Auta

Diskuze na neherní témata.

Moderátor: Faskal

Odpovědět
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Auta

Příspěvek od Sosacek »

Vallun píše: 19. 6. 2018, 13:48 Sos - souhlas až na rohle: "spolehlivost jsou velmi podezrele. " obecně, báwa jsou sakra spolehlivá, i v relaci 250 až 300 k ojetina...ano, bude starší, ale vydrzí spís víc treba i30 za stejnou cenu, nabídne více z jízdy a není méně praktické...
To ani nahodou. Luxusni nemecky auta jsou nejhorsi volba z hlediska spolehlivosti a servisnich nakladu. Jasne, uvidis jezdit mercedesy z roku 1987, ale to je survivorship bias. Moderni nemecky luxusni auta jsou na to, abys je mel na operak a po ctyrech letech vymenil.
Alef0 píše: 19. 6. 2018, 13:44
Jde Golf jeste koupit v 1.8? Neda, koukam.
Golf zredukoval motory na 1.0 a 1.5.. GTI stoji 30 kEUR / 760 kKC, kde mas uz onu Mazdu 6. Ale hej, napad je to dobre. Co takto Suzuku Swift Sport?
Suzuki Swift Sport je maly, ne? Na mym oblibenym webu pro to aby cloveku jeblo z vyberu auta [1], pisou, ze je to dlouhy 3.8, coz je mensi nez fabka.

[1]: http://old.vybermiauto.cz/
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32275
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Auta

Příspěvek od Vallun »

Sos - nechci se hadat, auta mne tak neberou, ale mám v okolí více lidí, kteří dlouhodobě volí strategii koupit báwo za 250 až 300 k a za 8 až 10 let jej prodat a pořídit další...někdy mají v celé rodině i 3 auta , všechno bawa, poslední kupovane loni, 6 let staré a neměnili by...ale jako, je to samozfejmě sprostředkované...já do toho nesel, tak nemou úplně soudit...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Auta

Příspěvek od Sosacek »

Tak kdyz mas tri, tak se v tom zrejme vyznas a umis si sam vymenit veci a tak, tak je to jiny.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32275
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Auta

Příspěvek od Vallun »

Pokud vim, tak ne, ale maj kamarada automechanika....:)


Tata se v autech vyzná dost 2,5 M km bez nehody za volnem busu, ale vlastniho 12 let stareho Getze moc neopraví, protoze nema nastroje....
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
midewiwin
Příspěvky: 4816
Registrován: 18. 12. 2006, 09:56

Re: Auta

Příspěvek od midewiwin »

Z dnešní návštěvy Muzea veteránů v Nové Bystřici:
Obrázek
Obrázek
Čas neexistuje.
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Auta

Příspěvek od Sosacek »

Alef0 koukal jsi na Leon? Podle ceskeho konfiguratoru ho jeste umi v 1.8, kdybys chtel extra vykon (ale to bys pak mel rychlejsi auto nez ja, a to nemuzu podporovat) a mel by byt min meganudny nez Golf. Asi zase s horsim interierem, ale zas to neni takova silena krabice.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Auta

Příspěvek od Sosacek »

Zkousel jsem auto co ma sestivalec s 340 konma. A musim rict, ze jsem se fakt bal. V automatickym rezimu to bylo dost krotky. No dobre, nebylo, ale bylo to zvladatelny, pac ta vec si kazdy pridani plynu sekundu dve rozmysli.

Manualni rezim a 5000+ otacek? Ty kraaaaaavo.

Druha nejstrasidelnejsi vec byla, jak clovek vubec neciti rychlost, a jak snadny je jet ve meste 100+, kdyz ten plyn podrzis trochu dyl nez je potreba. Jak snadny to vypada, i kdyz auto jedouci 100 ma ctyrnasobnou energii a brzdnou drahu nez auto jedouci 50, a kdyby tam nekdo vlezl tak neni nejmensi sance cokoli delat.

To plati i o pitomejch 80 co maji dalnice ve meste. 80 v malicky honde je docela rychle a 120 je dost rychle. 80 ve velkym oplu je standardni rychlost, nic zajimavyho, a 120 je takova rychlejsi cestovni rychlost - ale rozhodne vis ze jedes rychlejs. V tomhle je 80 hrozna nuda a pomalu, a 120 je furt nuda a pomalu, a ten rozdil v hluku a pohodli a odezve a zrychleni je nulovej - jenom ti typci co jedou normalne vypadaji jako jeste vetsi blbci co jeste vic brzdi a blokujou.

Nejstrasidelnejsi vec byla, jak se to cloveku libi. Jak snadno si zvykne.

Holyyyy fuck.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Auta

Příspěvek od Sosacek »

Sosacek píše: 22. 6. 2018, 23:56 Holyyyy fuck.
Tak jsem si ten Jaguar nakonec nekoupil. Nejsem uplne silenej.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Auta

Příspěvek od Sosacek »

BTW, tady je link na zajimavou studii:

https://newsroom.aaa.com/tag/tire-study/

Ve zkratce:
- typci testovali novy levny a drahy gumy
- novy a opotrebovany taky, ze jsou skoro na vymenu
- jak brzdi, zataci a jakej vliv maji na hlucnost a pohodli, to vsechno na mokru

Vysledek:
- nenasli statisticky signifikantni rozdil mezi drahejma a levnejma, at uz u novejch nebo opotrebenejch
- zadny ridic nedokazal subjektive rozlisit pohodli nebo hlasitost gum, novych ci opotrebenych
- nasli statisticky signifikantni rozdil mezi novymi a opotrebenymi gumami - opotrebene gumy maji o 42 % horsi brzdnou drahu a maji o 33 % horsi trakci v zatacce, aby nedoslo ke ztrate trakce, na opotrebenych gumach je treba jet tou samou zatackou cca o 15 km/h pomaleji
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32275
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Auta

Příspěvek od Vallun »

Vector

patřil k mým oblíbencům ve hře Megatrumhpy ...:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Auta

Příspěvek od Argonantus »

Sosacek píše: 17. 6. 2018, 19:37 By bylo zajimavy udelat anketu aut RPGF.
Hadal bych neco jako:
Old money:
4x Skovy Mergl nebo A6 nebo Volvo
--- rozvirajici se nuzky socialni nerovnosti
Mizejici stredni trida:
4x - nove koupeny auto v nizsi stredni tride, na splatky
--- rozvirajici se nuzky socialni nerovnosti
Ostatni:

10x - nejaka ojeta blbost co sla zrovna koupit
10x - nic, a asi nikdy nebudou mit prachy na auto
...
Ale mozna si jenom budu chtit potvrdit svoje biasy.
Ježto v poslední době zase hodně přemýšlím nad auty - z praktických důvodů - tak bych řekl, že právě takto jednoduše to naprosto nefunguje. Ve výběru aut hraje roli náhoda, technický vývoj, známí, předsudky, někdy i prostě historie. A i názory na auta se mění, a potřeby taky.
Lidský život může být, měřeno auty, docela dlouhý. Tedy dnes, kdy mnoho lidí auta bezohledně střídá, pokud se ukážou být už příliš ojetá. Jsem nejspíš u desátého auta.

Škoda 105L
Tenhle krásný odkaz https://www.autickar.cz/clanek/skoda-10 ... ho-ridice/ vyvolal lavinu vzpomínek na doby, kdy to tak rozhodně nebylo. Mnoho lidí tehdy mělo jedno či dvě auta za život. Článek geniálně trefil náladu, kterou tyhle vzpomínky nesou; rozhodně to není nostalgie, není to ani křivda, spíše taková pobavenost nad absurditou těch dob.

Tohle auto jsme totiž měli taky a v jistém smyslu bylo moje první; když otec zjistil, že ho řízení fakt nebaví a určil mne jako rodinného řidiče. Měli jsme tu úžasně luxusní verzi 105L, která se lišila kulatými budíky, tím, že šlo vzadu spouštět okénko (klikou, samozřejmě), a jednou chromovou linkou vpředu na chladiči, a to bylo celé. Jinak vše řečené dokonale platí, v čele s opravdu příšerným motorem a jízdními vlastnostmi.

Auto bylo pořízeno už někdy v roce 1976, tedy když právě bylo vynalezeno coby novinka. Otec na něho stál frontu spolu se sousedem, a dostali auta, která se lišila přesně o jedno číslo na SPZ. A barvou – my měli bílou s divně nazelenalým odstínem, soused přesně tu zoufalou barvu, co je na prvním obrázku v odkazu. Nutno doplnit, že auto stálo něco přes 50.000 Kč, což byly tehdy dva roční platy. Takže počítejte, že jako dnešních půl milionu, ovšem s tím detailem, že podstatně vyšší platy prakticky nikdo neměl, průměrný plat měli skoro všichni, takže to bylo strašně drahé pro všechny.

K článku lze doplnit řadu zvláštností, která by návštěvníka z roku 2018 jednoznačně šokovala. Něco bylo zaviněno vývojem techniky, ale většina podivností nikoli.

1) Tam vpředu, kde to vypadá, že je motor, tak tam je kufr. Tam vzadu, kde to vypadá, že je kufr, tak tam je motor. Tuhle podivnost zavedla „závodní“ koncepce Škody 1000 MB čili „embéčka,“ nějak se věřilo, že všechna auta na to časem přejdou a budou jako Porsche 911. Nepřešla, vlastně se stal pravý opak – u běžných aut drtivě vyhrála koncepce motoru vpředu s předním náhonem. V době, kdy vznikla Škoda 105/120, v polovině sedmdesátých let, už to bylo naprosto jasné, že zadní náhon je vychytávka, která se nechytila. Nicméně Škoda na tom urputně trvala až do vzniku Favoritu (1987, pokud se nepletu), a to už byl málem komunismu konec.

2) Tahle koncepční podivnost vedla k řadě jízdních špatností, hlavně k té, že auto bylo na mokru v zatáčkách přímo jedovatě přetáčivé (sám jsem si párkrát vyzkoušel). Druhá základní vada byl setrvalý boj o dostatek vzduchu k chlazení – v létě se Škodovky velmi často „uvařily“ a bylo nutno zastavit a čekat, až motor vychladne.

3) Bonus navíc byl nepovedený plán, že se dozadu narve do stran ještě rezerva na jednu stranu a nádrž na druhou. Byly různé pověsti, proč se tak nakonec nestalo (nádrž na boku někdo rozumně zakázal jakožto nebezpečný nápad; rezerva se nakonec vlastně nevešla atd.); nicméně motor zůstal vzadu divně utopený dole a kolem něho po stranách obrovské prázdné kapsy, které nijak nešlo využít. Návštěvník z roku 2018, zvyklý na dokonale narvané přední části aut vším možným, tone v úžasu. Výsledný další problém byl, že Škoda měla jinak sice slušnou světlou výšku nad tehdejší velmi mizernou silnicí, nicméně nejcitlivější místo, vana motoru, bylo velmi nízko a dost často se s ním podařilo narazit na šutr, někdy s katastrofálními následky.

4) Rezerva nakonec přišla dopředu pod kufr, což už beztak dost malý a placatý kufr ještě zplacatilo. Tisíce chatařů a chalupářů zoufale závidělo dvojnásobné kufry Wartburgům a Žigulíkům (jinak toho zase až tak moc k závidění nebylo, ty měly taky svoje divnosti).

5) Motor vzadu a zadní náhon měl i jednu slavnou dobrou vlastnost – beznadějně nejlepší stoupavost do svahu, a to i zledovatělého. Starožitná Škodovka tímto umí vytřít zrak i lecjakému modernímu autu, sice s několikanásobkem výkonu, ale zato dvojnásobkem váhy. To je ale opravdu jediná situace, kdy vám Škodovka ujede.

6) Jak si všiml článek, výbava až nepochopitelně spartánská. Můžete zapomenout na ABS, ESP, posilovač řízení a jiné elektronické vychytávky. Za to může věk, samozřejmě. Ale třeba ty pásy, které se musely ručně nastavit jako kšandy, nebo okénka otevírací jedině klikou (nebo vůbec), rádio, zadní stěrače, to už západní auta začínala mít všeobecně lépe vyřešené. U Škodovek zapomeňte.

7) Auto bylo poměrně malé a lehké (asi tuna), motor dnes přímo minimální, nicméně spotřeba kolem osmi litrů i více dnes asi málokoho nadchne. Byli prý borci, co dokázali jezdit za šest. Zřejmě na okresce osmdesátkou. Nebo prostě kecali.

8) Hodně temná kapitola byly závady. Auto jsme měli 13 let, dožilo se nakonec dnes celkem běžného nájezdu asi 130.000 kilometrů, ale potíže nastaly asi tak v prvním nebo druhém roce. Nestartovalo (viz článek), bylo něco s karburátorem, bylo něco se svíčkami, nebrzdilo (často). Díly při tom běžně moc nebyly, v Mototechně se stála fronta na kdeco. Nebo jste to dali opravit k nějakému podomnímu šamanovi, který vzal díl nechtějtevědětodkud a neptejtesejaký.

9) Setrvalý nedostatek dílů – kdejakých – vedl k nárůstu drobné kriminality obyvatelstva. Lecjaký rozhořčený majitel, kterému ukradli v noci stěrače, šel a ukradl je někomu dalšímu. Auto lidem prokazatelně kazilo charakter. Tak hluboko jsme neklesli, ale možná jsme měli štěstí, že se kolem nás kradlo poměrně málo. Lidé na sídlištích bývali z tohohle dost zoufalí.

10) A povážlivě to rezlo. Jako daleko víc, než jsme dnes zvyklí. Plech s Východoslovenských železáren byl nějak ošvindlovaný, navíc na tom nebyly dnes všeobecně běžné plastové nástřiky spodku auta – nebo vůbec plastové díly.
Ve finále byla v našem autě díra v podlaze u spolujezdce, takže když se projelo louží, měl mokré nohy. Nakonec jsme to zatavili dehtovou lepenkou. Když se jelo doprava, spustil se ostřikovač, když se jelo doleva, troubil klakson. Sám od sebe. Takže jsme odpojili klakson, v ostřikovači došla voda sama a jen to tak divně bzučelo. Smrt tohoto našeho auta byla přímo symbolem zkázy režimu – zemřelo někdy v lednu 1990, kdy ho nový majitel rozebral na díly.

11) Plechy byly taky poměrně tenké, o nějakých bočních výztužích si opět nechte zdát, takže to bylo při bouračce pěkně nebezpečné. Když do sebe za socialismu narazily dvě Škodovky nevelkou rychlostí, tak to ještě šlo, ale opravdová katastrofa byla v devadesátých letech, kdy se tyhle zrezlé trosky střetly s nějakým západním tankem značky Mercedes nebo BMW, tak to skončilo pro majitele Škodovky obvykle fatálně.

Pokud se s touhle věcí stále ještě setkáte – a ježto to bylo dlouho nejrozšířenější auto u nás, pak to určitě stále možné je – je dobré na ten poslední bod pamatovat, platí stále. Na veselé experimenty na okresce možná, ale na živé silnici si koledujete fakt o průser. Zejména, pokud nejste na Škodovky a jejich podivnosti zvyklí – že to moc nejede, na silnici to moc nesedí, často to ani nebrzdí, a tak dále.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32275
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Auta

Příspěvek od Vallun »

Argo - táta měl 120 RS dlouhá léta...1985 až 2006 myslim, většinu z toho, co píšesš mohu jen potvrdit. Ostatně sám jsem se v roce 2002 na ní ucil po autoškole opravdu řídit...:)

Akorát s motorem bylo možne uvěrit leccos - pravě ten prostor kolem a relativní jed oduchost umožňoval domácí upravy ve velkém. Takže za těch 6,5 litru jsme jezdili...a na boleslavské dalnici to plně nalozené vytáhlo až 155 kmph.

Ono stačilo vyhladit některé povrchy a nahradit nefunkční těsnění teflonovou nití - ta se musela tedy dovézt ze Západu...:/

Těšim se na pokračování...:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Auta

Příspěvek od Argonantus »

BMW 5 žralok

Po revoluci jsme byli pár let v Sosáčkově nejnižší kategorii „žádný prachy, žádný auto.“ Se stále socialistickým platem 1950 Kč hrubého se toho opravdu moc vymyslet nedalo. Pamatuji se na četné debaty o tom, že „auta tu nemohou stát jako na západě, to by si je nikdo nekoupil.“ Pravda se ukázala přímo bleskově – cena aut se přímo vyřítila vzhůru a zanedlouho stála nová škodovka okolo 200.000 Kč, jakožto „nejlevnější evropské auto“. Takže viděno optikou roku 1994 šíleně drahé, vlastně daleko dražší, než za socialismu.

Jenže potom se věci začaly opatrně měnit k lepšímu. A rodina bez auta je docela výzva, pokud jste to někdy zkoušeli. Takže jsme se rozhodli to zlomit a koupit si auto.
Svět byl najednou hodně veliký a člověk si mohl najednou dělat, co chtěl. Třeba si nekoupit škodovku. Tehdy se tu zjevila záplava nejrůznějších západních ojetin, kterou nám posílali ve velkém Němci, zřejmě s heslem „pro Rusáki dobrý.“ Takže jsme takto natrefili na BMW žraloka řady 5, 15 let starého, s docela slušným nájezdem a za 35.000 Kč. Vypadal takto nějak https://www.novinky.cz/auto/409669-zral ... 0-let.html i když to nebyla šestka, ale čistá pětka sedan, nic navíc.

Aby nedošlo k nedorozumění. Bavorák je zvláštní auto, které bylo vždycky symbolem německé výkonnosti a samozřejmě taky bohatství. Třída 5 je ředitelský sedan, „old money,“ řekl by Sosáček. Ten symbol sociálního statutu bavorákům nikdo neodpáral. Efekt tehdy ještě posílila vlna kalifornských yuppies z osmdesátých let, kdy musel mít příslušný kybernetický frajer - "young money" - dovezený Porsche, nebo BMW řady 3. Nikoli Mercedes, neb ten je údajně pro důchodce. Pokud si koupíte BMW, tak tím tedy hlásáte jakýsi světonázor, ať chcete či nikoli. Že jste bohatý, mladistvě rozjuchaný, machr manager, benzínový šílenec, nebo prostě něco.

U nás to byla do značné míry náhoda a nebralo se to moc vážně. Auto prostě bylo, objevilo se v pravý čas na pravém místě a za minimální cenu. Vedle něj stály na tom soukromníkově dvoře ještě Audi 80 a Audi 100, ale ty byly značně novější a v poněkud jiné cenové relaci. Tohle byla nejstarší a nejjetější archa ze všech. Mohlo to být klidně jinak, kdyby byla nějaké Audina levnější.

Můžete si myslet o BMW co chcete, ale většina šamanů nakonec řekne, že to jezdí skvěle, možná až ta nějak nejlíp. Má to většinou proti konkurenci nějaký ten kilowatt navíc, jede to o trochu rychleji, má to o něco ostřejší akceleraci, o něco lépe to sedí v zatáčce. Mercedes může být pohodlnější a lépe vybavený; a ve verzi AMG bude mít třeba i silnější motor; Audi bude technicky inovativnější, ale většina testů – třeba i těch známých Top Gearových – končí tím, že je kolega s BMW na reálné silnici o kus předjede. To tak prostě je. Jakýkoli model od BMW dobře jede.

Tenhle ředitelský parník neměl za primární úkol nějak úžasně jezdit, ale je důležité navázat tam, kde jsme skončili se škodovkou. Kontrast nemohl být drastičtější a větší.

Ve škodovce při cestě na dovolenou byl člověk podroben testu inteligence, jak složit všechny věci tak, aby se vešly do prostoru, kam se v žádném případě nevejdou. Tady to bylo všechno tak nějak jedno – vezmete to, naházíte dovnitř, místa v kufru dost.

Ve škodovce byl člověk sbalený jak čínský akrobat v krabici. Tady jste si sedli jako doma do ušáku. Nic vám nevadilo a nic jste nemuseli řešit.

No a jízda, to byl podobný případ. Pokud odkazovaný šaman tvrdil, že škodovka lidi učila řídit, neb všechny chyby tvrdě trestala, tak bavorák vás to zase všechno odnaučil a nechal řidiče totálně zpustnout. Bylo dost jedno, co zařadíte – akcelerovalo to, kdykoli jste šlápli na plyn, na jakýkoli stupeň a třeba i do kopce. Naplno jsme se vlastně nikdy šlápnout neodvážili. Nějak mi tane slavná hláška o Rolls Roycech, kde se výkon motoru nikdy neuváděl s tím, že je „dostatečný“. Tady byl rozhodně mimo chápání škodovkového řidiče.

Vůz jsme měli krátce, asi rok – a prodali jsme ho trochu dráž, než jsme ho koupili - ale jeho význam byl osudný, neb nás naučil hromadu věcí natrvalo.

1) Děti, nikdy si nekupujte nové auto. Nedává to sebemenší smysl. Za poloviční, třetinové, prostě drasticky menší peníze dostanete něco, co je nejspíš o třídu lepší než nové auto za stejné prachy. I pokud jste hodně nároční a chcete nejvyšší kategorii „mírně jetých“ do 50.000 kilometrů a dvou let, museli byste být hodně velcí znalci, abyste poznali, že takové auto není úplně nové. A bude levnější nejméně o 30%, bez ohledu na to, zda je to Dacia Duster za 200 tisíc nebo BMW 7 za dva miliony.

2) Naopak, pokud jdete do kategorie „hodně jetých“ jako my tehdy, tedy 10+ let a 150.000 kilometrů, jdete do dobrodružství. Auto BUDE mít závady, protože fyziku nikdy nepřelstíte. Je opět fyzikálně dané, že dvoulitrový bavorákový motor vydrží drasticky víc, než škodovkový litrový (laicky lze tvrdit, že asi dvakrát). Nicméně i jeho životnost je konečná a jednoho dne se něco vysype. Třeba vstřikovací čerpadlo u dieselů, to je při ceně auta 100.000 Kč totálka a smrt. Benzíňáky mají zase jiné podobné radosti. Má to tedy cenu jen za mírné peníze, které jste schopni za tu srandu obětovat. Chvíli budete jezdit a jednoho dne bude po ptákách.

3) Auto drasticky přerámcovalo obzor socialistického řidiče, který začne VŽDY uvažovat o autě nižší střední třídy, bez ohledu na to, že má čtyřčlennou rodinu, chatu, babičku a psa, a vlastně se mu co chvíli něco do auta nevejde. Při tom taková auta – vlastně všechny škodovky až do příchodu Oktávie – nejsou pro rodinu míněna, je to určeno k nakupování po městě a svezení někoho do práce. Ve skutečnosti drtivá většina lidí potřebuje auto střední třídy – proto se taky tak jmenuje. Čechům to trvalo po revoluci asi deset let, než začali nejvíc ze všeho kupovat Oktávie. A i ta je pro leckoho na hraně.

4) Auto potřebuje odpovídající motor. Dnešní ideál je asi 1 tuna 75 KW, 2 tuny 150 KW, drtivá většina aut je někde poměrně okolo těchto hodnot. Podmotorované auto je nebezpečné jak ta škodovka a taky překvapivě hodně spotřebuje (odtud paradox, že Vallunova nepatrně silnější 120L na tom byla o kousíček lépe, než naše 105 L). Přemotorované auto nad 200 KW je pro To Gear a jiné nadšence (viz Sosáček a Ebon Hand někde vzadu v debatě); normální člověk nepotřebuje, aby ho jeho auto toužilo zavraždit. Jo, a začne to docela žrát taky, pokud trochu neopatrně šlápnete na plyn.
Potřebujete prostě, aby byl výkon „dostatečný“ abyste to nemuseli moc řešit.

5) Jízdní vlastnosti nejsou jen takové kecy. Nedá se to vysvětlit – musí se to zkusit. Radost z řízení, jinba ittai https://kodecar.cz/blog/vlastne-znamena ... anu-mazdy/ Není to jen přeprava z A do B, ale prostě zábava. Pokud strávíte v autě slušnou část vašeho života, je to docela na zamyšlenou.
Bohužel, není cesty zpět. Po přesednutí z nadprůměrně Dobře jedoucího auta ™ – nedejbože bavoráku – budete řídit Běžná auta ™ s jistým despektem; jak je možné, že je ta věc úplně nová, ale v zatáčce to drží daleko hůř, než tehdy ten prastarý krám z roku 1979?
Pokud se vám tohle stane, začnete tenhle faktor při rozhodování zvažovat taky. Jako jo, do Roomsteru se vejde kdeco, ale je to na jízdu fakt příšerné auto.

Měli jsme žraloka krátce, byla to jen epizoda, ale zpětně vidím, že jeho význam byl osudný; vlastně nás nahnal do velkých, pohodlných a dobře jezdících vozů. Na horší si prostě člověk už nerad zvyká.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32275
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Auta

Příspěvek od Vallun »

Třída 5 je ředitelský sedan, „old money,“ řekl by Sosáček.
No, ne...ředitelský sedam je pro mne 7ka...
obře jedoucího auta ™ – nedejbože bavoráku – budete řídit Běžná auta ™ s jistým despektem; jak je možné, že je ta věc úplně nová, ale v zatáčce to drží daleko hůř, než tehdy ten prastarý krám z roku 1979?
+100!
Osobně odzkoušeno - v roce 2005 jsme podnikl dvě větší autocesty - Francii s fungl novým Renaultem Megane a o měsíc později do Chorvatska 16 let starým baworákem - ještě nebyly tunely a Dináry se sjížděly serpentinama...rozdíl byl hodně znát - samozřejmě ve prospěch Modré vrtule:)
Roomsteru se vejde kdeco, ale je to na jízdu fakt příšerné auto.
ehm, v porovnání s čím? špatné auto to není, jedno Chorvatsko jsme s pujčením absolvovali - 2500 km v pěti dospělých lidech a obstálo...není to zázrak, ale v dané kategorii je super.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Auta

Příspěvek od Sosacek »

To BMW si s sebou - krom servisnich nakladu ve stratosfere - nese bohuzel to stigma "tohle je na 90 % prase".

Ale co je zvlastni ... mozna se pohybuju v jinych cenovych kategoriich, ale ted jsem mel na zkousku toho Jaguara (ktereho jsem pak nekoupil, a ted toho trochu lituju, ale ta vec mela 5 metru na dylku a ja parkuju na dost malejch podezrelejch mistech) ... a ono to vlastne nebylo o tolik lepsi nez "obycejny auto".

Jakoze, obycejny auta se za poslednich pet, deset let stalo fakt dobry. Mezi kolegovou Mazdou 6 za 850 a Jaguarem co stal pred peti leti 1.9 milionu, jsem pri beznem pouzivani skoro neumel najit rozdil - jako jasne, Jaguar mel dvojnasobny vykon, a lidi se za nim otaceli pro vyjimecnost. Ale za jizdy normalni zpusobem - do prace, na nakup, na chalupu? V zasade nulovy rozdil.

No dobre, Mazda za 850 mozna neni uplne obycejny auto. Ale honda za 600 co jsem testoval nebyla o moc horsi - v pohodli uz tam rozdil byl, ale jenom na zadnich sedadlech, a hatchback je praktictejsi nez sedan.

Co chci rict je, ze ty auta delaji dost pokroky.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Odpovědět

Zpět na „Rozličný pokec“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 hostů