Jazyky
Moderátor: Faskal
-
- .
- Příspěvky: 18112
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: Jazyky
Tábor je především biblická hora ve Svaté zemi.
A husiti byli zejména náboženští fanatici, tedy v té první fázi.
Používat popkulturní odkazy z bible mi připadá docela očekávatelný výsledek.
A husiti byli zejména náboženští fanatici, tedy v té první fázi.
Používat popkulturní odkazy z bible mi připadá docela očekávatelný výsledek.
- Vallun
- Příspěvky: 32332
- Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
- Bydliště: Velká Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jazyky
Ne úplně malý testík z češtiny
24/30 - dvě otázky mi ale přijdou sporné/umožňující více správných odpovědí a jednu jsem prostě tipnul, protože se mi nechtělo luštit zadání...
24/30 - dvě otázky mi ale přijdou sporné/umožňující více správných odpovědí a jednu jsem prostě tipnul, protože se mi nechtělo luštit zadání...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
- Eleshar_Vermillion
- černá eminence
- Příspěvky: 18573
- Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
- Bydliště: Praha
Re: Jazyky
Může mi někdo přeložit tuto větu?
Vyberte, v které variantě bylo z věty "V tašce nesl sešit z gramatiky" vybráno slovo jednoznačné:
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
- Vallun
- Příspěvky: 32332
- Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
- Bydliště: Velká Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jazyky
No, to jsem taky neměl správně...ptají se, které ze slov je jednoznačné, což jsem ani nevěděl, že je jazyková kategorie...resp. že je to kategorie gramatická.
Mne ale sešit jednoznačný nepřijde, protože to může být jak "notes na poznámky" tak "cvičebnice".
Mne ale sešit jednoznačný nepřijde, protože to může být jak "notes na poznámky" tak "cvičebnice".
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
-
- Příspěvky: 791
- Registrován: 10. 5. 2018, 07:17
Re: Jazyky
25/30, ale ne všechny otázky se mi líbily.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
Re: Jazyky
30/30
Jenom stejně nejsem přesvědčen, že mi tyhle znalosti kdy k něčemu budou.
Jenom stejně nejsem přesvědčen, že mi tyhle znalosti kdy k něčemu budou.
V městě je řád a pro každého práce, buď ještě rád, když huba voněmí.
Může tě hřát, že nejsi na voprátce, nebo že neležíš pár inchů pod zemí.
Může tě hřát, že nejsi na voprátce, nebo že neležíš pár inchů pod zemí.
- boubaque
- bubák; Moderátor
- Příspěvky: 6651
- Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
- Bydliště: Brno/Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jazyky
28/30
Jedna otázka je celá špatně, protože víceznačná jsou všechna plnovýznamová slova ve větě:
V tašce nesl sešit z gramatiky.
taška = brašna; střešní krytina
nést = přenášet; plodit apod. atd.
sešit = svazek papírů; samostatný oddíl díla na pokračování; (teoreticky i jiný slovní druh: "svazek byl sešit mimo hřbet")
gramatika = nauka o stavbě jazyka; samotná stavba jazyka; příručka popisující tuto stavbu jazyka
V dané větě je pak "gramatika" jediná jistě nejednoznačná (sešit z předmětu; sešit vytržený z příručky), nebo společně se "sešitem" (samostatný díl příručky vycházející na pokračování).
Jedna otázka má dvě možná řešení, ale bez kontextu asi dává smysl, že by měl člověk vybrat to neutrální:
Ale nikdo stáda nehlídal, nikdo nelovil ryby a nikdo nenaslouchal ptačímu zpěvu. (neutrální)
Ale nikdo stáda nehlídal, nikdo nelovil ryby, a (dokonce) nikdo nenaslouchal ptačímu zpěvu. (možné v určitém kontextu)
Jedna otázka je zavádějící, a kdybych byl přísný, tak zadání nemá žádnou správnou odpověď:
Od jakého vymenovaného slova je odvozeno slovo zlozvyk?
Zlozvyk je přímo odvozen od slova "zvyk" (případně od spojení "zlý zvyk"); až slovo "zvyk" je nejspíš odvozeno od "zvykat" (mohlo by to být i obráceně, ale je to v tomhle případě nepravděpodobné). Vyjmenované slovo je ale jen "zvykat".
Ve skutečnosti tedy tahle otázka testuje znalost vyjmenovaných slov, resp. jejich přesného znění. A tak jsem odpověděl špatně, protože jsem nikdy neuměl jiná vyjmenovaná slova než po B (jsou první) a po Z (je jich zdaleka nejmíň).
Jedna otázka je celá špatně, protože víceznačná jsou všechna plnovýznamová slova ve větě:
V tašce nesl sešit z gramatiky.
taška = brašna; střešní krytina
nést = přenášet; plodit apod. atd.
sešit = svazek papírů; samostatný oddíl díla na pokračování; (teoreticky i jiný slovní druh: "svazek byl sešit mimo hřbet")
gramatika = nauka o stavbě jazyka; samotná stavba jazyka; příručka popisující tuto stavbu jazyka
V dané větě je pak "gramatika" jediná jistě nejednoznačná (sešit z předmětu; sešit vytržený z příručky), nebo společně se "sešitem" (samostatný díl příručky vycházející na pokračování).
Jedna otázka má dvě možná řešení, ale bez kontextu asi dává smysl, že by měl člověk vybrat to neutrální:
Ale nikdo stáda nehlídal, nikdo nelovil ryby a nikdo nenaslouchal ptačímu zpěvu. (neutrální)
Ale nikdo stáda nehlídal, nikdo nelovil ryby, a (dokonce) nikdo nenaslouchal ptačímu zpěvu. (možné v určitém kontextu)
Jedna otázka je zavádějící, a kdybych byl přísný, tak zadání nemá žádnou správnou odpověď:
Od jakého vymenovaného slova je odvozeno slovo zlozvyk?
Zlozvyk je přímo odvozen od slova "zvyk" (případně od spojení "zlý zvyk"); až slovo "zvyk" je nejspíš odvozeno od "zvykat" (mohlo by to být i obráceně, ale je to v tomhle případě nepravděpodobné). Vyjmenované slovo je ale jen "zvykat".
Ve skutečnosti tedy tahle otázka testuje znalost vyjmenovaných slov, resp. jejich přesného znění. A tak jsem odpověděl špatně, protože jsem nikdy neuměl jiná vyjmenovaná slova než po B (jsou první) a po Z (je jich zdaleka nejmíň).
Vyberte možnost, která obsahuje jednoznačné (tj. ne víceznačné) slovo vybrané z věty "V tašce nesl sešit z gramatiky".Eleshar_Vermillion píše: ↑8. 9. 2019, 23:23 Může mi někdo přeložit tuto větu?Vyberte, v které variantě bylo z věty "V tašce nesl sešit z gramatiky" vybráno slovo jednoznačné:
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15072
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jazyky
Teď se nemůžu zbavit dojmu, že tam mají chybu a ta věta měla být "V tašce nesl, sešit z gramatiky". d-:
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
- Eleshar_Vermillion
- černá eminence
- Příspěvky: 18573
- Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
- Bydliště: Praha
Re: Jazyky
Já mám teda docela zásadní problém i s tímto:
Hádal bych se, že ve skutečnosti nejde o podmět, nýbrž o přístavek k nevyjádřenému podmětu, jímž je slovo "slovo" (tedy věta je ve skutečnosti Slovo "kromě" je předložka. s elipsou). Pokud bychom připustili, že jde skutečně o vyjádřený podmět a chtěli bychom určovat slovní druh u zmínění slova, pak bych je klasifikoval jako podstatné jméno, neboť se tak chová, což jsem schopen klidně z prdele doložit syntaktickými testy. V češtině ani žádném mně známém jazyce nelze vyjádřit podmět předložkou, což bychom měli najít v prvních dvou kapitolách kteréhokoliv základoškolského úvodu do české syntaxe. Řešení je tedy nejen špatné, ale i nesmyslné, a otázka navíc v daném kontextu hloupá - můžeme si ji zde klást my jakožto jazykovědci a odpověď bude záviset na teoretickém rámci, ve kterém se rozhodneme pracovat, laikovi na ni ale nepřísluší odpovídat a ani mu to nic nepřináší.
Jde o metajazykové užití slova "kromě", česky řečeno - to slovo není ve větě užito, nýbrž zmíněno, což se mimochodem konvenčně označuje tím, že se takové slovo dává do uvozovek, nebo alespoň do kursivy, a neučinit tak bych si troufl označit za pravopisnou chybu, v lepším případě špatný styl.20. Kterým slovním druhem je vyjádřen podmět ve větě:
Kromě je předložka.
Hádal bych se, že ve skutečnosti nejde o podmět, nýbrž o přístavek k nevyjádřenému podmětu, jímž je slovo "slovo" (tedy věta je ve skutečnosti Slovo "kromě" je předložka. s elipsou). Pokud bychom připustili, že jde skutečně o vyjádřený podmět a chtěli bychom určovat slovní druh u zmínění slova, pak bych je klasifikoval jako podstatné jméno, neboť se tak chová, což jsem schopen klidně z prdele doložit syntaktickými testy. V češtině ani žádném mně známém jazyce nelze vyjádřit podmět předložkou, což bychom měli najít v prvních dvou kapitolách kteréhokoliv základoškolského úvodu do české syntaxe. Řešení je tedy nejen špatné, ale i nesmyslné, a otázka navíc v daném kontextu hloupá - můžeme si ji zde klást my jakožto jazykovědci a odpověď bude záviset na teoretickém rámci, ve kterém se rozhodneme pracovat, laikovi na ni ale nepřísluší odpovídat a ani mu to nic nepřináší.
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
- boubaque
- bubák; Moderátor
- Příspěvky: 6651
- Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
- Bydliště: Brno/Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jazyky
Jo, ale přesně takhle se to minimálně na základních školách učí (a tuším jsem to viděl i v nějaké odborné mluvnici, ale jistý si tím nejsem). Problém je, že větné členy jsou určené slovními druhy, na kterých závsí, ale ne těmi, kterými jsou vyjádřeny (takové ty věci jako citoslovce v pozici přísudku jako "vrabci frnk! do křoví" apod.) – a hlavně slovní druhy jsou vůbec velmi vágně vymezené (co jsou to vlastně číslovky? jak rozeznám částici od příslovce nebo spojky, když znějí stejně?).
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
- Eleshar_Vermillion
- černá eminence
- Příspěvky: 18573
- Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
- Bydliště: Praha
Re: Jazyky
Částice se myslím standardně definují (opět napříč jazyky světa) jako Slova, Která Neumíme Zařadit Do Jiného Slovního Druhu.
Číslovky mě zase tak netrápí, jejich syntaktické i morfologické chování v češtině je poměrně dost specifické, takže si slovní druh asi zaslouží.
Že větné členy jsou určeny slovními druhy, na kterých závisí, tomu úplně nerozumím - větné členy podle mě určuje větná funkce, ne? "Vrabci frnk do křoví" je celkem kromulentní věta a že citoslovce může ve vzácných případech naplňovat funkci přísudku, mi nečiní za těžko připustit. Tvrdit však, že kterýkoliv slovní druh může plnit funkci podmětu, pokud slovo do něj klasifikované ve větě metajazykově zmíníme, nikoliv užijeme, nelze, protože pak můžeme tvrdit, že ve větě:
Pyčo je tradiční ostravské oslovení
podmět vyjadřuje podstatné jméno v pátém pádu, což je absurdní, teoreticky zcela nehodnotné a navíc zjevně hloupé. Podmět se vyjadřuje takřka výhradně jmennými slovními druhy nebo konstrukcemi (a můžeme se ptát, co je vlastně podmětem ve větě jako Pět chapců zemřelo na AIDS). Zmíněním slovo ztratí svou původní funkci (ba dokonce nemusíme zmiňovat ani samostatné slovo, nýbrž i jinou jazykovou jednotku, třeba "-la" je koncovka minulého času nebo [ŋ] je měkkopatrová nosovka) a nějakým způsobem se nominalisuje (opět se má smysl ptát jak).
Chtěl jsem uzavřít, že trvat na tom, že "kromě" je v té dané větě předložka vyjadřující podmět, je neudržitelné, ale tím bych tomu zjevnému nesmyslu přisoudil neodpovídající váhu. Upřímně mi to přijde natolik zjevné, že mi připadá i legitimní očekávat od novináře, že jakožto osoba s určitou jazykovou erudicí takový nesmysl papouškovat nebude, aniž by k tomu potřeboval odbornou konsultaci.
Číslovky mě zase tak netrápí, jejich syntaktické i morfologické chování v češtině je poměrně dost specifické, takže si slovní druh asi zaslouží.
Že větné členy jsou určeny slovními druhy, na kterých závisí, tomu úplně nerozumím - větné členy podle mě určuje větná funkce, ne? "Vrabci frnk do křoví" je celkem kromulentní věta a že citoslovce může ve vzácných případech naplňovat funkci přísudku, mi nečiní za těžko připustit. Tvrdit však, že kterýkoliv slovní druh může plnit funkci podmětu, pokud slovo do něj klasifikované ve větě metajazykově zmíníme, nikoliv užijeme, nelze, protože pak můžeme tvrdit, že ve větě:
Pyčo je tradiční ostravské oslovení
podmět vyjadřuje podstatné jméno v pátém pádu, což je absurdní, teoreticky zcela nehodnotné a navíc zjevně hloupé. Podmět se vyjadřuje takřka výhradně jmennými slovními druhy nebo konstrukcemi (a můžeme se ptát, co je vlastně podmětem ve větě jako Pět chapců zemřelo na AIDS). Zmíněním slovo ztratí svou původní funkci (ba dokonce nemusíme zmiňovat ani samostatné slovo, nýbrž i jinou jazykovou jednotku, třeba "-la" je koncovka minulého času nebo [ŋ] je měkkopatrová nosovka) a nějakým způsobem se nominalisuje (opět se má smysl ptát jak).
Chtěl jsem uzavřít, že trvat na tom, že "kromě" je v té dané větě předložka vyjadřující podmět, je neudržitelné, ale tím bych tomu zjevnému nesmyslu přisoudil neodpovídající váhu. Upřímně mi to přijde natolik zjevné, že mi připadá i legitimní očekávat od novináře, že jakožto osoba s určitou jazykovou erudicí takový nesmysl papouškovat nebude, aniž by k tomu potřeboval odbornou konsultaci.
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
- Vallun
- Příspěvky: 32332
- Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
- Bydliště: Velká Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jazyky
Řekl bych, že souhlasím s Elesharem, ovšem je to místy spíš pocit než úvaha. Měli jsme dobré češtináře, ale tohle je fakt už jiný level:)
Na druhou stranu bych se měl autora i trochu zastat, taky jsem v testu z angličtiny, kde bylo úkolem použít ve větě slovo pistil, zkusil napsat: Sakra, co to asi znamená "pistil", he thought in his mother tongue.
My doma nadávali na slunce ve vodách, neb podle mne jsou možné dvě varianty (s/z)...
Na druhou stranu bych se měl autora i trochu zastat, taky jsem v testu z angličtiny, kde bylo úkolem použít ve větě slovo pistil, zkusil napsat: Sakra, co to asi znamená "pistil", he thought in his mother tongue.
My doma nadávali na slunce ve vodách, neb podle mne jsou možné dvě varianty (s/z)...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22626
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jazyky
Takovéhle hovadiny fakt musí znát děti ve škole, aby měly "dobré" známky? :-/
hraju: Ω Projekt Omega
-
- Příspěvky: 791
- Registrován: 10. 5. 2018, 07:17
Re: Jazyky
Jestli myslíš slovní druhy a větné členy, tak pochopení jejich principu celkem pomáhá tomu, naučit se přemýšlet o větě a to je zas užitečné pro řešení některých gramatických, občas i obsahových, složitostí.
Pokud myslíš tenhle případ, tak jak kde. Nám to říkali jako "zradu" a na testech to nikdy nebylo. Což je dobře, takové "špíčky" tam nepatří. Účelem testu je zjistit, zda žák ovládá látku, ne jestli ho učitel umí nachytat. Což ne každý učitel ví, bohužel.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
- boubaque
- bubák; Moderátor
- Příspěvky: 6651
- Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
- Bydliště: Brno/Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jazyky
Klasická školská syntax určuje větné členy podle slovního druhu členu, na kterém jsou závislé. Takže větný člen "z Pardubic" ve spojení "perník z Pardubic" je přívlastek (závisí na podstatném jménu – jaký perník?), zatímco ve spojení "perník přivezený z Pardubic" je příslovečné určení (protože závisí na přídavném jménu – přivezený odkud?), i když obě spojení znamenají to samé a můžeš tvrdit, že to první je to druhé s elipsou.Eleshar_Vermillion píše: ↑12. 9. 2019, 00:01 Že větné členy jsou určeny slovními druhy, na kterých závisí, tomu úplně nerozumím - větné členy podle mě určuje větná funkce, ne?
Vedle toho doplněk je problematický, žádný test na jeho určení není spolehlivý a v důsledku i jmenná část sponově-jmenného přísudku je vlastně doplněk (Petr se vrátil opilý ~ Petr je opilý). Jak se spolehlivě určuje podmět a přísudek, je mi dodnes záhadou, i když intuitivně to zvládám.
Ten pátý pád je možná absurdní (ale podměty ve třetím nebo druhém pádu jsou běžně přijímané – ostatně to je ten problém s číslovkami typu pět chlapců), ale podmět bývá často taky sloveso v infinitivu, takže by ses musel vrátit daleko do historie a tvrdit, že infinitiv je pořád slovesné substatntivum, jen v tom dělá mírný nepořádek to, že je v dativu.Tvrdit však, že kterýkoliv slovní druh může plnit funkci podmětu, pokud slovo do něj klasifikované ve větě metajazykově zmíníme, nikoliv užijeme, nelze, protože pak můžeme tvrdit, že ve větě:
Pyčo je tradiční ostravské oslovení
podmět vyjadřuje podstatné jméno v pátém pádu, což je absurdní, teoreticky zcela nehodnotné a navíc zjevně hloupé. Podmět se vyjadřuje takřka výhradně jmennými slovními druhy nebo konstrukcemi (a můžeme se ptát, co je vlastně podmětem ve větě jako Pět chapců zemřelo na AIDS).
Já ten školský popis neobhajuju, ale nevím, jestli má smysl dětem v páté třídě vysvětlovat, co je metajazykové užití a z něj vyplývající nominalizace. A tady se dostáváme k Jersonově otázce, jestli má vůbec smysl to učit (když jsou v tom zjevné nesmysly a nejednoznačnosti).Zmíněním slovo ztratí svou původní funkci (ba dokonce nemusíme zmiňovat ani samostatné slovo, nýbrž i jinou jazykovou jednotku, třeba "-la" je koncovka minulého času nebo [ŋ] je měkkopatrová nosovka) a nějakým způsobem se nominalisuje (opět se má smysl ptát jak).
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů