Dračák podle staré školy

Dakara: diskuse ke hře v duchu Shadowrunu bez technologie ve středověce laděném fantasy prostředí

Moderátor: York

Odpovědět
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17485
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Pravidla (pdf).
Souhrn pravidel (pdf).
Bestiář (pdf).
Discord
Webové stránky

Přednáška na Gameconu 2022: Jak vzniká Dračák.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17485
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Hmm tak běs nakonec zřejmě bude stejně obecnej pojem jako démon:
Anastasija Alexandrova běsa připodobňuje řeckému dáimonovi a pneumatu, a uvádí že se věřilo že způsobuje slepotu a byl představován jako stvoření pokryté chlupy, s křídly a ocasem, zahalené v temném plášti nebo smrdícího kouřem.
V pohádce Alexandra Puškina O popovi a jeho dělníku Baldovi je scéna, v níž se Balda setká se starým Běsem, který se vynoří z moře.
Obrázek



Takže by to asi šlo takhle:

• Démoni by byli ti dračákoví astrální, bez hmotného těla, kteří někoho posedávají. Spojení "posedl ho démon" je asi přece jen zažitější než "posedl ho běs".

• Běsové (angl. fiends) by byli ti hmotní, rohatí, s křídly a ocasem.

Ale pořád mi to nesedí... :think:
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17485
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Bude to takhle:

• Démoni hmotní

• Démoni nehmotní


Záměrně se vyhýbám pojmu "astrální démoni", protože nechci natvrdo zadefinovat astrál. V DrD sice byl, ale až v pravidlech pro pokročilé. Pokud někdo hrál jen podle začátečníků, měl svět bez astrálu, což bych rád zachoval jako možnost. Do bestiáře to každopádně chce dát nějaké příklady hmotných démonů.

edit: Vezmu je ze svého prvního (nezveřejněného) dungeonu:

Achrat (diblík)
Mogror (dlouhlavý pes)
Urgragor (démonický strážce)


Pár bodů k hmotným démonům:

• Jsou přivolaní z jiných světů.
• Mají pravá jména, pomocí nich se přivolávají a ovládají.
• Někdo je vždycky musí přivolat, nemohou se sem dostat sami.
• Snaží se vždy zabít toho, kdo je ovládnul. Když se jim to povede, nebo když dotyčný zemře z jiných důvodů, démon je volný a může si dělat, co chce.
• Když je někdo zabije, jejich tělo zmizí. Pokud byl démon jen přivolán, tak zmizí natrvalo (tedy dokud ho nepřivolá někdo další). Pokud je pomocí rituálu přivázaný k našemu světu, tak si vytvoří nové tělo. Démon je vždy vázaný k nějakému předmětu (nebo tvoru)*, úplně se ho zbavit je možné jen zničením tohoto předmětu (nebo zabitím tohoto tvora).
• Potřebují jíst a pít, ale nemohou zemřít hladem ani žízní - několik století uvězněný démon bude opravdu hodně hladový a ačkoliv je to jinak inteligentní tvor, roztrhá a sežere cokoliv živé, co se mu dostane do spárů.

* Jak tomu říkat? Ohnisko? Kotva?
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17485
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Jak se zbavit démona:

• Nehmotné démony je možné vymítat*, nebo zabít posednutou osobu, případně zničit předmět, ve kterém je démon zakletý. V některých případech může vyhnaný démon posednout někoho dalšího poblíž, nezřídka samotného vymítače (TODO: jak se zbavit takového démona? Asi tak, že vymítanou osobu umístím do ochranného kruhu, skrz který démon nemůže projít).


• Hmotné démony stačí zabít. Pokud jsou ale vázáni k našemu světu, tak je ještě třeba zničit to, k čemu jsou připoutáni, jinak se po čase objeví znovu.

edit: Pak je ještě možnost provést znovu přivolávací rituál a pronést přitom jméno démona pozpátku. Démon nemusí být přítomen.



* Otázka je, kdo to bude umět.

Celkem rád bych tu možnost dal do ruky hráčům, otázka ale je, jestli to má být schopnost v pravidlech. Pokud nebude, tak bude na tvůrci dobrodružství, jaké prostředky budou k dispozici - může tam být třeba svitek s vymítacím rituálem, kněz, který to umí a podobně. To mi přijde lepší, než dát hráčům univerzální řešení všech problémů s posednutím démonem (ale zase je to víc práce pro PJe).
Pracující logaritmus
Příspěvky: 791
Registrován: 10. 5. 2018, 07:17

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Pracující logaritmus »

Sorry takový nával: vymítat, posedlou.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17485
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Pracující logaritmus píše: 2. 3. 2020, 13:20 Sorry takový nával: vymítat.
Žejo, mně to bylo nějaký divný ;-)

edit: Aha, vymítat je s měkym, vymýtit s tvrdym. V tom aby se čert vyznal.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17485
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Bazilišek
Fyzička 8, Finesa 6, Duše 5, 18 životů

Zbroj: 1 (silná kůže)
Rychlost: jako člověk
Zuby: 8 + k6, zranění 2 (+ jed)


Jedovatý dech
Útok: 6 + k6 proti Finese
Rozsah: všichni v kontaktní vzdálenosti před baziliškem
Síla jedu: 10 + k6 proti Fyzičce
Druh: živočišný
Aplikace: kontaktem s pokožkou
Latence: 5 kol
Příznaky: zhnědnutí, zvrásnění a popraskání kůže provázené nesnesitelnou bolestí


Smrtící pohled
Rozsah: 1 tvor
Útok: 5 + k6 proti Duši
Účinek: paralýza na několik minut (za první úspěch zpomalení, za druhý nevýhoda, za třetí kompletní znehybnění)

Na každého tvora může bazilišek svůj pohled použít jen jednou.


Jedové zuby
6 dávek
Síla jedu: 16 + k6
Druh: živočišný
Aplikace: zraněním
Latence: 5 minut
Příznaky: mátožnost, žaludeční nevolnost, bolesti břicha, zvracení, zčernání, zahnívání a silné pálení v okolí rány. Několik minut po zranění z rány začne být cítit hnilobný zápach.


Bazilišek je přes 6 metrů dlouhý had. Na hlavě má kostěný hřeben připomínající korunu. Podobně jako kobra dokáže vztyčit přední část těla, vzhledem ke své velikosti se pak může dívat krollovi do očí.

Žije obvykle v dírách v zemi či v jeskyních, nepohrdne ale ani sklepem či podzemními chodbami. Dříve nebo později pozabíjí všechno živé v okolí a vydá se hledat nové doupě. V okolí jeho doupěte jsou obvykle zchřadlé rostliny v důsledku jeho jedovatého dechu. Ze stejných důvodů bývá snadné ho stopovat.

Říká se, že bazilišek dokáže zabíjet pohledem. Není to pravda, jeho pohled pouze paralyzuje a oběť následně zabije jeho jedovatý dech. Aby mohl bazilišek smrtící pohled použít, musí své oběti vidět do očí. Když se bazilišek podívá do zrcadla, může paralyzovat sám sebe - hází sám proti sobě. Podruhé ale tu samou chybu neudělá.

Baziliškův dech je jedovatý plyn, rostliny v něm zhnědnou a zchřadnou, kůže živých tvorů se zvrásní a popraská. Má také jedové zuby – jed je podobný jako má kobra, je ale o něco silnější a působí rychleji.

Bylina zvaná Routa baziliška odpuzuje. Pokud ji tedy postavy mají u sebe, bazilišek je nenapadne, a to ani když je hladový. Pokud napadnou jeho, bránit se samozřejmě bude.


Boj s baziliškem
Na dálku bazilišek používá svůj smrtící pohled. V jednom kole může pohlédnout do očí jen jedné postavě. Při boji s větším množstvím protivníků používá svůj jedovatý dech


Extrakce jedů
Baziliškovy jedové zuby obsahují celkem 6 dávek jedu. Z jeho plic je možno odsát jednu dávku plynného jedu (i když jedovatý dech použil).


Kůže z baziliška
Prodej: hotová zbroj 20 zl, celá kůže 50 zl

Kůže z baziliška je velmi pevná, dá se z ní vyrobit lehká zbroj. Kvalitu má jako obyčejná zbroj, ale zranění žíravinou snižuje o další bod. Kůže z jednoho baziliška vystačí na tři zbroje.


Alchymie
Popelem z jednoho baziliška může alchymista transmutovat stříbro v hodnotě 10 zl ve zlato (které má pak cenu 100 zl) nebo z něj vytěžit 50 magů.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17485
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Bazilišek je první nástřel potvory do bestiáře, takže bych se u něj chtěl zastavit a popřemýšlet o tom.

:!: Je to dlouhý. Tohle na kartu fakt nenarvu, ani když vynechám popis a to, co se z něj dá vyrobit. Spoustu místa zabírají jedy...


:arrow? Staty jsou zatím nastřelené od oka, zreviduju je, až budou napsaný všechny potvory.


:arrow? Struktura hesla:

• Stat block
• Staty speciálních útoků, zvláštních schopností a jedů
• Popis nestvůry
• Kde a jak žije, čím se živí a podobně
• Popis zranitelností a dalších specialit
• Co se dá z potvory vytěžit nebo vyrobit

Asi by to chtělo líp zformátovat, ale jinak mi to takhle strukturované celkem dává smysl.


:?: Chybí nebo přebývá vám v tom něco?
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17485
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Bludička
Fyzička 1, Finesa 3, Duše 6, 5 životů

Rychlost: jako chůze
Uvedení do transu: 6 + k6 proti Duši

Bludička vypadá jako létající koule pulsujícího tlumeného světla. Ve skutečnosti je to živočich s měchýřem naplněným plynem.

Bludičky žijí v bažinách či mokřadech. Živí se plyny, které se uvolňují při rozkladu masa. Samy o sobě nemohou nikoho zranit, dokáží ale oběť uvést do transu a zavést ji do záhuby – obyčejně do hluboké bažiny nebo třeba ke chřtánu bahenního netvora, dravého keře nebo jiné nestvůry.

Každou postavu se může bludička pokusit uvést do transu jen jednou a pokud zrovna někoho vede, nemůže uvést do transu nikoho dalšího.


Setkání s bludičkou
Bludička nejčastěji loví v noci. Uvést do transu může pouze bdělou oběť, pokud tedy všechny postavy spí, jsou před ní v bezpečí. Případná hlídka si hází proti uvedení do transu a když neuspěje, probudí se až po pás v bažině, zamotaná do šlahounů dravého keře nebo ve spárech bahenního netvora. Zbytek družiny v tu chvíli obvykle probudí její křik.

Poznámka:
V žádném případě nenech bludičky uvést do transu celou družinu, dej vždycky hráčům možnost zareagovat. Jen máloco je horší, než když hráčům umřou postavy, aniž by se mohli jakkoliv bránit.


Alchymie
Když se postavám podaří bludičku chytit nepoškozenou, alchymista z ní může vytěžit 10 magů nebo vyrobit lektvar hypnózy. Pokud je ale měchýř proražený, plyn z něj unikne a alchymista má smůlu.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17485
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Těžit z bludičky jen magenergii je suchý, chtělo by to nějakej zajíavej výrobek. Bludičky uměj někoho uvést do transu, takže výrobek z bludičky by mohl dělat něco podobnýho... Třeba:

Lektvar hypnózy
Lektvar
Suroviny: nepoškozený měchýř z bludičky
Působení: několik minut

Ten, kdo lektvar hypnózy vypije, na několik minut upadne do hlubokého transu a bude plnit všechny příkazy, ať už je vysloví kdokoliv, jako kdyby byl pod vlivem kouzla hypnóza.
Pracující logaritmus
Příspěvky: 791
Registrován: 10. 5. 2018, 07:17

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Pracující logaritmus »

Čí příkazy bude po vypití plnit?
Jak můžou být komplexní?
Bude u toho elementárně myslet?
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17485
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Pracující logaritmus píše: 2. 3. 2020, 16:45 Čí příkazy bude po vypití plnit?
Přeformuloval jsem to na: "bude plnit všechny příkazy, ať už je vysloví kdokoliv".

Pracující logaritmus píše: 2. 3. 2020, 16:45Jak můžou být komplexní?
Bude u toho elementárně myslet?
Na tohle by měl odpovědět text u kouzla hypnóza:


Hypnóza *Hipnut*
Dosah: dotyk
Trvání: po dobu soustředění

Při sesílání hypnózy musíš oběma rukama pevně držet hlavu cíle, nejde ji tedy dost dobře seslat na někoho, kdo s tím nesouhlasí, pokud není svázaný nebo jinak znehybněný. Zhypnotizovaný bude po dobu tvého soustředění plnit všechny tvoje příkazy a odpovídat na tvoje otázky a nebude dělat nic jiného.

Instrukce musí být jednoduché, jednoznačné věty. Příkazy mohou pro něj být nebezpečné, ale ne sebevražedné. Odpovídat bude pouze jednoduchými větami. Nemůže ti lhát a může ti dokonce říct i věci, které vypustil z vědomé paměti, například kdo mu způsobil nějaký traumatický zážitek. Na otázky ohledně věcí, které považuje za tajemství, ti ale nemusí odpovědět.

Po skončení hypnózy si bude pamatovat vše, co v jejím průběhu dělal, můžeš mu ale přikázat, aby na to zapomněl. Můžeš mu také uložit jeden tzv. posthypnotický příkaz, třeba „Při slově fialka kýchni“, „Nesnášíš zlato“ nebo „Zapomeň, že mě znáš“. Jedné osobě můžeš dát jen jeden posthypnotický příkaz, případným dalším zrušíš ten předchozí. Dotyčný ale může mít současně příkazy od různých kouzelníků.

V průběhy hypnózy také cíli můžeš přikázat, aby si vzpomněl na případné předchozí hypnózy – řekne ti pak, kdo ho zhypnotizoval a co všechno mu přikázal. Můžeš takto také zrušit případné předchozí posthypnotické příkazy, svoje i cizí.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17485
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Pokusil jsem se trochu poladit formátování a strukturu hesla. Na fóru to bohužel nezreprodukuju, takže odkazem: Bazilišek.

Co se mi pořád nezdá:

• Schopnosti jsou uvedeny dvakrát - nejdřív ve statbloku a potom je znova seznam jejich popisů. Asi je to ale ok, abych měl při hře bojové staty pohromadě a nemusel listovat.


• Přemýšlím, jestli výrobky ze speciálních surovin (třeba lektvar z krve zlobra) uvádět v bestiáři přímo u potvory, ze které pochází příslušná surovina, nebo je dát mimo bestiář do samostatnýho seznamu.
Pracující logaritmus
Příspěvky: 791
Registrován: 10. 5. 2018, 07:17

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Pracující logaritmus »

Určitě samostatný seznam. Když vybírám zajímavou věc do pokladu, nezajímá mě, jakou dmg dává potvora, ze které se ta věc vyrábí.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17485
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Do stat bloku jsem přidal položku smysly.

Bazilišek
Fyzička 8, Finesa 6, Duše 9, 18 životů

Zbroj: 1 (silná kůže)
Rychlost: jako člověk
Smysly: slabý zrak (detekuje hlavně pohyb), slabý sluch, výborný čich a infravidění


Přemýšlím, jestli to nebude lepší spíš do popisu. Ve stat bloku to svádí k používání herních termínů (napsal jsem tam infravidění a ne orgány citlivé na teplo nebo obecně něco ve stylu, co používají hadi), což je trochu zavádějící. Na druhou stranu je to kratší.

Pak je taky otázka, jestli je to vůbec potřeba explicitně určovat. U některých potvor to totiž není vůbec intuitivní - jak se třeba orientuje taková bludička? Dal jsem jí "Smysly: dobrý čich, infravidění", ale možná by bylo lepší to vůbec nespecifikovat.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17485
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Pracující logaritmus píše: 4. 3. 2020, 12:41 Určitě samostatný seznam. Když vybírám zajímavou věc do pokladu, nezajímá mě, jakou dmg dává potvora, ze které se ta věc vyrábí.
Tyhle výrobky ale nejsou určený k tomu, abys je vybíral do pokladu, ale právě k tomu, aby mohl alchymista vyrábět konkrétní věci z konkrétních potvor. Do pokladu je samozřejmě dát můžeš, ale typický použití ve hře by mělo bejt "Družina zabila baziliška, alchymista se vrhne na mrtvý tělo a začne s ním experimentovat. Co z něj může vyrobit?"

Může tam samozřejmě bejt jen odkaz do seznamu. Pak tam sice bude listování navíc, ale zas budeš mít ten seznam pro případ, že chceš vybírat vzácný alchymistický výrobky do pokladu...

(V elektronický podobě může bejt u potvory klikatelnej odkaz, takže v tý je jednoznačně lepší samostatnej seznam).
Odpovědět

Zpět na „Dakara“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Semrush [Bot] a 3 hosti