Dračák podle staré školy

Dakara: diskuse ke hře v duchu Shadowrunu bez technologie ve středověce laděném fantasy prostředí

Moderátor: York

Odpovědět
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Pravidla (pdf).
Souhrn pravidel (pdf).
Bestiář (pdf).
Discord
Webové stránky

Přednáška na Gameconu 2022: Jak vzniká Dračák.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

York píše: 20. 2. 2020, 12:37Koukám, že rozepsání více možností nebyl tak dobrej nápad, jednoslovné názvy živobytí by sem pasovaly mnohem víc. Ty další možnosti můžou bejt samozřejmě v popisu jednotlivých stupňů, ale do tabulek a zmínek v textu se nehoděj...


Takže co s tím?

:idea: Možná by šlo řídit se stejnou logikou, proč jsem původně chtěl druhý stupeň živobytí pojmenovat učedník - tedy že to nejlíp vystihuje sociální status postav. A bylo by ostatně fajn, kdyby to rovnou sedělo s rozdělením úrovní.

• Žebrák (flákač?)
• Učedník
• Odborník? (expert?)
• Mistr
• Velmistr?
• Boháč
• Velmož
• Král


Pak by se dalo říct:

Za startovní živobytí se neplatí. Jak dobře si bude tvoje nově vytvořená postava žít záleží na tom, jakou bude mít úroveň:

Základní úrovně (1. a 2.): učedník

Pokročilé úrovně (3. až 8.): odborník

Mistrovské úrovně (9. až 14.): mistr
Což mi zní o dost líp :think:
Po delším zamyšlení - zní to sice líp, ale nezní to moc jako živobytí :think:

Takže když to shrnu:

• Chce to jednoslovné názvy, aby se dalo říkat např. "Na základních úrovních máš živobytí chuďase".

• Měly by fakt evokovat, jak dobře si někdo takovej žije (což učedník, odborník a mistr moc nedělají).


Takže se asi vrátím k něčemu v tomhle smyslu (díky za chalupníka):


• Žebrák
• Chuďas
• Chalupník
• Měšťan
• Pán
• Boháč
• Velmož
• Král


edit: Ještě pár souvisejících změn:

• za startovní oděv a živobytí se nebude platit, postavy na první úrovni budou automaticky začínat s živobytím chalupníků (nebo nižším) a odpovídající garderóbou.

• Pokud chce postava vlastnit lepší šaty než jaké odpovídají jejímu živobytí, musí si je pořídit zvlášť.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

:arrow? Skřetí rasy:

DrD sice není Tolkienovská fantasy, ale inspirace Tolkienem je z něj dost cítit, například v tom, že skřeti a jim podobní mají postihy na slunečním světle. Asi bych se tudíž v tomhle držel Toliena jako primárního zdroje.

• Ad "skřet = goblinoid"

To se mi moc nelíbí, protože to nedává smysl jazykově. Slovo "goblinoid" je utvořené stejně jako "humanoid", tj. "člověku podobný", respektive "goblinovi podobný". Správně by to tudíž mělo být spíš "skřetoid", nebo nějak opisem (třeba "skřetí rasa", "skřetí pronárod", nebo tak něco). Na druhou stranu překladatelé Tolkiena v tomhle ohledu tak trochu vytvořili precedens tím, že přeložili "goblin" i "orc" jako "skřet", takže chápu, proč jste se tak rozhodli.

Tj. relativně rozumná varianta (konzistentní s překlady Tolkiena) by byla říct, že v skřeti v Dračáku mají dva poddruhy: gobliny a orky. Trochu by to hodilo vidle do mého původního plánu, že goblini a orkové jsou staré rasy (takže po nich zbyly nápisy ve starogoblinštině a staroorkštině) a skřeti mladá rasa (podobně jako lidé), ale to by asi tolik nevadilo. Spíš se trochu bojím, že to bude matoucí, protože lidi mají skřety zažité jako samostatnou rasu...

Je ale taky fakt, že v DrD existují ještě sarkoni coby "velcí skřeti", což je role, kterou jsem původně dával orkům (což je pak spíš Warcraftovskej ork než Tolkienovskej). Tj. v bestiáři by bylo heslo Skřeti a pod ním poddruhy goblin, ork a sarkon.


Druhá varianta je, že by v bestiáři byli goblini, skřeti a sarkoni s tím, že goblin by se překládal jako goblin, skřet jako orc a sarkon jako sarkon. Tj. "ork" by bylo synonymum pro skřeta (takže by vlastně asi dávala smysl i ta starokrkština - skřeti si tak prostě v dávných dobách říkali). Tohle se mi asi líbí víc... :think:

edit: Sarkoni jsou každopádně vyšlechtění, velcí skřeti (velikostí asi jako kroll), kterým nevadí sluneční světlo. Zato budou ale extrémně agresivní a relativně tupí (nebudou mít žádný šamany, kouzelníky a podobně).


:arrow? Trollové a zlobři

Pokud bych se chtěl striktně držet Tolkiena, tak trollové žerou lidi (a trpaslíky), kamení a neregenerují. Cave troll (ten, kterého Bilbo bodnul Žihadlem do nohy) by tedy na slunci taky zkameněl. Problém je, že regenerující trollové, z jejichž krve se dá uvařit lektvar regenerace, nebo třeba nápoj, který sám sebe doplní (Quentin ho má v Trossu), jsou celkem fantasy klasika. Čili buď by musel bejt jeden tvor, kterej má obě tyhle vlastnosti (na slunci kamení, regeneruje), nebo jedno z toho nemůže bejt troll.

Původně jsem to takhle v zásadě plánoval s tím, že slovo "troll" nebudu vůbec používat a bude to vždycky "zlobr". To má výhodu v tom, že se to neplete s krollem (což je skoro určitě odvozenina ze slova troll), na druhou stranu nevýhodu v tom, že lidi mají spíš zažitý regenerující trolly než regenerující zlobry... Každopádně to ale může být heslo Zlobr s tím, že se jim někdy říká taky trollové (a v angličtině by to byl troll). Sedí to i na případné varianty: jeskyní zlobr, skalní zlobr....


Druhá varianta je, mít regenerující trolly a kamenící zlobry s tím, že v angličtině by asi to regenerující byl troll a to kamenící ogre (což ale pro english speakery nebude zrovna intuitivní).


Každopádně se ale asi budu držet toho, že zkamenění na slunečním světle je dočasný a v noci zlobr (troll) zase odkamení. Možná kdysi existovali zlobři, kteří kameněli nadobro (takže je možné různě po kraji najít sochy zkamenělých zlobrů), ale už dávno vyhynuli. Nebo jinak - jeskynní zlobři by kameněli natrvalo* (proto žijou v jeskyních a nelezou ven), skalní zlobři by kameněli dočasně.

* Sluneční prsten proti nim bude mocná zbraň. Na druhou stranu jde použít jen jednou za noc, takže asi proč ne. Opravdu mocné kouzlené předměty jsou cool.

edit: Ještě by šlo říct, že jeskynní zlobři regenerují a kamenní nadobro a skalní zlobři neregenerují ale kamenní dočasně :think:
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

:arrow? Kategorie nestvůr

Jak tak procházím DrD bestiář a zkouším to přehazovat do vlastních škatulek, tak zjišťuju, že to je dost násilnej proces. Sjednocující hesla v DrD se vždycky týkají tvorů se společnými vlastnostmi, který je lepší napsat na jedno místo než je copypastovat do popisu jednotlivých variant (třeba že nemrtví jsou zranitelní svěcenou vodou), není to striktní taxonomie. Už mi to každopádně dává smysl a budu se toho držet.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od ShadoWWW »

Tj. v bestiáři by bylo heslo Skřeti a pod ním poddruhy goblin, ork a sarkon.
+1
goblin by se překládal jako goblin, skřet jako orc a sarkon jako sarkon.
Sarkon je Klímův překlad bugbeara, který se běžně používá napříč všemi DnDčkovými hrami a je i součástí britské mytologie. Je zbytečné uměle vytvářet nový pojem pro něco, co už v tom jazyce běžně existuje. A když už, tak spíš sarcon.
Trochu by to hodilo vidle do mého původního plánu, že goblini a orkové jsou staré rasy (takže po nich zbyly nápisy ve starogoblinštině a staroorkštině) a skřeti mladá rasa (podobně jako lidé), ale to by asi tolik nevadilo.
Starou "skřetí" rasou můžeš udělat třeba koboldy. V DnD jsou samostatnou entitou, která se podle některých legend vyvinula z draků a nepatří mezi skřety, ale třeba český Vukogvazd řadí koboldy mezi skřety.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

ShadoWWW píše: 26. 2. 2020, 12:51
Tj. v bestiáři by bylo heslo Skřeti a pod ním poddruhy goblin, ork a sarkon.
+1
Jako jasně, bylo by to konzistentní s překladem DnD, ale nebylo by to konzistentní s DnD jako takovým, protože DnD neřadí orky mezi skřetí rasy, takže to imho nestojí za to. Skřeti jako samostatná rasa jsou v DrD podle mě hodně pevně zažití, takže zvolím tu druhou variantu: Goblini, skřeti (kteří si sami říkají orkové) a sarkoni.

ShadoWWW píše: 26. 2. 2020, 12:51Sarkon je Klímův překlad bugbeara, který se běžně používá napříč všemi DnDčkovými hrami a je i součástí britské mytologie. Je zbytečné uměle vytvářet nový pojem pro něco, co už v tom jazyce běžně existuje.
V bestiáři DrD je napsáno přímo "sarkoni jsou obří, chlupatí skřeti". Bugbeary navíc překládáte jako gobry, takže překládat sarkony jako bugbeary by bylo matoucí.

Hmm a koukám, že v DrD i sarkoni měli postih na slunečním světle.

ShadoWWW píše: 26. 2. 2020, 12:51A když už, tak spíš sarcon.
Ne nutně, Tolkien například jistej čas používal spelling "ork".

Starou "skřetí" rasou můžeš udělat třeba koboldy. V DnD jsou samostatnou entitou, která se podle některých legend vyvinula z draků a nepatří mezi skřety, ale třeba český Vukogvazd řadí koboldy mezi skřety.
Koboldi jsou v DrD popsaní takhle: "jejich hlavy připomínají nestvůrně zvětšené hlavy slepičí" (což je teda docela weird, ale co už ;-)).
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od ShadoWWW »

Koboldi jsou v DrD popsaní takhle: "jejich hlavy připomínají nestvůrně zvětšené hlavy slepičí" (což je teda docela weird, ale co už ;-)).
Jo, v tomto se mi víc líbí tradice Vukogvazdu. I ti DnD koboldi jsou lepší než DrD. :-) IMHO Klíma tehdy nechtěl mít koboldy jako drakoskřety, tak z nich udělal vesnickofantasijní slepicoskřety. :p)
V bestiáři DrD je napsáno přímo "sarkoni jsou obří, chlupatí skřeti". Bugbeary navíc překládáte jako gobry, takže překládat sarkony jako bugbeary by bylo matoucí.
Tady jsem se trochu ztratil... Jsem myslel, že chceš přeložit své DrD podle staré školy do angličtiny kvůli anglosaskému publiku. Proto jsem navrhoval přeložit sarkona jako "bugbear". Asi jsem to špatně pochopil...?
Hmm a koukám, že v DrD i sarkoni měli postih na slunečním světle.
Jo, tady se totiž neinspiroval Altar přímo u Tolkiena, ale u DnD, které se inspirovalo u Tolkiena.
Jako jasně, bylo by to konzistentní s překladem DnD, ale nebylo by to konzistentní s DnD jako takovým, protože DnD neřadí orky mezi skřetí rasy
Právě proto by to nebylo konzistentní s překladem DnD. Protože ani překlad DnD neřadí orky mezi skřety.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

ShadoWWW píše: 26. 2. 2020, 16:20 Právě proto by to nebylo konzistentní s překladem DnD. Protože ani překlad DnD neřadí orky mezi skřety.
Jasně, ale Tolkienovi orkové jsou skřeti, takže je dost dobře nemůžu mezi skřety neřadit, pokud se chci držet týhle předlohy. Takže nehledě na pojmenování to nebude kompatibilní s DnD (a tedy ani s překladem DnD), a tudíž nemá ani smysl snažit se o kompatibilitu pojmenování. V DnD je to prostě jinak, to ničemu nevadí.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Přechroustal jsem bestiáře ve starém DrD. Začnu tím, co a proč jsem se rozhodl nepoužít a jak to chci celé stylizovat.


• Dračák podle staré školy by měla být vážně míněná dobrodružná hra.

Nevylučuju, že někdo bude chtít hrát pohádkové příběhy, parodii na nějakou fantasy, funhouse dungeony a podobně, ale primárně by hra měla být o průzkumu nebezpečných míst, o nacházení pokladů a podobně.

Z toho plyne, že nestvůry by měly být spíš vražedné než pohádkové nebo legrační. Takže žádní skřítci, spíš Sapkovy smrtelně nebezpečné dryády než lesní víly z DrD, spíš Erbenův vodník než veselý mužík v zeleném kabátě s kloboukem.


• Co nejmíň nestvůr a ras přes kopírák.

Jednak to nechci mít přeplácaný na navíc když je míň potvor stejnýho druhu, tak o to silněji vyznějí. Takže tři druhy skřetů úplně stačej, zlobry a trolly nakonec opravdu sloučím a obejdu se bez všech Bronů (nakolik si Michaela vážím ;)), mongů a podobně.

edit: Jako příklad bych uvedl Tolkiena: V jeho světě je ve skutečnosti docela hodně fantastickejch tvorů, ale výrazně z něj vyčnívají lidi, elfové, trpaslíci, hobiti a skřeti a je jasný, že to je hlavně o nich.


• Role nejsou nestvůry.

Kanibalem může bejt člověk, elf, trpaslík nebo klidně skřet, nedává mi to smysl jako samostatná nestvůra. To samý platí pro hesla "kovboj" a podobně.


• Nezajímaví protivníci nepotřebují každý vlastní heslo.

Tj. nebude samostatně každej slon a veverka, bude jen heslo Zvířata v něm tabulka se staty různých zvířat. Heslo si zaslouží jen tvorové, kteří jsou něčím zvláštní a zajímaví, mají nějakou unikátní schopnost, alchymista z nich může něco vytěžit a podobně.


V neposlední řadě to chci taky někdy dodělat, takže potvor zpracuju jen přiměřeně malej počet. Nový nestvůry jsou ideální materiál do rozšiřujících modulů a dobrodružství, nemusí být tudíž všechny už v základních pravidlech.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

:arrow? Co určitě nepoužiju:

Kanibal, Bojovník arogantní, Dároš, Elfocvak, Gobloch (je to prostě jen velkej ještěr, v podstatě gekon. Není ničím zajímavej), Haterie (není ničím zajímavá - obří plaz připomínající žábu, studená krev a infravidění), Brouk třasotník, Kobold (slepičí hlava, náčelník Velký kohout – asi fakt ne), Kovboj, Mong (matriarchát, technologicky vyspělí - technologie by měly být spíš trpaslická záležitost, možná gnómská, Bron (čím míň bude fantastických ras, tím výrazněji vyznějí ty použité), Prehistorická zvířata (pranetopýr, pterodaktyl, medvěd jeskynní, tygr šavlozubý, tyranosaurus), Záře neklidná, Zmar, Behemont, Blátoplaz, Drakodlak a zlatý drak (o dracích viz dále), Dáblové (o těch viz dále), Lemrouch, Nestvůry z kruhů magie, Nexus, Popelák, Vícehlaví draci (saně - o dracích viz dále), Smrtící stín a stínek, Šotouš (křířenec skřeta a sřítka).


• Ad démoni a ďáblové:

Použiju jen démony v podstatě ze stejnejch důvodů, jako chci minimalizovat počet nehráčských fantasy ras. Dělají dost podobné věci, vpostatě se přetahují o spotlight. Dám ho celej démonům.


• Ad draci:

Draci budou rozlišeni jen podle barev, každá varianta bude mít napevno přidělený živel (rudý drak například dýchá oheň, bílý drak mráz). Tj. nebude nestvůra rudý drak a jiná nestvůra ohnivý drak. Saně by se s draky bily o spotlight, takže nebrat. Zlatý drak a drakodlak (černý drak?) jsou potenciálně zajímaví, ale ne do základních pravidel. Možná jen záměrně nezařadím černého draka, aby šel případně použít jako protiklad ke zlatému.


Hvozd
- k Dračáku patří, ale do základních pravidel bych ho raději nedával (spíš mi dává smysl napsat dobrodružství ve hvozdu). Lesní potvory ale ano.


:arrow? U čeho si nejsem jistej:

Hlen zelený
- nelíbí se mi hlavně proto, že to zavání jebáním hráčů do ucha. A název taky není nic moc. Roli potvory, která na postavy skáče ze stropu, může klidně plnit i něco jinýho (pavouci?)

Kopromlask
- v pravidlech DrD se píše: "Kopromlaskové jsou neužiteční obtížní tvorové, kteří postavám pouze ztrpčují život". To mi nezní jako potvora do dobrodružné hry plné nebezpečí, takže asi nebrat.

Kožožrout (vypadá jako drahokam, žere torny), Zlatulka (jedovatý zlatý hádek, který se schovává ve zlatě)
- dokážu si představit, že to povede k netypickejm herním situacím, ale nejsem si jistej, jestli jsou dostatečně zajímavý. Potenciálně to může bejt dost opruz. Takže asi spíš nebrat a nechat to kdyžtak jako specialitu do modulů.

Kentaur
- zní mi to dost jako "just another fantasy race", i když teda celkem zajímavá. Ovšem nesedí mi do struktury, kde na jedný straně jsou hratelné rasy (tj. zástupci Řádu) a na druhé straně skřetí rasy, trollové a podobně. Takže asi nebrat.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od MarkyParky »

Hlen zelený je kráva svatá a jestli ji nepoužiješ není to žádný dračák!

Všechno ostatní klidně vyhoď, ale hlen zelený je hlen zelený.

Vždyť tě nic nenutí, aby se choval úplně nachlup přesně jako v DrDO. Ale je to svatá hlenovitá zelená kráva!

:)
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Ok, v tom případě vypisuju konkurz na nejzajímavější Hlen zelený ;-)
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od ShadoWWW »

Mong (matriarchát, technologicky vyspělí - technologie by měly být spíš trpaslická záležitost, možná gnómská
Klíma dal do pravidel kudůka místo gnóma, protože se bál autorské licence TSR (Tolkiena se naopak nebál) - aby DrD vypadalo jako samostatná hra a ne jako klon DnD.

Neodpustil si ale easter egg, že do bestiáře dal gnóma psaného pozpátku - monga.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

ShadoWWW píše: 29. 2. 2020, 06:02Neodpustil si ale easter egg, že do bestiáře dal gnóma psaného pozpátku - monga.
No jo, vidíš ;-)

BTW neházel bych všechno na Martina, tohle bude spíš dílo Michaela Bronce. Bavil jsem se s ním letos na Gameconu a říkal, že jim do Altaru přišel dopis od právníků z TSR* a Michael pak přepisoval spoustu potvor v bestiáři, aby nevypadaly tak DnDčkovsky.

* za tímhle je vůbec vtipná storka.


Co se slova gnóm týče, to je mnohem starší než DnD (wiki mluví o prvním výskytu v Paracelsovi) a i jako fantasy rasa už je široce rozšířený (je například ve Warcraftu). Takže pokud bych chtěl něco ve stylu gnómů, tak není důvod neříkat jim gnómové. Ovšem pokud by byli v bestiáři, tak bych se asi jako hráč ptal, proč to není hratelná rasa...
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Co v bestiáři v základních pravidlech bude (tj. TODO list, aneb mám co dělat):

Bazilišek
Bludička
Červ obří
Démoni hmotní
• Achrat (diblík)
• Mogror (dlouhlavý pes)
• Urgragor (démonický strážce)
Démoni nehmotní
• Démon alkoholu
• Démon touhy po krvi
• Démon touhy po moci
• Démon touhy po zlatě
• Démon lakoty
• Démon obžerství
• Démon nenávisti
• Démon zla
Cizí postavy
Draci
Gorgona
Gryf
Hadi
Harpyje
Hmyz
Hnus plíživý
Jednorožec
Kostěj nesmrtelný
Keř dravý
Huňáč modrý
Huňáč zelený
Hydra
Lesní tvorové
• Dryáda
• Oživlý strom
Lykantropové
• Kancodlak
• Krysodlak
• Medvědodlak
• Tygrodlak
• Vlkodlak
Mořští tvorové
• Kraken
• Obří mořský had
• Obří mořský koník
• Obří krab
• Panna mořská
• Žralok
Nemrtví
• kostlivec
• zombie
• ghůl
• duch
• přízrak
• mumie
• fext
• upír
• spektra
Netvor bahenní
Nevidění
Nezmar
Nymfa
Obr
Ogloj-chorchoj
Oči plíživé
Pavouci
Pavoučnatka
Pegas
Permoník
Poletucha
Řasnatka
Ptáci
• Orel stříbrný
• Orel královský
• Pták noh
Skřetí rasy
• Goblin
• Sarkon
• Skřet
Skvrna barevná
Slizovec
Socha oživlá
• Kamenná socha
• Křišťálová socha
• Železná socha
Vampýr
Vodník
Všežrout odporný
Vzluha
Zlobr
Zvířata
• Dikobraz obří
spousta obyčejných zvířat
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Pořád dumám nad těmi démony.

Ti dračákoví, astrální démoni dávají perfektní smysl jako kategorie. Nemají fyzický tělo, jen někoho posednou a nutí ho dělat různý nepříčetnosti. Taky nemají konkrétní jména, je to prostě "nějakej démon alkoholu".

Pak je ale ještě určitě potřeba kategorie přivolaných tvorů, různejch rohatejch humanoidů s křídly a kopyty, dvouhlavých psů a podobně. Ty naopak mívají jména, pomocí kterých se dají přivolat, ovládat, nebo naopak banishnout. Pro tuhle kategorii se mi v Angličtině asi nejvíc hodí slovo fiend, ale nenapadá mě vhodnej českej ekvivalent.

Jedna možnost jsou běsi, ale tam je problém s významem - běs je přesně ten druh démona, kterej někoho posedne a nutí ho dělat nepříčetnosti (běsnit). Jenže v DrD je pevně zažitý, že tohle jsou démoni... Další možnost jsou ďáblové, ale to příliš implikuje existenci pekla a navíc ďáblové v DrD měli pevnou hierarchii, kterou do toho nechci nutně míchat.

Možná říct, že všichni jsou to démoni (tvorové přivolaní odjinud), ale mají podkategorie. Ti posedávací by mohli být astrální démoni (nebo běsové*?), ti hmotní těžko říct.

* Problém je v tom, že se jmenují přímo démon alkoholu, démon lakoty a podobně. Takže asi fakt "astrální démoni", což zas implikuje existenci astrálu.

edit: běs zní jako celkem rozumnej překlad slova fiend, bohužel tam hapruje význam.
Odpovědět

Zpět na „Dakara“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti