Letectví
Moderátor: Faskal
- MarkyParky
- Příspěvky: 16383
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Letectví
Pokud je EDI Edinburgh Airport (ICAO: EGPH), tak tam dráhu 31 nemají.Sosacek píše: Na EDI maji 31, nebo jsem aspon testou z okynka videl 31. Ale ted koukam na flightradar a pripada mi, ze typek neodstartoval smerem 31.
Mají tam 06/24. Na hru se podívám.
Re: Letectví
Kecam. CGN to bylo. R32
hlava derava.
cemu nerozumim je, proc jsme jeli na 32r kdyz jsme mohli z druhe strany a typek by se pak nemusel otacet ve vzduchu, zvlast kdyz jsme byli zaparkovani u terminalu 2 co je hned vedle. zrejme si tam typci zkonstruovali nejake sve interni jednosmerky.
EDIT: let EDI -> PRG nejspis ani neexistuje
hlava derava.
cemu nerozumim je, proc jsme jeli na 32r kdyz jsme mohli z druhe strany a typek by se pak nemusel otacet ve vzduchu, zvlast kdyz jsme byli zaparkovani u terminalu 2 co je hned vedle. zrejme si tam typci zkonstruovali nejake sve interni jednosmerky.
EDIT: let EDI -> PRG nejspis ani neexistuje
Naposledy upravil(a) Sosacek dne 31. 7. 2018, 00:05, celkem upraveno 1 x.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
― William Gibson, Count Zero
- MarkyParky
- Příspěvky: 16383
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Letectví
On se dost stěhuje severní magnetický pól.Pieta píše: Co to znamená, že se změnila deklinace? Předpokládám, že poslední dobou nikdo neotočil ani rovníkem, ani Prahou, takže nějaká změna v tom, jak se to zaokrouhluje?
Takže na stejném místě se průběžně mění rozdíl, mezi magnetickým a zeměpisným severem. Tomu rozdílu se říká magnetická deklinace.
A protože letadla létají na magnetické kurzy a magnetické tratě, tak je čas od času, když se to postěhuje moc, potřeba dráhy přeznačit.
- MarkyParky
- Příspěvky: 16383
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Letectví
Co se týká chování letadel a příkazů, které můžete dávat, tak je ta hra překapivě realistická a jako fandovský simulátor stanoviště přibližovací služby v Praze by uspěla.Sosacek píše:Tady je k tomu hra: http://www.openscope.co
Jde tam nastavit i prazsky letiste. Marky urcite vysvetli, cim je nerealisticka
Nicméně, aby se to dalo vzít trochu vážněji, tak:
* Chtělo by to lepší práci s mapami ... zapnout jedním tlačítkem všechny SID na všechny dráhy je k ničemu, STAR tam zase nejsou vůbec
* Chybí tam vyznačení některých klíčových míst, např. bodů IAF a FAF (nebo jsem nepřišel na to, jak je zapnout)
* Naopak navíc jsou tam příkazy z věže, které přibližovací služba normálně nedělá a ani moc nedávají smysl v tomhle zobrazení je řešit.
A samozřejmě provoz je celkem jednoduchý a v reálu letadlům nepíšete, ale říkáte jim to. Ale pro to získat představu, o co na pražské approachi jde, to není úplně blbý nástroj. Asi o miliardu procent věrnější, než různé varianty "Air Control" hříček s taháním letadýlek prstem po displeji, které jsou tak oblíbené.
- MarkyParky
- Příspěvky: 16383
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Letectví
Tak, nejprve sem hodím rozumně natočenou a popsanou mapuSosacek píše: cemu nerozumim je, proc jsme jeli na 32r kdyz jsme mohli z druhe strany a typek by se pak nemusel otacet ve vzduchu, zvlast kdyz jsme byli zaparkovani u terminalu 2 co je hned vedle. zrejme si tam typci zkonstruovali nejake sve interni jednosmerky.
Takže k tomu, jak se volí dráha:
Na každém letišti existují nějaká pravidla a kritéria, která jsou určující pro to, která dráha bude tzv. "Dráha v užívání". Tu volí řízení letového provozu pro všechny letadla (protože si potřebuje taky uspořádat provoz) a pilot si může vyžádat jinou než určenou pouze z opravdu vážných důvodů. Na větších letištích může být i víc drah v užívání, ale to není případ EDDK.
Tahle kritéria se určují obecně a zahrnují typicky věci jako:
* Jak je dráha vybavená (v kombinaci s tím, jaké jsou dohlednosti)
* Jak je dráha směrovaná (v kombinaci s tím, kterým směrem fouká vítr - letadla startují pokud možno proti větru, aby se snížila rychlost vůči zemi, kterou musí dosáhnout, než získají potřebný vztlak daný rychlostí vůči větru)
* Kolik létání na danou dráhu nadělá hluku (v kombinaci s typy letadel či denní/noční hodinou)
* A jak je dráha dlouhá (v kombinaci s typy letadel)
Co se týká EDDK, tak tam tedy máme fyzicky 3 dráhy - tedy 6 různých možností:
- 14L / 32R - 3,8km dlouhá, vybavená z obou stran ILS CAT III, bez zvláštních omezení
- 14R / 32L - 1,8km krátká, nevybavená, s publikovaným RNP přibližením, s hlukovými omezeními a omezeními kvůli dohlednosti
- 06 / 24 - 2,5km dlouhá, vybavená ze strany 24 ILS CAT I, s hlukovými omezeními a omezeními kvůli dohlednosti
Tím pádem:
* 14L / 32R je zjevně hlavní dvojice drah, která se tam bude používat nejčastěji. Ze kterého konce se startuje bude dané větrem a hlukovými postupy, když se podívám na polohu letiště vůči městu, čekal bych, že při bezvětří se bude létat 14L (protože přistávající letadla nadělají méně hluku než startující).
* 06 / 24 bude nejspíš sloužit jen když bude foukat hodně z boku.
* 14R / 32L budou používat pro nějaký soukromý provoz létající za vidu a podobně.
Pokud jste tedy jeli od terminálu 2 na dráhu 32R, bylo to nejspíš způsobeno prostě tím, že foukal vítr od severozápadu.
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15030
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Letectví
Jasně, magnetická deklinace, to je ta zásadní informace, která mi chyběla. (-:MarkyParky píše: ↑30. 7. 2018, 23:56On se dost stěhuje severní magnetický pól.
Takže na stejném místě se průběžně mění rozdíl, mezi magnetickým a zeměpisným severem. Tomu rozdílu se říká magnetická deklinace.
A protože letadla létají na magnetické kurzy a magnetické tratě, tak je čas od času, když se to postěhuje moc, potřeba dráhy přeznačit.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
- MarkyParky
- Příspěvky: 16383
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15030
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Letectví
Tak deklinace, když není magnetická, je až na nějaké drobné totéž, co zeměpisná šířka, což není něco, co by se obvykle měnilo, a to mě právě mátlo. (:
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
- Vallun
- Příspěvky: 32275
- Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
- Bydliště: Velká Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Letectví
Kdyby se někdo nudil...
velmi lehký test o letectví:
https://ekonomika.idnes.cz/kviz-letadla ... nomika_fih
9/10
velmi lehký test o letectví:
https://ekonomika.idnes.cz/kviz-letadla ... nomika_fih
9/10
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Re: Letectví
Mno 4 z 10 a to ještě jenom proto, že ten poslední má typ letadla napsaný vedle dveří a jde to přečíst. :o)
V městě je řád a pro každého práce, buď ještě rád, když huba voněmí.
Může tě hřát, že nejsi na voprátce, nebo že neležíš pár inchů pod zemí.
Může tě hřát, že nejsi na voprátce, nebo že neležíš pár inchů pod zemí.
-
- Příspěvky: 791
- Registrován: 10. 5. 2018, 07:17
Re: Letectví
Dotaz: Komunikační jednotka letadla slouží ke komunikaci mezi letadlem a věží, případně jiným letadlem?
Nebo slouží k něčemu jinému (komunikaci mezi systémy stroje nebo tak něco) a k mezistrojní komunikaci slouží něco jiného?
Nebo slouží k něčemu jinému (komunikaci mezi systémy stroje nebo tak něco) a k mezistrojní komunikaci slouží něco jiného?
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
- MarkyParky
- Příspěvky: 16383
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
-
- Příspěvky: 791
- Registrován: 10. 5. 2018, 07:17
Re: Letectví
Je to palubní subsystém letadla, zajišťující výměnu dat mezi něčím a něčím, a já nevím co ty dvě něco jsou.
Zkusím v tom dohledat nějaké detaily, které by mohly viset na fóru, aniž by šéfa kleplo.
Zkusím v tom dohledat nějaké detaily, které by mohly viset na fóru, aniž by šéfa kleplo.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
- MarkyParky
- Příspěvky: 16383
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Letectví
Vůbec netuším, o co může jít, je to takový hodně povrchní popis.
VHF rádio?
SSR odpovídač?
ACARS?
Datalink?
ACAS/TCAS?
VHF rádio?
SSR odpovídač?
ACARS?
Datalink?
ACAS/TCAS?
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti