Hraní v sandboxové kampani

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10705
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Markus » 24. 6. 2019, 15:49

A nechcete mi někdo okomentovat můj důmyslný systém počítání času a vůbec celý ten logistický koncept? :oops:
</žebrání>

Ale vážně - jsou tu lidi, co hrají delší fantasy kampaně, tak by mě zajímalo, jak to řešíte vy. Konkrétně Bajo, o kterém vím, že používá i hexy. Jak je máš velké? :) Počítáš to v kilometrech za hodinu podle klasických rychlostních tabulek, nebo jak to řešíš? Řesili jste i zatížení, mezky, nosiče a tak, a pokud ano, bylo to zajímavé?

I MarkyParky tuším vede kampaně, ale víc nevím - a tipoval bych tě na metodu teleport. :)

Jerson je jasnej teleportér. Kdyby hrál fantasy. 8)

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17285
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Jerson » 24. 6. 2019, 16:55

Já a teleportér? Jak jsi na to proboha přišel?

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 12789
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od York » 24. 6. 2019, 17:46

Markus píše:
24. 6. 2019, 15:49
Ale vážně - jsou tu lidi, co hrají delší fantasy kampaně, tak by mě zajímalo, jak to řešíte vy.
Jak jsem už říkal: Dohodli jsme se na "měřítku" mapy. Vzali jsme vzdálenost mezi dvěma městy a řekli jsme, že to je 24 hodin plavby po moři nebo týden cesty pěšky divočinou. Pak prostě vezmu tužku, odměřím na mapě, kolikanásobek této vzdálenosti chtějí postavy urazit, a tolik týdnů jim zabere cesta. Přesněji to nepotřebjeme.

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7450
Registrován: 31. 7. 2007, 13:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Quentin » 24. 6. 2019, 20:02

1 hex = 1 den cesty.

Detaily řešíme za pochodu (pun intended!). Pochodujeme do vysílení (2 hexy, ale žádné léčení při odpočinku), uženeme koně (3 hexy), náročný terén (1/2 hexu) etc.

Tvoje tabulka nevypadá špatně, ale asi bych byl línej ji dohledávat u hry.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay” -Chris McDowall, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17285
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Jerson » 25. 6. 2019, 05:52

Moje úplně první mapa byla 1 hex =50 km, ale hráči neprošli ani desetinu mapy. Jediná kampaň,, kterou jsem hrál, žádnou mapu neměla, tak jsem si ji kreslil sám podle popisu, kterým směrem jdeme, a měla měřítko cca den cesty = 1,5 cm (deník s mapou mám doma, mapu můžu poslat). Když jsem už předtím kreslil mapu oblasti, na jejíž použití nikdy nedošlo, měl jsem 1 her = 5 km, tedy hodina cesty v lehkém terénu, vesnice v zalidněné oblasti byly cca ob hex, a hexy byly docela malé, asi 1 cm, takže na každém mohla být jedna zajímavá věc, i když ne s každou se hráči měli rovnou setkat. Dobře by se to mapovalo, kruh o průměru 5 km se ve volném terénu dá přehlédnout celý a může na něm být jeden typ povrchu (lesy, vesnice s poli, město, bažiny), aniž by to působilo divně.

MarkyParky
Příspěvky: 9021
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od MarkyParky » 25. 6. 2019, 10:23

Markus píše: I MarkyParky tuším vede kampaně, ale víc nevím - a tipoval bych tě na metodu teleport. :)
Nope.

Většinou nějaký systém pohybu používám, ale vždy ho přizpůsobuji na míře kampani, co hrajeme. Nicméně všechny tři aktuální kampaně hrajeme na relativně malé ploše, nejsou to kontinenty, nýbrž místní kraje.

Tabletop Bohémie:
* Hrajeme v oblasti 40x40km (s občasnými jednorázovými výlety za hranice) na volné mapě - používáme mapy 1. vojenského mapování. Čas zaokrouhlujeme na - půlnoc / svítání / poledne / soumrak - přesnější časy nás s ohledem na hraní DrDII a pozdně středověkou fantasy nezajímají.

Tím pádem máme zadefinováno, že jeden jejich obdélník ...

MapaPříklad.PNG

... je půl den non-stop poklidné cesty (a pak se půl dne chrní/fláká) včetně encounterů a dílčích odpočinků, nebo čtvrtden pohodové jízdy na koni / spěšného pochodu.

Tím se dá všechno převést na poloviny/črtvrtiny mapy/dne a snadno nahrubo odhadnout dobu přesunu podle toho, jak velký zlomek mapy hrdinové ujdou. (Příklad: Ráno vyrazí ze města u jižního okraje mapy k severnímu okraji, takže encounter v půlce cesty se odehraje kolem poledne a do cíle kousek od severního okraje mapy dorazí před setměním).

To nám pro hru stačí.

Na logování času pak používám tabulku v googledocs, kde každé políčko je jeden den a vybarvuji ho čtyřmi odstíny právě pro ony významné okamžiky dne. Pokud se nějaký den stane nějaká důležitá událost (což potřebuji logovat, pže je to multikampaň, tak kvůyli synchronizaci s druhou družinou), tak to prostě napíšu do toho políčka.


Tabletop Nesmrtelní:
* Se hrají v ještě menší oblasti - 10x10km (ale je to město). Ta je ale rozdělená do sektorů a jeden hráč může ve svém tahu (máme GMless hru založenou na ApocalypseWorldu) táhnout jen přes omezené množství políček: min(2+rychlost vehiklu; průchodnost terénu). Pokud chtějí v jednom tahu delší přesun, stojí je to hod (mají na jeden tah max 3-6 hodů) a vyhodnocuje se zvláštní tah na "dlouhý přesun", který může vnést komplikace/nový obsah.

15-preview.jpg

Rychlost vehiklu je číslo od 0 do 2, průchodnost terénu je od 1 do 4. Je to čistě dramatická mechanika řešící spotlight, není nijak vázaná na skutečnou simulaci běhu času, naopak s tou si (přiměřeně) pohrává každý hráč sám.


PbP Kobky šíleného mága:
Se hrají v dungu a tam jsme naopak úplně počítaní času odpískali - protože PbP a asynchronní odehrávání.

Čas v dungu pro nás plyne fluidně, rozlišujeme jen OKAMŽIK, CHVÍLI a DLOUHO. A pro nějaký odhad trvanlivosti předmětů a podobně odpočítáváme průchody pater, nikoliv skutečný fikční čas.

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7250
Registrován: 23. 10. 2005, 00:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Bajo » 4. 7. 2019, 10:06

Markus píše:
24. 6. 2019, 15:49
Ale vážně - jsou tu lidi, co hrají delší fantasy kampaně, tak by mě zajímalo, jak to řešíte vy. Konkrétně Bajo, o kterém vím, že používá i hexy. Jak je máš velké? :)
Hrajeme v meritku 1hex = jeden den chuze v normalnim terenu. Pokud maji kone, nebo jdou tezsim terenem, tak se rychlost zpomaluje / zrychluje (snazim se to drzet jednoduse, takze treba stihnou 2 hexy za den, nebo jdou jeden hex dva/tri dny apod...).
Nastavil jsem to tak puvodne. Asi to nebyl uplne idealni pomer, ale uz by se mi nechtelo zeptne predelavat moji mapu ani mapu hracu. Zase tolik casu cestovanim netravime, takze to tak asi staci.
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi! $:)

Uživatelský avatar
Vito
Příspěvky: 320
Registrován: 8. 2. 2018, 09:05

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Vito » 10. 7. 2019, 19:42

My normálně 1 hex - hodně cca 20km - 1 den cesty. Jeden hod na náhodné setkání a jedna naskriptovaná událost (všechno od střetnutí s jedním NPC až po několika patrový dungeon/město). Pokud jdou po cestě (a těch mám spíš méně než moc) tak 2 hexy, pokud bažinou, nebo ve sněhu tak polovinu. Respektive oni tam většinou dojdou i tak, ale třeba za cenu víc hodů na tabulku (a těch mívám cca 5-6 různých na 40 hexů), takže už bývají většinou potlučeni bojem/nepříjemnostma po cestě a tím pádem ani moc neřeším únavu.
"An army of one man, but the right man for the job!"
―Clone trooper rallying call

Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1371
Registrován: 31. 8. 2017, 10:19
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Paul » 10. 7. 2019, 20:58

A co hraješ? Pořád pravěk?
Slovanologie 17. 5.

Wunder warten bis zuletzt.

Uživatelský avatar
Vito
Příspěvky: 320
Registrován: 8. 2. 2018, 09:05

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Vito » 10. 7. 2019, 21:11

Paul píše:
10. 7. 2019, 20:58
A co hraješ? Pořád pravěk?
Teď zrovna nic, ale i ten pravěk i fantasy pokaždé koncipuju jako sandbox. Ideálně mi vyhovuje těch cca 40 hexů, hráči většinou stihnou projít tak 30. To vychází zhruba na takových 18-22 sezení po 6-8 hodinách. Pro mě je to fajn formát, dá se zažít mnoho, i rozvinout příběh na pozadí, ale není to zase nekonečné a směruje to k jasnému cíli.

I dungeony dělám spíš menší, aby se dali stihnout. Většinou 2-3 patra. Napíšu (a to už jsem myslím někde psal) si 6-10 důležitých místností, 6-10 pokladů, 3-5 druhů protivníků, nějaké pasti, zajímavosti, hádanky (taky tak dohromady 6-10), hodně hrubou mapu a pak prostě inprovizuju.

Celkově mi takový způsob tvorby vyhovuje, protože si to třeba nějaký měsíc chystám a pak to rok hrajeme cca ob dva týdny.
"An army of one man, but the right man for the job!"
―Clone trooper rallying call

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7450
Registrován: 31. 7. 2007, 13:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Quentin » 11. 7. 2019, 07:36

Vito píše:
10. 7. 2019, 21:11
Paul píše:
10. 7. 2019, 20:58
A co hraješ? Pořád pravěk?
Teď zrovna nic, ale i ten pravěk i fantasy pokaždé koncipuju jako sandbox. Ideálně mi vyhovuje těch cca 40 hexů, hráči většinou stihnou projít tak 30. To vychází zhruba na takových 18-22 sezení po 6-8 hodinách. Pro mě je to fajn formát, dá se zažít mnoho, i rozvinout příběh na pozadí, ale není to zase nekonečné a směruje to k jasnému cíli.

I dungeony dělám spíš menší, aby se dali stihnout. Většinou 2-3 patra. Napíšu (a to už jsem myslím někde psal) si 6-10 důležitých místností, 6-10 pokladů, 3-5 druhů protivníků, nějaké pasti, zajímavosti, hádanky (taky tak dohromady 6-10), hodně hrubou mapu a pak prostě inprovizuju.

Celkově mi takový způsob tvorby vyhovuje, protože si to třeba nějaký měsíc chystám a pak to rok hrajeme cca ob dva týdny.
Až jednou vyrostu, tak chci taky být funkční sandboxový vypravěč :D

Využil jsi někdy něco z 2k6 goblinů? Případně, co by se ti hodilo?
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay” -Chris McDowall, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Vito
Příspěvky: 320
Registrován: 8. 2. 2018, 09:05

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Vito » 11. 7. 2019, 09:18

Quentin píše:
11. 7. 2019, 07:36
Až jednou vyrostu, tak chci taky být funkční sandboxový vypravěč :D

Využil jsi někdy něco z 2k6 goblinů? Případně, co by se ti hodilo?
Určitě využil. Hodně kouzel a předmětů jsem si modifikoval, nebo rovnou půjčil od tebe. Třeba z TROSSu nebo tak, různé střípky... určitě toho byla hromada.

Já k budování sandboxu postupuju od schora dolů. Věčně si něco zapisuju do mobilu jako tagy. Ve filmu mě něco zaujme, pauznu ho a už si zapisuju. Nebo v autobuse, prostě kdekoliv. Nejprve začnu nějakým základním prvkem,

třeba já si naposledy napsal: "doba kamenná, hory, zima, zvěr (přečti si o tom něco), sběr a lov, stonehange a monolity, nemoc a zranění, magie? mýty!, jeskyně s věčným ohněm, fantastické tvory?, zamrznutá řeka..." atd.
Až toho mám tak 50 zápisků, třetinu vyhodím a dál nad nima přemýšlím jednotlivě:
hory: závěje, oblečení, sáně, lavina, průsmyk, dravci na lovu, kočující kmen?, možná hory šílenství?
doba kamenná: pazourek, oštěp jako posvátná zbraň, výrobky z kostí, paroh, nástěné malby (mají nějaký význam?), nevymyslíš jím písmo?


takhle si rozpíšu všechny tagy z první skupiny, kde moc nevymyslím, tam škrtám. Pak si to ještě víc přizoomuju a přemýšlím:
Jaké by mohli používat písmo aby po tom nezůstali žádné důkazy? A když ve filmu vidím amerického snipera co má na sobě hejkala tak si poznamenám: uzlíky z provázků! Zaplétání větviček, listí a kamínků. Každý sled uzů může mít význam třeba "dobré loviště", "jedovaté bobule", "medvědí brloh", "pozor nebezpečí". A najednou mám nějaký základ aby se postavy mohli naučit dovednost "čtení a psaní" a nebylo to zbytečné. Je mi při tom uplně jedno jak moc to má blbé Jerson skóre pokud je to cool.

Něco si zapíšu v heslech, většinu mám v hlavě dokud neuzraje čas to nějak logicky poskládat na hexovou mapu. Všechna hesla mám vypsaná a jakmile nějaké umístním do světa tak si ho škrtnu. Přidám přírodu, vesnice, nějaké přírodní nebo spirituální prvky a snažím se své hexy postupně zaplnit. Co mi zbyte to vyhodím. Pak jdu zase hex po hexu a ke každému si zapíšu 2-4 věty nebo hesla. Když je někde dungeon, tak postupuju zase od toho co tam chci a jdu jak jsem popsal v předešlém postě.

Je to aspoň srozumitelné? Pískoviště mám, jako poslední dodělám 2-3 příběhové linky:
1) při přechodu průsmykem se strhla lavina a postavy hráčů jsou oddělené od svého kmene. Musí najít cestu z hor, přežít v neznámě a nehostiné krajině.
2) některé místní kmeny trpí neznámou nemocí která je nutí ke kanibalismu a postupně šílí. Malují si kůži na červeno. Existuje lék?
3) od přátelských kmenů se dozvědí o bájné jeskyni posledních neandrtálců kteří ovládají magii starší než otcové našich otců. Naleznou je dřív než kanibalové?

No a pak už si jen ohnu pravidla pro své záměry a vesele můžeme hrát.
"An army of one man, but the right man for the job!"
―Clone trooper rallying call

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17285
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Jerson » 11. 7. 2019, 14:36

Jaké by mohli používat písmo aby po tom nezůstali žádné důkazy? A když ve filmu vidím amerického snipera co má na sobě hejkala tak si poznamenám: uzlíky z provázků! Zaplétání větviček, listí a kamínků. Každý sled uzů může mít význam třeba "dobré loviště", "jedovaté bobule", "medvědí brloh", "pozor nebezpečí". A najednou mám nějaký základ aby se postavy mohli naučit dovednost "čtení a psaní" a nebylo to zbytečné. Je mi při tom uplně jedno jak moc to má blbé Jerson skóre pokud je to cool.
He, cože? Myslíš třeba něco jako uzlové písmo? Tvůj nápad má Jerson skóre 5/5 bodů, naprosto historická věc. A ano, je to zároveň cool věc. Ostatně často říkám, že cool věci není třeba vymýšlet, stačí je vzít z reality, QED. :-)

Uživatelský avatar
Vito
Příspěvky: 320
Registrován: 8. 2. 2018, 09:05

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Vito » 11. 7. 2019, 16:08

Jerson píše:
11. 7. 2019, 14:36
He, cože? Myslíš třeba něco jako uzlové písmo? Tvůj nápad má Jerson skóre 5/5 bodů, naprosto historická věc. A ano, je to zároveň cool věc. Ostatně často říkám, že cool věci není třeba vymýšlet, stačí je vzít z reality, QED. :-)
Vidíš, myslím že jsem o tom ani nevěděl :) Ono beztak se to do hry nějak moc nedostalo, stejně jako orgie pod stonehenge, ale to už je zase úděl sandboxu, že ne všechno se využije.
"An army of one man, but the right man for the job!"
―Clone trooper rallying call

MarkyParky
Příspěvky: 9021
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od MarkyParky » 11. 7. 2019, 16:16

Jerson, Jersone.

Dát v pravěku uzlovému písmu 5/5 a odkázat při tom na kipu?

To už můžeš dát rovnou 5/5 třeba pravěkému internetu :), vždyť je to k tomu kipu vývojově blíž, než má kipu k pravěku.

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot] a 2 hosti