[Šílený experiment] {PbP} Karak - Organizace a komentáře

Sekce, v níž se věnujeme našemu hraní. Můžete zde poprosit o pomoc s přípravou kampaně nebo dobrodružství, konzultovat svou postavu, a samozřejmě se podělit o zápisy z her, které už máte za sebou.
Odpovědět
MarkyParky
Příspěvky: 10229
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

[Šílený experiment] {PbP} Karak - Organizace a komentáře

Příspěvek od MarkyParky » 28. 5. 2020, 14:38

Herní vlákno

Je opravdu Karak tak strašný, jak se o něm tvrdí? Nebo byl jen nepochopen?
Dá se opravit? Dá se v něm odehrát rozumný příběh? Dá se v něm vůbec něco....?

Je to ve skutečnosti geniální modul, který zničilo to, že jediný dostupný systém byl Dračák?

Je jen jeden způsob, jak to zjistit.

Vypisuji šílený experiment:

PlayByPost Karaku, který má odhalit, jak se věci mají.

Podmínky pro účast:
* Ve hře budou povolené následující postavy: válečník, hraničář, kouzelník, alchymista, zloděj.
* Každá z těchto rolí smí být ve hře zastoupena nejvýše jednou.
* Každý hráč bude hrát v jiném systému a každá (mechanická) rodina systémů může být zastoupena nanejvýše jednou.
* Zvolený systém nesmí být staré Dračí doupě a Astrální doupě. Jinak je povoleno cokoliv.
* Každý hráč si ve svém systému vytvoří postavu, jejíž schopnosti a vyznění bude přibližné odpovídat 4. levelu téže postavy ve starém Dračáku - pokud mu to systém dovolí, tak přímo, pokud mu to systém nedovolí tak nějakým masivním reflufem.
* Hra nebude družinovka - kvůli PbP formátu se předpokládá maximální možná míra rozpadu družiny, asynchronního hraní a paralelního průzkumu.
* Při hře se bude předpokládat velká míra iniciativy a samostatnosti ze strany hráčů - spoustu věcí si budou vyhodnocovat sami, i když tradičné by to v jejich systému dělal GM. Platí to i pro reakce NPC.
* Ve hře nebude PvP.
* Nebudeme to brát moc vážně. Spíš vůbec.
* Je to zábava na pár dnů. Možná týdnů. Nejvýše měsíc. Fakt. Nemá šanci to vydržet dýl (a já nebudu mít dýl čas).

FAQ:
* Je to myšlené vážně? Ne, fakt ne. Ale než se to rozpadne, mohla by to být sranda. Aspoň chvilku.
* Kdo bude PJ? Já. Pokusím se být přiměřeně osvícený - tak, abych hru přiméřeně vérně převedl, ale zároveň tak, aby to nebylo nudné a frustrující.
* Co když bude chtít hrát víc než 5 hráčů? Povolí se další role - třeba: hraničářův pes / kouzelníkův ďáblík či havran ...
* Fakt si můžu vzít libovolný systém? Jasně.
* Jako opravdu? To půjde vedle sebe hrát třeba DrDII, DnD5E, Fate4Core a ApocalyspeWorld? Jasně.
* A můžu si vzít něco fakt neobvyklého? Experimentálního? Může to být třeba Hrstka? Chuubo? Omega? Gloomhaven? Něco z Kuchyně? Jasně, jen budete mít víc práce s reflufem a mechanikami. A musíte GMovi (mě) poslat pravidla, pokud nejsou volně dostupná.
* Jak se budou řešit staty monster? Zkonvertují se. Buďto si to uděláte sami, nebo to pro vás udělá GM při své odehrávce. Bude se při tom zohledňovat, že chodíte sólo a ne jako družina. Trochu. Možná. Někde.
* Jak se bude řešit odlišný časový zoom mezi systémy, zejména v bojích? Předpokládá se, že jeden post = odehrávka jednoho boje, průzkum jedné místnosti, vyřešení jednoho sociálníko konfliktu. Pokud si vyberete systém, ve kterém jsou krátká kola či akce, tak vám GM néjak naznačí, co případná protistrana bude či co vás čeká a vy už si to pak naházíte a odehrajete sami.
* A jaké se předpokládá tempo odehrávání? Frenetické a šílené, protože je to taková kravina, źe se to brzy stejně rozpadne.....
* Co když nás zabijou? Tak budete mrtví. TPK je taky forma, jak to celé skončit.
* Co když se přihlásím sám? Tak to stejně zkusíme.
* Co když se nepřihlásí vůbec nikdo? Tak prohlásíme, že výslekem experimentu je, že Karak je tak špatný, že ho nikdo hrát nechce. $:)

Jak se přihlásit, kde se bude hrát, čím si budeme házet?
V tomhle vlákně se bude dít všechno.
* Přihlásíte se prostě tak, že odpovíte co budete hrát a v čem. Kdo dřív přijde, ten dřív mele. Pak si ten post v klidu editnete a uděláte si z něj deník.
* Hrát se bude taky v tomhle vlákně. Nebudeme zakládat žádné herní účty, nic takového, každý pěkně za sebe.
* Házet si můžete taky jak chcete - můžete použít néjaký házecí server, nebo si házet doma kostky na stole, budeme si věřit.


Přehled přihlášených:
Válečník - Sarsaparillos: Svět Dobrodružství (AW heartbreaker)
Hraničář - Jerson: Omega
* Hraničářův pes - Pieta: Sigmund
Alchymista - Log 1=0: JaD (samostatný a rozhodně zcela funkční doplňek DnD5E)
Kouzelník - Markus: Markusovo DCC (DCC heartbreaker)
* Ďáblík - Jezus: DrDII
Zloděj Bajo: Labyrinth lord => York: Yorkův dračák podle staré školy => Faskal: Polaris (Lehmanova)

Typografická konvence v herním vlákně
* Popisy toho, co moje postava dělá, případně vnitřní pochody v její hlavě jsou běžným fontem.
* "Mluvím-li nahlas přímou řečí, dávám to do uvozovek."
* Herní mechanika - výpočty, hody kostkou, volby kouzel a podobně kurzívou.
* Střih na jinou lokaci, doplnění, co se dělo mezitím a další podobná upřesnění - krátký nadpis tučnou kruzívou.
Naposledy upravil(a) MarkyParky dne 18. 6. 2020, 20:54, celkem upraveno 18 x.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 18446
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [Šílený experiment] {PbP} Karak - Organizace a komentáře

Příspěvek od Jerson » 23. 7. 2020, 13:59

Jezus píše:
23. 7. 2020, 13:54
Jerson: Vidíš, člověk by čekal, že budeš z Omegy zvyklý vymýšlet popisy na "zakázku" kartám postav :-)
Právě že v Omeze si akce postav popisují sami hráči :-)

Jako - Pieta taky před lety psal, že ve Wushu zvládne odehrát za dvě hodiny tolik co v jiném systému za celé odpoledne, takže dostane příběh za kratší čas, ale mě to úplně nevyhovuje. Nechci jen příběh dostat, chci si ho i prožít a užít.

Asi bych to chtěl vidět v praxi, ale nevím zda bych to dokázal hrát. Každopádně bylo zajímavé pozorovat jeho fungování zrovna v Karaku, i když u labyrintu to bylo už hodně podivné :-)

Jezus
Příspěvky: 582
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: [Šílený experiment] {PbP} Karak - Organizace a komentáře

Příspěvek od Jezus » 23. 7. 2020, 14:13

Tak ve Wushu taky popisuje hráč a tím dostává kostky, ne?

Jinak to, co jsem popsal byl zážitek z toho one shotu. A tahle Faskalova týdenní hra PbP tady se tomu dost blížila. To jsou pak prostě pořád jen ty "náročné" hrotvorné mechaniky. Při "normálním" hraní na několik sezení se dá víc v podstatě normálně volně vyprávět mezi těmi krizovými momenty (alespoň tak jsem to pochopil) a je to i do jisté míry žádoucí. Takže na prožitek je čas. Stejně jako na "básnické" obrazy, které k tomu patří.

Ale Polaris je v jádru o tom, co se stalo a co to stálo, ne o přesném popisu jednotlivých scén (i když záleží). Je záměrně docela snový, trochu abstraktní. Tedy ten labyrint v principu odpovídá. Ale scéna stejně tak dobře může být jedno vyjednávání s temným pánem. Nebo střet názorů a postojů s vlastním otcem... Nejde ale o to, jaké přesné pasti tam byly (i když nevadí je samozřejmě popsat), ale že je postava překonala, co u toho cítila, čím si prošla, čeho se vzdala a tak.

Je ale fakt, že se to špatně popisuje. Ta ukázka toho napovídá dost, ale prostě se to musí zkusit. Je to hodně vyprávění, není to klasické "hraní rolí". Spíš vyprávění o hlavních hrdinech.

MarkyParky
Příspěvky: 10229
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [Šílený experiment] {PbP} Karak - Organizace a komentáře

Příspěvek od MarkyParky » 23. 7. 2020, 15:08

Log 1=0 píše: Myslíš? Mě ho přišlo tak akorát.
Já fakt netuším, jak jsi zvyklý hrát normálně, takže nechci nějak působit kriticky, ber to fakt jen jako poznámky/pozorování. Není třeba se obhajovat nebo nemyslím to nijak zle/vyčítavě. Je to jen dojem z druhé strany ... třeba i mylný, fakt mě brát na pohodu :) ...



My, když hrajeme DnD5E, tak máme powerlevel nastavený dost vysoko - mám pocit, že každou bitku létají vzduchem zaklínadla a zvláštní schopnosti se točí jak o život.

Tady jsem měl pocit, že se držíš hrozně zpátky, pár konvenčních útoků + lepší světlo a kotvička :) a jinak spíš hraní "konvenční" postavy.

Log 1=0 píše:Tady asi došlo k nějakému zásadnímu nepochopení. Alchymista není sesilatel, a dopadá na něj tak trochu problém všech nesesilatelských povolání. Dělá spíš takové světské věci, jen je v nich dobrý.
Aha?!?
Tak to jsem něco děsně minul.

Já jsem si říkal: "Hurá, DnD alchymista, konečné někdu udělá Vancianku, aby dávala fikčně smysl, přes truhlu a lektvary.." - a tím směrem jsem stavěl svá očekávání.

Ale to můžeme dyžtak rozebrat jinde.

Log 1=0 píše:DnD nemá moc vysloveně příběhotvorných mechanik. Což je na jednu stranu škoda, ale jednak umí být zábavné i bez nich, jednak by bylo dost nemoudré dát to jen něktrým povoláním.
Eh, to si moc nerozumíme, co jsem myslel.

Nemyslel jsem vyloženě "dramatických" mechanik, které by určovaly vývoj příběhu dál - ale myslel jsem mechanik, které nějakým způsobem popisují podobu věcí a tím dávají inspiraci pro vývoj scény.

Když někdo sešle fireball, tak nejen, že rozdá damage, ale zapálí hořlavé věci. Když někdo sešle hromovou vlnu, tak nejen, že rozdá damage, ale postrká protivníky po battleplánu. Tohle jsem moc neviděl ... až na tu superčelovku ... a čekal jsem to víc. Ale třeba jen nebyla příležitost, fakt nechci soudit.

Log 1=0 píše: Jako že bys tam házel eventy z té šílené tabulky? S tím taky budeme muset se Sirienem něco udělat, moc to nefunguje.
Ne, tak daleko jsem zajít nechtěl (a tabulka pro podzemí tam ani není - celkem logicky, když podzemí je pevně dané).

Ale je tam submechanika pro management únavy při pronásledování a trochu jsem se těšil, že si ji v téhle multisystémové legraci ukážeme a bude třeba kotrastovat s únikem v Omeze. A vy jste to pak oba stočili zpět na stealth.

Jako abysme si rozuměli - hráčsky to rozhodnutí dávalo perfektní smysl. I stylově to byla klasika jak z filmu. A umožnilo vám to dát si short-rest u pokladu. To nebyla ŠPATNÁ rozhodnutí.

Jen mi přišlo líto, že se ta pronásledovačka nepoužila, ukázala by trochu víc z DnD5E mechanik.

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 5760
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [Šílený experiment] {PbP} Karak - Organizace a komentáře

Příspěvek od boubaque » 23. 7. 2020, 15:49

Marky, ad Wushu: Nevim, jakou verzi jsi mel k dispozici, ale prinejmensim Open ma mimo klasickou konfliktovou mechaniku taky tzv. scab roll (jestli si ten nazev z hlavy dobre pamatuju), ktery se pouziva na min dulezite veci a je hodne nahodny, takze je dobre s nim veci, co by nemely dopadat uplne nahodne, nevyhodnocovat. Ja jsem ho behem svych asi 20 odvedenych oneshotu pouzil dohromady tak 5x, ale to bylo i tim, ze jsem hral casto dost linearni pribeh a chtel jsem hracum ukazat, jak funguje ta zbesila konfliktova mechanika. Kdyz nad tim ted premyslim, tak to asi byla chyba (protoze cokoli mezi konflikty dava cas si oddechnout). Pro tebe se treba scab roll typicky mohl hodit na objeveni se hlidek nebo tam, kdes nastavil mooky na dva zetony a zadneho nemesis. Ale myslim, ze celkove to bylo ok a neudelals nic spatne, jen by ti to mozna na par mistech usnadnilo praci.

Jinak ze staticke prekazky funguji jako mookove, je imho naprosto ok a Pieta se toho zhostil paradne. Trochu mi chybelo, ze se nesetkal s zadnymi nemeses (nebo si to spatne pamatuju?), ale to v Karaku zavisi hodne na tom, kam se hrac rozhodne jit a co tam delat...

Jinak moc diky za usporadani tehle hry, chvili jsem uvazoval, ze bych si vzal Erbalda (treba v PtA), nez se ho ujal Faskal, ale mel jsem co delat cely PbP jen cist, natoz jeste travit hodiny casu pri vymysleni a psani prispevku.

A samozrejme taky diky vsem hracum, bylo to super. Nakonec mi popravde prisli uz trochu over the top nikoli Hastara s Rangokem, ale Halotanovo prevzeti vypravecskych pravomoci na uplnem konci (ale prelozil jsem si to jako snahu prolomit frustraci z okamziku, kdy vlastne prisel o vliv na pribeh, protoze Edward udelal presne to same, co on, a zaroven na sebe strhl spotlight, pricemz Razmir byl - hlavne mechanicky - tak ohromujici, ze to nevypadalo na nebizarni reseni), ale i to nakonec vsichni zucastneni zvladli skvele.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 18446
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [Šílený experiment] {PbP} Karak - Organizace a komentáře

Příspěvek od Jerson » 23. 7. 2020, 16:22

Přiznám se, že na konci jsem nevěděl, jak to řešit. Očekával jsem honičku a bitku na cestě od pokladnice k Cedrikovi. Pak jsem čekal bitku na cestě od Cedrika k Razmirovi. Ale pak to začalo vypadat, že s um buse muset bojovat Edward místo Cedrika, a Halotan vypadal, že chce Razmira natvrdo ukecat, tak jsem hrál podle něj. Jen se projevilo, že v Omeze je hrozba 4 a náročnost překážky 4 na hranici možností běžné družiny a to co by normálně dělaly čtyři postavy jsem musel zvládnout - a popsat - sám. A protože jsem neměl vhodné aspekty, musel jsem improvizovat pomocí rezerv.
A chtěl jsem to všechno zvládnout v jedné scéně, protože abych ustál druhou, na to jsem už neměl zdroje.

Úplně s tou akcí nejsem spokojený, musel jsem zajít dál, než jsem zamýšlel, ale stavěl jsem na tom, co už do hry zavedl Marky - tedy výtisk pravidel DrD v knihovně a tahání karet u Zmara.

Nicméně, v modulu žádný normální konec popsaný není a obě hry, které jsem hrál /vedl, byly na konci přestřelené po těsně v duchu "hraničář jednou ranou přesekne trolla".

Btw. jsem jediný, komu ta scéna Cedrika proti Razmirovi strašně připomíná filmového Saurona stojícího proti Isildurovi? I když tu autoři Karaku samozřejmě znát nemohli.

MarkyParky
Příspěvky: 10229
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [Šílený experiment] {PbP} Karak - Organizace a komentáře

Příspěvek od MarkyParky » 23. 7. 2020, 19:44

Přiznávám se, že jsem s tím koncem taky nevěděl ... a vkládal jsem velké naděje do komba Jerson+Omega (ještě když porazil zmara) a Sarsaparillos+PbtA ... a doufal jsem, že tyhle dva systémy něco nagenerují, když není nic v modulu.

Sars mi v tomhle směru dobře vytřel zrak, ale musím uznat, že když uvážím motivaci jeho postavy, tak ta reakce na nekonečně velkou jeskyni byla super závěr :).

S Logem a DnD5E to v tomhle bylo o level těžší - a naprosto chápu, proč pak zkusil udělat zásadní řez tím hodem na klamání. Já bych v jeho situaci taky dělal kdoví co, jen abych tu absenci obsahu a řešení nějak rozetnul.


Ten konec je v modulu prostě hrozně odfláknutý.

Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 960
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

Re: [Šílený experiment] {PbP} Karak - Organizace a komentáře

Příspěvek od Sarsaparillos » 27. 7. 2020, 08:03

Inu, byla to zajímavá zkušenost. Jsem rád, že to Marky zorganizoval a navzdory všem vidlím dotáhl do konce. Mé dojmy jsou smíšené a neuspořádané, alespoň stručně takto:

Pozitivně beru přístup hráčů a jejich nadšení pro věc, byla sranda to číst (alespoň tu první část, kterou jsem ještě číst stíhal). Křížení různých systémů působilo svěže, nad některými nezbývalo než jen nevěřícně kroutit hlavou, ale i to je součást zábavy. Nejvíc mě oslovil Wushu a Karakis, po Faskalově výkonu mám neodvratnou touhu si Polaris někde s někým zahrát. Vše ostatní (dokonce i včetně DrD II) u mě spadlo do "meh" kategorie, kterou bych hrát nechtěl.

No, a během hry jsem si potvrdil dojem, že hrát bych nechtěl a) nic zavánějícího oldschoolem b) žádný připravený modul c) žádný dungeon. Dokážu si představit podobnou hru jako zábavu na tři hodinky někde na slezině mezi jedním a druhým jídlem, ale jako dlouhodobou seriózní hru ne.

Karak je špaténka, už jsem si pročetl ten modul a jímá mě hrůza. Fascinovaně hledím na to, kam se zvládlo RPG hraní posunout, když se muselo vypořádat s takovou historií. Všechna čest.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 11954
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Šílený experiment] {PbP} Karak - Organizace a komentáře

Příspěvek od Markus » 27. 7. 2020, 12:52

Sarsaparillos: Co jsou ty důvody, proč ti jednotlivé systémy nesedly? A proč nechceš hrát žádný připravený modul nebo dungeon? Proč ne cokoli zavánějícího old schoolem?

Takovéhle věci nemůžeš jen tak říct a pak je nerozvést :)

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 18446
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [Šílený experiment] {PbP} Karak - Organizace a komentáře

Příspěvek od Jerson » 27. 7. 2020, 13:32

Sarsaparillosi, pokud ti vyhovuje Wushu a Polaris, tak se ani nedivím, že ti jiné systémy přišly nevhodné, ale taky by mě zajímaly důvody. :-)

Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 960
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

Re: [Šílený experiment] {PbP} Karak - Organizace a komentáře

Příspěvek od Sarsaparillos » 27. 7. 2020, 13:38

Markus píše:
27. 7. 2020, 12:52
Sarsaparillos: Co jsou ty důvody, proč ti jednotlivé systémy nesedly?
Preferuju méně "počítací" a více "povídací" systémy. Takové, kde mají důležitější roli hráči než MC/PJ/Vypravěč, součástí jsou mechaniky tvořící obsah apod., které potřebují pro tvorbu postavy a vyhodnocování situací minimum čísel a tabulek.

A hlavně mi více sedí systémy, které se soustředí na drama a příběh a ne na "capiny". Mezi tyhle capiny řadím třeba rychlost postavy, dohled (dosvit zdroje světla), šířku propasti a podobné nesmysly, které jsem v DCC i DnD (JaD) zaznamenal.

V předchozím komentáři jsem zapomněl na Omegu, ta v tomto úhlu pohledu optiky vychází poměrně dobře. Podrobnější komentář k jednotlivým systémům asi nebude moc hodnotný - k DnD mám averzi dlouhodobě, z DCC jsem toho viděl tady jen málo. DrD II jsem hrál osobně spoustu let a hlavně mi přijde nešťastné na PbP. Ale kdybys chtěl opravdu do něčeho konkrétního hnípat, zkusím vypotit podrobnější vysvětlení.
Markus píše:
27. 7. 2020, 12:52
A proč nechceš hrát žádný připravený modul nebo dungeon? Proč ne cokoli zavánějícího old schoolem?
Já rád hraju RPG, ve kterých vytvářím prostředí i příběh. Chci být autorem a ne odhalovat autorský záměr. Připravené materiály mě omezují, obsahují chyby, nebo jsou nezajímavé. Karak i Kobky šíleného mága jsou aktuální případy materiálů, které mě místy vyloženě nudí (ačkoliv přiznávám, že PbP hra tomu dost pomáhá - několikadenní procházení prázdných místností je zážitek, kvůli kterému RPG nehraju).

No a rád bych se teď vyhnul diskuzi, co je to vlastně old school a co si kdo pod tím představuje (protože tohle téma jsem úspěšně minul a jen si jsem vědom toho, že v pojetí není úplně shoda). A přiznávám, že s tímhle tvrzením jsem se trochu unáhlil a je možné, že bych ho stál zpátky, kdybych věnoval větší množství času diskuzí o tom, co vlastně old school je. Ale že tomu ten čas dávat nechci, dovolím si to vzít zpět a přeformulovat, že pro dlouhodobé hraní se vyhnu hrám, které nesplňují mé požadavky popsané výše.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 18446
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [Šílený experiment] {PbP} Karak - Organizace a komentáře

Příspěvek od Jerson » 27. 7. 2020, 16:22

Sarsaparillos píše:
27. 7. 2020, 13:38
Preferuju méně "počítací" a více "povídací" systémy. Takové, kde mají důležitější roli hráči než MC/PJ/Vypravěč, součástí jsou mechaniky tvořící obsah apod., které potřebují pro tvorbu postavy a vyhodnocování situací minimum čísel a tabulek.
...

V předchozím komentáři jsem zapomněl na Omegu, ta v tomto úhlu pohledu optiky vychází poměrně dobře.
No proto, už jsem chtěl vyskočit jak čertík z krabičky :-)

Odpovědět

Zpět na „Vaše hry - příprava, rady, zápisy a PbP“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti