Co s pasivními hráči?

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7470
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Co s pasivními hráči?

Příspěvek od Bifi »

Postáv alebo hráčov?
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22580
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Co s pasivními hráči?

Příspěvek od Jerson »

Obojí. Ono se to v obvyklém případě nedá moc oddělit, tedy reaktivní hráč neumí hrát aktivní postavu.
Uživatelský avatar
PardGalen
Příspěvky: 2104
Registrován: 26. 2. 2006, 21:28

Re: Co s pasivními hráči?

Příspěvek od PardGalen »

Mám pocit, že věci věcí tam už byla napsána. Pokud chceš RPG, která stojí na aktivních postavách a hráčích, tak jsou to hlavně Myší hlídka a Chuubo.
Always bring a gun to a puppet fight
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Co s pasivními hráči?

Příspěvek od Quentin »

PardGalen píše: 17. 4. 2019, 16:45Mám pocit, že věci věcí tam už byla napsána. Pokud chceš RPG, která stojí na aktivních postavách a hráčích, tak jsou to hlavně Myší hlídka a Chuubo.
Zapomínáš na to hlavní :D
https://vimeo.com/135690161
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Lyncz
Příspěvky: 379
Registrován: 29. 5. 2020, 11:23

Re: Co s pasivními hráči?

Příspěvek od Lyncz »

Abych netvořil nový topic, hodím to sem. Rád bych znal názor zkušenějších na moji situaci:

Jsem začínající GM (asi 3/4 roku) a po různých peripetiích se mi skupina ustálila na 3 členech.
Jeden zkušený hráč (x let hraje 1.6, teď s náma Drd2) hraje postavu, co má dlouhodobý cíl (destabilizace situace v oblasti a dostat království, ve kterém se nachází, v právě probíhající válce na kolena).
Druhá hráčka, nováček, hraje luxusně, zejména v otázce roleplaye. Její magicky založený charakter chce dostat své rodiče z magického vězení, které pomáhali vybudovat (svět jsem založil na prostředí a historii herní série Gothic, pro znalce). Vězení stojí již 10 let a nikdo neutekl, takže též krásný středně/dlouhodobý cíl.
A bacha, teď už "problém", třetí hráčka, hraje asi stejně dlouho jako já či "druhá hráčka". Její trpaslice utekla na ostrov, kde se pohybujeme, před válkou, aby našla klid, živobytí a možná partnera (její background).

Problém je, že s každou další hrou si uvědomuju, že mí dva prvně zmínění hráči pevně sledují své cíle, zatímco trpaslice s něma jen chodí a místy se dost nudí, protože oni řeší věci, které se jí netýkají. Ve spoustě chvil se ti dva rozprchnou a ať se snažím sebevíc, neví, co dělat. Zkoušel jsem ji víc uvést do děje, prostředí, situace, dost často si jde nějak přivydělat a pak pít a "pokecám s lidma". Bavili jsme se o tom, jak jí pomoci. Jestli by se jí nelíbilo vymyslet si další cíl. Najít nový. Nebo jen koníčka. Její způsob hraní je neřízená rumová střela, lehce se vymykající nastavenému setupu prvních dvou hráčů (ti mají víc reálný, dramaticky politický cíl-špionáž, terorismus a fantasy prequel Prison break). Může to být dáno tím, že se trochu nudí a trochu zkouší, co všechno může dělat (její druhý PJ a 1.6 jí toho moc neumožňují). Na druhou stranu takhle hraje od prvních minut, takže způsob hraní by nemusel být způsoben nudou.

Možná mě napadlo, nějaký cíl před ní hodit, do něčeho ji navézt, což pro pasivnějšího hráče může být fajn, ale strašně nesnáším někomu něco nutit a předhazovat.
We dreamed only the greatest dreams, Malachai and I.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20844
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Co s pasivními hráči?

Příspěvek od Markus »

Mí hráči, v RPG noví, by tvé definici "pasivního hráče" asi taky vyhovovali, byť teda pasivní ve hře nejsou - naopak nemají problém se překřikovat a dohadovat, co budou dělat dál. :) Každopádně taky si nijak nestanovují své cíle, nemají propracovanou minulost postavy, nemají většinou dlouhodobý cíl, kterého chce postava dosáhnou. Hrají, co je zrovna napadne.

Po jedné kratší kampani tímhle stylem jsem zkusil vytvořit pár předpřipravených postav s nastíněnou povahou a cílem (dohromady tak 1 odstavec textu). Připravené tak, aby mi to "zapadlo do kampaně". Z těch si všichni vybrali a pomohli to v tom smyslu, že teď jsou ty postavy nějaké a mají nějaký cíl (předepsaný mnou), ke kterému jakžtakž směřují, byť někteří víc než jiní. Tady jsou konkrétnější cíle („zjistit, kdo ukradl tělo mrtvé čarodějnice“) efektivnější než ty obecnější („stát se vůdcem armády a vrátit se převzít vládu nad svou domovinou“), natož ty abstraktní („zajistit, aby mé jméno znal každý“). Hráči, kteří si vzali postavu s konkrétním cílem, k němu celkem směřují, ti s obecnějšími cíli to maximálně berou jako dokreslující rys postavy, ale jinak o to neusilují.

Souvisí to ale s tím, že ty dlouhodobé cíle nechtějí řešit, protože je zaujaly ty krátkodobé.

Co totiž funguje naprosto spolehlivě, je postavit hráče do pestrého prostředí, kde se děje spousta věcí a oni si můžou vybrat, co je zajímá (tzv. sandbox). Velmi dobré je mít ve hře různé cizí postavy/frakce/organizace, které mají protichůdné cíle a snaží se postavy získat na svoji stranu. Mí hráči pak neměli vůbec problém přiklonit se ke straně, která se jim nejvíc líbila, a začít jí pomáhat. Navíc nejde jenom o volbu strany. Když jsou po prostředí rozmístěné různé menší problémy, překážky a dílčí cíle, které je možné "splnit", tak si hráči celkem rádi vybírají. A jsou aktivní až dost. Velká část mojí přípravy stojí na tom, abych do hry pořád vnášel nové věci, které je možné řešit, tak aby pořád bylo na výběr z mnoha možností.

Jenomže tohle je asi problém, že ti popisuju úplně jiný styl hry, hodně založený na přípravě pestrého prostředí. Víceméně to vyžaduje předpřipravené dobrodružství, pokud nejsi nadšenec a nechceš se s tím vytvářet sám. Ostatně, právě proto hrajeme několikasetstránkový megadungeon. První dvě hry vypadají dost „pasivně“, než se hráči zorientují v prostředí a zjistí, co v něm můžou řešit, ale pak se to docela rozjede. A myslím si, že při tomhle přístupu neexistují opravdu „pasivní“ hráči, protože pro každého je celkem snadné a přirozené si v tom něco najít.

Ale ty hádám hraješ spíš „příběhovější“ hraní založené na tom, že hráči iniciují, co chtějí dělat, a ty až na základě toho vymýšlíš situaci nebo konflikt. V tomhle pojetí je asi pasivní hráč problematický. Nevím, co ti poradit, ale možná si vzít inspiraci z toho, co píšu výš - nabídnout hráčce na výběr* z několika různých problémů, které může řešit, stran, které chtějí její pomoc, atd. Jedna rozhodně nestačí, to jí nemusí sednout, navíc se může cítit, jako že ji do toho tlačíš. Ale když jich potká víc různých a pochopí, že je jenom na ní, do čeho se pustí, myslím, že si nakonec dobrovolně něco najde.

*Důležitá poznámka: Když říkám „dát na výběr“, nemyslím ti, abyste si sedli mimo hru a vyjmenovali si možnosti. Naopak, tohle myslím musí proběhnout v rámci hry, kdy bude potkávat různé lidi/cizí postavy/situace vyžadující řešení a nějakou přirozenou cestou se do nich zaplete.

EDIT: A jinak teda nutno říct otřepanou pravdu: Hraní je dovednost a někteří lidé nikdy nebudou „dobří hráči“. Teď jde o to, jestli je pro tebe důležitější hrát s těmihle konkrétními kámoši, nebo hrát s dobrými hráči.
Pracující logaritmus
Příspěvky: 791
Registrován: 10. 5. 2018, 07:17

Re: Co s pasivními hráči?

Příspěvek od Pracující logaritmus »

Lyncz píše: 17. 8. 2020, 09:00 Bavili jsme se o tom, jak jí pomoci. Jestli by se jí nelíbilo vymyslet si další cíl. Najít nový. Nebo jen koníčka.
A co ti na to řekla?
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20844
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Co s pasivními hráči?

Příspěvek od Markus »

Lyncz píše: 17. 8. 2020, 09:00Jestli by se jí nelíbilo vymyslet si další cíl.
Vymýšlení cílů je pro spoustu lidí problematické. Ostatně i já si strašně nerad vymýšlím před hrou cíle pro svoji postavu, a to hraju RPGčka (střídavě) asi 20 let. Mnohem zábavnější mi přijde vstupovat do hry bez cíle a určit si cíl až na základě toho, co se ve hře děje, co potkám...

I pro „pasivní“ hráče je to tak asi jednodušší. Ta hráčka vůbec nemusí vědět, co by ji mohlo bavit! Nemusí vůbec být schopná předem říct: „jo, tohle chci teď půl roku hraní řešit“. Co když vymyslí něco, co ji pak nebude bavit? (Můj problém.) Najednou má postavu s nudným, debilním cílem. To je vážně lepší nechat to vyplynout až ze hry.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22580
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Co s pasivními hráči?

Příspěvek od Jerson »

Je celkem přirozené, že se ve skupině sejdou hráči různého založení a můžeš být rád, že máš 2/3 hráčů aktivních - taky by to mohlo být méně.
Pokud si dotyčná hráčka ani po hovoru mimo hru nechce najít svůj cíl, o který by se mohla aktivně snažit, a tedy se její postava děla jiným, pak je ideálním kandidátem na to, aby se věci děly její postavě a byla tedy pod nějakým vnějším tlakem. Nemusíš jí žádný cíl nutit, prostě jen zařiď, aby byla trnem v oku někomu jinému, kdo ji bude chtít zlikvidovat, případně aby se dostala do střetu dvou skupin, které ji budou nutit vybrat si jejich stranu, nebo se stát nepřítelem. (teď koukám, že to už psal Markus).
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Co s pasivními hráči?

Příspěvek od OnGe »

Pak je tady ale ještě možnost, že někoho prostě baví si jen tak proplouvat a ne se o něco snažit. Takže pokud to tak někdo má a ostatním tím nehází klacky pod nohy, nemá smysl to nějak řešit.
Jerson píše: 17. 8. 2020, 09:35 Nemusíš jí žádný cíl nutit, prostě jen zařiď, aby byla trnem v oku někomu jinému, kdo ji bude chtít zlikvidovat, případně aby se dostala do střetu dvou skupin, které ji budou nutit vybrat si jejich stranu, nebo se stát nepřítelem.
Nenutil, ale zařídit, aby se to vynutilo samo. Ale fuj...
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22580
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Co s pasivními hráči?

Příspěvek od Jerson »

Při tomto přístupu pořád není třeba postavě nutit nějaký cíl, jen to zařídí, že pořád bude mít co dělat a snad i způsobem, který bude hráčku bavit.
Lyncz
Příspěvky: 379
Registrován: 29. 5. 2020, 11:23

Re: Co s pasivními hráči?

Příspěvek od Lyncz »

Vezmu to odzadu. Obě postavy v obou dračácích, které hraje, cíl nemají. Což, máte pravdu, není vyloženě špatné. Tuhle novou trpaslici ještě formuje, na začátku to byla kopie její postavy z 1.6, teď je to přesný opak. Prostě se hledá, experimentuje, za mě super. Na otázku, co s tím, aby se víc bavila, mi řekla, že neví, možná trochu víc soubojů, ale jinak prej nemůže říct, že by se vyloženě nějak extrémně nudila.
Markus píše: 17. 8. 2020, 09:21 Co totiž funguje naprosto spolehlivě, je postavit hráče do pestrého prostředí, kde se děje spousta věcí a oni si můžou vybrat, co je zajímá (tzv. sandbox). Velmi dobré je mít ve hře různé cizí postavy/frakce/organizace, které mají protichůdné cíle a snaží se postavy získat na svoji stranu.

Jenomže tohle je asi problém, že ti popisuju úplně jiný styl hry, hodně založený na přípravě pestrého prostředí.

Ale ty hádám hraješ spíš „příběhovější“ hraní založené na tom, že hráči iniciují, co chtějí dělat, a ty až na základě toho vymýšlíš situaci nebo konflikt. V tomhle pojetí je asi pasivní hráč problematický.
Já nevím, co hraju. Mám poupravený ostrov Khorinis z herní série Gothic a do toho láduju NPCčka, příběhy, problémy a hraju to tak, že sám nevím, co se stane, ale každá postava, či frakce, má prostě svůj cíl a nějaký charakter. Třeba kapitána stráží hraju jako člověka, co "chce dosáhnout spravedlnosti za jakoukoliv cenu" a "když vycítí kořist, užene ji" a jeho akce hraju na základě: hmmm, co by teď udělal? A vždycky to docela hezky funguje.

K frakcím a prostředí, prvních pár měsíců jsem tápal a učil se a četl a zkoušel, teďka vypadá situace takhle: máme tu spor okolo ukradené královské kuše, do které se postavy namočily.
V přístavním městě jsou stráže, které ji musí za každou cenu získat, nebo budou létat hlavy. Strážní můžou dost pomoct hráčce čarodějky.
V přístavním městě je taky klasická opozice, která je chce a chce ji zpeněžit, ti zas efektivně pomůžou hráči mnicha
Na ostrově je rebelující farma, která se trhla od království, která by tu kuši chtěla, protože je to ekvivalent fakáče královi do obličeje. Ti můžou pomoct oběma hráčům.
Na ostrově je lovec, kterému by se tahle, jinak neprakticky obrovská, kuše hodila ke zpacifikování vlkodlaka, ale zbylé tři strany na něj serou a družina mu chce pomoct.
(Na druhou stranu tu jsou elfové, kteří mají k vlkodlakovi opačný postoj a jeho snaze brání, na kuši serou).
Každá z těch 4 stran něco nabízí, něco slibuje, hráči přemýšlí koho ojebou a komu se vlísají do přízně.
Do toho tu mám už asi 4 týdny otevřený dungeon (starý chrám) k vyraidění, kam se na začátku session postavy vypraví a do 20 minut řeší něco jiného, byť se v práci vždycky baví, že už tam všichni chtějí a potřebují.
K tomu je tu mladík, kterého drží "podsvětí", protože je možná špeh. Když ho pustí, může prozradit strážím, kde mají úkryt, proto ho chtějí zabít, ale družina moc nechce zabíjet, tak teď řeší, co s ním.
...jaký styl to je, to nevím, Markusi. Po každém sezení si vždycky řeknu, jak která strana může zareagovat na to, co hráči udělali (pokud má šanci to zjistit) nebo jestli zareagují sami. Třeba stráž je velice blízko odhalení "podsvětí" a je jen otázkou, jestli si hráči těch náznaků všimnou dřív, než bude pozdě.

Každopádně dalších pár věcí je čeká, ale nějak teď pendlují a řeší již otevřené věci. Mno...a řeší se věci zejména podle dlouhodobých cílů těch dvou hráčů a třetí "pasivnější" se veze. Což je možná ten problém, když udávají tempo, úkoly a děj dva hráči, kteří mají rozdílné cíle, ale podobné zájmy, může se stát, že třetí člověk přejde dost do pozadí.
Nejsem si jistý, jak moc by chtěla trpaslice hledat a dělat něco "nového" když dva ostatní hráči vlastně řeší, jak a kam půjdou první a aby něco neuteklo...
We dreamed only the greatest dreams, Malachai and I.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15020
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Co s pasivními hráči?

Příspěvek od Pieta »

Otázka spíš jen tak pro formu - má hráčka dost prostoru, aby s nějakými cíli experimentovala?

Osobně jsem byl v pár hrách, kde se moje postava o nic moc nepokoušela a hlavně se vezla, a nebylo to tím, že bych neměl cíle, ani tím, že by mě ostatní nepustili ke slovu, ale prostě se toho ve hře už tak dělo tolik, tlačeno jak hráči, co měli větší ambice, tak tlakem prostředí, že jsem ani neměl dojem, že by se do toho nějaké další cíle vešly - jak kvůli omezenému hernímu času, tak kvůli omezeným zdrojím postav a kvůli tomu, že se ve hře vždycky našlo něco, co bylo "třeba" řešit přednostně.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6642
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Co s pasivními hráči?

Příspěvek od boubaque »

Imho:

Jsou hráči, kteří se u hry baví, i když jsou docela pasivní a skoro to vypadá, že se nudí. Tlačit je do něčeho, je pak spíš kontraproduktivní. Jsou i (trochu jiní) hráči, víceméně jak píše Pieta, kteří jsou spokojení, když se ve hře dějí věci, ale nemusí se dít přímo jejich postavě. A samozřejmě pak jsou (ještě jiní) hráči, kteří se moc nebaví, ale nejsou schopní se nějak prosadit, i když jim k tomu dáš prostor – třeba i proto, že po nich chceš najednou "honem honem" vymyslet, co bude jejich postava dělat. Je dobré zjistit, nebo aspoň odhadnout, co je tvoje hráčka zač (v tomhle směru).

Být tebou, zkusím ji namotat na linku nějaké další postavy, aby mohly spolupracovat na společném cíli. Rozhodně bych se snažil vyhnout situacím, kdy se skupina rozdělí na jednotlivce, mnich jde tam, čarodějka táhle a "teď nám řekni, trpaslice, co budeš dělat ty." Třeba půjde řešit věci s čarodějkou, anebo půjdou řešit čarodějčiny věci všichni společně. Neříkám, že to tak neděláš, ale to dělení se na tři skupiny bych si pohlídal, aby se nedělo.

Anebo když už se rozdělí a trpasleice tedy jde na pivo do hospody, protože nemá co jiného na práci, může si za ní někdo přisednout a pošeptat jí: "Hele, tebe jsem viděl s tou čarodějkou, mám pro ni vzkaz od jejích rodičů... A můžu taky pronést zpátky krátký vzkaz pro ně." Podle mě nebude chtít prošvihnout možnost pomoct své kamarádce v jejím cíli a přes tuhle postavu ji můžeš namotat na cíl čarodějky.

Další možnost, co mě napadá – neplatí to vždy, ale hráči, co hrají trpaslíky, většinou dobře reagují na pocit nějaké rodové sounáležitosti. Takže když zjistí, že se nějaké skupině trpaslíků děje nějaká nepravost a ona pro to může něco udělat (zvlášť jako někdo zvěnku, koho nikdo dobře nezná), anebo když může nějakému zuboženému trpaslíkovi pomoct vyšvihnout se výš ve společnosti (a ten jí za potom může pomáhat nebo dohazovat kšefty), tak většinou reagují pozitivně. Ale v žádném případě bych to netlačil, spíš dal možnost, aby se toho chytla, když ji to zaujme, a případně to nechat vyšumět, když se toho nechytne. EDIT: A taky po ní nemusíš chtít rozhodnutí hned, klidně ať má trpaslice den dva na rozmyšlení.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3796
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Co s pasivními hráči?

Příspěvek od Selhan »

Markus píše: 17. 8. 2020, 09:21 Co totiž funguje naprosto spolehlivě, je postavit hráče do pestrého prostředí, kde se děje spousta věcí a oni si můžou vybrat, co je zajímá (tzv. sandbox).
Markusi, já jsem rád, že jsi se v sandboxech tak našel a dovedlo tě to zpět k RPG a že vám ten Barumaz funguje, ale máme tady desítky stránek diskuze o tom, jak nikdo s nikým nesouhlasí, co to ten sandbox vlastně je - ty sám tam tak co dva týdny napíšeš nějakou zkratkovitou definici, pokaždé jinou - a každopádně na tvrzení, že sandbox funguje naprosto spolehlivě, můžu napsat opravdu jen LOL :D

Každopádně si myslím, že na to Lynczi jdeš z dobrého směru. Podle mě je dobrý základ si s ní o tom promluvit - a je třeba najít, co vám oboum vyhovuje. Ono opravdu nemusí být špatně, že je někdo pasivnější. Zároveň jestli ti vadí, že ti hraje "randoma" a nesedí to do zbytku hry, tak taky není podle mě nic špatného jí říct své preference. Jako nejlepší nápad mi asi přijde Boubaqueova rada o navázání vztahů v družince, aby je to tlačilo ke spolupráci. Já bych se s ní asi zkusil domluvit na něčem v tomhle duchu, protože ono vést hru pro tři sólující postavy je prostě naprd.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Markus a 2 hosti