prvním útoku takové potvory přijde v lepším případě o ruku, v horším už nevím co by si měla odřezat.
Všechny podobné situace, které jsem v RPG zažil, byly pro hráče dost stresující až odrazující od dalšího hraní, i když později jsem slyšel i vyprávění hráčů, kteří to měli jinak.
Existuje určitá sorta hráčů, kterým na tom imponuje právě ten gatekeepingový faktor - že to odradí od hraní citlivější jedince a hobby tak může zůstat edgelordům.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2659
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Vitus »

Sparkle píše: 16. 9. 2020, 08:56 Existuje určitá sorta hráčů, kterým na tom imponuje právě ten gatekeepingový faktor - že to odradí od hraní citlivější jedince a hobby tak může zůstat edgelordům.
Nevím, co je edgelord v tomto kontextu, ale rozhodně existují příznivci adrenalinových sportů i v RPG, pár jsem jich potkal - je to přesně ten typ lidí, co odpovídají, co se psalo o nebožtíkovi Gary Gygaxovi, že v jeho podání RPG neznamená "role-play game", ale "roll, play game". :D
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Sparkle »

"Roll, play game" přístup mám taky ráda, ale realizuju si ho v počítačových hrách, například výše zmíněný Darkest Dungeon na nejtěžší obtížnost :) Přijde mi, že zrovna tento typ obsahu umí počítačová RPG obstarat líp než stolní. Přečetení dobrodružství o opeřené prasnici ve mně nabudilo chuť rozjet zase Darkest Dungeon, ale hrát to u stolu z nějakého důvodu ne.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2659
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Vitus »

Sparkle píše: 16. 9. 2020, 09:24 "Roll, play game" přístup mám taky ráda, ale realizuju si ho v počítačových hrách, například výše zmíněný Darkest Dungeon na nejtěžší obtížnost :)
Hrát Darkest Dungeon na nejtěžší obtížnost mi přijde jako masochismus, ale souhlasím s tím, že to je adrenalinová jízda (a pro postavy dokonce doslova, díky parametru Stress) $D
Sparkle píše: 16. 9. 2020, 09:24 Přijde mi, že zrovna tento typ obsahu umí počítačová RPG obstarat líp než stolní. Přečetení dobrodružství o opeřené prasnici ve mně nabudilo chuť rozjet zase Darkest Dungeon, ale hrát to u stolu z nějakého důvodu ne.
Mně osobně nelákalo hrát stolní RPG stylem "roll, play game", protože to zcela odbourává nebo aspoň silně narušuje možnosti sociálních interakcí mezi postavami jako takovými (svádí to totiž k namaxování postav, rozvíjení charakteristiky "chamtivost" v libovolném systému, nezdravé soutěživosti mezi hráči, často končící rozbroji a nenávistí na celý život a podobným věcem, kterých se jeden nabaží dost v reálném životě, zejména velkých korporací :wink: ). Ovšem někdy jako doplněk k "role-play game" se nám právě "roll, play game" osvědčilo - ovšem spíše jako side-kick uvolňovák, jenž hráčské postavy bezprostředně mohl ohrozit, ale nesměl sklouznout k over-killu.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Markus »

Sparkle: Promiň, ale jsi mimo. Nějací (ne)edgelordi jsou mi při hraní dost ukradení. Představa, že si pro hru volím dobrodružství, kterým chci odehnat své hráče, aby mi zůstali jen ti "správní", mi přijde bizarní. Představa, že dobrodružství vyvěšené na internetu má sílu někoho odehnat od hobby, je ještě ujetější.

Jerson: Narážíme na to opakovaně a všude. Ty se na to díváš optikou nějakého "příběhového" hraní, kdy cílem hry je především piplat si postavu, prokreslovat její charakter, prožívat její osobní příběh. A ještě jsi navíc děsný "snowflake" a máš dojem, že když postava přijde k újmě, tak je hráč strašně dotčený, smutný, ukřivděný a na sto let dopředu traumatizovaný. Oldschoolové hraní je ale v mnohém menší míře o postavách. Taková hra je víc o příběhu družiny, potažmo dokonce příběhu světa. Hráčské postavy jsou v něm spíš barva,jeden z dalších prostředků dokreslení celkového děje, nikoli hlavní pointa hry.

---

A označení za "roll playing" je taky mimo mísu - to míří spíš směrem k DnD 4e nebo 5e, rozhodně víc než k OSR. Hra není o o tom, že pro mě postava neexistuje a soustředím se jen na čísla a házení – na "roll playing" je oldschool se svými systémy, které se agresivně vzpouzejí taktizování a kombení, dost nevhodný. Já si postavu rád vykreslím, hraju její roli, vymýšlím s ní různé eskapády. Ale pořád je pro postava mě jen nástroj, který mi umožňuje užít si herní prostředí/světí. Nijak mě neuráží, když přijde o ruku - neboří mi to žádný "koncept postavy", protože s ní žádný koncept ani cíle nemám. Když mi umře, může mě to chvilkově zamrzet, ale pak si udělám další a hraju dál. Příběh družiny ani příběh světa to nijak nenarušilo, naopak získal zajímavý dějový prvek v podobě smrti. Příběh postavy mě nikdy moc nezajímal.

Nebo nechápeš, proč lidi hrajou právě třeba Darkest Dungeon? Nebo roguelike hry? Nebo třeba Dwarf Fortress? Rimworld? To jsou všechno věci, které mě osobně hrozně baví, protože jsou náhodné, pestré, nevybíravé... A rád je hraju "příběhově" v tom smyslu, že si v nich sám pro sebe vyprávím příběh. Akorát to není příběh jednotlivce, ale příběh celé pevnosti, osady, žoldácké kumpanie...

Old schoolové hry jsou (pro mě) vlastně něco jako roguelike ve stolních RPG. Chápu, že to není pro každého, ale mě to třeba ohromně baví, a neustále odpovídat na příspěvky typu "já nechápu, jak tě to může bavit", je dost únavné. Kor když do toho Sparkle zapojí edgelordy.

Mě třeba představa kampaně, kde moje postava přijde o ruku nebo kde každé čtyři, pět her měním postavu (protože mi umřela, protože splnila svůj cíl a už nemá důvod dobrodruhovat, protože mě omrzela), láká stokrát víc než představa kampaně, kde 30 sezení hraju furt tu samou postavu, která díky příběhové imunitě ani umřít nemůže.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Sparkle »

Markus píše: 16. 9. 2020, 09:37 Představa, že si pro hru volím dobrodružství, kterým chci odehnat své hráče, aby mi zůstali jen ti "správní", mi přijde bizarní.
Mně to taky přijde bizarní, ale lidé s tímto mindsetem skutečně existují. Já pouze konstatuji to, že existují a že to pro některé je důvod, proč hrát hororový / hnusný / edgy obsah. Jestli jsou takoví na RPG fóru nebo ve tvé skupině to nevím a ani nebylo nic takového implikováno, takže se nemusíš obhajovat, že takový nejsi :)
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Markus »

Sparkle: A nemáš tam trochu konspiraci? Že jsou lidi , kteří chtějí hrát hororový / hnusný / edgy obsah, je jasný. Že ho chtějí hrát s podobně naladěnými lidmi, a ne třeba s Jersonem, mi přijde taky logické. Takže se potřebují nějak najít, dát se dohromady, pak spolu hrajou... všichni jsou spokojení. Nějak nechápu, proč tam tahat edgelordy a nějaký tajný plán na vyhnání lidí od RPG.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Quentin »

Uf, těch 37 stran na 13 místností fakt odrazuje. Četl jsem to v tramvaji a zpětně se v tom vůbec neorientuju. Jestli to někdo budete číst, tak doporučuju mít před sebou vytištěnou mapu a rovnou si dělat poznámky do ní.

Pětihvězdičkové hodnocení píše:Vzácný počin slibující nezapomenutelný herní zážitek. Pro tvůrce dobrodružství příklad hodný následování. Tohle chcete hrát!
Pět hvězd v tom teda určitě nevidím. Působí to evokativně napsané, ale v jádru je to stejný gross-out, co hrajeme odjakživa, a prezentace hodnocení ještě snižuje.

Každopádně když už jsem to přečetl, tak to na úterní mapu dám :D

---

Díky moc za překlad. Asi nejdelší modul, co jsem dokázal přečíst. Cítím se obohacen a inspirován $D
Naposledy upravil(a) Quentin dne 16. 9. 2020, 10:14, celkem upraveno 1 x.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Sparkle »

Markus píše: 16. 9. 2020, 09:48 Sparkle: A nemáš tam trochu konspiraci? Že jsou lidi , kteří chtějí hrát hororový / hnusný / edgy obsah, je jasný. Že ho chtějí hrát s podobně naladěnými lidmi, a ne třeba s Jersonem, mi přijde taky logické. Takže se potřebují nějak najít, dát se dohromady, pak spolu hrajou... všichni jsou spokojení. Nějak nechápu, proč tam tahat edgelordy a nějaký tajný plán na vyhnání lidí od RPG.
Ty máš zkušenost takovou, já makovou. Pokud jsi lidi s tímto mindsetem nepotkal, tak je to jedině dobře a buď za to rád.
Markus píše: 16. 9. 2020, 09:37 a neustále odpovídat na příspěvky typu "já nechápu, jak tě to může bavit", je dost únavné.
A to, když příznivci oldschoolu lezou do debat o holčičích textových RPG, zesměšňují to tam a píšou, jak nechápou, co na tom někoho může bavit, to únavné není?
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Markus »

Sparkle píše: 16. 9. 2020, 10:13 A to, když příznivci oldschoolu lezou do debat o holčičích textových RPG, zesměšňují to tam a píšou, jak nechápou, co na tom někoho může bavit, to únavné není?
:?: Tohle my tady děláme?
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Semrush [Bot] a 1 host