[5e] D&D 5e - obecná diskuze

O rodině D&D, tradičně nejhranější RPG hře. Včetně d20, což jsou hry odvozené od třetí edice D&D.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[5e] D&D 5e - obecná diskuze

Příspěvek od RPG Fórum »

ObrázekObrázekObrázek

:arrow? Anotace v databázi

:arrow? Seznam produktů pro D&D 5e (moc moc moc)

Hrdinové se vydávají na dobrodružství ve fantasy světě, která jsou plná nástrah, bitev a zapeklitých úkolů. D&D bylo první RPG hrou na trhu a po léta zůstává i hrou nejhranější. Letos oslavilo čtyřicáté výročí své existence vydáním nejnovější generace pravidel. Tato edice vzdává hold bohaté historii této hry a jde o skloubení tradičních herních principů a stylu hry, za použití moderních herních mechanismů. Je méně taktická než předchozí dvě edice a více se zaměřuje na děj, postavy a příběh.

Jak je u D&D zvykem, základní sada se skládá ze tří příruček. Tou hlavní je Player's Handbook, popisující všechna pravidla potřebná ke hře. V Dungeon Master Guide najdete další rady, nástroje a materiály pro Dungeon Mastera (Pána jeskyně). A Monster Manual je sborník nestvůr.
Naposledy upravil(a) ShadoWWW dne 20. 11. 2015, 15:23, celkem upraveno 1 x.
Jezus
Příspěvky: 2640
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: DnD 5E

Příspěvek od Jezus »

A nemělo by tam být těch bohů trochu víc? :-)

Ne že bych chtěl znovu zabředávat do rozsáhlých debat zde , kde se později o "doménách" a střídání významu božstev namluvilo dost, ale pokud byste to s tím settingem mysleli vážně, určitě bych nerozděloval domény jen mezi dva hlavní bohy (i když klidně mohou být v daném místě výrazně více uctíváni), ale hráči by měli mít možnost hrát taky za kněze alespoň Peruna a Mokoš (Živy), ne-li i Velese a možná Svaroga (pokud to teda není Jarovít :-) ).

Není to v téhle fázi nic zásadního (kteří přesně bozi to budou), ale je dobré si uvědomit, že by neměli být jen dva.
Jezus
Příspěvky: 2640
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: DnD 5E

Příspěvek od Jezus »

ShadoWWW píše: 26. 7. 2019, 06:35 Hráči tak budou hrát za Slovany, Kelty, Vikingy apod., místo lidi, elfy, trpaslíky apod. Což mi z hlediska atmosféry přijde cool.
Jakože úplně vyškrtnout nelidské rasy? A lidské "pranárody" pak jen odlišit nějakými těmi + a - ke statistikám plus nějakou tou "rasovkou"?
Docela radikální (přihlédnu-li k tomu, že se tu bavíme o jakési předělávce DnD :-) ). Na druhé straně by to pak bylo asi líp hratelné i ve výrazně více "low magic" systémech...
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4591
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

Myslel jsem to tak, že v tomto settingu si vezmeš např. elfího válečníka a budeš mu říkat keltský válečník (stejné rasové rysy, jiný název). Pokud jde o vidění ve tmě, šlo by ho u hráčských ras/národů buď vyměnit za vidění za šera, nebo zcela zrušit bez náhrady.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Vito
Příspěvky: 407
Registrován: 8. 2. 2018, 09:05

Re: DnD 5E

Příspěvek od Vito »

ShadoWWW píše: 26. 7. 2019, 06:25 V PPH jsou tyto domény:
  • Bouře
  • Příroda
  • Světlo
  • Šalba
  • Válka
  • Znalost
  • Život
V PPJ je pak doména pro zlé kleriky:
  • Smrt
V Xanatharově průvodci vším jsou pak navíc tyto domény:
  • Hrob
  • Kovárna
Rozdělil bych domény takto:

Triglav
  • Šalba (protože nejisté věštby, navíc je ho možné šálit hříchy, protože má pásku přes oči)
  • Válka
  • Znalost (protože z pohledu Slovanů ví, jestli jít do války)
  • Smrt (protože zásvětí)
Jarovít
  • Bouře (protože divokost, příroda)
  • Příroda (tady je to jasné)
  • Kovárna (jsou s ním spjaté mistrovsky vykované zlaté zbraně)
  • Světlo (protože zlatý štít, co se leskne široko daleko)
  • Válka
  • Život (díky jaru, kdy všechno pučí)
  • Hrob (protože boj proti běsům)
Za mě výborně. Sám by jsem to rozdělil dost podobně, ale spíš by jsem ubral ty domény. Ovšem s tím, že by jsem to udělal jako sandbox a nechal hráče se v určitých bodech/chrámech/svatých místech dozvědět o jiných doménách, které mnou zvolený bůh múže obsáhnout a on by měl možnost se rozhodnout pro jinou kariéru. Ale to už je spíš ten old-school přístup. Já většinou dávám pouze jednu-dvě schopnosti do začátku, s tím že pokud se postavy chtějí naučit něco víc, musejí se to opravdu naučit během hry.
"An army of one man, but the right man for the job!"
―Clone trooper rallying call
Jezus
Příspěvky: 2640
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: DnD 5E

Příspěvek od Jezus »

Jaké rasové rysy? Bude mít špičaté uši nebo ne? :-) Prostě bude to "elf", co se mu neříká elf, nebo to bude "kelt" = subtilnější člověk, co má nějaké jiné talenty než "slovan"?
Uživatelský avatar
Vito
Příspěvky: 407
Registrován: 8. 2. 2018, 09:05

Re: DnD 5E

Příspěvek od Vito »

Jezus píše: 26. 7. 2019, 15:04 Jaké rasové rysy? Bude mít špičaté uši nebo ne? :-) Prostě bude to "elf", co se mu neříká elf, nebo to bude "kelt" = subtilnější člověk, co má nějaké jiné talenty než "slovan"?
To je imho blbost. Jako já vím, není to příliš konstruktivní. Ale příjde mi nešťastné přidávat jiné rasy jako etnika. Páč ti keltové třeba jsou ok, ale představa keltského žrece/klerika/kněze uctívajícího pouze jednoho z dvou slovanských bohů mi příjde jako nešťastná. To by pak museli, nebo měli by mít své vlastní božstva. A příliš velký pantheon je zase na obtíž hře. Už tak si hráči budou muset uvědomovat mnoho omezení daná settingem, a nepřipadá mi jako správné k tomu přidat velké pantheony.

Já bych to třeba viděl na jemější rozdělení typu: kmeny z hor jsou silnější a houževnatější, lidé při řekách obratnější a vědí plavat a třeba ti z nižin jsou šikovnější a inteligentnější. Nebo rovnou na tvrdo říct že při tvorbě postavy si můžeš dát +2 ke dvěma vlastnostem, a -2 k jedné (nebo různé podobné kombinace). A pak to trochu na základě příběhu a zázemí obkecat.

špicaté uši, trpaslíky a liliputy by jsem si radši odložil do bestiáře.
"An army of one man, but the right man for the job!"
―Clone trooper rallying call
Jezus
Příspěvky: 2640
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: DnD 5E

Příspěvek od Jezus »

Vito: Já v podstatě souhlasím, a vlastně jsem se chtěl k něčemu takovému dostat :-)

Ovšem do teď nevím, jestli opravdu chtěl ShadoWWW vyškrtnout hráčské "rasy" a nahradit je jen jinými typy lidí (prostě by nešlo hrát nikoho se špičatýma ušima) nebo jak to myslel, protože mi to na DnD styl přijde dost radikální.

Co se týká počtu panteonů a "kultur" je to otázka rozsahu díla a máš pravdu, že nějaký takový setting, by se měl držet při zemi, pokud to má reálně někdo napsat.

Za mě byly fantasy rasy vždycky víc o "kultuře" než o tom, kolik centimetrů měří trpaslík. Kromě jmen trpasličích bohů mě zajímalo, jestli má teda nějaký kodex cti či tak. To samé u elfů. Pokud je elf jen člověk, co vidí ve tmě (vynalezeno DnD) a žije déle, pak je to jen zajímavost, ale není to skutečná "rasa". Tolkienští elfové se přece od lidí liší taky více věcmi než jen "nesmrtelností".

Na druhou stranu hodně rpg her si vystačí s čistě povrchním popisem trpaslíků a elfů (více než 1 A4 stejně nikdo nečte), ale nejedná se - pravda - přímo o nějaké příručky "světů". V nich bych čekal alespoň jednu kapitolu.

Hlavní otázkou je, co má být výstupem. Jestli jen "slovanský setting" s nějakým tím fluffem, pak si s nálepkou "keltové" klidně vystačíme (ostatně měli přece druidy, tak jakcípak bohové :-D) . Podívej se do základní příručky DnD. Kolik se tam toho doopravdy dozvíš o elfech a jejich bozích?

Jestli to má bát už víc "svět", jako třeba nějaké moduly typu Asterion, pak by to chtělo buď Kelty vyhodit, nebo najít někoho, kdo o nich tu kapitolu napíše. Ovšem pochybuji, že si tohle někdo představoval, když tu začaly padat návrhy na "slovanský setting a konverzi jádra DnD) :-)
Jezus
Příspěvky: 2640
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: DnD 5E

Příspěvek od Jezus »

Ještě abych to nezamluvil... Ono by bylo asi vážně lepší udělat jen malý výřez světa, šest povolání pro "slovanské bohatýry" a zaplnit to reáliemi, frakcemi a lidmi a k tomu přidat nějaká ta bájná stvoření.

Případní skrytí Keltové a připluvší Vikingové (nebo spíš Varjagové) by se dali dodělat později :-)
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17483
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: DnD 5E

Příspěvek od York »

Taky tam nemusej bejt rasy vůbec. Postavy se mohou lišit backgroundem (keltskej, slovanskej atd.).
Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1371
Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Paul »

určitě bych nerozděloval domény jen mezi dva hlavní bohy (i když klidně mohou být v daném místě výrazně více uctíváni), ale hráči by měli mít možnost hrát taky za kněze alespoň Peruna a Mokoš (Živy), ne-li i Velese a možná Svaroga (pokud to teda není Jarovít :-) ).
Jarovít je Jarovít. Nejsem kamarád teze "všichni jsou Perun, jen se tak nejmenují".

Triglava a Jarovíta jsem vzal, protože oba měli svatyně ve Wolinu, Štětínu a Volgostu. Na řadě jsou Svarožic (Radegast) z Retry, arkonský Svatovít, Živa, vágerský Prove, rujánský Rujevít a další.
Jakože úplně vyškrtnout nelidské rasy?
Je to můj záměr pro defaultní setting. Kdo chce, může je tam přidat. Řešíme, jak to udělat, aby se svět nezbořil.
Co se týká počtu panteonů a "kultur" je to otázka rozsahu díla a máš pravdu, že nějaký takový setting, by se měl držet při zemi, pokud to má reálně někdo napsat.
No, máme to jednoduché. V Pomoří tuším Keltové nežili (ale nejsem si jistý, mám pocit, že až k Baltu zasahovali Lužičané a karty míchání i Venedi). Takže starost o Eponu a Taranise odpadá.

Na severu žili Normané, dost podobní Sasům na západě, kteří sice byli oficiálně křesťany, ale ještě ve dvanáctém století o nich Helmold píše jako o nejhorších pohanech.

Takže ke slovenskému pantheonu stačí dodělat ten germánský.
Slovanologie 25. 5.

Wunder warten bis zuletzt.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4591
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

Ohledně těch ras: všichni by byli lidé. Ale ne v tom DnD smyslu, ale historickém. Základní DnD rasy jsou jen extrapolované lidské kultury.

Těmi rasovými rysy jsem myslel herní termíny z DnD 5E. Tedy konkrétně, například ten Kelt by vypadal takto:

Kelt
Velikost. Tvá třída velikosti je Střední.
Rychlost. Tvá základní rychlost chůze je 6 sáhů.
Vidění ve tmě. Jsi zvyklý na šeré hvozdy a noční oblohu, mimořádně dobře vidíš za tmy a v šeru. V šeru vidíš 12 sáhů tak, jako by bylo jasno, a ve tmě, jako by bylo šero. Ve tmě nerozeznáš barvy, pouze odstíny šedi.
Bystré smysly. Jsi zdatný v dovednosti Vnímání.
Laténský původ. Máš výhodu k záchranným hodům proti zmámení a magie tě nemůže uspat.
Meditace. Keltové nepotřebují spát. Místo toho hluboce meditují, kdy zůstávají zpola při vědomí, 4 hodiny denně. (Taková meditace se v obecné řeči nazývá „trans“.) Během meditace můžeš dle potřeby snít; takové sny jsou ve skutečnosti mentální cvičení, která se stala během let výcviku zpětným promítáním. Toto odpočívání je stejně prospěšné jako 8 hodin spánku pro lidi.

Lesní kelt
Zvýšení hodnot vlastností. Tvoje hodnota Moudrosti se zvýší o 1.
Keltský výcvik se zbraněmi. Jsi zdatný s dlouhým mečem, krátkým mečem, dlouhým lukem a krátkým lukem.
Rychlonohý. Tvá základní rychlost chůze se zvýší na 7 sáhů.
Maska divočiny. Můžeš se pokusit schovat, i když jsi jen slabě zahalený listím, hustým deštěm, padajícím sněhem, mlhou nebo jiným přírodním jevem.

Vznešený kelt
Zvýšení hodnot vlastností. Tvoje hodnota Inteligence se zvýší o 1.
Keltský výcvik se zbraněmi. Jsi zdatný s dlouhým mečem, krátkým mečem, dlouhým lukem a krátkým lukem.
Trik. Znáš jeden trik dle své volby ze seznamu kouzelnických kouzel. Tvá sesílací vlastnost pro tento trik je Inteligence.

Zkrátka prostě jen přefluffování současných rasových schopností do tehdejších kultur.

Ještě k tomuto:
[*] Dáme na historii. Slované nekovali tak dobré zbraně jako Frankové a nestavěli dlouhé domy. Prostě se budeme muset obejít bez nich.
Toto by šlo jednoduše aplikovat tak, že DnD obyčejné zbraně jsou ze špatné oceli a DnD kouzelné předměty jsou ala z kvalitní oceli. Mechanicky zůstává vše zachováno, fluffově a pocitově je to věrné slovanským reáliím.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22625
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Jerson »

Pokud má být ten setting alespoň trochu "realistický", bylo by dobré vyhodit všechno "vidění ve tmě". V "noci" ano, to se dá, třeba za svitu hvězd, ale vidění ve tmě, tedy bez přítomnosti jakéhokoliv zdroje světla, je blbost.

Druhá věc - barvy jsou vlastností světla, nikoliv vlastností předmětů. V šeru jsou barvy špatně rozeznatelné pro kohokoliv, v noci, nebo dokonce ve tmě žádné barvy neexistují.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: DnD 5E

Příspěvek od eerieBaatezu »

Jerson píše: 27. 7. 2019, 11:32Druhá věc - barvy jsou vlastností světla, nikoliv vlastností předmětů. V šeru jsou barvy špatně rozeznatelné pro kohokoliv, v noci, nebo dokonce ve tmě žádné barvy neexistují.
Jak vlastností světla? Něco na předmětu musí mít vliv na to, jakou má barvu, ne?
Obrázek
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22625
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Jerson »

Ano, předmět ma určitý parametr, který jeho barvu určuje, totis spektrum barev světla (záření o určitě frekvenci), které odráží, a spektrum berev světla, které pohlcuje.

Tedy pokud předmět odráží třeba zelené dopadající světlo a ostatní pohlcuje, tak v bílém světle (což je mix všech barev) odrazí zelenou složku a my ho vidíme jako zelený. V červeném světle nemá co odrazit, protože červené světlo pohlcuje, takže bude černý. Bez dopadajícího světla bude taky černý.
K tu se přidává fakt, že lidé vidí dvěma druhy vidění, barevným, které je hodně citlivé na světlo (ptozoze vyžaduje jen určitá spektra barev na fungování), a černobílým, kuere reaguje na jakékoliv světlo, nejsilněji na modré, nejslaběji na červené (ale výsledný vjem je pořád jen bílý). Ve slabém světle se barevné vidění neuplatní, a vidíme jen černobíle. A stejně tak vidí i všechna ostatní zvířata, která vidí v šeru.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4591
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

Jerson: Však se tam píše Ve tmě nerozeznáš barvy, pouze odstíny šedi..
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti