[5e] D&D 5e - obecná diskuze

O rodině D&D, tradičně nejhranější RPG hře. Včetně d20, což jsou hry odvozené od třetí edice D&D.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[5e] D&D 5e - obecná diskuze

Příspěvek od RPG Fórum »

ObrázekObrázekObrázek

:arrow? Anotace v databázi

:arrow? Seznam produktů pro D&D 5e (moc moc moc)

Hrdinové se vydávají na dobrodružství ve fantasy světě, která jsou plná nástrah, bitev a zapeklitých úkolů. D&D bylo první RPG hrou na trhu a po léta zůstává i hrou nejhranější. Letos oslavilo čtyřicáté výročí své existence vydáním nejnovější generace pravidel. Tato edice vzdává hold bohaté historii této hry a jde o skloubení tradičních herních principů a stylu hry, za použití moderních herních mechanismů. Je méně taktická než předchozí dvě edice a více se zaměřuje na děj, postavy a příběh.

Jak je u D&D zvykem, základní sada se skládá ze tří příruček. Tou hlavní je Player's Handbook, popisující všechna pravidla potřebná ke hře. V Dungeon Master Guide najdete další rady, nástroje a materiály pro Dungeon Mastera (Pána jeskyně). A Monster Manual je sborník nestvůr.
Naposledy upravil(a) ShadoWWW dne 20. 11. 2015, 15:23, celkem upraveno 1 x.
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: DnD 5E

Příspěvek od Sosacek »

Ted koukam, ze jsem utekl od tematu.

"Old school combat as war" myslim to, ze tam by clovek nejspis zacal tim, ze z dalky uvidite obry taborit u dulezite krizovatky - a bude na vas vymyslet co s nimi - mozna nic a jde jit kolem, mozna jim pujde zaplatit (zalezi, jestli jsou lidozravi), mozna jde pockat az jedne usne, druheho omamit kouzlem a podrezat ve spanku ...

Nic z toho ale v tom DnD modulu neni na stole. Zadne lecky a pasti a smlouvani a vyhrozovani a brani rukojmych a tak. Potkate typky. Otlucete jim HPcka a oni vam. Nekdy poslete peknej Hypnotic Pattern a pak se HPcka lip otloukaji. Nekdy jich dost otluce fireball. Nekdy (vzdycky) jich vetsinu otluce mnich.

Ale kdyz porovnam tuhle "battlemat" hru s vic fikcni hrou, kde vybuchuji veci, prevraci se stanky na trhu, schovava se za stromama v lese, vyrazi se zbrane (a lamou rapiry), tak mi tam nejak chybi uplne vsechno.

Ale neumim moc poznat, jestli to ten modul dela proto, ze to DnD jinak nejde, nebo to v DnD jinak jde ale je to nezvykle delat (a vsichni co jeste furt hraji DnD preferuji otloukani HPcek) a nebo to je proste tradice, nebo je to debilne napsany modul.
York píše: 11. 4. 2020, 22:29
Sosacek píše: 11. 4. 2020, 22:26muj mechanismus pro hodnoceni fantasy rpgcek je jednoduchej: "Muzu v tom hrat Ysoldu, aby to davalo smysl?"
Co to konkrétně znamená?
Prosimte ja si delam srandu, nehledej v tom moudrost.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: DnD 5E

Příspěvek od York »

Sosacek píše: 11. 4. 2020, 22:33 Prosimte ja si delam srandu, nehledej v tom moudrost.
To se přece nevylučuje.
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: DnD 5E

Příspěvek od Log 1=0 »

Takhle, velké DnD moduly jsou dělané od 5 do 10 levelu, někdy do 15 (chceš si zahrát mýtického hrdinu? Doufej, že máš kreativního PJ). Ale protože někteří hráči se zjevně cítí ošizení, pokud si nemohou postavu vylevlit od 1. je ke každému takovému modulu přilepený "levelovač" volně související dobrodružství od 1. do 5. levelu. Které je většinou dost odfláklé.

Jestli to DnD jinak neumí... hele, nebudu se tvářit, že to jiné systémy neumí líp. Ale i tady to jde úplně v pohodě. Stačí chtít. Což se autorům u random encounterů moc nechce (u připravených lokací tyhle věci i bývají, RE jen občas).
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6644
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od boubaque »

Log 1=0 píše: 11. 4. 2020, 16:42 Ale jo, když víc bojuješ, ten rozdíl cítíš, ale nebývá to rozdíl života a smrti.
Ale byva to treba rozdil zabavy ze hry. Pro ty (v srdci) powerplayery hlavne, ale oni to umi jinak znechutit i ostatnim.
Já tvrdím, že považovat neoptimalizovatelné postavy za nehratelné je powerplaying. Protože hratelné v pohodě jsou. Jo pocítíš, že někdo je silnější. Ale pokud s těmi volbami pracuješ, tak to za to stojí, protože to nebývá takový rozdíl.
Jako... ne ze bych nesouhlasil. Ale staci mit ve skupine jednoho (v srdci) powerplayera, a nedejboze aspon jednoho dalsiho hrace, ktery na to pristoupi, a dokaze to ovlivnit hru nevidanym zpusobem. Treba tak, ze hraci, ktery kasle na buildovani, "musi" ostatni po par levelech prekopavat postavu, nebo rovnou urcovat, jak levelovat. A hrac, ktery neresi vsechny mozne dusledky svych bojovych akci, se muze dostat na hranici sikany. A boje pak trvaji klidne 3-4 hodiny i na pomerne nizkych levelech, protoze DM chce ten boj udelat trochu zajimavy (cti: jako vyzvu) i pro toho powerplayera. DnD tohle ovsem nejen nevylucuje, ono k tomu vede, i kdyz uznavam, ze jsme specificka skupina.

Perlicka nakonec: V DnD4 nam pak na vyssich urovnich boje klidne trvaly i pres dve 5hodinova sezeni.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Quentin »

boubaque píše: 11. 4. 2020, 23:03DnD tohle ovsem nejen nevylucuje, ono k tomu vede, i kdyz uznavam, ze jsme specificka skupina
Nejste. U nás je taky jedno v jaké se sejdeme sestavě; dycky tam 1-2 powerplayeři jsou. A vždycky to takhle dopadne.

Prostě musíme hrát hry, které jsou na to stavěné (4e), nebo hry, kde to nejde dělat (odnd).

Tím teda nechci tvrdit, že 5e bez powerplayerů je bez problémů. Má hafo dalších nevýhod :)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: DnD 5E

Příspěvek od Log 1=0 »

Hm, já jsem o sobě občas říkal, že jsem powerplayer, ale asi s tím přestanu, protože to, co pánové popisujete, je mimo rozsah toho, s čím jsem se kdy setkal. A, při vší úctě k vašim spoluhráčům, jsem tomu rád. Ale lidi jsou různí.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15030
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Pieta »

boubaque píše: 11. 4. 2020, 23:03Perlicka nakonec: V DnD4 nam pak na vyssich urovnich boje klidne trvaly i pres dve 5hodinova sezeni.
NTVL! A to jsem myslel, že máme boje v 4e pomalé, když jsme dávali tři až čtyři bitky za 7-8 hodin.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: DnD 5E

Příspěvek od Sosacek »

Takovej terror na DnD tady $D

Hej muj problem neni ani tak s tim, ze ty souboje jsou dlouhy (jakoze jsou), ale ze jsou deeply unsatisfying.

U her co maji vetsi vazbu na fikci vas nepratele obklicuji, zkousi vas rozdelit, pripravuji pasti, volaji na sebe, krici, delaji vsechno mozne. Hracske postavy jim utikaji, manevruji, tak. V tom oklepavacim systemu to tak neni, nebo to vyzaduje hroznou snahu.

Protoze v systemech co maji silnou vazbu na fikci je ta fikce "to, co se stalo", zatimco v oklepavacich vic figurkovych systemech je to co se deje figurkam "to, co to se stalo".

Treba v Dungeon Worldu se nam stalo:
V prázdném hostinci musel bojovník nechat své (možná magické, určitě kradené a posvátné) kopí. Zabil v duelu muže, který ho pronásledoval, a který zavraždil jeho dávnou lásku(*), ale pořád byl beznadějně obklíčen víc než tuctem místních hrdlořezů. Vytáhl kopí z chladnoucího těla a zabodl ho do podlahy, zatímco se krčmou šířil oheň z rozbité lucerny.

Čarodějka, co mu přiběhla nočním městem na pomoc, to pozorovala z ochozu. Obklíčili ji tři vrazi. Zkusila se jim vysmeknout, ale hodili na ní plášť, svázali ho. Dva ji odtáhli ven.

Čarodějka se zkusila dostat ze zajetí. Nemohla tasit meč, ale nabila ho rudou, ohnivou energií. Pochva shořela, plášť se rozpadl, a ona vstala jak rudý drak z vejce. Chlápci vyděšeně uskočili - jeden se vzpamatoval, tasil a vrhl se na ni, druhý ustoupil o pár kroků do stínů, kde mu bojovník vrazil nůž do krku.

Rudě žhnoucí meč se setkal s tesákem, muž bodl, ale magický štít zastavil většinu útoku. "Nezabíjej ho!" zakřičel bojovník, ale bylo pozdě, rozžhavený meč prošel vrahem jak máslem.

(*): ten vztah byl složitější
Tohle ale neni nejaky specialni highlight. To je normalni "meli jsme jeden boj, presunuli jsme se na ulici a meli druhy". Tohle z figurove hry nikdy nevypadne (nebo vypadne, ale po naprosto enormnim snazeni) zatimco z fikcne zamerenych her takove veci vypadavaji uplne porad, protoze v nich zijes v uplne jinem prostoru, nebo jak to rict.

Nikdy jsem nezazil, ze by v dnd nekdo popisoval svoje utoky (mozna v prvnim kole?) protoze jakmile jsme v boji tak nejsme ve fikci ale ve figurkach nebo v cislech.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Jerson »

Když tu jsou znalci - jak popisují boje pánové a dámy v Critical role?
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 737
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: DnD 5E

Příspěvek od Vandalicus »

Ja mam 5e relativne rad a hral jsem ji hodne, presto plne souhlasim se vsim recenym :D

5e neni spatna hra, ale je to jak zradlo od Mekace - dostupny a snadno zkonzumovatelny, v ramci moznosti dobry a najis se toho. Nic to ale nemeni na tom, ze je nezdravy a kazdou vec, kterou si tam muzes koupit muzes najit jinde zpracovanou podstatne lip

((predestiram, ze mam doma vsechny zakladni 5e knihy a system hraju a nejspis jeste budu hrat - jako hrac - nez me lidi narknou z toho ze jsem 5e hater))


Darkvision u 80% postav je gamebreaking nikoliv z toho, ze nejde hrat dungeoncrawl - beru ze ne kazdyho bavi pocitat pochodne - ale z toho, ze to brutalne omezuje postavy, co ho nemaji. Byt jedinym sleponem v parte peti je nahovno a nuti to lidi brat si "cokoliv krome humana".

((vubec, to je vec, ktera me hrozne sere, tyhle ruzny bonusy spolu s "kulturou" 5e na netu zpusobujou, ze vsichni hrajou divny rasy. Party pak maji slozeni tiefling, drow, tortle, dragonborn a jeden smutnej clovek, kterej premysli, v ktery hospode jim vubec nalijou, aniz by to panoptikum vesnicani chteli upalit))

Boje... u nas netrvaji dve hodiny. Ale to je tak vsechno. S ostatnima vecma souhlasim. Chces udelat cool akci? Super! Akorat pak si uvedomis, ze si nejspis budes muset dvakrat az trikrat na neco hodit, coz je skoro zaruceny fail pokud nemas bonusy aspon +8, takze se na to vyseres a omlacujes HPcka.
Ano, tohle me na kombatu v 5e hrozne sere. Pokud mas rozumnyho DMa, tak ti to povoli a da ti to bez hazeni, ale - to de facto hrajete proti pravidlum a obrovsky pruser je, ze ty pravidla tuhle fikci nijak nereflektuji a zvlast pokud DM tohle neumi/nevi jak resit, tak je to strasne naprd.

Priklad: chtel jsem hrat iluzionistu. Vymyslim komplikovanou iluzi, jak nalakat nepritele do pasti. DM si hodil saving proti me iluzi. Bandita odhalil, ze se jedna o iluzi. Ja prisel o spellslot a zustal stat jako guma. Priste jsem si vzal magic missile, protoze je to garantovany autohit.

Priklad 2: pomoci teleportu jsem se dostal na balkon za monstrum a polil ho olejem. Druid nasledne olej zapalil kouzlem. DM se mrknul do pravidel - horici olej na necich zadech dava 1d4 dmg per round (!!!) a za akci si ho dotycny muze zkusit uhasit. Hodil si na dex save a uhasil ho. Prave jsme spalili s druidem 2 spellsloty, vyplytvali jeden predmet a asi tri akce na to, abysme mu dali dohromady 4 dmg. Priste jsem si pouzil magic missile, protoze je to garantovany autohit.

Jasne, muzeme argumentovat, ze za to muze DM - ale on akorat hraje podle pravidel.

----------------

Random encountery jsou desne nejen ve Storm King's Thunder, ale tam jsou fakt typicky. Bojovy, neda se jim vyhnout, nic neresi. Letite lodi, priletely aarocry. Porazili jste je. Dolecime se. Potkali jste ohnivyho obra na moste. Slo s nim vyjednavat? Ne. Proste na vas zautocil. Tak se bojuje.
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: DnD 5E

Příspěvek od Sosacek »

Jo, to je dalsi vec, diky ktere je ten combat z meho pohledu "deeply unsatisfying". Mas cool kouzlo? Spalil jsi jedinecny zdroj, co o nem musis premyslet, protoze kdo vi, kdy budete mit prilezitost si odpocinout? To mas blby, protoze typci ti ho savenou, takze tam stojis, nic jsi neudelal a cekas az prijdes na radu.

Hodil jsi kriticky zasah, a trefil za 25 misto za 12? Vysypal jsi tri utoky, ktere daly vic hp dmg nez kolik sam mas? GM ti rekne "no, tak jsi ho posekal / pokopal, uz je skoro bloodied" protoze beztak ma vsechno 100+ hp.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Quentin »

Sosacek píše: 12. 4. 2020, 09:14Jo, to je dalsi vec, diky ktere je ten combat z meho pohledu "deeply unsatisfying". Mas cool kouzlo? Spalil jsi jedinecny zdroj, co o nem musis premyslet, protoze kdo vi, kdy budete mit prilezitost si odpocinout? To mas blby, protoze typci ti ho savenou, takze tam stojis, nic jsi neudelal a cekas az prijdes na radu.

Hodil jsi kriticky zasah, a trefil za 25 misto za 12? Vysypal jsi tri utoky, ktere daly vic hp dmg nez kolik sam mas? GM ti rekne "no, tak jsi ho posekal / pokopal, uz je skoro bloodied" protoze beztak ma vsechno 100+ hp.
Taky je často unsatisfying, protože je nefér.

Když už je hozená iniciativa a figurky na gridu, tak už se s útěkem moc nepočítá a nic moc světoborného se vymyslet nedá (viz vandalicus), takže hodinu stojíš a doufáš, že nepřítele upižláte dřív, než on vás.

O tom, kdo vyhraje, většinou rozhoduje DMův odhad při tvorbě encounteru, jaké monstrum ještě porazíte, a jaké už je moc drsné. Protože klasický DM (tm) už pochopil, že jediné drama, které se dá z tohodle stylu bojů vytřískat, je ten moment, kdy jedna postava už je dole a ostatní doufají, že jim to dobře napadá a zachrání ji, takže se všechny boje snaží uměle natlačit na tuhle hranici.

A tady samozřejmě přichází to cheatování kostek, které k 5e patří. Protože když hráči nemají player agency, tak je nemůžeš zabít, aniž by to nepůsobilo nefér, takže ti nezbývá než je na konci zachránit tím, že nějaký ten monster crit změníš na miss.

Obrázek
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6644
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od boubaque »

Ja mam ve skutecnosti DnD 5e docela rad, a mozna bych mel i jeste o neco radsi DnD 4e, ale hrani s powerplayery (v techhle pravidlech) uz me proste unavuje a ty pravidla tomu nijak nepomahaji, a nakonec pokud clovek chce hrani udrzet, tak se tomu musi podridit :/
Quentin píše: 11. 4. 2020, 23:46 Prostě musíme hrát hry, které jsou na to stavěné (4e)
Ale ono je vtipne, ze 5e ten problem trochu otupila. Tim, ze pravidla nejsou tolik formalizovana a vratila vic rozhodovaci moci DMovi, tak vyrazne ubylo hadek o pravidla a o zom, co je a neni mozne. (Napr. nekolikahodinova hadka o to, jestli reaction save na efekt "dazed" zrusi jen samotny efekt, nebo i "vrati" pozbyte akce, protoze je to prece reaction, a proto ho muzes pouzit, az kdyz efekt nastane (a tedy kdyz uz jsi o dve ze tri akci prisel).

Ale 4e me bavila vic prave proto, ze mi v tom boji davala vic moznosti rozhodovat se, co udelat, a zaroven byly ruznorodejsi efekty na bojiste.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: DnD 5E

Příspěvek od Log 1=0 »

Quentin:
Hele, já vím, že se opakuju, ale poté, co jsem odehrál fakt hodně sezení (jsou to roky, a fakt věřím, že na průměr jednou týdně to vytáhnu), s různými hráči i GM, hodně se to točilo, tak jsem k prohlášením, že věci, které jsem zažil naprosto výjimečně, nebo ve velmi, velmi osekané podobě, nebo dokonce vůbec, jsou naprosto typické a skoro až nutné podoby hry, řekněme velmi skeptický.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: DnD 5E

Příspěvek od Sosacek »

Vandalicus píše: 12. 4. 2020, 09:01 ((vubec, to je vec, ktera me hrozne sere, tyhle ruzny bonusy spolu s "kulturou" 5e na netu zpusobujou, ze vsichni hrajou divny rasy. Party pak maji slozeni tiefling, drow, tortle, dragonborn a jeden smutnej clovek, kterej premysli, v ktery hospode jim vubec nalijou, aniz by to panoptikum vesnicani chteli upalit))
Tohle me taky fascinuje. Zni to jak zacatek vtipu: tiefling, drow, tortle, dragonborn vejdou do baru ...

Clovek koukne na net a vidi obrazek "hele tady jsme nechali nakreslit obrazek nasi party" a oni jsou tam vsichni rohati, modri, cerveni, zeleni, chlupati ...

EDIT: ono zalezi na settingu - do Waterdeepu nebo do Sigilu se to asi hodi - ale v moji hlave vetsina fantasy je budto Witcher-like nebo Vaharina (nebo oboji) takze me to vzdycky prasti pres oci.

EDIT2: me jeste nejvic mrzi ty rezistence. "Mam hrat mnicha, co dava vic DMG, nebo mnicha co umi zivlove utoky? Samozrejme vic dmg, na zivly ma skoro vsechno na vyssich levelech rezistenci." Achjo.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů