Co s pasivními hráči?

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16806
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Co s pasivními hráči?

Příspěvek od Jerson » 29. 3. 2019, 07:12

Potřebuju radu.
Včera jsem zjistil, že Omega fakt špatně snáší pasivní hráče. Na kroužek mi přišli jen tři hráči, jeden aktivní, jeden pasivní a jeden se sklony k děláni blbostí. Nechal jsem je pořídit i nějakou výzbroj, což zabralo hodinu, včetně toho že četli zprávy z předchozích her a dělali blbosti okolo, a pak se jich ptám, co budou dělat. Ten začal plánovat záchranu kolegy z blázince, ale další dva si hráli s žetony rezerv a stříleli po sobě gumičkami. Do hry jsem je dostal jen tím, že tím popsal, že před hotelem zastavilo auto, vystoupili z něj tři muži v kabátech a jdou dovnitř, tak se začali připravovat na obranu. Jenže scénu "dva týpci se samopaly vypadnou do místnosti a střílí" jsem použil posledně, když nechtěli začít hrát, takže jsem to pozměnil, že agenti FBI jdou po nějakých zkočincích ve vedlejším pokoji, abych ukázal, že svět se netočí jen kolem nich, a oni na ty agenty málem naběhli se zbraněmi, takže jsem z toho minihru nakonec vykřesal, ale nechci to dělat pokaždé, když jsou pasivní. Sice jsem placený vedoucí kroužku a oni platí za účast, ale i tak mě nebaví někoho do hry tlačit prakticky proti jeho vůli. To tedy na začátku sezení padl návrh, že bychom si mohli zahrát deskovky (od toho pasivního hráče, kterému je všechno jedno), ale ti dva další byli pro hraní Omegy.

Co v takové situaci děláte vy (opakovaně), pokud se do ní při vedení hry dostanete?

Arten_CZ
Příspěvky: 775
Registrován: 23. 7. 2009, 08:30

Re: Vypravečské techniky

Příspěvek od Arten_CZ » 29. 3. 2019, 08:29

Mě vždy pomůže nastavit situaci tak, aby nicnedělání znamenalo osobní prohru postav a aby se o tom hráči dozvěděli co nejdříve.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16806
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Vypravečské techniky

Příspěvek od Jerson » 29. 3. 2019, 08:46

To jsem zkusil posledně, ale pořád to vede k situacím, kdy se pohybují jen poté, co do nich nějakým způsobem kopu. Navíc to pak odnáší i ten jeden či dva aktivní hráči, kteří by dělali něco jiného sami od sebe.

Uživatelský avatar
PardGalen
Příspěvky: 1614
Registrován: 26. 2. 2006, 21:28

Re: Vypravečské techniky

Příspěvek od PardGalen » 29. 3. 2019, 13:56

Mluvil jsi s nimi o tom? Ptal jsi se jich co by v té hře chtěli a co by je bavilo?
Always bring a gun to a puppet fight

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16806
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Vypravečské techniky

Příspěvek od Jerson » 29. 3. 2019, 14:04

Jo, mnohokrát. Co by je bavilo vím, akci a infiltraci - nevím jak je nakopat tak, aby začali hrát, aniž bych na ně musel hodit problémy, protože pak začnou řešit problémy a ne zadání úkolu.

MarkyParky
Příspěvky: 8342
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Vypravečské techniky

Příspěvek od MarkyParky » 29. 3. 2019, 14:44

Kolik jim je let? Pochopil jsem, že to jsou mladý kluci.

Co na ně místo problémů rovnou hodit rozjezd úkolu?

* Nestartovat v hotelovém pokoji, ale v rozjezdu akce: takže přijíždíte k blázinci a ... - jak máte vymyšleno, že se dostanete dovnitř?
* Nestartovat v hotelovém pokoji, ale nabídnout jim tři konkrétní plány, mezi kterými si vyberou, abys je nakopl... - můžete dovnitř stokama, přelézat plot z vedlejšího dívčího internátu nebo předstírat, že vezete nového pacienta - jak na to jdete? A pak střihnout rovnou na realizaci.

Uživatelský avatar
PardGalen
Příspěvky: 1614
Registrován: 26. 2. 2006, 21:28

Re: Vypravečské techniky

Příspěvek od PardGalen » 29. 3. 2019, 14:45

Jsem si mezitim přečetl co jsi psal na D20. To co máš vypadá jako dost těžký problém.
Možná jsi to již zkoušel a třeba to k ničemu nebylo, ale já bych prostě požádal o pomoc nejkativnější hráče. Ať ho zkouší sami nějak zapojit. Jak postavu tak hráče. Jestli tam nemáš vyloženě velitele skupiny, tak by mohlo být dobré ho udělat a dát mu nějaké pravomoce navíc. Ať vydává rozkazy a ostatní je plní a také ať se jich ptá na názory. Možná od kamaráda co hraje taky postavu by se to sneslo lépe než od GM.

Samozřejmě je také vzít v úvahu možnost, že nepomůže vůbec nic.
Always bring a gun to a puppet fight

MarkyParky
Příspěvky: 8342
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Vypravečské techniky

Příspěvek od MarkyParky » 29. 3. 2019, 14:54

Taky jsem dohnal debatu na D20.


Ještě předám osobní zkušenost:

Já třeba když hrál v kámošově skautském oddílu DrDII s malýma děckama (12 - 13 let), tak jsem musel napochodovat s připraveným dobrodružstvím a proaktivně před ně sázet encountery a volby.
A děcka už se pak dokázala chytnout a použít pravidla - a celkem dost kreativné a funkče - k jejich vyřešení a odehrání i celkem cool scén. A občas - když to jelo - někdo z nich navrhl alternativu, kterou jsem nenabízel, a já jim pak vyšel vstříc a odehráli jsme to.

Ale nemohl jsem hrát klasický sandbox, jak ho mám rád, s tím, že si hráči řeší svou agendu sami a vybírají si kam jdou a kdy.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16806
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Vypravečské techniky

Příspěvek od Jerson » 29. 3. 2019, 15:43

Je jim okolo 15 let.

A nabízení úkolů nebo plánů je to samé, jako je hodit do akce - to sice bude fungovat, už jsem si to vyzkoušel, ale je to způsob hry, který hráli předtím, který mě nebaví a kvůli kterému oni chtěli zkusit něco jiného. Navíc jeden z nich prostě takový způsob natlačení do akce nepotřebuje, protože je akční sám od sebe, a další hráčka (která včera nehrála) to taky nepotřebuje. Problémem není, že bych je musel natlačit do akce, aby se začalo hrát, problém je, jak je umravnit. Nepotřebuju nezbytně in-game řešení, potřebuju působit na hráče.

A prosím neraďte mi "promluv si s nimi" dělám to každou druhou hru, vždycky odkývají a souhlasí s tím, že příště to zkusí jinak, ale příště je to zase stejné a trvá půl hodiny, než přestanou kravnout.

Kreativního hráče jsem už zkusil využít. Ten začne plánovat, vymýšlet, ptá se ostatních, ale oni prostě nechtějí, takže je to sice dobrý nápad, ale taky nefunguje. On by i klidně vydával rozkazy, ale nikdo je nebude poslouchat.

Já už mám vyzkoušeno, že když se akce rozběhne, tak to funguje. Jde o ten přechod. A nechci ho úplně střihnout, protože dva hráči si rádi vybírají, co by dělali a jak by to dělali.

Už mám i napsané úkoly od ostatních. Zadávám jim úkoly od NPC - a stejně řeknou "to nás nebaví, co dělat něco jiného?" Ale pak kromě "půjdu do kasína / půjdu na kafe" nic nevymyslí.

Jen dodám, že ti dva aktivní hráli s další skupinou (ta nejmladší hráčka tam má maminku), takže mohli porovnat styl hraní v obou skupinách. A tam na otázku "co budete dělat?" za odpověď "dáme si oběd" dostali od ostatních hráčů lehkou sodu, že jasně, oběd sněden, otázka zůstává - co budeme dělat užitečného. Takže ti dva aktivní ví, jak tofunguje jinak. Bohužel žádný ze tří dalších hráčů na tahle sezení zkušených hráčů nepřišel, takže při nejlepším je to pořád já + 2 aktivní hráči x 3 pasivní / kravnoucí.

Nejsem učitel, ani jsem neprošel žádným kursem na tohle téma, takže si sám neumím poradit - a neumí mi poradit ani vedoucí Domu dětí. To že by nás sledovala při hře nechci, bylo by to ještě horší.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11803
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Vypravečské techniky

Příspěvek od York » 29. 3. 2019, 15:48

Jerson píše:
29. 3. 2019, 15:43
Kreativního hráče jsem už zkusil využít. Ten začne plánovat, vymýšlet, ptá se ostatních, ale oni prostě nechtějí, takže je to sice dobrý nápad, ale taky nefunguje. On by i klidně vydával rozkazy, ale nikdo je nebude poslouchat.
Máš to obráceně. Důležitou úlohu musí dostat pasivní hráč, ne ten aktivní.

Jerson píše:
29. 3. 2019, 15:43
Nejsem učitel, ani jsem neprošel žádným kursem na tohle téma, takže si sám neumím poradit - a neumí mi poradit ani vedoucí Domu dětí. To že by nás sledovala při hře nechci, bylo by to ještě horší.
Tohle máš taky obráceně. Problémy ti dělá právě to, že to je oficiální kroužek. Hraní RPGček by mělo hranice bourat. Všichni u stolu jsou si rovni. Všichni jsou tam proto, aby si zahráli. Pokud někdo ne, nebude to fungovat. Neřeš to jako šéf kroužku, řeš to jako hráč RPGčka.

Což mě vede k myšlence: Nech PJovat jiného hráče.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16806
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Vypravečské techniky

Příspěvek od Jerson » 29. 3. 2019, 16:00

Když dám pasivnímu hráči důležitou úlohu, nic nerozhodne - vyzkoušeno. A rád bych, aby se všichni cítili rovni, ale i když s nimi jednám úplně stejně jako s jinými spoluhráči, oni to tak nejspíš neberou.
Myšlenku, že by hru vedl někdo jiný sem navrhnul včera, pasicní hráče řekl, že on na to není (jak jinak), hráč medika řekl, že by to mohl zkusit - což je to samé co říká vždycky, že to udělá. Nicméně příště jsem ochoten to tak udělat.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11803
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Vypravečské techniky

Příspěvek od York » 29. 3. 2019, 16:07

Jerson píše:
29. 3. 2019, 16:00
oni to tak nejspíš neberou.
To asi určitě neberou. V kroužku máš výraznou sociální disproporci mezi vedoucím a účastníky prakticky garantovanou. Pokud by se ti ale podařilo, aby aspoň na pár her PJoval někdo z nich, mohlo by to s tímhle hodně pomoct a ukázat, že autorita při hře neplyne z toho, kdo je vedoucí, ale z toho, jakou má kdo roli při hře.

To teda není přímo řešení problému pasivního hráče, ale mohlo by to pomoct nepřímo.

Uživatelský avatar
PardGalen
Příspěvky: 1614
Registrován: 26. 2. 2006, 21:28

Re: Vypravečské techniky

Příspěvek od PardGalen » 29. 3. 2019, 16:37

dotáhnout tam nějakého zkušenějšího hráče jako hosta? Tak na dvě tři aby viděli co se dá dělat a zkusil jim poradit nebo je umravňoval.
Always bring a gun to a puppet fight

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16806
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Vypravečské techniky

Příspěvek od Jerson » 29. 3. 2019, 16:51

To mi navrhoval Hugo, ale zatím se nepodařilo.

Nicméně už jsem hráče medika informoval, aby počítal s tím že příští hru zkusí vést on.
Nooo
Ja nevim jestli muzu....
Jako ze
Jerson píše:Proč bys nemohl?
Bych nebyl schopnej jako to vest dost dobre
Nebo tak
Holt nastoupí klasická výroba PJje ve stylu abyste mohli hrát, někdo z vás musí hru vést, kdo nejméně odporuje?

Uživatelský avatar
Lorwyn
Příspěvky: 582
Registrován: 30. 8. 2011, 12:17
Bydliště: Krajina snů

Re: Vypravečské techniky

Příspěvek od Lorwyn » 29. 3. 2019, 16:54

Mívala jsem podobný problém, když jsem hrála s partou kluků mezi třinácti a patnácti lety. Ve výsledku nešlo o problém se hrou, ale spíš o nastavení s jakým tam přišli. Pomohlo je fyzicky unavit...nevím, jestli to pomůže, ale zkušenost to je. Prostě po výletě hráli normálně, potom co přišli ze školy to bylo na houby, kravili...host úplně nepomáhal, spíš je to překlopilo do pasivity a přenechání vůdčí role jemu (ale to jsem zkoušela jednou a za divných podmínek).
Ne, nezemřelo to, co věčně odpočívá,
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů