Proč to nefunguje?

Oficiální diskuze k nové generaci DrD, vydané v roce 2011.

Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles

Uživatelský avatar
lapivorax
Příspěvky: 199
Registrován: 15. 12. 2012, 13:36
Bydliště: Ústí nad Labem

Proč to nefunguje?

Příspěvek od lapivorax »

Zdravím autory i procházející poutníky.

Uzrál čas popřemýšlet, proč nám v družině DrD2 nefunguje. Hrajeme v cca 6 lidech už od roku 2012 s různými delšími pauzami na zkoušky, porody a tak. Obvykle tak 1x za 3měsíce, občas i 1x za měsíc, ale nikdy ne častěji.

Jak nám to nefunguje?

Pomineme přípravu hry a zápletek, kterou mám na starosti já.

Řeknu to takto. I kdybych dal každému hráči do deníku osu vyhodnocování konfliktu, jak jí nabízí třeba lomax00 ve svém deníku, tak i přesto to hráčům nic moc neřekne.

Neví, kdy a jak hlásit akci, tedy aby si navzájem pomáhali. Z manévrů používají leda přesně, občas rychle či rozsáhle či obrana. Netaktizují. Neví, proč by měli používat mocně či lstivě. Zvyšování Ohrožení považují za nutné zlo a Vyčerpání ve svém důsledku vyčerpá nejen postavu, ale i hráče.

Proto se nikdo moc do žádné akce nehrne. Proto hra vázne. Nemám čas každé sezení vysvětlovat opět a opět základní pravidla. Můžeme hrát bez manévrů, ale k čemu jsou pak zkušenosti a vylepšování postavy.

Hrajeme obvykle 14:00-18:00. Než se sejdeme, uvaří se káva, dají se dohromady deníky, je hodina pryč. Pak se rychle vzpomínáme, co bylo minulou hru. Zde se snažím, aby to dávali dohromady hlavně hráči.

A když se pak zamotáme do vyhodnocování akcí, další čas zbytečně uplyne.

Vlastně hrajeme takovou Rychlou hru (Revize str. 123) už několik let. Ani magii či pasti, elixiry, jedy,... atp. skoro nepoužíváme.

Co s tím? Asi zkusím dodělat ten Rychlý úvod do vyhodnocování akcí.

Díky
Toto nejsem já, toto je můj avatar.
Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1371
Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Proč to nefunguje?

Příspěvek od Paul »

Nevím, jestli jsem ten pravý, co ti má radit, ale můžu to zkusit.
Z manévrů používají leda přesně, občas rychle či rozsáhle či obrana. Netaktizují. Neví, proč by měli používat mocně či lstivě.
"Lstivě? Cože mu udělám? Zvednu ohro... co to je? K čemu je to... Šak mu vždycky dojde Sudba dřív, bo jí má málo."

Já to měl takhle. Než řešit dopad na ohrožení a jak se mi to v budoucnu možná vyplatí si radši vezmu kostku navíc. Mocně na tom bylo podobně. Jestli si mám koupit větší jistotu, nebo větší účinek, beru jistotu.
Neví, kdy a jak hlásit akci, tedy aby si navzájem pomáhali.
V revidované verzi něco takového je? Já si na podobná pravidla nevzpomínám (ačkoli je možné, že jsem je ta léta přehlížel); znají je vůbec? (a pravidla celkově?)
Slovanologie 25. 5.

Wunder warten bis zuletzt.
Uživatelský avatar
Wulfric
Příspěvky: 99
Registrován: 20. 2. 2018, 20:29
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Proč to nefunguje?

Příspěvek od Wulfric »

Ahoj, napadá mě k tomu pár věcí. Abych nastínil svůj vlastní background, moje čtyřčlenná družina se schází 1 x týdně cca na 4-hodinová sezení. Někdy se stane, že máme delší pauzu a pozoruji, že už po třítýdenní pauze nemá většina hráčů potuchy, co se dělo minule. Proto jako PH (střídáme se v průvodcování) vždy na úvod sezení shrnu, co se dělo minule a jaká rozhodnutí byla učiněna, čímž zarámuji scénu a hráči potom nemají problém víceméně plynule navázat. Zjistil jsem, že je to lepší (a i hráči z toho mají výrazně lepší pocit - není dobrý nápad je vyprudit hned v úvodu sezení), než nechat opakování na nich. Co se magie, pastí, elixírů a podobných pravidlově pokročilejších záležitostí týče, ukaž jim, že tyhle věci můžou být užitečné (a nejen to, že mohou znamenat rozhodující rozdíl mezi úspěchem a neúspěchem, v extrémní situaci mezi životem a smrtí). Nemají valné mínění o magii? Fajn, nech jejich noční tábor napadnout bandou ohnivců, povětrnicí, nebo prostě jen zlotřilým kouzelníkem vedoucím bandu loupeživých skřetů. Myslí si, že pasti jsou k ničemu? Nech je do nějaké vstoupit nebo jim vhoď do poháru jed! K výrobě elixírů se nemají? Nech je na cestě, nebo na městském tržišti narazit na potulného alchymistu, který prodává zázračné elixíry. Jeho ústy je vychval a popiš jim, co všechno po jejich vypití budou moci dělat. Budou-li nedůvěřiví, nech alchymistu provést ukázku apod. Zkrátka to, že hráči nejsou schopní/ochotní používat pravidla v plné šíři neznamená, že tak nemohou činit cizí postavy. ;-)

No napadá mě toho hodně, ale abych to shrnul, myslím, že máš tři možnosti:

(1) Na rovinu (ale citlivě) si o tom s hráči promluvit, zdůraznit, že kolik do hry vloží, tolik (pozitivních zážitků, zábavy atd.) si z ní odnesou, a dojít nějakému kompromisu (např. budou souhlasit, že před příštím sezením si zopakují alespoň základní pravidla pro vyhodnocování akcí, potom bych jim to připomenul, přesně vypsal, které to jsou stránky apod.). To by bylo asi ideální řešení, ale nezapomeň, že na ně musíš zvolna.

(2) Obrnit se trpělivostí, smířit se s tím, že se pravidla prostě sami nenaučí a převzít na sebe roli tzv. "rule-guardian". Toto obvykle aplikuji na nové hráče, kterým říkám, ať jen hrají své postavy, říkají mi, co by chtěli dělat a nechají mě, starat se o pravidla. Prakticky jim pak vždycky řekneš, co mají dělat, co si k hodu přičítat, co by ještě vzhledem ke svým povoláním mohly udělat (to koneckonců mohou a měli by vymýšlet všichni hráči kolem stolu) apod. Důležité je jim vždycky krátce sdělit, co se z hlediska pravidel děje, takže je pořád budeš nenásilně pravidlům vystavovat. Budeš-li v tom trpělivý, vytrvalý a podaří-li se ti jako průvodci tento bod (2) aplikovat ukrutně lstivě (vtip), pak možná dosáhneš i toho, že si postupně ta pravidla zapamatují. Opakování matka moudrosti.

(3) Najít si jinou družinu, nebo alespoň přibrat nějaké hráče, kteří pravidla znají. Je-li v družině jediným, kdo zná pravidla PH, pak mohou hráči nabýt mylného dojmu, že je to v pořádku (efekt stáda). Pokud tam ale bude pár lidí, kteří vědí, co a jak, pak by to mohlo vést ostatní k zamyšlení, nebo minimálně uvidí, že postavy hráčů, kteří pravidla znají, jsou zábavnější, vytvářejí zajímavější situace atd. BTW v Olomouc, kde jsem nedávno založil FB komunitní skupinu DrD2 rozjíždíme koncept tzv. výměnných pobytů, kdy se domluvíme na sezení v jiné družině (vystoupíme třeba jako epizodní postavy apod.). Kdyby se ti podařilo tímto způsobem pozvat nějaké zkušené hráče k vám třeba jen na jedno sezení, možná by to mělo taky pozitivní efekt.

PS: Na druhou stranu, pokud to vyhovuje všem v družině (což zjevně není tento případ), tak nevidím důvod, proč nezůstat trvale u Rychlé hry.
DrD v1.6 od r. 2001 do 2006, krátce DrD+, HEMA a konečně DrDII od r. 2016 dosud, tvůrce Světa Velimaru.
Uživatelský avatar
lapivorax
Příspěvky: 199
Registrován: 15. 12. 2012, 13:36
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Proč to nefunguje?

Příspěvek od lapivorax »

Čau, zatím díky, nemám už dnes sílu reagovat na Vaše příspěvky, najdu si na ně čas v klidu třeba zítra. Dal jsem dohromady zápisky
rychlystart.pdf
(295.5 KiB) Staženo 173 x
, co jsem měl na papíře, protože si Pravidla musím pročítat pokaždé, než začneme hrát.

Takový core vyhodnocování akcí. Ale aby tam bylo všechno. A najednou už to není tak prosté, jak se zdá, když to chci mít pohromadě a v časové ose za sebou....

A to tam nejsou třeba postihy pro Zaříkávače nebo posílené manévry.... A jako že postavy jsou pokročilé, až moc...

Díky díky a dobrou noc všem.
Toto nejsem já, toto je můj avatar.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22592
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Proč to nefunguje?

Příspěvek od Jerson »

Podle toho co píšeš mi vychází, že používáte příliš složitá pravidla v poměru k četnosti her i ochotě hráčů se ta pravidla učit, a/nebo příliš disociovaná pravidla, která si hráči nejdou schopni spojit s odpovídající herní fikcí, která je pro ně (zřejmě) primární.

Když jsem se do této situace dostal (několikrát), můj postup byl zjednodušit pravidla tak, aby všechna potřebná pravidla hráčům zůstala v hlavě. Ne že by to byla univerzálně fungující rada - mám skupinu mladých hráčů, kteří hrajou každý týden, pravidla jdou velmi jednoduchá a stejně si někteří z nich i tato jednoduchá pravidla úplně nepamatujíy protože je pravidla vůbec nezajímají.

Tedy výsledkem strhne je stav, kdy pravidla znám já a jeden či dva hráči, veškeré operace s pravidly provádím sám, a hráčům dávám výstup hlavně v podobě fikčních následků.

(Jen pro představu, hráči mají kartu postavy o velikosti hrací karty, na ni napsáno tři až sedm schopností, bez čísel, k tomu kartičky vybavení a kartu s napsaným cílem mise. Při vyhodnocení lížou jednu hrací kartu z balíčku +jednu za každou použitou schopnost, černá je dobrá, červená špatná. To je prakticky vše že základních pravidel a taje je to vše, co ti nejméně pamatující hráči udrží v hlavě třeba při dvoutýdenní vánoční pauze. Srovnej to s pravidly DrD2 a pokud máš podobné hráče jako já, tak zjistíš, o kolik řádů víc po nich chceš.)
Arten_CZ
Příspěvky: 822
Registrován: 23. 7. 2009, 09:30

Re: Proč to nefunguje?

Příspěvek od Arten_CZ »

Poradil bych ti totéž, co Jerson. Používej co nejjednodušší pravidla. V jedné ze skupin, kde hraju, jsme měli stejný problém s D&D5e, byl jsem jako GM jediný, kdo si pravidla pamatoval. Nejjednodušší bylo nechat stejné postavy popsané novým, výrazně jednodušším systémem a pokračovat ve hře. Hráči si najednou pravidla nemuseli pamatovat vůbec, jediné, na čem záleželo, byla fikce. Pokud bys měl zájem, mohu ti poslat soupis pravidel, podle kterých hrajeme my, jedná se o cca dvě stránky A4, a poradit, jak je použít pro (jak převést) vaše postavy z DrD2.
Erevan
Příspěvky: 154
Registrován: 25. 6. 2013, 13:24

Re: Proč to nefunguje?

Příspěvek od Erevan »

lapivorax píše: 22. 1. 2019, 00:34 Dal jsem dohromady zápisky rychlystart.pdf, co jsem měl na papíře, protože si Pravidla musím pročítat pokaždé, než začneme hrát.
Hmm, napřed mi to přišlo, že je tam všechno, ale pak jsem si uvědomil, že je tam např. jen cena za přístupy, ne za manévry, že chybí nadání, zběhlost, mistrovské manévry, ...

Nebylo by lepší udělat tahák na míru danému hráči? V mojí družině mi připadá, že si takový "tahák" hráči pamatují, a tak spamují pořád dokola přesně+mocně/lstivě, případně přesně+mocně+lstivě, když mají obouruční zbraň. Mají naučeno, že napřed je potřeba zvýšit ohrožení dostatečně vysoko a pak začnou vyřazovat. Se sudbou netaktizují, neví, kolik ji mám. V případě vysokého ohrožení vědí, že jde do tuhého a svými akcemi si ho snižují, před bojem se na něj snaží připravit a získat výhodu.

Je tedy otázkou, zda je problém v tom, že Tvoji hráči neznají schopnosti svých postav a nebo neznají pravidla. Tahák na míru by myslím spravil obojí. Např. pro bojovníka se ZS na boj: "V případě boje z blízka mečem si házíš 3k6(ber 2 nejvyšší) a přičti úroveň bojovníka. Pokud vyhraješ, zahlas mocně, pokud chceš zvýšit šance, že se ti akce povede nebo lstivě, pokud chceš dostat soupeře do nevýhodnější situace, tj. abys zvýšil šance uspět při příští akci. Pokud chceš dělat jinou akci, hoď si 2k6 nebo zaplať 1 zdroj dle povahy dané akce, abys zvýšil své šance na úspěch a hoď si 3k6(ber 2 nejvyšší)."

Případně se to dá řešit schematicky, ne slovně, tj. udělat nějaký rozhodovací diagram.

Když máme nové hráče, dělám takto:
Wulfric píše: 21. 1. 2019, 18:05 (2) Prakticky jim pak vždycky řekneš, co mají dělat, co si k hodu přičítat, co by ještě vzhledem ke svým povoláním mohly udělat (to koneckonců mohou a měli by vymýšlet všichni hráči kolem stolu) apod. Důležité je jim vždycky krátce sdělit, co se z hlediska pravidel děje, takže je pořád budeš nenásilně pravidlům vystavovat.
a časem se to naučí sami. Je tedy pravda, že hrajeme jednou týdně, takže nemají tak dlouhé pauzy jako vy.
Uživatelský avatar
lapivorax
Příspěvky: 199
Registrován: 15. 12. 2012, 13:36
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Proč to nefunguje?

Příspěvek od lapivorax »

Proč to tedy hrajeme už skoro 8 let, když nám to nefunguje?

V první řadě, protože nás to baví. Pobaví nás vždy fikce příběhu, kterou dáme dohromady. Co nás nebaví? Když nás Pravidla zasekají ve fikci a nevíme, jak dál, takže si nějak poradíme sami bez Pravidel. Myslím, že můžu směle mluvit i za ostatní hráče, že nechceme zkoušet jiné herní systémy nebo převádět ten stávající. Vím, co mi nabízíte, jeví se to jako cesta (Jerson, Arten). Ale určitě ne v tento okamžik. Já spíše se snažím pochopit Pravidla a pak je měnit, než měnit něco, co nechápu. A družina by to brala jako další (otravnou) změnu. Chceme hrát, ale vlastně všechny nás ty Pravidla od začátku tak nějak štvala, takže jsme již přednastavení v opozici vůči nim. Takže se na to teď musí jít politicky. Tzn. tak, aby to družina jako změnu nepociťovala.

Co se složitějších herních mechanismů týče. Pasti, jedy, elixíry, mechanismy, pomocníci, sítě atd. Hráči, jak neumí pravidla, nevědí, že by je mohli používat. Zaříkávači ani nemají rituální předměty, protože neví, k čemu by jim byli. Ale v tom je ten fór Wulfricu - já to neumím taky. Takže asi vezmu Tvůj přístup, ale určitě nebudu hned družině házet klacky pod nohy a lít bezdůvodně jed pití. Důvod? Tak ten se vždycky totiž najde.

Erevane, tahák každému hráči na míru dělat nehodlám, to už mi přijde zbytečné. Nicméně některým hráčům můžu nabídnout nějaký taktický postup nebo použití nějaké ZS přímo ve hře. Ale zase ne často. Hrají oni, spíše abych třeba připomenul hráči Vědmáka, že může používat znamení Isa.

Jinak ano, mým úmyslem je nechat hrát je. Nechávám je hrát a sám to sázím (dle svých vědomostí) do Pravidel. Ať mluví. Hrát ve své holé podstatě znamená hlásit akce nebo protiakce. Chci, aby posouvali příběh a nebáli se hlásit (proti)akce. Třeba jenom ze strachu z toho, jak to popsat dle pravidel.

To moje .pdf by se mělo jmenovat spíše Studený start. Ono když hrajete jednou za jeden, dva týdny, je něco úplně jiného, než když hrajete jednou za tři čtyři měsíce a máte na to ještě omezený čas 4h (než se probudí děti, než se vrátí děti od babičky,...). Na začátku sezení si zápletku přiblížíme (opravdu i zde se snažím nechávat mluvit hráče, když si něco pamatuje, ale nikoho nenutím). Mapa území, kde jsou, vše jen pomůže rychle připomenout. A taky osoby, se kterými se setkali. A také quest, co vlastně dělají. No při představě, že jim ještě prezentuji to .pdf, jak hlásit (proti)akce, no tak to asi ne. No nevím.... Přijde mi to moc. Možná opravdu spíše nenásilně během hry.
Ano, opravdu tam není všechno. Nejde o to udělat výcuc ze všech pravidel, ale hlavní je časová osa, co vše je potřeba vyhodnocovat při hlášení akcí. Jako zběhlost a nadání vím co je, to bych si s nima pohlídal. Mistrovství by tam být mělo. Ale hlavně tam chybí třeba vyhodnocování následných akcí. Nebo že nakonec patří vyhodnocení akce prostředí. Nebo že po vyčerpání proti Výzvě vyčerpaný nedosáhne úspěchu, jako při Zkoušce.
Toto nejsem já, toto je můj avatar.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22592
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Proč to nefunguje?

Příspěvek od Jerson »

Nebem jak jsi mě doporučení pochopil ale nebudu ti nabízet jiný systém, jen si myslím, že bys měl své pravidla výrazně osekat a umět je jednoduše převést do mechanik (podle mě to DrD2 moc jednoduše neumí, ale nejsem na něj odborník). Vyřešit to musíte stejně sami, a taky rozhodnout, zda nechuť hrát podle stávající pravidel převáží nechuť učit se pravidla nová.
Pracující logaritmus
Příspěvky: 791
Registrován: 10. 5. 2018, 07:17

Re: Proč to nefunguje?

Příspěvek od Pracující logaritmus »

Na hraní bez pravidel se necítíš?
Pravidla, které nikdo u stolu vlastně neumí, a (mám z tvého textu pocit) každého jen otravují, jsou na nic.
Pokud se nechcete učit jiná (což při vaší frekvenci hraní dává dokonalý smysl), tak nepoužívejte žádná.
Protože když to škodí a nepomáhá, tak proč to tam mít?
Samozřejmě to je na tobě, já tě ani tvé hráče neznám. Ale z toho, co píšeš, mi to přijde jako nejlepší a nejjednodušší řešení.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
luke31
Příspěvky: 33
Registrován: 13. 7. 2011, 09:43

Re: Proč to nefunguje?

Příspěvek od luke31 »

Naše skupinka hraje tak 1x za 4 měsíce, ale na celý víkend. Ve skupině mám zastoupenou celou škálu hráčů, tedy jak ty, co pravidla ovládají až po ty, kteří o nich mají jen matné tušení kromě základních mechanik. DRD2 hrajeme od počátku, co vyšlo.
Začátky byli poněkud komplikovanější (o to více, že máme vlastní hack pravidel, který je zesložiťuje), ale šlo spíše o to najít konsenzus pro uchopení pravidel, resp. jejich překlopení do fikce.
Dnes už hrajeme víceméně bez problémů v téměř plné škále mechanik (kromě některých volitelných pravidel).
U hráčů, kteří pravidla moc neumějí/neřeší, tak prostě pomáhám s překlopením do mechanik já (PH) a oni jen popisují fikci.
Ale aby to tak mohlo fungovat a hra byla plynulá, musím ta pravidla umět alespoň já, což vidím jako jeden z pravděpodobných momentů, kdy to u vás může začít drhnout.
Je pravdou, že na počátku jsem hráče při hře "povzbuzoval" v akcích s cílem zvyšování ohrožení či společném taktizování.
Většinou tak, že tyto akce jsem nechával častěji projít nebo jim dal větší fikční efekt. Současně jsem se snažil, aby prostředí/scéna doslova vybízela k tomu, takovou akci provést. Hráči se to rychle naučili používat. Paralelně s tím se takto "zdokonalovala" i NPC (jak již bylo zmíněno, hráčům pomůže i to, že si to prožijí jejich postavy i z té druhé strany). Také pomohla na počátku mechanická simulace souboje, kde si číselně mohli ověřit, že je matematicky efektivnější zvyšovat ohrožení než rovnou hlásit vyřazení.
Dnes jsme sehraní do té míry, že hráči sami rozlišují situace. Např. když válečník bojuje s třeba s oživlou sochou, tak jeho hráč začne hlásit víceméně automaticky vyřazovací akce s tím, že o těchto tvorech ví jen velmi málo a netuší, jak jim navýšit ohrožení a tak prostě buší :)
Ale opět to kdysi začínalo u mých popisů děje.
Takže můj názor je, že bez toho, aniž bys uměl pravidla alespoň Ty, se nepohnete jako skupina kupředu.
Na začátku, když jsme se pravidla učili, jsme říkali pouze fikci a tu se snažili následně konvertovat do mechanik. Pravidla jsou v tomto směru dost volná, takže nám nějakou dobu trvalo, než jsme se shodli na mechanické interpretaci, ale dnes už to až na výjimky není žádný problém.
Nejsložitější to bylo asi u boje, kdy jsme se museli naučit si představit celou sekvenci kola pro každou akci, tj. když se postava před útokem obra odkulí jeho kyji stranu, tak když v tom samém kole na ni zaútočí ještě skřet, tak možná nad sebe stačí dát štít nebo mu podkopnout nohy a strhnout ho k sobě na zem. Ale už postava určitě nestačí vyskočit na nohy a čelit skřetovi v bezchybném šermířském střehu atp.
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6644
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Proč to nefunguje?

Příspěvek od boubaque »

Můj osobní názor je, že by vám nejlíp vyhovalo hrát dál jen Rychlou hru. Až když (pokud) si budete v těch základních pravidlech jistější, tak se dohodnete, jestli přidat manévry a případně elixíry, jedy, pasti...


Každopádně, zkusil jsem ti trochu zpřehlednit ten tahák (pokud ho budeš chtít upravovat, budeš potřebovat písmo Roboto:
Rychlý start.pdf
(163.39 KiB) Staženo 140 x
Rychlý start.docx
(986.3 KiB) Staženo 76 x
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Jezus
Příspěvky: 2601
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Proč to nefunguje?

Příspěvek od Jezus »

A neměli by si hráči to shrnující pdf přečíst před hrou, tzn. třeba den nebo pár hodin před tím, než se slezete?
Jako hrát po čtvrt roce 4 hodiny a zabít byť jen půlhodinu z toho studovanim (nebo připomínánim si) základních mechanik a schopností vlastní postavy je opruz, neřkuli trestuhodná lemrovitost hráčů. Věnujete spoustu energie tomu se potkat, těšíte se na to a hráči nepovažují za nutné tomu dát hodinku vlastní přípravy?
Když se hraje každý týden, tak chápu, že vklad hráčů je minimální, sám to dobře znám a taky některá pravidla řešíme spíš časem (protože detaily se rychle zapomenou), jednoho hráče "obsluhuju" sám nebo jiný hráč, ale my si to můžeme dovolit.
Hrát jednou měsíčně s lidmi, co si napíšou ani jmena hlavních CP a nepovažují za nutné si přečíst připomenutí, co pro ně píšu a hru řeší až jsou v ní, po měsíci čekání! ... To radši kanastu:-)
Uživatelský avatar
Bart
Příspěvky: 2514
Registrován: 8. 8. 2006, 20:06
Bydliště: Praha

Re: Proč to nefunguje?

Příspěvek od Bart »

lapivorax píše: 21. 1. 2019, 17:01 (...) Neví, kdy a jak hlásit akci, tedy aby si navzájem pomáhali. Z manévrů používají leda přesně, občas rychle či rozsáhle či obrana. Netaktizují. Neví, proč by měli používat mocně či lstivě. Zvyšování Ohrožení považují za nutné zlo a Vyčerpání ve svém důsledku vyčerpá nejen postavu, ale i hráče.

Proto se nikdo moc do žádné akce nehrne. Proto hra vázne. Nemám čas každé sezení vysvětlovat opět a opět základní pravidla. Můžeme hrát bez manévrů, ale k čemu jsou pak zkušenosti a vylepšování postavy.

(...) A když se pak zamotáme do vyhodnocování akcí, další čas zbytečně uplyne.(...)
Upřímně, po přečtení tvých stesků, mi nezbývá, než se přidat k zástupu těch, kteří ti doporučují přejít na nějaký minimalističtější systém.

DrD II je hra pro lidi, kteří si užijí, když občas odehrávají jednu bitku dvě hodiny - rádi popisují každou akci, vymýšlí, jak obejít soupeřovy silné stránky a zasáhnout slabiny, takticky zvažují, kdy se vyčerpat a kdy nechat soupeře "projít", hledají nová zajímavá využití pro svoje schopnosti... Pokud vás nebaví si pravidla ani přečíst, natož se je snažit pochopit, a pokud máte pocit, že nejlepší příběh vymyslíte sami a vyhodnocování vás od něj jenom zdržuje, tak fakt nevidím důvod, proč to lámat přes koleno a snažit se do hry za každou cenu dostat ZS a manévry se všema vychytávkama okolo...

V zásadě vidím dvě cesty:
1) hrát vzásadě podle Pirátské verze a ze zbytku příručky si vyzobat věci, které se vám hodí - například dovednosti ostatních povolání, bez ZS.

2) použít nějaký univerzální minimalistický systém, na kterém není čemu nerozumět, a z DrD II si vzít jenom obsahovou inspiraci. Já jsem kdysi odehrál pár zábavných her v systému Risus, podobně myslím funguje i The Pool nebo Window a určitě by se podobných věcí, možná i novějších a lepších, našlo víc... Převést existující postavy a svět do kteréhokoli z těhle systémů by neměl být úkol na víc než pár minut a dohadování o pravidlech vám zaručeně odpadne.

Ve tvých příspěvcích nevidím žádnou motivaci, proč bys měl chtít podle DrD II hrát a snažit se to hráče naučit - zdá se mi, že o žádné z kvalit pravidel ve skutečnosti nestojíte. Ale možná jsem tě špatně pochopil...
trajda
Příspěvky: 1043
Registrován: 1. 6. 2015, 22:11

Re: Proč to nefunguje?

Příspěvek od trajda »

Hmmm...

Pokud narazíte na situaci, že chcete ve fikci něčeho dosáhnout a pravidla vás začnou omezovat, tak je skutečně něco špatně. A mohu hrdě říct, že DRD2 dokáže s lehkou improvizací vyhodnotit jakoukoliv situaci, takže by nikdy nemělo dojít k tomu, aby se situace vyhodnocovala bez nich.

Co se týče hráčů, kteří se nechtějí učit pravidla. Mohlo by třeba pomoct, kdyby jednou napsal dobrodružství někdo jiný. Kamarádovi to vyšlo. Při příští schůzce si jeden z nich připravil příběh, kterej byl absolutně otřesnej a splnil svůj účel. Hráč se začal dívat na pravidla komplexněji, začal se ptát průvodce, jak se řeší která situace a začal sám od sebe zdokonalovat svoje dovednosti, aby je mohl použít až příště zase povede hru. Takhle vystřídal všechny a jejich schopnosti se skutečně zlepšili o 100 procent.

Já bych třeba něco takového udělat nemohl. Já kdybych ve své skupině zadal takový úkol, tak by se na mě hráč vysrašlal a družina by se už znovu nesešla. Ano, až tak je jim jedno, jestli si zahrajou nebo ne, hlavně, když se u toho neušpiní.
Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů